ورود آرام دکتری پولی به کشور

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

بالاخره وزارت علوم پای دکتری پولی را به دانشگاههای کشور باز کرد.به گزارش پی اچ تست بحث دکتری پولی سال گذشته و همزمان با ارائه راهکارهای مختلف برای افزایش ظرفیت دکتری مطرح شد.

 

 

 

 

پشتوانه نظری این طرح اخذ کامل هزینه های تحصیل از دانشجویان متقاضی این دوره ها و توانایی دانشگاه ها در افزایش ظرفیت تا بالاترین حد بود.

وزارت علوم با ارائه این طرح از دانشگاه ها خواست نسبت به پذیرش دانشجویان دکتری تحت عنوان ” دکتری پولی” اقدام نمایند تا هم منافع دانشگاه تأمین شود و هم ظرفیت دکتری کشور افزایش یابد. شهریه این گونه دوره ها حدود 40 تا 50 میلیون تومان پیش بینی شد و این در حالی بود که شهریه دوره های شبانه که آنها هم میهمان تازه وارد دکتری بودند بین 16 تا 22 میلیون بود.

به گزارش پی اچ دی تست ، مطرح شدن این پیشنهاد از سوی وزارت علوم سر و صدای زیادی به راه انداخت تا آن جا که مخالفان از آن به عنوان شیوه ای برای فروش مدرک نام بردند. این سر و صدا ها موجب شد تا وزارت علوم با کمی عقب نشینی شرط ورود به این دوره ها را کسب نمره علمی لازم در آزمون دکتری 90 اعلام نماید و به تدریج آیین نامه هایی نیز برای آن تدوین کرد.

اما دکتری پولی با عنوان نامناسبی که داشت مورد توجه دانشگاه ها قرار نگرفت و جز دانشگاه امیرکبیر هیچ یک از دانشگاه ها حاضر به جذب دانشجو تحت این نام نشد.

امسال اما وزارت علوم دست به ابتکار زد و بدون سر و صدا و  جنجال “دکتری پولی” را تحت عنوان “شبانه مازاد بر ظرفیت” به دفترچه شماره 2 دکتری وارد کرد و به سادگی شهریه آن را 45 تا 55 میلیون اعلام کرد. بدون توجه به اینکه توان مالی بسیاری از خانواده پاسخگوی چنین هزینه هنگفتی نیست؛ شهریه ای که حدود 5 میلیون تومان در هر ترم می باشد. استفاده از واژه ” سقف شهریه ” نیز ابتکار دیگری بود تا دهان مخالف بسته بماند و در صورت جنجال رسانه ای بر روی آن توجیه گر داستان باشد.

جالب اینجاست که دفترچه شماره 2 ارائه شده سازمان سنجش که بسیاری موارد را ریز به ریز تشریح می کند تا داوطلبان در مقابل مقررات خلع سلاح باشند به هیچ وجه به تمایز شبانه و شبانه مازاد بر ظرفیت اشاره نکرده است تا  هیچ کس و مرجعی نتواند با قاطعیت این دو را از هم جدا کند و با این کار ورود دکتری پولی به کشور هر چه آرام تر و دلنشین تر باشد!

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها