مدرسان شریف پنجمین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی کنفرانس رویکردهای نوین در علوم انسانی چهارمین کنفرانس پژوهش های نوین در علوم انسانی کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد در قرن 21 ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت اقتصاد و حسابداری کنفرانس علوم کشاورزی و محیط زیست  پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی کنفرانس بین المللی پژوهش در هنر کنفرانس بین المللی علوم مهندسی و تکنولوژی موسسه ابن یمین کتابخانه فرهنگ

مصاحبه با رتبه یک مهندسی صنایع آزمون دکتری سراسری

وب سایت تخصصی پی اچ دی تست در خدمتی جدید مصاحبه با رتبه های برتر آزمون دکتری سراسری و دانشگاه آزاد را بر روی سایت منتشر می نماید. در عید سعید غدیر نخستین مصاحبه از این مجموعه خدمتتان تقدیم می گردد.

میثم دهقانی در یک نگاه

متولد ۱۳۶۳

ورودی سال ۱۳۸۲ کارشناسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف  با رتبه ۱۰۴ منطقه ۲

ورودی سال  ۱۳۸۶ کارشناسی ارشد صنایع – صنایع دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۴

نمرات آزمون دکتری :

زبان عمومی :۳۰

استعداد تحصیلی:۴۱

دروس تخصصی:۵۷

پی اچ دی تست:  با سلام ، بفرمایید چه شد که بین کارشناسی ارشد و دکتری فاصله افتاد؟

-          به علت برخی مسائل خانوادگی ترجیح دادم مدتی به تدریس و فعالیت های کاری مشغول باشم.

پی اچ دی تست:  این فعالیت ها به چه صورتی بود؟

-          تقریبا از اواخر دوره کارشناسی ارشد در وزارت نیرو مشغول به فعالیت شدم و بعد از فراغت از تحصیل این فعالیت منظم تر شد و کار خود را در همان قالب و در بابل ادامه دادم و در این مدت در شهرستان بابل سکونت داشتم

تدریس پاره وقت در دانشگاه های نو شیروانی بابل و موسسه غیر انتفاعی صنعتی مازندران فعالیت دیگر من بود.

پی اچ دی تست:  مشکل نظام وظیفه نداشتید؟

-          خیر، معافیت داشتم

پی اچ دی تست:  از چه زمانی مطالعه برای آزمون را آغاز کردید؟

-          حدود آذرماه ۹۰ که منابع اعلام شد شروع به برنامه ریزی کردم. منابع را آماده نمودم و حتی برای درس طراحی سیستم های صنعتی در یکی از موسسات کنکور ثبت نام کردم ولی خوب به دلایلی در کلاسها شرکت نکردم. البته با توجه به مشغله کاری نمی توانستم زمان زیادی را به مطالعه برای کنکور اختصاص دهم. ساعت هشت صبح تا سه و نیم سر کار می رفتم و بعد از آن هم تا هفت و نیم تدریس داشتم. در واقع تنها فرصت من ساعات پایانی شب بود. روزهای پایانی هفته هم برای سر زدن به خانواده همسرم به تهران می آمدیم. مطالعات اصلی من هم از تعطیلات نوروز شروع شد؛ گرچه دید و بازدید عید هم در جریان بود!

پی اچ دی تست:  پس زمان زیادی را به مطالعه اختصاص نداده اید؟ احتمالا زمینه خوبی داشته اید؟

-          من تحقیق در عملیات را تدریس می کردم و در آزمون کارشناسی ارشد هم وقت زیادی را به آمار و احتمال اختصاص داده بودم. برای زبان هم پایه نسبتا خوبی داشتم و درصد زبان من در آزمون کارشناسی ارشد حدود ۷۰ درصد بود.

پی اچ دی تست:  نحوه مطالعه تان برای آزمون به چه صورت بود؟ چه منابعی را مطالعه کردید؟

-          پیش فرض من در زندگی این است که باید نقاط قوت را به قله ها رساند و نقاظ ضعف را نیز تا حد متوسط جامعه بهبود بخشید و در همه کنکورهایی که داده ام این موضوع را رعایت کردم و با این رویکرد در ارشد و دکترا سوالات درس تحقیق در عملیات را به طور کامل پاسخ دادم. در این ‌آزمون هم با اینکه تحقیق در عملیات را تدریس می کردم و کاملا با مباحث آن آشنا بودم بیشترین وقت را روی این درس گذاشتم. تقریبا همه کتاب های موجود در این زمینه را مرور کردم و نکات جدید هر کدام را یاد گرفتم. تست های تحقیق در عملیات ۲ را هم که در آزمون کارشناسی ارشد صنایع دوره ما مورد سوال نبود تهیه کردم تا با تست های این درس هم مشکلی نداشته باشم. برای آمار کتاب هایی که برای آزمون کارشناسی ارشد تهیه کرده بودم را خواندم که شامل دو جلد کتاب آمار آقای ایوزیان و کتاب انتشارات پارسه بود.

کتاب طراحی صنعتی دکتر بشیری هم منبع دیگری بود که برای درس طراحی سیستم های صنعتی از آن استفاده کردم. برای درس زبان هم کتاب کوچکی به نام Toefl Grammar Flash داشتم که هر روز نگاهی به آن می انداختم و کتاب زبان مدرسان شریف را هم در کنار آن می خواندم. کتاب مدرسان شریف برای استعداد تحصیلی هم منبع من بود که خیلی اتفاقی آن را انتخاب کرده بودم.

پی اچ دی تست:  همانطور که می دانید متأسفانه آزمون دکتری گرایش مهندسی سیستم و مدیریت بهره وری با صنایع یکی است و دروس آزمون (غیر از آمار و احتمال ) از جمله مباحث مطرح در گرایش آن ها نیست. نظر شما در این مورد چیست؟ چه پیشنهادی به این گونه داوطلبان دارید؟

-          خب این دانشجوها اگر واقعا میخواهند قبول شوند باید بپذیرند که راه سخت تری در پیش دارند ولی نشدنی نیست، با کمی تلاش بیشتر و مطالعه هدفمند میتوانند به راحتی در آزمون موفق شوند.

پی اچ دی تست:  ترتیب انتخاب های شما به چه صورت بود؟

-          به ترتیب شریف ، تربیت مدرس ، علم و صنعت و خواجه نصیر الدین طوسی را انتخاب کرده بودم ولی بعد از معرفی به مصاحبه تنها در مصاحبه دانشگاه تربیت مدرس شرکت کردم و سه تای دیگر را نرفتم.

پی اچ دی تست:  چرا؟

-          خوب گرچه شریف به نوعی وطنم بود اما استاد خودم قصد گرفتن دانشجو نداشت. ضمن اینکه احساس می کردم تغییر محل تحصیل می تواند شرایط بهتری را برای پیشرفت فراهم آورد. با صحبت هایی که با دوستان و اساتید داشتم به این جمع بندی رسیده بودم که تربیت مدرس گزینه خوبی است. اگر شریف را بالاتر زدم تنها برای محکم کاری بود وگرنه از قبل تصمیم خود را برای تحصیل در تربیت مدرس گرفته بودم. حتی در سال ۸۹ در آزمون دکتری غیر متمرکز این دانشگاه ثبت نام کردم ولی با توجه به شرایطی که آن زمان داشتم در جلسه آزمون حاضر نشدم.

پی اچ دی تست:  مصاحبه چطور بود؟

-          به نظر من اعتماد به نفس در جلسه مصاحبه نقش تعیین کننده ای دارد. اعتقاد دارم اساتید در جلسه مصاحبه به دنبال جذب هر داوطلب هستند. یعنی دنبال نقاط قوت او می گردند و داوطلب باید کمک کند تا این جستجو موفقیت آمیز باشد. این طبیعی است که اساتید به دنبال دانشجوی به درد بخور باشند و جلسه مصاحبه زمان کاوش توانمندی های شماست. من رزومه آموزشی و پژوهشی نسبتا خوبی داشتم و سعی کردم در جلسه مصاحبه هم روی نقطه قوت اصلی م که تسلط بر مباحث تحقیق در عملیات ( OR ) بود تکیه کنم و از قابلیت های خود در حل مسائل مختلف صنعت با استفاده از OR سخن بگویم.

پی اچ دی تست:  قبلا با اساتید تربیت مدرس صحبت کرده بودید؟

خیر. اتفاقا تنها جایی که قبل از مصاحبه سر نزدم تربیت مدرس بود. شریف که اساتید خودمان بودند. با اساتید علم و صنعت و خواجه نصیر الدین طوسی هم صحبت کردم و عموما نظر مثبتی داشتند. اما با توجه به بازخورد مثبتی که از مصاحبه تربیت مدرس گرفتم بقیه مصاحبه ها را شرکت نکردم. در واقع استادی که به دنبالش بودم را در این دانشگاه پیدا کردم و نیازی به جستجوی بیشتر نبود.

پی اچ دی تست:  رزومه شما چطوربود؟

گواهی مربوط به تدریس خود در دانشگاه را گرفته بودم. استاد راهنمای ۸ پایان نامه کارشناسی هم بودم که گواهی آنها را هم در مدارک خود داشتم . با توجه به نوع شغل خود، در پروژه های تحقیقاتی صنعت هم مشارکت کرده بودم که مدارک مربوط به این موضوع را هم ضمیمه کردم. ضمن اینکه با مراجعه به اساتید دانشگاه شریف که درطرح های تحقیقاتی شان شرکت داشتم گواهی همکاری گرفتم. پذیرش تنها مقاله آی اس آی هم که موجود بود.

پی اچ دی تست:  چه شد که تحصیل در خارج ازکشور را انتخاب نکردید؟

این سوالی است که گاهی خودم هم از خودم می پرسم . دانشگاه شریف برای ورودی ۸۶ خود ۱۵ نفر با آزمون می گرفت که یازده نفر آن از بچه های خود دانشگاه قبول شدند. حالا از آن یازده نفر فقط من ایران مانده ام! اگر بخواهم خیلی مختصر توضیح دهم مسایل خانوادگی دلیل اصلی ماندن من در ایران است.

پی اچ دی تست:  پس کسی از دوستان مشاور شما برای آزمون نبود؟

خیر، من برای کنکور سراسری ارتباط زیادی با رتبه های برتر سال قبل داشتم و سعی کردم بیشترین استفاده را از تجربیات آنها داشته باشم. برای کارشناسی ارشد هم قبولی های جدید ارشد دانشگاه مشاور من بودند. اما برای دکترا تجربیات خودم برای آزمون کافی بود ولی برای مصاحبه از استاد خودم و چندتا از دانشجوهای سال قبل کمک گرفتم.

پی اچ دی تست:  قصد دارید هیات علمی دانشگاه شوید؟

بله ،البته هنوز اقدامی در این خصوص نکرده ام و قصدم این است که بعد از آزمون جامع پیگیر این موضوع شوم.

پی اچ دی تست:  با تشکر از شما و آرزوی موفقیت و پیروزی در تمام مراحل زندگی.

داوطلبان عزیز می توانند سوالات خود را از آقای دهقانی از طریق این لینک مطرح نمایند.( قبل از پرسیدن سوال خود می بایست از طریق همین لینک عضو شوید)

عضویت در کانال تخصصی آزمون دکتری

نظرات (۲)

  1. من می‌گه:

    با عرض سلام و تقدیم احترام

    با دیدن واژه مردود در مقابل اسمم دلم بیش از پیش به درد آمد و دریافتم که من و امثال من که بنا به مشیت خداوند شرایط جسمی متفاوت با سایرین داریم هیچ حقی برای زندگی نداریم

    روزی که یکی از دوستان من را تشویق به شرکت در کنکور دکتری کرد برایم قابل پیش بینی بود که چه عاقبتی خواهم داشت چون پیش از این مورد لطف قرار گرفته و از محل کارم اخراج شده بودم! او با اشاره به نمونه هایی از حمایت اکثر کشورها و به خصوص دانشگاههای بزرگ جهان انگیزه شرکت در کنکور را در من ایجاد کرد.
    اینکه: در ماده ۲۶ قوانین حقوق بشر در بند الف عنوان شده که دستیابی به آموزش عالی باید با تساوی کامل برای همه امکانپذیر باشد تا هرکس بتواند بنا به استعداد خود از آن بهره مند شود.
    اینکه: در اکثر دانشگاهها از قبیل دانشگاه کوئینز در کانادا و دانشگاه کالیفرنیا در ایالات متحده بخشی مجزا به دانشجویان معلول اختصاص داده شده است تا این دانشجویان متناسب با نوع معلولیت خود بتوانند از خدمات آموزشی، بهداشتی و خوابگاهی استفاده کنند.
    اینکه: در دانشگاه کوئینز دانشجویان معلول حق دارند به دوره های تحصیلات پیشرفته دسترسی داشته و متناسب با نوع معلولیت تحت آموزش قرار گرفته و در مکان متناسب ساکن شوند. در این دانشگاه مسئولان موظفند تمام تلاش خود را در رعایت حقوق این دانشجویان صرف کرده و از عقب ماندگی و یا عدم درک مفاهیم به دلیل معلولیت آنها جلوگیری کنند. تمامی حقوق دانشجویان معلول، وظایف آنها و وظایف مسئولان و اساتید دانشگاه در برابر این دانشجویان به صورت کتاب قانونی در دانشگاه موجود بوده و تمامی افراد موظف به رعایت این قوانین هستند.
    اینکه: فرماندار کالیفرنیا که در سالهای ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۱ در این سمت مشغول به کار بوده است معتقد بود تمامی دانشجویان شایسته داشتن فرصت تحصیل هستند و به همین دلیل دانشگاه کالیفرنیا با تاسیس موسسه ای به کمک دانشجویانی که از نیازهای خاصی برخوردار بودند شتافته و امکان تحصیل آسان و لذت بخش را برای دانشجویان معلول فراهم آورد.
    اینکه: این دانشگاه ماموریت و هدف نهایی خود را حمایت از دانشجویان معلول در تحصیل و کسب نمرات مناسب و شایسته اعلام کرده است
    اینکه: دانشگاه ویندزور برنامه های مفصلی برای دانشجویان معلول ارائه کرده است. افراد با ناتوانی هایی در بینایی یا شنوایی، درک و حرکت و همچنین مبتلایان به بیماری های مضمن تحت حمایت این برنامه های آموزشی دانشگاه خواهند بود. به گفته مقامات این دانشگاه برنامه حمایت از افراد معلول با هدف به حداقل رساندن تاثیر ناتوانی های موجود بر روند تحصیل و یادگیری آنها ارائه شده است.
    و اینکه: در اکثر کشورهای جهان شرایط را به طور عادلانه برای ورود و ادامه تحصیل دانشجویان ناتوان جسمی فراهم نموده اند.
    با اطلاع از موارد فوق، و با این خیال که حتما در ایران نیز شرایطی برای تعدیل وضعیت داوطلبان عادی و معلول (حداقل به صورت یک قانون اخلاقی نانوشته) درنظر گرفته می شود، شروع به مطالعه کردم.
    روز کنکور به علت ناهماهنگی مسئولین در شروع به موقع آزمون و تخصیص تعداد کافی منشی به داوطلبان نیازمند، ۲۰ دقیقه آغازین را از دست داده و فشار روحی و جسمی مضاعفی بر من وارد گردید تاجائیکه ۳۰ دقیقه پایانی یارای نشستن نداشته و به صورت نیمه خوابیده و با کمک دو نفر مددکار آزمون را به پایان رساندم.
    با اعلام نتایج و کسب رتبه ۵ کشوری (با وجود شرایط نابرابر در کنکور) خیلی به ادامه مسیر امیدوار شدم و احساس میکردم با کمک اساتید میتوانم بخشی از عقب ماندگیها را جبران و امیدوارانه تر زندگی کنم اما ……….
    با توجه به دوری از تحصیل رزومه عالی نداشتم و در مدت باقیمانده فقط میتوانستم مدرک زبان را به پرونده ام اضافه کنم اما به دلیل نداشتن استطاعت مالی قادر به خرید مقالات متعدد (که تبدیل به عامل موفقیت خیلی از رقبا شده) نبودم اما با کمی فرصت میتوانستم به شکل مطلوب این خلا را پر نمایم اما ……..
    در روز مصاحبه علت پایین بودن معدل دوره کارشناسی (که باتوجه به کمبود منابع و سختگیری بیشتر اساتید آن زمان جز معدلهای متوسط محسوب می شد) را به طور کامل شرح دادم. اینکه اطلاع از ابتلا به بیماری دیستروفی عضلانی در سن ۱۸ سالگی و در شرایط دوری از خانواده و فرار از نگاه تمسخرآمیز هم دانشگاهی ها به تغییر سبک راه رفتن و … چه ضربه سختی بر عملکرد تحصیلی من وارد کرد تا جائیکه چندین بار قصد رها کردن تحصیل داشتم اما به کمک خداوند آن مقطع را به پایان رساندم.
    درمورد مواردی نظیر سابقه تدریس نیازی به توضیح بیشتر نیست چراکه در شرایط فعلی من و جامعه من داشتن سابقه تدریس قابل قبول امریست محال!
    اما سوال من از همه اساتید بزرگوار این است که آیا کسب رتبه ۵ کنکور با داشتن شرایط جسمی مذکور نشان از توانایی و استحقاق برای ادامه تحصیل ندارد و حداقل به اندازه ۲ مقاله گروهی (و گاها پولی) ارزشمند نیست؟ اینکه کسب معدل ۲۰/۱۸ در مقطع ارشد دانشگاه تهران نمی تواند پایین بودن معدل مقطع کارشناسی (با توجه به دلایل مذکور) را توجیه نماید؟ و اینکه آیا ضعف دست و پا میتواند ملاک انتخاب و رد باشد؟
    و مهمتر از همه اینکه آیا کسی پول بابت سلامتیش داده و از سلامت خود تا پایان عمر اطمینان دارد؟

    در پایان از همه مسئولان محترم بابت گرفتن انگیزه ادامه تحصیل از من و امثال من کمال تشکر را دارم
    باتشکر

  2. mirjahan می‌گه:

    با سلام
    آیا امکان ادامه تحصیل از مقطع ارشد بازرگانی به یکی از گرایش های دکتری صنایع دارم و چه پیشنهادی در این مسیر و راجع به منابع و گرایش انتخابی دارید ممنون می شوم

درج نظر