برگزاری جلسه کمیسیون آموزش در خصوص طرح سنجش و پذیرش

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

ایسکانیوز در مطلب اخیر خود به بررسی طرح سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی و موضوع تجمیع آزمون ها در کمیسیون آموزش مجلس پرداخته است.

چندی پیش طرحی از سوی مرکز پژوهش های مجلس با عنوان طرح سنجش و پذیرش دانشجو ارائه شد. این طرح در راستای اختیار برگزاری آزمون مقاطع تحصیلات تکمیلی به دانشگاهای غیر دولتی بود که مانند همه موضوعات مخالفان و موافقانی را داشت. بویژه که تجمیع همه آزمون های ورودی در دست سازمان های دولتی می تواند تا حدود زیادی خلاف سیاست های کلی نظام در زمینه کاهش تصدی گری باشد. در جلسه چند روز پیش کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی این موضوع مورد بررسی قرار گرفت. سعی کردیم در صحبت با اعضای کمیسیون و معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به ابعاد مختلف اجرای این طرح بپردازیم.

دانشگاه آزاد با این حجم بالای دانشجو باید خود مجری برگزاری آزمون باشد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم دانشگاه آزاد اسلامی با قریب یک میلیون و ششصد و هشتاد هزار دانشجو چه اشکالی دارد خودش آزمون را برگزار کند. با محدود کردن این موارد مخالف هستیم.

قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره‌ طرح سنجش و پذیرش دانشگاه ها به ایسکانیوز گفت: طرح سنجش و پذیرش امروز (چهارشنبه) در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همکاران مخالف و موافق درباره اجرای این طرح صحبت های خود را ارائه کردند. درباره‌ی بندهایی که در قالب طرح مرکز پژوهش ها پیش بینی شده بود بحث شد.

احمدی لاشکی ادامه داد: مهم ترین بحثی که در این طرح و در جلسه امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت این بود که دو دستگاه وزارت علوم و وزارت بهداشت می توانند زیر نظر سنجش آزمون دکتری را برگزار کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در ادامه با بیان اینکه این موضوع یک سکته در این بخش ایجاد خواهد کرد گفت: بنابراین حس کردیم ترمیمی باید ایجاد شود و مجموعه هایی مانند دانشگاه آزاد اسلامی در این قانون جایی داشته باشند. در همین راستا یک تبصره به این طرح اضافه شد که بتوانیم دانشگاه های غیر دولتی هم با نظر شورای سنجش و پذیرش و در صورت اعلام نیاز خود این مجموعه ها در برگزاری آزمون همکاری های لازم را داشته باشند.

او در ادامه در خصوص اجرای این طرح در دانشگاه آزاد گفت: بنابراین با نظر شورای سنجش و پذیرش که متشکل از وزیر علوم، وزیر بهداشت، رییس دانشگاه آزاد اسلامی و از دانشگاه های مختلف هستند درخصوص این موضوع تصمیم گیری خواهد شد. شورای سنجش هم در صورت تشخیص مجوز لازم را می دهد. اما ممکن است این اجازه از سوی شورای سنجش و پذیرش صادر نشود. در هر حال ما قانون را باز گذاشتیم و این اجازه را به شورای سنجش و پذیرش داده ایم که پس از بررسی های لازم این اجازه را صادر کند.

او در ادامه با بیان این موضوع که موافق اجرای این طرح است گفت: باید حتما اجازه دهیم این دانشگاه آزمون را برگزار کند. زیرا اگر آزمون دانشگاه سالی یک بار برگزار شود ممکن است دانشجو مشکلی داشته باشد و نتواند در آزمون شرکت کند. آیا باید یکسال صبر کند و از تحصیل باز بماند؟ اگر دانشگاه آزاد اجازه داشته باشد آزمون را برگزار کند بنابراین چند بار این فضا را برای افراد ایجاد کرده ایم. بنابراین معتقدم دانشگاه آزاد با قریب یک میلیون و شصد و هشتاد هزار دانشجو چه اشکالی دارد خودش آزمون را برگزار کند. باید این موارد را لحاظ کرد و با محدود کردن این موارد مخالف هستیم.

تفویض اختیار به دانشگاه ها با وزرات علوم و بهداشت

حجت الله درویش پور عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به ایسکانیوز گفت: مهمترین بحث درباره پذیرش دکتری و کارشناسی ارشد و برگزاری آزمون توسط خود موسسات و مجموعه ها همان طرحی بود که قبلا ارائه شده بود و در این طرح شواری آموزشی در این خصوص برنامه ریزی و تصمیم گیری می کرد.

درویش پور ادامه داد: بحث امروز (چهارشنبه) در کمیسیون هم بر همین اساس بود که وزارت علوم و بهداشت که دو دستگاه اصلی در این طرح هستند در خصوص تفویض اختیار برگزاری آزمون دانشگاه های غیردولتی در شورایی تصمیم گیری کنند. به علت تعدد سلائق قرار شد در جلسات بعدی نیز تصمیم گیری نهایی انجام شود.

او در ادامه گفت: به عقیده‌ من این موضوع نیاز به تبصره ندارد و این شورا با حضور وزارت بهداشت و وزارت علوم می تواند مجوز را به دانشگاه های غیردولتی دهند و راه کارهای لازم را ارئه دهند. البته بعضی از دوستان هم معتقد بودند که باید بندی درباره دانشگاهای غیردولتی هم در این طرح آورده شود که قرار شد در جلسات بعدی کمیسیون در این باره تصمیمات لازم گرفته شود

دولت نباید همه مسائل اجرایی را در خود منعکس کند

مجتبی علوی فاضل معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد سالامی در خصوص اختیارات دانشگاهها در برگزاری آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری به ایسکانیوز گفت: اگر می گوییم اختیار به دانشگاه ها داده ایم منظور این نیست که اختیار در انتخاب دهیم بلکه باید ملاک ها را تعریف کنیم.

او در ادامه گفت: وظیفه قانون گذار تعریف و ابلاغ قانون است و بر اساس آن ملاک ها در موضع اجرا، این تفویض اختیار به دانشگاهها داده شود. با این موضوع کاملا موافق هستیم. در مرحله اجرا نباید دولت همه چیز را منعکس در خود کند. برخلاف تمام تفویض هایی که صورت گرفته در این مسئله برخلاف سیاست های کلی عمل می شود.

علوی فاضل ادامه داد: باید این اجرا را به دانشگاه‌ها محول کند اما چراها را تعیین کند از طرفی هم بحث نظارت را به سازمان های نظارتی محول کند. باید اجازه داده شود در این زمینه دانشگاهها در یک چارچوب مشخص و با اختیار عمل کنند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

29 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
مرداد ۴, ۱۳۹۴ ۳:۴۷ ب٫ظ

آقا مصاحبه دکتری مکانیک را کسب خبر داره تو را به خدا بگین

رضا
مرداد ۴, ۱۳۹۴ ۳:۴۶ ب٫ظ

آقا مصاحبه دکتری مکانیک کی هست

مجید -ژئومورفولوژی
مرداد ۴, ۱۳۹۴ ۱۲:۵۸ ب٫ظ

نه دادش انجوریا که میگن نیست همش دم از کار پژوهشی میزنی کار پژوهشی را با پول میخرن اب از اب تکان نمیخوره مساله اینجاست که تست زدن وقت گذاشتن و زحمت کشیدن میخواهد و انهم کار هر کسی نیست ؟بنظرم ظلم بزرگ در حق دانشجویان زحمت کش است در ضمن زمانی حرف شما صحیح است که با سیستم پژوهشی از اول دانشجو بیاد بالا نه اینکه بیان از روش هی دیگر کشور ها تقلید کنن

دکتر
مرداد ۴, ۱۳۹۴ ۲:۰۱ ب٫ظ

مجید جان درسته میخرن…ولی اینجوریا هم که فکر میکنی نیست…راحت میتونی بفهمی که طرف خودش نوشته یا خریده….اساتید هم کارشون همینه….هر حالت چه تستی چه مصاحبه اساتید در هر حالتش یه عده ناراضی هستن…یه مدت تستی بود…حالا یه مدت هم دست اساتید باشه…دوباره برمیگرده به حالت تستی مطمن باش…

نازی به مجید_ ژئومورفولوژی
مرداد ۴, ۱۳۹۴ ۲:۲۶ ب٫ظ

اقا مجید حرفاتون بسیار درست و منطقیه…

Hossein
مرداد ۴, ۱۳۹۴ ۰:۱۵ ق٫ظ

اره، انشالله انتخاب دانشگاه دکترا رو بدن دست اساتید،

دکتر
مرداد ۴, ۱۳۹۴ ۰:۳۲ ق٫ظ
پاسخ به  Hossein

به امید خدا…. :-)

مهسا
مرداد ۴, ۱۳۹۴ ۷:۲۲ ق٫ظ
پاسخ به  Hossein

شما اگه مطمئن باشید انتخاب اساتید دانشگاه خودتون نیستید، باز هم با این طرح موافقید؟! آیا مطمئنید که دانشگاه های دیگه هم با این طرح خواهان پذیرش شما هستن؟!

امیر
مرداد ۴, ۱۳۹۴ ۱۰:۲۰ ق٫ظ
پاسخ به  مهسا

مطمئن باشید فقط اونای که کار پژوهشی بالا داشته باشن، میان بالا، نه اونای که فقط چند تا کتابم حفظ کردند و تست بلدن بزن.

Hossein
مرداد ۴, ۱۳۹۴ ۱۰:۲۵ ق٫ظ
پاسخ به  مهسا

مطمئن باشین اگه من با یه نفر دیگه بریم پیش اساتید من مصاحبه، اونی که کار پژوهشی بالاتر باشه میگیرن نه من،
کجای دنیا با چند تا تست درست زدن دانشجو دکترا میشن، این سیستمی که ما برا دکترا داریم واقعا بده باید، باید بدن دست اساتید.

مهسا
مرداد ۵, ۱۳۹۴ ۷:۴۲ ق٫ظ
پاسخ به  Hossein

چند نمونه براتون بگم که طرف کار پژوهشی نداشته، اما حالا دانشجوی دکتری بهترین دانشگاه ه؟

نازی
مرداد ۳, ۱۳۹۴ ۳:۲۲ ب٫ظ

با این اوضاع کلا بی خیال دکترا شیم سنگینتریم که :-( از استرس مردیم هر روز یه مدل جدید همین ازمون دکترای بهداشت و ازاد مونده بود که اینا رو هم ….

mosa
مرداد ۳, ۱۳۹۴ ۱:۲۷ ب٫ظ

طرح سنجش و پذیرش:
ببخشید جه طرحی فنداسیون از پایه داره می لرزه. مگه وزارت علوم اعلام نکرده حتی غایبین کنکور هم میتونن انتخاب رشته کنن.

رضا
مرداد ۳, ۱۳۹۴ ۱۰:۱۷ ق٫ظ

اگر روند پذیرش دکتری مثل سال گذشته دانشگاه آزاد باشه که تقریبأ بی کنکور بود، دیگه تلاش بیشتر برای کسب علم نمی ماند

فاطمه
مرداد ۳, ۱۳۹۴ ۰:۰۸ ق٫ظ

تو رو خدا نزارید اختیار پذیرش دانشجو دکتری رو بدن دست دانشگاه ها! من خودم دانشجوی یه دانشگاه مطرح و تراز اولم ولی اصلا دلم نمیخواد اختیار پذیرش رو بدن دست دانشگاهها. این به ضرر همه است بلاخص دانشجوهای شهرستان… لطفا رسیدگی بشه

حسین
مرداد ۳, ۱۳۹۴ ۰:۰۴ ق٫ظ

سلام. به خدا قسم دانشگاه ازاد من خدم پارسال رفتم با این که وزن ازمون ۷۵ هست ومنم موافق وزن بالای ازمون تستی ام. به من که یه دونه مقاله ندارم وپایان نامه هم نداشتم وهنوز تمام نشده بود گفتن شما که دانشجوی خودمونی وقبولی . منم راستشو بگم اصلا سوالا را اندازه حتی ۱۰ درصد جواب درست ندادم. حالا تو دانشگاه سراسری که با این وضع وظرفیت تقریبا صفر یعنی زور زدن وتلاش برای هیچ

Hossein
مرداد ۳, ۱۳۹۴ ۳:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  حسین

حسین جان خودت میگی ولی دولتی اینجوری نیست،
به خدا اونی که سواد و کار پژوهشی باران ره و قدرت تجزیه و تحلیل خوبی داره میاد بالا

زمین شناسی اقتصادی ۲
مرداد ۴, ۱۳۹۴ ۳:۴۴ ق٫ظ
پاسخ به  حسین

اصلا همچین چیزی نیست من پارسال با دو مقاله و دو تا تالیف تو مصاحبه رد شدم

الی
مرداد ۲, ۱۳۹۴ ۱۱:۱۷ ب٫ظ

عوض اینکه به فکر دانشگاه سراسری باشند رفتند دانشگاه آزاد رو بررسی میکنند – من که باز سر در نیاوردم

دکتر محمد
مرداد ۲, ۱۳۹۴ ۱۰:۲۹ ب٫ظ

لطفا به همین دانشگاههای سراسری بپردازید. و اختیار دست دانشگاهها ندین تو رو خدا قسم

Hossein
مرداد ۳, ۱۳۹۴ ۳:۳۱ ق٫ظ
پاسخ به  دکتر محمد

به خدا شما اشتباه میکنین، استادها میدونم کدوم دانشجو چیزی حالی شه، نه چندتا تست

مهسا
مرداد ۳, ۱۳۹۴ ۲:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  Hossein

بله! اما هر استاد فقط از دانشجوهای خودش شناخت داره!!

WQG
مرداد ۲, ۱۳۹۴ ۱۰:۲۴ ب٫ظ

آقایان اینهمه که میگیم پذیرش سراسری رو دقت کنند، اگه دانشگاه آزاد بخواد اینجوری مدرک دکترا صادر کنه، چه فایده ای داره؟! اصل جریان اینه که باید ظرفیتها مطابق نیاز باشه وگرنه همه اینها حرفه، الان ارشدهای دانشگاههای دولتی ممتاز وضعیت شغلیشون خیلی خوبه؟! خودمون رو گول نزنیم، اول از همه باید ظرفیتها کنترل بشه، نحوه پذیرش رو بذارید برای بعد.

مکانیک جامدات 94
مرداد ۲, ۱۳۹۴ ۱۱:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  WQG

گل گفتی…احسن…موافقم

علی
مرداد ۲, ۱۳۹۴ ۱۱:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  WQG

بله نظرتون در ارتباط با کنترل ظرفیت ها بسیار درسته

ASDFG
مرداد ۳, ۱۳۹۴ ۰:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  WQG

کاملا درست میگی.

فرزاد
مرداد ۲, ۱۳۹۴ ۱۰:۰۱ ب٫ظ

مجلس محترم بجای افزایش بی رویه دکتری آزاد فعلا به فکر آزمون دکتری سراسری باشید که وزارت علوم داره با سرنوشت ما بدین صورت داره بازی میکنه لطفا جلوی تغییرات شیوه آزمون دکتری سراسری رو بگیرید که دعای خیلی ها بدرقه راهتان!

مریم.میکروبیولوزی
مرداد ۲, ۱۳۹۴ ۸:۵۲ ب٫ظ

ای کاش دانشگاه ازاد مخالفت کند. به خدا عادلانه این طریق برگزاری ازمون نیست.

رضا
مرداد ۲, ۱۳۹۴ ۸:۳۶ ب٫ظ

بحث پذیرش دانشگاه سراسری کی صورت می گیره؟فکر می کنم یه نمه مهمتره از پذیرش دانشگاه آزاد!!