موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

کاهش درس های آزمون دکتری سراسری 92

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از بررسی کاهش درس های امتحانی و تغییر برخی زیرگروه های رشته های آزمون نیمه متمرکز دکتری سال 92 خبر داد.

ˈحسین نادری منشˈ روز چهارشنبه به  ایرنا گفت:‌ چگونگی برگزاری آزمون دکتری در کمیته مشترک معاونت آموزشی وزارت علوم و سازمان سنجش بررسی می شود و با توجه به نوپا بودن اجرای این آزمون به شیوه نیمه متمرکز که دو سال از آن می گذرد نقاط قوت و کاستی های آن رصد می شود تا تغییرات لازم در آن اعمال شود.

وی ادامه داد: تغییرات دومین آزمون نیمه متمرکز دکتری نسبت به اولین آزمون براساس نظرسنجی هایی از دانشجویان و داوطلبان آزمون، اعضای هیات علمی دانشگاه ها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای اقماری آن و ارزیابی های خبرگان و نهایتا متخصصان هر رشته در کمیته های برنامه ریزی آموزش عالی صورت گرفت.

نادری منش خاطرنشان کرد: اولین آزمون نیمه متمرکز دکتری به صورت تخصصی برگزار نشد اما در آزمون دوم که امسال آن را پشت سر گذاشتیم مواد درسی به صورت تخصصی طراحی و به اجرا گذاشته شد که این امر هم به دلیل زیاد بودن تعداد درس ها مشکلاتی را به همراه داشت بنابراین در سومین آزمون احتمالا تعداد درس های امتحانی کاهش خواهد یافت.

وی به برخی اعتراضات درباره قرار گرفتن تعدادی از رشته های امتحانی آزمون دکتری در بعضی زیرگروه های درسی اشاره کرد و گفت: تعدادی از داوطلبان و اعضای هیات علمی و گروه های دانشگاهی خواهان تغییر برخی زیرگروه ها در آزمون دکتری هستند که این موضوع هم در دست بررسی است.

معاون وزیرعلوم تصریح کرد که برخی از مجموعه های حوزوی هم می گویند دانشجویان دکتری ما باید حتما سوابق حوزوی هم داشته باشند و صرف قبولی در آزمون کتبی سازمان سنجش برای آنها کافی نیست که اصلاح این مورد هم از خواسته های آنان است.

وی افزود: بحث های جدی که درمورد تغییرات آزمون نیمه متمرکز دکتری در کمیته مربوطه مطرح است هنوز نهایی نشده اما تا قبل از چاپ دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سال 92 (آذرماه امسال) به نتیجه خواهد رسید.

نادری منش به احتمال تغییر ضریب آزمون کتبی و مصاحبه در آزمون دکتری نیمه متمرکز نیز اشاره کرد و گفت: داوطلبان از یک سو خواهان کاهش هرچه بیشتر تاثیر مصاحبه و حتی حذف آن در آزمون دکتری هستند و از سوی دیگر دانشگاه ها بر افزایش وزن تاثیر مصاحبه تاکید دارند که در آزمون دکتری گذشته،‌ آزمون علمی با ضریب یک و مصاحبه با ضریب 2 محاسبه شد و امسال ممکن است ضریب یکسانی برای هریک از آنها درنظر گرفته شود.

وی احتمال بازگشت به روال قبلی پذیرش دانشجوی دکتری توسط دانشگاه ها را منتفی دانست و گفت: اکثر دانشگاه ها از شیوه پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه نیمه متمرکز رضایت دارند و اینکه هر دانشگاه به صورت مستقل نسبت به پذیرش دانشجوی دکتری اقدام کند ایرادات و اشکالات فراوانی داشته و دارد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها