ایجاد تغییرات در آیین نامه استعداد درخشان پس از اعتراض داوطلبان

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم از آماده شدن آیین نامه بازنگری شده استعدادهای درخشان در مقطع دکتری خبر داد و به برخی جزئیات مهم این آیین نامه که تغییر یافته، اشاره کرد.

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

عبدالرحیم نوه ابراهیم در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: مراحل بازنگری آیین نامه استعدادهای درخشان برای مقطع دکتری به پایان رسید و هفته آینده به دانشگاههای کشور ابلاغ می شود.

وی به سه شرط اصلی برای بهره مندی دانشجویان دکتری از تسهیلات این آیین نامه اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس این آیین نامه، حداقل معدل لیسانس 16 و معدل فوق لیسانس 17 اعلام شده است.

وی درباره شرط دوم، گفت: از تاریخ دانش آموختگی نباید بیشتر از دو سال گذشته باشد، پیش از این مدت زمان یکسال مطرح شده بود اما به علت تقاضای دانشجویان و ارسال ای میلهایی به وزارت علوم، مقرر شد بازه زمانی دو سال در نظر گرفته شود.

به گفته نوه ابراهیم، استدلال دانشجویان برای این تغییر بازه زمانی، داشتن فرصت برای چاپ مقالات اعلام شده است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم، شرط سوم داشتن  نمره حداقل 500 تافل، آیلتس یا معادل آن اعلام کرد و در این زمینه یادآوری کرد: یک جدول 100 امتیازی در آیین نامه در نظر گرفته شده که به 40 امتیاز پژوهشی، 30 امتیاز آموزشی و 30 امتیاز مصاحبه تقسیم می شود.

به گفته این مقام مسئول وزارت علوم، این آیین نامه هفته آینده ابلاغ می شود و از مهرماه 94 اجرایی خواهد شد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

62 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
مرداد ۷, ۱۳۹۳ ۳:۳۹ ب٫ظ

با سلام، دوستان شرط معدل کارشناسی اتفاقا خیلی عالیه چون معلوم میکنه کی از قبل برنامه داشته و داشته زحمت میکشیده الکی بهانه نتراشید تو رو خدا چون میدونم کسانی اعتراض دارند که در کارشناسی خواب تشریف داشتن حالا بیدار شدن ادعای حق و حقوق دارند البته قبول دارم که باید یه امتیازی برای بچه های نمره الف ارشد در نظر گرفته بشه

زهرا
تیر ۳۱, ۱۳۹۳ ۵:۱۲ ب٫ظ

خدا خیرشون بده شرایط اول تا سومی دانشگاه هارو برداشتن ،شرایط بدتر گذاشتن خوب همیشه همین بوده بدتر شده که بهتر نشده

مینا
تیر ۱۶, ۱۳۹۳ ۲:۵۷ ق٫ظ

شرط معدل لیسانس و کجای دلم بزارم

المیرا
تیر ۱۵, ۱۳۹۳ ۱۱:۵۳ ق٫ظ

آخه انصاف واقعا؟ رتبه اول کارشناسی باشی و رتبه دوم کارشناسی ارشد با معدل ۱۹. ۲تا مقاله ISI و ۳تا مقالهScopus ، مقاله علمی پژوهشی هم ۲تا داشته باشی، همایش و طرح هم بماند؛ اون وقت به خاطر معدل کمتر از ۱۶ به علت سختگیری دانشگاه؛ نتونی از سهمیه استعداد درخشان استفاده کنی ، کجای این آیین نامه عدالت رو در نظر گرفته؟ مسئولین محترم لطفاٌ تجدید نظر کنید

رزا
تیر ۱۵, ۱۳۹۳ ۱۱:۴۰ ق٫ظ

من دوره کارشناسی پیام نور بودم و هر ترم پیام نور مثل کنکور می مونه چون نمره سراسری اعلام میشه و نمره میان ترم هم به احتساب نمره پایان ترم محاسبه میشه به همین خاطر معدل دانشجوی پیام نور پایین میاد، با این اوصاف رتبه من دوره کارشناسی یک هست اما معدلم زیر ۱۶ ،دوره ارشد هم نمره الف شدم ؛ میشه بگید با این آیین نامه جدید تکلیف من چی میشه؟

تمام دانشجویان شیمی
تیر ۱۴, ۱۳۹۳ ۱۱:۰۸ ب٫ظ

با سلام خدمت دوستان وزارت خانه
شرط لیسانس برای برخی رشته ها بی عدالتی محضه
برخی دانشگاهها سخت گیر تر بوده مثلا دانشگاه صنعتی اصفهان یا تبریز و یا … داشتن معدل لیسانس ۱۵ برای دانشجویان شیمی و برخی رشته ها آرزو می باشد.
لذا باید معدل لیسانس را برای گروههای فنی مهندسی و علوم پایه تقلیل داد و یا فقط برای آن امتیازی قائل شد.
این اجحاف در حق رشته های سخت و داشجویانی است که در دانشگاههای سخت تر درس می خوانند.
موفق باشید

آسیه
تیر ۱۰, ۱۳۹۳ ۱۰:۰۹ ق٫ظ

معدل لیسانس دیگه چیه که در آوردن معدل لیسانس و بر دارین یا برای دانشجوهای بعده امسال لحاظ کنین ای بابا اومدیم یه بار خواستیم از این تسهیلات استفاده کنیم اینقد اما اگر ساید احتمالا نیارین دیگ والا پدرمدر اومد معدلم ای ترم تو رشته فیزیک مقطع ارشد ۱۸.۳۳ شد اونوقت لگه معدله لیسانسم که ۱۴ بود اگه مد نظرباشهکههر چی خوندم و تلاش کردم زپرشک سد که

راضیه
تیر ۱۰, ۱۳۹۳ ۶:۳۳ ق٫ظ

سلام.آیا کسی که دانشگاه آزاد خونده باشه هر دو مقطع را میتونه از این ایین نامه استفاده کنه؟من بقیه شرلیط را دارم اما دانشگاه ازادیم.

رها
تیر ۱۰, ۱۳۹۳ ۱:۰۳ ق٫ظ

بازم شرط دو سال فراغت از تحصیل بی عدالتیه . باید سوابق شخض مورد بررسی قرار بگیره شاید یکی ۱۰ سال از تحصیلش گذشته باشه ولی تو این مدت با کتاب و مقاله فاصله نگرفته باشه . باید همه چیز و با هم و کنار هم بررسی کنند

لیلا
تیر ۱۰, ۱۳۹۳ ۱:۰۰ ق٫ظ

بازم شرط دو سال فراغت از تحصیل بی عدالتیه . باید سوابق شخض مورد بررسی قرار بگیره شاید یکی ۱۰ سال از تحصیلش گذشته باشه ولی تو این مدت با کتاب و مقاله فاصله نگرفته باشه . باید همه چیز و با هم و کنار هم بررسی کنند

زهرا
تیر ۹, ۱۳۹۳ ۱۰:۱۱ ب٫ظ

موقع لیسانس خیلی بچه بودیم و ارزش معدل بالا رو درک نمیکردیم و خیلی ها با حفظ کردن نمره میکیرن اما ارشد خیلی فضا علمی.به نظر من اصلا معدل کارشناسی نباید واسه دکتری لحاظ بشه

زهرا
تیر ۹, ۱۳۹۳ ۷:۰۰ ب٫ظ

دوستان لطفا منو راهنمایی کنید
من ورودی مهر ۹۰ هستم تا بهمن باید دفاع می کردم ولی بهم سنوات خورد حالا میتونم ازسهمیه استعداد درخشان استفاده کنم؟

وحید
تیر ۸, ۱۳۹۳ ۷:۵۵ ب٫ظ

به نظر من معدل های هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مهم هستند.
باید یه تفاوتی بین اونی که از اول فکر درس خوندن بوده با اونی که چهار سال بعد یادش اومده باید خوب درس بخونه باشه
یه استعداد درخشان همیشه استعداد درخشانه

مهدی
تیر ۸, ۱۳۹۳ ۱۰:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  وحید

برو که سخت در اشتباهی. بعضی ها هم با حق کشی نمراتشون اوردن پایین

مهدیس
تیر ۱۰, ۱۳۹۳ ۲:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  وحید

با شما موافقم
وزنه اطلاعاتی که در یک رشته باید یاد گرفته بشه در مقطع کارشناسی سنگینتره.
ارشد تعداد واحدهای خیلی کمتری نسبت به کارشناسی داره.
من خودم در یکی از بدنمره ترین دانشگاه ها کارشناسی و ارشدم رو خوندم. استادهای ما معروفن به بدنمره بودن. ولی اینکه بگیم حق کشیه به نظرم درست نیست. توی بدترین شرایط هم میشه خوب نمره آورد.
به نظرم آیین نامه جدید بیشتر به عدالت نزدیکه

فرزاد
تیر ۱۱, ۱۳۹۳ ۱۲:۱۰ ب٫ظ
پاسخ به  مهدیس

من الان معدل ارشدم ۱۹ هست و لیسانس ۱۵.۸۰ تو رشته مهندسی مکانیک حالا باید کنار برم؟

saeid
تیر ۸, ۱۳۹۳ ۷:۴۸ ب٫ظ

شرط معدل لیسانسو باید بردارن، یا حداقل برسونن به ۱۵، یکی ممکنه دانشگاه لیسانسش سختگیر بوده باشه

atena
تیر ۷, ۱۳۹۳ ۱:۱۶ ب٫ظ

سلام لطفا شرط معدل لیسانس رو برداربد. ما تو این دو سال زحمت کشیدیم که به شرایط دکتری بدون ازمون برسیم ، حالا که زمان استفاده از تلاشمون هست ، میگید شرط معدل کارشناسی مهمه. خب ما که اون موقع نمیدونستیم. لااقل شرط معدل کارشناسی رو یک امتیاز مثبت کنید

اقتصاد
تیر ۶, ۱۳۹۳ ۱:۴۴ ب٫ظ

چرا باید برای معدل لیسانس هم شرط گذاشته باشن؟ تعداد ماهایی که توارشد تغییر رشته دادیم زیاده . ما لیسانسمون مهندسی بود بدرمون در اومد

حامد
تیر ۵, ۱۳۹۳ ۶:۳۲ ب٫ظ

آقا چرا شرط نفر اول تا سوم را برداشتن… به نظر من شرط معدل کارشناسی هم عالی است چون صرف دو سال کارشناسی ارشد نشان دهنده استعداد درخشان بودن نیست… گو این که کل فرایند دکتری تا ۸۰ درصد پارتی بازی است

ریاضی1
تیر ۶, ۱۳۹۳ ۲:۲۲ ق٫ظ
پاسخ به  حامد

با شما مخالفم.اتفاقا کارشناسی ارشد نشاندهنده استعداد درخشان است.چه اینکه معیار نمره در ارشد مانند کارشناسی فقط با حفظیات نیست که برخی تنها با حفظ جزوه نمره می آورند ولی درصد بیشتر نمره در ارشد به تلاش واقعی در طول ترم بر می گرده.

نوشین
تیر ۵, ۱۳۹۳ ۱۰:۳۹ ق٫ظ

عاللللللللللللللللللللللیه….خدا رو شکر

امین
تیر ۵, ۱۳۹۳ ۲:۰۸ ق٫ظ

آخه چرا به معدل کارشناسی صفر و یکی نگاه می کنند
اینکه خیلی واضحه که معدل کارشناسی از رشته ای به رشته ی دیگر و از دانشگاهی به دانشگاه دیگر کلی فرق میکنه
به نظرم معدل کارشناسی باید فقط در حد امتیاز مثبت باشد نه اینکه با این شرط نا عادلانه یک عده ای که در دوره ی ارشد واقعا موفق بودند رو حذف کرد

تقدیر
تیر ۹, ۱۳۹۳ ۷:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  امین

من رتبه یک کارشناسی بودم اما با شما موافقم.

MBA
تیر ۴, ۱۳۹۳ ۱۱:۴۲ ق٫ظ

معدل کارشناسی عین بی عدالتیه
ماهایی که رشته مون طوریه که همه از لیسانس مهندسی اومدن و میخوان کنکور دکتری رو مدیریت بدن, شرط معدل لیسانس (مهندسی) چه ربطی به دکتری شون داره؟

بهنوش
تیر ۴, ۱۳۹۳ ۹:۴۳ ق٫ظ

از دکتر فرجی توقع بیشتری داشتیم.

مریم
تیر ۳, ۱۳۹۳ ۹:۲۱ ب٫ظ

سلام. منم موافقم. باید شرط معذل لیسانس و بردارن. اصلا منطقی نیست. خواهشا رسیدگی کنید. تعداد کسانی که رشته لیسانس و فوق لیسانسشون فرق داره، خیلی زیاده. چرا واسه قانوناشون فکر نمیکنن؟؟؟؟ خدایا

سارا
تیر ۳, ۱۳۹۳ ۹:۱۸ ب٫ظ

استعداد درخشان دکتری چه ربطی به دوره لیسانس داره؟ آقا شاید یکی به رشته لیسانسش علاقه نداشته. حرف زور میزنن

عقیل
تیر ۵, ۱۳۹۳ ۱۰:۱۲ ق٫ظ
پاسخ به  سارا

شرط معدل باید باشد و حتی شرط رتبه اولی نیز واجب است بالاخره استعداد درخشان مطرح است. ولی شرایط سنی دلیلی ندارد که برخی دانشگاهها الزامی نموده اند.

احمد
تیر ۵, ۱۳۹۳ ۱۰:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  سارا

سارا خانم بنظر بنده بیسه دانش و علم دانشجویان ما اگر دانشجو فرد تلاشگری باشد در مقطع کارشناسی می باشد
چرا که ارشد فقط ۲ ی ا۳ ترم طول میکشد
موفق باشید

الناز
تیر ۳, ۱۳۹۳ ۷:۵۳ ب٫ظ

بچه ها برا معدل هم اعتراض بزنیم دیگه (معدل کارشناسی)مثلا تو فنی ها خوب معدل بالای ۱۵ جز معدلهای خوبه خصوصا توی یه دانشگاه بالا.
بعد هم این آیین نامه باید واسه بچه های کارشناسی که امسال میتونن معدل بالا بیارن باید اجرا بشه خوب ما که نمیدونستیم معدل کارشناسیم مهمه!!!

تقدیر
تیر ۹, ۱۳۹۳ ۷:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  الناز

اینم یه حرفیه!

کنکور
تیر ۳, ۱۳۹۳ ۵:۰۰ ب٫ظ

سلام
می خواستم این سوال رو بپرسم که بر اساس اطلاعیه زیر:

پذیرش در مقطع دکتری تخصصی صرفاً به صورت مستقیم براساس فراخوان خاص دانشگاهها طبق کلیه ضوابط و شرایط آیین نامه مذکور و مصوبات وزارت متبوع انجام میپذیرد و تایید نهایی آنان از طریق سازمان سنجش آموزش کشور خواهد بود

و روند قبلی دانشگاه ها که می گفتند پیام نور و …. برای استعداد درخشان ثبت نام نکنند، در شیوه جدید نیز به همین سبک خواهد بود و دانشجویان این دانشگاه ها همچنان حق استفاده از تسهیلات استعداد درخشان را نخواهند داشت؟

لیلا
تیر ۳, ۱۳۹۳ ۲:۱۰ ب٫ظ

بچه ها محدودیت سنی وجود داره توی آیین نامه جدید؟

مرمر
تیر ۳, ۱۳۹۳ ۱:۳۶ ب٫ظ

شرط دو سال رو بردارن به جاش به ازای هر سال بعد از فارغ التحصیلی شرط تعداد مقاله بزارن.

لطف الله
تیر ۲, ۱۳۹۳ ۸:۴۵ ب٫ظ

اگر کسی معدل کارشناسی ارشد ۱۹ و نمره پایان نامه هم ۱۹ (عالی )بشه و رتبه اول یکی از دانشگاه های دولتی مهم شهر تهران باشه و دارای هقاله علمی – پژوهشی , طرح پژوهشی , مقاله همایش داخلی (سطح کشوری )باشه اما به خاطر اینکه معدل کارشناسی ۱۵ بوده باید طبق آئین نامه جدید وزارت علوم از سهمیه استعدادهای درخشان محروم بشه آیا این عین بی عدالتی نیست ؟

امیر
تیر ۳, ۱۳۹۳ ۹:۵۳ ق٫ظ
پاسخ به  لطف الله

حرف دل منو زدی داداش

لیلا
تیر ۳, ۱۳۹۳ ۲:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  امیر

منم همین مشکلو دارم،

تیام
تیر ۶, ۱۳۹۳ ۱۱:۴۲ ق٫ظ
پاسخ به  لیلا

تکلیف من که معدل کارشناسیم ۱۵.۹۴ چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یعنی بخاطر چند صدم از شرایط استعداد درخشان باید محروم بشم؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تقدیر
تیر ۹, ۱۳۹۳ ۷:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  تیام

به نظرم اقدام کن شاید چند درصد رو نادیده بگیرن

به لطف الله
تیر ۳, ۱۳۹۳ ۵:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  لطف الله

خیلی خیلی بی عدالتیه. اگه کسی تونسته تو ارشد اینجور موفق باشه پس استعداد درخشان هست. اگه از قبل همه میدونستن لیسانس هم مهمه خوب تلاش میکردن و معدل بالا هم میاوردن. به نظر من که ارشد خیلی سخت تر از لیسانس بود. رشته ما که اینجوری بود.

مهندسی مالی
تیر ۴, ۱۳۹۳ ۱۱:۱۰ ق٫ظ
پاسخ به  به لطف الله

سلام به نظر بنده که شرط معدل دوره لیسانس عین عدالت است. کسی که دوره لیسانس زحمت کشیده و معدلش بالای ۱۶ شده است باید نادیده گرفته شود؟!. البته نکته حائز اهمیت این است که باید معدل موثر در نظر گرفته شود چه در دوره لیسانس چه ارشد.

مهدیس
تیر ۱۰, ۱۳۹۳ ۳:۰۵ ق٫ظ
پاسخ به  لطف الله

فرمایش شما متین
ولی دلیل نمیشه که وقتی خودمون یه شرط رو نداریم بگیم اون شرط بیخودیه!
الان من همه ی شرایط شما رو دارم و معدلم هم بالای ۱۸ بوده توی ه ردو مقطع ولی نه مدرک زبان دارم نه اینکه توی رشته ی ما ( حقوق) به راحتی میشه مقاله علمی پژوهشی چاپ کرد و واسه خودش معضلیه!
ولی بازم نمیگم مدرک زبان و مقاله بیخوده باید برش دارن تا عدالت در مورد من اجرا بشه!

فاطمه
تیر ۲, ۱۳۹۳ ۶:۵۷ ب٫ظ

اخه چرا معدل کارشناسی رو گذاشتن.خیلی ها تو ارشد تلاش کردن که معدل بالا بیارن ولی معدل کارشناسی زیر ۱۶ است .اگه برا مهر ۹۴ باشه دانشگاه ما رشته ما هیچ کس پذیرفته نمی شه .اخه مدرک زبان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟الان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ببخشید می شه ایمیل آقای نوه ابراهیم را بگید؟

Mohammadd
تیر ۲, ۱۳۹۳ ۸:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  فاطمه
مهندس
تیر ۲, ۱۳۹۳ ۳:۵۱ ب٫ظ

بچه ها الان شرط معدل ارشد رو بدون احتساب پایان نامه قراره بذارن یا با احتساب؟

بهار
تیر ۲, ۱۳۹۳ ۴:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  مهندس

بدون احتساب پایان نامه

مهندس
تیر ۲, ۱۳۹۳ ۷:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  بهار

فقط شرط یک سال شده دو سال ……
این همه واسه پایان نامه زحمت بکشی و آخرش تو معدل حساب نشه!!!!!

علی
تیر ۹, ۱۳۹۳ ۷:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  بهار

چه بد من بدون پایاننامه ۱۶/۹۷ هستم!!!

رها
تیر ۲, ۱۳۹۳ ۳:۳۲ ب٫ظ

نمیدونم چرا علاقه دارن استرس مضاعف وارد کنن!! الان ذهنمون درگیر مصاحبه است، حالا باید از الان فکر کنیم اگه قبول نشیم سال دیگه فرصت استفاده داریم یا نه!! معدل کارشناسیم برای بعضی رشته‌ها واقعا اجحافه!! چون بعضی دانشگاهها و رشته‌ها سطح نمره رتبه اولم به شانزده نمیرسه!

خواهشا ج بدید
تیر ۲, ۱۳۹۳ ۱:۰۸ ب٫ظ

بچه ها من میخوام امسال از سهمیه استفاده کنم. یعنی ورودی ۹۳ نه ۹۴؛ اگر قبول شدم باید حتما مدرک تافل یا ایلتس داشته باشم.
اخه من دارم تو ازمون mcheشرکت میکنم.خواهشا فوری جواب بدین.ممنونم
سال بعد چطور؟

بهار
تیر ۲, ۱۳۹۳ ۱:۲۷ ب٫ظ

امسال لزومی نداره داشته باشید٬ ولی اگه سال بعد بخواید استفاده کنید حتما باید مدرک زبان داشته باشید.

Mohammadd
تیر ۲, ۱۳۹۳ ۵:۰۱ ب٫ظ

آئین نامه برای سال آینده است. اگر امسال قبولشی نیازی به نمره آیلس یا تافل نداری ولی از سال آینده جزوه شرایط لازم به حساب میاد.

لیلا
تیر ۲, ۱۳۹۳ ۱۲:۳۴ ب٫ظ

بچه ها لطفا هرکسی اطلاع داره بگه!یعنی این ایین نامه برای امسال هست؟ یعنی تمام پول هاو مدارک که دادیم همه به فنا رفت؟

Mohammadd
تیر ۲, ۱۳۹۳ ۵:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  لیلا

لیلا خانوم نه اینطور نیست. تاریخ اجرای این آئین نامه برای مهر ۹۴ است. ربطی به امسال و مصاحبه امسال ندارد. من خودم استعداد درخشان قبول شدم (البته استادی که مرا انتخاب کرده شخصا اطلاع داد) بعد طبق ائین نامه جدید یکی از شرایط را نداشتم و خیلی نگران شدم نکند قبولی من از دست برود لذا ایمیلی به آقای نوه زدم و ایشان لطف کردند کمتر از ۱ روز جواب دادند و فرمودند که تاریخ اجرای این آئین نامه برای مهر ۹۴ است. در نتیجه خیال شما راحت. پول ها به فنا نرفته است.

سردرگم
تیر ۲, ۱۳۹۳ ۱۲:۳۱ ب٫ظ

کمک کمک!!!!!!
بچه ها این یعنی الان شامل تمام فراخوان های الان میشه؟؟؟
یعنی مصاحبه و هزینه الان کشک!!!!
یا نه برای بچه های سال بعده؟آخه چرا الان اعلام کردن خبرو!!!!!!

nashenas
تیر ۲, ۱۳۹۳ ۱۲:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  سردرگم

دوست عزیز، لطفا متن را به دقت بخوانید. کل متن به زحمت به یک صفحه میرسه. سطر آخر دقیقا نوشته که این آیین نامه از مهر ۹۴ عملی میشه.

بهار
تیر ۲, ۱۳۹۳ ۱۲:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  سردرگم

واسه سال بعده٬ امسال که خیلی از دانشگاهها مصاحبه گرفتند خیلیل هم دارن میگیرن٬ قطعا واسه سال بعده
نگران نباشید

امید
تیر ۲, ۱۳۹۳ ۱۱:۰۵ ق٫ظ

باور کنید اینا عاشق مصاحبه هستند، اخه یکی نیس بگه بذارید از مهر به اونور همه ی این خبر ها رو اعلام کنید. چرا این طوری میکنید شما.

فرشاد
تیر ۲, ۱۳۹۳ ۱۰:۴۸ ق٫ظ

خب تافلو آیلتس که پول ثبت نامشو ندارم میتونم بجاش msrt رو ارائه کنیم؟

بهار
تیر ۲, ۱۳۹۳ ۹:۴۸ ق٫ظ

بازم خوبه ولی معدل کارشناسی باید به تفکیک رشته بشه….
اینجوری عادلانه تره

الناز
تیر ۳, ۱۳۹۳ ۷:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  بهار

موافقم واقعا