مدرسان شریف پنجمین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی کنفرانس رویکردهای نوین در علوم انسانی چهارمین کنفرانس پژوهش های نوین در علوم انسانی کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد در قرن 21 ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت اقتصاد و حسابداری کنفرانس علوم کشاورزی و محیط زیست  پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی کنفرانس بین المللی پژوهش در هنر کنفرانس بین المللی علوم مهندسی و تکنولوژی موسسه ابن یمین کتابخانه فرهنگ

افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت دکتری در آیین نامه استعداد درخشان

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی از افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت دوره ی دکتری در آیین نامه استعداد درخشان خبر داد.

عبدالرحیم نوه ابراهیم در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: براساس آیین نامه استعداد درخشان ظرفیت پذیرش در دوره کارشناسی ارشد کم نشده بلکه ۱۰ درصد نیز ظرفیت دوره دکتری براساس آیین نامه استعداد درخشان (پذیرش بدون آزمون) افزایش یافته است.

وی در خصوص درخواست دانشجویان دانشگاه شریف نیز ادامه داد: دانشجویان دانشگاه شریف علاقمند هستند یک پذیرش نیز در بهمن ماه علاوه بر کنکور مهر در دوره کارشناسی ارشد و دکتری داشته باشند این درحالی است که هیچ دانشگاهی برای بهمن پذیرش ندارد و پذیرش ارشد و دکتری از سال گذشته یکبار شده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی افزود: برهمین اساس مقدور نیست یک آزمون برای بهمن برگزار شود.

امیدواریم در روزهای آینده خبرهای شفاف تری در این خصوص منتشر گردد.

عضویت در کانال تخصصی آزمون دکتری

نظرات (۳۱)

  1. فاطمه می‌گه:

    سلام دوستان بنظرتون برا رشته برق مخابرات برامصاحبه کنکوردکترا ،ارشد شهیدرجایی تهران بودن الویت داره یا دانشگاه یزد ارشد.

  2. سیما می‌گه:

    نکته ای که به عقیده بنده وجود داره و در صحبتهای حضرات نمیبینم به اون اشاره کنند این هست که در ورود به مقطع دکتری (برخلاف ورود به کارشناسی ارشد که صرف نمره کافی است)وجود تمام شرایط آیین نامه استعداد درخشان تنها میتونه مجوزی برای دانشگاه برای دعوت اون دانشجو به مصاحبه باشه نه به معنی پذیرش قطعی او!
    مسلمه که هیات علمی که مصاحبه میکنند هم بدون پرسش های علمی و احراز صلاحیت های پژوهشی و اخلاقی، اون شخص رو پذیرش نمیکنند. پس دلیل نداره کسانی که رتبه های خوبی در ازمون کسب میکنند و صلاحیت های پژوهشی و اخلاقی لازم رو دارند نگرانی یا مخالفت وِیژه ای با دعوت دانشجوهای استعداد درخشان به مصاحبه داشته باشند.

    • لیدا می‌گه:

      واقعاً سیما خانوم خیلی پیش اومده اصلا برنداشتن اساتید. پارسال یه گرایش تو دانشکده ما با این که متقاضی داشت اما هیچ کدوم تو مصاحبه قبول نشدن پس اگر کسی مصاحبه رو میاره نه تنها معیارهای آموزشی و پژوهشی رو داشته بلکه از نظر اساتید شایستگی ورود به مقطع دکترا رو داشته. واقعاً عجیبه که بقیه که با ۴ ماه خوندن کنکور دادن خودشونو برتر و بهتر از بچه های استعداد میدونن. هم شما هم آقا سینا دقیقا حرفاتون درسته.

  3. sinaبه هیئت علمی و علی و ... می‌گه:

    آقای هیئت علمی لطفا در مورد این جمله هم دلیل منطقی بیارید
    “در ضمن درس خوندن در طول زمان ارزشمندتر هست تا خوندن در طی حداکثر شش ماه ولو رتبه ۱ چرا چون مطالب تو حافظه کوتاه مدته”
    علی آقا مطمئن باشید دانشجوی مقطع ارشد که مقاله نوشته و مدعی استعداد درخشان هست، حتما حتما از پس خوندن و فهم مقالات برمیاد.

  4. علی می‌گه:

    بچه ها این خبر درست نبوده دکتر گفت افزایش ظرفیت برای کارشناسی ارشده نه دکترا

  5. دانشجوی دکتری وهیات علمی به sina می‌گه:

    دوست عزیز سلام.اولا درمورد زبان عرض کنم کسانی که از طریق کنکوروارد میشوند یکی از بخشهایی که باعث رقابت ورتبه های برتر میشود زبان هست .دوست عزیز زبان درسی نیست که بخوای دردوماه درس خواندن کامل پاسخ بدی.دوست عزیز طبق آئین نامه های دانشکده ها نمره زبان باید قبل از امتحان جامع ارائه گردد،تبصره ای وجود دارد که درصورتیکه ۸۰% نمره موردنظر راکسب کنید میتوانی درآزمون جامع شرکت کنید.
    اما درمورد کنکور،دوست گرامی آیا شخصی که ادعای برتری نسبت به دیگران را دارد نتواند در پاسخ دادن به سوالات زمان،استرس وسایر پارامترها را مدیریت کند استعداد هست یا شخصی که مدیریت میکند وقبول میشود؟دوست گرامی درکلاسهای دکتری اساتید محترم مدام به دانشجوهای خودیاداوری میکنند که شما باید بتوانید سوالات(۱۸واحددرسی دکتری)راباخلاقیت ومدیرتی زمان پاسخ دهید.
    اما درممورد تصادفی نبودن نمره،دوست گرامی متاسفانه الان برخی از اساتید فقط ازجزوه تدریس واز ۱۵ یاچندتا مثالی که حل کردندسوال میدند به دانشجو.آیا به نظر شما استعدادنباید سوالاتی فراترراپاسخ دهید؟دوست گرامی من همه ی این مسائل را دردانشگاه های مختلف بررسی ومیتوانم با مدرک خدمت شما ارائه دهم ودلیل مخلافت به مقط دکتری ازطریق ائین نامه های فعلی را بگویم.دوست گرامی شرایط چندسال اخیر ایجاب میکند بسیاری ازخانم ها دردانشگاه آزاد درس بخوانند چون خودم مدعو دانشگاه آزاد هم هستم.خدایی برخی ازدانشجوها(نه همه) جداازبحث معدل ،اختراع ومقاله ISI اونم نه یکی بلکه من دانشجویی دارم که ۱۴ مقاله ISIدارد،مقاله ISI(درالزیویرووایلی )نمی تواند تصادفی باشیدبا این حال بعضی ازادی ها نمی توانندوارد دکتری دولتی ازطریق استعدادشوندپس دانشجویان استعدادباید وصدالبته بایدباید متفاوت تر ازدیگران وبرتر باشند ومعدل هم تنها پارامترنیست.درضمن دوست عزیز درخیلی ازدانشگاه های شهرستان ها درهرشته ۳ یا حداکثر۴نفرشایدهم کمتر هیات علمی دروس تخصصی نداریم پس ………………………………….

    • سیما می‌گه:

      سلام مجدد خدمت استاد بزرگوار؛
      بنده از کیفیت دانشگاهی که شما در حال تدریس و تحصیل در آن هستید مطلع نیستم ولی در دانشگاهی که بنده قریب به ۷ سال درآن تحصیل کردم(علامه طباطبایی) خبری از امتحان با تکیه صرف به جزوه و مثالهایی که خودشان زدند نیست!
      در رشته بنده (حقوق خصوصی) قریب به اتفاق سوالات امتحانی از پرونده هایی است که بعضا هنوز در دست قضات در دست بررسی است و سوالات کاملا استدلالی و بعضا با توجه به زمان محدود پاسخگویی بسیار مشکل است . به این صورت ما مدیریت زمان رو هم یاد میگیریم وگرنه اون درس رو پاس نمیشیم!
      حتی در دوره کارشناسی هم خیلی پیش اومده که در یک امتحان دو پرونده ذکر شده و از ما خواسته میشه که ظرف مدت ۱ ساعت و نیم مثل یک قاضی یا وکیل استدلال کنیم و بگیم که رای به چه نحو باید صادر بشه! و به عقیده بنده یکی از دلایل معروف بودن علامه به نمرات پایین دادن به دانشجو ها همین نحوه طرح سوال باشه.
      به همین دلیل کیفیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه محل تحصیل رو هم باید لحاظ کنیم در استعداد درخشان شناختن یک دانشجو.

  6. sina می‌گه:

    دانشجوی دکتری و هیئت علمی این چیزی که شما می گید کاملا درسته. ولی فراموش نکنید که بحث اینه زبان واقعا تعیین کننده استعداد نیست چون اگه باشه چرا تو نظام آموزشی فکری به حال آن نمیکنند. چرا تو مقطع دکتری به دانشجو اجازه میدن ا روز قبل از دفاع مثل فردوسی مدارک زبان خود را ارائه دهن. چرا برای بخش با آزمون در بدو ورود مدرک رو از طرف نمی خوان. ببینید فردی که دو مقطع شاگرد اول بوده یک مساله تصادفی نیست. منطق داشته باشید این فرد تونسته باشه چند تا استاد رو با خودش هماهنگ کرده باشه. شما که بهتر میدونید که همه درسا توسط استادان همان دانشکده تدریس نمی شود بالاخره بحث استادای پروازی و .. هم هست. پس قبول کنید که یک امر کاملا منطقی است و میتونه باعث تمایز باشه. اتفاقا در مورد کنکور که عادل میگه مجاز نشده این اصلا به نظر من عیب نیست. اساسا کنکور شرایط خاص خودش رو داره. استرس و مدیریت زمان تو بحث مهم هستن. که طرفی که خوب خونده ولی نمیتونه خوب انتقال بده. شاگرد اول دو دوره
    مقالات علمی پژوهشی نه n تا مقاله همایشی
    دو سال دانشجوی نمونه آموزشی و پژوهشی و … می تونه باعث تمایز باشه.
    در ضمن درس خوندن در طول زمان ارزشمندتر هست تا خوندن در طی حداکثر شش ماه ولو رتبه ۱ چرا چون مطالب تو حافظه کوتاه مدته .

    • سیما می‌گه:

      با عرض سلام خدمت دوستان عزیز
      به عقیده بنده وقتی عنوان استعداد درخشان به شخصی اطلاق میشه، وظیفه خیلی سنگین تری نسبت به سایرین بر دوشش قرار میگیره و اینطور نیست که فکر کنه چون این عنوان رو یدک میکشه دیگه از درس و اینا فارغ شده و تا ابد درخشان باقی میمونه!
      بنده نفر اول کارشناسی بودم و بدون کنکور در دانشگاه دوره کارشناسی (علامه طباطبایی) پذیرفته شدم.(البته کنکور رو در گرایش دیگری از رشته س خودم شرکت کردم ولی دانشگاهی که پذیرفته شدم باب دلم نبود)
      از ابتدای ورودم به مقطع ارشد بابت اعتمادی که دانشگاه به بنده کرده بود و بدون کنکور پذیرفته بود، مسئولیت سنگینی بر عهده ام گذاشته شده بود. به همین دلیل تلاشم رو دو چندان کردم تا دچار افت نشم. به امید خدا مجددا در دوره ارشد نفر اول هستم و اولین کسی هم بودم که از پایان نامه ش با درجه عالی دفاع کرده و دو مقاله علمی پژوهشی هم در دست بررسی دارم.
      ضمن اینکه در دوره ارشد اکثر اساتید مدعو بودن و حتی استاد مشاور و داور پایان نامه بنده نیز هیچ شناختی در مورد بنده نداشتند و بنده تجربه حضور در کلاسهای ایشان را نداشتم و با این حال در ارزیابی پایان نامه حتی ادب حین ارائه رو هم لحاظ کردن و نمره کامل رو به بنده دادند.

      استاد گرامی؛ به نظر بنده یک یا دو نمره پایین در کارنامه به معنای عدم استعداد محسوب نمیشه. پایین ترین نمره بنده در کارنامه ۱۵ بود که اتفاقا از درسی که با استاد راهنمام داشتم، گرفتم ولی با این حال ایشون لطف داشتن وبه لحاظ علمی بنده را قبول داشتن. من همه اساتیدم رو واقعا دوست داشتم حتی کسانی که نمره عالی به بنده ندادن.
      به عقیده بنده دانشجو باید خوب و با کیفیت درس بخونه و این اخلاقشه که باید درخشان باشه.
      بنده هم معتقدم که معدل یک اماره(نشانه) بر وجود استعداد هست اما خلافش هم در مصاحبه علمی قابل اثباته!
      جناب عادل؛ بر عکس فرمایش شما رو هم بنده در دوره ارشد تجربه کردم. کسایی که با کنکور اومده بودن و رتبه های خیلی خوبی هم داشتن ولی اکثرا یا به لحاظ عملی اصطلاحا کم آوردن یا اخلاق علمی نداشتن و همچنان در فضای غیبت کردن از یه دانشجو نزد استاد و … بودن. حتی دانشجوی استعداد درخشانی هم سراغ دارم که هرگز احترام به استادش رو بلد نیست و نزد استادش افاضات و خطابه ایراد میکنه!
      به همین دلیل خوبه که استقرا نکنیم و از جزئیات، نتیجه کلی نگیریم.

    • علی می‌گه:

      آقا سینا با تمام صحبتاتون موافقم. فقط در ارتباط با زبان، به نظرم یه دانشجو برای ورود به مقطع دکتری باید زبان رو بدونه و ندونستنش مبنی بر بی استعداد بودن دانشجو نیست ولی یک الزام هست.

  7. adel می‌گه:

    سلام.
    من کامنت های دوستان رو خوندم. با نظر دانشجوی دکتری و هیئت علمی کاملا و ۱۰۰% موافقم.
    باید جلوی ورود بی رویه به دوره دکتری گرفته بشه. خدا شاهده عین گفته دانشجوی دکتری و هیئت علمی طرز نمره معدل ارشد نمیتونه تنها ملاک برای ورود به دکتری بشه. بلکه معیارهای زیادی هست که اگه در نظر گرفته بشه.
    من خودم دانشجوی دکتری هستم و با رتبه عالی پارسال قبول شدم. الان متاسفانه سه همکلاسی بدون کنکور تو کلاسمون داریم که به جد میگم حق هیچ کدوم نبود. یکیشون جالبه تو کنکور دکتری اصلا مجاز هم نشده بود!! حالا چطور شدن استعداد درخشان، الله اعلم. ولی ایشالا روزی حق به حقدار خواهد رسید.

  8. دانشجوی دکتری وهیات علمی به علی می‌گه:

    دوست عزیزشما ۱۰ نمیگیری بلکه سیاستهای دانشگاهها برای جذب دانشجوی بیشتر استادهارومجبورمیکنند ۱۰ ثبت کنند.علی اقای عزیزشما ومن میدونیم الان دانشجوها درس نمیخونند وقتی شماکه ادعای پذیرش با استعداد داری چرا میگی کلاس نمیری و…..آخرشم ۱۰ میگیری !!!نه عزیزم ۱۰ روبرات ثبت میکنند.درضمن بنده در تدریس به خدایی که میپرستیم کوتاهی که نکردم هیچ،بلکه سعی کردم باتمام وجودم تدریس کنم واگر لطف کنی وتشریف بیاری سرکلاس بنده حتی اگر رشته شما هم که باشد قول میدم کاملا متوجه بشی من چی دارم تدریس میکنم.متاسفانه الان دانشجوها انگیزه ای برای درس خواندن ندارن این واقعیت هست پس به جای حاشیه و….بهتراست به اصل موضوع پرداخته شود.پاسخ ندادیدواقعا چه چیزی شمارومتمایز ازبقییه کرده که باید به عنوان استعداد شناخته باشید؟صرفا معدل که الان دانشگاهها سرگرفتن دانشجودرمقطع کارشناسی وارشد دعوا دارند؟شما لطفا به کلمه استعداددرخشان بیشترفکر کنید چراکه مفهوم زیادی داردولی متاسفانه فقط درایران معدل بالاشده استعداد.از هر مدرس واستاددانشگاه سوال کنیددراین زمان ودرحال حاضر مخالف ورودبه دکتری ازاین طریق می باشد.

    • علی می‌گه:

      ما ازون دانشجوها نیستیم استاد عزیز. اگر بودیم که دانشجوی نمونه نمیشدیم. باید خدمتتان عرض کنم که اگر از شخصی خوشم نیاد کلاسشو نمیرم.

      • ناهید می‌گه:

        منم با نظر دانشجوی دکترا موافقم نه تنها معدل بلکه باید زبان و رزومه قوی و حتی ادب و خیلی چیزای دیگه مدنظر قرار داده بشه که مثلا یک دانشجویی از شیراز این شرایط رو داشته باشه بخواد برا تهران یا ساری یا اصفهان اقدام کنه اساتید دانشجوی خودشونو با کمترین رزومه نگیرن بلکه دانشجوی نمونه بگیرن اینطوری باعث پیشرفت کشور میشن و اون دانشجو حتی باعث عملکرد خوب اون گروه اموزشی هم میشه

    • PHD93 می‌گه:

      کاملا موافقم جالبه در دانشگاه این دانشجویان خیلی حق به جانب رفتار می کنند

  9. دانشجوی دکتری وهیات علمی می‌گه:

    سلام به دوستان عزیز.دوستان در مورد جذب دانشجوازطریق استعداد درخشان اتفاقا باید ورود سخت تر شود.متاسفانه در برخی از دانشگاههاخیلی از دانشجویان ازطریق روابط معدلهای بالایی کسب میکنند.ممن در دانشگاهی که تدریس میکنم(دانشگاه دولتی) واقعا می بینم برخی ازهمکارهای من چطور دانشجویانی که اصلا نمیتونند نمره خوبی از درس من کسب کنندنمره های بالایی به اونها داده میشه.دانشجوی استعدادی که وارد مقطع دکتری میشه به نظر بنده معدل باید بخش خیلی جزئی روشامل شودوآیتم های دیگه باید در اولویت قرارگیرد.ایا به نظر شما دانشجویی که ادعای استعداد داره ولی هنوز مقاله ISI نداره باید دکتری بخونه؟دانشجویی که فقط معدل راحالابرخی با تلاش وبرخی با..افزایش داده باید دکتری بدون کنکور بخونه؟ببخشید متاسفانه برخی از این دانشجویان انگار فکر میکنند چون معدل بالایی دارند خیلی هنر کردند نه عزیز،دانشجویی که معدل متوسط داره و کنکورامتحان میده وازبین چندهزار رتبه دورقمی و ازفیلتر مصاحبه عبور وقبول میشه ،استعدادهست.زمانی استعداد واقعا استعداد بود نه الان که همش شده سفارش نمره دادن.
    به عنوان یک هیات علمی دانشگاه با ۵سال سابقه تدریس در دانشگاه دولتی وآزاد نظر این هست که راه ورود از طریق استعداد به مقطع ارشد ودکتری باید برداشته ویا باید فوق العاده سخت شود،خداشاهده دانشجویی ازمن به زور شده ۱۰ ولی مابقی نمره ها……واقعا متاسفم،مامدرسان درصورتیکه سخت نگیریم درحق خودمان وکشورخیانت میکنیم.واقعا بغض کرده ام از این همه ……………. بااین سایت اتفاقی آشنا شدم وامیدوارم پیام من فیلترنشود.امیدوارم به جای بحث معدل ونمره زبان واقعا بشینید وفکر کنید چه چیز شما متمایز ازسایرین هست که باید به عنوان استعدادوراحت وارد دوره دکتری شویددرصورتیکه خیلی ها به سختی و بارنج وارد میشوند.آیا فقط معدل؟من دانشجویی دارم که هم کاروهم درس میخونه وخداشاهده خودش نمره گرفته.استعداد یعنی استفاده ازتوانایی به نحو احسنت.نه سفارش ویاحتی خریدمقاله و……

    • علی می‌گه:

      لازم به ذکره که بنده مقاله آی اس ای دارم و معدلمم خوبه اما استاد بزرگوار واقعاً پیش اومده اصلا از استادی خوشم نیومده درسش رو نمیخونم سر کلاسشم نمیرم و نهایتا یه دهی میگیرم. وقتی کسی درس شمارو نمره نیاورده دلیل بر این نیس که بی استعداده. شما نظراتتون رو میتونید برای برنامه ریزی های سالهای دیگر ارایه دهید نه چندماه مانده به فراخوان بین این همه نگرانی و استرس دانشجوها.

    • مونا می‌گه:

      کاملا با نظر شما موافقم. من دانشجوی سال دوم دکتری هستم که از طریق کنکور وارد شدم ولی امسال دیدم تو رشته خودمون یکیو گرفتن که فقط معدل ۱۷ به بالا داشته و یک مقاله علمی پژوهشی. واقعا میخوام ببینم این استعداد درخشان هست!!!!
      به نظر منم باید شرایط ورود از طریق استعداد درخشان سخت باشه تا فقط اگه یکی واقعا استعداد درخشان هست بیاد دکتری. کسانیکه از طریق کنکور وارد میشن چنتا درس و زبان و هوش را برای کنکور خوندن. اونوقت کسائیکه میخوان از طریق استعداد وارد بشن نمیخوان یه درس زبان را بخونن که بتونن نمرشو بیارن.

  10. علی می‌گه:

    بچه ها موضوع اصلی الان برداشتن شروط اجباری زبان و معدل کارشناسی هست. اصلا ده درصد یا بیست درصدم اضافه بشه فرقی به حال ما نداره با این آیین نامه جدید که.

  11. دانشجو ریاضی می‌گه:

    با این آیین نامه همون ۱۰ درصد هم تکمیل نمیشه، چه برسه به ۳۰ درصد.

  12. سارا می‌گه:

    اقا بهرام سلام شرایطش چیه؟

  13. میثم می‌گه:

    با سلام. سامانه ثبت نام دوره دکتری تخصصی پژوهش محور سال ۱۳۹۳ مجدد فعال شد.

  14. بهرام می‌گه:

    سلام. مهم سهمیه نیست که ،مهم شروط لازمیه که برای ورود به این سهمیه تو آیین نامه جدید گذاشتن.تا اون عوض نشه افزایش سهمیه هر چند تایی هم برای دانشجو فایده ای نداره.

  15. مهدی می‌گه:

    سلام این یعنی چی؟
    یعنی سهمیه بدون آزمون دکتری شده ۳۰ درصد؟

  16. سارا می‌گه:

    ناهید جان من هم ایمیلشون دارم چی میخیاید بگید من انتقال بدم

  17. ناهید می‌گه:

    ای کاش یک نفر ایمیل دکتر نوه ابراهیم رو بگن تا این موضوع رو در میان بزاریم و اگه حرف از عدالت میزنن اینو رسیدگی کنن.

درج نظر