موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

احتمال تضییع حق داوطلبان کنکور دکتری در مصاحبه

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره جلسه نمایندگان با وزیر علوم درباره آزمون دکتری گفت: نمایندگان سوال کننده از توضیحات وزیر علوم قانع نشدند.

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

 

قاسم جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره حضور فرجی‌دانا وزیر علوم در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای پاسخ به سوالی درباره شیوه برگزاری آزمون کتبی و مصاحبه و سهم هر یک در آزمون دکتری گفت: روز گذشته وزیر علوم در کمیسیون حاضر شد و به سئوال نمایندگان در مورد آزمون دکتری پاسخ داد.

 

وی ادامه داد: سوال کنندگان درمورد آزمون متمرکز دکتری سوالاتی را مبنی براختصاص 30 درصد نمره به آزمون کتبی و 70 درصد به مصاحبه مطرح کرده و عنوان کردند در چنین شرایطی که کار به گروه‌ها در دانشگاه ها سپرده شده است احتمال ضایع شدن حقوق افراد وجود دارد.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: ممکن است مسایل مختلفی در روند نمره دهی گروه ها تاثیرگذار باشند به عنوان مثال دانشجویی که مقطع کارشناسی  و کارشناسی ارشد را با یک استاد گذرانده زمانی که در مصاحبه شرکت می کند ممکن است استاد با توجه به اینکه وی دانشجوی خود بوده از نظر عاطفی نمره بیشتری به وی اختصاص دهد تا دانشجویی که تا کنون وی را ندیده و در مصاحبه شرکت کرده است.

 

وی تصریح کرد: در مورد سوابق پژوهشی با توجه به پشت پرده هایی که دارد احتمال ناسالمی وجود دارد چون خیلی از مقالات افراد با سفارش هایی که صورت می گیرد چاپ می شود و برخی با اینکه مقاله خوبی دارند نمی توانند چاپ کنند و یا اینکه چون فرد در دانشگاه‌های تهران تحصیل کرده نمره بالاتری نسبت به دانشجویی که در شهرستان تحصیل کرده است اخذ می کند و تمام این موارد باعث می شود که احتمال ضایع شدن حقوق افراد باشد.

 

جعفری افزود: ضمن اینکه گرایش های حاشیه ای پنهانی که بروز هم نمی کند در نمره تاثیر گذار است مانند گرایش های سیاسی، ممکن است فرد به دلیل گرایش هایی که دارد برای قبولی وی سفارش شود ولی فردی که از لحاظ علمی قوی‌تر است قبول نشود.

 

وی تاکید کرد: حرف نمایندگان این است که با این روش ها احتمال ضایع شدن حقوق افراد زیاد است و دست آنها نیز به جایی بند نیست. البته این بدین معنی نیست که به اساتید و گروه ها بی اعتماد باشیم اما موارد زیادی از ضایع شدن حقوق این افراد مشاهده شده که این احساس ایجاد شده که باید فرایندی ایجاد شود که اطمینان بخش باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه ما به گروه ها اعتماد داریم اما این به معنی این نیست که روند سالم را در نظر نگیریم افزود: سئوال کنندگان از توضیحات وزیر علوم قانع نشدند.

لطفا نظرات خود در مورد این مطلب را در نوشته اعلام جزییات مصاحبه دکتری 93 ابراز فرمایید.

6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پلیمر
بهمن ۲, ۱۳۹۲ ۷:۰۹ ب٫ظ

نظر من و شما اصلا مهم نیست چون کس دیگه تصمیم میگیره….
من ۱۱ مقاله isi و ۱۷ کنفرانس و ۵ ثبت اختراع دارم حالا استادم میگه اگر من سفارش نکنم در مصاحبه رد میشی. میگه اینجا اینطوریه.

به فریبرز قدیمی
بهمن ۲, ۱۳۹۲ ۶:۴۱ ب٫ظ

سلام

راهش این ه برای جوونا اشتغال و ازدواج رو آسان کنند …. تا هجوم به دکتری کم بشه.
ok?

بچه زرنگ شیمی معدنی
بهمن ۲, ۱۳۹۲ ۴:۳۸ ب٫ظ

از رضا به وزیر علوم

خسته نباشید واقعا
این که اجرا نمیشه، بازم همون ۷۰ درصدی هست که کامل دست استاده
مثلا اگر رزومه کسی خوب باشه و استاد این دانشجو نخواد نمره ۱۰ از ۷۰ میده.
دوست من پارسال با رتبه ۱۸ شیمی آلی با ۳ مقاله ISI و ۲ ثبت اختراع در دانشگاه تحصیلات تکمیلی … با اینکه شایستگی کاملی داشت و دانشجوی زرنگی بود اما اساتید از ۱۰۰ نمره مصاحبه ۱۰ دادن و این دانشگاه رو با رتبه ۱۸ قبول نشد اما در دانشگاه تربیت مدرس و خواجه نصیر نمره مصاحبه رو بهش بالای ۷۰ دادن و الان خدارو شکر دانشجوی دکتری هست.
منظورم از این بحث اینکه دانشجویی با رزومه خوب وقتی دید نمره مصاحبش کم شده (موقع اعلام نتایج نهایی در شهریور ماه) و با فرض اینکه از ۲۰ نمره ای که معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بالا به اون اشاره کرده به دانشجو در روز مصاحبه ندن آیا دانشجو میتونه اعتراض کنه پس من که رزومم خوب هست از اون ۵۰ در صد بقیه چرا چیزی به من ندادن
تو رو خدا با بعضی مسائل توجیه نکنیم. تنها راه نظارت کامل بر عملکرد استادها می باشد.
با احترام به مسئول سایت پی اچ دی

بچه زرنگ شیمی معدنی
بهمن ۲, ۱۳۹۲ ۴:۳۵ ب٫ظ

از رضا به عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

واقعا حرف نمایندگان جای تحسین دارد معلوم است کسانی که این سوالات برای آنها پیش آمده و از وزیر علوم سوال کردن آدم های علمی هستن
اما باید راه حلی هم ارائه میدادن
در اوج انتقاد و کامل درست عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در انتها منتظر نتیجه گیری و راه حلی بودم که این قصه ناتمام ماند.

فریبرز (قدیمی)
بهمن ۲, ۱۳۹۲ ۴:۲۳ ب٫ظ

لایک! ولی فرایند جایگزین شما چیه؟؟

رضا
بهمن ۲, ۱۳۹۲ ۴:۱۷ ب٫ظ

مرحبا