گزارش خبرگزاری مهر در مورد افزایش ظرفیت دکتری آزاد

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

خبرگزاری مهر با انتشار مطلبی به بررسی ابعاد افزایش ظرفیت پذیرش دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است :

در تیرماه سال 90 محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در تصمیمی اعلام کرد ظرفیت پذیرش 5 هزار و 600 نفری به 10 هزار نفر افزایش پیدا کند. این افزایش در آن جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و مقرر شد تعداد 14 هزار نفری که برای مصاحبه دعوت شده بودند به 20 هزار نفر افزایش پیدا کند و در نهایت هم رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که قول مساعد برای حمایت دولت از این اقدام را داده است.

آرزوهای علمی در سایه پرداختن به کمی گرایی

در همان زمان دانشگاه های بزرگ با تردید با این موضوع برخورد و اذعان کردند که پذیرش دانشجوی دکتری به افزایش سطح علمی و پژوهشی دانشگاه ها منجر می شود اما بدون وجود زیرساخت آزمایشگاه، کتابخانه، سایت ساده اینترنت و از همه مهم تر وجود استاد برای راهنمایی این تعداد دانشجو هیچ یک از آرزوهای علمی ایران محقق نمی شود.

همان زمان عناوینی چون تعداد بالای دکترهای بیکار در آینده و مشکلاتی که از نظر اشتغال و بکارگیری این افراد در جامعه بوجود می آید و سرنوشت لیسانسه های بیکار در انتظار این دکترها، مدنظر قرار گرفت اما مسئولان نظام آموزش عالی کمتر توجهی به این موضوع نکردند.

حال در سال 93 دانشگاه آزاد با عملکردی مشابه همان تصمیم که برخی آن را بی خردی عنوان کرده بودند، این لشگر بیکاران را قوت بخشید ! پذیرش 2 برابری تعداد دانشجویان دکتری در سال 93 موجب شده است که در واحد نمونه ای مانند علوم تحقیقات تهران کلاس دکتری در حد کلاس لیسانس با 26 تا 35 نفر تشکیل شود و اساتید حاضر به تدریس در کلاس هایی با این تراکم نشوند.

بر اساس آیین نامه آموزشی دانشجویان دکتری، هدف از پذیرش در این مقطع “تربیت افرادی است که با احاطه یافتن به آثار علمی در یک زمینه خاص و آشنا شدن با روش های پیشرفته تحقیق و دستیابی به جدیدترین مبانی آموزش و پژوهش بتوانند با نوآوری در زمینه های علمی تحقیقاتی، در رفع نیازهای کشور و گسترش مرزهای دانش در رشته تخصصی خود موثر بوه و به تازه هایی در جهان دست یابند.”

دانشجویان اولین گروه ناراضیان

از سوی دیگر نظراتی مبنی بر اینکه کمیت می تواند راهگشای کیفیت باشد وجود دارد ولی همه آنها منوط به امکانات است و در این میان اولین گروه ناراضی دانشجویان دکتری هستند که برای هر ترم حداقل باید 6 میلیون تومان پرداخت کنند. مشاهدات میدانی خبرنگار مهر نشان می دهد که در بیشتر رشته ها افزایش ظرفیت به میزان حداقل سه برابر نسبت به دوره پیش از آن اتفاق افتاده است.

دانشجویان ناراضی نیز دو دسته هستند. دسته اول ورودی های پیش از سال 93 که معتقد هستند که این تعداد مشکلات زیادی را برای ادامه روند آموزش آنها ایجاد می کند و شلوغی کلاس ها و کار اساتید را برای تحقیق دانشجویان سخت تر می کند و دسته دوم ورودی های 93 هستند که می گویند با این شیوه پذیرش انگ بی سوادی به آنها زده می شود.

رضا . گ دانشجوی دکتری معماری در این باره می گوید سال گذشته میرزاده به عنوان رئیس دانشگاه عنوان کرد که ما فضای کافی برای جذب نیرو در دانشگاه آزاد فراهم می کنیم و کمبودهای هیات علمی را با پذیرش دانشجوی دکتری برطرف می کنیم اما به این موضوع پرداخته نشده است که این دانشجویان دکتری خودشان باید توسط کدام اساتید آموزش داده شوند؟

مشکلات جذب دانشجو برای اساتید

در حال حاضر حدود 35 تا 40 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد، استادیار به بالا هستند و طبق آیین نامه آموزشی دکتری همین دانشگاه، آموزش دانشجویان دکتری باید توسط اعضای هیات علمی حداقل استادیار که سه سال سابقه تدریس به دانشجویان کارشناسی ارشد یا بالاتر را داشته باشند صورت گیرد، هر استادیاری نیز بر حسب پایه گروه آموزشی خود راهنمای حداکثر 8 دانشجوی ارشد یا دکتری را می تواند برعهده بگیرد حال می توان دید که حجم دانشجویان دکتری جدید چه مشکلات آموزشی را فراهم می کند. ممکن است برای برخی از اساتید تا دو ترم تحصیلی آینده سقف پذیرش پر شود که موجب محرومیت سایر دانشجویان از راهنمایی آن استاد شود.

کلاس های 30 نفره دکتری در بهترین واحد دانشگاه آزاد !

مشاهدات نشان می دهد پذیرش همچنان ادامه دارد! در حال حاضر در کلاس های دکتری ورودی سال 93 که در برخی از رشته ها و گرایش ها در سال جاری تا 45 نفر هم در آن دوره پذیرفته شده اند، کلاس های درس روش تحقیق که برخی از آن به عنوان یک درس مهم و مشترک میان گرایش های مختلف نام می برند کلاس 30 نفره برگزار شده است.

محبوبه . ص دانشجوی دکتری حقوق بین الملل می گوید : در برخی واحدها پیش از این اصلا دانشجوی دکتری پذیرش نمی شد اما امسال تمام آن واحدهای کوچک که تازه دو سه سال از پذیرش کارشناسی ارشد آنها گذشته دانشجوی دکتری گرفته اند.

رعنا . س دانشجوی دکتری روانشناسی که ورودی سال 92 است نیز یادآور شده است که ورودی سال 93 این رشته بیش از 25 نفر بوده است و برخی از رشته های دیگر به این رشته آمده اند که این امر موجب اخذ واحدهای جبرانی می شود اما مطالب یک فوق لیسانس چگونه در 6 واحد جبرانی قرار است آموزش داده شود که همین مسئله موجب می شود سر کلاس افرادی که پیشینه تحصیلی غیرمرتبط دارند مجبور شوند انرژی بیشتری صرف کنند و با وضعیت موجود تحصیلی تقریبا امکان موفقیت در آن درس کاهش می یابد.

کاهش حد نصاب قبولی

رضا . گ دانشجوی دکتری معماری مشکل اصلی را در کاهش حدنصاب پذیرش می داند و می گوید: اتفاق ناخوشایندی که در پذیرش امسال دکتری در دانشگاه آزاد رخ داده است کاهش حدنصاب قبولی است که موجب شده بیشتر افرادی که امتحان دادند و حتی خودشان نسبت به پذیرش امیدی نداشتند در این دوره پس از مصاحبه پذیرفته شوند. درست است که مسئولان توجیه می کنند که موجب شده اند تعداد بیشتری برای ادامه تحصیل در ایران علاقمند شوند اما اصلا مگر امکاناتی در حد یک سوم این افراد داشته اند که این میزان پذیرش کرده اند. یک مثال ساده آن دسترسی به منابع کتابخانه ای است که به هیچ عنوان برای یک دهم تعداد موجود هم کفاف نمی دهد.

این در حالی است که در زمان اعلام ثبت نام برای آزمون دکتری سال 93 ناصر اقبالی رئیس وقت مرکز آزمون دانشگاه آزاد از پذیرش حدود 5000 نفر در دو نوبت در آزمون دکتری تخصصی Phd سال 93 دانشگاه آزاد اسلامی خبر داده بود و گفته بود بیش از 70 هزار نفر در این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند و در مرحله اول 8000 نفر از شرکت‌کنندگان دعوت به مصاحبه می‌شوند و برای پذیرش در دوره اول، 2200 نفر پذیرفته خواهند شد و در دوره بدون آزمون نیز حدود 13 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که با معرفی 2000 نفر از آنها به مصاحبه، در نهایت 550 نفر پذیرش خواهند شد. تعداد رشته‌های دکتری 196 رشته است که نسبت به سال گذشته 20 رشته افزایش داشته و تعداد رشته محل‌ها نیز با افزایش 39 موردی به 408 رشته محل رسیده است.

سرپرست وزارت علوم : تشکیل کمیته‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور بررسی میزان افزایش ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد

پس از بیان انتقادات راجع به افزایش ظرفیت مطلبی در سایت دانشگاه آزاد درج شد که سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص افزایش پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی گفته است این مساله با نظر وزارت علوم صورت گرفته و از نظر ما کاملا قانونی است.

اما به تازگی محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تشکیل کمیته‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور بررسی میزان افزایش ظرفیت دکتری توسط دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: در این باره باید بالاخره مرجعی بررسی دقیقی صورت دهد و نتیجه آن اعلام می‌شود. در شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه قبل این مسئله مطرح شد و قرار شد در این شورا کمیته‌ای با حضور نمایندگان دانشگاه آزاد و وزارت علوم، بهداشت و درمان و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود تا ظرفیت‌های دوره دکترای دانشگاه آزاد بررسی شود.

نجفی افزود: رئیس دانشگاه آزاد چند بار اعلام کرد که رشته‌های دکترای پذیرفته شده نسبت به سال قبل 1.7 برابر است. یعنی 70 درصد اضافه شده است اما آقایون مدعیان مخالف دانشگاه آزاد می‌گویند که این رقم 7 یا 8 برابر است. به نظر می‌رسد حرف آقای میرزاده دقیق‌تر اما چون در شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از آقایان نظر 7 برابری را مطرح کرده قرار شد تا کمیته‌ای به این مسئله رسیدگی کند.

نجفی درباره رشته محل‌های دکترا نیز افزود: ما یک ظرفیتی را در حد 12 هزار نفر در دوره دکتری برای دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جدید معلوم کرده‌ایم و هر کدام از رشته‌ها کاملا معلوم بود اما در مورد محل‌ها چون دانشگاه آزاد تغییراتی داشت محل‌ها را ما تعیین نکردیم اما قرار ما با دانشگاه آزاد این بود که بعد از اینکه رشته محل‌ها مشخص شدند آن را به ما اعلام کنند و تا اردیبهشت 94 فرصت دارند در تمام رشته‌محل‌هایی که پذیرش دکتری دارند تمام شرایط حداقلی استاندارد را از نظر استاد و تجهیزات جنبی فراهم کنند. از این رو ما نگران وضعیت دانشگاه آزاد نیستیم اما همانطور که گفتیم با افزایش هر گونه ظرفیتی برای دانشگاه آزاد و غیر دولتی در سال تحصیلی جاری مخالفیم.

تمام تکذیب های رئیس دانشگاه آزاد 

دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اما به شیوه دیگری به مخالفان پاسخ داده است . وی در سخنانی تند معتقد است عده ای امروز با تنگ نظری درمقابل توسعه کیفی دانشگاه آزاد اسلامی ایستاده اند. نوع پاسخ وی به رسانه ها این گونه بوده است :” انتقادات تند و غیر منصفانه بود و نشان از بغض و کینه برخی از این افراد و رسانه ها دارد و بنای اینها که ستاد تخریب دانشگاه آزاد اسلامی را تشکیل داده اند، بحران سازی و آشوب افرینی در دانشگاه بود که به فضل خداوند با ابتکار و برنامه ریزی از این اقدام بدخواهان دانشگاه جلوگیری شد.”

رئیس دانشگاه آزاد در مقاله ای یادآور شده است: “امسال 92 درصد متقاضیان دوره دکتری پشت درهای دانشگاه‌های ایران ماندند. طبق قانون اساسی هیچ‌کس را نمی‌توان از ادامه‌تحصیل منع کرد. دانشگاه‌های دولتی ایران به‌دلیل مشکلات مالی، نیروی انسانی متخصص و فضاهایی که باید برای دوره‌های مذکور تجهیز و تدارک کنند کمتر از چهاردرصد متقاضیان را جذب می‌کنند. دانشگاه آزاد اسلامی هم در سال93 همین حدود یعنی چهار درصد متقاضیان را جذب و پذیرش می‌کند. خروج هر دانشجو برای ادامه تحصیل به خارج از کشور، سالانه حداقل 40 هزاردلار هزینه دارد که برای چهارسال بالغ بر 160 هزاردلار باید از کشور به این منظور ارز خارج شود. اگر سالانه فقط متقاضیان دوره‌های دکترا که در داخل موفق به پذیرش نشده‌اند بخواهند به خارج از کشور بروند چهار میلیارددلار در سال ارز باید از کشور خارج شود ضمن اینکه هزینه تمام شده کسانی که دارای درجه کارشناسی‌ارشد هستند از دبستان تا دوره کارشناسی ارشد برای اقتصاد ملی بیش از 250 هزار دلار است. اغلب کسانی که از کشور خارج می‌شوند احتمال بازگشتشان به‌دلیل جاذبه‌های بیرونی و دافعه‌های درونی کم ‌است.”

رئیس دانشگاه درباره افزایش ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در رشته های دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد با انتشار نامه ای که نسخه از آن در سایت دانشگاه آزاد منتشر شد، تاکید کرده است: “دانشگاه آزاد اسلامی در کنار 12 هزار استادیار، 7 هزار مربی دکتری بورسیه هستند و به زودی به درجه دکتری ارتقا خواهد یافت که به آن 12 هزار نفر اضافه می شوند و پنج هزار نفر عضو هیات علمی جدید نیز به مجموعه مذکور اضافه می شود. ”

مجوز وزارت علوم به دانشگاه آزاد: تعداد 1256 رشته محل مصوب دکترای تخصصی با ظرفیت پذیرش دانشجو 12 هزار نفر

“مطابق سوابق موجود در سال 92 از تعداد 336 رشته محل مصوب مقطع دکتری تخصصی تعداد 9171 نفر پذیرفته شده است که از این تعداد، 6978 نفر ثبت‌نام کرده اند. با عنایت به توافقنامه‌های مورخ 1393/4/3 و 1393/6/17 دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تجمیع 41 واحد و پردیس علوم و تحقیقات با واحدهای دانشگاهی و مصوبات جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 93 در تعداد 1256 رشته محل مصوب دکترای تخصصی ظرفیت پذیرش دانشجو به 12 هزار نفر افزایش یافته است که بر این اساس تنها 1.7 برابر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و افزایش چند برابری صحت ندارد. ضمن اینکه افت ثبت‌نام در دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای گذشته حداقل 30 درصد نسبت به پذیرش اعلام شده بوده است.”

“با بررسی تعداد دانشجوی ثبت‌نامی در هر رشته محل در مقطع دکترای تخصصی مشخص می‌شود تعداد پذیرش دانشجو در هر رشته محل از 21 نفر در سال 92 به 10 نفر در سال 93 کاهش یافته است. به این ترتیب برخلاف برخی اظهارات، این اقدام باعث افزایش هزینه‌های آموزشی دانشگاه بدلیل کاهش تعداد دانشجو در هر کلاس شده که تنها مزیت این اقدام افزایش کیفیت آموزشی است. افزایش پذیرش دانشجو در این طرح حاصل توزیع کلی رشته‌های دکتری تخصصی در سراسر کشور براساس هم‌افزایی توانایی‌های علمی واحدهای دانشگاهی و جذب 6000 عضو هیأت علمی جدید با مرتبه استادیاری و رسیدن به بیش از 18هزار عضو هیأت علمی تمام‌وقت استادیار و بالاتر و 7000 بورسیه دکترای تخصصی تا پایان سال 93 است. ”

نمایندگان مجلس چه می گویند

در این میان تنی چند از نمایندگان که برخی در کمیسیون آموزش مجلس هم حضور دارند از میرزاده توضیح خواستند که این افزایش ظرفیت را تشریح کند. وی در جلسه کمیسیون حاضر شد اما نمایندگان از توضیحات وی قانع نشدند. نمایندگان معتقد هستند که شرایط تحصیلی برای دانشجویان دکتری مناسب نیست.

قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در بیان علت دعوت از رئیس دانشگاه آزاد به کمیسیون مجلس گفته بود: مسئولان دانشگاه آزاد باید پاسخ‌گو باشند که آیا به ‌تعداد همین افزایش ظرفیت به اساتید و کادر علمی این دانشگاه افزوده شده است. در مقطع دکتری رساله 20 واحد است و کسانی که می‌خواهند در این مقطع تدریس کنند شرایط متفاوتی دارند از این رو باید مشخص شود با افزایش پذیرش‌ها چگونه و با چه ساختاری این افراد رساله‌های خود را دفاع خواهند کرد.

نمایندگان نگران اهمیت صرفاً اقتصادی پذیرش دکتری هستند

این نماینده مجلس با بیان اینکه افزایش ظرفیت‌ها در پذیرش دانشجویان باید با ساختار و تجهیزات دانشگاه‌ها همخوانی داشته باشد، افزود: باید مشخص شود که در کنار پذیرش با این حجم عظیم در دانشگاه آزاد اسلامی سایر ارکان دانشگاه از جمله تعداد اعضای هیات علمی، امکانات دانشگاه، کادر اداری، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و غیره نیز توانسته اند تناسبی ایجاد کند یا خیر تنها جنبه اقتصادی موضوع مطرح بوده است.

وی با بیان اینکه تحصیل دانشجویان در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی رقمی در حدود 50 تا 60 میلیون تومان برای هر دانشجو هزینه دارد، تصریح کرد:‌ اگر افزایش میزان پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه آزاد از حیث مباحث اقتصادی باشد فاجعه بزرگی رخ داده است. باید مشخص شود دانشگاه آزاد که هیات علمی کمی دارد دانشجویان دکتری پذیرش شده را چگونه هنگام دفاع ار پایان نامه خود همراهی خواهد کرد. نکته دیگر اینکه دانشگاه آزاد که به این شدت افزایش ظرفیت برای پذیرش دکتری داده آیا فکری برای کار افراد کرده است، با توجه به اینکه پس از اخذ درجه دکتری بی شک توقعات افراد برای کسب شغل افزایش می‌یابد.

پس از حضور میرزاده رئیس دانشگاه آزاد در جلسه کمیسیون آموزش مجلس گفته شد که نمایندگان از توضیحات وی قانع نشدند و مقرر شد مسئولان دانشگاه آزاد مجوزها و تعداد دقیق افراد پذیرش شده برای مقطع دکتری را به کمیسیون تحویل دهند.

اساتید هم به صف ناراضیان پیوستند ! 

برخی اعضای هیات علمی و استادان دانشگاه آزاد نیز این افزایش ظرفیت را غیر منطقی برشمردند. این اساتید در پاسخ به پرسش مهر که این میزان ظرفیت منطقی و منطبق بر استاندارد می دانید نقطه نظراتی را مطرح کردند.

ر. محمدی استاد جامعه شناسی می گوید: افزایش تعداد دانشجو فی نفسه امر بدی نیست بلکه می تواند به دانشجویان هم انگیزه بیشتری بدهد . به این شکل که در اینجا دیگر مدرک ملاک نخواهد بود و فرد باید توانمندی بیشتری از مدرک ارائه کند تا بتواند سرآمد باشد. اما مهم این است که این تعداد به تراکمی نیانجامد که کار آموزش را سخت تر کند. در حالی که اکنون تراکم به سونامی بدل شده است!

وی می افزاید: در حال حاضر کلاس های کارشناسی در حد معقول 30 تا 40 نفر است اما شرایط برای تحصیلات تکمیلی متفاوت است چرا که در این گروه باید دانشجو با استاد تعامل داشته باشد و اگر تعداد زیاد باشد استاد فرصت رسیدگی به تحقیقات دانشجو را ندارد. معمول در دوره دکتری این است که در هر ترم تحصیلی آموزشی دانشجو یک تحقیق ارائه دهد آیا یک استاد می تواند این میزان تحقیق را بخواند و به بحث بگذارد؟

م. سعیدی استاد رشته معماری در این باره خاطرنشان می کند: در حال حاضر بر کیفیت آموزش تاکید داریم و معتقدیم که دانشجویان و اساتید باید به سمت فعالیت های دانش بنیان، تحقیقات کیفی و حل مسئله بروند اما با این تعداد دانشجو هیچ کدام از این امور محقق نمی شوند.

در واحدهای کوچک یک استاد تمام دروس را تدریس می کند و در عمل دانشجو فارغ التحصیل آن استاد است نه دانشگاه !

وی می افزاید: ورود افراد غیر متخصص یکی دیگر از مشکلات است. در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد دروس رشته معماری را عضو هیات علمی غیر مرتبط تدریس می کند. یا در برخی واحدهای دانشگاهی کوچک تر تنها یک استاد تمام دروس معماری را تدریس می کند و در عمل دانشجو فارغ التحصیل آن استاد است نه دانشگاه ! یا حتی یکی از واحدهای در تهران استاد رشته هنرهای نمایشی رساله دکتری معماری برعهده گرفته است ! تمام این مسائل موجب می شود که اساتید نیز از این روند ناراضی باشند.

ک . احمدی استاد رشته علوم سیاسی نیز در این باره می گوید: تمامی توجهیاتی که برای عدم خروج جوانان تحصیل کرده از کشور گفته می شود نمی تواند توجیه مناسبی برای افزایش بی قاعده دانشجو باشد. دانشجویان علوم انسانی درست است که با آزمایشگاه و مواد آزمایشی سر و کار ندارند اما آنها نیز باید بتوانند از امکاناتی مانند گردش علمی در حوزه های درسی خود برخوردار باشند. یا حداقل حق انتخاب استادان را داشته باشند و وقتی تعداد دانشجو زیاد باشد این امکان از استاد هم سلب می شود که بتواند برنامه ریزی بهتری برای دروس این دانشجویان داشته باشد.

وی خاطرنشان می کند: خروجی یک دوره دکتری کیفیت یک واحد دانشگاهی را نشان می دهد اگر با پایین آوردن حد نصاب ورودی زیادی را بپذیریم باید آنها را به هر نحو که شده فارغ التحصیل کنیم پس در واقع ناخودآگاه کیفیت را فدا کمیت کرده ایم و این با گفته های مسئولان که سطح کیفی را افزایش داده اند همخوانی ندارد. این اتفاق موجب می شود که دانشجو که با استاد غیرمرتبط آموزش بیند. حال چگونه باید نام این روش را تحصیل در دوره دکتری گذاشت.

محمدی استاد دیگری که در یکی از شهرهای بزرگ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد است، می گوید: ما نمی توانیم به واحدهایی که تنها سه یا چهار از پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در آنها گذشته دانشجوی دکتری بدهیم . اتفاقی که در دانشگاه آزاد رخ داده این است که به دلیل تجمیع واحدها و افزایش رشته محل ها تعداد واحدهای بیشتری دانشجوی دکتری گرفته اند که این شاید به خودی خود بد نباشد اما این مقطع تحصیلی باید با حساسیت ویژه ای مورد توجه قرار می گرفت و مانند مقطع کارشناسی با آن برخورد نمی شد. از گذشته نیز واحدهای منتخب که از نظر استاد و تجهیزات در وضعیت بهتری بودند می توانستند دانشجوی دکتری بگیرند چرا که این دانشجو یک سرمایه آموزشی و پژوهشی برای آن دانشگاه محسوب می شد اما متاسفانه اکنون تنها به یک منبع تامین شهریه بدل شده است.

متاسفانه ستون علم را روی سقف معیشت ساخته ایم

سعید فرمهین فراهانی معاون سابق امور بین الملل واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد و مشاور سابق رئیس دانشگاه نیز در این باره به مهر می گوید: هدف از تربیت دانشجوی دکتری در کشور دو اتفاق است . یک فردی تربیت شود که برای اهداف کشور راهگشا باشد و در نظام اسلامی اهداف مقدس همین نظام را پیگیری کند. دیگر اینکه تربیت دانشجوی دکتری برای یک دانشگاه خصوصی منفعت مالی دارد چرا که شهریه باعث می شود که سیستم دانشگاه حرکت کند.

وی افزود: در واقع هم فرد فرهیخته می شود و هم دانشگاه منفعت می برد ولی حال با توجه به اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی شهریه ها بالا است ممکن است تنها هدف دوم تامین شود. چرا که برای ترتبیت دانشجوی دکتری به عنوان فرهیخته دانشگاه به امکانات اولیه از جمله استاد و هیات علمی دارد.

فراهانی خاطرنشان کرد: اتفاقی که امسال افتاده این است که متاسفانه دانشگاه آزاد در رشته هایی که فاقد عضو هیات علمی است 27 نفر دانشجوی دکتری گرفته است! در رشته معماری چند عضو هیات علمی در کل دانشگاه آزاد وجود دارد که حدود 30 برابر و نزدیک 400 دانشجوی دکتری گرفته شده است؟ این اعضای هیات علمی که ماشین نیستند که در طول روز هم واحد علوم تحقیقات بروند هم واحد شمال و هم واحد ساوه ! ضمن اینکه درجه استادیار، دانشیاری و استادی و گروه آموزشی و سایر الزامات هم برای جذب دکتری موثر است که در این مسیر دیده نشده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر مسئولان دانشگاه آزاد معتقد هستند که جلوی خروج ارز را گرفته اند. یعنی به جای اینکه فرد برود خارج و 50 هزار دلار خرج کند می تواند با ترمی 7 میلیون در دکتری 20 هزار دلار خرج کند . اما آیا این توجیه مناسبی است ؟ آیا ما نباید با دنیا تعامل علمی داشته باشیم و شرایطی فراهم آوریم که از دانش روز استفاده کنیم و همین دانشجویان دکتری را از این طریق آموزش دهیم. ما که در این کشور هزاران دلار خرج می کنیم که ماشین مدل بالا وارد کنیم آیا نباید برای یک دانشجوی دکتری که می تواند تکنولوژی و دانش روز را به کشور بیاورد ارز از کشور خارج شود. این موضوع دلیل نمی شود که دکتر تولید کنیم.

فراهانی گفت: هم اکنون بر روی سایت دانشگاه شریف اسامی اساتید آنها که همگی تحصیل کرده های خارج از کشور هستند وجود دارد که با تمام سختی ها برگشته اند، خدمت می کنند و ارز آوری دارند.

و نکته پایانی دفاع معاون دانشگاه در گفتگو با مهر

حسین غریبی – معاون آموزشی دانشگاه آزاد در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این انتقادات گفت: دانشگاهی که نزدیک به دو میلیون ظرفیت خالی دارد برای پذیرش 22 هزار دانشجوی دکترا مشکلی پیدا نمی کند. این موضوع یک شوخی است که از ما میپرسند آیا برای این تعداد دانشجوی دکترا کلاس درس دارید یا نه. معلوم است که برای این تعداد دانشجو در دانشگاه آزاد کلاس درس داریم.

این موضوع که از ما میپرسند آیا برای این تعداد دانشجوی دکترا کلاس درس دارید یا نه یک شوخی است !

غریبی گفت: دانشگاه آزاد نزدیک به 20 میلیون متر مربع فضا در سطح کشور دارد و این میزان فضا برای 1.5 میلیون دانشجو متناسب به نظر می رسد و حتی دانشگاه های دولتی هم این اندازه فضا برای دانشجویانشان در اختیار ندارند.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد با بیان اینکه این دانشگاه مازاد فضا هم در اختیار دارد گفت: من به شما توصیه می کنم بهتر است سری به واحد های تاکستان، قزوین، کرج بزنید یا حتی در استان های دورافتاده حاضر شوید یا سیرجان و زرند و رفسنجان کرمان را ببینید که ما ابتدا ظرفیت ها را در نظر گرفتیم بعد دانشجو پذیرفتیم.

دانشگاه آزاد در اختصاص فضا در کشور شاهکار کرده است

غریبی با تاکید بر اینکه دانشگاه ازاد در اختصاص فضا در کشور شاهکار کرده است این اقدام را حتی قابل قیاس با دانشگاه های دولتی هم ندانست.

وی درباره سایر امکانات که برای تربیت دانشجوی دکترا از جمله استاد مورد نیاز است تاکید کرد: هم اکنون نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد یک به 43 است و بنا داریم این نسبت را تا چهار سال آینده به یک به 35 برسانیم که این امر فقط با جذب سالانه پنج هزار استاد صورت می گیرد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

119 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
شهریور ۲۷, ۱۳۹۵ ۸:۰۲ ب٫ظ

با سلام تکمیل ظرفیت سال ٩۵از کی شروع میشه؟

سحر
آبان ۴, ۱۳۹۳ ۱:۲۰ ب٫ظ

دوستانی که تعجب می کنن از اینکه دانشجوی دکتری با کارشناسی ارشد سر یک کلاس می شینن؛ وقتی کسی تصمیم می گیره در رشته ای غیرمرتبط ادامه تحصیل بده میدونه که باید درسهای تخصصی رشته جدید را به عنوان پیشنیاز پاس کنه تا بتونه درسهای تخصصی مقطع بالاتر را بگیره، و برای اینکه افرادی که پیشنیاز بهشون میخوره کم هستند باید این درسها را در کلاسهای مقطع قبلی بگذرونن.

؟
آبان ۴, ۱۳۹۳ ۷:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  سحر

اره منم ارشدم غیر مرتبط بود با کارشناسی ها جن واحد پاس کردم حرف شما درسته

سحر
آبان ۴, ۱۳۹۳ ۱:۱۱ ب٫ظ

کسی که دکتری قبول میشه مطمئنا جزو بهترین های کارشناسی ارشده پس اگر این افراد به جای اینکه در کلاسهای ۴ یا ۵ نفره در کلاسهای ۸ یا ۹ نفره دکتری بخونن سوادشون پایین تر نمی آد بلکه نسبت به افرادی که در دانشگاه سراسری یا در کلاسهای ۴ یا ۵ نفره درس میخونن در سطح پایین تری قرار می گیرند البته باز هم نمیشه گفت صد در صد اینجوریه بلکه در هر مقطعی کسب دانش بسته به تلاش خود دانشجوست نه تعداد افراد حاضر در کلاس. ما نمی تونیم خیلی راحت بگیم “دکترهای بی سواد”
در ضمن هرچه بار علمی افراد جامعه بیشتر باشه موجب رشد فرهنگی- اجتماعی جامعه میشه و…

سوال
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۸:۳۵ ب٫ظ

کسایی که الان دانشجو هستند ایا برای ثبت نام مدرک کارشناسی تون را هم دادید؟؟ فایل من باز نمیشه نوشته مدرک زبان و کارشناسی ندارید؟؟ خواهشا یکی کمک کنه…

صبا
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۲:۴۲ ب٫ظ

با سلام به همه دوستان، من نمیدونم چرا ما همیشه باید از جهت علمی رو به عقب حرکت کنیم اگه یادتون باشه زمانی که مدارس ابتدایی مارو توصیفی کردن فقط کشور ما و پاکستان بود که سیستم نمره دهی داشت حالا هم همینطوره همه جای دنیا ورود به مقاطع بالای تحصیلی آزاده اما کیفیت دانشگاه بالاست و ما به جای اینکه بیاییم ظرفیت رو نامحدود بکنیم و کیفیت رو بالا ببریم به قول معروف هنوز اندر خم یک کوچه ایم.

نقل و انتقال
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۱:۳۶ ب٫ظ

جوابای نقل و انتقال کی میاد

اشکان 1
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۱:۳۳ ب٫ظ

مریم خانم اخرهفته تکمیل ظرفیت بهمن میاد روسایت برای ثبت نام.

علی
آبان ۴, ۱۳۹۳ ۱۱:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  اشکان 1

آقا اشکان سلام خسته نباشید ببخشید ایا به نظر شما با توجه به اینکه علوم تحقیقات در تکمیل ظرفیت اول پذیرش دوم برداشت ایا امکانش هست که بازم واسه بهمن اعلام کنه>؟

سرگردان
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۱۲:۴۷ ب٫ظ

واقعا امسال چه خبره ؟
به سیر وقایع دقت کنید :
۱) اعلام نتایج اولیه
۲) تکمیل ظرفیت مرحله اول
۳) تکمیل ظرفیت مرحله دوم
۴) (احتمالا) تکمیل ظرفیت مرحله سوم (بهمن)
۵) درخواست های جا به جایی
۶) دکتری پژوهش محور
و …
همین امر منجر به ایجاد سردرگمی و بلا تکلیفی و استرس فراوان تو داوطلبین (اعم از پذیرفته شدگان و پذیرفته نشدگان) شده.

مدیریت
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۱:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  سرگردان

لایک …
منم که قبول شدم دارم دیوونه میشم …
تکلیفم معلوم نیست

بورس بی بورس
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۱۲:۴۱ ب٫ظ

خلاصه شرایط بورس داخل :

۱. شرط “معدل” رو داشته باشید (کارشناسی۱۵ و ارشد۱۷)
۲. “جزو ۱۰%” اول ورودی خودتون باشید
۳. شیوه آموزشی تون “مجازی” یا “الکترونیکی” نباشه
۴. شرط “سنی” رو داشته باشید
۵. اولویت با “ایثارگران”، “بومی” و “متاهل” است

مشکل این آیین نامه :
در مقطع ارشد دانشگاه آزاد، معمولاً ۱۰۰ نفر گرفتن …
خب، ۱۰% اول ورودی میشن ۱۰نفر!!!
ولی تو دولتی، ۱۵ نفر میگیرن، ۱۰% اول میشن ۱.۵ نفر = ۲ نفر …!

نابغه خسته
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۱۱:۵۷ ق٫ظ

ایشالا جلوی این افزایش بی رویه رو بگیرن …

امیدوارم ظرفیت هر کد رشته محل رو به ۳-۵ نفر برسونن

سمیرا
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۲:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  نابغه خسته

من امسال دانشجوی دکتری نیستم و قصد دارم باز بخونم ..البته ازاد قبول شدم علوم تحقیقات و نرفتم

ولی با حرفتون موافقم امیدوارم هر رشته محل تعداد معدودی دانشجو بگیره..
این روند پذیرش اصلا درست نیست

حالا بخواد من ۱۰ سال پشت کنکور دکترا بمانم یا ۲۰ سال!!
ولی خواهشا بفکر اینده هم باشه دانشگاه ازاد

اشکان 1
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۱۰:۲۱ ق٫ظ

خانم شیما جهت اطلاع بگم شهریه دکترادر دانشگاههای هندوستان برحسب امتیاز دانشگاه از ۴۰۰۰هزار دلارهرترم شروع میشه تا۷۰۰۰دلاربهترین دانشگاه انها.سطح کیفیت انجا از ایران کمتره.وهزینه براوردی با دلار ازادکل دوره دکترابین۱۲۰تا ۱۵۰میلیون تومان اب میخوره برات.مدرکش هم از اعتبار کافی برخودار نیست. باوضع دلار امروزی ارزانتر از ایران هیچ کشوری نیست.خودم سال گذشته هند پذیرش گرفتم وبه خاطر هزینه بالا نرفتم.

مریم
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۱۲:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  اشکان 1

اشکان ۱ خبر جدیدی نداری؟

علی
آذر ۱۶, ۱۳۹۳ ۰:۴۵ ق٫ظ
پاسخ به  اشکان 1

ضمناً کشور هند مشکل اقتصادی داره و بخطر فقر هر کی اسم بنویسه میگیره و حتی ژورنالعاشون هم اینجوریه

رها
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۱۰:۰۶ ق٫ظ

سلام. من در یک اداره دیده بودم که ۸۰-۷۰ درصد کارمندانش در مقاطع ارشد و دکتری دانشگاههای آزاد و پردیس همزمان درس میخوندند. خب این اصلا خوب نیست. چون اون کارمند نه کارش رو درست انجام میده نه درسش رو درست میخونه.

pasha
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۱۲:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  رها

خیلی عجیب است چون هنگام ثبت نام به علت تمام وقت بودن دانشجوی دوره دکتری هم در آزاد و هم دولتی و پردیس از شما تعهد عدم اشتغال می گیرند که جزو موادش این است که هر زمان ثابت شود شاغلید دانشگاه حق اخراج شما را دارد.

رها
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۷:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  pasha

بله دوست عزیز دانشگاه حق اخراج این دانشجویان را دارد و حتی پس از فارغ التحصیلی با استعلام کارمندی در طی تحصیل حق دارد مدرک را باطل کند.

شیما
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۸:۵۹ ق٫ظ

اینکه در داخل یک دانشجو شهریه ای با ۲۰ هزار دلار فارغ التحصیل میشه اما در خارج با ۵۰ هزار دلار، این یک حرف غیر قابل قبول است. اتفاقاً تو کشورهایی که سطح علمیشان از ایران هم بهتر است باکل هزینه ۵ هزار دلار میشه دکترا گرفت! مگه سطح علمی ایران از هندوستان بالاتره؟ مطمئناً هند از ایران سطح علمی بالاتری داره که شهریه کل دوره به ۲۵۰۰ دلار نمیرسه. حتی در گرانترین کشور جهان هم فکر نکنم ۵۰ هزار دلار هزینه تحصیل شود.
به نظر من بایستی سطح پذیرش را بیارند پایین. دلیل نمیشه که چون داوطلب دکتر زیاد داریم پس ظرفیتها افزایش پیدا کنه!!!! اینه همه چشم هم چشمی و مدرک گرایی هستش و افزایش ظرفیت یعنی شلیک کردذن به ستون علمی کشور. بایستی افزایش ظرفیت هر ساله بصورت معقول و در راستای بازار کار اعمال شود.

سروش
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۱۰:۳۳ ق٫ظ
پاسخ به  شیما

شیما خانم منم دقیقا با نظر شما موافقم .

شیما خانم میشه لطفا چند جا رو نام ببرید که با هزینه کم میشه دکتری خوند بنده دانشجوی دکتری شیلات هستم دانشگاه سراسری هستم ولی هیچ میلی ندارم ادامه بدم و انگیزه ای با این افزایش ظرفیت ها ندارم برا همین تمایل زیادی دارم که خارج از کشور برم لطفا اگه اطلاع کامل دارین چند جا رو در زمینه رشته شیلات یا هیدروبیولوژی نام ببرید ازتون ممنون میشم

رحمان
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۸:۴۹ ق٫ظ

این درست نیست که چون داوطلبان از کشور خارج میشوند پس دانشگاههای داخل بطور افسار گسیخته دانشجو بخصوص در مقطع دکترا جذب کنند!!!!!!!!!!۱ کشور به تحصیلکرده های خارج نیاز دارد این تو هر کشوری لحاظ می شود. یک دانشجویی که از خارج از کشور فارغ التحصی شده بدلیل تسلط بر زبان انگلیسی خیلی قوی تر از دانشجوی فارغ التحصیل داخل هستش. بعلاوه، لازم است هر کشوری تعدادی افراد بصورت دانشجو در خارج داشته باشد و تعامل ایجاد گردد.

علی
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۸:۴۱ ق٫ظ

در شهر ما مدرک گرفتن در دانشگاه آزاد خیلی راحت شده حتی دکترا. این یک واقعیت است. خیلی وضعیت ناجور هستش. وزارت علوم هم با راه اندازی پردیسهای دانشگاهی و نوبت دوم و بالا بردن ظرفیت هر سال داره پا جای دانشگاه آزاد میذاره!!!!!!! تو را خدا مسئولین بجای افزایش هر ساله دکترا، فکری به حال خیل عظیم دکترهای آینده بکنند.

سعید
آبان ۴, ۱۳۹۳ ۹:۴۴ ق٫ظ
پاسخ به  علی

این طرز فکر که فکر میکنند با افزایش بی رویه دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی باعث رشد علمی میشه کاملا اشتباست. چون آفت های این شیوه بسیار بیشتر از مزایای آن است.
۱-تقلب و کپی برداری در پایان نامه.
۲- کمبود استاد به دانشجو.
۳-افزایش دانشجو در هر کلاس و کاهش کیفیت اموزشی.
۴ -مدرک گرایی .
۵.-فارغ التحصیلان بیکار با سطح انتظارات بالا.
۶.-پایین امدن سطح علمی به دلیل عدم امکانات اموزشی لازم و تعریف کاربردی و علمی پایان نامه

Sogand
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۱:۳۳ ق٫ظ

دوستان سلام
در رابطه با تکمیل ظرفیت کسی اطلاع داره که به جه شکلی انجام میشه؟
دانشکاه بر اساس رتبه هر کسی خود اعلام میکنه که هر کسی کجا قبول شده ( مثل کارشناسی یا کارشناسی ارشد سالهای قبل )یا به شکل قبل باز همه انتخابAfroozsatari شهر انجام میدن

امیر-مدیریت آموزشی
آبان ۲, ۱۳۹۳ ۷:۱۵ ب٫ظ

رابرت کیوساکی می گوید :(علت عمده ای که باعث می شود غالب مردم در تنگناهای مالی بسر ببرند این است که آنان سال های سال از عمر خود را در مدارس بسر می برند اما در خصوص پول هیچ چیز یاد نمی گیرند. نتیجه این است که مردم فقط یاد می گیرند برای پول کار کنند… اما هیچ گاه یاد نمی گیرند چه کنند تا پول برایشان کار کند.)

الناز
آبان ۲, ۱۳۹۳ ۱۰:۲۰ ب٫ظ

زیبا بود دوستم

leyla
آبان ۲, ۱۳۹۳ ۱۰:۲۲ ب٫ظ

۱۰۰۰ تا لایک

ماندانا
آبان ۲, ۱۳۹۳ ۲:۱۴ ب٫ظ

مگه میشه ارشد و دکتری با هم باشه

pasha
آبان ۲, ۱۳۹۳ ۲:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  ماندانا

بله میشود، اول این که چون دانشگاه آزاد اجازه داده با ارشد غیرمرتبط به دکتری بروند کلی پیش نیاز دادند که با ارشدها یکی است و..

مهسا
آبان ۲, ۱۳۹۳ ۶:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  pasha

اصلا ایتطوری نیست کدوم دانشگاه وچه رشته ای

مهسا
آبان ۲, ۱۳۹۳ ۷:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  ماندانا

نه اینجوری ها هم نیست ماندانا جون من خودم دانشجو دکترام نه ابن خبراهم نیست من از چند شهر آمار گرفتم هر کدوم ۵یا ۶,یا خیلی بیشتر بوده باشه۹,نفره

هومن
آبان ۲, ۱۳۹۳ ۱۰:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  ماندانا

بعضی از دروس پیشرفته در دانشگاه های خوب که برای مقطع دکتری است برای ارشد هاشونم ارائه میدن تا سطح علمی دانشجویان ارشدشون بالاتر بره .

علوم سیاسی
آبان ۲, ۱۳۹۳ ۱:۱۳ ب٫ظ

چطور میشه کلاس ارشد و دکتری با هم برگزار بشه لطفا یکی توضیح بده مگه درساشون مشترکه؟

pasha
آبان ۲, ۱۳۹۳ ۱۱:۵۳ ق٫ظ

در روزنامه ایران دیروز پنجشنبه اول آبان گزارش مفصل و مصاحبه با وزیر دادگستری در مورد خرید و فروش پایان نامه چاپ شده است. دوستانی که مرتب دم از علم و پیشرفت آن و لزوم تکمیل ظرفیت میزنند لطفا بگویند به نظر ایشان چه کسانی پایان نامه می خرند؟ ایا فقط مثلا دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیستند که بیسواد وارد شده اند و حتی تزشان را نمی توانند بنویسند؟

فریبا فلسفه
آبان ۲, ۱۳۹۳ ۹:۳۲ ق٫ظ

دانشگاه سراسری که ارزشش بیشتره،به کسایی که دعوت به مصاحبه ندن این فرصتو داد چرا دانشگاه آزاد این فرصتو به دوستانی که قدرت تست زنی پایینی دازن نمیده؟ تو مصاحبه بالاخره اونی که بار علمیش خوب باشه میتونه خودشو نشون بده ،انقد دوستانی که دعوت به مصاحبه شدن و دو دفعه انتخاب محل کردن حق بقیه رو ضایع نکنن همش منتظرن همه دانشگاه تهران قبول شن اگه قرار بود قبول شید دفعه اول میشدید یکم این فرصتو به بقیه هم بدید لطفا

سوال
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۱۰:۳۳ ب٫ظ

علوم تحقیقات فنی مهندسی کلاسهاش با ارشده هم یکیه ۴۲ نفر سر کلاس…عالیه..عالی

منتقد
آبان ۲, ۱۳۹۳ ۱۱:۵۶ ق٫ظ
پاسخ به  سوال

تهران جنوب هم کلاس ارشد با دکترا یکی میباشد. تقریبا ۲۵ نفری در هر کلاس هستند

هومن
آبان ۲, ۱۳۹۳ ۳:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  منتقد

بعضی از دروس پیشرفته در دانشگاه های خوب که برای مقطع دکتری است برای ارشد هاشونم ارائه میدن تا سطح علمی دانشجویان ارشدشون بالاتر بره .

artin
آبان ۳, ۱۳۹۳ ۰:۲۶ ق٫ظ
پاسخ به  سوال

دقیقا همینطور برای ما !!!! ۴۰ نفر به بالا اونم مجموع ارشد و دکتری !!!!

امیر-مدیریت آموزشی
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۹:۳۷ ب٫ظ

انسانهای کارآفرین انسانهایی هستند که از ناشناخته ها فرصت می سازند آنها بدنبال این نیستند که جای کسی را بگیرند و مانع پیشرفت کسی بشوند بلکه همیشه به یک بازی برد-برد فکر می کنند . الان ما در اینجا با دو گروه طرف هستیم عده ای که دانشجوی دکترا هستند و نمیخواهند افراد جدید وارد دکترقطع دکترا بشوند تا مبادا فرصت اشتغال را از آنها بگیرند و در طرف مقابل هم کسانی هستند که دوست دارند شرایط برای ورود آنها به مقطع دکترا تسهیل بشود . من الان افرادی را می شناسم که مدرک دکترا را گرفتند ولی نمیتوانند هیچ جا جذب بشوند بنابراین الان دکتر بیکار داریم نگران ۴ سال بعد نباشید . افرادی را می شناسم که با مدرک دیپلم مشغول خلق سرمایه هستند . دانشگاه ازاد الان با بررسی هرم جمعیت کشور می داند که حتی در اینده نزدیک با کمبود دانشجو در مقاطع ارشد و دکترا روبرو خواهد بود الان هم با همین مشکل دارد دست و پنجه نرم می کند علت اینکه خودش را به این در و اون در می زند برای این است که حتی در ارشد و دکترا علیرغم اعلام چند برابری ظرفیت هنوز به اندازه لازم ثبت نام نشده است و از طرفی هم از ضعف برنامه ریزی رنج می برد

سارا
آبان ۲, ۱۳۹۳ ۱:۳۹ ق٫ظ

احسنت به این تفکر امیرآقا
والا دوست من قبول شده کلاسشون ۱۵ نفر بودن امروز گفت شدیم ۷نفر-عده ای انصراف و عده ای انتقال گرفتن- پس قطعا جای خالی اینا باید پر بشه

عبداله
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۷:۵۸ ب٫ظ

دوستان عزیز سعی کنیم هیچگاه سخنان ناامید کننده برزبان جاری نکنیم وهمیشه تلاش نماییم به طرف مقابلمان امید بخشیم .وبه سخنان دلسرد کننده گوش ندهید واز خداکمک بخواهید که قطعا کمک خواهد کرد . یاعلی مدد

siiiiiima
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۴:۱۱ ب٫ظ

واقعا دلیلی برای اینکه یه سری از بچه ها اینجا با افزایش ظرفیت مخالفت میکنن وجود نداره! اگه نگران تعداد فارغ التحصیلان و بیکاری اون ها هستن که خود کسی که قبول کرده درس بخونه قطعا به بعدش هم فکر کرده! و اینو بپذیریم که هیچ کس توی این دنیا جای کس دیگه ای رو توی هیچ کجا نمیگیره! اگه هر کلاس دکترا ۵ نفر دانشجو داشته باشه و من بخوام نگران باشم که سال قبل ۲ نفر بودن الان شدن ۵ نفر و بعد قراره یه عده بیکار باشن، باید به این فکر کنم که میتونم توی رشته ی خودم از نظر اطلاعاتی بالا برم که اونی که حذف میشه من نباشم… اینایی که مخالف هستن بهتره این طور تصور کنن که این تعداد که امسال اضافه شده، رفتن خارج از ایران درس خوندن و دوباره بعد از ۴ سال برگشتن… باز هم همون اتفاق میوفته… فرقی نمیکنه که درس کجا خونده بشه… بعدم این رو در نظر داشته باشید که هیچ کدوم از ماها مجبور نیستیم ادامه تحصیل بدیم، کسی درس میخونه که حالا یا علاقه داره یا یه آینده ی کاری برای خودش در نظر داره…

سورنا
آبان ۲, ۱۳۹۳ ۸:۱۳ ق٫ظ
پاسخ به  siiiiiima

احسنت کاملا صحیح است مخالفت کننرگان از اینده شغلی خودشون می ترسن نه چیز دیگه

PHD
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۲:۵۱ ب٫ظ

به گفته میرزاده، از چالش های اصلی دانشگاه آزاد مسایل مالی است به طوری که بالغ بر نیمی از بودجه جاری دانشگاه برای هزینه های بیش از ۴۷ هزار هیئت علمی اختصاص می یابد.
میرزاده با بیان اینکه استخدام نیروی جدید نداریم، افزود: در تلاشیم که با برون سپاری فعالیت ها از خدمات نیروهای شرکتی بهره گیریم.

علی به ساناز
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۲:۲۱ ب٫ظ

ببینید بحث اینها و انها کسانی که قبول شدند و کسانی میخواهند قبول شوند یا کسانی که می خواهند به هر طوری شده قبول شوند، نیست
وقتی که ظرفیتها مثل امسال خیلی افزایش یابد مسلمأ مدرک دکتری و ارزش درس خواندن بیش از پیش کم خواهد شد.
خیلی از فارغ التحصیلان دکتری دانشگاه های دولتی در حال حاضر یا کار ندارند و یا کار مناسب ندارند و برای هیات علمی شدن باید به جاهای دورافتاده بروند تازه اینها ورودی شش یا هفت سال پیش با آن ظرفیتهای بسیار کم آن زمان هستند
خیلی از واحدهای دانشگاه آزاد بدلیل کمبود دانشجو در حال تعطیلی هستند و…………….

ساناز
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۱:۲۶ ب٫ظ

همه افرادی که قبول می شن افراد باسوادی هستند.هیچ کدوم بی سواد نیستند.چه ایرادی داره ظرفیت دکتری زیاد باشه.خودتونو بزارین جای کسانی که دارن تلاش میکنند تا از دکتری قبول بشن.

ساناز
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۱:۲۰ ب٫ظ

همه اونایی که معترض هستند کسانی هستند که خودشون یا دکترند یا دکتری می خونند.واسه همین راضی نیستند که افراد دیگه دکتری بخونند.لطفا اگه دانشگاه ازاد ظرفیت داره اجازه بدید بقیه هم بخونند.

pasha
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۱۱:۵۶ ق٫ظ

با سلام، همه مدافعین از قبول شدگان امسال هستند یا در صف تکمیل ظرفیت. من هم قبولی امسالم ولی کلاس زبان تخصصی رودهن ۳۸ نفر است و بیشتر درس های اصلی را هم یک نفر درس می دهد. چرا خودمان را فریب دهیم؟

روزانه دولتی تهران
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۱۲:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  pasha

من ورودی ۹۲ روزانه تهرانم.ترم قبل کلاس ما ۷ نفر بود استاد همون جلسه اول سر کلاس بیرون رفت.گفت چطوری دو ورودی رو یکی کردن.کلاس کارشناسی که نیست. و همون وقت دو کلاس شد…
در ضمن من سه ترم از ۴ نفر بیشتر توی کلاس ندیدم

ساناز
آبان ۲, ۱۳۹۳ ۱۲:۰۱ ب٫ظ

موافقم. در مقطع دکترا باید کلاس ۳ یا ۴ نفر باشه تا کیفیت لازم در این مقطع ایجاد شود نه اینکه کلاس با ۲۰ تا ۲۵ تشکیل شود.

سعید
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۱:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  pasha

مگر ۶ واحد درس را قرار بود ۱۰ نفر تدریس کنند؟!

خلیل
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۱۱:۳۷ ق٫ظ

دوستان این کلاس های ۴۵ نفره کجاس؟ بنده ارشد هم علوم تحقیقات بوذم، این خبرا نیست
من قبولی امسال دکتری لرزه شناسی واحد تهران مرکز هستم و فقط و فقط یک نفر هستم.
در گرایش الکترومغناطیس دو دانشجو و گرایش زلزله شناسی هم یک دانشجوی دکتری داریم، یعنی در ۳ گرایش ۴ دانشجوی دکتری !!!!!!!

دانشجو2
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۸:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  خلیل

دوست گرامی شما رشته ژئوفیزیک هستید . اگر علوم تحقیقات تشریف بیاورین مشاهده می کنید در هرکدام از این گرایش ها ۱۴ نفر گرفته ودر هرکدام فقط ۲ یا ۳ نفر ثبت نام نکردن !
یعنی هرگرایش ۱۰ الی ۱۲ نفر از ورودی ۹۳ +
۲ یا۳ نفر ورودی ۹۲

ساناز
آبان ۲, ۱۳۹۳ ۱۲:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  خلیل

دلیل اینکه در بعضی از رشته ها تعداد افراد کم است به این دلیل نیست که کیفیت اموزشی بالاست یا مسولین دانشگاه اینطور خواسته اند بلکه این رشته ها رشته های کم طرفدار و دارای متقاضی کم میباشد. بهتر شما یه نگاه به رشته های مهندسی مانند برق و مکانیک و با حتی مدیریت بندازید که انگاه متوجه میشوید که چه خبره

دوست
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۱۱:۲۹ ق٫ظ

یک سوال هم اینه که چرا شهریه ثابت دکترای فلسفه هنر ورودی۹۳در تهران مرکز با شهریه ثابت همان رشته و ورودی همان سال(۹۳) یعنی یک رشته همسان در ورودی همان سال با علوم تحقیقات اختلافی نزدیک به۱۶ میلیون ریال دارد؟واقعا جای تعجب دارد آیا این اختلاف صرفا به دلیل اختلاف مکانی می تواند باشد؟هیچکس به این موضوع پاسخ نمی دهد؟!!!!

فلسفه هنر
آبان ۲, ۱۳۹۳ ۳:۱۴ ق٫ظ
پاسخ به  دوست

سلام دوست عزیز
شما تهران مرکز قبول شدی؟
میشه لطفاً بگی اساتید کیا هستن؟

محمد
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۱۱:۲۶ ق٫ظ

ما هم کلاسامون ۴ نفره تشکیل میشه، ژئوتکنیک علوم و تحقیقات تهران

PHD
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۱۱:۱۸ ق٫ظ

برای نیمسال اول نتوانستند استاد پیدا کنند حالا میخوان برای نیمسال دوم هم ورودی بگیرند. یه باره برای ترم تابستونتونم هم ورودی بگیرین اسمشو بذارید تکمیل ظرفیت ):

علی
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۱۱:۰۵ ق٫ظ

در واحد های زیادی از دانشگاه آزاد به علت کمبود و یا بطور کلی نبود دانشجو به خصوص کارشناسی وجود دارد و عملأ رو به تعطیلی است.
یک مثال کوچک
در دانشگاه واحد سنندج هیچ کس در رشته ادبیات فارسی ثبت نام نکرده است این در حالی است که آن واحد دوازده استاد هیات علمی ادبیات دارد.

آن وقت این دوازده هزار چطور می خواهند جذب و هیات علمی شوند؟؟؟؟؟؟؟

دانشجوی تهران
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۱۰:۱۷ ق٫ظ

با سلام
حالا دوستان این ۱۲ هزار نفری که امسال قبول شدید (شاید هم بیشتر) می خواهید چه کاره بشید؟
غیر از تعداد کمی که قبلاً جذب شدن و الان فقط برای دریافت مدرک اومدن، بقیه می خواهند چکار کنند؟

سعید
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۷:۱۸ ق٫ظ

سلام
دوستان ظرفیت که یه مقدار اضافه شده ولی این اصلا بد نیست به نظرم.
من خودم ارشدم رو دانشگاه سراسری خوندم کارام رو کرده بودم برای اپلای و داشتم میرفتم که نتایج اومد و موندگار شدم.
وضعیت کلاس ها هم اونقدر که گفته میشه افتضاح نیست.
ما کلا تو واحد تهران ۴ نفریم.
به نظر من افزایش ظرفیت در این حد که شلوغش کردن نبوده چون من دوستان و هم کلاسی های خودم رو میبینم واقعا همه با سواد هستن و در سطح دکتری هستن و اینکه گفته بشه یک سری از افراد که لایقش نبودن الان سر کلاس ها نشستن و قراره فارغ التحصیل بشن توهین به دانشجوهاست.
در خصوص امکانات هم فعلا من تفاوت محسوسی با دانشگاه سراسری ارشدم نمیبینم.
در کل من که از ادامه تحصیل و اینکه میتونم همچنان تو کشور خودم باشم و پیش خونوادم راضیم.

س
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۹:۳۴ ق٫ظ
پاسخ به  سعید

من هم با شما موافقم ما در واحد تهران جنوب تو گروهمون ۶ نفریم و الحمدلله هم از نظر علمی بالا هستند

دانشجو دکتر
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۱۱:۴۰ ق٫ظ
پاسخ به  سعید

اگر فردی واقعا با سواد باشه نباید نگران باشه چون جایگاهش محفوظه . اما بیشتر دانشجوهای پذیرفته شده در دانشگاه ازاد از لحاظ سواد واقعا ضعیف هستند

سارا مدیریت آموزشی
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۰:۱۰ ق٫ظ

اشکان۱
ممنون از اطلاع رسانیت
آیا اطلاع داری که پذیرش به چه صورته؟آیا باز انتخاب باید کنیم یا مث سالهای قبل خودشون طبق رتبه واسه جاهای خالی انتخاب فرد میکنند؟

رشته مدیریت
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۱۰:۳۴ ب٫ظ

چرا شایعه سازی می کنید و الکی جو را خراب می کنید کلاس دکتری ما در قزوین ۶ نفره! مگه دانشگاه های دولتی ظرفیت کلاسشون به برکت روزانه،شبانه و پردیس کمتره!!!!

دچار نا امیدی وافسردگی حاد
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۹:۲۸ ب٫ظ

در حال حاضر ورودی های ۹۲ بیشترین ضرر مالی رو متحمل میشن درحالیکه شهریه ورودی ۹۱ خیلی با شهریه ورودی ۹۲ تفاوت داره اما شهریه ورودی های ۹۲ و۹۳ مساویه . این یعنی بیشترین ضرر متوجه ورودی ۹۲ شده !! پس لطفاً شهریه ورودی ۹۱ و ماقبل رو هم مثل ورودی ۹۳ کنید یا تفاوت شهریه بین ورودی ۹۲ و۹۳ حفظ بشه.

pasha
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۱۱:۵۸ ق٫ظ

شما راضی هستی اگر کار خودت درست نشود به ورودی های ۹۳ ضرر بزنی؟ آنوقت چه سودی به شما می رسد بجز….؟!

دچار نا امیدی وافسردگی حاد
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۸:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  pasha

شما راضی هستی ورودی ۹۳ و۹۲ یکسان شهریه بپردازن درحالیکه ۹۱ وماقبل شهریشون خیلی کمتره ؟ حالا معلومه به شماکه۹۳ هستید سود میرسه چون ۹۲ داره بار ۹۳رو تحمل می کنه واین اصلاً انصاف نیست .رقم هرسال باید متفاوت باشه
این یعنی شهریه ورودی ۹۲ نباید به اندازه ۹۳ بالا می رفت نه اینکه جنابعالی شهریه بیشتری بخواهی بپردازی !

مدیریت دولتی
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۷:۱۱ ب٫ظ

همه اونایی که دارن تعریف و تمجید میکنن کسانی هستن که قبول نشدن و به تکمیل ظرفیت امیدوار هستن یا کسانس هستن که واحد های شهر های کوچک قبول شدن. دوستان نگران نباشد. آقای میرزاده بر اساس نظرات بیان شده در ایت سایت تصمیم نمی گیرن.

سروش
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۷:۰۹ ب٫ظ

من خودم بازاریابی قبول شدم اما وقتی می بینم دوستان خیلی نگران تکمیل ظرفیت بهمن هستندمی خوام خاطرشان مطمئن کنم که صددرصدتکمیل ظرفیت خواهد بود زیرا دانشگاه آزاد اگر عقب نشینی کنه یعنی در افزایش ظرفیت اشتباه کرده واین کار نخواهد کرد ودر این زمینه برای اثبات حقانیت خود تکمیل ظرفیت بهمن در نظر خواهد گرفت.

سارا مدیریت آموزشی
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۰:۰۶ ق٫ظ
پاسخ به  سروش

ممنون آقاسروش از امید دادنتون

دکتر بعد از این
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۷:۰۹ ب٫ظ

ما ها آش نخورده و دهن سوخته شدیم!هر کسی من و میبینه میگه امسال که همه قبول شدن دکترا پس تو چرا قبول نشدی؟؟،!!!

ما که به لطف و عنایت اساتید رتبمون از ۲۳ رسید بعد از مصاحبه به ۵۸.کی گفته همه قبول شدنتو رشته ما فقط ۳۵ در صد رو برداشتن

صبا
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۹:۰۴ ب٫ظ

دقیقاً وضعیت منم مثل شماست من که با رتبه خوب خیری از افزایش ظرفیتها ندیدم حالا هی بگن ظرفیتا اضافه شده.

نگار
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۷:۰۵ ب٫ظ

کسی می دونه تکمیل ظرفیت دکترا جطوریه

آموزش زبان
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۶:۳۵ ب٫ظ

ظرفیت دانشگاه های قبلی زیاد نشد عزیزان، فقط واحدهای دیگه که اکثرشون شهرهای دور از تهران بودن امسال مجوز دکتری گرفتن، ظرفیت دانشگاهها در تهران یا اصفهان و …. با پارسال فرق چندانی نکرده

سمانه
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۶:۱۷ ب٫ظ

برا هر واحدی حدود ۱۱ نفر آموزش محور قبول شده حتی واحدای کوچیک، حالا پژوهش محور بماند. بحث اساتید و اشتغال هم که دیگه بماند.

تکمیل ظرفیت بهمن
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۵:۵۲ ب٫ظ

شانسو ببین حالا که نوبت ما شد تکمیل ظرفیت بهمن روی هواست

سحر
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۵:۴۶ ب٫ظ

من امسال در اعلام نتایج اولیه دکترای دانشگاه آزاد قبول شدم. بعد از مصاحبه و اعلام نتایج نهایی نیز رتبه ام بهتر شد و مجاز به انتخاب مجدد شدم ولی تا امروز در هیچ مرحله ای قبول نشدم.

SH.M
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۵:۴۱ ب٫ظ

اگر ظرفیت دانشگاه آزاد برای دکترای امسال ۱۲۰۰۰ نفر است چرا هنوز کسانی که جزو ۸۰۰۰ نفر قبولی اولیه بودند در هیچ انتخابی قبول نشدند؟

SH.M
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۵:۳۶ ب٫ظ

کسانی که خواهان کاهش ظرفیت ارشد و دکترای دانشگاه آزاد هستند چرا یک طرفه قضاوت می کنند مگر دانشگاه دولتی یا علمی کاربردی، پیام نور، پردیس های خودگردان چه امکاناتی را در اختیار دانشجویان قرار می دهند که دانشگاه آزاد را زیر سؤال می برند؟

SH.M
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۵:۳۰ ب٫ظ

دانشگاه آزاد امسال بعد از اعلام نتایج امتحان کتبی فقط ۸۰۰۰ نفر را قبول اعلام کرد و برای مصاحبه دعوت کرد، الان هنوز کسانی هستند که دعوت به مصاحبه شده بودند ولی بعد از اعلام نتایج نهایی و انتخاب مجدد و همچنین تکمیل ظرفیت هنوز قبول نشدند. پس اگر ظرفیت جذب ۱۲۰۰۰ نفر است باید کل اون ۸۰۰۰ نفر قبولی اولیه همه برای دکترا پذیرفته می شدند، چرا این چنین نشد؟

سایه
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۴:۳۶ ب٫ظ

هر کسی باید هدفشو از دکتری خوندن مشخص کنه,به نظر من ظرفیت بالا خیلی بهتره ,چون در اینصورت ملاک مدرک نیستش بلکه توانایی فرد و اون معلوماتی هستش که هر فردی به تناسب توان و علاقش می تونه کسب کنه و لا اگه کسی صرفا برا کاریابی بخواهد دکتری بخون اشتباه محضه چون خیلی از مشاغل احتیاجی به مدرک دکتری نداره ودر آمد بالایی هم داره.پس به نظر من بایستی هر کسی که می خواهد بدونه مانع بتون دکتری بگیره. و در حقیقت منافع ملی ایجاب میکنه که محقق و دکتر بیشتری داشته باشیم تا کارگر و رفتگر.

الهه
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۴:۲۶ ب٫ظ

ظرفیت باید کم بشه همون بلایی که به سر لیسانس و ارشد اومد داره به سر دکترا میاد

حسین
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۱۰:۴۴ ق٫ظ
پاسخ به  الهه

برای موافقین افزایش سهمیه پذیرش ازاد متاسفم و اصلاً به در باغ سبزی که الان دانشگاه آزاد با قبول کردن در دکتری داره نشون میده نباید اعتماد کرد… خدائیش مدرکش الان دیگه اعتباری نداره

دکترا
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۱۱:۴۸ ق٫ظ
پاسخ به  الهه

صد در صد موافقم. اگه اینطور پیش بره در اینده نزدیک شاهد تعداد زیادی فارغ التحصیل بی سواد دکترا در سطح کشور خواهیم بود

ahoo
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۴:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  دکترا

موافقم شدید باید جلوی افزایش ظرفیت گرفته بشه

معماری
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۳:۵۱ ب٫ظ

این حرفا چیه دانشگاه آزاد از بهترین دانشگاه هاست.و در هیچ جای دنیا درس خواندن جرم نیست و سد کنکور وجود ندارد.

رضا
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۴:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  معماری

عزیز برادر مشکل درس خواندنه نیس مشکل تعداد زیاد فارغ التجصیلانه

غلام
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۳:۴۰ ب٫ظ

زمستانی سرد کلاغ غذا نداشت تا جوجه هاشو سیر کنه , گوشت بدن خودشو میکند
و میداد به جوجه هاش میخوردند
زمستان تمام شد و کلاغ مرد!
اما بچه هاش نجات پیدا کردند و گفتند:
آخی خوب شد مرد, راحت شدیم از این غذای تکراری!
این است واقعیت تلخ روزگار ما..!

pasha
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۳:۲۹ ب٫ظ

واحدهای دور افتاده که دو سه سال است مجوز دانشجوی ارشد گرفتند امسال هر کدام ۳۰-۴۰ نفر دانشجوی دکتری گرفته اند و شاهکار دانشگاه آزاد این است که به جای ۴۰ هزار دلار دانشگاه های اروپایی تنها ۲۰ هزار دلار شهریه می گیرد و دوستان هم باز تکمیل ظرفیت می خواهند. تکمیل کدام ظرفیت؟

رشته مدیریت
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۱۰:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  pasha

تعداد کلاس دکتری قزوین فقط ۶ نفره! ۳۰-۴۰ نفر کجا بود!

سورنا
آبان ۲, ۱۳۹۳ ۸:۱۶ ق٫ظ
پاسخ به  pasha

۴۰ نفر ؟اغراق نکن عزیز جان!!!!

دنیا
آبان ۲, ۱۳۹۳ ۱۲:۱۰ ب٫ظ
پاسخ به  سورنا

اغراق نیست من دانشجوی دکترا برق هستم ۲۵ تا ۳۰ سر کلاس هستند

اشکان 1
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۳:۰۸ ب٫ظ

تکمیل ظرفیت دکترا ازاد برای نوبت دوم به قوت خود باقی می باشدو هفته اینده اطلاع رسانی میشود.منبع دوستم مرکز ازمون

mohsen
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۲:۲۸ ب٫ظ

آخرش مدرک دکتری هم به چالش کشیده شد
مدرک دکتری دانشگاه سراسری وپردیس سراسری و آزاد نهران بود که ارزش داشت.. این باعث افزایش بی کاری ذر آینده خواهد شد

ماندانا
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۱:۵۵ ب٫ظ

کجااینقدر شلوغ الان دانشپگاه ما نه نفریم و کلی فضا و امکانات بی خودی جو میدن

به همه
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۳:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  ماندانا

رشته و واحدتون رو لطفا ذکر کنید خانم ماندانا

ماندانا
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۴:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  به همه

علوم تحقیقات ادبیات

saba
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۴:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  ماندانا

ما هم ۵ نفر بیشتر نیستیم.علوم و تحقیقات.ریاضی محض

سحر
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۱۱:۵۵ ق٫ظ
پاسخ به  saba

دکترا حداکثر باید سه چهار نفر باشند. مگه قرار لیسانس فارغ التحصیل بشه که در بعضی از واحد ها تعداد حاضر در کلاس به بیش از ۱۰ نفر رسیده

رضا
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۴:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  ماندانا

به نظرت ۹ تفر زیاد نیس فضا امکانات که منظور زمین بایر وخالی نیس منظور امکانات استاد-کتابخونه-سایت -دسترسی به منابع انجام تحقیقات کاربردری

سمیرا
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۴:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  ماندانا

ما هم ۳ نفر هستیم

ماندانا
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۵:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  ماندانا

ادبیات علوم تحقیقات ساوه

ارشد خیلی قدیمی دکری جدید
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۷:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  ماندانا

ما ۶ نفریم

رشته مدیریت
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۱۰:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  ماندانا

کلاس دکتری ما هم در قزوین ۶ نفره

elham
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۱۱:۱۶ ق٫ظ
پاسخ به  رشته مدیریت

کلاس ما هم ۳ نفره

روزانه دولتی تهران
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۱۲:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  ماندانا

ماندانا من ورودی ۹۲ روزانه تهرانم.ترم قبل کلاس ما ۷ نفر بود استاد همون جلسه اول سر کلاس بیرون رفت.گفت چطوری دو ورودی رو یکی کردن.کلاس کارشناسی که نیست. و همون وقت دو کلاس شد…
در ضمن من سه ترم از ۴ نفر بیشتر توی کلاس ندیدم

ماندانا
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۴:۵۶ ب٫ظ

دوست من رشته با رشته فرق داره الان ادبیات رازی دانشگاه بوعلی و خیلی از دانشگاه های دولتی هم ۹یا بیشترن

خدا بزرگه! ادبیات.به ماندانا
آبان ۱, ۱۳۹۳ ۵:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  ماندانا

سلام ماندانا،من ساوه انصراف دادم.ورامین ثبت نام کردم.امروز جاتون خالی بود نبودید ازتون خداحافظی کنم.انشاالله موفق باشید

ماندانا
آبان ۲, ۱۳۹۳ ۱۱:۲۰ ق٫ظ

چرا من کلاس بودم اماشما رونمیشناسم

ماندانا
آبان ۲, ۱۳۹۳ ۴:۰۲ ب٫ظ

مگه ورامین دکتری داره

سعید
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۱:۲۷ ب٫ظ

مگر افرادی که در دانشگاههای دولتی درس می خوانند چه امکاناتی دارند که ازاد ندارد همان کتابهای ترجمه شده خارج کشور ، روش تدریس سخنرانی و روش امتحان حافظه محور
یقینا ما در زمینه اشتغال جوانان در کشور مشکل داریم ولی درمانش محدود کردن تحصیلات عالی نیست . در کشورهای پیشرفته دنیا سدی بنام کنکور در هیچ مقطعی وجود ندارد. حداقل دانشگاه ازاد برای میلیونها نفر شغل ایجاد کرده است و جلوی خروج میلیونها دلار ارز را از کشور گرفته است .

سالار
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۳:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  سعید

احسنت

ماندانا
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۵:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  سالار

عالللللللللللللللللللللللللللللیییییییییییییییییی

رویا
مهر ۳۰, ۱۳۹۳ ۵:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  سعید

آفرررررررررررررررررین