مدرسان شریف  کتاب مصاحبه دکتری سومین کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسب و کار کنفرانس سالانه پژوهش در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی کارگاه استعداد تحصیلی آزمون دکتری 97 استاد وکیلی نیکفال کنفرانس ملی دانش و فناوری نوین در علوم مهندسی در عصر تکنولوژی

خطر مدرک‌گرایی در نظام آموزشی کشور

در حال حاضر آفت مدرک گرایی در کشور، چالش‌های اساسی در نگرش به تحصیل و آینده کشور ایجاد کرده است.

مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: نظام آموزشی کشور،‌ با معضل مدرک‌گرایی دست و پنجه نرم می‌کند که تهدیدی برای کشور ما محسوب می‌شود و سیاستگذاران آموزش نباید از آن غافل باشند.
حسام شعبانی در ادامه گفت: متاسفانه به شکل حیرت‌آوری عاشق مدارک و القاب و عناوین شده‌ایم و تعدد دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های سراسری،‌ آزاد، علمی‌کاربردی، پیام نور، مجازی و . . . گواه این مطلب است.
وی افزود: در عرصه کنونی باید اقتصاد دانش بنیان اولویت دانشگاه‌ها باشد ما همیشه نمی‌توانیم چشم انتظار چاههای نفت باشیم بلکه با ایجاد انگیزش توسط اساتید باید خلاقیت و کارآفرینی را در بدو ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها تزریق کنیم تا شاهد تربیت دانشجوهای کارآفرین و پیشرفت علوم کاربردی باشیم‌.
وی که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته‌های زیست فناوری است، خاطر نشان کرد: در مواجهه با اطرافیان از من سوال می‌شود که چرا دکترا ندارید و این در صورتی است که مهارت و دانش در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد هم می‌تواند ایجاد شود و زمینه ساز جریانی پویا و آشتی علم و صنعت شود ولی فارغ‌التحصیلان دکترا بخاطر توقعاتی که بواسطه مدرک ایجاد گردیده نمی‌توانند سهم خلاقیت، کاربردی و . . . را دخیل کنند و درگیر مسائل اجرایی مراکز در دانشگاهها می‌شوند.
وی گفت: در نظام آموزشی ما و در بحث انتخاب رشته دانش‌آموزان، والدین و باور عمومی به مدرک و رشته تحصیلی نظیر پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و مهندسی‌های گروه ریاضی امتیاز و بها می‌دهد و اهمیت رشته های دیگر را منوط به داشتن مدرک PHD می‌داند که این قضیه زمینه ساز عقب ماندگی کشور و ترویج مدرک‌گرایی می‌شود.
شعبانی خاطر نشان کرد: کشور ایران در دل خود جوانان متعهد و با انگیزه‌ای را جا داده است که اگر این دانشجویان با تکیه بر قوای کاربردی کردن علوم برای رفع نیازهای کشور پیش بروند .
جامعه از مدرک گرایی دور می‌شود و شاهد دانشگاه‌های کار آفرین و اشتغال دانشجویان پس از فارغ‌التحصیل در مقطع کارشناسی خواهیم بود.
شعبانی بعنوان فارغ‌التحصیل در یکی از رشته‌های زیست فناوری خاطر نشان کرد: مدرک گرایی در تمام علوم بویژه علوم زیست فناوری زمینه‌ساز سیل عظیم فارغ‌التحصیل بیکار دکترا شده است زیرا این افراد، بواسطه مدرک حاضر به کار و فعالیت در آزمایشگاه‌ها نیستند و بواسطه مدرک توقع درآمدهای بالا را دارند که اگر به آن نرسند. سرخورده می‌شوند و در حین آموزش، به فکر رشد اقتصادی خود از راههای گوناگون هستند و نمی‌توانند انگیزه لازم را برای دانشجویان ایجاد نمایند.
وی در ادامه گفت: جامعه فارغ‌التحصیلان زیست فناوری که می‌گویند کار برای رشته‌های ما نیست و گذر از مرحله کارشناسی، به ارشد و دکترا را زمینه ورود به بازار کار تلقی می‌کنند باید بدانند اگر رشته خود را بشناسند و در سالهای تحصیل در مقطع کارشناسی با علایق و علم و بازار آشنا شوند می‌توانند بهترین در آمد را مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان کسب کنند.
وی با اشاره به آمار جمعیتی دانش‌آموزان بعنوان دانشجویان آینده و همچنین دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های گوناگون کشور خاطر نشان کرد: با انگیزش شغلی توسط اساتید می‌توان به سمت ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین گام برداشت و بدون توجه به مدرک گرایی به بازار کار وارد شد.
شعبانی گفت: امیدواریم با فرهنگ‌سازی از سوی رسانه و آگاه‌سازی عموم به این باور برسیم که کسب در آمد و کارآفرینی تنها به مدرک تحصیلی نیست و با تزریق این نگرش شاهد توانمندی علمی و ارتقاء کشور عزیزمان باشیم.
دریافت سریع آخرین اخبار کنکور دکتری در کانال تخصصی آزمون دکتری

نظرات (۸)

  1. زمانی گفت:

    واقعا شرایط نگران کننده است. خود من به علت وضعیت نگران کننده بازار کار با وجود اینکه با بهترین معدل و رزومه فارغ تحصیل شدم, برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری خیلی مردد هستم. چون واقعا 4 سال از اوج جوانی رو باید صرف درس خوندن تو شهر دیگر کنم به امید پیدا کردن کار و اینکه شاید روزی بتونم مدرس بشم… . الان بعد از سالها تحصیل یا باید این مسیر رو ادامه بدم یا سراغ شغل های غیر مرتبط با تحصیلم برم. و واقعا سر درگم هستم. می دونم خیلی ها الان شرایط من رو دارند. لطفا راهنمایی بفرمایید.

    • رامین گفت:

      با سلام خدمت دوست عزیز
      این موضوع که چه راهی را انتخاب کنید بسته به شرایط شماست. اگر در شرایط قابل قبول مالی هستید و دغدغه جدی برای امور مختلف ندارید ادامه تحصیل در مقطع دکترا بسیار لذبخش و مفید است اما اگر چنین نیست با احتساب زمان حداقل 4 الی 5 سال و صرف هزینه زیاد و خیلی محرومیت های دیگر که باید تحمل کنید شاید هدف مورد نظر از دسترس دورتر شود. به این موضوع توجه کنید که در حال حاضر با توجه به کثرت فارغ التحصیلان دکترای دولتی و آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی، عضو هیئت علمی شدن در دانشگاههای حتی پیام نور و علمی – کاربردی بسیار مشکل بوده و با حقوق کمی که می دهند اصلا راضی کننده نیست. اگر هم به بخش دولتی یا خصوصی تشریف ببرید به احتمال قوی زیر دست یک مدیر فوق دیپلم یا لیسانس داخلی خواهید بود که به دلایل مختلف در راس مجموعه شما قرار گرفته است. بنابراین پرستیژ دکتر بودن در کشور ما بسیار تنزل کرده است. مطالبی که عرض کردم برگرفته از تجارب شخصی خودم و همکارانم بوده است و بر اساس شنیده ها و یا شایعات نیست. بنظر اینجانب اول شرایط مالی و کاری خودراتثبیت کنید سپس با آرامش به سراغ دکترابروید و برای تحقیق و پژوهش واقعی از مدرک خود بهره مند شوید.برای درس خواندن و ادامه تحصیل هیچ وقت دیر نیست اما برای کار محدودیت های زمانی و مکانی جدی وجوددارد، به خصوص اگر حمایت خانواده هم در کار نباشد.

  2. جواد گفت:

    وزارت علوم کی میخواد وارد بشه، واقعا جوونهای مملکت گناه دارن تو رو خدا جلوی بی رویه پذیرش دانشجو تو مقطع تحصیلات تکمیلی رو بگیرین.

  3. دانشجوی دکتری گفت:

    سلام:
    این وضعیتی رو که وزارت علوم جهت عدم نظارت بر پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی برخی دانشگاه ها در پیش گرفته در آینده زحمات دانشجوهای دکتری دانشگاههای دولتی خصوصا سظح الف رو که میخوان در آینده وارد بازار کار شن به باد میده.
    چرا باید این دانشگاه ها اینقدر دانشجوی ارشد و دکتری بگیرن؟ واقعا کسی به عواقب این پذیرش بدون پشتوانه علمی فکر نمیکنه؟؟

  4. رییسی گفت:

    سلام من سال 1369 مترجم شرکت کره ای هیوندایی که در حال احداث اسکله در یکی از بنادرجنوبی بودم نکته مهمی که در آن شرکت کره ای دیدم جالب بود وآن اینکه حقوق کارگر تکنیسین کاردان فنی کره ا ی ا حدود 2 برابر حقوق مهندس کره ای با مدر ک کارشناسی ارشد بود . در حالی که در کشور ما در یک اداره یا سازمان و شرکت حقوق کارمند فوق لیسانس 2 برابر فوق دیپلم است .آن ها حقوق را بر اساس سختی کار میدانداند نه بر اساس مدرک و چون تکنیسین هادر محوطه کارگاهی کار میکردند و مهندسین ارشد در میحط داخل در کنار کولر گازی آیا در کشور ما هم چنین قانونی وجود دارد من پیرمرد در حال گرفتن دکتری هستم به امید چند هزار اضافه حقوق …

    • محسن گفت:

      دقیقا دوست ما آقای رییسی حرف منظقی ای زد. من افراد زیادی رو می شناسم که اصلا به درس خوندن علاقه ندارن و فقط برای ارتقا پستی و تعدیل مدرک درس می خونن. خب این یعنی چی من خودم ارشد دارم و بیش از 15 تا مقاله هم دارم اما واقعا کدوم یکی از این مقاله هام اصلا بدرد جامعه خورد؟
      طبیعی است که اون کارگری که داره کار میکنه باید حقوق و مزایای خوبی داشته باشه در حالی که ما میبینیم کارگر ده برابر یه کارمند کار میکنه ولی حقوق کارگر نصف کارمنده. خب کارگر هم میره درس میخونه مدرک میگیره و مبشه کارمند با تعدیل مدرک!

درج نظر