بازنگری پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: سرفصل‌های اصلاح نظام پذیرش دانشجو و توجه ویژه به استعداد و علاقمندی دانشجویان در انتخاب رشته تحصیلی و افزایش ورود دانشجویان به دوره‌های تحصیلات تکمیلی بر اساس سیاست های ابلاغی علم و فناوری صورت می گیرد.

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر ابراهیم خدایی با اعلام این مطلب افزود: این موضوعات به همراه ساماندهی و تقویت نظام های نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی و رتبه بندی در حوزه‌های علم و فناوری در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری از جمله مواردی هستند که به طور مشخص وظایف و تکالیفی را برای سازمان سنجش آموزش کشور مقرر کرده اند.

وی افزود:  علاوه بر موارد فوق، سرفصل  شناسایی نخبگان، پرورش استعدادهای درخشان و حفظ و جذب سرمایه‌های انسانی هم به طور مشخص حاوی تکالیفی برای این سازمان است.

خدایی یادآور شد: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در موضوع پذیرش دانشجو 5 مؤلفه مانند ادارات آموزشی، رقابت‌های همگانی، سنجش علمی و فرصت برابر برای همه داوطلبان را در  دستور کار قرار داده ایم.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در سیاست‌های ابلاغی دو مؤلفه به برنامه های ما در حوزه پذیرش دانشجو اضافه شده که باید این مؤلفه ها را اجرایی کنیم.

وی افزود: گسترش المپیادهای علمی ملی به سطح بین المللی یکی از برنامه های سازمان سنجش آمورزش کشور است.

خدایی اظهار داشت: سیاست‌های ابلاغی علم و فناوری در مشخص کردن ساختارها، سیاست‌ها و اقدامات و در بحث نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت راهگشا هستند. این سیاست ها مکمل نقشه جامع علمی کشور بوده و به همه مسئولین اجرایی کمک می کند که این نقشه را به سرعت و دقت بیشتری اجرایی کنند.

وی افزود: با توجه به سیاست‌های ابلاغی، بحث پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی مورد بازنگری قرار می گیرد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

35 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
phd
مهر ۲۶, ۱۳۹۳ ۶:۱۲ ق٫ظ

سلام دوستان من مدرکم را از یکی از دانشکاههای تراز اول کرفتم شاغل هستم ورسمی ومتاهل ولی بسیار علاقه مند به ادامه تحصیل در این اشفته بازار هم برخلاف خیلی رشته ها بخصوص در کروه علوم انسانی پذیرش بسیار کم در برخی رشته های فنی بسیار ازاردهنده است در محل کار من اغلب همکاران در رشته علوم انسانی بدون اینکه درس بخوانند (به کفته خودشان وشواهد ) به بیش از دو جا به مصاحبه دعوت شدن والان در سر کلاس دکتری نشستن البته برایشان ارزوی موفقیت میکنم ولی تکلیف امسال من با این موضوع که شاغل هستم ودر این رقابت سخت با بذیرش جند نفر در دانشکاه چیه الان هم که در تکمیل ظرفیت دو جا غیر انتاعی ویکی هم در شهرستان نسبتا دور اعلام کردن موندم چیکار کنم لطفا یکی راهنمایی کنه

علوی
مهر ۲۴, ۱۳۹۳ ۲:۱۷ ب٫ظ

دوستان عزیزم
با هم جر و بحث نکنید. تمام این اختلاف نظرها واسه اینه که مشکل بیکاری تا حالا حل نشده. چون اگه مشکل بیکاری حل بشه دیگه کسی بخاطر استخدام درس نمی خونه. به طرف شغل هایی که دوست داره، میره. ترس از این نداره که بدون شغل بمونه. اونایی هم که واقعا به کسب علم علاقه دارند به دانشگاه می رن (عین کشورهای خارجی).

نازنین
مهر ۲۴, ۱۳۹۳ ۲:۱۶ ب٫ظ

سلام. اگه تکمیل ظرفیت روزانه و شبانه انتخاب کنیم بعد اگه مصاحبه دعوت شدیم نریم، آیا واسه کنکور دکتری دولتی اسفند ۹۳ محروم نمیشیم؟ آخه رشته من بعضی از شهرهای دور تکمیل ظرفیت زده و هنوز نمیدونم برم یا نه از طرفیم تا ۲۷ ام هم وقت زیادی نمونده! تورو خدا اگه میدونین جواب بدین

Geotechnical Engineer
مهر ۲۴, ۱۳۹۳ ۴:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  نازنین

درود بر شما.
اگر انتخاب رشته کنید، سپس، به مصاحبه دعوت شوید، و در مصاحبه شرکت نکنید، محروم نمی شوید.
ولی، اگر انتخاب رشته کنید، سپس، به مصاحبه دعوت شوید، و در مصاحبه شرکت کنید، سپس، قبول شوید، ( خواه ثبت نام کنید، خواه ثبت نام نکنید، خواه ثبت نام کنید و سپس انصراف دهید، در هر سه حالت، ) از کنکور ۱۳۹۴ (کنکور ۱۵ اسفند ۱۳۹۳) محرررررررررررررروم می شوید!
ولی از بنده ی حقر کمترین، به شما خواهر بزرگوارم نصیحت که، اگر نمی توانید یا نمی خواهید در یک رشته-محل درس بخوانید، از انتخاب آن جدا و اکیدا خودداری کنید، شاید یک نفر رتبه ای بدتر از رتبه ی شما داشته باشد ولی سابقه پژوهشی نسبتا خوبی داشته باشد و همچنین، توانایی (مالی، روانی، خانوادگی و …) رفتن به آن رشته-محل را داشته باشد، شما جای او را می گیرید و سپس به مصاحبه نمی روید!!!! ممکمن است مسیر زندگی او عوض شود: سربازی رود، ازدواج کند، مهاجرت کند و ….. دیگر نتواند ادامه تحصیل دهد، آیا وجدان شما راضی می شود؟ لطفا فقط رشته محل هایی را انتخاب کنید، که می توانید در آنها درس بخوانید.
تندرست و سربلند باشید.
پاینده باشید، بدرود.

نگار
مهر ۲۱, ۱۳۹۳ ۸:۴۴ ب٫ظ

من با ادامه تحصیل شاغل ها به شدت مخالفم. چون انگیزشون از ادامه تحصیل صرفا بعد مادی و ارتقاء شغلی هست

بده به شدت از این ناحیه در دوران ارشد ضربه خوردم. چون یه خانم معلمی مدام یا کلاس ها رو جابه جا می کرد یا کوییز ها رو کنسل کرد و کلا انگیزه رو از بقیه می گرفت

الهه
مهر ۲۲, ۱۳۹۳ ۸:۰۷ ق٫ظ
پاسخ به  نگار

نمی دونم شما تو کدوم دانشگاه درس خوندین که یک نفر چنین قدرتی داشته که کلاسها رو جابه جا کنه! تو دوران ارشد به دانشجویان شاغل و مشکلاتی که دارن هیچ اهمیتی داده نمی شه و هیچ کلاسی به خاطر اونها جابه جا نمی شه، و همیشه گفته میشه که مشکل خودشونه و باید خودشونو با بقیه تطبیق بدن، دانشگاه دانشجوی تمام وقت می خواد. من خودم شاغل هستم و انگیزه اصلی من از ادامه تحصیل علاقم هست، و عجیب از یک فرد تحصیلکرده که اینطوری قضاوت کنه!

نگار
مهر ۲۲, ۱۳۹۳ ۲:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  الهه

بنده در یک دانشگاه درجه یک و دوره روزانه درس خوندم. این خانم معلم با سهمیه قبول شد و همه همکلاسی ها رو مجاب می کرد که با تغییر کلاس ها موافقت کنند.

همه هم که موافق بودند کلاس تغییر می کرد!

منم که یار بار موافقت نکردم بدترین اهانت ها رو به بنده کردند

ELT
مهر ۲۲, ۱۳۹۳ ۱۲:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  نگار

like

فاطمه
مهر ۲۱, ۱۳۹۳ ۰:۲۲ ق٫ظ

بچه ها یه چیزو فراموش نکنین اون اقایی که ۱۵ سال قبل استخدام شده دیپلمش را در ان زمان با زحمت بسیار بیشتر از ارشدهای حالا گرفته بود

ستاره
مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ۱۱:۴۷ ب٫ظ

با درود

لطفا زودتر درصد دروس اختصاصی و همومی رو بیان کنید

آیا زبان عمومی است یا اختصاصی هر رشته؟

دانشجو
مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ۱۰:۳۷ ب٫ظ

با سلام
مگه تا بحال فرصت برابر برای همه داوطلبان نبوده که تازه میخواین در دستور کار قرار بدین؟

فاطمه
مهر ۲۱, ۱۳۹۳ ۰:۲۴ ق٫ظ
پاسخ به  دانشجو

کجایی هستید شما به نظر شما فرصت برای من که در یک شهر کوچکم با انهایی که در تهرانند برابر است بخصوص با قضیه تمام وقت بودن دانشجو

تسنیم
مهر ۲۲, ۱۳۹۳ ۸:۴۲ ق٫ظ
پاسخ به  فاطمه

ای بابا ما هم که تهرانی هستیم خیری از فرصت برابر ندیدیم من نمیدونم چرا همه فکر میکنن تو تهران همه چی آرومه ما چقد خوشبختیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

فریما
مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ۸:۴۷ ب٫ظ

سلام همگی.به نظر بهتره ظرفیت دوبرابر بشه خیلی خوبه.بهرحال بچه هایی که ارشد هستن باید زمینه تحصیلات دکتریشون فراهم بشه.مطمئنن یکی از راههای پیشرفت علمی و فرهنگی یک کشور علمی بودن مردم اون کشور هست و این میتونه زمینه ساز قدرتمند کردن فرهنگ یک کشور باشه.راه ورود به تحصیلات تکمیلی باید راحتر و قانونمندتر بشه.

علوی
مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ۸:۴۰ ب٫ظ

سطح علمی جامعه ایرانی در جهان باید بالا بره. به صرف این که مدرک دکتری برای استخدام بدرد می خوره نباید عده معدودی را پذیرش کنند.باید فکر دیگری برای استخدام و از بین بردن بیکاری در جامعه کرد. نبایستی استخدام رو به دانشگاه چسبوند. اونوقت همین میشه که داریم می بینیم.همه حجوم میارن تا دکتر بشن و برن سر کار. بعد که استخدام شدند ، مدرکشونو قاب میگیرن و میذارن روی دیوار.

سپهر
مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ۶:۵۲ ب٫ظ

رفقا به نظرتون با این گفته ها سهم مصاحبه و کتبی چه تغییری میکنه؟

mehdi
مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ۱:۱۴ ب٫ظ

اگر در دانشگاه داخل را ببندند خیلی ها میرن خارج بعد مدرک میگرند و میان دوباره ایران که درنتیجه این کار کلی ارز از کشور خارج میشه و اخرم باید برای این عده در ایران کار جور بشه. من تمام دوستانم که دکتری از خارج گرفتن برگشتن ایران دنبال کار. ما برای مفید بودن باید از نظر تکنولوژی با خارج رقابت کنیم اگر این طور بشه انوقت اگر همه دکترا بگیرند مشکلی نیست و برای همه کار هست در غیر این صورت هر کاری بکنی بی فایده است.

علی
مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ۱۲:۴۳ ب٫ظ

نیایم دانشگاههای خودمون را با خارج مقایسه کنیم
اولأ در انجا آنقدر مشکل بیکاری ندارند که برای کار تحصیل کنند و بیمه بیکاری می گیرند
دومأ در انجا آنقدر تحصیل گرونه که کمتر کسی بدنبال مدرک دکتری می رود
البته نخبگان را بورس میکنند.

یار
مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ۱۰:۵۶ ق٫ظ

من فردی رو می شناسم که ۱۵ سال راننده یک اداره بود بعد که قضیه این دانشگاهها پیش اومد خیلی راحت رفت سرکلاس دانشگاه علمی وکاربردی مدرک لیسانس گرفت بعد هم رئیس همون اداره شد . حالا همش می خنده میگه خیلی ها با مدرک ارشد میان ازمن تقاضای کار می کنند اونم کارهای سطح پایین .
نتیجه مدرکهای بی ارزش دادن همین میشه که اونایی که سریدار بودند اما استخدام شده بودند می تونند خیلی راحت مدرک بگیرند وبه جاهایی برسند که حقشون نیست صرفا به این خاطر که استخدامند .

محمدحسین
مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ۱۱:۰۱ ق٫ظ
پاسخ به  یار

کاملا موافقم. اوضاع داره بدتر هم میشه. همین آقایی که فرمودین چند سال دیگه هوس خوندن دکترا در واحد ناکجاآباد آزاد به سرش میزنه و بعد پستی بالاتر!!

نگار
مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ۱۱:۱۲ ق٫ظ
پاسخ به  محمدحسین

ببخشید شما چجوری عکس گذاشتین؟

میثم
مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ۲:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  محمدحسین

شما چجوری عکس گذاشتین؟

س.م
مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ۱۲:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  یار

من هم با شما موافقم. در اداره ما هم همه رفتند علمی کاربردی، اول کاردانی و کارشناسی گرفتند حالا هم دارن ارشد میخونند.
ولی به نظر شما یه راننده همیشه باید راننده بمونه؟ حق پیشرفت نداره؟!

آتنا
مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ۱۱:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  س.م

با سلام حق پیشرفت داره ولی نه به راحتی بلکه باید مث بقیه زحمت بکشه و با علم پیش بره نه اینکه حتی نمیدونه رشته اش درمورد چیه ولی از یه یارقوز آباد با نمره و با پارتی مدرک بگیره

نگار
مهر ۲۱, ۱۳۹۳ ۸:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  آتنا

لایک آتنا

الهه
مهر ۲۲, ۱۳۹۳ ۸:۱۹ ق٫ظ
پاسخ به  آتنا

درود، من حرف شما رو قبول دارم ولی همه اینطوری نیستن! ین علمی کاربردی ها مختص همه آدمها هستند یعنی خیلی از غیرشاغلین هم به راحتی دارن از این دانشگاه ها مدرک می گیرن! من خودم با اینکه شاغلم، همیشه در دانشگاه های خوب تحصیل کردم و از هیچ سهمیه ای استفاده نکردم، مثل بقیه درس خوندم، زحمت کشیدم و جلو رفتم، فقط همین!

کرک
مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ۱۰:۴۹ ق٫ظ

باید دانشگاه بر اساس نیاز جامعه و مراکز صنعتی و خدماتی که نیاز به تخصص دارن میزان پذیرش خودش رو هماهنگ کنه

یک سوال و پیشنهاد
مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ۱۰:۴۶ ق٫ظ

عدالت آموزشی را باید رعایت کنند: چرا برای استعدادهای درخشان سن و مدت زمان فارغ التحصیلی تعیین می کنند؟ اگر کسی تمامی شرایط را داشته باشد ولی شرط سن و مدت زمان فارغ التحصیلی را نداشته باشد، چرا باید پشت در بماند؟

س.م
مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ۱۰:۳۱ ق٫ظ

به نظر من در صورتی که فرد شاغل است و پس از چند سال کار علاقه مند به ادامه تحصیل در مقطع دکتری است، باید بتواند در آزمون دکتری شرکت کند. اینکه هرکسی فقط به دلیل نبود کار راهی آزمون دکتری شود کار اشتباهی ست!

حسن
مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ۱۲:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  س.م

برعکس اگر بدانند کارمندی راحت ردت می کنن. من خودم بخاطریکه شاغل پیمانی بودم با رتبه ۳۵ ردم کردند. در حالیکه رشته ام مدیریت بود و سابقه کاری ام کاملا با رشته مدیریت مرتبط بود. بجای که اساتید اندیشمند به سابقه کاری من بعنوان یک نکته مثبت بهش نگاه کنن بعنوان یک مورد منفی محاسبه کردن. صرفا با این تصور واهی که شاغلین نمی تونن برای این اساتید مقاله بنویسن و تمام وقت در اختیار اساتید باشن. در حالیکه دغدغه و گرفتاری دانشجویان غیر شاغل بیشتر است. رشته ما کل دانشگاهها ۴۵ نفر روزانه می خواست.

نگار
مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ۱۰:۲۶ ق٫ظ

من با علی آقا موافقم. دانشگاه ها باید ظرفیت خودشون رو پایین بیارند

بیاییم منافع جمعی رو به منافع شخص خودمون ترجیح بدیم. در گذشته وقتی دانشگاهی دو تا دانشجوی دکتری می گرفت تا چهار سال دیگه نمی گرفت تا تکلیف این دو نفر معلوم شه

الی
مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ۸:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  نگار

کاملا موافقم . من خودم حاضرم با سیستم پذیرش کم قبول نشم اما اخر سر بیکاری خفم نکنه

علی
مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ۱۰:۰۱ ق٫ظ

افزایش ظرفیت بدون در نظر گرفتن بازار کار فاجعه است. به نظر من بهتره پذیرش را کاهش بدهند هر چند من و امثال من پشت کنکور دکتری بمانیم. چون بهتر از دکترای بی ارزش و بیکار هستش.

دکتری
مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ۹:۲۹ ق٫ظ

دانشگاه دولتی با این همه امکانات و هیئت علمی معتبر باید مانند آزاد نسبت به افزایش قابل توجه ظرفیت دوره دکتری اقدام نماید…

شیمی پیشرانه
مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ۹:۵۷ ق٫ظ
پاسخ به  دکتری

که خروجی چی بشه بعد اونوقت؟؟همه بشن دکتری دیگه؟مثل الان که همه ارشد دارن و لیسانسم که شده پفک میتونی از دیپلم راحت تر بگیری؟؟