تنها 5 درصد متقاضیان وارد دوره دکتری می شوند

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

دکتر میرزاده : باید در کشور زمینه‌هایی را ایجاد کنیم که دانشجویان بتوانند راحت‌تر ادامه تحصیل دهند و همچنین زمینه اشتغال را افزایش دهیم که همه جوانان و مردم نخواهند به سمت گرفتن مدرک دکترا پیش بروند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری پیرامون آزمون دکترای تخصصی این دانشگاه گفت:کل پذیرش دانشجویان در دانشگاه آزاد و دولتی کم‌تر از 17 هزار نفر است واین در حالی است که 330 هزار نفر متقاضی در بحث دکترای تخصصی داریم.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد و دانشگاه دولتی توان پذیرش بیشتر از 5 یا 6 درصد از شرکت‌کنندگان را ندارند و در این بحث باید راه‌حلی پیدا کرد.

میرزاده ادامه داد: دانشگاه آزاد برای ایجاد ظرفیت بیشتر و جلوگیری از خروج دانشجویان از کشور برنامه‌هایی دارد که امیدواریم بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از این برنامه‌ها بحث دکترای پژوهش‌محور است و امیدواریم بتوانیم از بهمن دکترای پژوهش‌محور را به ظرفیتی که اعلام شد اضافه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بحث توسعه کیفی دانشگاه یکی از برنامه‌های ماست و قصد داریم به سرعت ظرفیت دکترای تخصصی را با روش‌های امکان‌پذیر افزایش دهیم.

میرزاده خاطرنشان کرد: چالش‌های عمده این فرآیند به مصوبه‌های پیش‌رو و قسمتی هم به بحث مشکلات دانشگاه برمی‌گردد.

رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: ما برای گرفتن اساتید دو سال است که منتظر مجوزهای لازم هستیم که امیدواریم این مشکلات برطرف شود.

میرزاده خاطرنشان کرد: با تغییری که در وزارت علوم حاصل شده قول این به ما داده شده است که مجوزهای لازم را بدهند.

وی ادامه داد: از مسئولین وزارت علوم خواهش می‌کنم که کمک کنند بتوانیم جوان‌های بیشتری را جذب کنیم و مانع خروج انها به خارج از کشور شویم.

رئیس دانشگاه آزاد افزود: 46 هزار پرونده برای گرفتن ارز برای خارج شدن از کشور وجود دارد و البته خیلی‌ها خودشان ارز را تهیه می‌کنند و این نشان‌دهنده جمعیتی است که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند و این ضربه بزرگی به اقتصاد کشور است و همچنین مشکلات فرهنگی و اجتماعی نیز ایجاد می‌کند و با این وجود کشور در یک برنامه درازمدت از ژن‌های باهوش تخلیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: 700 تا 800 هزار دانشجو در این رابطه درخواست خروج از کشور دارند.

میرزاده تصریح کرد: اکثر این دانشجویان نزدیک به24 سال در کشور بوده اند و از اقتصاد کشور استفاده کرده‌اند ولی برای ادامه تحصیل مجبور به خروج از کشور می‌شوند که این برای کشور آثار نامطلوبی دارد و هزینه‌های اقتصادی آن در حد هزینه‌های جنگ تحمیلی است.

وی تصریح کرد: در کشور آمریکا حساب کرده‌اند که 5 میلیون دلار برای یک دانشجو تا رشته دکترای تخصصی هزینه دارد یعنی اگر یک دانشجو برای رشته دکترای تخصصی به آمریکا برود این دانشجو برای آنها 5 میلیون دلار ارزش دارد که امیدواریم بتوانیم با مقرراتی که تنظیم می‌کنیم جلوی این ضرر بزرگ را بگیریم.

رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: کیفیت آموزشی در ایران به طور متوسط خوب است و تولید بیش از 1.5 درصد علم جهان نشان‌دهنده این موضوع است.

میرزاده با اشاره به اینکه خانواده‌ای که دانشجو داشته باشد از نظر فرهنگی، اجتماعی، بهداشت و … در جایگاه بهتری قرار دارند، اضافه کرد: باید در کشور زمینه‌هایی را ایجاد کنیم که دانشجویان بتوانند راحت‌تر ادامه تحصیل دهند و همچنین زمینه اشتغال را افزایش دهیم که همه جوانان و مردم نخواهند به سمت گرفتن مدرک دکترا پیش بروند.

وی  در خاتمه پیرامون برخورد سلیقه ای در بحث مصاحبه‌ها افزود: ملاک اصلی برای پذیرش در دانشگاه آزاد آزمون کتبی است و نسبت این مورد به مصاحبه 75 به 25  درصد است همچنین من معتقدم بیشتر باید روی آزمون کتبی تأکید کرد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

35 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امین
بهمن ۲۹, ۱۳۹۲ ۶:۰۷ ب٫ظ

۵% واقاً زیاده، انشالله من که رتبه۱رشته خودم هستم

امیر
بهمن ۲۸, ۱۳۹۲ ۸:۲۰ ب٫ظ

دوستان عزیز اقایان سوالات درست نمی تونن طرح کنن بعد شما…..

به دکتر شادی
بهمن ۲۸, ۱۳۹۲ ۸:۰۲ ب٫ظ

متشکر.

ببخشید پس دانشجوهایی که بصورت پیمانی استخدام می شن فرقشون با بورس ها چیه؟ از نظر حقوق و شغلی که دارند؟ همه هیئت علمی هستن؟

شادی
بهمن ۲۸, ۱۳۹۲ ۹:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  به دکتر شادی

کلا شما وقتی یک دانشگاه کمک هزینه تحصیلی بهت بده و تعهد خدمت ازت بگیره بورس حساب میشید و ضوابط دانشجوی بورسیه شاملتون میشه.پیمانی تا اونجا که من میدونم برای فارغ التحصیلان دکتری است نه دانشجوها که اونا هم هیات علمی هستند ولی نه رسمی بلکه پیمانی معمولا ۵ساله.دانشجوی بورسیه جز هیات علمی دانشگاه بورس کننده حساب میشه و بعد از پایان تحصیل حقوق هیات علمی میگیره.ولی درحین تحصیل معمولا کمتره پولی که میگیره

به دکتر شادی
بهمن ۲۸, ۱۳۹۲ ۳:۲۱ ب٫ظ

سلام شادی جان

کلا بورس به چه معنی هست؟ اینکه یه نفر بورس هست و یکی دیگه نیست.

شرایط بورس خارج چیه؟

تشکر

شادی
بهمن ۲۸, ۱۳۹۲ ۶:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  به دکتر شادی

سلام دوست عزیز.
بورس داخل یعنی دانشجوی دکترایی که توی فراخوان هیات علمی توی یکی از دانشگاههای ایران پذیرفته بشه و بعدش از اونجا کمک هزینه تحصیلی میگیره و بعد که درسش تموم شد به اون دانشگاه دو برابر مدت تحصیل تعهد داره که درس بده اونجا.
بورس خارجم با هزیته دولت یه عده که معمولا افراد خاص!!!هستند فرستاده میشن کشورهای پیشرفته که دکترا بخونن و برگردن ایران.بورس خارج از امسال آزمونش با آزمون دکترا یکی شده و کساییکه میخوان شرکت کنند باید تیک تمایل به شرکت در بورس خارج رو می زدند حین ثبت نام.معمولا برحسب رزومه است که افراد انتخاب میشن ولی پارامترهای بند پ هم بی تاثیر نیست!

بختیارپوری
بهمن ۲۸, ۱۳۹۲ ۸:۵۶ ق٫ظ

بسمه تعالی – با سلام تشکر و خسته نباشید . از ارائه مطالب ارزنده آزمون ورودی مقطع دکترا ۹۳ کمال استفاده و بهره برداری انجام شد . امید واراست با هدایت شما پس از موفقیت در آزمون در ادامه تحصیل نیز اطلاعات مورد نیاز را همچنان ارائه فرمایید . با تشکر مجدد

ارشام
بهمن ۲۷, ۱۳۹۲ ۹:۵۶ ق٫ظ

آفرین بر دکتر میرزاده که فرمایش کردند اصل ازمون کتبی است دیگه دست ها را بسته در مصاحبه درود برمیرزاده

داوطلب
بهمن ۲۷, ۱۳۹۲ ۲:۵۵ ق٫ظ

سلام دوستان

کسی می دونه شرایط رفتن به فرصت مطالعاتی چیه؟

آیا همه دانشجویان فرستاده می شن یا انتخابیه؟

کمک هزینه چقدر هست؟

شادی
بهمن ۲۷, ۱۳۹۲ ۱۱:۱۴ ق٫ظ
پاسخ به  داوطلب

سلام
من دانشجوی دکترام
دو هفته است یکی از سال بالایی هامون رفته فرصت مطالعاتی.خودتون باید بعد از دفاع از پروپوزال با توجه به موضوع تزتون اساتیدی که توی اون زمینه کار می کنند و پیدا کنید و باهاشون مکاتبه کنید و اگر از اون ور اکی شد باید این طرف توی جلسه گروه یا دانشکده تون مطرح بشه و از این ور هم اکی بشه.بعدش باید برید دنبال کارای وزارت علوم و وزارت امور خارجه و بعد سفارت و ویزا.کمک هزینه هم برای دانشجوی بورسیه معادل ریالی ۶۰۰۰یورو و غیربورسیه معادل ریالی ۳۰۰۰یورو.
نکات مهم اینه که:
۱-استاد راهنمات موافق باشه
۲-دانشگاه موافق باشه
۳-ظرفیت دانشگاهتون برای فرستادن به فرصت مطالعاتی در اون سال پر نشد باشه
۴-بهتون ویزا بدن!
امیدوارم کافی بوده باشه توضیحاتم

داوطلب
بهمن ۲۷, ۱۳۹۲ ۶:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  شادی

ممنون شادی خانم. ببخشید منظورتون از دانشجوهای بورسیه، بورسیه داخل هست؟
ببخشید اونایی که بورس خارج می شن به چه صورته؟

ممنون از شما

شادی
بهمن ۲۸, ۱۳۹۲ ۱۰:۰۲ ق٫ظ
پاسخ به  داوطلب

بله منظورم بورس داخل است.بورس خارج اگه باشه که خب کلا باید بره توی یک دانشگاه خارج از ایران درس بخونه و دیگه اونجا هم حتما قوانین خودشو داره باسه فرصت مطالعاتی;-)

یک مدیریتی
بهمن ۲۹, ۱۳۹۲ ۹:۴۲ ق٫ظ
پاسخ به  شادی

این کار خیلی مشکل ه…. بند پ فوق العاده قوی می خواد . دانشجوها دو سال دنبال ش هستند تا یه فرصت مطالعاتی چند ماه برند.
اگه از بستگان یا خانواده ، کسی رو در آن کشور داشته باشید با رعایت بند پ شاید ، شاید بتونید………

phdبرق
بهمن ۲۶, ۱۳۹۲ ۱۱:۰۹ ب٫ظ

باسلام خدمت دوستان
لازم بذکر است که هزینه تحصیل درکشورهای خارجی
بسیار بسیار بسیار بالاست
وهمچنین دانشگاههای کشورهای همجوار ازامکانات فوقالعاده پایینی برخوردارند
همچنین لازم بذکر است که درتمامی کشورهادانشجویان به سختی کارمیکنند وهزینه تحصیل خود راپرداخت میکنند واینکه تمامی افرادی که بامدارک دریافتی ازدانشگاههای خارج ازکشور خود درارگانهای دولتی وارگانهای زیربط درسطح کشور مشغول کارهستند مدارکشون مورد تایید وزارت علوم میباشد.مگر درموارد نادر

دانشجو دکتری_سحر
بهمن ۲۶, ۱۳۹۲ ۱۰:۱۲ ب٫ظ

۵ درصد خیلی هم خوبه.

سید
بهمن ۲۶, ۱۳۹۲ ۱۱:۲۷ ب٫ظ

خانم سحر ما هم اگر دانشجوی دکتری بودیم و از پل رد شده بودیم میگفیتم ۵ درصد خوبه.دعا کنید بتونن قبول بشن بچه ها و ظرفیت ها و شهریه ها سر و سامان پیدا کنه.مطمئن باشید کسی جای شما رو تنگ نمیکنه. بخیل نباشیم. خدا دریا دلان رو دوست داره. یا حق

دانشجو دکتری_سحر
بهمن ۲۸, ۱۳۹۲ ۳:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  سید

سلام . من بخیل نیستم هر کسی نون تلاششو میخوره.
هیچ ایرادی نداره همه بیان دکترا بخونند , کلی هم هزینه کنند و بعد از ۴ـ۵ سال بیکار باشند فقط وقتی بهشون میگن خانم یا اقای دکتر ذوق کنند.
بهتره اول مشکل بیکاری حل بشه بعد ظرفیت ها ۴_۵ برابر زیاد بشه جامعه اینهنه دکتر میخواد چکار.

علی
بهمن ۲۶, ۱۳۹۲ ۷:۳۹ ب٫ظ

اگر میزان پذیرش دکتری مثل کارشناسی ارشد بی رویه زیاد شود ارزش درس خواندن کاهش شدید خواهد یافت و همگان متضرر خواهند شد.

علی
بهمن ۲۶, ۱۳۹۲ ۷:۲۱ ب٫ظ

اگر مدرک دکتری مثل کارشناسی ارشد به علت پذیرش بی رویه بی ارزش شود
این خطر وجود دارد که اهمیت درس خواندن بسیار کم شود و با این اوصاف همه ضرر خواهند کرد.

سروش
بهمن ۲۶, ۱۳۹۲ ۵:۰۵ ب٫ظ

علی آقا من دکترای حقوق عمومی شرکت کردم حدس میزنم درصدام این ها باشه : حقوق اساسی ۸۰درصد ( ضریب ۲) ، حقوق اداری ۴۰درصد ( ضریب یک) ، تعهدات ۲۰ درصد ( ضریب یک ) ، زبان متون حقوقی ۱۵ درصد ( ضریب یک ) به نظرتون قبول میشم؟

جواد
بهمن ۲۶, ۱۳۹۲ ۱۱:۵۶ ق٫ظ

با تشکر از انظرات همه دوستان.
چند تا مطلب هیت که باید بگم:
اول اینکه جناب اقای میرزاد فرمودند اشتغال بیشتر کنیم بچه ها کمتر درس بخونند و دکتری بگیرند مطلب درستی نیست چون ما عشق مدرک نداشتیم. از وقتی اومدیم توی این ادارات تازه فهمیدیم که یه مدرک دکتری چه ها که نمیتونه بکنه!!!!
پس مشکل اشتغال نیست مشکل اینه که توی ادارات تمام ارزش به مدرک داده میشه نه به تخصص و تجربه و عمل. چرا که کسی که یه دکتری (حالا از هر دانشگاهی ولو یه دانشگاه در پیت خارج از کشور)جایگاهش از یه کارشناس خبره با چندین سال سابقه بالاتره.
دوم اینهکه اینکه شما میخواید جلوی خروج دانشجوها رو از کشور بگیرین آیا به اون میزان به دانشجو سواد و امکانات مناسب هم میدین یا نه؟!!!
یا ۴۵-۵۰ میلیون پول ناقابل و وضعیت دانشگاه ها امیدورام مسئولین دانشگاه ها یه مقدار با صداقت متکی بر حقایق حرف بزنند. ممنون

داوطلب دکتری
بهمن ۲۶, ۱۳۹۲ ۱۲:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  جواد

کاملا درست میفرمایید جواد جان. مسئولین کیفیت رو بالا ببرید، هزینه رو پایین بیارید بعد جوانها از کشور خارج نمیشن. به قول یه بنده خدایی این درست نیست که تو مملکت اسلامی افراد به خاطر پول از تحصیل جا بمونن. در ضمن این درست نیست که تأمین ۱۰۰% مخارج دانشگاه به عهده دانشجوی بی پناه باشه. بابا ترمی ۷ میلیون کم پولی نیست.آقای میرزاده همه میگن شما منطقی هستید امیدوارم تا زنده هستم منطق شما رو ببینم. شهریه رو درست کن برادر.

داوطلب دکتری
بهمن ۲۵, ۱۳۹۲ ۲:۵۲ ب٫ظ

سلام ممنون از صحبت های آقای میرزاده. چند مطلب هست که دلم میخواد بگم. ۱- خروج هر فرد از کشور برای ادامه تحصیلات تکمیلی ۵ میلیون دلار ضرر به کشور وارد میکند. حرف آقای میرزاده متین باید ظرفیت زیاد بشه تا جلوی خروج دانشجو گرفته بشه ولی آقای دکتر میرزاده عزیز فقط ظرفیت باعث خروج بچه ها از کشور نیست. شهریه کمرشکن و عدم اشتغال در حین تحصیل هست که باعث میشه افراد از کشور خارج بشن. من چند نفر رتبه تک رقمی (رتبه نهایی بعد از مصاحبه) خدمتتان معرفی کنم که به خاطر شهریه انصراف دادن و ترک تحصیل کردن یا از کشور خارج رفتن؟ افزایش ظرفیت درست ولی کاهش شهریه هم خیلی مهمه. وقتی ظرفیت بالا میره شهریه باید کاهش پیدا کنه چون در حقیقت داره شهریه بین افراد سرشکن میشه. ۲- بیاید رشته ها رو از انحصار علوم و تحقیقات در بیارید. خیلی واحدهای آزاد هستند که لایق داشتن مقطع دکتری هستند و اساتید خوبی دارند ولی فقط دکتری اون رشته خاص در علوم و تحقیقات ارائه میشه! چرا؟ برای مثال یکی از واحدهای خوب تهران با چند استادیار و دانشیار و استاد تمام فقط مقاطع کارشناسی و ارشد رو داره ولی علوم تحقیقات با یک استادیار و یک استاد مدعو دکتری اون رشته خاص رو داره! چرا؟ این کار خودش باعث کاهش ظرفیت میشه. رشته ها نباید در انحصار یک دانشگاه خاص باشه. تازه علوم تحقیقات در اون رشته آزمایشگاه هم نداره!!! ۳- اعلام شده نتایج دکتری ۹۳ اواخر خرداد ماه اعلام میشه و بیان شده… ادامه نظر»

مهرداد
بهمن ۲۵, ۱۳۹۲ ۳:۰۷ ب٫ظ

دوست عزیز، تا دو سال دیگر، در های ورود به دکتری در دانشگاه آزاد همانند ارشد خواهد شد.
فرمایشات شما کاملا متین و صحیح است. اگر خاطرتان باشد تا سال ۸۹ کد رشته های ارشد نیز بسیار محدود بودند. اما از ۹۰ بصورت قارچ گونه در تمام واحد ها افزایش یافت و در ۹۱ قبولی بسیار بسیار سهل گشت
اندکی تامل بکنیم، مطمئنا ۲سال دیگر دکتری نیز به سرگذشت ارشد دچار خواهد شد

راهنما
بهمن ۲۵, ۱۳۹۲ ۳:۰۹ ب٫ظ

سلام دوست گرامی.با صحبت های شما کاملاً موافقم.
ذکر این نکته ضروریه که دانشگاه آزاد از مصاحبه ۲۰۰۰ نفر در شرایط بدون آزمون ۱۰۰ میلیون تومان پول بدست خواهد آورد!!!البته اگر واقعاً ۲۰۰۰ نفر را به مصاحبه دعوت کند.همچنین به نظر من در بحث دعوت ۲۰۰۰ نفر از بین ۱۳۰۰۰ نفر برای مصاحبه ممتازین بدون آزمون از شرایط سلیقه ای استفاده میشود که امیدوارم اینطور نباشد و حق افراد با استعداد پایمال نشود.

خط مشی
بهمن ۲۵, ۱۳۹۲ ۳:۴۲ ب٫ظ

دانشگاه آزاد باید در پذیرش دانشجوی دکتری همون طور که به کمیت توجه داره به کیفیت هم توجه کنه، حداقل یه حد نصابی چیزی بذارن که هر کی با هر درصدی نتونه قبول بشه. به شخصه حاضرم چند سال پشت کنکور بمونم ولی بعد که قبول شدم و اومدم بیرون برای مدرکم ارزش قائل باشن. نه هر کی از خونش قهر می کنه بره یک دانشگاه آزاد دکتری بخونه. اتفاقی که الان برای ارشد افتاده.
در مورد دکتری بدون آزمون هم حق با شماست .من که خیلی دوست دارم بدونم در بدون آزمون امسال ملاک دعوت به مصاحبه و قبولی چیه. نکنه حتماً قراره همشونو بصورت پژوهش محور بگیرن!

محمدی
بهمن ۲۵, ۱۳۹۲ ۲:۳۲ ب٫ظ

لطفا تعداد شرکت کنندگان را به تفکیک امتحانی منتشر کنید. متشکرم.

غضنفر(علوم سیاسی)
بهمن ۲۵, ۱۳۹۲ ۱:۵۶ ب٫ظ

سلام
خیلی خوب هست /
باید ظرفیت بره بالاتر/
در بعد باید دانشگاه ازاد یه کاری کنه شهریه دکترا کمتر بشه چون خلاف صحبت اقای میرزایی خانواده ای که دانشجو دکترا داره وضعش خرابه (به لحاظ مالی) پس ای کاش تدبیری میشد/
در کل ما از زمانی که دکتر میرزایی رییس دانشگاه ازاد شده امیدمان بیشتر به تحصیل در داخل است/ مگر مجبورشیم بریم خارجاز کشور

مهرداد
بهمن ۲۵, ۱۳۹۲ ۲:۲۳ ب٫ظ

معذرت میخوام آقای میرزایی کیست؟

مهلا
بهمن ۲۷, ۱۳۹۲ ۷:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  مهرداد

من بگم با اجازه غنضفر اقا مهرداد منظورشون دکتر میرزاده است

غضنفر------------- (علوم سیاسی)
بهمن ۲۷, ۱۳۹۲ ۱۰:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  مهلا

ممنون مهلا/
روز اول بعد از ازمون این چیزا طبیعیه

یک مدیریتی
بهمن ۲۵, ۱۳۹۲ ۱:۴۴ ب٫ظ

۵ درصد ؟؟؟؟؟؟؟؟

چه فشار و استرس می خواهند به سر مردم بیارن؟ خدا ختم به خیر کنه …..

خط مشی
بهمن ۲۵, ۱۳۹۲ ۱:۰۴ ب٫ظ

فقط امیدوارم این سیاست افزایش پذیرش دکتری ازاد منجر به بی ارزش شدن مدرک دکتری نشه. و افرادی دارای صلاحیت وارد بشن نه مثل ارشد هر کی رفت سر امتحان با یه مشت درصد صفر و منفی قبول بشه بره بشینه سرکلاس ارشد. دو روز دیگه خجالت بکشیم بگیم دکترا آزاد خوندیم!

مهرداد
بهمن ۲۵, ۱۳۹۲ ۱:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  خط مشی

دوست عزیز متاسفانه همین طور میشود
یادتان هست یک روزی میگفتیم امیدوارم ارشد، بی ارزش نشه و هر کی شرکت کرد قبول نشه؟ اما چه شد؟؟؟ متاسفانه این طور شد و دکتری نیز به زودی مانند ارشد میشود

دکتر بعد از این
بهمن ۲۵, ۱۳۹۲ ۱۱:۰۵ ق٫ظ

اگر ملاک آزمون کتبیه پس چرا تو مصاحبه رتبه ۳۷ تا اومد روش؟از ۴۰ رسیم به ۸۰!!!!!!!!!!! خانمب از ۱۳۰ رسید به ۳۰ و قبول شد ولی من نشدم!!!!!!!!!!!