بررسی مجدد طرح سنجش و پذیرش در کمیسیون آموزش

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

در جلسه کمیسیون آموزش مجلس طرح سنجش و پذیرش دانشجو در بخش تحصیلات تکمیلی اصلاح و برای طرح در صحن مجلس ارسال شد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ایراد دیوان عدالت اداری بر بخشی از طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی که منجر به بازگشت دادن طرح از شورای نگهبان شد، گفت: شورای نگهبان در مقطع تحصیلات تکمیلی طرح سنجش پذیرش دانشجو ۳ ایراد گرفته بود که ۳ ایراد مذکور در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بررسی شد و سپس برای طرح در صحن مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

محمدمهدی زاهدی ادامه داد: در آنجا قید شده بود تصمیماتی که از نظر اجرایی اتخاذ می شود نباید با سیاست کلی نظام و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مغایرت داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین قید کرده بودیم که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یکی از اعضای شورای طرح سنجش  پذیرش دانشجو باشد، که شورای نگهبان به آن اشکال گرفته بود زیرا بخش غیردولتی نمی تواند حضور داشته باشد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس افزود: همچنین شورای نگهبان عنوان کرده بود که عبارت «تصویب مقررات» ابهام دارد و چنانچه شامل تصویب آیین‌نامه و بخشنامه توسط غیر وزیر هم می شود باید روشن باشد که با تغییراتی جزیی که ایجاد شد برای طرح در صحن مجلس ارسال شد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

33 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرهاد
اسفند ۱۵, ۱۳۹۴ ۱۰:۵۲ ق٫ظ

پس همون بهتر که کنکور تعیین کننده باشه تا جلوی اینگونه اعمال سلیقه حتی الامکان گرفته شوددددد

فرهاد
اسفند ۱۵, ۱۳۹۴ ۱۰:۵۱ ق٫ظ

دوستانی که میگن براساس مدل جا افتاده تو دانشگاههای معتبر دنیا باید اختیار پذیرش دانشجو به استاد داده بشه این رو هم لحاظ کنن که اونجا تمام شهریه و کمک هزینه دانشجو از محل گرنت شخص استاد پرداخت میشه و استاد حق داره دانشجویی که میپسنده رو بگیره،در حالیکه تو مملکت ما این هزینه از محل بیت المال پرداخت میشود

متفکر
اسفند ۱۵, ۱۳۹۴ ۱۰:۱۹ ق٫ظ

من با نظر استاد موافقم.تو کشور ما بین اساتید حس همدلی کمه.همه تو دانشکده هامون می بینیم معامله و رقابت وجود داره.باید مصاحبه به حد اقل برسه.تا آشنا بازی کمتر بشه.استادهای ماتو مصاحبه بهترینو انتخاب نمی کنن.

حسین/با M
اسفند ۱۴, ۱۳۹۴ ۶:۲۵ ب٫ظ

طبق طرح سنجش وپذیرش مجلس،وزن ازمون کتبی سازمان سنجش ۵۰ درصد،مصاحبه علمی ۳۰ درصد،سوابق اموزشی وپژوهشی ۲۰ درصد ،وزن دارد.

M
اسفند ۱۴, ۱۳۹۴ ۵:۴۸ ب٫ظ

دوستان دقیقا میشه توضیح بدید،طرح جدید چجوریه؟

حسین/ قضاوت با شما.
اسفند ۱۳, ۱۳۹۴ ۱:۰۳ ب٫ظ

نگارش هر مقاله و چاپ اون کلی زمان می بره. من نمی دونم بعضی چطور کلی مقاله و… دارد واینا رو از کجا اوردن؟همه رو نمی گم ولی تقریبا ۹۹ درصد می خرن. یه سر برید انقلاب می بینید نیاز به توضیح بیشتر نیست. بعضی اساتید می گن ما تشخیص می دیم مقاله کی تقلبیه کی راستکی؟اتفاقا تشخیص نمی دن. چون اگر می دادن کلی افراد که خودشونم اعتراف کردن واز صدا وسیما هم بارها پخش شده نمرات ۱۹ و۲۰ نمی گرفتن اونم تو پایان نامه که کلی وقت بره دیگه چه برسه به مقاله که کافیه دو تا ادم کاربلدو بشناسی که خیلی خوب وشیک مقاله می نویسن وچاپم می شه.

استاد
اسفند ۱۳, ۱۳۹۴ ۱:۰۰ ب٫ظ

طرح عالیست.عدالت رعایت می شه.باید آزمون بیش از ۵۰درصد دخیل باشه.در دانشگاههای ما تو دانشکده بعضی استادا حتی با هم نه تنها رقابت مقاله ای دارن بلکه هم دل و حس همکاربودن هم ندارن.نوعی حسادت رقابتی دارن.البته به خیلی استادا جسارت نشه منظورم ……ولی در دنیا به پیشرفت علمشون فکر می کنن.به نظرم با شرایطی که داریم وزن بیشتر برای آزمون به نفع همه است.ما معیارهای گزینش و مصاحبه و حتی نوع استادمون با دنیا متفاوته.

علی
اسفند ۱۳, ۱۳۹۴ ۱۲:۳۵ ب٫ظ

طرح مجلس عالیه.
من دوستی دارم که بالای ۲۰ تا مقاله داره ولی از تعریف و درک مفاهیم تخصصی رشته خودش عاجزه!!!
به نظرتون کسی که هنوز رشته خودشو درک نکرده، مقالاتش معتبر و مفید و کاربردیه؟؟؟
پس باور کنید که طرح مجلس در این شرایط بهترین گزینه است.

حسین/ سوال از ص
اسفند ۱۳, ۱۳۹۴ ۱۲:۳۲ ب٫ظ

شما موافق طرح مجلسی یا وزارت علوم؟طرح سنجش وپذیرش مجلس گفته فقط ۲۰ درصد سوابق اموزشی وپژوهشی باشه.

حسین/ قضاوت با شما.
اسفند ۱۳, ۱۳۹۴ ۱۲:۲۸ ب٫ظ

معلوم نیست ولی احتمال زیاد داره دوباره اجازه بدن دانشگاه ازاد مستقل کنکور بگیره. وزن ازمونم دانشگاه ازاد می خواد بکنه ۵۰/مصاحبه ۵۰/ ولی تصویب واجرا شدن طرح تقریبا حتمیه

حسین/ قضاوت با شما.
اسفند ۱۳, ۱۳۹۴ ۱۱:۱۷ ق٫ظ

سلام. مقاله وکار پژوهشی اصلا معیار خوبی نیست صرفا. دلیلش اینه که طبق تجربه سالیان قبل ،یه استاد ممکنه از مقاله شما خوشش بیاد یکی بدش و اصلا ملاکی نداره و شخصیه .مثال ان در سال گذشته فرد یا افرادی به مقالات او در دانشگاهی که اسمشو نمی ارم و بهترین تو تهرانه تقریبا ۲۰ نمره ولی به همین فرد در یه دانشگاه دیگه صفر داده بودن . بالاخره باید معلوم شه مقالات این فرد به درد خور هست یا خیر؟هیچ ملاک ومعیاری نداره.

ص
اسفند ۱۳, ۱۳۹۴ ۱۲:۱۲ ب٫ظ

کسی از دوستان می دونه بالاخره آزمون دانشگاه آزاد و سراسری که قرار بود توی این طرح سنجش و پذیرش یکی بشه چی شد؟

فرهاد
اسفند ۱۳, ۱۳۹۴ ۱۱:۰۷ ق٫ظ

بهترین شیوه همین شیوه مجلسه و خدا کنه ۱۰۰ درصد اجرا شه . تو ایران فقط کنکور خوبه .

هیراد
اسفند ۱۳, ۱۳۹۴ ۱۰:۴۵ ق٫ظ

کنکور برای ورودی دکتری روش خوبی نیست.

حسین
اسفند ۱۳, ۱۳۹۴ ۱۰:۱۹ ق٫ظ

طرفداران طرح سنجش وپذیرش لطفا اعلام نظر کنید.
این طرحایی که بعضی دوستان می گن و از وزارت علوم تشکر می کنن اصلا جواب گو نیست. اگر بود انقدر اعتراض نبود. به نظرم طرح مجلس عالیه . همه معیارها را اورده وفضا رو رقابتی هم کرده.

مسعود
اسفند ۱۳, ۱۳۹۴ ۹:۵۰ ق٫ظ

منم مخالف کنکورم. خیلی از دوستام که همگی در بهترین دانشگاه های ایران درس خوندن با کنکور مشکل دارن. علتش هم ضعف نیست. علتش این هست که خوندن مطالبی که این همه تکرار شده و کاربرد عملی خاصی نداره دیگه خسته کننده شده. در حالی که این افراد از نظر بنیه علمی خیلی خوب هستند و پویایی زیادی در دوران تحصیل و حتی پس از تحصیل دارن.

بنظرم کنکور یک فرایند استهلاکی هست. من امسال اخرین کنکورم رو میدم. ترجیح میدم خودم برای خودم کار کنم تا این پروسه خسته کننده کنکور رو طی کنیم.
میشد بجای این همه وقت که گذاشتیم برای کنکور چند تا مقاله علمی خوب خوند که بدرد دکتری هم بخوره.
خواندن مقالات و کتب با ارزش خیلی مهمتر از این هست که شما مثلا ۴ماه برای کنکور بخونی…

این نظر من بود.

ایران به حسین
اسفند ۱۳, ۱۳۹۴ ۳:۳۰ ق٫ظ

مطابق متد های جهانی جذب دانشجوی دکتری و حتی ارشد باید بر اساس رزومه و تکوینی باشه منم قبول دارم که برخی از دانشگاها و بهتر بگم گروها حق خوری میکنن و نهادی باید نظارت بکنه همه شما میدونین که نوشتن مقاله خوب در حد علمی پژوهشی و isi چقد سخته و هم لذت بخشه… شاید در ابتدا طرح واکذاری جذب دانشجوی دکتری به دانشگاه ها مبهم و دورنمای تاریکی داشته باشه اما مطمئنن اگه جا بیوفته همه شرط لازم رو برای قبولی مقاله اختراع میدونن و این نتیجه ای جز رشد علمی نداره دوستان فقط نفع خودتون رو نبینید هر چند با روش آزمون هم احتمال تقلب وجود داره و قبولی قطعی نیست…
سرچشمه شاید گرفتن به بیل چو بگذشت نشاید گرفتن به پیل

حسین/ قضاوت با شما.
اسفند ۱۲, ۱۳۹۴ ۱۱:۴۵ ب٫ظ

طرح وزارت علوم چند نفر راضی ان؟فکر نکنه ۱ درصدم باشه. اما طرح مجلسو حداقل ۹۹ درصد راضی ان. امسال واقعا اصلا شما ببینید کلی درس بی ربطو اوردن امتحان می کنن بدون این که ازمون نمره ای داشته باشه. بعد اقای نیاسری اومده کفته از سال بعد فقط استعداد تحصیلی. پس حق امسالیا که کلی وقت گذاشتن جی؟بابا بزاری مجلس کارشو بکنه .به قران به نفع همس حتی اونایی که مقاله و… هم دارن. خیلیا با کلی مقاله رد شدن تو سالای پیش چون به بهونه های مختلف گفته بودن مقالاتتون به درد خور نیست. زیاد دل خوش نباشد که ۲۰ تا مقاله داریدو…؟

حسین/ پاسخ به ایران که مخالفه طرح مجلس هست.
اسفند ۱۲, ۱۳۹۴ ۱۱:۳۴ ب٫ظ

نه تنها من ،بلکه تقریبا همه از تصویب طرح مجلس خوشحال می شن/ببخشید دکتر زاهدی و بسیاری از افراد در مجلس وخارج مجلس با مدارک بالا اشتباه می کنند که از این طرح مجلس دفاع می کنند.اگر شما مقاله و… زیاد داری نگران نباش می تونی کل ۲۰ نمره سوابق اموزشی وپژوهشی رو بگیری .والا تو اون جدول امتیازات که من فکر نکنم ۵ نفرم اون همه مقاله و… داشته باشه مگه بالای ۴۰ سال باشه.شما حامی طرحی هستید که اصلا معلوم نیست چیه؟هرکی امسال باید برای شرکت تو هر دانشگاه کلی پول بده. شما می گی برای ما خوبه که مقاله نداریم والا پایان نامه بیرون می دن می نویسن ۱۹ و۲۰ ام می گیرن وهیج کس نمی فهمه. اتفاقا شما اشتباه کردی من روزانه بهترین دانشگاه توی تهران رو می خونم و مقاله هم دارم. موضوع اینا نیست. موضوع اینه که امکان نداره کسی درسو بلد نباشه بشه مقاله نویس.

حسین/ مخالف طرح وزارت علوم
اسفند ۱۲, ۱۳۹۴ ۹:۰۴ ب٫ظ

اصلا از اولشم این حرف اشتباه بود یعنی چی اعتبار ۲ ساله ازمون .اصلا مفهومی نداره

حسین
اسفند ۱۲, ۱۳۹۴ ۸:۵۸ ب٫ظ

با تصویب نهایی طرح سنجش وپذیرش،اعتبار دو ساله منتفی می شه چون اعتبار دو ساله از طرف وزارت علوم مطرح بود . یا ممکنه این اعتبار دو ساله برای شرکت کنندگان امسال وازمون ابان ماه باشه. به نظر من سال دیگه فقط یک ازمون دکتری وان هم در اسفند برگزار می شه و برگزاری ازمون در ابان منتفی می شه. چون وقتی مصوبه مجلس بیاد طرح وزارت علوم منتفی هست.

ایران به حسین
اسفند ۱۲, ۱۳۹۴ ۸:۵۱ ب٫ظ

خیلی خوشحالی میفهمم… اما روش نادرستی هستش اگه این مصوبه مجلس در نهایت تصویب بشه
قطعا اونایی که نمی تونن کار پژوهشی و مقاله بدن از این طرح و اجراش خوشحالن
اما گفتم و باز میگم روش آزمون برای جذب دانشجو در بسیاری از کشورهای معتبر و علمی یا منسوخ شده و یا داره میشه چون دوماه خون و کنکور دادن کجا به مقاله و اختراع و رشد علمی کشور منجر میشه!!!؟؟؟؟

Hamed
اسفند ۱۲, ۱۳۹۴ ۹:۵۴ ب٫ظ

دوست عزیز الانم کاملا دور از معیار های جهانی الان این امتحان پس فردا چی ایا دوماه خوندن نیست خودتون چقدر اطمینان دارید که با منابع غیر تخصصی حتی از این مرحله به اصطلاح غربالگری رد بشین؟ ایا چقدرمطمعن هستین با کلی کار پژوهشی فقط به خاطره اینکه کف تراز رو بیارین دعوت به مصاحبه بشین تو دانشگاه هایی تراز اول؟ امسال واقعا وحشتناک دادن اینجور ١٠٠ اختیارات به دانشگاها هستش
کاش اصلا یا ازمون برگزار نمیکردم یا با همون منابع سال قبل برگزار میکردن

معماری
اسفند ۱۲, ۱۳۹۴ ۸:۲۸ ب٫ظ

اگه از سال بعد آزمون ۵۰ درصد باشه، طبیعتا آزمون امسال نمیتونه ۲ سال معتبر باشه
و حتی آزمون سال آینده هم نمیتونه ۲ ساله باشه
این تناقض معنیش چی میشه؟
آیا کسی از مسءولین پاسخی نداده؟

حسین
اسفند ۱۲, ۱۳۹۴ ۲:۵۹ ب٫ظ

طبق طرح سنجش وپذیرش ،وزن ازمون تستی سنجش ۵۰ درصد،مصاحبه علمی به صورت شفاهی یا کتبی ۳۰ درصد،سوابق اموزشی وپژوهشی ۲۰ درصد/ این طرح در مجلس تصویب شده بود وبرای بازنگری رفته بود شورای نگهبان و شورای نگهبان طبق ان چه دکتر زاهدی رییس کمیسیون اموزش مجلس که در مجلس دهم هم رای اوردند گفتند ،ایراد کرده بود که البته ایراد شورای نگهبان به حضور رکنی غیر دولتی مثل دانشگاه ازاد بود که انگار این دفعه در ۱۰ اسفند ۹۴ در جلسه کمیسیون ایراد رفع شده وبه صحن می خواد بره که احتمال ۹۹ درصد با توجه به مراوداتی که با شورای نگهبان ودیوان عدالت داری داشتن ،تصویب نهایی می شه واجرایی می شود. اقای شریعتی نیاسر هم قبلا گفته بودن اگر طرح سنجش وپذیرش تصویب نهایی شه برای ورودی های ۹۶ اجرا می شود . البته بعدا یه حرفه دیگه زده بودن با این احتمال که مجلس اکثریتش برای اصلاح طلبان می شه و طرح سنجش وپذیرش ملغی شده ودولت کل اختیارو می ده دست دولت که این اتفاق نیفتاد.

مسعود
اسفند ۱۲, ۱۳۹۴ ۱۱:۳۶ ق٫ظ

این طرح برای امسال نیست و اگر بخواهد اجرایی بشه برای کنکور سال آینده هست.

داوطلب
اسفند ۱۲, ۱۳۹۴ ۱۰:۰۸ ق٫ظ

دوستان در این طرح جدید برای آزمون دکتری وضعیت چی هست؟ چند درصد دانشگاهها و مصاحبه و چند درصد آزمون هست؟ امیدوارام اختیار دانشگاهها کم بشه چون خیلی سلیقه ای عمل می کنن مخصوصا بعضی از دانشگاهها

محمد
اسفند ۱۲, ۱۳۹۴ ۰:۲۳ ق٫ظ

سلام دوستان.
به نظر شما چند درصد احتمال داره که این طرح تایید و لازم الاجرا بشه؟ و چقدر احتمال داره که در مورد کنکور آینده اجرا بشه؟

حسین
اسفند ۱۲, ۱۳۹۴ ۰:۰۹ ق٫ظ

شما یک جا گفته بودید دولت زیر بار این طرح نمی ره و مجلسم از ۷ خرداد عوض می شه. با توجه به نتیجه انتخابات گفتمان غالب همون گفتمان مجلس نهمه و اکثر اعضای کمیسیون اموزشم در مجلس نهم این دورم رای اوردن البته ممکنه در مجلس دهم اعضای کمیسیون اموز تغییر کنن ولی خیلی بعیده این طرح ملغی شه و احتمال زیاد در همین مجلس نهم اجرایی می شه طرح سنجش وپذیرش واصلا به دور بعد نمی کشه.

حسین
اسفند ۱۱, ۱۳۹۴ ۱۱:۴۵ ب٫ظ

تقریبا ۱۵ روز مجموعا طول می کشه.فکر نمی کنم دوباره بره صحن مجلس چون قبلا رفته وتصویب شده.

حسین
اسفند ۱۱, ۱۳۹۴ ۱۱:۰۰ ب٫ظ

سلام. ۱۰۰ درصد طرح نهایی واجرایی می شود وعدالت اجرا ورانت از بین می رود .

پویا
اسفند ۱۲, ۱۳۹۴ ۱۰:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  حسین

خدا کنه هر چه زودتر اجرا شه

سپهر حقوق عمومی
اسفند ۱۱, ۱۳۹۴ ۱۰:۵۸ ب٫ظ

این طرح چه زمانی دوباره در صحن علنی مطرح میشه؟کی دوباره به شورای نگهبان میره؟