ضرورت ساماندهی پذیرش دکتری براساس طرح سنجش و پذیرش

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رضا صابری گفت : طرح سنجش و پذیرش دانشجو  تنها راه حل برای رفع مشکلات و ابهامات موجود در شیوه پذیرش دکتری است.

رضا صابری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: مجلس آمادگی کامل برای عملیاتی کردن طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی شامل دکتری و ارشد دارد اما متاسفانه وزارت علوم آمادگی دارد تغییراتی در خصوص شرط آزمون اجرا کند که با آنچه در طرح مذکور آمده تفاوت دارد.
وی افزود: آنچه ما در طرح سنجش و پذیرش دانشجو پیگیر بودیم، این بود که مسئولیت آزمون ورودی بخشی بر عهده دانشگاه و بخشی برعهده سازمان سنجش باشد اما وزارت علوم تغییراتی در این طرح داد.
وی با بیان اینکه اراده کمیسیون آموزش و تحقیقات بر اجرای این طرح جامع و هدفمند است، خاطر نشان کرد: این طرح شامل محورهای اساسی است و قرار نیست به دانشگاه‌ها واگذار شود بلکه در این طرح آمده ناظر اصلی بر برگزاری آزمون و اجرای صحیح آن وزارت علوم است اما دانشگاه‌ها هم سهمی در انتخاب دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی داشته باشند.

وی یادآور شد: بلافاصله پس از بررسی نهایی بودجه 94 این طرح در صحن مجلس بررسی می‌شوند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

29 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایرانی
بهمن ۱۴, ۱۳۹۳ ۱۰:۱۲ ق٫ظ

کسی که ازیک دانشگاه معتبرفارغ التحصیل شده باکسی که ازیک دانشگاه بادرجه کمترفارغ التحصیل شده آیابایدشرط معدل یکسان تلقی بشه.شرط معدل بایدبه نسبت محل دانشگاه ونوع دوره فارغ التحصیلی و همچنین همخوان بودن رشته ارشدوکارشناسی بارشته موردتقاضادردوره دکتری آنهم فقط به عنوان یک آیتم درمیان آیتمهای دیگردرنظرگرفته شود.

الی
بهمن ۱۴, ۱۳۹۳ ۵:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  ایرانی

اره واقعاااااا
خداییش فرق معدل برای مثال ۱۷ بین دو تا دانشگاه با سطح متفاوت زمین تا اسمونه
من خودم هم دانشگاهه رده اول درس خوندم هم سطح پایین ولی هر دو دولتی
واقعا سطح امتحان و نمره دهی و سخت گیریشون خیلی خییییلی زیاددددده
الان که میبینم با این شرایط شرط معدل گذاشتن میگم ای کاش ارشدم هم تو همون دانشگاهه قبلی خونده بودم,چون غیر از یه معدل پایین چیزی عایدم نشو. فقط زجر درس خوندنش موند رو سرمون…

J
بهمن ۱۵, ۱۳۹۳ ۷:۳۷ ق٫ظ
پاسخ به  ایرانی

مگه ضریب معدل بر اساس دانشگاه فارغ اتحصیلی ؛اعمال نمیشه ؟
واقعیت اینه که ؛معدل رو یکباردر امتحان کتبی در نظر می گیرند دوباره برای مصاحبه در نظر می گیرند ؛ برای اونهای که معدلشون بالاست که خیلی خوبه !!

سعید
بهمن ۱۶, ۱۳۹۳ ۹:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  ایرانی

دوستان عزیز…
وضعیت معدل به دانشگاه ربطی نداره… به استادای دانشگاه مربوط می شه… گاهی اساتید یه دانشگاه تراز اول تو یه رشته بسیار عالی نمره می دن چون نمره براشون مهم نیست… گاهی تو یه دانشگاه ضعیف با پایین ترین رتبه معدلاشون زیر۱۵ است…
من دارم عملا تو رشته ی خودم می بینم یه دانشگاه که به لحاظ علمی بالاتر تلقی می شه و قاعدتا باید فارغ التحصیلیش سخت تر باشه معدلاشون تو ارشد وحتی کارشناسی بالای ۱۷ است تماما… اونوقت یه دانشگاه درجه آخر تو کشور استاداش جوری نمره میدن که معدل طرف به ۱۵ هم نمیرسه…

امین
بهمن ۱۷, ۱۳۹۳ ۶:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  سعید

ولی من فکر کنم شرط معدل و دانشگاه اونطوری ک شما میگین لحاظ نشه و بستگی به نظر استاد داشته باشه مثلا استادی ممکنه در رابطه با دانشگاه ارشد و معدلش به کسی ک از ی دانشگاه معتبر تر و معدل پایینتری داره نمره بیشتری بده نسبت بکسی ک در دانشگاه سطح پایینتر بوده و معدل بیشتری داشته
تو کنکورم ک معدل بنابر ضریب دانشگاه لحاظ میشه

الی
بهمن ۱۸, ۱۳۹۳ ۲:۳۵ ق٫ظ
پاسخ به  امین

از نظر منطقی و قانونی درسته همینی که شما میگید
ولی امیدوارم در عمل هم اینجوری باشه
چون به غیر از معدل, امتیاز دهی بقیه ی فاکتورها هم دست استادیه که مصاحبه میکنه…یعنی بستگیداره چجوری دلشون بخواد امتیاز بدن…
باید اول از همه ببینیم رتبه خوب میاریم که بخوایم بریم مصاحبه اصلا یا نه,در مرحله ی بعدم ببینیم شانسمون چیه و خدا چی میخواد
اها راستی یه چیز دیگه… حالا نمیدونم درسته یا نه
ولی تو کنکور ارشد یادمه معدل موثری که تو کارنامه زده بودن بالاتر از معدل خودم بود,یعنی اینکه ضریب دانشگاهم تاثیر داده بودن… ولی برای دکترا که پارسال شرکت کردم معدل موثرم تغییری نکرده بود فقط همون نسبت ۴۰ به ۶۰ معدل کارشناسی و ارشدم بود. یعنی امکان داره برای دکترا ضریب دانشگاهو در نظر نگیرن یا من اشتباه میکنم؟

امین
بهمن ۱۸, ۱۳۹۳ ۹:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  الی

والا منکه تا حالا هرچی خوندم یادم رفته. کلا همه مقاله هام در حال داوریه.ی سوال دارم.مقاله م اگه تا اون وثت جوابش نیاد و بگم ولی ببرموش بگم در حل داوریه تاثیری داره بنظرتون تو دید اساتید؟چهارتا مقاله در حال داوری:(
ضریب دانشگاه برا معدل حتما لحاظ میشه

الی
بهمن ۱۸, ۱۳۹۳ ۱۰:۴۸ ق٫ظ
پاسخ به  الی

وای من که همش فک میکنم هیچی نخوندم خیلی نگرانم
منم مقاله هام نمیدونم تا اون موقع اکسپت بشه یا نه
والا یکی از دوستام که پارسال قبول شد مقاله نداشت, مقاله هاش در حال داوری بود میگفت مثل اینکه همینم امتیاز داره,حالا نمیدونم چقد صحت داشت این حرفش,ولی خوب مهم این بود که بدون مقاله قبول شد,پس لابد تاثیر داره

حسین/حقوق خصوصی
بهمن ۱۳, ۱۳۹۳ ۱:۳۰ ق٫ظ

سلام. بنده خودم روزانه دانشگاه دولتی تو تهران می خونم. وموافق حذف ازمون نیستم ومعتقدم وزن ازمون باید بیشتر از مصاحبه باشه. البته این طور نیست که اگر دانشجوی خودشون باشی ۱۰۰ درصد قبول بشی ولی خوب شانس از بقیه بیشتره/

J
بهمن ۱۲, ۱۳۹۳ ۱:۰۷ ب٫ظ

من سه ساله با رتبه زیر ۲۰ در رشته خودم (آخرین نفرات مجاز ۶۰ واینهاست ) ؛ در مصاحبه دانشگاه دولتی رد میشم ، چون از دانشگاه ازاد هستم .
انوقت دانشجوی دانشگاه خودشان در حالیکه هنوز دفاع ارشدهم نکرده میبینی دانشجوی دکتری شده !
پس برای چی انقدر نگران این ۳۰ درصد مصاحبه هستین خودتون که میدونید با گذشت ازاین سد نسبتاً اسان به راحتی قبولید . آیا باید همین امتحان ورودی وسی درصدی هم برداشته شود !

ساحل
بهمن ۱۴, ۱۳۹۳ ۷:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  J

سلام منم ارشدم آزاده چند ماه هست که دارم میخونم با این حرفتون نا امیدم کردین

امین
بهمن ۱۷, ۱۳۹۳ ۶:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  ساحل

دوست عزیز شما امیدت فقط باید بخدا باشه
پس ادامه بده

PHD93
بهمن ۱۹, ۱۳۹۳ ۱۱:۰۰ ق٫ظ
پاسخ به  امین

نگران نباشید دوستان تو دانشگاه ما بچه های آزاد و پیام نور هم زیادند اتفاقا خیلی هم موفقند

ساحل
بهمن ۲۰, ۱۳۹۳ ۷:۲۷ ق٫ظ
پاسخ به  امین

تشکر بابت اینکه به من روحیه دادین راستش من ۳تا هم مقاله isi دارم

سازه گرا
بهمن ۱۱, ۱۳۹۳ ۶:۳۰ ب٫ظ

سلام
به نظر من اصلاحات زیر می تونه هم نظر داوطلبان رو تامین کنه هم نظر دانشگاهها رو
دوستان شما هم اصلاحات پیشنهادی خودتونو مطرح کنین تا مسئولین هم از بهترین اصلاحات ممکن مطلع بشن و اونها رو اجرا کنن
۱-دروس کارشناسی از کنکور حذف بشه و فقط از دروس فوق لیسانس سوال مطرح بشه
۲-لیست دروس امتحانی فوق لیسانس و ضریب هر کدوم رو دانشگاهها با همفکری تعیین کنن
۳-علاوه بر زبان عمومی از زبان تخصصی هم سوال مطرح بشه و ضریب هر کدوم رو باز دانشگاهها با همفکری تعیین کنن
۴-دانشگاهها هرکدوم شرایط اختصاصی خودشونو در دفترچه انتخاب رشته اعلام کنن تا داوطلبی که اون شرایط رو نداره اون دانشگاه رو در انتخاب رشته انتخاب نکنه
۵-دانشگاهها بعد از پذیرش دانشجویان از طریق کنکور کتبی حداکثر سختگیری رو در زمینه کارهای پژوهشی و تالیف کتاب و مقاله نسبت به دانشجویان خودشون اعمال کنن
به این شکل کسانی که از نظر علمی ضعیف هستند از طریق امتحان کتبی و کسانی که از نظر پژوهشی ضعیف هستند از طریق شرایط اختصاصی دانشگاهها حذف میشن و شایسته ترین افراد از هر دو جنبه علمی و پژوهشی به دوره دکتری راه پیدا می کنن
ضمنا ارتباط مستقیم استاد با داوطلب در هنگام پذیرش منتفی میشه و در نتیجه عدالت حاکم میشه
موفق باشین

الهااااااام
بهمن ۱۱, ۱۳۹۳ ۴:۴۵ ب٫ظ

وااای تو رو خدا یه قانون بذارید دیگه کاری بهش نداشته باشید
هر روز یه قانون جدید….
از سال ۹۰ تا حالا نشده دو سال پشت هر هم کنکور دکترا قانونش عوض نشده باشه
ایندفعه یه تصمیم درست بگیرید که نیاز به تصحیح و تغییر نداشته باشه, اینم در نظر داشته باشید که پذیرش فقط بر اساس رزومه صد در صد اشتباهه… دو روز دیگه همونم عوض میکنید…
بخدا همون ۵۰ _ ۵۰ عادلانه ترین شکل ممکنه چون هم اطلاعات علمی هم مهارت انجام کار پایان نامه هر دو برای ادامه تحصیل الزامیه و هیچ کدوم به تنهایی نمیتونه تضمین کننده ی انتخاب صحیح دانشجوی برتر برای دکترا باشه
ولی در صورتی که رو سوالات کنکور خیلی کار شه و نظارت کامل بر اجرای مصاحبه و امتیاز دهی وجود داشته باشه ….

حسین
بهمن ۱۱, ۱۳۹۳ ۳:۳۸ ب٫ظ

با کنکور اینه . با مصاحبه ببین چی می شه/

حسین
بهمن ۱۱, ۱۳۹۳ ۳:۳۷ ب٫ظ

این دوست عزیز که گفته رتبش با سه روز مطالعه ۹ شده لطفا بیاد مارم راهنمایی کنه تا رتبمون ۹ شه. اگه امکان داره یه جوری راهنمایی کنه من رتبم زیر ۵ بشه. با تشکر/ من واقعا نمی دونم هدف از این حرفا چیه ؟می خوان کار دیگران را بی ارزش کنن ؟انیشتینم باشی با سه روز وحتی ۲ ۳ ماه بعیده رتبه زیر ده بیاری چه برسه ۳ روز.

nina
بهمن ۱۵, ۱۳۹۳ ۴:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  حسین

اقا عزیز کسی که رتبش به سه روز نه شده منظور این نیست که هیوی نمی دونسته و فقط در این سه روز علمش زیاد شده منظور اینکه ایشون کلا پیشینه درسی قوی داشتن کسی که دانشجوی خوبی باشه مطالی در ذعنش هست ایت چند روز فقط دوره اجمالیه مطمن باش امکان پذیره

حسین
بهمن ۱۱, ۱۳۹۳ ۳:۲۸ ب٫ظ

ببخشیدا ولی سوالات ارشد ودکتری در سطحی نیست که کسی با ۳ روز خوندن رتبش ۹ یا تک رقمی بشه.اصلا حقیقت نداره

سودا
بهمن ۱۱, ۱۳۹۳ ۱۲:۴۹ ب٫ظ

با سلام
کنکور خودش روش عادلانه ای نیست.ولی اعمال سلیقه هم هست.یه روش عادلانه ای باید پیدا شه!!

فاضل
بهمن ۱۱, ۱۳۹۳ ۰:۴۲ ق٫ظ

باسلام بنده هم مخالفم بخاطراعمال سلیقه چون خیلی ازافرادذی نفوذهستندکه میتوانندبراحتی ازاین فیلترردشوند.

ابراهیم
بهمن ۱۰, ۱۳۹۳ ۸:۱۸ ب٫ظ

باسلام ، بنظر بنده اگر آزمون دکتری دانشگاهها توسط سازمان سنجش به روش متمرکز انجام هم استاندارد است و هم اعمال سلیقه بدلیل رعایت استاندارهای لازم در خصوص آزمون دکتری نمی شود و بنده کاملا موافق این موضوع هستم و امیدوارم مسئولین محترم نیز این موضوع را پیگیری کنند .

نرگس
بهمن ۱۰, ۱۳۹۳ ۹:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  ابراهیم

منم با نظر آقای ابراهیم موافقم. ولی دلم می خواد یک چیزی رو در مورد نحوه پذیرش دکتری سراسری بگم و اون اینکه به نظر من این عادلانه نیست که ۲۰ درصد معدل هم تو رتبه کتبی لحاظ بشه و هم به طور جداگانه تو مرحله مصاحبه. اینجوری حق اونی که معدل خیلی خوبی نداره هر دو جا باید ضایع شه. من علیرغم اینکه امسال رو جدی برای آزمون دکتری وقت گذاشتم ولی برای این موضوع که معدل باید هر دو بار لحاظ بشه واقعا ناراحتم.

منتظر
بهمن ۱۱, ۱۳۹۳ ۸:۴۷ ق٫ظ
پاسخ به  نرگس

اینم عدالت نیست کسی که سال ها تلاش کرده و معدل بالا داره، با کسی که شش ماه جزوه میخونه میاد سر جلسه یکی باشه. اینم عدالت نیست کنکور ملاک پذیرش در مقطع دکترا باشه. اگر قراره همچنان شیوه برگزاری ازمون همچنان دنبال شه، پس امتحان هم باید به صورت تستی باشه و هم تشریحی_تا تفاوت کسایی که واقعا خوندن با اونایی که فقط تست حفظ میکنن مشخص شه. آدم میشناسم ۳ روز واسه کنکور حونده ۹ آورده، اونم تو ی رشته دیگ که نمیتونه ۱۰ دقه مفید راجع بهش حرف بزنه و آدمم میشناسم ۴ماه خونده ۸۰ شده اونم تو رشته خودش، درحالیکه واقعا تو کارش متخصصه!!!!!!

بیگی
بهمن ۱۱, ۱۳۹۳ ۱۲:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  منتظر

کی باورش میشه؟
۳ روز بخونه رتبه ۹ بیاره؟

hamid
بهمن ۱۸, ۱۳۹۳ ۰:۱۲ ق٫ظ
پاسخ به  بیگی

دوست عزیز پیش زمینه درسی خیلی مهمه حالا مخصوصا تو رشته های مهندسی کنکور هم که غول نیست سوالای عمومی که زبان و هوش که درس خوندن نمیخواد تو درسای تخصصی هم که اگه تو زمینه درسی قوی باشی راحتی.به نظر من کنکور دکترا زیاد خوندن نیست بلکه درست و مفید خوندن یعنی اگه رفتی سر جلسه مثلا ۱۰ تا تخصصی کلا زدی نباید غلط بزنی و اونقدر مطمین بزنی که درست باشه

مرتضی
بهمن ۱۱, ۱۳۹۳ ۷:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  منتظر

کسی که معدل بالا داره قطعا شرایط آمادگیش واسه کنکور خیلی بهتره تا کسی که معدل پایین داره. سوالات کنکور هم خیلی ماورایی نیستن. دوران تست حفظ کردن هم خیلی وقته تموم شده چون سوالات کاملا مفهومی شدند.

سعید
بهمن ۱۱, ۱۳۹۳ ۱۰:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  منتظر

موافقم کاملا…
بله کنکور تستی با زمان محمدود اصلا عادلانه نیست… تشریحی که یک حالت ایده آله که کمتر قابلیت اجرایی داره متاسفانه… ولی اگه همین آزمون تستی رو بهش وقت تشریحی بدن و در عوض آزمون تو چند روز برگزار شه فک کنم به عدالت نزدیکتر باشیم… چون ممکنه یه نفر ۴۰ تا سوال بلد باشه و یکی ۲۰ تا سوال… عملا به خاطر کمبود وقت هر دوشون به ۲۰ تا سوال جواب میدن… اونوقت خق نفر اول ضایع شده… چون زمان عامل تعیین کننده بوده براش نه تسلط علمی…