بررسی نحوه برگزاری آزمون دکتری در شورای عالی انقلاب فرهنگی

جلسه 186 کمیسیون علمی و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به منظور بررسی نحوه برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری برگزار و گزارش مزایا و معایب این شیوه برگزاری آزمون دکتری توسط اعضا ارائه شد.

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

به گزارش خبرنگار مهر، در این گزارش و در بخش مربوط به مزایای به شیوه برگزاری آزمون غیر متمرکز به مواردی مانند تنظیم ظرفیت پذیرش بر اساس ظرفیت اساتید در هر دانشگاه، جذب دانشجویان توانمند، آزمون تشریحی و مصاحبه بر اساس استانداردهای علمی و… اشاره شده است.

در ادامه گزارش و در بخش مربوط به معایب آزمون غیر متمرکز به مواردی مانند امکان اعمال نظر اساتید، عدم نظارت بر صحت علمی و اجرایی آزمون‌ها، ایجاد هزینه برای داوطلبان و دانشگاه‌ها و… اشاره شده است.

در بخش مربوط به چرایی برگزاری آزمون نیمه متمرکز هم به موارد ذیل تأکید شده است:

توجه به اصل توزیع فرصت عادلانه ادامه تحصیلات تکمیلی، پاسخ‌دهی به تقاضای روز افزون برای تحصیل در مقطع دکتری، عدم امکان اعمال نظر برخی از اساتید، کاهش هزینه‌های برگزاری آزمون و جذب دانشجویان توانمند.

این گزارش با بررسی نتایج آزمون‌های متمرکز در سه سال گذشته و تأکید بر موفقیت این شیوه برگزاری آزمون، راهکارهایی برای بهبود این شیوه ارائه داده که اهم آنها به شرح ذیل است:

در نظر گرفتن ارتباط پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد با رشته مقطع دکتری در مصاحبه‌ علمی، توجه به ابعاد شخصیتی دانشجو و تعهد اخلاقی و لزوم همکاری با دانشگاه در امر پژوهش.

در ادامه جلسه اعضا پیشنهادهای خود را به شرح ذیل ارائه کردند:

تفکیک سنجش و پذیرش در راستای توجه به اختیارات دانشگاه‌ها، تدوین آیین نامه‌های عدالت محور و رعایت سهمیه‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی، لزوم تحصیل تمام وقت دانشجویان دکتری، توجه به خلاقیت‌های شخصی متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری، تفکیک ساز و کار پذیرش در رشته‌های دارای سابقه با رشته‌های جدید، در نظر گرفتن ویژگی های خاص برخی از رشته های میان رشته ای و رشته های علوم انسانی، توجه به مسئله محور بودن پایان نامه‌های دکتری و جدی گرفته شدن موضوع پژوهش در مقطع دکتری.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

32 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
آذر ۲۹, ۱۳۹۲ ۷:۳۱ ب٫ظ

رضا
سلام دوستان، به نظر بنده اگر ۷۰ به ۳۰ شود خوب است. دلیل:بنده ۳ سال است در کنکور دکتری شرکت کردم اما هرموقع رفتم سر آزمون با سوالات چرتو پرتی مواجح شدم که سردرگم می شدم. اگر به جای درسای تخصصی، قواعد زبان فارسی را میخوندم خیلی بهتر می تونستم به سوالات جواب بدم.

حسام-مخالف بی قید وشرط مصاحبه
آذر ۲۸, ۱۳۹۲ ۸:۲۴ ب٫ظ

هرچه می خواهند راجع به دانشجو بدانند می تواند درقالب امتهان کتبی باشد تا این دکان و بازاری که برا مصاحبه باز کردند کلاً تعطیل بشه این همه دکتر فرمایشی درمملکت زیاد نشه

siroos
آذر ۲۸, ۱۳۹۲ ۴:۴۱ ب٫ظ

سلام دوستان به نظر من اگر در صد ۵۰-۵۰ رو به اضافه راهکارهای مطرح شده درنظربگیرنذتاحدودی عدالت برقرار میشه.اگر………

ابوالفتحی
آذر ۲۸, ۱۳۹۲ ۷:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  siroos

عدالت با ۵۰-۵۰ و جلوگیری از اعمال سلیقه های دانشگاهها و اساتید

مهدی
آذر ۲۸, ۱۳۹۲ ۹:۳۴ ق٫ظ

سلام ، به نظرم برای عدالت در کنکور دکتری باید ۵۰ ۵۰ بشه، و گرنه اگه نمره مصاحبه زیاد بشه بی عدالتی میشه

سمیه
آذر ۲۷, ۱۳۹۲ ۱۰:۵۰ ب٫ظ

بعد این همه سال مسئولان محترم هنوز نمیدونن واسه آزمون دکتری چه برنامه ای بهتره تا کی آزمون وخطا؟؟؟ هر روز یه چیز می‌فرمایند و ما هنوز بلاتکلیفیم
چهارساعت کنکور ملاک خوبی برای نشون دادن شایستگی افراد نیس من شب کنکور استرس داشتم این باعث شد دانشگاه دلخواهم رو قبول نشم این دلیل نمیشه حتما باید دانشگاههای دولتی لیسانس و فوق لیسانس بگیری تا دوره دکتری رات بدن!!! ماها که پارتی استاد نداریم و پول مقاله خریدن هم نداریم بالاخره به مطالعه واسه آزمون ادامه بدیم یا نه!!!!

اقتصاد
آذر ۳۰, ۱۳۹۲ ۱۲:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  سمیه

ما تا این مرحله با آزمون و بدون پارتی اومدیم مطمئنا بعد از ایم مرحله رو هم می تونیم طی کنیم و مسلما مجموعه شرایط افراد سر جلسه آزمون و این که ارشد رو کدوم دانشگاه بوده تا اساتید بشناشنش و سوابق علمی دانشجو ملاک ورود به دکتری خواهد بود. در ضمن مقاله داشتن با پول داشتن صرفا رابطه نداره مقاله رو دانشجویی که می خاد وارد مقطع دکتری بشه باید می تونسته نوشته باشه بخصوص افرادی که یکسال هم پشت کنکور موندن

سعید. مدیریت
آذر ۲۷, ۱۳۹۲ ۹:۱۸ ب٫ظ

باید ۱۰۰% مصاحبه باشه که نخاد بخونیم. ی راست بریم مصاحبه

الین
آذر ۲۸, ۱۳۹۲ ۲:۰۵ ق٫ظ
پاسخ به  سعید. مدیریت

کاملا موافقم تو هیچ جای دنیا برای دوره دکتری آزمون برگزار نمیشه اون هم آزمون تستی که شانس نقش عمده ای توش داره . دلیل نمیشه کسی که تو کنکور رتبه ش خوب میشه از لحاظ علمی آدم قوی باشه. باید بررسی بشه چقدر کار تحقیقاتی بلده چقدر به کار و رشته ش علاقه منده و این که از لحاظ علمی چقد قویه تو مصاحبه راحت تر و واقعی تر سنجیده میشه نه تو کنکور تستی دکتری. یکی نیست به این مسئولین بگه با برگزاری آزمون استعداد تحصیلی اون هم تو مقطع دکتری فقط و فقط دانشگاه های خودتون رو زیر سوال می برین یعنی کسی که استعداد ادامه تحصیل نداشته تو ایران تا مقطع کارشناسی ارشد بالا میاد؟ این مدل آزمون ها باید تو کنکور کارشناسی انجام بشه نه تو مقطع دکتری

حقیقت بین
آذر ۲۷, ۱۳۹۲ ۷:۲۷ ب٫ظ

سلام دوستان دکتری به چند نکته دقت داشته باشین.اگرمقاله ومصاحبه حرف اول رومی زنه پس کوتولید علم ؟اگه نظراساتید محترم مهمه پس تاقبل ازدوسال پیش که بهمین سبک بوده چراخبری ازتولید علم نیست؟راستی خوداساتید محترم دارن چکارمیکنن؟اوناکه دیگه دکتری شون راهم گرفتن وچندساله یعنی دکترن؟!!بعدش هم بااین وزن ۵۰ ۵۰ یادتون باشه نمره ای که نهایتاترازمیشه ملاک قبولی که یک نمره مصاحبه حدود۲۰۰امتیازه یعنی باچهارپنج نمره کم وزیاد درمصاحبه ممکنه نفراول یک رشته قبول نشه ویانفرآخربشه پس فاتحه به کلی خوندس.بایدریشه ای مشکل حل بشه.

حسین
آذر ۲۷, ۱۳۹۲ ۱۱:۲۱ ق٫ظ

هرچه می کشیم از سهمیه هاست
باز هم تاکید کردند سهمیه ها لحاظ شود

الهه
آذر ۲۷, ۱۳۹۲ ۹:۰۵ ق٫ظ

سلام دوستان همگی خسته نباشید کسی میدون ظرفیت مدیریت حدودا چقدره و کدوم دانشگاهها پذیرش دارن؟ برای همتون آرزوی موفقیت دارم

سید حاتم مهرانی
آذر ۲۷, ۱۳۹۲ ۷:۰۶ ق٫ظ

با سلام خدمت تمام دوستان نظر بنده اینه که امتحان دکترا باید ۷۵ مصاحبه و ۲۵ ازمون کتبی چون نمیشه فقط با ی تست زدن دکتر بشی دانشجوی دکترا کسیه که کارهای پژوهشی مقاله چاپ کتاب همایش ملی و تحقیقات تدریس و خلاصه اینجور چیزا داشته باشه با حفظ کردن و تست زنی که بدرد نمیخوره خواهشا مطلب منو بذارین

احمد
آذر ۲۷, ۱۳۹۲ ۱:۵۷ ب٫ظ

اگه این طور بشه همین ۴ تا تستم یاد نمیگیرن از ترم اول بدون پشتوانه علمی میفتن دنبال مقاله سر هم کردن اون وقت اعتبار کسایی که نقاله درست و حسابی دارن شناخته نمیشه پایه علمی هم ضعیف تر میشه.

فرشته
آذر ۲۷, ۱۳۹۲ ۹:۰۰ ب٫ظ

تو این کشور نمی شه به هیچی اعتماد کرد، نه که مقاله های بچه ها همش علمی و کار خودشونه، نه که نمی خرن، نه که کپی نمی کنن!!!!!!!

حسین - روانشناسی
آذر ۲۸, ۱۳۹۲ ۶:۲۲ ب٫ظ

سید جون من حرف شما رو تأیید میکنم آخه چند تا تست میشه نحوه گزینش؟
من خودم ۶ تا مقاله علمی پژوهشی، ۱ مقاله همایشی، نمره پایان نامه نوزده و نیم، فارغ التحصیل از علامه و دانشگاه تهران،سابقه کار در موسسه آموزشی، اگر اومدو ما نتونستیم بر حسب مشکلی برامون پیش اومده رتبه بیاریم اونوقت این همه سعی و تلاش و پژوهش و درس خوندن و سختی کشیدن چند ساله ما کجا میره؟
باید پیش کی شکایت کرد؟
شماها که میگید باید وزن کتبی بیشتر بشه جواب بدید؟

سین
آذر ۲۷, ۱۳۹۲ ۵:۴۳ ق٫ظ

سلام به دوستان جوان دقیقا همین ماجرا تا سال ۱۳۶۸ برای کارشناسی ارشد بود. ما قدیمی ها هم برای کارشناسی ارشد باید در یک دانشگاه شرکت می کردیم و رتبه دو و سه ما پس از مصاحبه می شد نوزده و بیست. آنوقت ها داشتن کارشناسی ارشد مساوی بود با استخدام قطعی در یک دانشگاه. اساتید محترم دانشجویان خودشان را ترجیح می دهند و وجود چند استثنا دلیل بر نفی این واقعیت تلخ نیست. در آن سال ها سازمان سنجش نیز پس از مقاومت های فراوان بالاخره مجبور شد آزمون کارشناسی ارشد را متمرکز برگزار کند و حق به حقدار رسید و کلاس ما در دانشگاهی در تهران شش نفر بود و پنج تایشان از دانشگاه های شهرستان ها . علم هم هیچ صدمه ای ندید و هر کدام از این پنج نفر اکنون در شهرستان های خودشان گوشه ای از کار دانشکاهی را راه انداخته اند . از ما گذشته ولی حق جوانان این سرزمین را فدای توجیهاتی تهران زده چون “دوره دکترا فرق می کند و ..” نباید کرد. آزمون استاندارد برگزار کنید و اجازه دهید شایستگان به دوره های دکترا راه یابند و نه نور چشمی ها. تا سال ۱۳۶۸ هم مسئولان همین توجیهات را برای ارشد داشتند و حال این توجیهات کجا رفته اند. سوالات آزمون هم سال به سال بهتر شده اند و برای آزمون دکترا هم همین خواهد شد. ترکیب ۷۵ درصد آزمون و بیست و پنج درصد مصاحبه عادلانه ترین ترکیب است.باز هم می گویم از ما گذشته و چانه خودمان را نمی… ادامه نظر»

samira
آذر ۲۷, ۱۳۹۲ ۰:۰۱ ق٫ظ

ایا این جلسه ها روند آزمون رو عوض می کنه؟
لطفا به ما بگیدزودتر
ممنون
ضمنا من همیشه نظر می گذارم اما هیچ وقت نظرم رو نمی ذارید

اگر منظورتان تغییرات سریع است که خیر.
اما به هر حال همین گروه تصمیم گیرندگان امر هستند.

شیمی معدنی
آذر ۲۶, ۱۳۹۲ ۱۰:۲۱ ب٫ظ

درسته بظاهر هزینه زیادی داشت ولی فقط یه بار اون هزینه را خرج میکردی و میدونستی که بلاخره اگه بخونی قبول میشی ولی الان هر سال ۵ جا میری مصاحبه ولی رد میشی

نسیم
آذر ۲۶, ۱۳۹۲ ۱۰:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  شیمی معدنی

مخالفم. مثلا من برای دانشگاه تهران یک بار شرکت کردم. یه بار اومدم تهران برای آزمون زبان عمومی اش. قبول شدم. دوباره دو ماه بعد اومدم برای تخصصی که اصلا معلوم نبود منابعش از کجا بود. و در نهایت هم دانشجوی خودشون پذیرش شد چون یک نفر در کل می خواستن.

samyi
آذر ۲۷, ۱۳۹۲ ۱:۴۲ ق٫ظ
پاسخ به  نسیم

بقیه دانشگاههای ایران هم دانشگاه اند تهران فقط همون اسم قدیما است حالا بامدرن شدن امکانات توی هر روستایی هم میشه مقاله های سطح بالا داد. حالا اگه دنبال رساله های خیلی خیلی کاربردی هستید یه چیزی مگر نه ۹۹.۹۹۹۹۹ رساله های دکتری هیچ فرقی نداره فقط میتونی بری یه جایی معلم بشی و پوز دکترا بدی. برای قبولی جای دیگه رو بزن لازم نیست رو تهران کلید کنی. اگه رزومه اساتید تهرون رو هم نگاه کنی می بینی حرف مفت میزنند و چیزی حالیشون نیست.

نسیم
آذر ۲۷, ۱۳۹۲ ۷:۰۲ ق٫ظ
پاسخ به  samyi

وقتی تو رشته شما فقط چند تا دانشگاه پذیرش داشته باشند چی عزیزم.
در اون صورت باید بهش فکر کنی. چون چاره ای نداری.
من چند سال پیش شرکت کردم و تا به حال آزمون نیمه متمرکز شرکت نکردم. امسال سال اولمه.
به هر حال برای کسی که تجربه اون آزمون ها رو داره به نظر می رسه شیوه نیمه متمرکز بهتره . یک دلیل واضحش اینه که حداقل می دونی منابع چی هستن و اونا رو می خونی. سر جلسه با سوالهای عجیب غریب مواجه نمی شی. و این که همه داوطلبان در یک شرایط مساوی هستند. به هر حال واضحه که در اون سیستم اساتید از جزوات خودشون سوال می دن که دسترسی به اون جزوات هم کار راحتی نیست. حداقل نه به راحتی دسترسی به منابع در این نوع آزمون..
دوستان در اون شیوه هم باید آزمون کتبی را بدهید. فقط فرقش اینه که سوالها تشریحی هستن و تصحیح کننده ها هم سازمان سنجش نیست اساتید همون دانشگاهند. یعنی دایره عمل و اختیارشون خیلی فراتر از اعمال نظر در مصاحبه است.
با نظرتون درباره سطح دانشگاه ها هم موافق نیستم. به هر حال رتبه بندی ها چیز دیگری می گویند.
سپاس

samyi
آذر ۲۷, ۱۳۹۲ ۱۰:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  نسیم

اگه فقط تو رشته تون تعداد کمی دانشگاهه باید زمانی تو امتحان شرکت کنی که واقعااحساس قدرت میکنی نه با اطلاعات کم و رزومه ضعیف و بعد بگی قبول نشدم. در ضمن در رتبه بندی دانشگاه از نظر ایران که همون مسائل مصاحبه که همه ازش شکایت دارند حاکمه. تو رتبه بندی جهانی هم مسائلی به جز تولید علم مثل قدمت و تعدد رشته ها و تعداد فارغ التحصلیهاو… نقش بالاتری از تولید علم داره!!!! واقعا مگه میشه کسی بخواهد دکترا بخونه و گیر مسائل دوره دیپلم و لیسانس باشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

محمدزاده
آذر ۲۷, ۱۳۹۲ ۱:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  samyi

منم با دوستان موافقم
تو رشته ما فقط ۴ تا دانشگاه اونم ۳تا تهران،یکی مشهد پإیرش می کنند.
مگه میشه به جای دیگه ای فکر کرد؟

samyi
آذر ۲۷, ۱۳۹۲ ۱:۵۲ ق٫ظ
پاسخ به  شیمی معدنی

در عوض تو همه دانشگاههای ایران گزینش شدی!!!
و لایقترینها به دکترا رسیدند. همه انتقادهای دوستان به نظر من اشتباهه. تنها ایراد این امتحان نیمه متمرکز سنجش اشتباه اون تو امتحان کتبیه. که امتحان استعداد و زبان با تخصصی قاطیه. باید استعداد حذف بشه و زبان مثل وزارت بهداشت مدرک زبان باشه و فقط امتحان تخصصی برگزار بشه. که هرکس به حقش برسه. چون تو امتحانهای سه سال اخیر نمره زبان تو بعضی رشته ها که تخصصی شون سخته خیلی از مغزها را اوت کرد و خیلی از افراد بی لیاقت رو دکتر کرد. مثلا برای دکترای برق و مکانیک و فیزیک و … داشتن یه دانش عمومی تو زبان کافیه نه این که افراد تو زبان باهم رقابت کنند.

آشا
آذر ۲۶, ۱۳۹۲ ۵:۲۲ ب٫ظ

لطفا کسی می تونه منو راهنمایی کنه. در این مهلت باقی مانده تا آزمون دکتری دیگه وقت ندارم گرامر زبان بخونم . اگه ۳۰سوالات زبان برای آزمون بیاد احتمالا ۲۰ تا ۲۵ سوالش به صورت ریدینگ و لغت و خلاصه ترجمه س. ترجمه م خوبه. اگه گرامر نخونم می تونم درصد مناسبی زبان بزنم. ممنون می شم کسی راهنایی کنه.

به آشا
آذر ۲۶, ۱۳۹۲ ۷:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  آشا

سلام پیشنهاد میکنم سوالتون قسمت زبان عمومی بپرسید حتما راهنمایی های خوبی می گیرید.

پاسخ به آشا
آذر ۲۶, ۱۳۹۲ ۷:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  آشا

سلام. با توجه به اینکه سوالات ریدینگ زدنشون راحت تره . بهتره که شما روی ریدینگ وقت بزارین تا گرامر. اگه بتونین زبان رو ۳۰ درصد بزنین خیلی عالیه. البته در شرایطی که نمره منفی نداشته باشه. اگر هم نمره منفی داشته باشه همون ۲۰ درصدش هم عالیه. موفق باشید

حسین
آذر ۲۶, ۱۳۹۲ ۳:۰۱ ب٫ظ

ازمون استاندارد می تواند معیار خوبی باشد . ازمون استاندارد در شرایط یکسانی، داوطلبان را قرار می دهد و از داوطلبین شهرستانی وکسانی که در دانشگاه های درجه دو وسه حمایت می کند. اما مصاحبه به ضرر اکثریت است وامکان قبولی این دسته را که اکثریت هستند ولو با استعداد وتوانمند به صفر می رساند

شیمی معدنی
آذر ۲۶, ۱۳۹۲ ۱:۰۱ ب٫ظ

از لحاظ هزینه این روش هم هزینه زیادی برای داوطلبان دارد چون هر داوطلب به ۵ جا معرفی میشود پس باید هزینه رفت و آمد + هزینه مصاحبه را بدهد و از ۵ جا شاید هم اصلا جایی قبول نشود در صورتیکه اگر مثل روال قبل بود دانشجو با توجه به موضوع پژوهشی خود میداند به کدام دانشگاهها برای آزمون دکتری برود و با توجه به آزمون های استانداردی که دانشگاهها برگزار میکردند بلاخره از یه دانشگاهی قبول میشد

خانم دکتر به شیمی معدنی
آذر ۲۶, ۱۳۹۲ ۴:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  شیمی معدنی

:|

samyi
آذر ۲۶, ۱۳۹۲ ۹:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  شیمی معدنی

همچین چیزی نیست در سیستم قبل هزینه زیاد بود هم برای امتحان راه دور میرفتی و هم مصاحبه
حالا شده یکی . بابا دکتر جون اول یه ذره فکر کن بعد حرف بزن