افزایش نگران کننده دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد و دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

دکتر هروی رئیس کمیته آموزش عالی مجلس افزایش دانش آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را نگران کننده دانست.

 رئیس کمیته آموزش عالی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به نگرانی در خصوص وضعیت‌ فعلی حوزه آموزش عالی بخصوص تحصیلات تکمیلی اظهار کرد: در حال حاضر آموزش عالی با زخم‌های عمیق و ساختاری مواجه است، زخم‌هایی که تا برای آن تفکری کارشناسی شده از روی دلسوزی صورت نگیرد کاری از پیش نخواهیم برد.
وی با بیان اینکه ساماندهی این حوزه چه در بخش دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: توسعه  کمی در طی سالهای اخیر شرایطی را بوجود آورده است که گریز از آن در شرایط فعلی توان بالایی می‌خواهد.
رئیس کمیته آموزش عالی مجلس با تاکید بر اینکه مسئولین وزارت علوم باید تمهیداتی در این زمینه ایجاد کنند، افزود: موج فارغ‌التحصیلان مقاطع ارشد، دکتری در راه است و این در حالی است که جامعه هنوز جایگاه شغلی لازم را برای کاشناسان ایجاد نکرده است و این دغدغه‌ روز به روز قوت می‌گیرد.
هروی یادآور شد: نحوه پذیرش در دانشگاه‌ها و هدایت درسی نیازمند بازنگری است، به گونه‌ای که آمار صحیحی از تعداد دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری در دست نیست و چنین شرایطی برای سلامت علمی کشور بسیار تاسف بار است.
ثبت‌نام
باخبرم کن!

89 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mn
تیر ۸, ۱۳۹۴ ۷:۳۰ ب٫ظ

سلام، من نظرات دوستان را مطالعه کردم، واقعا تاسف بار هست که هدف برخی از دوستان از قبولی در دکتری عضویت در هیئت علمی دانشگاه هست، مشکل الان جامعه ی ایرانی همین هست که هدف از ادامه ی تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری به دست آوردن پول و مقام هست در حالیکه در جوامع پیشرفته علاقه و میل به پیشرفت جامعه یکی از هدف های اصلی دانشجوی این گونه جوامع است، نمیدونم چرا؟ ولی کاش این گونه نبود.

siavash
تیر ۵, ۱۳۹۴ ۵:۰۸ ق٫ظ

من ارشد روزانه میخونم
کارم آزاده اصلا هم ربطی به رشتم نداره
به کار در رشتمم اصلا خوشبین نیستم
ولی یه چیزی افتاده توی وجودم میگه دکتری بخون
چیکار کنم؟
فقطم میخوام بخونم یعنی جز هیئت علمی اینا نمیخوام بشم
لطفا راهنماییم کنین

مکانیک جامدات 94
خرداد ۳۱, ۱۳۹۴ ۵:۵۶ ب٫ظ

کاش مسئولین و مخصوصا نمایندگان مجلس توجه ویژه ای به این مساله داشتن.افزایش بی رویه ظرفیت دانشگاهها بدون توجه به ظرفیتهای شغلی کشور.خیلی مشکل بزرگیه

بیتا
خرداد ۳۱, ۱۳۹۴ ۶:۰۶ ق٫ظ

تورو خدا یکی بگه پس زندگی ما و ایندمون چی می شه. کلی زحمت کشیدیم درس خوندیم تلاش کردیم دانشجوی نمونه شدیم با بهترین نمره و رزومه فارغ التحصیل شدیم بعد میگن فرار مغزها! وقتی با اساتید مشورت میکنیم همه به اینده جذب و بازار کار بدبین هستن و تنها راه چاره رو در اپلای کردن می دونن. اخه مگه به همین راحتی میشه از همه چیز گذشت. کاش راه حل و تدبیری بود کاش….

رشته روانشناسی
خرداد ۳۱, ۱۳۹۴ ۱:۱۰ ق٫ظ

دوستان ادامه تحصیل دکترا به امید هیات علمی شدن هیچگونه توجیهی ندارد

مریم
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۹:۴۲ ب٫ظ

به نظر من هرکسی نباید وارد دانشگاه بشه، و این رشد بی رویه دانشگاه ها باعث یک ادعای کاذب در خیلی از افراد بی سواد می شه، باید فرقی بین افراد با سواد و بی سواد باشه، با رتبه های خیلی پایین وارد دانشگاه میشن درحالیکه اصلا سواد و ادب مناسب رو ندارن،بعد همین افراد با یه مدرک که اصلا لایقش نیستن و داشتن آشنا سر چه پست هایی میشینن…

رشته روانشناسی
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۱۰:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

موافقم عالی اشاره کردید

ایران من
خرداد ۳۱, ۱۳۹۴ ۰:۰۵ ق٫ظ
پاسخ به  مریم

کاملا صحیح فرمودید

مکانیک جامدات 94
خرداد ۳۱, ۱۳۹۴ ۵:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

دقیقا همین نکته ای که اشاره کردید الان در جامعه مشهوده.احسن

سارا
خرداد ۳۱, ۱۳۹۴ ۶:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

البته سواد و ادب هیییچ ربطی به هم ندارند. با سواد بی ادب خیلی دیدیم والبته بی سواد با ادب هم زیاده

روح اله
تیر ۹, ۱۳۹۴ ۴:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

پیشداوری وقضاوت عجولانه هم درست نیست.کسی ممکنه به علت یه سری مشکلات تومراحلی اززندگیش نتونه خوب درس بخونه وبعدازرفع گرفتاریاش بره بشینه محکم بخونه واین ربطی به اینکه چرابلافرض قبلانخونده وحالامیخوادبخونه نداره وعدالت ایجاب میکنه که همه بتونن درس یخونن نه عده ای خاص

رشته روانشناسی
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۹:۴۰ ب٫ظ

آیا واقعا جامعه به این همه دکتر مهندس نیاز داره؟
آیا برای اینکه واحدهای زیان ده نداشته باشیم باید واحدهای بدون مجوز داشته باشیم؟
آیا مشکل علم و دانش ما کمبود ارشد و دکتراست؟
آیا با این همه ارشد و دکترا علم تولید کرده ایم ؟
آیا برای ارشدها و دکترها جایگاه شغلی درنظر گرفته شده است؟

منصور
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۷:۴۶ ب٫ظ

ابتدای آزمون دکتری از داوطلب ها نظرسنجی کردین در مورد آزمون که ۸۰ درصد بچه ها موافق آزمون تستی هستند و آن را به عدالت آموزشی نزدیک تر می دانند.
حالا کم تر شدن ظرفیت ها بحث دیگری است

دکترای....
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۶:۴۹ ب٫ظ

سلام خدمت دوستان
سوالی بی ربط به موضوع مورد بحث داشتم امیدوارم راهنماییم بفرمایید: مقاله کاملی برای همایشی فرستاده ام و در آن همایش پذیرش و چاپ شده است. اکنون مشکلی ندارد که همین مقاله کامل را برای مجله ای ارسال کنم تا آنرا چاپ کند؟ اخلاقی است یا نه؟تاکید می کنم مقاله کامل به همایش فرستاده ام. سپاس از پاسخگویی دوستان.

علیرضا
خرداد ۳۱, ۱۳۹۴ ۲:۰۰ ق٫ظ
پاسخ به  دکترای....

دکتر محمد جواد کتابداری استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در روش تحقیق خود چنین کاری را غیر اخلاقی توصیف کرده اند.

دکترای....
خرداد ۳۱, ۱۳۹۴ ۶:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  علیرضا

ممنون از راهنمایی شما….

مهسا
خرداد ۳۱, ۱۳۹۴ ۱:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  دکترای....

دوست عزیز این کار غیراخلاقی و برخلاف قوانین کپی رایت هستش.

دکترای....
خرداد ۳۱, ۱۳۹۴ ۶:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

متشکرم دوست گرامی…

سهیل
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۶:۴۲ ب٫ظ

من کاملا موافق حرکت وزارت علوم هستم. خدا خیرشون بده. خیلی به موقع جلوی افزایش بی رویه مدرک دکتری رو دارن میگیرن. آخه چه معنی داره ۳۰ تا واحد برای دکتری فلان رشته دانشجو بگیره؟؟ لطفا ارزش دکتری رو از بین نبرین. هر کی تونست تک رقمی بیاره دکتر میشه هر کی نتونست نمیشه.

Soar
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۵:۰۸ ب٫ظ

فیزیک روزگاری چه اهمیّتی داشت و اکنون چی شده! با عث تأسفه. با شما کاملاً موافقم.
خدا یا به ما صبر عطا کن.

فیزیک
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۴:۵۹ ب٫ظ

سلام

مشکل همه اینه که میخوان هیات علمی بشن، آخه مگه چقدر هیات علمی دانشگاه ها نیاز دارن؟ یک نگاهی به پشت سر بکنین هر خانواده مگه چند تا فرزند داره که همه شماها میخواید درسش بدید واقعا جالبه؟ به نرخ رشد جمعیت نگاه کردید؟ همه چیز در هیات علمی خلاصه نمیشه، اساتیدی که بازنشسته هستند هنوز در حال تدریس هستند و هر وقت ازشون میپرسیم که چرا باز هم کار میکنند میگن ” دخل ما به خرجمون نمیخوره” با حقوقی معادل ۴ میلیون تومان هنوز گیر دانشگاه ها هستند، گذشته از این مسائل چند نفر به این فکر می کنند که از علم و تحصیلات و مدرکشون برای پیشبرد صنعت استفاده کنند؟!!! هیات علمی ای که هیچی از صنعت نمیدونه و فقط فکر چاپ مقاله و کتاب هست، باور کنید که این مقاله ها و کتاب ها گره ای از مشکلات باز نکرده و نخواهد کرد.

.
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۵:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  فیزیک

من که واقعا قصدم هیئت علمی شدن نیست به من کار بدن میرم کنار
بانک قبول میشی بعد از یکسال ردی
آستان قدس قبول میشی بعد از ۶ماه ردی
راه آهن قبول میشی بعد از ۶ماه ردی
ثبت اختراع داری ازت میدزدن به نام خودشون تو تلویزیون تو مانور نشون میدن بدون اینکه اسمی از یک دانشجوی کارشناسی ببرن که اینو یک جوان ۲۱ساله ساخته
کار بدن من درس نمیخونم خوبه

Soar
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۵:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  فیزیک

با سلام
عرض شما بزرگور کاملاً صحیح است.
درود بر شما.

مروارید
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۴:۳۱ ب٫ظ

چرا کی گفته امیدنداشته باشین اماباتوجه به حرف دوستمون درتلاش باشیدبرای نوشتن کتابومقاله وطرح.چون مسلمارقبای الان تون همونموقع هم میخوان باشماهییت علمی شن.شماسعیتونوبکنیدبرترین باشید..تاان شالله جذب شید.

لیلی/مدیریت بازایابی
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۳:۳۴ ب٫ظ

بچه ها من تنها هدفم برای ادامه تحصیل تو مقطع دکترا تدریس تو دانشگاس یعنی شما می گین با این تفاسیر امکانش وجود نداره؟! امید نداشته باشم؟

.
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۳:۳۷ ب٫ظ

رقابت برای هیئت علمی شدن در آینده خیلی سخت میشه نه اینکه نا امید باشین از همین الان برنامه ریزی داشته باشین نوشتن کتاب مقاله و انجام دادن طرحهای پژوهشی تا بتونید درآینده هم برای جذب تو رقابت موفق بشین

الهام
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۲:۵۶ ب٫ظ

منوشوهرم هردو ۲۸ ساله ایم.معدل ارشم ۱۹.۳۰ ومعدل شوهرم ۱۸.۷۰.هردو دولتی و روزانه درس خوندیم.دانشگاه شهید باهنر کرمان.میتونستیم با معدل بریم دکترا.اما نرفتیم.چون فایده ش چیه؟اون داره بازاریابی میکنه و من سفارش تایپ میگیرم واسه خرج زندگی ۲ ماهمون.متاسفم

بیتا به الهام
خرداد ۳۱, ۱۳۹۴ ۵:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  الهام

الهام خانم خدارو شکر شما انقدر جسارت داشتین که بزارین کنار. اما متاسفانه من هنوز به شدت سردر گم هستم. من هم متاهلم همسرم خوشبختانه کار ایده الی داره. اون دانشجوی نخبه شریف بود اما تو ارشد کار که پیدا کرد دیگه سراغ دکتری نرفت البته ایشون ۳۵ سالشونه چند سال پیش شرایط بهتر بود. ۲۶ سالمه دکتری هم باید برم یه شهر دیگه. اما من چون هیچ کاری پیدا نکردم نمی دونم چیکار کنم از طرفی می دونم که ادامه تحصیل تو دکتری به امید پیدا کردن کار دل بستن به سرابه ولی مگه راه دیگه ای هم هست؟

مروارید
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۱۱:۱۹ ق٫ظ

سلام.سلام.شک ندارم دیگه مادهه شصتی هاالب دریاهم بریم.دریاخودش میگه اومدی اینجاچیکارواسه شماچون تعدادتان زیادبوده آب جیره بندیه….
ای خدااااااااااااااااا.
دانشگاه آزادازیه طرف درسته ولی حتی خوددانشگاه دولتی وروزانه هم بدتر. مثلا سال۹۰که من ارشدموقبول شدم ظرفیت اون دانشگاه موردنظرم نوشته بود۷نفربایه نفرشبانه. وقتی رفتم سرکلاس دیدم۱۰ ،سرکلاس. چی یکی استعداداومده واون یکیم هم باهمون کنکور. که حتی خوداستاداوقتی اومدن سرکلاس تعجب کردن.حالا هم همه اینا به کنارماهم دکترابگیریم کارنیس کوکار.کوکار.بریم واسه دهه هفتادیاوهشتادیایی درس بدیم نهایتاکه تعدادشون به نصف تعدادکنکورسراسری ماتواون سالهانمیرسه.وقتی یه برنامه ریزی درستی نباشه وفقط مسولین بخوان اسم درکنن وبگن انقدرفارغ التحصیل داره مثلا دانشگاههامون.وضع ماها ازین بهترنمیشهورودی دانشگاههامون ازآب خوردن ردشده وخروجیشم بدتر.بدتر.وقتی دیدن توکارشناسی نمیتونن اینهمه عده زیادکارشناسوجذب کارکنن گفتن بذارارشدقبولشون کنیم یه دوسالیم سرگرم ارشد باشن بعدم دوباره به اسم دکتراهم یه چهارسال دیگه

.
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۱۱:۵۴ ق٫ظ
پاسخ به  مروارید

انقدم قبولی تو کنکورکارشناسی و ارشد و دکتری آب خوردن هم نبود من که خیلی اذیت شدم تا قبلو شدم

مروارید
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۱:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  .

چراباخوندن فقط قبولی خیلی راحت بود..درضمن بحث من کلی بودروتعدادنفراتی که سرازیرشدن ازدهه شصتیابه سمت ارشد ودکترا. نسبت به گذشته..عزیزاصل مطلب من چیزدیگه بوده

.
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۲:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  مروارید

باید اینطوری میگفتین جمعیت دهه شصتی زیاد بود به همون نسبت هم فارغ التحصیلان زیادن با توجه به شرایط و ظرفیت کشور متاسفانه از این نیروی جوان و قابلیت اونهامدیران ما نتونستن استفاده کنند و امکانات رو برای ایفای نقش تحصیلکردگان کشور ایجاد کنند
اگر شرایط محیا بود پیشرفته ترین کشور در عرصه بین المللی میشدیم با این همه جوان تحصیلکرده
نه اینکه ما زیاد بودیم و راحت هم قبول شدیم
الان نصف دوستان دبیرستان خودم فقط دیپلم موندن و وارد دانشگاه هم نتونستن بشن (البته روزانه دولتی و خوب منظورم بود)

مروارید
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۴:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  .

فرمایش شمامتین امادیگه کسیم هست دانشگاه نرفته باباشه. من خودم دانشگاه چران رشته موردعلاقموبامعدل۱۸دانشگاه چمران خوندم.خوندم.اینهمه حتی دیگه دایی های منم باوجودسنوسالشون ومشغله کاریشون رفتن دانشگاه تعجب میکنم میگیدخیلی ازدوستان همچنان…حتی رشته های خوبشم دیگه پیام نوربعضیاشواورده آزادهم همشوهمشومیشه گفت داره

.
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۴:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  .

واقعا پس دوستان من خیلی عقب افتادن البته تو درس ولی تو شغل و ازدواج درآمد خیلی جلوتر از من هستن
راهمون جداشد ولی موفقیت اونها تو زندگی بیشتر شد شایدم یک روز با همین پولشون برن دانشگاه آزاد و … ولی فعلا که با همون دیپلم هم کار دارن هم تشکیل خانواده دادن …:-)
موقعی که من کنکورر شرکت کردم شرکت کننده در سال ۸۷ یک میلیون و دویست هزار نفر بود ولی فقط سیصد هزارتا دولتی و روزانه قبول شدن
ارشدم به همین صورت
الان بحث سره اینه که میگن همین سیصد هزارتا هم مازاد بودن نمیگن به جای این حرفا زیرساختها و امکانات رو فراهم کنید الان ظرفیت رو کم کنید چه دردی از ما دوا میکنه کاریه که شده

بنده خدا
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۱:۱۷ ق٫ظ

نگران کننده؟ نگرانی مسئولین چه دردی از ما دوا میکنه؟ دنبال راه حل باشند.گناه ما چیه؟ لیسانس گرفتیم به امید کار که روی پای خودمون بایستیم کار نبود! رفتیم ارشد تموم انرژی و زندگیمو گذاشتیم پای درس موهای سرم تو ۲۵ سالگی از فکر وخیال سفید شد اما بازم کار نبود! تموم تلاشم رو کردم واسه دکتری به عنوان دانشجوی نمونه ولی اخرش چی شد هیچ چی؟ یه اینده نامعلوم. این همه سختی کشیدم. واقعا با خودم میگم ایا این اینده نامعلوم ارزش این رو داره که ۴ سال تموم دوری از خانواده و سختی ها رو به جون بخرم؟ تازه بعدش بازم کار نباشه یه مدرک خشک و خالی بعدش بشینم گوشه خونه و مدرکمو بذارم در کوزه ابشو بخورم؟ یا با مدرک دکتری برم خیاط و فروشنده بشم. آخه گناه ما چیه؟!

vahid
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۹:۴۸ ب٫ظ

سلام دوستان من معدل ارشدم ۱۵هستش با این معدل بارتبه خوب تو کنکور،می تونم تو مصاحبه دانشگا ه های تهران امیدی داشته باشم؟

ساراااااااااااا روانشناسی تربیتی
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۱۰:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  vahid

بله اگه مصاحبه خوبی داشته باشید چون معدل یه درصدی از امتیازه همه چیز که نیست

بهنام
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۱۲:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  vahid

دانشگاه های تهران واقعا به این چیزهااهمیت می دهند هر چند نمی خواهم شما را نا امید کنم.
تصور کنید شما هستید و ده ها نفر که با معدل بالاتر از شما هم هستند

sara
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۸:۳۷ ب٫ظ

جامعه برای متولدین دهه ۶۰ هیچ کاری نتونست بکنه مدرسه میرفتیم تو کلاسهای ۴۰ نفری بودیم . دانشگاه رفتیم هم همین طور بود. کلا ظرفیت های جامعه پذیرش افزایش ناگهانی جمعیت را نداشت. وقتی از لحاظ تعداد مهندس توی جهان بعد از روسیه و امریکا سوم میشیم چی؟ وقتی تولیدات علمی از لحاظ مقاله از سطح خاورمیانه بالاتریم چی؟ همین که دانشگاه آزاد ارشد و دکترا میگیره همه نگران میشن. درسته ۵۰ نفر ارشد پذیرش میکنه ولی از این تعداد خیلی ها نمیتونن فارغ التحصیل بشوند.

میثم
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۰:۳۷ ق٫ظ
پاسخ به  sara

اصل قضیه مقطع ارشد پایان نامه هست. اکثر همکلاسی های من که ارشد دانشگاه آزاد قبول شده بودن کلی جو گرفته بودتشون و ادعاشون می شد که ارشد قبول شدن در صورتی که ظرفیت ها بالا رفته بود و همه قبول شده بودن. و تند تند ۲۰ هم می گرفتن و خوشحال بودن. سر پایان نامه همشون لنگ می زدن و یا می دادن بیرون براشون انجام بده یا عاجز بودن از انجامش. اگر دانشگاه حداقل ورودی زیادی می گیره خروجی کمی داشته باشه خودش یک حرکت بزرگه که یا دانشجو با سواد بالا بیاد یا اصلا سمت ارشد و دکتری نره

آرزو
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۴:۴۲ ق٫ظ
پاسخ به  میثم

دقیقا با صحبت شما موافقم.سال پیش اونقدر ظرفیت دانشگاه آزاد رو زیاد کرده بودن که هر کسی تو آزمون شرکت کرده بود،متاسفانه قبول شده بود.

رامین
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۱۲:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  میثم

پایان نامه هم که همه جورش را دارن میفروشن…

بهنام
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۱۲:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  sara

بله ما از لحاظ کمی و تعداد مهندس سوم هستیم ولی مهندسیان ما همه بساز بفروشند و کاری بالاتر از این بلد نیستند که انجام دهند

علی
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۸:۲۵ ب٫ظ

دوست عزیز این مشکل فقط مربوط به دانشگاه آزاد نیست. اتفاقا دانشگاه آزاد در یکی از رشته هایی که من میشناسم سال ۹۳، ۷ نفر دانشجوی دکتری گرفت در واحد علوم و تحقیقات. اما در همون رشته گرایش دانشگاه صنعتی امیرکبیر در دوره روزانه ۱ نفر، دوره شبانه ۱۶ نفر، دوره مجازی ۱۰ نفر و پردیس به صورت پولی ۱۰ نفر گرفته. یعنی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در یک رشته گرایش فقط ۳۷ نفر دانشجوی دکتری گرفته. بحث یکی دوتا دانشگاه و یکی دوتا رشته نیست. من چون با دانشگاه های زیادی در ارتباطم دارم میبینم. ای کاش فقط دانشگاه آزاد بود. برید ببینید دانشگاه های دولتی چه میکنن. نگاه به ظرفیت یک نفر و دو نفر روزانه در دفترچه نندازید. برید ببینید چه فاجعه ای داره درست میشه.

رضا
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۱۰:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  علی

دانشگاه امیرکبیر حداقل پنج تا شش دانشیار به بالا در هر رشته دارد
در سال ۹۳پردیسها بیشتر پنج نفر نداشتند

نیما
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۱۰:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  علی

با علی جان موافقم.امسال دکتری معدن دانشگاه امیرکبیر بالای ۳۰ دانشجوی دکتری در روزانه، شبانه، پردیس و مجازی گرفته.استادامون واقعا ناراضی هستن. در ضمن آقا رضا دانشیار هر چقدرم داشته باشه دانشگاه ما گرفتن این همه دانشجوی دکتری اونم تو رشته ای مثل معدن هیچ توجیهی نداره.با اینکه من دانشجوی امیرکبیرم ولی از این حیث خیلی ناراحتم.

رها ادبیات انگلیسی
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۳:۳۸ ق٫ظ
پاسخ به  علی

دقیقا رشته ما هم همینطوره ادبیات انگلیسی کلا هفت نفر میگیره آزاد درحالیکه پردیسها و دانشگاه ملی۳۸نفر

محمد جواد
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۱۰:۲۷ ق٫ظ

مجموع دانشگاه های دولتی بالای ۱۰ تا استاد تمام و دانشیار داره ولی ازاد کلا یک نفر هست دلیلش رو میدونین چون اساتید قدیمی اولا زمانی بودن که دانشگاه ازاد وجود نداشته همچنین خیلیاشون تا وقتی بتونن هیئت علمی دولتی بشن حاضر نیستن برن هیئت علمی دانشگاه ازاد بشن

عسل احمدیان
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۱۰:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  محمد جواد

تعداد ملاک نیست. کارآمد بودن استاد ملاکه

هومن
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۶:۵۳ ب٫ظ

من خودم ارشدم دانشگاه ازاد بود. مسئله این نیست که واحد های زیادی ارشد می گیرن بلکه مشکل اینجاست که هر کدو م از این واحد ها ۷۰ ۸۰ نفر دانشجو ارشد می گیرن. به جای این میتونن به هر واحد ۱۵ تا ۲۰ نفر دانشجو ارشد بدن.

ترنم
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۵:۴۱ ب٫ظ

وقتی سال ۸۸ ظرفیت ها ارشد سراسری رو زیاد کردن و همه سر مست از اینکه ارشد سراسری قبول شدن، من گفتم ۵ سال دیگه همه اشکشون در میاد.

دکترای....
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۵:۳۸ ب٫ظ

سلام دوستان
به نظر من این مشکل افزایش فارغ التحصیل های ارشد و دکترا بیشتر مربوط به دانشگاه آزاد هست. همین پارسال در بعضی کد رشته ها دانشجوی دکترا تا ۵۰ نفر هم در برخی شهر ها پذیرش داشت و این نگران کننده است.

رضا
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۱۲:۲۴ ب٫ظ

دانشگاه آزاد پارسال با استفاده از خلاء قانونی در واحدهایی که برای ارشد هم قابلیت ندارند دکتر پذیرش کرد که با اصلاح قانون ،باید مانع این اقدامات شد.

عامری/
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۱:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

خلا قانونی وجود ندارد. نظارت ضعیف است.

سامان
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۱۲:۲۲ ب٫ظ

من احساس میکنم این مسؤولین ما ی چند سالیست که خواب هستن! تازه این یکی دو سال موج بیداری ها شروع شده! منتظر خبرهای بهتر باشید…

احمد ح
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۱۱:۳۴ ق٫ظ

مشکل اینه که دانشجو خرج داره براشون.غیر این نیست.وگرنه هر درصدی که از ظرفیتهای روزانه کم کردن بیشتر از اون اومدن ظرفیت پردیسهای پولی رو افزایش دادن.

مهندسی شیمی2
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۱۱:۲۷ ق٫ظ

خدایی الآن فهمیدن جامعه ارشد و دکتری زیاد داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟این همه ما داریم میگیم گره کار توی پذیرش ارشده کسی نمیشنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟همین الآن سازمان سنجش ظرفیت ۲۰ نفر ارشد رو داده به یکی از دانشگاههای غیرانتفاعی در یکی از شهرستانای دورافتاده…هماهنگی بین ظرفیت پذیرش و ظرفیت اشتغال توی کشور وجود نداره، با یه حساب سرانگشتی ادرارت،صنعت و دانشگاهها برای هیات علمیشون بگن چقد نیروی کاردان،چقد اکارشناس،چقد کارشناس ارشد و چقد دکتری میخوام تا سازمان سنجش طبق اوانا ظرفیت پذیرش بده نه صد برابر..

علیرضا
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۱۱:۱۴ ق٫ظ

مسئولین اصلا به هرم سنی جمعیت توجه نمیکنن. فقط دارن دانشگاه اضافه میکنن و ظرفیت هارو بالا میبرن. پیک جمعیت که دهه شصتی ها بودن یه زمانی پشت در مقطع کارشناسی بودن. الان پیک جمعیتی کشور که دهه شصتی ها هستن رسیدن به دکتری. این پیک که از دکتری عبور کنن دوباره سیل مشتاقان ورود به دانشگاه کاهش چشمگیری پیدا میکنه. الان خیلی از خانواده ها یک فرزند دارند و یا اصلا تمایلی به داشتن فرزند ندارن. حالا این همه دانشگاهی که تأسیس شده و این همه ظرفیتی که ایجاد شده تکلیفش چی میشه؟ آینده جالبی پیش روی دانشگاه ها نیست و همچنین اگر کسی الان وارد دکتری بشه به عنوان اینکه بخواد هیئت علمی بشه به نظر من داره ریسک زیادی انجام میده چون خود دانشگاه ها وجود یا عدم وجودشون معلوم نیست وای به حال هیئت علمی ها. وقتی دانشجویی نباشه دیگه استاد و دانشگاه معنا نداره. یعنی یه ظرفیت زیاد ایجاد شده بدون توجه به مطالعه جمعیت کشور. از طرفی باید قبول کنیم دانشگاه های ما کیفیت لازم رو ندارند که بخواهیم دانشجو از خارج وارد کنیم و چرخه اقتصادی مثبت ایجاد کنیم. باید دید در آینده چه به روز این همه دانشگاه و مهمتر از اون، این همه این همه فارغ التحصیل میاد.

کامیار
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۱۱:۵۲ ق٫ظ
پاسخ به  علیرضا

واقعا درست گفتی….منم همیشه اینو میگم

بابک
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۴:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  علیرضا

مرسی از دیدگاهت. من خودم رو کشدم تا به این سیل مشتاقان علم این موضوع رو بگم اما کیه که گوش بده. بخدا دکتری بدون کار ارزش نداره!!!

ساراااااااااااا روانشناسی تربیتی
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۱۱:۰۷ ق٫ظ

ای خداااااااااااااااااا
حرفشون درست! ولی خدایی چطور میشه که همه این تصمیمات میخوره به دوره ما!!!

.
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۱۲:۱۳ ب٫ظ

چون مشکل اصلی جامعه ما دهه شصتی ها هستیم:-)

ابوالفضل
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۷:۴۱ ق٫ظ

میگم بچه ها اصلا بیخیال همه بی برنامگی ها و ظلمها و بی عدالتیها(که هممون یا با چشم خودمون دیدیم یا از دیگران شنیدیم). بیاید از این روزا استفاده کنیم. روزا و شبای ماه مبارک بهترین فرصت برای کسب آرامشن. سعی کنیم ذهنمون رو متمرکز کنیم برای کنکور امسال. خودمونو بسپاریم به خدا…

physic
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۵:۲۴ ق٫ظ

غیر انتفاعی و آزاد و پیام نور بدون کنکور غیرانتفاعی بدون کنکور آزاد بدون کنکور.همین میشه دیگه همه رو بردارن دانشگاهای دولتی روزانه و شبانه باشه اگه راست میگن. یکی از پسر فامیلمون اصلا کنکور مجاز نشد منظورم کنکور لیسانسه الان داره بدون کنکور آزاد شیراز حسابداری میخونه همه هم میگن پسرمون لیسانس حسابداری از داره

صبا
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۸:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  physic

تحصیل حق همه هس. موقعی که می خان استخدام کنن اگه آزمون و مصاحبه های منصفانه ای باشه مسلما بهترین ها برای کار انتخاب می شن.

phd_93
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۲:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  صبا

نه عزیزم فعلا دوره دوره آشناست حتی با بدترین معدل از دانشگاه دور افتاده فلان جا!اگه واقعا بر اساس سواد و عدالت بود چرا وضع پیشرفتمون اینه؟تا این حد؟!!!!خودتان بهتر می دانید

مکانیک جامدات 94
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۰:۲۳ ق٫ظ

من نمیگم ظرفیت زیاد بشه یا کم بشه…ولی مطمئنا هر چیزی به اندازه خوبه…جامعه در هر رشته ای به هر تعداد کارشناس نیاز داشته باشه باید اونو دانشگاه تربیت کنه…اما متاسفانه الان بیش از نیاز جامعه پذیرش در مقاطع دانشگاهی دیده میشه…اینطور شده که ارزش مدارک دانشگاهی پایین اومده و مشکل اشتغال وجود داره

زهرا سادات
خرداد ۲۸, ۱۳۹۴ ۱۱:۲۶ ب٫ظ

تا چند سال دیگه نه چیزی به عنوان کنکور وجود داره و نه چیزی به عنوان دوره روزانه.

روانشناسی
خرداد ۲۸, ۱۳۹۴ ۱۱:۱۷ ب٫ظ

ظرفیت امسال کاهش پیدا خواهد کرد و این جزو تمهیداتی است که نمایندگی مجلس و وزارت علوم در پیش گرفته اند. امسال تمام دانشگاههای دولتی حتی مجوز دار ظرفیت پذیرش را کم کردند.

بهروز
خرداد ۲۸, ۱۳۹۴ ۱۱:۰۳ ب٫ظ

یکی خواهش می کنم به این سوال من جواب بده!
چطور برای پذیرش در مقطع دکتری آزمون تستی از داوطلبان ملاک درستی برای سنجش علمی داوطلب نیست؟
اما همین آزمون تستی ملاک خوبی هست برای اینکه یک بچه ۱۸ ساله وارد رشته پزشکی و … بشه و تازه به عنوان نخبه به جامعه تحمیل بشه؟
یکی جواب بده!

222
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۰:۱۸ ق٫ظ
پاسخ به  بهروز

حق با شماست. کنکور اصلا ملاک خوبی نیست. کجای دنیا اینطوری افراد میرن به دانشگاه؟

phd_93
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۱:۳۶ ق٫ظ
پاسخ به  بهروز

واقعا درست گفتید

صبا
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۸:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  بهروز

آزمون های چند گزینه ای در صورتیکه طراحی درست و دقیقی داشته باشند بهترین نوع آزمون هستن چرا که قضاوت آزمون گیرنده در نمره دهی کمترین تاثیر را خواهد داشت.
در کنار آزمون های چند گزینه ای برای اطمینان می توان از آزمون تشریحی و مصاحبه هم استفاده کرد. برای اطمینان از نمره ی مصاحبه و آزمون تشریحی این دو آزمون حتما باید توسط دو آزمون گیرنده انجام و نمرات آنها مقایسه شود …..
که مسلما در مصاحبه های دکتری این شرط رعایت نمی شود. …

بهنام
خرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۱۲:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  صبا

من فکر کنم نظر دوستمون بهروز هم بیشتر روی این قسمت قضیه بود که چرا جذب مقطع دکتری به طور کلی و به صورت تستی انجام نمی شود در حالی که با همین روش ما پزشک تقدیم جامعه می کنیم

عسل
خرداد ۲۸, ۱۳۹۴ ۱۰:۲۸ ب٫ظ

چه شانس درخشانی داریم ما
اگر هر فردی با هر سطح تحصیلات کاری میداشت و تو زندگیش هدفی داشت تنها کسانی ادامه تحصیل میدادند که واقعا طالب علم بودن. الان خیلی از جوانای جویای کار به امید بهتر شدن وضعیت اشتغالشون بخودشون رنج مطالعه، استرس درس خوندن کنکور دادن در شرایطی هر روز یه آیین نامه تصویب میشه رو بخودشون نمیدادن

Golnosh
خرداد ۲۸, ۱۳۹۴ ۹:۴۸ ب٫ظ

کی می خواد الان جواب مارو بده!؟!؟اره؟!؟

Golnosh
خرداد ۲۸, ۱۳۹۴ ۹:۴۷ ب٫ظ

اون موقع که حتی بدون کنکور اومدید رشته هایه ما رو پذیرش کردید برای لیسانس…مایی که برای همون لیسانس گرفتن ،کنکور با اون سد بزرگ و اون غول بزرگ رو رد شدیم بعدش برایه بقیه شد با بدون کنکور چرا اون موقع فکر نکردید

روانشناسی
خرداد ۲۸, ۱۳۹۴ ۹:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  Golnosh

این مشکل دانشجوها نیست اما ضربه اونو دانشجوهای بیچاره میخورند

پ.ا
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۰:۵۱ ق٫ظ
پاسخ به  Golnosh

ما از هرچی میگذریم آسون میشه.
ارشد هم به سختی قبول شدیم حالا هرکی رو میبینی ارشد داره.
فقط نمیدونم چرا این دکتری با ما سر سازش نداره :-(

Golnosh
خرداد ۲۸, ۱۳۹۴ ۹:۴۴ ب٫ظ

جالبه اون موقع که تو هر جایی مدرک فوق لیسانس میدادید باید به این روزا فکر می کردید حالا که هر ادمی که نگاه می کنی فوق لیسانس داره !ارزش فوق لیسانسه مارو که حتی از دانشگاههای معتبر گرفتیم اوردید پایین حالا به این فکر افتادید…جالبه به ما که رسید وا رسید!!بس کنید دیگه .

سهیل
خرداد ۲۸, ۱۳۹۴ ۱۱:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  Golnosh

حرف دل منو زدی

روانشناسی
خرداد ۲۸, ۱۳۹۴ ۹:۴۰ ب٫ظ

یعنی مدرک فارغ التحصیلان ارشد و دکتری آزاد مورد تایید نیست؟

صادق
خرداد ۲۸, ۱۳۹۴ ۱۰:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  روانشناسی

:)
کجا از این خبر برداشت میشه مدارک آزاد مورد تایید نیست ؟

روانشناسی
خرداد ۲۸, ۱۳۹۴ ۱۰:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  صادق

دکتر هروی ابراز نگرانی کرده یعنی چی؟

بوکوحرام
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۱:۵۶ ق٫ظ
پاسخ به  صادق

:)

نانوشیمی
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۴:۲۸ ق٫ظ
پاسخ به  بوکوحرام

لطفا اسم کاربریتون رو عوض کنید. بوکوحرام اسم یک گروه تروریستی تو آفریقاست که بر ضد مسلمانان فعالیت میکنه. حس خوبی به آدم دست نمیده.

معمار
خرداد ۲۸, ۱۳۹۴ ۹:۰۲ ب٫ظ

تا نوبت ما رسید همه یادشون اومد دکتر زیاد شده

ف
خرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۱۱:۰۵ ق٫ظ
پاسخ به  معمار

واقعا :( . با این اوصاف احتمالا آزمون آتی رو هم اینقدر شرایطش سخت می کنن که هیچکی نتونه حتی حد نصاب برای مصاحبه رو بیاره!

میثم
خرداد ۲۸, ۱۳۹۴ ۸:۴۱ ب٫ظ

چه عجب