عضو کمیسیون آموزش مجلس: نگران هجوم فارغ‌التحصیلان دکتری به بازار کار هستیم

در آینده نزدیک با خیل فارغ‌التحصیلان دکتری مواجه ایم اما بازار کار هیچ جایگاهی برای این افراد مهیا نساخته است.
سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: متاسفانه در بحث فنی و حرفه‌ای و تربیت تکنسین نتوانسته‌ایم مشکلات موجود را برطرف سازیم و در واقع تنها دانشگاه‌ها مبدل به بنگاه‌های تولید مدرک شده‌اند.
وی گفت: در حال حاضر در بحث فنی و حرفه‌ای و تربیت تکنسین مشکلات جدی وجود دارد و هرم پذیرش دانشجو در بخش‌های مختلف دچار مشکل است و از هیچ قاعده ضابطه‌مندی پیروی نمی‌کند.
وی افزود: رشته‌های نظری و تحصیلات تکمیلی نیز به حدی رشد بی‌رویه داشته است که در آینده نزدیک با خیل عظیم فارغ‌التحصیلان دکتری مواجه هستیم در صورتیکه بازار کار هیچ جایگاهی برای این افراد مهیا نساخته است.
وی یادآور شد: این موضوع یکی از معضلات جدی نظارت آموزش عالی است و باید هرچه سریع‌تر به این دغدغه رسیدگی شود.
ثبت‌نام
باخبرم کن!

60 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حامد حسن زاده
دی ۷, ۱۳۹۵ ۵:۱۵ ب٫ظ

با عرض سلام خدمت همه عزیزان تحصیل کرده.منم ارشد نفت دارم و دکتری مهندسی شیمی قبول شدم رشت البته آزاد.دو دل هستم برم نرم.چون کاری نیست.میگم بهتر از بیکاریه و حرص خوردن.شب و روز با خودم مثل دیوونه ها حرف میزنم.شب و روز گریه ناراحتی نا امیدی..در ضمن من خواننده پاپ هستم استعداد عجیبی دارم تو خوانندگی چندین کار هم منتشر کردم.اما امروزه خوانندگی و هنر هم مثل قدیم نیست ..همه درهارو رومون بسته این روزگار لعنتی

فاطمه
دی ۱۹, ۱۳۹۵ ۶:۴۷ ب٫ظ

سلام داداش به نظرم برید دنبال استعدادتون خیلی به نفع تون هس

محمد
خرداد ۱۴, ۱۳۹۵ ۳:۱۴ ب٫ظ

دوستان من نیز دانشجوی دکتری هستم در خارج از ایران و نزدیک اتمام پروژه هستم..متاسفانه جذب هییت علمی در ایران متوقف شده و یا حتی در صورت جذب حقوق بسیار پایین است..وقتی تقریبا دو سال پیش یکی از اساتید گرامی در دانشگاه تهران اخطار مبنی بر وضعیت جذب رو داد و به شوخی فرمودند گردنت رو می زنم اگر به فکر هییت علمی باشی با این حقوق کم..به فکر کار ازاد و تجارت افتادم ..البته ما زمینه های کار خانوادگی نیز داریم که الان دارد کار میکند..بنظر شخصی من اگر فرد در دوره ی دکتری و یا ارشد روش تحقیق را بدرستی یاد بگیرد ..با ویژگی های بازار سنتی ایران می تواند کسب و کار موفق و با دانش داشته باشد..ارزوی ایرنی بهتر برای همه

اکبر
آبان ۴, ۱۳۹۳ ۶:۴۵ ب٫ظ

با سلام
قرار نیست همه دانشجویان کارمند یا استاد دانشگاه بشن
منطقی اینه که ظرفیتها رو کم کنن

نا امید
مهر ۲۷, ۱۳۹۳ ۵:۲۱ ب٫ظ

من دکتری را نمیخوام چون وقتی میبینم از این مدرک فقط یک عنوان قراره نصیبم بشه و هرجا مهمونی برم به من بگن آخی بیچاره سنش بالا رفته کار نداره ازدواج نکرده فقط دکتری داره به چه درد من میخوره ارشدم را از دانشگاه تهران گرفتم الان توی خونه نشستم همه هم سن و سال های من ازدواج کردن کار دارن بچه دارن من چی؟؟؟؟؟؟ یک بیکار بی پول مسن اما فوق لیسانس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟کی توی این سایت شرایطش مثل من هست؟؟؟؟؟؟؟

saeed
مهر ۲۷, ۱۳۹۳ ۵:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  نا امید

من ام مثل شما نا امید جان

دچار نا امیدی وافسردگی حاد
مهر ۲۷, ۱۳۹۳ ۷:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  نا امید

شما شرایطتون بهتر از خیلی هاست لااقل مجبور نبودین شهریه بدین یا حالا شهریه بدین!

کامیار
مهر ۲۸, ۱۳۹۳ ۱:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  نا امید

اول کار بعد تحصیلات تکمیلی…منم قبول شدم آزاد ولی دارم میرم سربازی بعد اگه کاری پیدا کردم ادامه میدم وگرنه وضعو از اینی که هست خراب تر نمیکنم.

امیدواربه خدا و همه ی داشته های با ارزشم
مهر ۲۸, ۱۳۹۳ ۹:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  نا امید

سلام دوست من,منم مثل شما هستم دهه شصتی هستم فوق لیسانس گرفتم بیکارم از تلاش های فراوان روزهای جوانیم به بن بست رسیدم ولی بیاییم امیدوار باشیم فکرهامون روی هم بریزیم این بار به جای درس خواندن کاری کنیم(هرکاری)فراموش کنیم مدرک داریم از جایمان بلند شویم زندگی را از سر بگیریم(تا شقایق هست زندگی باید کرد).خودبه خود همه چی حل میشه اول کار بعد ازدواج و در اخر حالمون هم خوب میشه مطمین باش خیلی ها مثل ما هستن تلاش کردن بی عدالتی هادیدن دوستانی که کار ازاد شروع کردن وراضی هستن بیان اینجا و به هم معرفی کنیم و یا اگر جاهایی بلدن که به جاهای خوب ختم میشه و اینده داره به ما هم معرفی کنید.موفق باشید

...........................
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۷:۰۲ ب٫ظ

سلام باهاتون موافقم
حرفاتون انرژی مثبت داره

سالار
مهر ۲۹, ۱۳۹۳ ۲:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  نا امید

شما عزیز سنت چقدره؟ من که ۳۰ سالمه. ۷ سال پیش لیسانس گرفتم. و دوسال که فوق لیسانس گرفتم. نه کاری نه سرمایه ای. هر جا برم کار کارگری و عملگی می خوان. اومدن به فوق لیسانس یکی از بزرگترین اشتباهات من بود. تنها کاری که به ذهنم می یاد اینه که برم پایه یک رانندگی بگیرم. کاری که ۵ یا ۶ سال پیش باید می کردم. لااقل این شرکت های باربری یا حمل و نقل، ماهی یک و نیم میلیون حقوق با بیمه میدن…

...........................
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۶:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  نا امید

سلام
دوست عزیز من هم مثل شما هستم کارشناس ارشد بیکار. همه مثل هم هستیم. خیلی شرایط بدیه.ولی واسه دکترا میخونم.امیدوارم همه چیز درست بشه

جواد
مرداد ۲۰, ۱۳۹۴ ۸:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  نا امید

داداش وضع من بدتر از توئه من دانشجوی دکترام اما امیدی به بازار کار نیس چون رشته ام الان از رونق افتاده براش تره هم خرد نمیکنن. ازدواج هم کرده ام اما بیکارم. حالا کی شرایطش تو این سایت مث منه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

محسن
اسفند ۲۲, ۱۳۹۴ ۹:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  نا امید

بنده دقیقا شرایط شما رو دارم

محسن
مهر ۲۷, ۱۳۹۳ ۱:۴۶ ب٫ظ

با این افزایش ظرفیت ها در دانشگاه آزاد، خطر افزایش خرید و فروش پایان نامه را نیز باید جدی بگیرید.کسیکه در کارشناسی ارشد نتونسته پایان نامه بنویسه مطمئن باشید در دوره دکترا هم اینکار را نخواهد کرد عزیزان. دانشجویان ارشد فیزیولوژی ورزش دانشگاه آزاد اسلامی … همشون در حال خرید پایان نامه ارشد هستند.۵۰۰ هزار تومن می دن تا براشون پروپوزال بنویسن، چه برسه به خود پایان نامه. لیسانس ادبیات فارسی و جغرافیا اومدن ارشد فیزیولوژی ورزش نشستن. قابل توجه عزیزان دانشگاه ازاد.

اقبال محمدپور
مهر ۲۷, ۱۳۹۳ ۳:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  محسن

با سلام و عرض ادب
دانشگاه ازاد وقتی مجوزش رو گرفته که افزایش ظرفیت بده یعنی هم توانش و هم ظرفیتش توسط افراد از شما متخصص تر در وزارت علوم تایید شده و شما که از ریز قیمتها خبر دارین ظاهرا خودتون هم پایان نامتون رو دادید کار کردند .

دانشجوی دکتری امیرکبیر
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۱۰:۳۲ ق٫ظ

عزیزم من خودم تا حالا هشت تا پایان نام برای دانشجوهای کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد نوشتم و دهها پایان نامه هم دوستام براشون نوشتن. باورت نمیشه برو میدان انقلاب از یکی بپرس من پایان نامه ارشد میخوام قیمت رو بهت می گن.

پذیرفته شده 94-93
مهر ۲۷, ۱۳۹۳ ۸:۳۴ ق٫ظ

کلاس های رشته ما در دانشگاه آزاد برقرار شده ( در مقطع دکتری ) :
هفته اول ۱۲ نفر بودیم ،
هفته دوم ۱۷ نفر ،
دیروز ۲۳ نفر سر کلاس بودیم !!
کلاس های روش تحقیق که فاجعه است !! چند رشته را با هم ادغام می کنند و یک استاد بر سر کلاس ۶۰ نفره می آید !!
این است کلاس های دکتری !!
هر چند من خودم رتبه تک رقمی داشتم و تکمیل ظرفیتی نیستم ، اما :
۱. متاسفم برای خودم که در چه سالی مشغول تحصیل شدم !
۲. خوشحالم که برای مصاحبه خوکشی نکردم که بروم کلی متن و مطلب بخوانم و یا پول بابت مقاله ISI بدهم !!

دانشجو دکتر
مهر ۲۷, ۱۳۹۳ ۹:۱۷ ق٫ظ

منم دانشجوی دکتری برق هستم هر هفته که میگذره به تعداد دانشجوها اضافه میشه. هیچ فرقی بین دانشجوی دکتری و لیسانس وجود نداره. خیلی تاسف اوره خیلی خیلی

الناز
مهر ۲۷, ۱۳۹۳ ۹:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  دانشجو دکتر

خیلی خیلی

کامیار
مهر ۲۸, ۱۳۹۳ ۱:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  دانشجو دکتر

چرا فرق دار…لیسانس کلاساشون ۴یا۵نفره شده توی اکثر رشته ها!!!دنیای وارونه همینه دیگه!

علیرضا
مهر ۲۷, ۱۳۹۳ ۹:۲۱ ب٫ظ

سلام
کلاس های ما هم ۶۰ نفر بود!!!!!!
کیفیت کلاس های کاردانی دانشگاه فنی حرفه ای از کلاس های دکتری دانشگاه آزاد به مراتب بهتر است .
واقعا برای خودم متاسفم.
هر هفته ۵-۶ نفر به کلاس ها اضافه می شود.
کاشکی حداقل یک نفر می آمد و به وضعیت کلاس ها رسیدگی می کرد.
خوشبختانه هیچ کس هم پاسخگو نیست.

saeed
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۱۱:۱۵ ب٫ظ

من تو کامنت هام اشاره کردم بیکارم و فوق لیسانس ام از زور بیکاری مسافرکشی می کنم جالب ابنه که پدرم خیلی پولداری دارم که توان پرداخت شهریه حداقل ۲۰ نفر رو تو مقطع دکترا داره،از اینکه هزینه تحصلیم رو داده متشکرم ولی میگه باید دکترا بگیری میگم پول دکترا رو بده من کار واسه خودم جور کنم باور کنید ۶ نفر رو فرستادم پیشش که متقاعدش کنه نشد که نشد می گم یکی از مغا زه ها رو بده من بچر خونم من و می پیچونه،متوجه نیستند که از الان به بعد درس خوندن میشه فاجعه به خدا با این بی کیفیت دانشگاه ها اگه دکترا رو هم بگیرم یک کلمه اضا فه میشه اون کلمه دکتر است بازم از پدرم متشکرم و دستش رو می بوسم ولی به خاطر پوز دادن خودش که پسرش دکتر یشه من بیچاره می شم

یوسف
مهر ۲۷, ۱۳۹۳ ۰:۳۱ ق٫ظ
پاسخ به  saeed

درود بر شما.

سروش
مهر ۲۷, ۱۳۹۳ ۹:۲۰ ق٫ظ
پاسخ به  saeed

منم مثل شما هستم ولی مجبور به خوندن دکتری شدم ولی اصلا دلم نیست و دوست دارم اگه قراره دکتری بخونم خارج از کشور بخونم ولی در کل شرایطم مثل شماست و هیچ انگیزه ای ندارم سراسری هم درس میخونم
نمیدونم چکار کنم فقط از خدا کمک میخوام

دکتری
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۱۰:۲۹ ب٫ظ

با سلام
در این روزها اکثر دولتمردان نگران جمعیتی پیر در سالهای نه چندان دور هستند،حال از این بزرگواران خواهشمندیم جوانان در حال حاضر با تحصیلات عالیه بیکار را دریابید تا……

احمد
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۸:۲۶ ب٫ظ

سلام
تازمانی که با این دیدگاه پیش برید که هدف از مدرک گرفتن، استخدام شدن یا سرکار رفتن باشه(اونم با حقوق رویایی)به جایی نخواهید رسید. خیلی ها واژه کار آفرینی رو به مسخره میگیرن!میگن پولشو نداریم. چیکار کنیم! ولی تویی که رفتی دکترا خوندی باید بتونی کارآفرین باشی!نه اینکه مدرکت بگیری توی دستت بدویی دنبال اداره جات و کاریابی یا داد بزنی از بیکاری!آرزوی موفقیت برای همه مثبت اندیشان

یوسف
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۸:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  احمد

عزیز دل برادر در رشته های علوم انسانی که جنبه تئوریک دارند چیزی که شما می فرمائید ممتنع هست شما احتمالا رشتت فنی و مهندسیه بله با این رشته ها شاید بشه ولی منی که رشتم فلسفه هست چه طوری کار آفرینی کنم!!!!!!!!!!!!

کامیار
مهر ۲۸, ۱۳۹۳ ۱:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  احمد

شما برو دکتری بخون ببین میتونی کار آفرینی کنی!!تا سرمایه و وام مناسب ندن که یه جوون صفر کیلومتر با مدرک دکتری چه جوری میتونه کار آفرینی کنه حتی کار کوچیک؟!!

یاسر
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۸:۱۷ ب٫ظ

آقا کسی رو زور نکردن بره درس بخونه.مشکل شما جیه.منم دکترا قبول شدم ولی به علت همین هایی که میگید نرفتم ثبت نام کنم.چون میدونم با دکترا پول در نمیاد.فقط اگه پژوهش وتحقیق علاقه داری باید بری دنبالش.هی غر غر.بابا یه زمانی توی این مملکت خلبان ۱۰۰ تا داشتیم.الان ۱۰۰۰ تا داریم.کیفیتشون هم اومده پایین.یه زمانی مهندس ۱۰۰۰ تا داشتیم الان ۱۰۰۰۰۰۰ تا داریم.خب. یه زمانی پزشک نداشتیم الان ۱۰۰۰۰ تا داریم.خب.یه زمانی فروشگاه زنجیره ای فقط اتکا بود وقدس ورفاه الان اونا پیش این جدیدا حرفی واسه گفتن ندارن.یه زمانی کارگردان سینما ۵۰تا بودند الان ۵۰۰ تا شدند.یه زمانی بازار ۲تا بیشتر نبود الان ۲۰۰ تا مرکز خرید بزرگ داریم.یه زمانی …. بابا زمونه عوض شده.حجم انبوه متولدین دهه ۶۰ و توسعه کمی و دسترسی به منابع (دانشگاه و اینترنت ومدرسه و…)باعث شده این وضع پیش بیاد.غصه نخورید ۱۵ سال دیگه وضعین بیمارستانها و خانه های سالمندان وبیمه بیکاری همینه.هرم جمعیتی در دهه ۶۰ به شدت تخریب شده واین میله جمعیتی هرچه به سمت بالای هرم میره بحران سازی میکنه و در شکل های مختلف بحران ایجاد میکنه.تمام.بدون فکر کاری نکنیم حداقل مشکلات تقصیر خودمون نباشه.زور که نیست ثبت نام دکترا.

مدیریت آموزشی - امیر
مهر ۲۷, ۱۳۹۳ ۱۰:۴۹ ق٫ظ
پاسخ به  یاسر

متشکر از نقطه نظر خوب شما . همچنانچه شما می فرمایید ایا فروشگاههای اتکا می توانند بگویند چرا اینقدر هایبرمارکت و …. همه نقاط شهر را پر کرده ؟

سارا
مهر ۲۷, ۱۳۹۳ ۲:۵۹ ب٫ظ

شما افزایش تعداد فروشگاههای کشور رو دارین با افزایش مدرک دکتری مقایسه میکنید؟ نا سلامتی داوطلب دکتری هستیما…. اینا چه ربطی دارن آخه بهم؟! میدونی تبعات افزایش دانشجویان دکتری چیست؟ میدونی سیل عظیمی از جوانان ما مدرک گرا شدند و سواد هیچ.. میدونید دانشگاه آزاد داره چه روندی رو طی میکنه؟ میدونید چقدر این افزایش ظرفیت ها به ضرر همه ماست؟

یاسر
مهر ۲۷, ۱۳۹۳ ۷:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  سارا

شما چرا از تمام مثال های من همون فروشگاه ها رو دیدید.ببینید مساله اینه که چه خوب چه بد سیل عظیمی از دهه ۶۰ شروع شده که هر جا میرسه همه چیز ر. باخودش میبره.اول بحران بهداشت وواکسیناسیون ،بعد بحران دبستان های چند شیفت،ایجاد راهنمایی ودبیرستان های غیرانتفاعی،۳ و۴ شیفت شدن مدارس دولتی،پشت کنکوری های زیاد،بحران کار، بحران مسکن،بحران ازدواج،در اینده بحران های زیادی مثل بیمه بازنشستگی،بازخرید،خانه های سالمندان،وضعیت درمانی سالمندان،صف های طولانی دندان پزشکی و قلب و… حالا همه ی اینا رو گفتیم که بگیم ازدیاد دکترای تخصصی مثل ازدیاد خلبانان است،مثل ازدیاد مربیان فوتبال،مثل ازدیاد مهندسان ،مثل ازدیاد مدیران و… چیزی که کمه کارگر ماهر،بنای ماهر،آشپز ماهر،نقاش ماهر ومکانیک ماهر… است.برای همین هم است که حقوق هاشون از مهندسان و… بیشتره.حالا کسی رو مجبور کردن بره دکترا بخونه؟ بیاد به خودم بگه اجبارش رو از روش بردارم.

سارا
مهر ۲۷, ۱۳۹۳ ۱۰:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  یاسر

سارا به یاسر… من با شما موافقم و در جواب با آقای مدیریت نوشتم.وگرنه.حرف شما کاملا منطقی و متین

ابوذر _آموزش زبان انگلیسی
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۷:۳۰ ب٫ظ

بچه ها جواب نیومد پس کی میاد مردیم از انتظاری.

...........................
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۷:۰۹ ب٫ظ

سلام
انتظار چی؟؟؟؟؟؟؟؟

رضا به مهشید
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۷:۲۵ ب٫ظ

ظرفیتها، پارسال نسبت به امسال بخصوص در دانشگاه ازاد خیلی کمتر بود با این وجود
خیلی از افراد با رتبه های بد قبول شدند امسال که هر کس در دانشگاه ازاد ثبت نام کرده بود قبول شد
ظلم انجایی است که افراد با رتبه های بسیار بد قبول شوند و فردا باعث بیکاری بقیه که زحمت کشیده اند شوند
این افراد اگر خارج بروند که بعید می دونم انها را بپذیرند و انجا کار پیدا کنند خیلی بهتره ولی بعید می دونم دیگه کشوری مدرک آزاد رو با این افزایش ظرفیت امسال بپذیره

مهشید
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۶:۴۴ ب٫ظ

سلام دوستان رفتن به کشورهای خارج برای گرفتن مدرک واقعا ظلم است .توروخدا نگذارید متقاضیان با مشقت زیاد در خارج تحصیل کنند کنکور دکتری را سهل تر کنید.

یه دوست
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۵:۰۷ ب٫ظ

امروز برای اولین بار از ته دلم ظهور اقا امام زمان (عج) را طلب کردم فقط او می تواند مشکلات را حل کند . ما که به کس دیگری امید نداریم
اللهم عجل لولیک الفرج .

دکتر از اصفهان
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۴:۳۱ ب٫ظ

بخدا من خودم اگه کار داشتم هرگز سمت دکترا نمیومدم اما متاسفانه پیدا کردن کار از قبولی تو آزمون دکترا سخت تر شده ۶ سال عمر و جوونیمون واسه درس رفت آخرشم هیچی بعد ۲سال دنبال کار گشتن مجبور شدم دکترا بخونم لااقل دیگه بیکتر نبودیم و درس میخونیم اما با این وضع هیچ امیدب به اینده نیست بیپاره ما جوونها که داریم بهترین سالهای عمرمون هدر میدیم….

saeed
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۱۰:۵۶ ب٫ظ

من دارم با مدرک فوق لیسانس مسافرکشی می کنم دقیقا حرف دلم رو دکتر از اصفهان زد پیدا کردن کار از از قبولی تو دکترا سخت تر شده است

دکتر
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۴:۱۰ ب٫ظ

من از نمایندگان مجلس تقاضا دارم که جلوی این ورودی در مقاطع تحصیلات تکمیلی به ویژه دکتری گرفته بشه تا هم جایگاه این مقاطع حفظ بشه وهم سطح توقعات بیکاران اینده بالا نره

احمد
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۵:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  دکتر

گرفته بشه!!! مگه نشنیدی اخبار گفت بید در ۴ سال اینده روند ورود به تحصیلات تکمیلی باید سهل و اسان شود!!!!!!!! یعنی نگفته فکری به حال خروجی بشه ها فقط ورود سهل شود

جواد
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۲:۵۲ ب٫ظ

نباید صورت مسئله رو پاک کرد بلکه راه حلی برای اون پیدا کرد. این کشور هم به دکتر نیاز داره هم مهندس و هم کارشناس ارشد ولی ضابطه مند نه اینکه هر کس به علت بیکاری و فشار خانواده بره ارشد و دکتری بخونه. باید مشکل بیکاری حل بشه قطعا بخش عمده ای از این جوانان به سمت ارشد و دکتری نخواهند رفت. چون سخت ترین کار درگیر شدن با درس و تکلیف و پروژه و کار پژوهشیه

تجزیه
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۹:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  جواد

دقیقا همینطوره، من اگه کار داشتم هرگز دکتری نمی خوندم

پسر غمها
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۱۱:۴۸ ق٫ظ

دانشگاه علوم و تحقیقات تهران همون بار اول با رتبه تک رقمی پذیرفته شدم اما جو گیر نشدم و دنبال این نبودم که اسمم دو تا بشه و یه پیشوند دکتری بهش اضافه بشه رفتم دنبال کار چون دور نمای روشنی نمیدیدم، چون نمیخام جیب خالی و پز عالی شاملم بشه،چون میدونم در نهایت کاره که باعث در آمد میشه،و در آمده که باعث آسودگی خاطر میشه،و علم بهتر است یا ثروت مال تو قصه هاست،اگه یه روزی به حدی رسیدم که اصلا برام داشتن یا نداشتن شغل از طریق دکتری مهم نبود شرکت میکنم چون به نفس پژوهش علاقه مندم ،نمیدونم شاید اون روز مثل مقطع کارشناسی الآن پیامک بیاد که بیا بدون آزمون برو دکتری و استرس آزمون و مصاحبه و نتیجه و تکمیل ظرفیت و غیره و ذلک هم نباشه.احساس پوچی و بیهودگی میکنم.

دانشجوی علم نه مدرک
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۶:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  پسر غمها

باسلام
دوست عزیز برای شما ارزوی جیب پر پول می کنم خداوند به شما مال روزافزون عنایت کند.
بانظر شما موافقم.مدرک بدون کار و اشتغال پول هدر دادن است .هرچند بیشتر کسانی که توانایی مالی دارند ادامه می دهند.موفق باشید

پسر غمها
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۸:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  پسر غمها

دوست عزیزم منم نگفتم احساس من به کسی ربطی داره، این تنها یه درد و دل ساده بود،فقط همین و بس،نیازی به جبهه گیری نیست،شما هم موفق باشید.

علی
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۱۱:۰۹ ق٫ظ

با این اوضاع ۳-۴ سال بعد وقتی اکثر دکتراها بیکار ماندند، دیگر کسی طرف دکتری نمی رود…

احمد
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۱۰:۴۲ ق٫ظ

خوبه بلاخره یکی یک کلمه اشاره کرد به اینده این دانشجویان تحصیلات تکمیلی. هیچ دردی از این بالاتر نیس که سیستمی نتونه از نیرو جوان و از اون مهم تر تحصیل کرده خودش استفاده کنه یا اون ها رو به مسیر درست هدایت کنه. هر چند سیستم اموزشی ما هم مشکلات عدیده داره.مثل همین دانشگاه ها که لیسانس و فوق لیسانس رو با پول میدن دست همه افراد.

روحی
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۱۰:۳۵ ق٫ظ

با سلام
پذیرش دانشجو بدون کنکور را در مقاطع کارشناسی و ارشد متوقف کنند!

احمد
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۱۱:۴۷ ق٫ظ
پاسخ به  روحی

موافقم.فروش مدارک رو هم متوقف کنید.بزارید مثل گذشته کنکور بدن و برن دانشگاه.کسانیکه توانش دارن میرن و اینده اش دارن کسانی هم که نمیتونن خب میرن پی زندگی از جنبه ها دیگه.

علی
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۶:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  روحی

بدون کنکور دکتری رو هم متوقف کنند!

مدیریت آموزشی - امیر
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۱۰:۲۶ ق٫ظ

راه حل این نیست که جلوی دکترا گرفته شود بلکه این است که اشتغال جوانان فراهم شود . فردی که بیکار است فرقی نمیکند دکترا ارشد یا لیسانس باشد

محمدحسین
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۳:۲۵ ب٫ظ

خیلی هم فرق میکنه. فارغ التحصیل دکترا دیگه جوون نیست