گزارش آماری خبرگزاری مهر از آزمون دکتری 93

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به گزارش آماری آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» (نیمه متمرکز) سال 1393 گفت: در این دوره آزمون 2.26 برابر ظرفیت پذیرش به عنوان معرفی شدگان برای شرکت در مراحل بررسی سوابق علمی، آموزشی، پژوهشی و مصاحبه تخصصی به دانشگاه ها معرفی شده اند.

دکتر حسین توکلی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» (نیمه متمرکز) سال 1393 تعداد 240 هزار 391 نفر ثبت نام کرده اند که این میزان نسبت به سال 92 تعداد 22 هزار و 525 نفر به معنی 10.33 درصد بیشتر بود.

توکلی اظهار داشت: از تعداد داوطلبان ثبت نام کننده، تعداد 194 هزار و 296 نفر یعنی 80.82 درصد ثبت نام کنندگان در جلسه آزمون حاضر و تعداد 46 هزار و 95 یعنی 19.18 درصد افراد غایب بودند.

وی افزود: پس از برگزاری آزمون نتیجه اولیه به صورت کارنامه تنظیم و در روز یکشنبه 31 فروردیت ماه 93 بر روی سایت سازمان قرار گرفت.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور اضافه کرد: از تعداد حاضرین در آزمون، با توجه به ظرفیت پذیرش و سایر ویژگی های آزمون 49 هزار و 537 داوطلب مجاز به انتخاب رشته شدند که 25.50 درصد شرکت کنندگان در آزمون را تشکیل می دهد.

وی خاطرنشان کرد: از تعداد مجازین به انتخاب رشته در آزمون، تعداد 38 هزار و 6 نفر یعنی 76.72 درصد مجازین به انتخاب رشته نسبت به انتخاب رشته اقدام کردند.

توکلی اضافه کرد: از تعداد افرادی که در آزمون انتخاب رشته کردند، فهرست اسامی 27 هزار و 485 نفر یعنی 72.32 درصد انتخاب رشته کنندگان با توجه به ظرفیت پذیرش 12 هزار و 188 نفری، اولویت کد رشته های انتخابی، نمرات کل اکتسابی و سهمیه به عنوان معرفی شدگان برای شرکت در مرحله سوابق علمی ، پژوهشی و مصاحبه تخصصی منتشر شد.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: به عبارت دیگر 2.26 برابر ظرفیت پذیرش به عنوان معرفی شدگان برای شرکت در مرحله سوابق علمی ، پژوهشی و مصاحبه تخصصی به دانشگاه ها معرفی شدند.

توکلی تاکید کرد: در تعیین تعداد معرفی شدگان برای بررسی سوابق علمی ، پژوهشی و مصاحبه تخصصی و سایر مراحل گزینش به مواردی از قبیل تغییر سیستم نمره کل سازی برای گزینش نهایی نسبت به آزمون سال گذشته، فراهم کردن شانس بیشتر برای داوطبان واجد شرایط و کمک به دانشگاه ها به منظور انتخاب بهتر دانشجویان واجد شرایط و همچنین ظرفیت پذیرش دقیقا توجه شده است.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

47 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهندسی مالی
اردیبهشت ۱۹, ۱۳۹۳ ۱۲:۲۰ ب٫ظ

حتما حتما حتما مقاله به درد نخور چاپ نکنید، یکی از استادام میگفت یه روز میشه که ادم دوست داره هر چه زودتر اسمش از مقاله به درد نخور پاک بشه. بعضی از مقاله ها رو ادم روش نمیشه بگه من هم تو این سهم داشتم
خیلی جالبه ها نه؟؟

امیرکبیر
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۳ ۵:۳۸ ب٫ظ

مسئولین محترم سایت: سلام، میشه سئوال منو جواب بدید؟
دکتری پژوهش محور روزانه چجوریه؟ خودمون باید پروژه پیدا کنیم یا دانشگاه این کارو انجام میده؟

صبا
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۳ ۴:۱۲ ب٫ظ

استان البرز تو گزینه های آدرس صلاحیت عمومی نیست!! جالبه!!! و اقعا الان من چطوری آدرس بدم؟؟؟

حشره شناسی کشاورزی
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۳ ۱۱:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  صبا

چرا هست فقط بر اساس حروف الفبا نیست…تو لیست، آخرین استان البرزه!
یه بار نگاه کنید

پژوهش هنر
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۳ ۱۰:۰۴ ق٫ظ

این الزهرh هر روز سایتو باز می کنی یه اطلاعیه جدید زده
دانشکده هم که اصلا کار خودشو میکنه
آخرش نفهمیدیم یه شنبه مصاحبه است تا تشکیل پرونده،ساعتم که اصلا نزده
کسی اونجا نیست برا مصاحبه؟

!!!
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۳ ۸:۲۶ ق٫ظ

دانشگاه نهران برای ۴ تفر آخرین رتبه معرفی شده رو زده ۶۳
این یعنی چی؟
میشه فهمید چند نفر برا مصاحبه دعوت کرده؟

قاسم زاده
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۳ ۱:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  !!!

آیا اساتید مصاحبه کننده از رتبه و درصد های مصاحبه شونده اطلاع دارند لطفا فوری جواب دهید . انهای که سال قبل تجربه مصاحبه دارند اظهار نظر فرماییند

دانشجوی دکتری
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۳ ۳:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  قاسم زاده

بله اطلاع دارن از رتبه و اولویت هایی که رو که انتخاب کردید. اما سال گذشته راجع به درصدا چیزی نگفتن(فقط همون رتبه و اولویت).

زیباااااااا
اردیبهشت ۱۹, ۱۳۹۳ ۱۱:۴۸ ق٫ظ

از درصدا هم خبر دارن چون وقتی من برای مصاحبه رفتم یکی از اساتید یک لیست رو نگاه می کرد و یکی دیگه ازش پرسید از من زبان بپرسن یا نه و اون استاد گفت نه. چون من زبانم رو خوب زده بودم معلوم بود داره به درصدای من نگاه می کنه

زیباااااااا
اردیبهشت ۱۹, ۱۳۹۳ ۱۱:۴۶ ق٫ظ
پاسخ به  !!!

برای همه ی ۶۳ نفر همینو زده یعنی ۶۳ نفر اونجا رو انتخاب کردن ولی نفرای اول اون ۶۳ نفر برای انتخابای قبلیشون دعوت شدن و ۵ انتخابشون پر شده

سپنتا
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۱۱:۳۹ ب٫ظ

با سلام
اگر کسی رتبه خوب داشته باشه و رزومه خوب حتما قبول میشه.غصه چیو خورین?!
ضمنا استادا مگه میشه مقاله کیلویی را تشخیص ندن.بی جهت نگران رزومه کیلویی هستید.مگر استادا را گیج فرض کرده باشید.اینجوری فقط به کسی که رزومه خوب داره و به هر دلیل رتبه اش با چند سوال تک نشده فرصت داده شده.وقتی قراره هفتاد درصد مصاحبه باشه چرا رتبه های متوسط نباید برن مصاحبه.ی کم عادل باشید و برای دیگران هم ارزش قایل بشید.همش رقابت بچه گانه.کوبیدن همدیگه.مثلا قراره دکتر مملکت بشین.

علیرضا
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۳ ۳:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  سپنتا

پونزده تا

amir
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۹:۴۵ ب٫ظ

با تشکر از جواب و راهنماییتون
ولی یکم گیج شدم حالا فرض کنید که من رتبمم ۷۰ برق باشه و نفر ۱۶ دانشگاهی هستم که آخرین رتبش ۷۰ پس با توجه به پاسخ جنابعالی ممکنه من در اصل ۵ امین یا ۶امین نفر برای مصاحبه باشم. اگر اشتباه می کنم راهنمایی بفرمایید.

نگار
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۳ ۱:۱۰ ق٫ظ
پاسخ به  amir

اگر در کارنامه انتخاب رشته شما در یک رشته-محل رتبه آخرین فرد دعوت شده ۵۰ ذکر شده، در واقع اون شخص پنجاهمین نفریه که توی فرم انتخاب رشته اش اون رشته محل رو زده (حالا تو انتخاب اولش یا پنجاهم) و وقتی سیستم به این فرد رسیده با دعوت شدنش، ظرفیت دعوت به مصاحبه در اون رشته-محل تکمیل شده.
اما این معناش این نیست که ۵۰ نفر به اون رشته-محل دعوت شده اند. چون ممکنه مثلا ۲۰ نفر با رتبه هایی بهتر از آخرین فرد دعوت شده، به نحوی انتخاب رشته کرده باشند که قبل از رسیدن به این محل، در پنج اولویت دیگر خود دعوت به مصاحبه شده باشند.
همچنین به این معنا هم نیست که لزوما رتبه آخرین فرد دعوت شده، در آزمون هم ۵۰ بوده است چون ممکنه عده ای با رتبه های بهتر اصلا اون محل رو در هیچ یک از اولویتهای ۵۰ گانه شون انتخاب نکرده باشند.

حالا اگر در همین محل رتبه شما ۱۵ باشد این یعنی ۱۴ نفر با رتبه های بهتر از شما این محل رو در یکی از اولویتهای ۵۰ گانه شون انتخاب کردن. اما اینکه چه تعداد از اونا این محل جزو ۵ محلی است که دعوت شدن، بطور دقیق قابل تشخیص نیست اما مثلا در مورد رشته-محل های تاپ در هر رشته که همه رتبه های برتر انتخابش میکنند این اعداد به واقعیت نزدیک تر هست.

amir
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۳ ۸:۳۸ ق٫ظ
پاسخ به  نگار

ممنون عالی بود

؟؟؟؟
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۹:۱۲ ب٫ظ

توی رشته ما که کمتر شده پارسال تا رتبه ۲۷ دعوت کردن امسال تا رنبه ۲۳!!!!!!!!

حسابداری
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۷:۴۹ ب٫ظ

شبانه تهران رتبه ۵۸ آخرین نفر ۶۲
شبانه مدرس رتبه ۴۰ آخرین نفر ۴۲
روزانه شیراز رتبه ۵۸ آخرین ۶۴
روزانه کرمان رتبه ۵۱ آخرین نفر ۶۹

لیسانس غیرانتفاعی شاگرد دوم
ارشد ترم ۴ تربیت مدرس شاگرد اول ورودی ها

۲ مقاله در کاندا و هند
یه پژوهشی در حال داوری
۵ پژوهشی آماده ولی هنوز اساتید جایی ارسال نکردن
۳ مقاله در کنفرانس بین المللی
۱ کنفرانس ملی
۵ کنفرانس منطقه ای که یه موردش رو سخنرانی کردم

پایان نامه هنوز دفاع نکردم ولی به عقیده اساتید موضوع خیلی خوبیه و میشه ۴ پژوهشی ازش استخراج کرد

به نظرتون کجاها شانس دارم؟

حسابداری
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۷:۳۸ ب٫ظ

دوستان دانشگاه تربیت مدرس برای یک نفر ظرفیت شبانه نوشته ۴۲ نفر دعوت شدن. واقعا ۴۲ نفر رو ازشون مصاحبه می گیرن؟

تهران هم برای ۲ نفر ۶۲ نفر دعوت کرده.

م
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۵:۳۸ ب٫ظ

سلام ببخشید من منظورشون از ۲.۲۶ رو نمی فهمم، یک جا می گن ۲.۲۶ یه جا ۶ برابر و …
یعنی الان مثلا اگر شیراز ۳ نفر بخواد چند نفر دعوت به مصاحبه شدن!؟ لطفا جواب بدبن که استرسم کم شه
ممنون

امیر رضا
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۷:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  م

۲.۲۶ ضریب دعوت کلیه یعنی ۲۷۰۰۰ تقسیم بر دوازده هزار !

تقدیر
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۸:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  م

حدود ۱۵ نفر

م
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۱۰:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  م

ممنون لطف کردید

معترض
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۵:۰۰ ب٫ظ

با این بازار داغ مقاله فروشهها واقعا رزومه از ازمون مهمتره؟

منتقد
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۱:۳۲ ب٫ظ

به نظر من این شیوه گزینش نادرسته. پذیرش باید بر اساس یکسری امتیازها (تسلط به مطالب تخصصی، تحقیق و پژوهش و …) صورت بگیره و آزمون حذف بشه. خیلی کشورها آزمون برگزار نمیکنن. دوبار در سال شرایط پذیرش رو اعلام میکنن و بعد از مصاحبه اقدام به پذیرش دانشجو میکنن. این آزمون چیزی جز اعمال هزینه به کشور در بر نداره. وقتی قراره آخر سر دانشجوی امیرکبیر بره پشت نیمکت و دکتری بخونه و شانس بقیه به خصوص دانشگاه آزادی ها صفر باشه برگزاری کنکور به درد بخور نبوده و چیزی جز برای انحراف افکار عمومی نیست.

amir
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۱۲:۴۴ ب٫ظ

امسال اگه انتخابارو به دانشگاه می دادن بهتر بود تا اینکه یه کنکور برگزار کنند در رشته من ۲۰ برابر ظرفیت دعوت شدن. یعنی برای گزینش ۴ نفر ۸۰ نفر معرفی شدند در حالی که سال قبل برای گزینش ۸ نفر همین دانشگاه ۲۴ نفر معرفی شده بودند.

پیمان
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۴:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  amir

دوست من سلام
اونجوری که شما فکر می کنید نیست.بر فرض مثال کد رشته ی X از دانشگاه Y به تعداد n نفر در کل دانشجو میخواد.حالا زده آخرین رتبه معرفی شده ۸۰.این به این معنی هستش که از کل کسانی که مجاز به انتخاب رشته شده اند و کد رشته X را در فرم انتخاب رشته خود وارد کرده اند ۸۰ نفر نمره مطلوب برای این دانشگاه رو دارند.اما همه ی این ۸۰ نفر که مصاحبه ی اون دانشگاه تمیان.ممکنه ۶۰ نفر از اون ۸۰ نفر قبل از اینکه به این کد رشته برسند هر پنج ظرفیتشون پر شده باشه.یعنی دیگه به کد رشته X نمیرسند و همون ۲۰ نفر باید به مصاحبه بروند.

رضا
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۴:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  پیمان

نه جناب اشتباه می کنی دقیقا ۸۰ نفر معرفی شده

پوریا
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۹:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

تعجب میکنم شما که میخواهید دکتر بشید مسئله به این واضحی رو متوجه نیستید اقا پیمان خیلی واضحه نیاز به این همه توضیح نیست

amir
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۹:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  پوریا

آخه دکتر ما که به اندازه شما اطلاع نداریم به بزرگیتون ببخشید من چون جزء نفرات اول همه ی دانشگاه هایی هستم که زدم پس یکم نگرانم که به جای ۲۰ نفر ۸۰ نفر دعوت بشن و یکم مشکل بشه

petrology
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۳ ۵:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

با شما موافقم زیرا
برای یک کد رشته در یک دانشگاه ۴ نفر روزانه و ۱ نفر شبانه روی هم ۵۰ نفر دعوت شده اند. یکیش خود من. از توی لیست اسامی دعوت شده و جدول زمانبندی دانشگاه مورد نظر دیدم.
یک شاهد انکار ناپذیر

s
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۴:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  پیمان

نخیر اینطور نیست. یه دانشگاه که دقیقا اسامی دعوت شده هارو زمانبندی و اعلام کرده واسه ۱۰ نفر ۷۱ نفر دعوت کرده.

یگانه
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۸:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  s

حتما شبانه یا پردیس بوده و قابل پیش بینیه که خیلی ها نمیرن

پارسا
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۳ ۱:۰۰ ق٫ظ
پاسخ به  s

دعوت شدن ۷۱ نفر برای ظرفیت ۱۰ نفر که طبیعیه چون امسال ۶ تا ۸ برابر ظرفیت هر رشته محل دعوت شدند.
اما توضیحات اقا پیمان در مورد اعداد درج شده در کارنامه بود و کاملا صحیح است.

تقدیر
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۸:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  پیمان

احسنت دکتر مهندس پیمان. کاملا موافقم با نظرت

مهدی
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۳ ۹:۳۷ ق٫ظ
پاسخ به  پیمان

وقتی اعلام میشه آخرین رتبه معرفی شده مثلاً ۵۰ هست یعنی دقیقا هیمن چرا سختش می کنین. پس ممکنه ۱۰ نفر معرفی شده باشن که مثلا رتبه هاشون ۱و۳و۶و۱۲و…و۴۷و۵۰ باشه. با توجه به اعلام ۲.۲۶ برابر ظرفیت حداکثر تعداد معرفی شده ها ۲.۲۶ برابر ظرفیت اون کدرشته محل خواهد بود.

رضا
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۱۱:۵۳ ق٫ظ

۶ برابر ظرفیت برا مصاحبه دعوت کردن

به شما
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۱:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

۶ برابر؟بگو ده برابرونترس.۴ نفر میخاستن۶۰ نفر دعوت کردن

میثم . بازاریابی
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۱۰:۴۹ ق٫ظ

یه سئوال داشتم. من مجاز به انتخاب رشته شبانه و پردیس شدم، انتخاب رشته هم کردم و دورترین نقاط رو هم زدم، یعنی پایین ترین دانشگاههایی که احتمال قبولی داشتم رو زدم، ولی در هیچکدام دعوت به مصاحبه نشدم. میخواستم بدونم چرا اول مجاز به انتخاب رشته شدم ولی دعوت به مصاحبه نشدم ؟ خب اگه نمیخواستن دعوت کنن، چرا مجاز اعلام کردن ؟

فرهاد IT
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۱۱:۱۸ ق٫ظ

این مثل اینه که بگید چرا من در آزمون کارشناسی ارشد مجاز به انتخاب رشته شدم ولی هیچ رشته ای قبول نشدم! خوب یک عد مجاز به انتخاب رشته میشن ولی ظرفیت رشته ها از تعداد افراد مجاز پایینتره.

حسابداری
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۱۰:۳۸ ق٫ظ

“مواردی از قبیل تغییر سیستم نمره کل سازی برای گزینش نهایی نسبت به آزمون سال گذشته”
………….
یعنی به احتمال فراوان نمره مصاحبه تراز میشه… یعنی بالاترین نمره مصاحبه تراز ۱۰۰۰۰ میگیره… اگه به این شکل باشه احتمال داره هر رتبه ای حتی رتبه یک قبول نشه….

90
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۱۰:۴۸ ق٫ظ
پاسخ به  حسابداری

اینطوری که خوبه

...........
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۱۱:۰۵ ق٫ظ
پاسخ به  90

اینقدر با بی انصافی به رتبه ی یک ها نگاه نکنین هر کی زحمت بکشه نتیجه اش رو هم میبره یکی که هم کار میکرده هم سرباز بوده هم درس خونده و رتبه ی تک هم آورده نوش جونش باشه قبولی . اینو به خاطر این گفتم چون همسرم امسال تو این شرایط بود خدا رو شکر خدا هم کمکش کرد بعد اینم میکنه ایشالا. هر کسی بیشتر تلاش کنه نتیجه میبره . رزومه هم مهم زیاد بودن مقاله نیست چون با پولم مقاله میخرن چاپ میکنن مهم کیفیت هستش. من خودم از بجه های دانشگاه تهرانم اساتید به کیفیت مقالات و کتاب ها بیشتر توجه میکنن تا به کمیت! گاها زیاد بودن مقالات و کتب به درد نخور امتیاز منفی هم میگیره این گفته ی یکی از اساتیدم هستش.

دریا
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۶:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  ...........

کاملا موافقم و اینو دیدم و شنیدم

s
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۱۲:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  90

شما خوشحال میشین رتبه خوبا قبول نشن؟

زینب
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۱:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  90

۹۰ جان چقدر دیدتون به مساله جالبه یعنی خوبه رتبه ۱ قبول نشه؟
کسی که رتبه یک شده یعنی تلاشگر بوده استعداد داشته

مصاحبه
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۵:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  زینب

من اگر اونایی که با شک زدم رو نمیزدم الان رتبم ۱ میشد، اینکه اسمش نمیشه تلاش

خیر خواه
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۳ ۸:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  مصاحبه

عزیز این هم یه نوع استعداده که الکی جواب ندی.