گزارش خبرگزاری مهر از سوالات و چگونگی برگزاری جلسات مصاحبه آزمون دکتری.

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رنگین کمان سئوال در مصاحبه دکتری/ از شعرخوانی تا چقدر پول داری مدرک بگیری!

در سال های اخیر موج شرکت در آزمونهای تحصیلات تکمیلی شدت یافته است و بسیاری از داوطلبان پس از ناکامی در این آزمون ها، برای جلای وطن و رویای تحصیل در آن سوی آب ها اقدام می کنند در این میان حوزه های تصمیم گیری در آموزش عالی تصمیمات جدی را برای گسترش دوره های تحصیلات تکمیلی و به ویژه دوره دکتری گرفته اند این گزارش به گوشه ای از مشکلات روند ورود به دوره دکتری در دانشگاهها می پردازد.

به گزارش خبرنگار مهر، برگزاری کنکور نیمه متمرکز برای دوره دکتری در دانشگاه های دولتی، برگزاری آزمون تستی برای اولین بار در دوره دکتری دانشگاه آزاد، آزاد سازی ظرفیت اساتید برای جذب دانشجوی دکتری از سوی وزارت علوم از جمله تصمیمات این حوزه بود. آزمون های دکتری در کشور از دو بخش کتبی و مصاحبه تشکیل شده اند که مصاحبه اهمیت خاصی در این آزمون دارد. اساتید در مصاحبه انگیزه داوطلب از ادامه تحصیل را بررسی می کنند و باید به گونه ای در برخورد نزدیک با وی از توانایی وی در ادامه یک دوره مهم تحصیلی اطمینان کسب کنند. در این میان هرچه داوطلب از اعتماد به نفس، کارنامه علمی مطلوب و نمرات بهتری برخوردار باشد می تواند به جلب این اطمینان کمک کند.

خبرنگار مهر با حضور در جمع داوطلبان آزمون دکتری چند دانشگاه از شرایط مصاحبه و حضور اساتید و داوطلبان از چند و چون این مصاحبه ها آگاه شد. یک داوطلب که در رشته حسابداری شرکت کرده است می گوید: در جلسه مصاحبه در مورد پایان نامه ام از من سوال پرسیدند و با اینکه چند مقاله هم داشتم از رزومه علمی سوالی نکردند. به نظرم می آید با وجود اینکه اساتید خوب برخورد کردند اما مدارک علمی من برایشان اهمیت نداشت.

هفت خان رستم مصاحبه !

داوطلب دیگری که در رشته ادبیات فارسی در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد مصاحبه خود را به انجام رسانده، پروسه طولانی مصاحبه را خسته کننده و استرس زا می داند و می گوید: ما زودتر از ساعت مورد نظر خودمان اینجا بودیم و هنوز تعداد زیادی از بچه ها نتوانستند مصاحبه را تمام کنند. برای ادبیات شرایط ویژه ای وجود دارد و باید چند اتاق را برای مصاحبه بگذرانی.

ادبیاتی ها اسم مصاحبه شان را هفت خان رستم گذاشته بودند. تقریبا صف طولانی در بیرون هر اتاق خود به محلی برای تبادل رتبه، تجربه امتحان و دیگر مسائل بدل شده بود.

داوطلب دیگری که در مصاحبه رشته ادبیات تجربه داشت، معتقد بود مصاحبه دکتری باید پژوهش محور باشد و از پایان نامه و مدارک علمی و مقاله سئوال شود نه اینکه بپرسند کدام شعر چه وزنی دارد و یا در جلسه مصاحبه حافظ خوانی راه بیاندازند.

تفاوت وزن مصاحبه دکتری در آزاد و سراسری

داوطلبی که از همدان برای مصاحبه واحد علوم تحقیقات آمده، معتقد است وزن 75 درصد برای کتبی و 25 درصد برای شفاهی برای کسانی که در حوزه خودشان فعالیت علمی چشمگیری دارند، ناعادلانه است. وی که در رشته شیمی شرکت کرده، می گوید: برای من که چندین مقاله در مجلات معتبر دارم و در رشته خودم سعی کرده ام علاوه بر تدریس جایگاه مناسب علمی کسب کنم و ادامه تحصیل در دوره دکتری را به منظور شرایط بهتر می بینم وزن 25 درصد مصاحبه کم است چون ممکن است من در زمان امتحان کتبی خوب نباشم اما می دانم که در برابر اساتید کارنامه قابل قبولی دارم.

فرد دیگری که در رشته ادبیات عرب شرکت کرده و در هر دو آزمون دانشگاه های دولتی و دانشگاه آزاد برای مصاحبه دعوت شده است، نیز معتقد است که وزن متفاوت برای آزمون مصاحبه در آزاد و سراسری مشکل ایجاد می کند و می گوید: من تجربه هر دو  مصاحبه آزاد و دولتی را داشتم. به نظرم اساتید دولتی با انصاف بیشتری به مدارک علمی نگاه می کنند اما اساتید آزاد بیشتر درس می پرسند و با سئوالات می خواهند مچ بگیرند. همین که وزن مصاحبه در این دو جا متفاوت است مشکل می شود.

برخورد بد دولتی ها با آزادیها

او ادامه می دهد: نکته ای که در میان داوطلبان هم مشهور شده بحث آزاد و دولتی است. الان نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهها را دولتی و نیمی دیگر را آزاد تشکیل می دهد اما در دانشگاههای دولتی برای مصاحبه با آزادیها بد برخورد می کنند و در واحدهای دانشگاه آزاد هم با دولتی ها خوب نیستند. این مسئله برای فارغ التحصیلان خوب نیست.

ظرفیت پذیرش؛ رازی که هیچ کس نمی داند

ظرفیت پذیرش مهمترین دغدغه داوطلبان ورود به دوره دکتری است. حتی اساتید هم از میزان نهایی قبولی ها اطلاع ندارند و همین مسئله موجب شده است که بسیاری از داوطلبان به دلیل رتبه های پایین از قبولی در مصاحبه نا امید باشند. داوطلب یکی از گرایش های رشته روانشناسی می گوید: تعداد زیادی شرکت کرده اند و سه برابر ظرفیت هم برای مصاحبه دعوت شده اند و خیلی ها هم آمده اند پس امیدی نیست که با رتبه 90 قبول شوم. ضمن اینکه تکمیل ظرفیت هم ندارد.

داوطلب دیگری در یکی از گرایش های علوم سیاسی می گوید: برخی می آیند و می گویند ما با فلان مسئول دوست هستیم و او به ما ظرفیت را گفته است. ظرفیت ها از 7 نفر تا 20 نفر هم در برخی گرایش ها و رشته ها سر زبان ها افتاده است. در حالی که اگر دانشگاهها به طور دقیق ظرفیت خود را اعلام کنند تصمیم گیری داوطلبان هم بهتر می شود.

شهریه های میلیونی؛ پردیس پولی یا دانشگاه آزاد

شهریه های دوره دکتری موضوع صحبت بیشتر داوطلبان این دوره ها است. در حالی که ظرفیت محدودی از دوره دکتری در دانشگاه های دولتی رایگان است و بخش عمده ظرفیت های این دوره به گروه شهریه پرداز اختصاص دارد. شبانه، پیام نور، پردیس پولی و دانشگاه آزاد فرصت های ادامه تحصیل دکتری در داخل کشور را تنها با پرداخت شهریه های میلیونی فراهم می کند.

در حالیکه بسیاری از داوطلبان به دانشگاه آزاد، پیام نور و پردیس های پولی دانشگاه های دولتی دلخوش کرده اند، یکی از داوطلبان رشته معماری می گوید: هزینه دانشگاه آزاد و پردیس پولی دولتی با هم تفاوتی ندارد اما این یکی دانشگاه آزاد است و آن یکی در نهایت مهر دانشگاه “تهران” پایش می خورد . من که می خواهم ترمی 8 میلیون تومان پول بدهم برایم فرقی نمی کند که کجا پول بدهم اما نام دانشگاه تهران وسوسه انگیزتر است. همراه این داوطلب نیز که در همان رشته معماری تحصیل کرده، معتقد است پردیس های پولی ناشناخته هستند و هنوز میان داوطلبان اعتبار کافی کسب نکرده اند چرا که هنوز خود مسئولین هم نمی دانند با این ملغمه دولتی و پولی چه بکنند.

اما نکته ای که در مصاحبه داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد بسیار مشهود بود این بود که بسیاری از مصاحبه شوندگان می گفتند از ما پرسیدند که پول داری شهریه را بدهی ؟ یا اینکه می پرسیدند مشکلی برای پرداخت شهریه نداری ؟ اینجا شهریه بسیار بالایی دارد آیا می توانی پرداخت کنی ؟

مکان مصاحبه و افزایش استرس داوطلبان

وضعیت فیزیکی مکان های مصاحبه هم نکته طنزآمیزی بود که برخی از داوطلبان به آن اشاره می کردند. یکی از داوطلبان دکتری در رشته مکانیک که در دو دانشگاه دولتی و یک دانشگاه آزاد مصاحبه داشته می گوید: در برخی از مصاحبه ها استادان فقط میوه می خوردند و با خوشرویی از داوطلب می خواستند که مدارک اش را تحویل دهد اما یک جا رفتیم که کولر درست کار نمی کرد و استادان از گرما و تعداد زیاد داوطلب ها عصبانی شده بودند. حتی آب هم نبود. در این میان مصاحبه کنندگان برخی به دلیل استرس بیش از اندازه کارشان به غش و ضعف رسیده بود و به نظر می رسید دانشگاه ها باید کمی برای این معضل هم چاره اندیشی می کردند.

آشنایی با استاد مصاحبه گر؛ خوب یا بد 

عدم اطمینان از فرآیند مصاحبه هم موضوعی بود که برخی از داوطلبان به آن اشاره می کردند. یکی از داوطلبان رشته فقه و حقوق می گوید: مطمئن نیستم که این مصاحبه ها کاملا علمی باشد. این احساس که فکر کنم به دلیل علمی رد شده ام بسیار برایم راحت تر است تا متوجه شوم کسی با نمره پایین تر و فقط به خاطر آشنایی با استاد در روز مصاحبه موفق شده به این دوره راه پیدا کند.

یکی دیگر از داوطلبان هم که در رشته مدیریت تحصیل کرده بر این نکته صحه می گذارد و می گوید: برخی اوقات برخورد برخی استادان نشان می دهد که فقط می خواهند مصاحبه زودتر برگزار شده و تمام شود. در یکی از مصاحبه ها، استادان در دانشگاه … تنها به این دلیل که انتخاب آخر من این دانشگاه بود مصاحبه را در مدت 5 دقیقه به اتمام رساندند.

تخطی از برخی قوانین سنجش دانشجو

یکی از داوطلبان از نبود ناظر تحصیلات تکمیلی و سازمان سنجش در رشته فیزیک در یکی از دانشگاهها گلایه کرده و می گوید: در برخی از دانشگاهها اساتید چون می دانند دانشجوی خودشان قبول شده مصاحبه او را آسان می گیرند. در جایی که من مصاحبه دادم ناظری نبود و 5 دقیقه ای مصاحبه تمام شد.

به گزارش مهر، توسعه رشته ها در دوره های تحصیلات تکمیلی یکی از قوانین الزام آور برنامه پنجم توسعه است و به نظر می رسد عزم نظام آموزش عالی نیز برای تحقق این امر جزم شده است اما به نظر می رسد آموزش عالی هنوز به فرایند مطلوب و درستی برای پذیرش این دوره دست نیافته است. اگر چه در مجموع رضایت خوبی از برگزاری کنکور نمیه متمرکز دکتری حاصل شده است اما بخش مصاحبه و رویکرد هر دانشگاه به این موضوع محل اختلاف نظر و چالش بسیار است.

این در حالی است که برای آموزش عالی که بیشتر توجه خود را معطوف تحصیلات تکمیلی کرده، توجه به کیفی بودن دوره دکتری، روش درست پذیرش، انجام پژوهش های مسئله محور و راهگشا برای مشکلات کشور، استفاده بهینه از توان تخصصی دانشجویان دکتری در حل معضلات حوزه های مختلف از دیگر الزامات توجه به توسعه این دوره ها است.

این گزارش تنها نمونه بسیار کوچکی از دغددغه های نحوه جذب دانشجوی دکتری در کشور بود که امید می رود در آینده حل شود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

109 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سمیه
شهریور ۳, ۱۳۹۲ ۷:۱۷ ب٫ظ

بچه ها صحت داره که اگر داشنگاه خودت قبول شی از اطلاعات برای گزینش نمیان! برای من به دانشگاه ارشدم رفتن! یعنی دانشگاه خودم قبول نیستم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!۱۱

شیوانا
شهریور ۳, ۱۳۹۲ ۱:۲۹ ب٫ظ

سلام دوستان منم دارم برا دکترا میخونم اما جز پایاننامم، مقاله ای ندارم بنظرتون سراسری قبول میشم؟لطفا منو رهنمایی کنید.

عای رضا
شهریور ۳, ۱۳۹۲ ۱۲:۰۵ ب٫ظ

با سلام
با احترام به نظرات دوستان گرامی ،می خواهم عرض کنم که بسیاری از مطالبی که در این سایت از طرف برخی دوستان مطرح می شود ساخته ذهنیت آنهاست نه واقعیت هایی که در اطراف ما وجود دارد و لزومی در ابراز آن وجود ندارد مثل بحث مقایسه دانشگاه آزاد و دولتی یا مسائلی از این قبیل . لذا پیشنهاد می شود به جای بیان کردن احساسات و ذهنیتمان که ممکن است باعث گمراهی عده ای شویم بیاییم واقعیت ها و تجارب خود را بیان کنیم
با تشکر

صدف
مرداد ۱۵, ۱۳۹۲ ۶:۰۴ ب٫ظ

خیلی جالبه با اینکه میشه گفت همه ی کسانی که نظر میدن به نوعی از فرهیختگانند ولی به خاطر لج و لجبازی واقعیات رو نادیده میگیرند. من لیسانس گرافیک دولتی بودم ودبیر هنر، به خاطر علاقم بعد از شش سال دوباره شروع کردم که روانشناسی بخونم و چون هیچ پایه ای نداشتم با اینکه خیلی زحمت کشیدم بخاطر کار و داشتن بچه کوچیک پیام نور قبول شدم.خواهر من آزاد میخونه و واقعیتش اینه که نمره گرفتن تو دانشگاه آزاد از پیام نور هم آسونتره. چرا نمیخوان دوستان قبول کنن که واقعاً بچه های دولتی بیشتر زحمت میکشن،هرچند که باید همیشه با توجه به شرایط اشخاص قضاوت کرد. همگی موء فق باشید.

nazanin
مرداد ۳, ۱۳۹۲ ۲:۰۸ ب٫ظ

با سلام و احترام به همه دوستان
من خودم لیسانس و فوق لیسانسم را از دانشگاه شهید بهشتی گرفتم خداوکیلی خیلی زحمت کشیدم و استاتید به روز و سخت گیری داشتم. پارسال دکترا همون دانشگاه قبول شدم. من ۵ تا مقالهISI داشتم و موقع مصاحبه هم تسلط کامل داشتم البته تاگفته نماند که من مدرک زبان آیلتس داشتم و همچنین دو کتاب ترجمه کردم در کل میخوان بگم اگه کسی از لحاظ علمی قوی باشه و رزومه قوی داشته باشه موقع مصاحبه هیچ مشکلی نحواهد داشت.البته به نظر من بچه های دانشگاه دولتی فوق العاده قوی تر و با انگیزه تر از بچه های دانشگاه ازاد هستند و در این مورد خیچ شکی ندارم چون دیدم بچه های دانشگاه ازاد با درصدهای منفی دانشجوی این نوع دانشگاهها میشن پس بین بچه های دانشگاههای دولتی و ازاد تفاوت زیاد است.

تینا
مرداد ۶, ۱۳۹۲ ۶:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  nazanin

شخصا خیلی به کامنت هایی که ادعاهای بزرگ در مورد رزومه میکنند توجه نمیکنم. بدون ذکر رشته و طول مدت تحصیل و زمان فارغ التحصیلی نمیشه در مورد رزومه کسی قضاوت کرد.
شاید در برخی رشته ها مقاله نوشتن راحت تره اما در بسیاری رشته ها حداقل ۹ ماه کار علمی فشرده لازمه برای بدست اوردن نتایج قابل انتشار در مجلات معتبر. به علاوه این که اکثر دانشجویان تازه از سال آخر لیسانس و بعد از گذراندن دروس تخصصی دانش لازم برای کار پژوهشی تخصصی پیدا میکنند.
حالا حساب کنید بدون وقفه تحصیلی ظرف مدت حدود۲.۵ سال چقدر کار پژوهشی مفید میشه انجام داد.
من امسال در یک رشته مهندسی برای مصاحبه دکترای سراسری رفتم. رتبه های برتر ۳۰-۱ ماکزیمم ۱ مقاله ISI داشتند با این که دنشجویان قوی بودند. خیلی ها هم چند تا مقاله کنفرانسی فقط داشتند.

تبعیض گذاشتن بین دانشجویان آزاد و سراسری رو هم قبول ندارم. همه جا همه جور دانشجویی هست. هر کس هم پاداش زحمتش خودش رو میگیره.

دوستان تلاش خودتون رو بکنید و فریب ادعا های بزرگ رو نخورید.

همگی موفق باشید.

نازنین
مرداد ۷, ۱۳۹۲ ۵:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  تینا

درک این واقعیت برای شما سخته که بدون رحمت و صرف انرژی میخواهید بهترین امتیازات را بدست بیاورید اینکه من در مدت ۳ سال کارشناسی ارشد فیزیک ۵ تا مقاله ISI داشتم جای تعجب نیست دوست عزیز. در واقع من از دانشگاه بولدرایالت کلرادو امریکا پذیرش و بورس داشتم ولی به خاطر مشکلات شخصی (خانواده و همسرم) نتونستم برم واین شد داخل ایران ادامه بدم. سعی کنید پزیرای واقعیت باشید و سخت کوشش کنید. مطمئن باشید به انچه فکر میکنید خواهید رسید.

لرستان
مرداد ۱۴, ۱۳۹۲ ۱۱:۱۷ ق٫ظ
پاسخ به  تینا

موافقم

لرستان
مرداد ۸, ۱۳۹۲ ۱۰:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  nazanin

با سلام
بنده نیز با نظر تینا موافقم
هیچ چیزی از مقاله دادن راحتتر نیس
خیلی ادعای مکقاله و …نکنید

ژنتیک
تیر ۳۱, ۱۳۹۲ ۱۰:۳۶ ب٫ظ

سلام به دوستان خوبم و با ارزوی قبولی طاعات
دیروز مصاحبه رشته ژنتیک ازاد بود.از ۴ استاد مصاحبه کننده ۳تاشون بسیار بی ادب بودند.بطوری که اگر اون لحن و رفتار رو در سطح جامعه می دیدم به یاد چاله میدان می افتادم.۲تا از اون ۳ تا استاد محترم بسیار خوش برخورد خانم بودند.مصاحبه نیم ساعت طل کشید و ۱ساعت هم تاخیر داشت
.حدود ۱۵ تا ۲۰ سوال درسی پرسیدند واگر بلد نبودی به شدت توبیخ می شدی.تا تونستند هم به اساتیدم توهین کردند و پاین نامم رو از اساس بی خود دونستند.واقعا از اینهمه احترام و شرایط مناسبی که برای بروز تواناییهامون ایجاد کرده بودند سپاسگذارم.خدا رو شکر که اعتماد به نفس فوق العاده ای عنایت کرده وگرنه شاید من هم مثل سایر داوطلبین گریان و لرزان و عرق ریزان و له شده بیرون می اومدم…
انشااله که پژوهشگاه مهندسی ژنتیک قبولم و بی نیاز از این قوم محترم.انشااله

حـــــــــــــــــــــــقـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوق
تیر ۲۹, ۱۳۹۲ ۶:۰۷ ق٫ظ

بچه های حقوق از مصاحبه امروز علوم تحقیقات بگید…

حـــــــــــــــــــــــقـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوق
تیر ۳۰, ۱۳۹۲ ۴:۴۴ ب٫ظ

تقریباً مصاحبه من خوب از آب دراومد. اما امان از زبان انگلیسی:))

فـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوری
تیر ۲۸, ۱۳۹۲ ۱۱:۵۹ ق٫ظ

در صورت انصراف از رفتن به دانشگاه آزاد، در صورت شرکت در مصاحبه و قبولی، آیا با محرومیت از تحصیل مواجه می شیم؟

سلام
خیر. قبولی دانشگاه آزاد محرومیت ندارد.

به همه دوستان
تیر ۲۸, ۱۳۹۲ ۶:۴۷ ق٫ظ

سلام به همه عزیزان
از دوستانی که اطلاعاتی دارند خواهش می کنم جدای از تعصب و … پاسخ سوالم را بدهند.

لطفا یک مقایسه از نظر هزینه,اعتبار مدرک,آینده کاری و…. بین دانشگاه آزاد تهران مرکزی,پیام نور و پردیسها انجام دهید.
سپاسگزارم

شادی
تیر ۲۸, ۱۳۹۲ ۱۰:۵۴ ق٫ظ

من هزینه ها رو در جریانش نیستم ولی چیزی که می دونم اینه که بین این مواردی که شما گفتید اول آزاد تهران مرکزی بعد پیام نور و بعد پردیسها از نظر اعتبار مدرک و آینده کاری قرار می گیرند.

رضا
تیر ۲۷, ۱۳۹۲ ۶:۴۴ ب٫ظ

سلام،دوستان من کلید آزمون یا پاسخنامه تخصصی مهندسی صنایع رو می خوام،کسی داره؟

لبخند
تیر ۲۷, ۱۳۹۲ ۱۲:۴۵ ب٫ظ

سلام دوستان
بنظر شما نتایج نهایی کی اعلام میشه؟ ( با توجه به اینکه امسال شروع سال تحصیلی دانشگاههااز ۱۶ شهریور هست)

رضا
تیر ۲۷, ۱۳۹۲ ۳:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  لبخند

شاید ابتدای شهریور

رضا
تیر ۲۷, ۱۳۹۲ ۳:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

امیدواریم ابتدای شهریور اعلام کنند خیلی ها که قبول شده اند باید انتقالی بگیرند یا به شهر دیگری نقل مکان کنند و ….

به لبخند
تیر ۲۷, ۱۳۹۲ ۶:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  لبخند

سلام. از کجا شنیدید که سال تحصیلی از ۱۶ شهریور ماه شروع میشه؟

لبخند
تیر ۲۷, ۱۳۹۲ ۷:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  به لبخند

یکی از دوستانم گفتن که گویا تو اخبار شنیدن، البته تو دانشگاههایی هم که تدریس میکنم برنامه شون امسال از ۱۶ شهریور شروع میشه.

به لبخند
تیر ۲۸, ۱۳۹۲ ۸:۲۱ ق٫ظ
پاسخ به  لبخند

یعنی ممکنه به دلیل اینکه سال تحصیلی زود شروع میشه، جواب کنکور دکتری رو هم زودتر از موعد اعلام شده قبلی اعلام کنند؟

لبخند
تیر ۲۸, ۱۳۹۲ ۸:۴۸ ق٫ظ
پاسخ به  به لبخند

مگه اعلام کردن چه زمانی نتایج نهایی رو میگن؟

به لبخند
تیر ۲۸, ۱۳۹۲ ۱۰:۲۶ ق٫ظ
پاسخ به  به لبخند

مگه در جریان نیستید؟
سازمان سنجش گفته بود دهه سوم شهریور نتایج نهایی رو اعلام خواهند کرد؟

ن
تیر ۲۷, ۱۳۹۲ ۱۲:۴۰ ب٫ظ

من ۵ کد رشته واسه مصاحبه رفتم
بدترین برخوردو باهام تبریزایی داشتن
همه اساتید ترک زبان بودن
من که رفتم داخل ۳ ۴ دقه ترکی بین خودشون حرف میزدن و میخندیدن
واقعن برخورد خوبی نداشتن
برخورد مردم تبریز بسیار عالی بود اینم گفتم که سو برداشت نشه از حرفام

فروزان
تیر ۲۷, ۱۳۹۲ ۱۱:۰۲ ق٫ظ

گذشته از همه اینها تلاشمون رو گردیم و باید توکل به خدا کنیم اگه اون هست بقیه چکار ه اند.به خدا اعتماد داشته باشیم

lمریم
تیر ۲۶, ۱۳۹۲ ۲:۳۵ ب٫ظ

با سلام
دوستان عزیز نوع دانشگاه؛سطح علمی داوطلب ؛ رتبه قبولی او؛ رزومه علمی؛ شخصیت ؛ نگرش ها و دیدگاههای داوطلب، عوامل خود آگاه و ناخود آگاه مصاحبگر؛ سفارش داوطلب؛ و….. در گزینش نهایی او در مصاحبه نقش دارد دوستان اشتباه نکنیم و فرض را بر این بگذاریم چون من دانشگاه آزاد یا دولتی هستم پس قبول و یا رد می شوم دیدگاه پذیرش در کشور ما توسط دانشگاهها اصولا یک دیدگاه کل نگر است اما بنظر می رسد دید گاه برخی از ما داوطلبان جزء نگر است مثلا چون دانشگاه آزاد درس خونده ام قبول و یا رد هستم
با تشکر

انیسا
تیر ۲۶, ۱۳۹۲ ۱:۲۴ ب٫ظ

باسلام به همه دوستان متاسفانه بعضی از دانشگاهها برای مصاحبه خیلی بی برنامه بودن ما از ساعت ۷ صبح دانشگاه بودیم اساتید عزیز ساعت ۱ ظهر تشریف اوردن ویکسریها به پایانامه وکار استاد راهنما گیر دادن و زیر سئوال بردن ومدارکو گرفتن….البته ناگفته نماند که خیلی از دوستان بخاطر اشنایی با اساتید مصاحبه کننده نمرات اول مصاحبه رو گرفتن…از ۵تا مصاحبه ای که رفتم جا داره از رئیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه یاسوج تشکر کنم تنها جایی بود که سر ساعت و با نظم مصاحبه برگزار شد…

آرمین
تیر ۲۶, ۱۳۹۲ ۱:۱۴ ب٫ظ

سلام بچه ها
من برای دکترای بدون آزمون دانشگاه محل تحصیل خودم شرکت کردم. رابطه اساتید هم باهام خوبه و هنوز باهاشون در ارتباطم. رزومه م هم بد نیست، چهار تا مقاله علمی پژوهشی و …
به نظر شما که تجربتون بالاتر از منه قبول میشم؟…..

حمید
مرداد ۱۰, ۱۳۹۲ ۴:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  آرمین

انشالله قبولی.

رضا
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۱۰:۰۳ ب٫ظ

یک نفر میتونه بگه این نتایج کی اعلام میشه؟یکبار میگن اول شهریور،یکبار میگن نیمه دوم!آخرش کی میشه؟

فرشته
تیر ۲۶, ۱۳۹۲ ۷:۰۱ ق٫ظ
پاسخ به  رضا

آقای رضا.به اعصابت مسلط باش سنجش در این زمینه ها خوش قول نیست.می دونم انتظاری اینچنینی خیلی استرس زاست.ولی به نظر من به کارهای روزمره خودتون بپردازین و فقط هر هفته یه بار بیاین یه سری بزنین.مطمئن باشین که ازاواخر شهریور زودتر اعلام نخواهد شد.

داریوش
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۸:۰۹ ب٫ظ

به نظر من موضوع پایان نامه و تعداد و کیفیت مقالات فرد نشان دهنده ی برتری علمی اوست نه دانشگاهی که درس خوانده است.
بحث تفکیک دانشجویان به قوی (دانشجویان دانشگاه های دولتی) و ضعیف (دانشجویان دانشگاه آزاد) کاملا بی پایه و اساس است
و تنها جهت ناامید کردن دانشجویان دانشگاه آزاد است.

به عمل کار بر آید به سخنرانی نیست

?
تیر ۲۶, ۱۳۹۲ ۵:۴۰ ق٫ظ
پاسخ به  داریوش

کاملا موافقم، عالی بود دوست عزیز.

آلی
تیر ۲۶, ۱۳۹۲ ۱۰:۳۲ ق٫ظ
پاسخ به  داریوش

به نظر من که اصلا این طور نیست من بدبخت که موضوع پایان نامه ام چندان برای کسی جالب نیست باید چکار کنم آخه تقصیر من چیه که استاد راهنمام بی فکرانه این موضوع را انتخاب کرده حالا ظاهرا باید تا آخر عمر بسوزم

ناهید
تیر ۲۶, ۱۳۹۲ ۹:۱۰ ب٫ظ
پاسخ به  آلی

دقیقا مشکل منو داری شما. هیشکی هم درکمون نمیکنه.

ALBAR
تیر ۲۶, ۱۳۹۲ ۹:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  آلی

استاد راهنما را شما انتخاب کردید.

ناهید
تیر ۲۸, ۱۳۹۲ ۸:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  ALBAR

اولا یه دانشجوی ارشد که هنوز هیچ کار پژوهشی نکرده از کجا باید مطمئن باشه که کدوم استاد بهتره؟ استاد من بالاترین استاد گروهمون و قدیمی ترین استاد هم بوده. اسم و رسمی داشت برا خودش. دوما من انتخاب نمیکردم خب یه بنده خدای دیگه انتخاب میکرد. آخرش که این استاد بالاجبار هم که شده چند تا دانشجو برمیداشت. این بی مسئولیتی استاد رو توجیه نمیکنه.

پیمان غنیمت
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۷:۲۵ ب٫ظ

با سلام و احترام تمامی دوستان عزیر. در جواب نازنین خانم با تمامی احترامی که به نظر ایشون میذارم به ایشون پیشنهاد میکنم مطالبی را در ارتباط با هوش هیجانی مطالعه کنند.
امیدوارم در آینده تمامی دوستان در تمامی مقاطع تحصیلی و تمامی دانشگاه های کشور در کنار هم قرار بگیرند تا بتونیم برند علمی کشور را افزایش بدیم و عوض نقض یکدیگر با مهر تأئید به همدیگه بتونیم پشت هم باشیم.
آرزوی توفیق برای تمامی عزیزان در تمامی دانشگاه های کشور

میترا
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۲:۴۹ ب٫ظ

من خودم یک مقطع دولتی درس خوندم با معدل بالا مقطع ارشدم را پیام نور خوندم چون بچه کوچک داشتم نرفتم راه دور در پیام نور خیلی زحمت کشیدم و معدلم بسیار بالا و خوب بود دکتری هم رتبه عالی اوردم اما در مصاحبه اساتید همواره مدرک پیام نورم را زیر سوال میبردن

nazanin
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۱:۰۹ ب٫ظ

با سلام

به نظر من بچه های دانشگاه ملی (دولتی) نسبت به بچه های دانشگاه ازاد برتری دارن چون با تلاش بیشتری درس خوندن و وارد دانشگاه دولتی شدن وگرنه اگه بیحیالی طی میکردن و هیچ زحمتی نمیکشیدن الان می بایست داخل دانشگاه ازاد دانشجو میبودن…

سحر63
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۶:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  nazanin

هیچ وقت برتری خودتون رو با کوچیک کردن دیگران و بی ارزش کردن زحمت اونا ثابت نکنید.

?
تیر ۲۶, ۱۳۹۲ ۶:۱۶ ق٫ظ
پاسخ به  nazanin

دوست عزیز
چر هیچ وقت کیفیت فارغ التحصیل شدن از دانشگاه برامون مهم نیست، چیزی که تقریبا تو همه کشورها یک امر عادیه!
به نظر من دانشجوی تحصیلات تکمیلی کسیکه باید اعتبار ایجاد کنه نه به اعتبار دانشگاه افتخار کنه.

رضا
تیر ۲۶, ۱۳۹۲ ۶:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  nazanin

سلام
دوست عزیز اینطوری قضاوت نکن.
در همین دانشگاه های ازاد دانشجویانی هستند که با کمترین امکانات بهترین مقالات رو در بهترین ژورنال ها به چاپ میرسونن.

مالی
تیر ۲۹, ۱۳۹۲ ۹:۱۴ ق٫ظ
پاسخ به  nazanin

با شما موافق هستم در سال های اخیر دانشگاه آزاد افت بسیار زیادی پیدا کرده است تقریبا هر کسی که در کنکور این دانشگاه شرکت کند حتی با درصد های منفی می تواند در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد قبول شود و تقریبا بدون هیچ دردسر خاصی مدرک بگیرد. البته همیشه استثناهایی در دانشگاه آزاد پیدا می شوند اما با یک گل بهار نمی شود. مع الوصف این دلیل نمی شود که یک دانشجوی دانشگاه آزاد که رتبه ی خوبی کسب کرده است نباید در دانشگاه دولتی قبول شود. این دانشجو با پشتکار و هوش بالا لیاقت خود را ثابت کرده است و گذشته ی وی نباید ملاک داوری حال وی باشد. به همین دلیل باید مصاحبه تقریبا برداشته شود چون چاپ مقاله به نظر من اینقدر در ایران کلیشه ای و فرمالیته شده که نمیتواند پتانسیل علمی اشخاص را مشخص کند. هر کسی که رتبه ی خوبی در کنکور به دست آورده باید قبول شود و دست اساتید تنگ نظر و خودرای بایستی در انتخاب دانشجو به حداقل برسد.

Raha
مرداد ۱, ۱۳۹۲ ۷:۵۴ ق٫ظ
پاسخ به  nazanin

نازنین خانم جدا برات از صمیم قلب متاسفم که انقدر دیدگاهات بچه گانه و سطحی اند واقعا متاسفم.

بصیر عسکری
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۱۲:۲۵ ب٫ظ

در رشته جغرافیای سیاسی علوم وتحقیقات رتبه اخرین نفر ۴۵ ذکر شده بود. البته به غیر از بدون ازمونها .اما تعداد دعوت شدگان به مصاحبه که در سایت دانشگاه هم قابل رویت است ۵۴ نفر دعوت به مصاحبه شدند .چرا؟

سوال در مورد تحقیقات گزینش عمومی
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۱:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  بصیر عسکری

چند روز قبل برای ۱ نفر از بچه هایی که دعوت به مصاحبه شده بود اومده بودند تحقیق.اما در مورد خودم هنوز کسی نیومد.تحقیق گزینش عمومی ربطی به امکان قبولی داره؟برای همه باید تحقیق انجام بشه؟

رضا
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۵:۰۶ ب٫ظ

دوست عزیز من هم همین سوال را داشتم؟

سمیرا
تیر ۲۶, ۱۳۹۲ ۵:۳۱ ق٫ظ

سلام
من از دوستام که برای مصاحبه آمده بودند هم پرسیدم کسی از تحقیق گزینش عمومی اطلاعی نداشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فرشته
تیر ۲۶, ۱۳۹۲ ۷:۰۳ ق٫ظ

نه هیچ ارتباطی نداره.من پارسال قبول شدم و هیچ کس از هیچ کجا برای من تحقیق نکرده بود.

goli
تیر ۲۷, ۱۳۹۲ ۱۱:۱۰ ق٫ظ
پاسخ به  فرشته

خانمی چندبارنوشتی که برات تحقیق نکردن قبول هم شدم!
بایدبگم کسانی که تودانشگاه ارشدشون قبول شدن براشون تحقیق نکردن؛
دومامگه وقتی میان تحقیق حتماخودت خبردارمیشی!واسه کسی که من میشناسم اصلاسراغ معرفانرفته بودن خودشم خبردارنشد.

شادی
تیر ۲۶, ۱۳۹۲ ۷:۴۲ ق٫ظ

دوست عزیز من توی قسمت تجربیات مصاحبه سراسری گفتم که خودم تماس گرفتم و گفتن ربطی به قبولی نداره.اصلا این قسمت جدای از قسمت سنجش علمی هست و توسط بخشی مثل حفاظت اطلاعات ارگانها انجام میشه.

زبان
تیر ۲۷, ۱۳۹۲ ۱۲:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  بصیر عسکری

دوست عزیز اگر اشتباه نکنم ۴۵ نفر آمار بدون سهمیه بوده که با احتساب سهمیه شده ۵۴ نفر

بینام
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۱۱:۴۷ ق٫ظ

سلام
یک داستان واقعی
من برای دانشگاه شیراز دعوت به مصاحبه شدم. این اولین و آخرین مصاحبه ای بود که رفتم . صبح ساعت ۸ اونجا بودم ساعت ۱ ظهر نوبت من شد. الافی که هیچ ۵۰۰ هزار تومان هزینه سفرم شد و ۱۰۰ هزار تومان هم کپی تمام مقالات و پایان نامم. رفتم تو اتاق انگار زندانی اوردن. آقا برو پای تخته اسمتو بنویس و موضوع تز. نوشتم. توضیح بده. در جواب ما شما را مقصر نمیدونیم با موضوع تز، استاد راهنمات علمش را نداشته. سوالای چرند. اصلا مربوط به تز نبود . جالبه نقطه ضعف ببینن ازت به همون گیر میدن. گفتن مقالات که داری همش کپی و تقلبیه. این شخصیت اساتید فرهیخته ما هست. حالا من بگم معدل ارشدم ۱۹.۵۰ تزم ۱۹.۵۰ ۴تا مقاله ای اس ای و ۱۵ تا مقاله علمی ترویجی و پژوهشی و کنفرانس های خارجی. بعد کی را شاخ کردن شاگرد دانشگاه خودشون را با معدل ۱۷.۳۰ و یک ای اس ای که تازه سابمیت کرده بود.نمی دونم اگه ما را نپذیرفتن به کجا شکایت بکنیم. واقعا نمی دونم چی بگم.این هم شخصیت اساتیدش که به راحتی به استاد من که واقعا بزرگوار هستند و همیشه به بنده لطف داشتند بعد به خاطر تحقیر من به ایشون توهین می کنند.دوستای من این کار واقعا سخت هست و توهین به شخصیت به راحتی می شه.

تینا
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۲:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  بینام

سلام.
متاسفم, تجربه ناخوشایندی بوده.
نگران نباشید, جز شما و آن اساتید یک ناظر هم در آن جلسه حضور داشته. البته منظورم ناظر سازمان سنجش نیست…
به خدای بزرگ توکل کنید, انشاالله حق به حقدار میرسه.
معتقدم این نوع برخورد اساتید حتی با نظارت سازمان ها هم قابل کنترل نیست. فکر میکنم اخلاق اگر از درون درست نشده باشه خیلی سخت با قوانین بیرونی میشه رفتار رو اصلاح کرد.
امیدوارم موفق باشید.

سلام
تیر ۲۸, ۱۳۹۲ ۱:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  بینام

ناراحت نشین دانشگاه شیراز خیلی ادعا داره شما از صنعتی شریف هم بری اونجا فکر می کنن از پیام نور اومدی هنوز فکر می کنن همون دانشگاه ۴۰ سال پیشن با اساتید امریکایی.
خودشون رو خیلی بزرگ می دونن

لیلی
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۱۱:۲۴ ق٫ظ

من در یکی از دانشگاههای غرب کشور برای مصاحبه دعوت شدم وبه عینه دیدم که اساتید مصاحبه گر چگونه با مصاحبه شوندگان برخورد می کنند آنجا پارتی حرف اول را می زد پژوهش ها مفالات وکسب مفامهای علمی معنایی نداشت تنها ملاک گزینش همکار بودن و آشنایی بود واز اول جلسه معلوم بود چه کسانی در مصاحبه هیئت علمی پذیرفته خواهند شد وجالب اینجاست که همان ابتدا قبل از ورود به اتاق مصاحبه آن گروه مشخص شده به مصاحبه گران درخواست حضور در اتاق ودادن قوت قلب به آنها واز همه جالبتر التماس دعا نیز داشتندجای مسئولین محترم وناظران عزیز تحصیلات تکمیلی وزارت علوم وناظران جذب هیئت علمی خالی بود که سلامت مصاحبه را ببینند ولذت ببرند.ا

منابع طبیعی- آبخیزداری
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۱۰:۲۱ ق٫ظ

با سلام
من امسال رتبه خوب آوردم. ۲ ترم سابقه تدرس دارم( ضمن تحصیل)، ۱۷ مقاله ملی و بین المللی، ۵ تا پژوهشی، ۲ تا isi، معدلم ۱۹.۵….خدا شاهده هر جا رفتم مصاحبه جزء یکی دو نفر اول بودم…ولی می خوام اینو بگم به جزء دانشگاه تربیت مدرس ، بقیه جاهایی که رفتم همه قضیه فورمالیته بود… جالبه واسه یه دانشگاهی که رفتم مصاحبه، یه سوال از من پرسیده شد و اونم به زبان عربی بود……خدا به ما رحم کنه…ولی خدا رو شکر بورسیه قبول شدم و به این نکته بیشتر یقین پیدا کردم که خداوند هیچگاه نمی گذارد حق کسی که زحمت کشیده پایمال بشه

رضا
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۱۰:۱۶ ق٫ظ

ما انسان جماعت انحصار طلبیم و اگر چیزی به نفع ما باشد دوست داریم آن را به انحصار خودمون در بیاریم وهر چه به نفع ما باشد همان را درست می بینیم مثل کسانی که همه دانشجویان پیام نور یا آزاد را کم سواد می دانند همین طور است. در صورتی که در مواردی من شخصأ نمونه های زیادی را عکس این حرف دیده ام

phd
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۹:۵۰ ق٫ظ

با سلام خدمت دوستان محترم

به نظر من که هم دانشگاه دولتی و هم آزاد درس خوندم واز تمامی اساتید هم به خاطر زحماتشون تشکر میکنم مخصوصا اساتید دانشگاه ازاد جایی رو که دوره ارشد خوندم،هیچ گاه فراموش نخواهم کرد. فضایی که در این دانشگاه وجود داشت بسیار مثبت بود و رقابتی که در بین دانشجویان بود.اساتید سخت گیری زیادی داشتند و اصلا هم نمره دادنی در کار نبودومنابعی که ما میخوندیم با دانشگاه دولتی یکسان بودو همه منابع زبان اصلی بودند.از لحاظ پژوهشی هم رتبه بالایی رو دارد.من خودم هم در دانشگاه دولتی برای مصاحبه دعوت شدم با رتبه مناسب و هم در دانشگاه ازاد،به نظر من زحمات شخص بیشتر تاثیر دارد و برای افراد تحصیلکرده بهتر است که دیدگاه و تفکراتشان را کمی وسیعتر کنند .
من هم مثل دوستان عقیده دارم که ازمون و مصاحبات دو تا دانشگاه یکسان شوند

با تشکر از مدیریت محترم سایت

یاسمن
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۹:۰۴ ق٫ظ

من خودم ۶سال تو دانشگاه دولتی دزس خوندم…
ولی چیزایی از آزاد شنیدم که نمره راحت تر میدن اساتید راحت تر امتحان میگیرن (نمونش این که بچه هایی که از آزادن همه معدلا بالاست اما یک ترم تو دولتی بیان مشروطن )ولی کسایی هم هستن که خیلی خوبن وضع علمیشون عالیه مننمونشو تو مصاحبه تهران دیدم!
و اینکه به خصوص که تو دولتی ها بچه هایی که با سهمیه دو و سه میان اونقدرا قوی نیستن!!!
هر دو طرف دارین بی انصافی میکنین تو قضاوت هاتون!

شادی
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۱۰:۱۰ ق٫ظ
پاسخ به  یاسمن

موافقم.بی طرف باشیم.یک عده مون آزاد بودیم یک عده سراسری.دلیل برتری عده ای به عده دیگر نیست.دلیل دعوا و بحث هم نیست.همه تواناییشو داشتیم که به این مرحله رسیدیم

سارا
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۱:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  یاسمن

اشتباه به عرضتون رسوندن. من کارشناسی آزاد تهران مرکز بودم انقدر سخت نمره میداند که بعضیها انصراف می دادند معدلم ۱۳ بود. ولی ارشد دولتی قبول شدم معدلم شد ۱۹. تفاوت تا کجا؟! بحث آزاد و دولتی نیست. بحث دانشگاه و سطح علمی اونه.بحث اساتید دانشگاههاست. آزاد با آزاد فرق می کنه. دولتی هم با دولتی فرق می کنه.

سلام
تیر ۲۸, ۱۳۹۲ ۱:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  سارا

آخه کدوم دولتی معدلتون ۱۹ شده؟؟؟ تو دانشگاه های دولتی هم همه کسایی که ۱۰ دانشگاه اول دولتی درس خوندن امتیاز مثبت زیاد می دن نه هر دولتی ای!!!!!ارشد کلا ۳۲ واحده معدل اکثر افراد هم بالای ۱۷ می شه نمی تونید اونو با دوره ی لیسانس با ۱۴۰ واحد قیاس کرد

ع ن پ
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۸:۵۶ ق٫ظ

من توی مصاحبه دانشگاه تهران پردیس کیش شرکت کردم
دانشگاه آزادی ام
اما مصاحبه کننده خیلی خوب برخورد کردند
سوالات علمی زیادی پرسیدند. از انگیزه م پرسیدند. اینکه اهل مطالعه هستم یا نه؟
به اطلاعات و نظراتم فوق العاده احترام گذاشتن
در موضوعات مورد مناقشه هم خیلی سختگیری نکردندو نخواستند نظرشون رو تحمیل کنند.اتفاقا از نظراتم استقبال هم کردند .مصاحبه حدود۲۰ دقیقه طول کشید.
آخر آخرش خیلی کوتاه پرسیدند آیا میتونی شهریه بدی یا نه
که ۳۰ ثانیه هم طول نکشیدپرسیدند.
شاید این دانشگاه استثناء بود
شایدم با من استثنائی برخورد کردن!!!

هیات علمی دانشگاه آزاد
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۸:۱۰ ق٫ظ

سلام.
در چند سال پیش که ما برای هیات علمی شدن دانشگاه آزاد مصاحبه میرفتیم باید اساتید دانشگاههای دولتی که دعوت شده بودند با ما مصاحبه میکردند. اساتیدی که خدا را بنده نبودند و حتی جزو چهرهای ماندگار نیز بودند برخوردی با دانشجویان فارغ التحصیلی از دانشگاه آزاد داشتند که از گفتنش در سایت عمومی شرمنده ام.

اوا
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۵:۵۴ ق٫ظ

واسه من که از شش نفر مصاحبه کننده چهارنفرشون یک سوال مشترک داشتند:
ازدواج کردی؟!!!!
یکی هم گفت پسر من با مدرک دکتری بیکاره دخترم تو واسه چی میخوای دکتری بخونی اخه !!!!!
در مورد توان پرداخت شهریه هم پرسیدن.

حقــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوق
تیر ۲۴, ۱۳۹۲ ۳:۵۱ ب٫ظ

سلام

بچه های حقوق از تجربه خودشون برای مصاحبه دکتری علوم تحقیقات بگن لطفاً

پانته آ.روانشناسی عمومی
تیر ۲۴, ۱۳۹۲ ۵:۱۷ ق٫ظ

رشته ما برای آزاد ۹ درس تخصصی وبرای سراسری ۴ درس تخصصی باضافه زبان و استعداد تحصیلی داره.اگه آزاد و سراسری یکی شه اونوقت باید در یک روز ۹ درس تخصصی و زبان عمومی و زبان تخصصی واستعداد تحصیلی رو امتحان بدیم.به نظر شما با منطق جور در میاد؟مگر اینکه زبان عمومی و استعداد تحصیلی حذف بشه و برای زبان فقط یک مدرک زبان قابل قبول بخوان و استعداد تحصیلی به طور کل حذف بشه.چون بعد از این همه درس تخصصی واقعا توانی برای دانشجو نمی مونه تا استعداد رو جواب بذه.یعنی واقعا سنجش استعداد دانشجو ها به این صورت عادلانه است؟

پانته آ.روانشناسی عمومی
تیر ۲۴, ۱۳۹۲ ۵:۱۸ ق٫ظ

البته این در جواب مینا جون بود

بی طرف
تیر ۲۳, ۱۳۹۲ ۷:۳۵ ب٫ظ

سلام به همهی دوستان.من هیئت علمی دانشگاه هستم.از جناب شیمی متشکرم.واقعامنطقی ودور از احساس جواب دادند.من هم در دانشگاه دولتی تدریس دارم وهم درآزاد.خداشاهده بارها در دانشگاه دولتی بخاطر ندادن نمره من مورد باز خواست شده ام.ولی در آزاد نه.بحث دولتی وآزادکاملا بی خود هست.اگربه پول گرفتن آزاد باشه،خب خیلی از دانشگاههای دولتی هم پول میگیرندپس بایدبگیم مدارک اونها هم بی ارزش وبی سواد هستندیا اکثراساتیدبهترین دانشگاههای دولتی داخل یا حتی خارج(انگلستان)درآزاددرس میدند.دردولتی با جزوه کار میشه درآزادبا کتاب.فقط میتونم بگم واقعا متاسفم از طرزفکرمثلا تحصیل کرده ها.

par
تیر ۲۳, ۱۳۹۲ ۷:۳۳ ق٫ظ

من به چند جا برای مصاحبه رفتم از جمله دانشگاه اصفهان جالبه دکتر کجباف (مصاحبه گر)اولین جملش به من این بود پس رفت کردی لیسانست از علامه هست فوقت از آزاد و خندید و بعد هم امتیازی از محل فارغ التحصیلی نداد!! این تبعیض نیست؟؟؟ من هم سراسری خوندم هم آزاد هیچکدام با هم فرقی ندارند فقط من تو آزاد بیشتر زحمت کشیدم چون استاد ها جوانتر بودند و بیشتر کار می کشیدند . در مصاحبه استعداد درخشان هم که محاله دانشگاه سراسری از آزاد بگیره واقعا مسخره است اینا خودشونمخودشونو قبول ندارن

یاسمن
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۹:۱۱ ق٫ظ
پاسخ به  par

خدایی تو بعضی رشته ها بچه های آزاد بهترن مثل معماری !

مصاحبه دانشگاه آزاد
تیر ۲۳, ۱۳۹۲ ۷:۲۵ ق٫ظ

سلام به همه دوستان. جالب اینجاست که سهم مصاحبه فقط ۲۵ درصد است تازه بیشتر سوالات مصاحبه هم با این سوالات شروع می شود: کارنامه آزمون ات را همراه داری؟ اگر نداری سوال بعدی: پایین ترین درصد کارنامه ات چی بوده است؟ درصد فلان درس؟ رتبه ات؟ ببخشید این هم که شد همان آزمون. خب کلا بگویید آزمون صدر صد است دیگر

شیمی
تیر ۲۳, ۱۳۹۲ ۵:۱۲ ق٫ظ

با سلام خدمت همه دوستان

من فارغ التحصیل دانشگاه آزاد هستم وقتی بدنبال پیدا کردن شغل مناسب بودم چند جا برای مصاحبه دعوت شدم از جمله شرکت نفت و هیئت علمی دانشگاه آزاد. در جلسات مصاحبه از همه دانشگاهها اعم از آزاد و دولتی متقاضی وجود داشت اما من بدلیل سطح علمی بالا و رزومه قوی موفق شدم عضو هیئت علمی دانشگاه شوم هیچ پارتی و یا آشنایی هم نداشتم.
می خواهم با صراحت اعلام کنم که به نظر من بحث دانشگاه دولتی و یا آزاد شاید سال های گذشته قابل طرح بود اما این سال ها دیگر تفاوت زیادی بین این دو دانشگاه نیست. اغلب دانشجویانی این مسائل را مطرح می کنند که وضعیت درسی مناسبی ندارند. من دوستانی دارم که از دانشگاههای دولتی مدرک گرفته اند اما همچنان برای یافتن کار مناسب اندر خم یک کوچه اند.
پس بعنوان یک عضو هیئت علمی دانشگاه توصیه می کنم بهتر به جای بحث در مورد نوع دانشگاه کمی پایه علمی و رزومه خود را قوی کنید.
در شرایط امروز که مشکل اشتغال وجود دارد اولویت با کسانی است که قویترند نه اینکه از کدام دانشگاه مدرک گرفته اند.

پیروز باشید

اذر
تیر ۲۳, ۱۳۹۲ ۴:۵۶ ق٫ظ

بچه ها این طور راجب دانشگاه آزاد نگید. دوست من ارشد علوم تحقیقات تهران داشت. امسال رتبه اش ۲ شد. خداییش خیلی تلاش کرد. اونم تو یکی از رشته های علوم انسانی که تا رتبه ۷۰۰ مجازه

مصاحبه شده در ازاد و دولتی
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۹:۵۹ ب٫ظ

امیدوارم دو کنکور یکی شود که علاوه بر هزینه بالای شرکت در ازمون و سفر به محل مصاحبه، منابع نیز یکسان شود

مصاحبه شده در ازاد و دولتی
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۹:۱۱ ب٫ظ

باید کنکور ازاد و دولتی یکی بشه و مصاحبه هم متمرکز بشه
هزینه شرکت در امتحان، منابع متفاوت دو امتحان، سفر به محل امتحان، سفر به محل مصاحبه و در آخر هم …… عدم قبولی به دلیل مشکلات عینی مطرح شده بالا

مصاحبه ها کاملا فرمالیته انجام میگیرند. هم در دولتی و هم در ازاد
امیدوارم سریع به این موضوع رسیدگی شود.

nargess
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۵:۰۳ ب٫ظ

کاش ۱ مصاحبه بگیرن چون سوای خرج زیادی که برای مصاحبه هاو سفر به این شهرو اون شهر دادیم من به خاطر خستگیو استرس ۳ هفته مریض شدم مصاحبه آخرم که توو دانشگاه ارشدم بودو برام خیلی مهم بودو به همین دلیل خراب کردم

سجاد
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۱:۵۸ ب٫ظ

سلام بچه ها
یه سوال: آیا درسته که اگه دانشجویی رو بخوان بگیرن توی جلسه مصاحبه ازش کمتر سوال می پرسن؟؟!!!

سحر
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۲:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  سجاد

شاید ولی همیشه نه.

ترلان
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۳:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  سجاد

بستگی داره. بعضی وقتا همینطوره و بعضی وقتا هم برعکسش. گاهی چون دانشجوشون از قبل مشخص شده زیاد برای بقیه وقت نمیذارن و با سوالای ساده و گاهی بیربط و غیر درسی سروته مصاحبه رو هم میارن. بعضی وقتا هم اگه رتبه تون خیلی خوب باشه نسبت به بقیه و واقعا حس کنن چیزی بارتون هست زیاد سوال پیچ نمیکنن. چون معمولا اساتیدِ باتجربه با یکی دو سوالِ خاص، متوجه میشن طرف واقعا باسواده یا شانسی رتبه خوب آورده.

ع ن پ
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۹:۰۲ ق٫ظ
پاسخ به  سجاد

بستگی داره چقدر شرافت داشته باشن!
ولی اینکه تساوی وجود نداره شکی نیست.
اما جایی که من رفتم تقریبا با همه یکسان برخورد کردن.
اینو توی صحبت های بعد مصاحبه فهمیدم.
چون سوالا تقریبا شبیه هم بود
زمان مصاحبه هم تقریبا اندازه هم طول می کشید.

کامران
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۱۱:۰۶ ق٫ظ
پاسخ به  سجاد

سلام،من بر عکس اینو شنیدم،یعنی سوال بیشتر می پرسن

عدالت
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۱۱:۵۹ ق٫ظ

بابا خیلی خیلی بی انصافیه که بچه های دانشگاه آزاد را از نظر هوش و استعداد و سواد هم سطح بچه های دانشگاه دولتی بدونید . دانشگاه آزادی ها و پیام نوری ها باید برای ادامه تحصیل همون دانشگاههای آزاد و پیام نور برند. نباید اونارو به دانشگاه دولتی راه داد. مگه واقعا یک طرح ملی برتر داشته باشند.

n.n
تیر ۲۳, ۱۳۹۲ ۵:۱۶ ق٫ظ
پاسخ به  عدالت

شما چه طور اسم خودتون را عدالت گذاشتین یعنی به نظر شما هر کی تو دانشگاه دولتی درس می خونه خیلی باهوش و با استعداد و روزی یه مقاله و طرح ملی و اختراع میده

شادی
تیر ۲۳, ۱۳۹۲ ۶:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  عدالت

خیلی حرفتون زشته.شرایط افراد رو در نظر نمی گیرید.همسر خود من شاگرد اول و اولین فارغ التحصیل رشته خودش توی دانشگاه دولتی بود و به عنوان نخبه رفت سرکار دولتی ولی چون سرکار می رفت خیلی نتونست درس بخونه و سراسری برای ارشد قبول نشد ولی آزاد قبول شد و رفت الانم ماشالا شاگرد اوله.اونوقت به نظر شما این فرد هوش و استعداد و سواد نداره؟؟تازه این یک نمونه است که من به عینه می بینم بقیه هم اکثرا همین هستن.اونوقت شما خیلی راحت به خودت اجازه می دی که این حرفو بزنی؟؟متاسفم براتون

par
تیر ۲۳, ۱۳۹۲ ۷:۴۰ ق٫ظ
پاسخ به  عدالت

من لیسانسم از علامه طباطبایی هست فوقم از آزاد یه مدرک post graduate diploma هم از لندن ,والا آزاد و سراسری فرقی ندارن تازه آزادی ها بیشتر زحمت می کشن و تازه با رفتن هر چی استاد خوب از دانشگاههای سراسری مثل علامه که دیگه کلاس گذاشتن نداره آقای عدالت . به جرات من دانشگاه آزادی که ۱۳ تا مقاله دارم که ۶ تاش isi هست و زبان کاملا فول و معدل ۱۹/۲۰ و شاگرد اول مقطع نباید از یه دانشجو دانشگاه سراسری متفاوت باشم . برای من مهم نیست چون میتونم برم لندن حالا با هر سختی ولی اینجوری قضاوت کردن ناعادلانه هست

پاشا
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۴:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  par

باسلام به همه دوستان تحصیل کرده،من لیسانسم را در علم و صنعت گرفتم با معدل ۱۲/۷۵ ولی در ارشد در واحد تهران مرکزی با معدل ۱۹/۲۷ رتبه اول فارغ التحصیلی را اوردم. عزیزانم چه خوشتان بیاید یا نه،سطح اکثر دانشگاه های دولتی،به خصوص دانشگاه های شهر تهران از دانشگاه ازاد بالاتر است. من همکلاسی ارشدی داشتم که حتی یک دیکته بدون غلط نمی توانست بنویسد ولی فارغ التحصیل شد.

سیما
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۸:۳۱ ق٫ظ
پاسخ به  عدالت

راست میگه بنده خدا. بچه های دانشگاه دولتی نه تنها از نظر هوش و استعداد وسواد بلکه از لحاظ اعتماد به نفس کاذب و ادعای بیجا هم از بچه های آزاد و پیام نور برترند!!!!
متاسفم برای امثال شما که درس خوندن در به اصطلاح بهترین دانشگاه های کشور هم نتونسته طرز فکر شمارو ذره ای تغییر بده.

شادی
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۱۰:۰۰ ق٫ظ
پاسخ به  سیما

دیگه دوست عزیز اینطوری نگین.من خودم هر دو مقطع رو دانشگاههای به اصطلاح برتر دولتی خوندم ولی هیچ ادعای برتری نسبت به بچه های آزاد ندارم.ولی شما که اینطور میگی به آدم برمی خوره(اعتماد به نفس کاذب و ادعای بیجا!!).منصف باشید ما دشمن هم نیستیم.دوستانی هستیم که نصفی آزاد خوندیم نصفی سراسری

ع ن پ
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۹:۰۴ ق٫ظ
پاسخ به  عدالت

خوب راست میگه بیچاره!!!!!
این یه جور سرخوردگیه
شاید نارسیسیزم!

باران خانووم
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۹:۲۱ ق٫ظ
پاسخ به  عدالت

جناب عدالت واقعا از حرفتون مشمئز شدم وای بر ما با این تحصیل کرده هامون

زبان
تیر ۲۷, ۱۳۹۲ ۱:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  عدالت

کجای این حرف به عدالت شبیه هست؟؟؟؟

سحر
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۱۱:۴۳ ق٫ظ

ممنون. بسیار جالب بود و تمام مشکلات ورود به مقطع دکترا رو بیان کرده بود.

مخالف
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۱۲:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  سحر

دو نکته اینجا وجود داره
۱- آشپز که دو تا بشه ….. الان که سوالات را فقط اساتید دانشگاه دولتی طرح می کنن سوالات این جوری زیر سواله وای به حال این که از دو نوع دانشگاه مختلف سوال طرح بشه همین جوری تو دانشگاه های دولتی اساتید یک دانشکده از روی رفرنس های مختلف درس ها (مخصوصا ارشد) رو درس می دن چه برسه آزاد هم اضافه شود.
۲- به نظر من این اصلا بد نیست هر کی تو هر نوع دانشگاهی که درس خونده همون جا ادامه بده حالا اگه شخصی از همون ابتدا خوب درس خونده و در دانشگاه های برتر دولتی درس خونده چرا نباید مزیت داشته باشه

مینا
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۱۰:۰۱ ق٫ظ

به نظر من باید کنکور آزاد و دولتی یکی شوذ تا بسیاری از این بی نطمی ها خاتمه یابدو صرفه جویی در هزینه ها. من در جلسه مصاحبه ای که در یک جلسه دانشگاه دولتی داشتم با دانشجوی ارشدی مواجه شدم با رتبه عالی اما هزینه دفت و آمد برای مصاحبه در شهر ها را واقعا نداشت جرا دو آزمون؟؟ جند مصاحبه؟؟. تازه تکلیف برخی دانشکاه ها هم معلوم میشه. اونایی که دولتی قبولن دیکه از سر راه برداشته میشن. افراد مصاحبه کننده در شرایط عادلانه تری مصاحبه می کنن برای همه در یک شرایط. و خیلی مزیت های دیکه…

رضا
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۱۰:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  مینا

بسیار موافقم

رضا
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۱۱:۰۲ ق٫ظ
پاسخ به  مینا

دو آزمون برای دکتر هدر رفت هزینه و وقت دانشجویان است و بی نظمی را به دنبال دارد.

ناهید
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۱۱:۵۰ ق٫ظ
پاسخ به  مینا

موافقم. علاوه بر اینکه بهتره کلا مصاحبه ها رو هم یکسان کنن. یعنی داوطلب فقط یکبار توسط اساتیدی که سازمان انتخاب کرده مصاحبه بشه و همه داوطلبین یک رشته هم توسط اساتید یکسان. اینجوری هزینه ها به شدت پایین میاد. کم مجبور شدم امسال پنج جا برای مصاحبه برم و حساب کردم با خرده ریزها نزدیک یک میلیون تومن برام هزینه برداشته. رقم کمی نیست. تازه آیا قبول بشم آیا نشم! اگه نشم سال آینده باز همین آش و همین کاسه.

shahab
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۱۲:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  ناهید

intori 1000sal tul mikeshe

بیتا
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۱۰:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  shahab

نه چرا صد سال کلش دو سه ما طول میکشه. مگه الان فرآیند مصاحیه ها کمتر از دو ماهه. طرف یه مصاحبشو اواخر اردیبهشت داده یکیشو اواخر تیر

مینا
تیر ۲۳, ۱۳۹۲ ۵:۲۵ ق٫ظ
پاسخ به  shahab

اکه به کار تیمی کمی فکر می کنیم می بینیم کاملا امکان داره.

سحر
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۱۲:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  مینا

سلام. احتمال داره که یکی بشه , همونطور که کنکور کارشناسی ازاد با سراسری یکی شد.

ALBAR
تیر ۲۶, ۱۳۹۲ ۹:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  سحر

هنوز نشده

لیدی
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۱۰:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  مینا

اگر یکی یشه مهم نیست.ولی حداقل به سبک دانشگاه ازاد باشه که ازمونش استاندارد تره.نه مثل دولتی با اون زبان مزخرف و استعداد تحصیلی بی سر و ته و …اختصاصیش که دیگه افتضاح بود.

شادی
تیر ۲۳, ۱۳۹۲ ۷:۰۰ ق٫ظ
پاسخ به  لیدی

لیدی جان آزمون آزاد توی رشته ما که کاملا غیراستاندارد بود و سوالاش تازه غلطم داشت!!خدا نکنه که سوالا بشه مثل مال آزاد

زبان
تیر ۲۷, ۱۳۹۲ ۱:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  مینا

به جای برگزای ۲ آزمون و ۲ مصاحبه . می تونن مصاحبه را یک مرتبه و در شرایط عادلانه تری برگزار کنند