موج بیکاری فارغ التحصیلان به سمت تحصیلات تکمیلی

افزایش بی رویه پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات دکتری یکی از دلایل افزایش بیکاری در جامعه است.
دکتر نیلی رئیس دانشگاه تهران درگفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت : پذیرش و توسعه بی رویه رشته ها و دانشجو یک صدمه بزرگی است که کیفیت دانشکده ها را پایین آورد و وقت اساتید را بیش از حد به امور آموزشی و گذراندن پایان نامه ها معطوف کرد و امروز شاهد تبعات این قضیه هستیم، افزایش بی رویه دانشجویان دکتری و دادن مدرک به آنها باعث شده دانش فرد بیش از حد نیاز شود و دستگاه هم به آن حد از دانش و اطلاعات احتیاجی ندارد.
وی افزود‌: نکته دیگر این است که کارآفرینی را در سرلوحه کار خود نداریم . دانشگاه تهران، دانشگاه کارآفرین را به عنوان یکی از محورهای اصلی برنامه ها برای هدف برنامه توسعه سوم خود دارد و همچنان در این زمینه ها درحال کار هستیم.
برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت نیز تاکید کرد : نه تنها در دکتری بلکه در مقاطع دیگر هم این مسئله بیکاری وجود دارد. دانشگاه ها مسئولیتی در ایجاد شغل دانشجویان ندارند و سازمان ها و بخش های دیگر کشور هستند که باید دانشجویان را جذب کنند. دانشگاه درواقع دانشجویان رابرای آنها تربیت می کنند و درواقع باید بخش هایی که از این فارغ التحصیلان  بهره برداری می کنند ظرفیتشان را توسعه دهند.
وی در پایان خاطر نشان کرد :مشکل دیگر اینکه دانشگاه ها نباید بی هدف دانشجویان را در رده های مختلف تربیت کنند و باید طبق فرمایش مقام معظم رهبری و اقدامات وزارت علوم طرح آمایش آموزش عالی تهیه شود و پذیرش و تربیت دانشجویان بر مبنای نیاز و اولویت های کشور و منطقه باشد که هنوز این اتفاق نیفتاده است و باید دانشجویان را درحدی تربیت کنیم که این مشکل را تقویت نکنیم .
ثبت‌نام
باخبرم کن!

59 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دانشجو دکترای علوم تحقیقات
دی ۱۳, ۱۳۹۴ ۱۲:۳۵ ب٫ظ

سلام . این قضیه واقعا جای بحث دارد که در این جا نمیشود به نتایجی رسید

ولی خود من به شخصه بجای آرامش خاطر برای درس خوندن چیزی که فکرمو درگیر کرده پرداخت هزینه های سنگین و اقساط وام هایی که گرفتم هست و اینکه دو سال دیگه که خداخواست و فارغ التحصیل شدم آیا کاری درخور مدرک و تحصیلاتم خواهم داشت یا نه که خستگی این چهار پنج سال از تنم دربیاد و همینطور به کشورم خدمت کنم و مفید باشم اما آینده واقعا مبهمه.

از طرفی هم ما که الان رسیدیم به پایاننامه دانشگاه خیلی داره مارا اذیت میکنه و عقب می اندازد چون اساتید ایده ندارند و دانشجو زیاد شده تعداد استاد ها هم کم است .

رسول
دی ۱۲, ۱۳۹۴ ۱۰:۳۴ ب٫ظ

الان موضوع کار بر دکتری خوندن اولویت داره! چون دکتری رو هر وقت بخوای میتونی بخونی…

علی به صادقی
دی ۱۲, ۱۳۹۴ ۱۰:۱۳ ب٫ظ

افزایش بی رویه پذیرش دکتری غیر از تضعیف روحیه نخبگان کشور چیزی به همراه ندارد.

دانشجو دکترای علوم تحقیقات
دی ۱۳, ۱۳۹۴ ۱۲:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  علی به صادقی

منم همین نظر را دارم.

عمران
دی ۱۲, ۱۳۹۴ ۱۰:۱۱ ب٫ظ

به نظرم ما که زورمون نمیرسه به دانشگاه آزاد که ظرفیت ها رو کاهش بدن حداقل اساتید روش آموزش رو تغیر بدن و با سختگیری و ریزبینی روی دانشجو و اینکه موضوعاتی که میشه بیرون راحت با پول پایان نامه و رساله رو تهیه کرد قبول نکنن و از دانشجو مقاله و کار پژوهشی درست و درمون بخواد تا شاید کسانی که با توان علمی پایین بالا امدن یا مجبور بشن قوی بشن یا کلا بیخیال شن تا اگر هم زمانی فارغالتحصیل شدن هیت علمی نشدن تخصص کافی رو داشته باشن که بتونن کارآفرین خوبی باشن

مدیریت آموزشی
دی ۱۲, ۱۳۹۴ ۹:۳۴ ب٫ظ

وقتی دنیا Dba رو با Phd یکی می دونه قصدش کارآفرینی و حرفه ای شدن افراده ست نه تولید دکترای تخصصی

علی
دی ۱۲, ۱۳۹۴ ۸:۱۶ ب٫ظ

دانشگاه آزاد گفته سالی ۴ هزار هیات علمی جذب خواهد کرد که فکر نکنم سالی بیش از هزار نفر را جذب هیات علمی کنند
مابقی این دوازده هزار باید چه کار کنند
باید توجه داشت دکتری بیشتر به کار تدریس خواهد خورد.

صادقی
دی ۱۲, ۱۳۹۴ ۹:۴۰ ق٫ظ

داشتن مدرک تحصیلی بالا حتی مدرک دکتری حق هر کسی است که به داشتن مدرک تحصیلی و سواد بالاتر از مقطع قبلی علاقه مند است اما!!!! اما اینکه کسانی که با بالا رفتن میزان تحصیلات میزان توقعشان از جامعه و دیگران بالا می رود این نتصور اشتباست من همیشه به دوستان می گویم؛ دوستان برای کار و آینده شغلیتان در هر مقطع تحصیلی به دنبال یک میز خالی نباشید هر شخص تحصیلکرده ای با هر مدرکی صدر صد خودش توانایی ایجاد میزهای خالی کسب و کار برای دیگران را دارد باید هر کسی کارآفرین باشد این رمز موفقیت در هر مقطع تحصیلی است.

محمد
دی ۱۲, ۱۳۹۴ ۷:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  صادقی

آن آموزش همگانی در حد دیپلم است که حق همه است ولی آموزش عالی بخصوص ارشد و بویژه دکتری که آخرین مدرک تحصیلی است فقط اگر نگوییم نخبگان، افراد درسخوان باید پذیرش شوند

رازی
دی ۱۲, ۱۳۹۴ ۷:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

احسنت به شما
بی نظیر ترین کامنت ممکن رو گذاشتید
تا به حال نظری به این دقت و موشکافانه ندیده بودم
حقا که برازنده تحصیل در دوره دکتری هستید

ر
دی ۱۳, ۱۳۹۴ ۰:۰۲ ق٫ظ
پاسخ به  محمد

عجب پس بقیه سوادشان در حد دیپلم باشه پس چطور میگم کشور باید از نظر علمی رشد کنه

محمد-برق کنترل
دی ۱۶, ۱۳۹۴ ۱۰:۱۰ ق٫ظ
پاسخ به  صادقی

بسم الله الرحمن الرحیم-اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

سرمایه گذاری دولتی تا نباشد ام مهندس معدن نمیتواند ایده جداسازی و استخراج اهن یا مس یا طلا را در ایران به طور انبوه عملی کند لذا سنگ را می برند ژاپن جدا میکنند باز میاورند میفروشند به ما –ارز خارج میشود مهندس پرانگیزه و دانای معدن هم بیکار میماند

این مثال کفایت میکند

الحمد لله رب العالمین

حمید
دی ۱۲, ۱۳۹۴ ۸:۰۳ ق٫ظ

اینا همش حرف و بهونه است…
اگه واقعا کسی دکتری واسش اهمیت داره،با رساله اش میتونه دنیا رو تکون بده و خودش رو پر رنک کنه نسب به دیگران. حالا چه فقط یه دانشگاه دکتری بگیره، چه کل مردم همه دکتر بشن.این ما هستیم که باید به مدرک دکتری هویت و ارزش بدیم،نه مدرک دکتری به ما…
دوستان عزیز،این شما هستی که باید برای خودت یک مزیت رقابتی ایجاد کنی،دکتری فقط یه ابزاره…

کیانا
دی ۱۲, ۱۳۹۴ ۹:۴۰ ق٫ظ
پاسخ به  حمید

بهترین و کاملترین پاسخ

رازی
دی ۱۲, ۱۳۹۴ ۱۰:۲۱ ق٫ظ
پاسخ به  کیانا

احسنت به شما
بی نظیر کامنتی بود که تا به حال دیدم
ای کاش این تفکر رواج یاید
با تشکر

محمد-برق کنترل
دی ۱۶, ۱۳۹۴ ۱۰:۱۸ ق٫ظ
پاسخ به  حمید

کلیت حرف شما درست است اما پس از خروج از دانشگاه باید فضاهای تحقیقاتی با برنامه ها و بودجه های کافی برای جذب این افراد کوشا و دانا باشد و الا یک دست صدا ندارد—عموما این مطلب صادق است که: تا سرمایه گذاری و نباشد نمیتوان در اکثر زمینه ها کار فراگیری کرد، یک کتاب هم که میخواهد نوشته شود توسط یک انسان عالم، لازمه اش تامین مالی او و تامین برگه و منابع برای اوست

1
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۹:۴۴ ب٫ظ

خدا کنه ظرفیت ها کم شه. من ۳سال پیش دکتری قبول شدم الان وقتی میبینم این همه هزینه کردم برای شهریه و رفت و آمد به تهران بعد الان شهر خودمون دانشجو دکتری می گیره خیلی ناراحت میشم. آخه چه طور بگیم ما زمانی شرکت کردیم فقط سه واحد ۱۰تا دانشجو اونم با تکمیل ظرفیت می گرفت الان ۴۰ تا واحد هرکدوم ۲۰ نفر دانشجو. فردا فکر می کنن ما هم مثل اینا دکتر شدیم.

دوست
دی ۱۲, ۱۳۹۴ ۱۲:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  1

چه ربطی داره. شما لیاقتت رو تو کار آفرینی نشون بده. چون هیئت علمی دیگه اشباع شده

محمد-برق کنترل
دی ۱۶, ۱۳۹۴ ۱۰:۲۴ ق٫ظ
پاسخ به  دوست

بله درت است بشرطی که وزیر محترم علوم بودجه درخواست کنند برای ایجاد شرکت های پژوهشی و صنعتی و تحقیقاتی و جذب فراغ التحصیلان و هدایت و پشتیبانی شایان از ایشان

رحمان
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۹:۲۹ ب٫ظ

مشکل اینجاست که طرف با درصدهای صفر و منفی، اومده نشسته سرکلاس ارشد و دکترا، از اون طرف هم چون به پولش نیاز دارن، و استاد قویی هم ندارند نمره دو روی برگه رو با ترم پیپر کپی شده و پروژه های الکی و همچنین تازگی مد شده که دانشجویان میگن استاد ده تا سوال بهمون بده و از همینها چهارتاشو تو امتحان بیاره!! اینا فارغ التحصیل میشن و به سلامتی وارد بازار کار و چرخه مدیریتی کشور میشن و با توجه به اینکه مدرک مدرکه، هیچ تفاوتی بین بچه ها نیست و وضعیت کشور اینی میشه که میبینیم.

ر
دی ۱۳, ۱۳۹۴ ۰:۰۶ ق٫ظ
پاسخ به  رحمان

کجا سوال میدن استادای شما بهتون سوال میدن و از همونا امتحان میگیرن؟

علی
دی ۱۶, ۱۳۹۴ ۹:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  رحمان

اگر کسی سواد داشته باشد می تواند بدون سرمایه کارهای بزرگی را انجام دهد تمام باسوادان با پول شروع نکردن

کیان
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۸:۴۹ ب٫ظ

حالا که دانشگاه ها تبدیل به شرکت های سودآور شدند و دکتری هیچ ارزشی ندارد به فکر موضوع افتادند. چرا پنج سال پیش کسی توجه نمی کرد و چرا وقتی دانشگاه آزاد هجوم آورد که پول بگیره مدرک بده کسی جلوشو نگرفت .
دیگه این حرف ها خیلی دیر شده و الانم ارشد و دکتری هیچ ارزشی ندارد. البته با احترام به نظر دوستان

حمید
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۷:۵۸ ب٫ظ

واقعا افزایش بی رویه پذیرش دکتری به نفع هیچ کس نیست و قطعأ همه ضرر خواهند کرد حتی آخرین فرد قبول شده و افراد پولدار
زیرا مدرک دکتری آخرین مدرک تحصیلی است و بی ارزشی آن باعث ناامیدی و بیکاری و …
دانشگاه آزاد دو سال است سالی ۵۰۰ نفر را فقط در رشته حسابداری پذیرش می کند.
آیا فکر آینده را کرده اند
کشور مگه سالی به چند نفر دکتری حسابداری نیاز دارد؟
و کلاسها بیش از ۵ نفر و بدون استاد مناسب این مقطع

آزمون
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۸:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  حمید

یکی از واحدها فقط در گرایش من پارسال ۱۵ نفر پذیرش کرد ۰_۰

رازی
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۸:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  حمید

احسنت به شما
واقعا بی نظیر ترین کامنت رو گذاشتید
کاش افرادی مثل شما و با تفکر شما در آموزش عالی زیاد شوند

مهندس شیمی به isa
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۵:۵۶ ب٫ظ

اااحسنت دوست عزیز…
منم کاملا موافقم..
همه چی از این آزمون شروع شد ولی معلوم نیست به کجا میخاد ختم بشه…

آرام جدید
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۵:۳۳ ب٫ظ

پی اچ دی تست جان عنوان این مطلب حشو داره! موج فارغ التحصیلان بیکار به سمت تحصیلات تکمیلی درست تره به نظرم!

امیدوار
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۴:۵۱ ب٫ظ

با سلام خدمت دوستان:
همین دکتر نیلی سال قبل برای پردیس کیش دانشگاه تهران در تمام رشته ها ۷ نفر ظرفیت پذیرش اعلام کردند……!!!!!!!!!!!!!

محمد
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۵:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  امیدوار

قبولی در دانشگاه تهران حتی در دورافتاده ترین دانشکده های آن مثل پردیس کیش خیلی سخت است
زیرا اساتید آن بهترین اساتید کشور هستند. و این دانشگاه قدیمی ترین دانشگاه کشور است
و همه دوست دارند در این دانشگاه تحصیل کنند

میثم
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۴:۲۹ ب٫ظ

من مدرس دانشگاه هستم. واقعا بغض گلومو می گیره افرادی که سر کلاس هستن رو می بینم. می ترسم بهشون بگم درس بخونید. اخه ما درس خوندیم هنوز لنگ استخدامیم و هرجا میریم به هزاران دلیل غیر منطقی رد می شیم و بدون شغلیم. اون وقت به این بچه ها چه امیدی بدم از درس خوندن. موج بیکاری برای ارشد دکتری داره بیداد می کنه. من با چه رویی به دانشجوی کاردانی یا کارشناسی امید بدم یا ترغیبش کنم.

شایگان
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۴:۲۸ ب٫ظ

نمی دونم چرا مدام از این روحیه پشت میز نشینی انتقاد میشه؟
کسی که دکتر میشه قرار نیست آچار دست ش بگیره و باید با تفکر و ایده های خودش کار رو جلو ببره
اما باید در پذیرش اون فرد باید تمامی فاکتورهای علمی رعایت بشه

کیانا
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۶:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  شایگان

مشکل پشت میز نشینی اینه که طرف پیشرفتی تو زندگیش نیست و فقط بخور و نمیره اما شما وقتی پولدارمیشی که کارهای اکتیو مثل ساخت وساز و….داری

دوست
دی ۱۲, ۱۳۹۴ ۵:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  شایگان

تحصیلات بالا به معنی پشت میز نشستن نیست. مخصوصا الان که داخل ایران اکثر افراد تحصیلکرده هستن. فارغ التحصیل دکتری هم کم نداریم که الان کار آزاد در زمینه رشته خودشون یا رشته دیگه ای دارن.کسی که میخواد دکتری بخونه با هدف هیئت علمی شدن باید بداند که ایران تاحدودی از نظر هیئت علمی اشباع شده. پس اول هدف خودمونا پیدا کنیم بعد برای تحصیل در این مقطع تلاش کنیم.

isa
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۴:۰۲ ب٫ظ

اساتید اعمال سلیقه میکنن درش شکی نیست، همه جای دنیا که دانشجو دکترا میگیرن بنا به نظر و خواست استاد میگیرن ، پس لابد کار اونا اشتباه هست و ما با پنج شیش سال برگزاری موفق آزمون دکتری خیلی کاردرستیم!!! من موندم تا قبل سال نود چجوری توی این ملکت دانشجو دکتری میگرفتن که صدای کسی در نمیومد که حالا با برگزاری آزمون این همه بی اعدالتی گوش فلک رو پر کرده!کلا ما ملت اشتیاقمون برا آزمون دادن چهار گزینه ای زیاده ، از وقتی قرار به برگزاری آزمون دکتری شد همه دانشجوهای ارشد مشتاق شدن دکتر شن! خدا وکیلی اگه قرار بود آزمون به صورت تشریجی و مستقل توی هر دانشگاه مث قدیما برگزار شه و بعدا رزومه درست حسابی میخواستن این همه متقاضی و ترافیک برا دکترا داشتیم؟

فرهاد
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۴:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  isa

سلام حرف حق زدید

شایگان
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۴:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  isa

احسنت به این نظر
به نظرم اگر شرایط دکتری طوری بود که هر کسی جرات نمی کرد فکرش رو بکنه که قبول میشه خیلی بهتر بود
سیاست در های باز دانشگاه کاملا غلطه

دوست
دی ۱۲, ۱۳۹۴ ۱۲:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  شایگان

شما خودت فک کنم قبول شدی که اینقد قاطع صحبت میکنی.

آرام جدید
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۵:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  isa

سلام. به نظرم مهمترین تفاوت دکتری قبل از سال نود و بعد از اون، افزایش بی رویه ظرفیت دکتری هست نه روش پذیرش دانشجو. تا قبل از سال نود ظرفیت دکتری برای هر گرایشی توی دانشگاههای تاپ یکی دو نفر بود و دانشگاههای درجه دو خیلی خیلی کم دانشجوی دکتری تربیت میکردن. مثلا دانشگاه ما تا قبل از سال نود برای تمام گرایشهای مهندسی شیمی،سالی فقط دو نفر دانشجوی دکتری میگرفتن اما از سال نود به اینور سالی هشت نفر میگیرن که این فاجعه ست

به isa
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۷:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  isa

اولا : آزمون چهار گزینه ای ، اگه اشتباه بزنی نمره منفی داره ، پس هیچ آدم عاقلی شانسی نمیزنه !
ثانیا : کسی که توانایی موفقیت در آزمون تستی داشته باشه ، در آزمون تشریحی هم میتونه سواد و نبوغش را به نمایش بذاره !!!!!

نسترن
دی ۱۴, ۱۳۹۴ ۱۰:۰۱ ق٫ظ
پاسخ به  isa

با نظرتون کاملا موافقم…..
دکترا برای کسانیه که وقت و سرمایشون رو روی پژوهش میزارن.کسانیکه علاقه مند به درس اند و از خواب و خوراکشون زدن…..کسانیکه مشقتهای زیادی رو تحمل کردن برای درس خواندن….نه کسانیکه با یه جزوه و یه کتاب ارشد میگیرن!!!

ساداتی
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۳:۳۲ ب٫ظ

باید فرهنگ دانشگاه رفتن از پایه اصلاح بشه
در دبیرستان به جای تبلیغ کنکور باید آموزش مهارت تبلیغ بشه
ظرفیت دکتری حداقل باید یک سوم الان بشه
دکتری آموزش عمومی نیست که برای افزایش سواد همه دنبالش باشن
در مقابل باید از پژوهشگران حمایت بشه و این حق یک دکتر واقعی است که شغل با پرستیژ و حقوق خوب داشته باشه

فرزین
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۳:۱۳ ب٫ظ

دکترا یعنی پژهش گر و نظریه پرداز. یعنی کسی که میتونه علم اون رشته رو گسترش بده در سطح بین المللی البته نه با چاپ مقاله های پولی!!! به غیر این دکترا خوندن واقعا خنده داره و کسی که میگه واسه سواد داره دکترا میخونه و به علم علاقه داره و…. کاملا داره به خودش یک دروغ بسیار بزرگ میگه. به نظر شما چطور میشه واحد هایی که حتی یک استاد محقق خوب ندارن دانشجوهایی تربیت کنن که بتونن هدف دکترا رو محقق کنن!!!! دکترا کسی نیست که پایان نامش رو بده کسه دیگه واسش انجام بده و هزار تا مورد دیگه!!!!

فرهاد
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۴:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  فرزین

توی رشته ما در دانشگاه تهران تمام اساتیدش استادیار هستند که هیچ رزومه ای ندارند بعد برای دانشجویان دکتری تدریس می کنند!!!

جغرافیای سیاسی
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۴:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  فرزین

کجا مقاله پولی چاپ میکنن، کی گفته؟؟ منظورتون آی. اس آی باشه شاید.. ولی کدوم مقاله پزوهشی داخلی تا حالا با پول چاپ شده؟//

بوعلی
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۶:۱۱ ب٫ظ

دوست عزیز باز مقاله پولی شرافتش بیشتر از علمی پژوهشی هایی هست که با آشنا باز ی چاپش می کنند چون حداقل یه زحمت به خوشون میدن دو کلمه انگلیسی می نویسند

جغرافیای سیاسی
دی ۱۲, ۱۳۹۴ ۳:۰۱ ق٫ظ
پاسخ به  بوعلی

آدرسشو به ما هم بده، والا ما که کور شدیم تا اکسپت یه پژوهشی رو بگیریم. مقاله فرستادم دانشگاه تهران پس از یک سال و سه ماه و هفت بار داوری تاید شده، خیلی از جاها همین طوره…شاید مسئول نشریات یه جاهایی هوای همکاران را داشته باشن ولی واقعا این طور نیست که کار پژوهشی قوی را پس بزنن و داوری نکنن. من ندیدم

دوست
دی ۱۲, ۱۳۹۴ ۱۲:۴۰ ب٫ظ

علمی پژوهشی داخلی با پول پذیرش میده

مهرداد
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۱:۴۷ ب٫ظ

به نظر من این فرافکنی هست تمام دنیا دکترا بدون کنکور هست.ایران به نسبت کشورهای دیگه تعداد تحصیل کردهای دانشگاهیش کم هست مشکل اصلی ادامه تحصیل جونای کشور نیست اقتصاد ضعیف هست.اگر به هم به پایین بودن کیفیت افرادی که دکترا میخونن انتقاد دارن باید بگم اول اینکه قرار نیست همه نابغه باشن دوما یکی از دلایل اصلی پایین بودن کیفیت دانشگاهها هست پس بهتره کیفیت ذانشگاها رو بهتر کنن به جای انتقاد از ادامه تحصیل افراد.

محمد
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۷:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  مهرداد

ایران سومین کشور از نظر تعداد مهندس تو دنیا هستش. کو بازده این همه مهندس؟؟ کو پیشرفتی که این همه مندس باید در کشور ایجاد کنن؟؟ همه نشتن تو خونه چشمشون دنبال اینکه دولت کی آگهی استخدامی بزنه!!

بابا ایران این همه دکتر نیاز نداره.
عوضش شدیدا به افراد دارای مهرت نیاز داره.
نسل دهه ۶۰ ها داره رد میشه باور کنید تمام کسایی که الان دانشجو دکتری هستن بعد فارغ التحصیلیشون اشک میریزن برا بیکار موندن و بالا رفتن سنشون.

کیانا
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۱۲:۴۲ ب٫ظ

اولا ایشون رییس یه دانشگاهی هستن و نظر شخصیشونو گفتن.دومااگر وقتی ما لیسانس گرفتیم کار بود که دیگه ادامه تحصیل نمیدادیم سوما تحصیل و کار باید باهم وجودداشته باشه.این یعنی چی دکترا نگیرن که جامعه نیاز نداره؟همه برای سوادشون دکتری میگیرن.بهتره امکانات شغلی رو بالا ببرین و در دانشگاههاتون کیفیت پایین و سواستفاده از دانشجو در نام نویسی مقالات و….موج نزنه

محمد رضا
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۱۲:۲۷ ب٫ظ

دانشگاه آزاد هیچ وقت ظرفیتها را کم نمیکند …در ضمن اگر واقع بینانه نگاه کنیم مگر به چه میزان نیاز به دکتری داریم ..متاسفانه روز به روز از تعداد تکنسینهای ماهر و با تجربه کاسته میشود و به دکتری کم تجربه اضافه میگردد…باید فکری کرد تا کارآفرینی و اشتغال و تخصص گرایی در جامعه نهادینه شود ..مدرک دکتری یا فوق لیسانس بدون پشتوانه علمی هیچ منفعتی برای جامعه ندارد ..

علی
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۲:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  محمد رضا

از سال دیگه که آزمون ارشد و دکتری دانشگاه آزاد از طریق سازمان سنجش (بر اساس قانونی که اخیرا به تصویب مجلس رسید) انجام پذیرد، هم کدرشته ها و هم ظرفیت ها(حداکثر ۵ نفر) توسط این سازمان و وزارت علوم تعیین می شود و دانشگاه آزاد نمی تواند جدا پذیرش کند. در نتیجه تعداد پذیرش ها به شدت کم خواهد شد

میلاد
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۱۲:۲۲ ب٫ظ

دوستان عزیز.
درج اینگونه اخبار چیزی جز پراکنده کردن جو نا امیدی ندارد
تمام این شرایط رو ما می دونیم
خواهشا با تکرارش ما رو اذیت نکنید
م

علی
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۱۱:۵۷ ق٫ظ

الان اکثر دکترها بیکارند. من موافقم

رضا
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۱۱:۱۵ ق٫ظ

دارند از همین الان استارت کم کردن ظرفیتهارو میزنند!!!!!

پریسان
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۱۱:۵۹ ق٫ظ
پاسخ به  رضا

کم کردن ظرفیتا به نظرم خوبه. ابنطوری حداقل دکتری خوندن خز نمیشه.

دکتر
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۱۲:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

باید ظرفیت ها کم بشه…..

کیانا
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۱۲:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

نه اصلا در حیطه ایشون نیست.