شرح اختلاف دانشگاه‌ تهران با وزارت‌ علوم درباره ظرفیت دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون آموزشی دانشگاه تهران با تشریح نحوه پر شدن ظرفیتهای خالی دکتری این دانشگاه، گفت: از آنجا که معرفی شدگان دکتری برای مصاحبه کیفیت علمی لازم را نداشتند، ظرفیتهای خالی دکتری دانشگاه تهران از طرق دیگری پر شد.

دکتر مهدی قمصری در گفتگو با خبرنگار مهر اضافه کرد: حال که وزن آزمون دکتری مساوی شده پس لازم است آزمونی تخصصی تر از سال گذشته برگزار شود بدین معناکه تعداد مواد آزمونی هم باید افزایش یابد.

وی با طرح این سوال که چرا در هر سال وزن آزمون دکتری تغییر می یابد، ادامه داد: اعمال یک روش در آزمون دکتری باید دو تا سه سال انجام می شد تا نتایج آن را می دیدیم بعد اگر لازم بود تغییراتی در وزن صورت می گرفت، اما سال قبل این وزن 70-30 بود و امسال 50-50 شده است.

معاون آموزشی دانشگاه تهران یکی دیگر از انتقادات وارده به آزمون دکتری را مواد آزمونی اعلام کرد و گفت: مواد آزمونی همیشه یکی از موارد مورد اختلاف گروهها در دانشگاهها است و مواد آزمونی از دروس اصلی نیست که این یک اشکال است و بیشتر گروه های آموزشی این اشکال را وارد کرده اند.

قمصری در ادامه به یک اشکال دیگر کنکور دکتری نیز اشاره کرد و گفت: دانشگاه تهران به سازمان سنجش 1088 ظرفیت برای دکتری سال تحصیلی جاری اعلام کرد در حالیکه سنجش تنها 859 نفر را معرفی کرد که همانند سال گذشته این رقم حد نصاب ظرفیتهای دانشگاه تهران نبود، حال این عده از داوطلبان به دانشگاههای دیگر هم معرفی می شدند و اگر نوبت دوم دانشگاه تهران و نوبت روزانه دانشگاه دیگری را پذیرش می شدند طبیعتاً دانشگاه تهران را انتخاب نمی کردند و بدین ترتیب صندلیهای دکتری ما خالی می ماند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر پس از برگزاری کنکور داوطلبانی که به دانشگاه تهران معرفی شدند کیفیت علمی لازم را نداشتند و از سوی دیگر ظرفیتها خالی مانده بود که این خلاء را با روشهایی که وزارت علوم مثل تبدیل خارج به داخل، پذیرش مربیان، عده ای از دانشجویان خارجی، برخی دانشجویان جانباز و روشندل همچنین استعدادهای درخشان پر کردیم در حالیکه این 1088 نفری که برای ظرفیت دانشگاه تهران اعلام شد حق داوطلبان شرکت کننده در آزمون نیمه متمرکز دکتری بود.

قمصری افزود: به وزارت علوم اعلام کردیم همزمان با انجام مصاحبه از داوطلبان دکتری در دانشگاه تهران هر تعداد داوطلبی را از میان مواردی که ذکر شد تا 31 مردادماه به این دانشگاه معرفی کنند که در واقع با داوطلبان دکتری مقایسه شوند و در نهایت اسامی به سازمان اعلام شود، اما تا تاریخ اعلام شده این اسامی اعلام نشد که ما هم قصد داشتیم از پذیرش این دانشجویان خودداری کنیم و این موضوع هم قدری مورد اختلاف دانشگاه تهران و وزارت علوم شد.

وی افزود: این موارد را برای اصلاح به وزارت علوم اعلام کردیم.

معاون آموزشی دانشگاه تهران به ارائه آماری در خصوص ظرفیتهای این دانشگاه برای جذب دانشجویان دکتری در سال تحصیلی جاری اشاره کرد.

تعداد داوطلبان و پذیرفته شدگانروزانهنوبت دومجمع کل
اعلام ظرفیت از سوی دانشگاه به سازمان سنجش7143741088
تعداد دعوت شدگان به مصاحبه توسط سنجش658274932
تعداد ثبت نام شدگان قطعی از طریق ازمون تا 15 آبان ماه624235859

وی تعداد کل ثبت نام کنندگان مقطع دکتری دانشگاه تهران در سال تحصیلی جاری را 1150 نفر اعلام کرد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها