مصاحبه با رتبه 5 آزمون دکتری دامپزشکی – بهداشت آبزیان

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

خانم سمیه ترابی دلشاد  در سال  80 وارد رشته مهندسی منابع طبیعی – شیلات دانشگاه آزاد سوادکوه گردیدند. دوره کارشناسی خود را در طول 7 ترم و با معدل 07/18 به پایان رساندند و در سال 1386 تحصیلات خود را در دوره کارشناسی ارشد مهندسی شیلات دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران ادامه دادند. معدل کارشناسی ارشد 11/18 ، یک مقاله علمی پژوهشی ، دو همایش و سه مقاله ISI در کنار یک ترجمه کتاب رزومه پژوهشی ایشان را تشکیل می دهد.

پی اچ دی تست: با سلام، در ابتدا کمی راجع به تغییر رشته خود در آزمون دکتری توضیح دهید. چه شد که از مهندسی شیلات به دامپزشکی تغییر رشته دادید؟

–          با توجه به بررسی هایم روی منابع رشته های مهندسی شیلات و دامپزشکی بهداشت آبزیان به این نتیجه رسیدم که مطالعه منابع رشته دوم برای من ساده تر است. ضمنا رشته بهداشت آبزیان رشته ای غیر مرتبط و دور از شیلات نیست و این دو به نوعی در هم آمیخته اند. همچنین دامپزشکی بازار کار بهتری هم دارد. البته هدف کلی ام تدریس در دانشگاه است.

پی اچ دی تست: از چه زمانی مطالعه برای آزمون را آغاز کردید؟

–          وقتی منابع اعلام شد با اساتید در مورد منابع صحبت کردم و به این نتیجه رسیدم که احتمالا اساتید دانشگاه تهران طراح سوالات خواهند بود. با مراجعه به انتشارات دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران جزوات اساتید این دانشگاه در سالهای مختلف را که مربوط به دروس آزمون بود را تهیه کردم. البته دو کتاب ماهی شناسی سیستماتیک و ماهی شناسی فیزویولوژی و تشریح هر دو تالیف دکتر ستاری و همینطور کتاب بیماریهای ماهیان زینتی دکتر موسوی زاده انتشارات دانشگاه تهران هم کتابهای خیلی خوبی هستند. در ابتدا فشار امور مربوط به شغلم زیاد بود و من حتی مجبور به استعفا از محل کارم شدم. تقریبا از بهمن ماه بود که به تدریج ساعات مطالعه ام را زیاد کردم و از ابتدای اسفندماه به طور کامل روی درس ها متمرکز شدم.

پی اچ دی تست: آزمون چه طور بود؟

–          جلسه صبح خیلی خوب بود. تست ها اکثرا آشنا بودند. احساس می کردم جزوات طراحان سوال را خوانده ام. از جلسه که خارج شدم گفتم صد در صد قبولم. با همین انرژی و انگیزه سر جلسه بعد از ظهر حاضر شدم. اما سوالات عمومی واقعا شوکه ام کردند؛ سوالات زیاد ، دشوار و خسته کننده.

پی اچ دی تست: پس توقع این رتبه را نداشتید؟

–          فکر میکردم یا رتبه خیلی خوبی کسب میکنم یا اصلا قبول نمیشم.

پی اچ دی تست: ترتیب انتخاب هایتان به چه صورت بود؟

–          در رشته دامپزشکی بهداشت آبزیان انتخاب های زیادی وجود نداشت. دانشگاه تهران (2 نفر روزانه و 1 نفر شبانه) ، دانشگاه شیراز ( 3 نفر روزانه) و موسسه تحقیقات شیلات که پژوهش محور بود.

پی اچ دی تست: مصاحبه تهران چطور بود؟

–          دانشگاه تهران اصلا سوال علمی نپرسیدند. جلسه یک جوری شتابزده بود. مضمون سوالها به این صورت بود که “پایان نامه با کی برداشتی ؟ ISI چند تا داری؟ میخوای روی چی کار کنی ؟ … ” و یک متن کوتاه زبان که بخوانم و ترجمه کنم.

پی اچ دی تست: شیراز چگونه بود؟

مصاحبه شیراز خیلی سخت بود. کلی سوال علمی پرسیدند. به تازگی این گرایش را راه اندازی کرده بودند و روی ورودی های آن حساسیت داشتند. 25 دقیقه هم طول کشید. البته چون قبلا به سایت دانشگاه مراجعه کرده بودم و با اساتید و رزومه آنها آشنا بودم ، در مورد سابقه کاری شان با آنها صحبت کردم و به نظرم خیلی موثر بود. با این حال وقتی بیرون آمدم احساس می کردم مصاحبه خوبی نداشته ام.

پی اچ دی تست: و مصاحبه آخر؟

–          موسسه تحقیقات شیلات هم جلسه مصاحبه را با سوالات علمی برگزار کرد. سوالات کاربردی زیادی پرسیدند و تجربه شغلی ام تا حدی در پاسخگویی به سوالات آنها موثر بود. در خصوص کتابم سوال کردند و ویروس شناسی و انگل شناسی . کنجکاو بودند که مصاحبه های قبلی ام چطور بوده است؟ من هم گفتم فبولیم قابل پیش بینی نیست. در مجموع با توجه به صحبت های بقیه داوطلب ها و نمره ای که به من دادند تصورم این است که آنها یک داوطلب آقا می خواستند که برایشان کار عملی آنجام دهد و ساکن شهر مورد نظرشان شود (موسسه تحقیقات شیلات در چندین شهر مختلف دارای مرکز است که در آزمون امسال، 5 مرکز اعلام نیاز کرده بودند).

پی اچ دی تست: در پایان اگر نکته دیگری در نظر دارید بفرمایید.

–          وقتی می خواستم وارد میدان دکتری شوم و به خصوص بعد از معرفی به مصاحبه ، از اطرافیان می شنیدم که دانش آموختگان دانشگاه آزاد شانس زیادی برای قبولی در مصاحبه ندارند. اما خدا را شکر توانستم این آزمون را هم با موفقیت پشت سر بگذارم.

پی اچ دی تست: با تشکر از حضور شما و پاسخ های کاربردی و مفیدتان.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها