موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

مصاحبه با رتبه برتر آزمون دکتری مهندسی مکانیک

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

جناب آقای علی طالع زاده که در آزمون دکتری سراسری سال 1391 در رشته مهندسی مکانیک – دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شده اند ورودی  کارشناسی مهندسی مکانیک – جامدات دانشگاه شیراز در سال 1385 هستند و تحصیلات کارشناسی ارشد خود را در دوره مهندسی مکانیک دانشگاه امیرکبیر طی نموده اند. رتبه ایشان در آزمون دکتری 21 بوده است.

پی اچ دی تست : شروع مطالعات شما برای کنکور از چه زمانی بود ؟

–          از اسفندماه 90 مطالعه جدی ام را آغاز کردم و در 25 روز آخر حدود چهار ساعت در روز مطالعه داشتم.

پی اچ دی تست : برای دروس عمومی هم مطالعه داشتید؟

–          برای زبان کتاب 504 را خواندم و برای استعداد تحصیلی کتابی در این زمینه از انتشارات فرهنگ را مطالعه کردم.

پی اچ دی تست : منابع دروس تخصصی تان را چه طور انتخاب کردید؟

–          ریاضی مهندسی که منابع مشخصی دارد و در آزمون کارشناسی ارشد هم مورد سوال قرار می گیرد. برای این درس کتاب آقای نیکوکار و کتاب آقای معتقدی مناسب است که من کتاب آقای معتقدی را خواندم. برای دروس دیگر هم کتاب انگلیسی زبان اصلی که از روی آن به ما تدریس شده بود را خواندم.

پی اچ دی تست : چه کتاب هایی بودند؟

–          البته معمولا هر دانشگاهی کتاب های خود را دارد که به نظر بنده همه آنها مناسب است . کتبی که در این زمینه به ما تدریس شد عبارت بود از:

ü      کتاب P.Boresi در زمینه الاستیسیته

ü      کتاب L.sludge در زمینه مکانیک محیط های پیوسته

کتاب M.Lai نیز برای درس مکانیک محیط های پیوسته کتاب خوبی است.

پی اچ دی تست : چه دانشگاه هایی دعوت به مصاحبه شدید؟

–          با توجه به رتبه ای که داشتم فکر می کردم در سه انتخاب اول خودم به مصاحبه دعوت شوم؛ امیرکبیر ، تهران و شیراز سه گزینه اول من بود. اما بعد از انتشار نتایج برای دانشگاه های امیرکبیر و تهران دعوت به مصاحبه نشدم و به ترتیب به این دانشگاه ها دعوت شده بودم: شیراز ، علم و صنعت ، شریف و تربیت مدرس.

(از ابتدا قرار بود هر دانشجو حداکثر به 3 دانشگاه معرفی شود اما …. !!!!)

پی اچ دی تست : مصاحبه شیراز چطور بود؟

–          به طور کلی میتوانم بگویم مصاحبه شیراز مناسب و عادلانه و منطقی نبود. 100 نمره مصاحبه بین سه عامل تقسیم شده بود: 20 نمره سوابق پژوهشی ، 20 نمره سوابق آموزشی و 60 نمره هم ارزیابی در جلسه مصاحبه. دانشگاه شیراز اعلام کرده بود که شرط قبولی این است که هر داوطلب حداقل نمره 60 را از 100 نمره مصاحبه کسب کند.( که البته سازمان سنجش این شرط را نپذیرفت.) به طور کلی توقعات دانشگاه شیراز از داوطلبین بسیار زیاد و غیرمنطقی بود و در مجموع ارزیابی قانع کننده و خوبی نبود. سوالات علمی این دانشگاه راجع به نکات ریز مباحث بود که برخی حتی به گوش آشنا نبود.

پی اچ دی تست : شریف و تربیت مدرس چطور؟

–          مصاحبه شریف بیشتر علمی بود و سوالات علمی عمومی زیادی پرسیدند. سوالات مربوط به دروس مختلفی بود که گذرانده بودم. از دو درس به انتخاب داوطلب سوال پرسیده میشد.

مصاحبه تربیت مدرس این گونه نبود و سوالات علمی زیادی پرسیده نشد. سوالات بیشتر حول و حوش پایان نامه بود.

پی اچ دی تست : و علم و صنعت؟

–          به نظر بنده مصاحبه علم و صنعت معقول ترین و منطقی ترین مصاحبه بود. سوالات علمی حول و حوش پایان نامه و ارزیابی صحیح از توانایی ها مزیت مصاحبه این دانشگاه بود.

البته نمره دهی در این دانشگاه نیز مانند بسیاری از دانشگاه ها (به نظر بنده بیش از 95% دانشگاه ها) عادلانه و واقعی نیست. به این معنی که نمره واقعی هر فرد در مصاحبه داده نمیشود بلکه ابتدا اساتید دانشجوی دلخواه خود را انتخاب میکنند، سپس نمره مصاحبه به گونه ای داده میشود که در نهایت و در مجموع نمرات مصاحبه و آزمون، فرد مورد نظر بیشترین نمره را کسب کند. به عنوان مثال در همین دانشگاه نمره 95 نیز به داوطلب داده شده است که این به معنای انتخاب کامل داوطلب است.

پی اچ دی تست : به نظر شما سوالات مصاحبه چگونه باید باشد؟

–          به نظر من سوالات از دروس گذرانده شده باید کلی و عمومی باشد ( که قاعدتا هر داوطلب آماده باید بتواند به آنها پاسخ دهد) اما سوالات در زمینه موضوع پایان نامه باید ریز و جزئی باشد تا میزان تسلط داوطلب بر مطالبی که حدود بک سال روی آن کار کرده است تعیین شود.

پی اچ دی تست : رزومه تان چطور بود؟

–          دو مقاله در کنفرانس های شیراز و اصفهان و یک مقاله هم در کنفرانس فرانسه داشتم. دو تامقاله ISI هم بود که تنها سابمیت کرده بودم و در آن زمان پذیرش نداشت. یک کتاب حل المسائل نیز تالیف کرده بودم.

پی اچ دی تست : با تشکر از حضور شما.

علاقه مندان می توانند سوالات خود را از ایشان از طریق این لینک مطرح  فرمایند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها