گشت و گذاری در نمایشگاه کتاب تهران

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

بیست ‌و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب از 16 اردیبهشت ماه در مصلی تهران آغاز به کار کرده و تا بیست و ششم همین ماه هر روز از ساعت 10 صبح تا 8 شب برقرار است. همانند سال‌های گذشته، ناشران در بخش‌های مختلف کودک و نوجوان، دانشگاهی، آموزشی و عمومی پذیرای علاقه‌مندان هستند. ناشران بخش بین‌الملل نیز که مخاطبان خاص خود را دارند، مثل همیشه در قسمتی جداگانه قرار گرفته‌اند.

در بدو ورود به نمایشگاه، علاوه بر همهمه موجود در فضا، آنونس‌های تبلیغاتی در زمینه فرهنگ کتابخوانی و همچنین دعوت علاقمندان به غرفه‌های گوناگون به گوش می‌رسد. در بعضی قسمت‌ها نیز بچه‌های مدرسه‌ای همراه با مربیان و معلمین خود تجمع کرده‌اند و مشغول شنیدن آخرین توصیه‌ها هستند تا بعد از آن در سطح نمایشگاه پراکنده شوند و یارهای مهربان مورد علاقه‌شان را خریداری کنند.

نمایشگاه-کتاب-94

کنکوری‌ها هم در هر مقطعی که باشند -کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری- سالن‌های ناشران آموزشی و دانشگاهی یکی از جاهایی است که حتماً سر می‌زنند. وارد شدن از درب‌های شمالی نمایشگاه انتخاب خوبی برای کسانی است که می‌خواهند فاصله کمتری تا رسیدن به این بخش طی کنند. تهیه نقشه نمایشگاه از راهنمایان حاضر در کنار درب‌های ورودی هم ایده بسیار خوبی است، به شرطی که در آن شلوغی و همهمه بتوان موقعیت خود را شناسایی کرد!

جالب این که بعضی از غرفه‌ها که توقع داریم در بخش ناشران آموزشی قرار گرفته باشند را در غرفه ناشران دانشگاهی پیدا می کنیم! البته پیدا کردن مؤسسات به اصطلاح «برند» در تحصیلات تکمیلی، با وجود خیل بی‌شمار بنرهای بزرگ و رنگی، و البته طراحی خاص و منحصربه‌فرد غرفه‌هایشان، کار سختی به نظر نمی‌رسد.

در بخش ناشران دانشگاهی، غرفه مربوط به مؤسسات و انتشارات مختلف مانند مؤسسه ماهان، مدرسان شریف حضور پررنگی دارند. پارسه، پردازش و نیز سنجش و دانش هم غرفه های بزرگی دست و پا کرده بودند. حال و هوای آنهایی هم که به این غرفه‌ها مراجعه می‌کنند متفاوت و جالب است. عده‌ای با مراجعه به غرفه‌ها به سراغ مراجع و منابع اصلی آزمون‌ها رفته و کتب مورد نظر را خریداری می‌کنند. عده‌ای به منابع اصلی اکتفا نکرده و به دنبال کتاب‌های تست و جمعی متقاضی بسته‌های آموزشی هستند.

Picture5

بخشی از متقاضیان با اطلاعات کامل مراجعه کرده و کاملا ً هدفمند به سراغ کتب مورد نظر خود می‌روند، ولی عده‌ای به دلیل عدم آشنایی با منابع و مراجع، زمان زیادی را صرف تورق کتاب‌ها می‌کنند که البته با وجود ازدحام و پیشنهادهای مکررِ«می‌تونم راهنمایی‌تون کنم» صاحبان غرفه‌ها، راه مناسبی به نظر نمی‌رسد! این عده ممکن است سرانجام دست خالی از غرفه‌ها خارج شوند!

Picture7

کسانی هم هستند که یا خیلی ناگهانی تصمیم به ادامه تحصیل گرفته‌اند و یا می‌خواهند از لحظه‌های بودن خود در نمایشگاه کتاب بیشتر استفاده کنند. دفترچه یادداشت و خودکار به‌دست راه می‌روند و از مشاوران و دیگر داوطلبان حاضر در غرفه‌ها در مورد برنامه‌ریزی و منابع سؤالات می‌پرسند و یادداشت‌برداری می‌کنند.

در مسیر خروجی، عده‌ای روی سکوها، پله‌ها، نیمکت‌ها، زمین و چمن‌ها نشسته‌اند و مشغول تورق کتاب‌هایی که خریده‌اند، هستند.

Picture6

خارج از همهمه و ازدحام سالن‌ها، در فضای باز و مسیر خروجی، علاوه بر غرفه‌های فروش سرگرمی‌های فکری و رصد نجومی رایگان، بستنی و آبمیوه، گوجه سبز، غرفه مربوط به برندهای فست فود از جمعیت قابل توجهی برخوردار هستند. در قسمت‌هایی از خروجی هم رستوران‌های مسقفی قرار دارند که دود منقل کبابشان بدرقه‌کننده بازدیدکنندگان است.

در راه خروج هم برخی مؤسسات غرفه‌هایی دارند تا دست خالی از نمایشگاه بیرون نرویم، همان‌هایی که ما را یاد کارت‌های رایگان اینترنت می‌اندازند … .

naghshe namayeshgah

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها