مدرسان شریف  دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای پژوهشی در مدیریت،اقتصاد، حسابداری و علوم انسانی سومین کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسب و کار کنفرانس سالانه پژوهش در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی کنفرانس ملی دانش و فناوری نوین در علوم مهندسی در عصر تکنولوژی کارگاه دکتری خارج از کشور کارگاه پروپوزال‌ نویسی و پایان‌ نامه‌ نویسی دکتری روانشناسی ابن یمین

شفاف سازی جذب دانشجو در طرح سنجش و پذیرش

اجرای طرح سنجش و پذیرش دانشجویان دکتری، بیش از همه به سود دانشجویانی است که از دایره رابطه‌بازی‌ها خارج اند.

قاسم جعفری نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانیخبرگزاری فارس، درباره بررسی کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی و سخنان موافقان و مخالفان که دیروز در صحن علنی مجلس صورت گرفت، گفت: در حدود یک سال‌ونیم است که نمایندگان روی این طرح، زحمت می‌کشند.

وی افزود: علت و انگیزه کلید خوردن این طرح، وجود دغدغه‌های بسیار در میان اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی است به‌علاوه انتقادات و شکواییه‌های بسیاری به نمایندگان مجلس مبنی بر عدم پذیرش داوطلبان در مقاطع تکمیلی به‌رغم شایستگی‌هایشان می‌رسید.

جعفری با اشاره به اینکه نحوه امتیازبندی و گزینش دانشجویان در نظام کنونی غیرقابل پرسش است، گفت: اعضای هیأت علمی می‌توانند در نظام کنونی پذیرش دانشجو در مقاطع تکمیلی به یک نفر نمره 50 و به دیگری «صفر» دهند، کما اینکه نمونه آن را داشتیم که به یک دانشجوی داوطلب تحصیل در مقاطع تکمیلی در مصاحبه نمره صفر داده شده است که من به لطیفه گفتم آیا این دانشجو از در که وارد شد یک «سلام» هم نکرد؟ که نمره «1» به او بدهید.

وی انگیزه کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس از تدوین طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی را برقراری عدالت در این حوزه خواند و خاطرنشان کرد: همچنین باید اطمینان حاصل شود کسانی که وارد این حوزه می‌شوند از توانمندی نسبی برخوردارند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: برخی دانشگاه‌ها در این زمینه مبسوط الید هستند و هر گونه که بخواهند تصمیم می‌گیرند، مثلاً در یک سال 13 هزار دانشجوی دکترا پذیرفته‌اند که به لحاظ مالی هم مشکل‌ساز شده است.

وی یکی از ثمرات طرح مزبور را علاوه بر تقویت تحصیلات تکمیلی در کشور قانونمند شدن آن عنوان کرد و افزود: این طرح، مسیر را مشخص می‌کند که آیا استانداردها وجود دارد یا نه؟

جعفری با اشاره به محتوای سخنان مخالفان طرح در صحن علنی گفت: دقت به این سخنان روشن کرد که علل مخالفت‌ها غیر فنی است.

وی با اشاره به اینکه در این طرح امتیازبندی‌ها به گونه‌ای تراز شده است که کاملا قابل اندازه‌گیری است ادامه داد: با اجرای این طرح مشخص می‌شود که چند امتیاز برای آزمون کتبی چند امتیاز برای مصاحبه شفاهی و چند امتیاز برای سوابق علمی و صلاحیت‌های عمومی در نظر گرفته می‌شود.

نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی گفت: نتیجه این کار ایجاد شفافیت در جذب دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی است و یک مجموعه از شائبه‌های علمی که ممکن است بعضی دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی با آن مواجه شوند با اجرای این طرح برطرف می‌شود، مثلاً دیگر داوطلبی نمی‌تواند بگوید که این گروه خاص هیأت علمی مرا نپذیرفتند چرا که همه چیز طبق شاخص‌ها انجام می‌گیرد.

جعفری تصویب کلیات و جزییات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی را هدیه‌ای خوب به داوطلبان شرکت در آزمون ذکر کرد و گفت: ماهیت برخی مخالفت‌ها مثل روز روشن است مانند چاپ کردن کتابچه‌ای که هنگام بررسی کلیات طرح در صحن میان نمایندگان توزیع شد.

وی در این باره اضافه کرد: بسیاری از همکارانمان که نامشان ذیل عنوان رضایت از عملکرد دانشگاه آزاد در این کتابچه ذکر شده است گفتند که یک بحث کاملا کلی مطرح بود از ما سوال کردند آیا شما از توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور حمایت می‌کنید؟ و ما هم پاسخ مثبت دادیم، اما هرگز نیت حمایت از فرد خاص و نهاد خاصی را نداشتیم و برای طرح خاصی نیز از توسعه تحصیلات تکمیلی حمایت نکردیم که امروز در آستانه بررسی این طرح کتابچه طراحی شده توزیع و روی آن مانور داده شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مخالف طرح که به امضای نمایندگان از توسعه تحصیلات تکمیلی با هدف مصادره آن به نفع دانشگاه آزاد و ممانعت از تصویب طرح استناد می‌کرد، گفت: در یک فضای منطقی این طرح می‌تواند تصویب شود و شیرینی آن را بیش از همه کسانی می‌چشند که از دایره رابطه‌بازی‌ها خارجند و حائز شایستگی‌ها بوده و برای طی مدارج علمی تلاش کرده‌اند.

دریافت سریع آخرین اخبار کنکور دکتری در کانال تخصصی آزمون دکتری

Comments are closed.