مصاحبه با رتبه برتر دکتری معماری آزاد 91

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

گفتگویی کوتاه با استاد ایمان تازیکه رتبه نخست آزمون کتبی دکتری معماری دانشگاه آزاد اسلامی

آقای تازیکه چهار سال است که به تدریس در دانشگاه آزاد شهرستان گنبد مشغول هستند و تا قبل از قبولی در آزمون دکتری مسئولیت مدیریت گروه معماری این دانشگاه را نیز بر عهده داشته اند. ورودی 77 کارشناسی ارشد پیوسته معماری دانشگاه آزاد مشهد بوده و از سال 83 که فارغ التحصیل شده اند تا سال 87 مسئول دانشکده سما شهرستان علی آباد بوده اند. این نوشتار گفتگوی کوتاهی است با ایشان که تجربیات خود را سخاوتمندانه در اختیار ما نهاده اند.

پی اچ دی تست: با سلام، می خواهیم به عنوان سوال اول پاسخی به پرسش بسیاری از داوطلبان آزمون دانشگاه آزاد در خصوص سهمیه هیأت علمی این دانشگاه ارائه فرمایید. این سهمیه به چه صورت است و آیا شما هم از این سهمیه استفاده کرده اید ؟

–          اتفاقا این سوالی است که زیاد از من پرسیده می شود و در سایت شما هم زیاد با آن برخورد داشته ام. من با توجه به مسئولیتی که در دوران تدریس خود داشته ام اطلاع خوبی از جزییات این امر داشتم. حقیقت این است که عبارت ” تخصیص 20 درصد پذیرش به سهمیه هیأت علمی” تصویر درستی به داوطلبان دارای شرایط این سهمیه ارائه نمی کند و سوالات زیادی را برای داوطلبان ایجاد می کند. دانشگاه آزاد اسلامی به منظور ارتقا مدارک اعضای هیأت علمی خود سهمیه هیأت علمی را به عنوان شانسی مضاعف برای قبولی ایشان ارائه کرده است. به این صورت که اگر یک عضو هیأت علمی بتواند با کسب نمره لازم به مصاحبه دکتری راه یابد و در مصاحبه هم موفق باشد به عنوان سهمیه عادی پذیرفته خواهد شد و بحث سهمیه هیأت علمی اصلا به میان نخواهد آمد. اما در صورت عدم قبولی در سهمیه عادی ، اگر نمره آزمون کتبی آنان از 85 درصد آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه عادی بالاتر باشد می توانند به عنوان سهیمه هیأت علمی و حداکثر به تعداد 20 درصد سهمیه عادی  در آن رشته محل علاوه بر سهمیه موجود وارد دوره دکتری شوند و به مصاحبه هم نیازی نخواهد بود.

پی اچ دی تست: وضعیت بورس با استفاده از این سهمیه و بدون استفاده از آن تفاوتی دارد؟

–          خیر. تقریبا هیچ تفاوتی بین این دو نوع پذیرش برای اعضا هیأت علمی دانشگاه آزاد وجود ندارد.

پی اچ دی تست: نتایج پذیرش سهمیه هیأت علمی چه زمانی اعلام می شود؟

–          امسال این نتایج همزمان با نتایج پذیرش عادی منتشر شد و در جلوی نام این افراد عبارت مشروط درج گردید که به معنای قبولی در صورت تأیید شرایط استفاده از سهمیه هیأت علمی بود.

پی اچ دی تست: الان در حال استفاده از بورس دانشگاه آزاد هستید ؟

–          بله. در زمان بورس سقف تدریس به 8 تا 12 واحد کاهش می یابد و حقوق دریافتی نیز کمتر می شود. با توجه به لزوم حضور 4 روز در دانشگاه ( 32 ساعت ) در صورت عدم استفاده از بورس امکان ادامه کار وجود ندارد. در گذشته تمام شهریه نیز توسط دانشگاه پرداخت می شد که اخیرا بستگی به بودجه دانشگاه این مقدار درصد های متفاوتی از کل شهریه را در بر می گیرد.

پی اچ دی تست: از چه زمانی مطالعه برای کنکور را آغاز کردید؟

–          من در دوران فعالیت خود تقریبا تمام دروس مورد سوال را تدریس کرده بودم . برای همین نیازی به صرف زمان زیاد بر روی دروس نداشتم. در واقع مطالعه اصلی من در یک ماه آخر منتهی به آزمون بود که آن هم از روزی 5 ساعت فراتر نمی رفت. این مدت صرف جمع بندی مطالب مختلف و منابع گوناگون شد. در آزمون رشته ما در دانشگاه ازاد اسلامی جواب سوال به صورت بله و خیر و شرحی کوتاه مطرح نیست؛ باید سوال را بشکافید ، نظرات مختلف مطرح در زمینه سوال را ارائه کنید و در نهایت جمع بندی نمایید. در واقع پاسخ هر سوال یک مقاله کوتاه است. البته برخی دروس مانند معماری اسلامی هم هستند که منابع مشخصی دارند و بالطبع پاسخهای مشخص تر.

پی اچ دی تست: قبل از آزمون سوالات سالهای گذشته را هم دیده بودید؟

–          بله البته. اصولا کار اصلی من در بیست روز آخر همین بررسی سوالات سالهای گذشته بود. متأسفانه یا خوشبختانه کتاب مشخصی که پاسخ سوالات آزمون دکتری آزاد معماری را تشریح کرده باشد وجود ندارد و منبع کنکور مطرح نیست. سوالات مختلف ده سال اخیر را می دیدم و در منابع مختلف به دنبال پاسخ آنها بودم. این کار ضمن انسجام به دانسته های داوطلب فرصت کسب نمره از سوالات تکراری یا مشابه را فراهم می نماید.

پی اچ دی تست: چرا تهران مرکز را انتخاب کردید؟

–          کادر علمی و آموزشی این دانشگاه را ترجیح می دادم. البته با توجه به رتبه های قبولی امسال می توان گفت که انتخاب بین این دانشگاه و واحد علوم و تحقیقات به سلایق افراد مختلف بستگی دارد و به طور قطع نمی توان اولویت یکی را بالاتر دانست. در رشته ما امسال 35  نفر دعوت به مصاحبه شدند که بین آنها 24 نفر پذیرش شدند

پی اچ دی تست: توصیه دیگری به داوطلبان این آزمون دارید؟

–          نکته آخر اینکه در رشته ما اسکیس از اهمیت بالایی برخوردار است و دارای ضریب 3 می باشد. حتما در کار عملی مهارت بالایی به دست آورند. در آزمون امسال آزمون تئوری در نوبت صبح و اسکیس در نوبت بعد از ظهر برگزار گردید.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امید کریمی
اسفند ۱۹, ۱۳۹۴ ۱۰:۱۰ ب٫ظ

با سلام بنده دانشجوی جناب دکتر تازیکه بودم وهستم وایشان را از نظر علمی بسیار شخصیت قوی دیده ومیدانم امیدوارم یک روز جاپای ایشان بگذارم

مهسا
خرداد ۱۴, ۱۳۹۴ ۱۰:۴۴ ق٫ظ

سلام در مصاحبه دانشگاه ازاد ه سوالاتی پرسیدند من فرزند جانباز هستم ایا این در مصاحبه کمک خواهد کرد؟ درکنکور ازاد اسکیس هم باید بزنیم مثل کنکور ارشد

معماری 3
خرداد ۲۵, ۱۳۹۳ ۱۲:۴۱ ب٫ظ

سلام در مصاحبه چه سوالاتی پرسیدند