موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

غیر متمرکز کردن آزمون دکتری بی‌ عدالتی است

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس دانشگاه کردستان گفت: اعمال سلیقه در آزمون دکترا در آموزش عالی بی‌عدالتی بوده و نظر برخی رؤسای دانشگاه‌های تهران مبنی بر متمرکز کردن پذیرش دانشجوی دکتری توهین و ظلم در حق دانشجویان و دانشگاه‌های دیگر است.

جهانشیر امینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج در پی سخنان رئیس دانشگاه صنعتی شریف مبنی بر اینکه «‌خودمان در دانشگاه وزن مصاحبه دکتری را بالا و پایین می‌بریم» واکنش نشان داد و این اظهارات را مغایر عدالت آموزشی نامید.

رئیس دانشگاه کردستان اظهار داشت: پذیرش دانشجوی دکتری به صورت نیمه متمرکز« 50 درصد آزمون و 50 درصد مصاحبه » یکی از راه‌های عدالت آموزشی بوده و موجب ایجاد فرصت برای دانشجویان همه استان‌ها و رقابت سالم می ‌شود.

وی با تأکید براینکه آزمون دکتری باید مانند آزمون کارشناسی ارشد بدون جهت‌گیری و با شرایط یکسان برگزار شود گفت: استادان سایر دانشگاه‌ها هم باید از کل دانشگاه‌های برجسته کشور انتخاب شده و به دانشگاه‌های تهران محدود نشود.

امینی تصریح کرد: باتوجه به اینکه در سال گذشته ایران دو درصد رشد علمی جهان را داراست و در منطقه اول و در دنیا پله هفدهم را کسب کرده، بخش زیادی از این موفقیت مربوط به دانشگاه های غیرتهرانی است.

وی خاطرنشان ساخت: در گذشته آزمون دکتری به صورت غیر متمرکز برگزار می شد و هر دانشگاه به طور مستقل فراخوان داده و دانشجوی دکتری پذیرش می‌کرد که در نتیجه به تدریج این مسئله به ضرر دانشجویان خارج از آن دانشگاه تمام می‌شد.

رئیس دانشگاه کردستان ادامه داد: اما با ورود دولت به این مقوله سال گذشته آزمون دکتری به صورت نیمه‌متمرکز برگزار شده و تعداد 20 دانشجوی دانشگاه کردستان در مقطع دکتری سایر دانشگاه‌ها پذیرفته شدند.

وی در ادامه تصریح کرد: در پی اختصاص اعتبارات در سفر مقام معظم رهبری به کردستان و نیز سفرهای استانی دولت در خصوص کمک به آموزش عالی کردستان کمک‌های قابل توجهی شد و فاصله دانشگاه کردستان با سایر دانشگاه‌های معتبر کشور کمتر شد و اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه با گروه‌های آموزشی دانشگاه‌های بزرگ رقابت دارند.

به گفته این مقام مسئول، در حالی که در آزمون‌ها و کنکورهای سراسری نفرات برتر و رتبه‌های بالاتر دانشگاه‌‌های تهران را به عنوان دانشگاه محل تحصیل انتخاب می‌کنند و بخشی از نخبگان کنکور به پایتخت می‌روند.

امینی خاطرنشان کرد: رتبه‌های پایین‌تر در دانشگاه‌های استان‌های خود ادامه تحصیل می‌دهند اما باز وقتی فضای آزمون و محک برابر باشد این دانشجویان شهرستانی هستندکه در مدارج عالی‌تر برنده شده و کرسی‌های دکتری را صاحب می‌شوند.

باتوجه به اینکه طراحان سوال آزمون‌ها و کنکورها استادان دانشگاه‌های پایتخت بوده و نیز درآمدهای اختصاصی و کمک‌های مردمی، خیرین و موقوفات دانشگاه‌های پایتخت حداقل 20 برابر دانشگاه‌های شهرستان‌هاست با این حال کیفیت علمی دانشگاه‌های دیگر استان‌ها کمتر از دانشگاه‌های پایتخت نیست و نیز نتیجه المپیادهای علمی را دانشجویان شهرستانی رقم می زنند آیا این سوء‌گیری‌ها و اعمال سلیقه‌ها زحمت دانشجو، استاد و دانشگاه‌ها را زیر سوال نمی‌برد؟

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها