بررسی نحوه پذیرش دانشجوی دکتری در نشست رؤسای ۱۳ دانشگاه

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: در جلسه رؤسای ۱۳ دانشگاه برتر کشور نحوه گزینش دانشجو به خصوص در مقطع دکتری بررسی شد.
احمد معتمدی در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: جلسه روسای ۱۳ دانشگاه برتر کشور در دانشگاه شیراز برگزار شد که در این جلسه موضوعات نحوه گزینش دانشجویان در مقاطع مختلف از جمله مقطع دکتری و نقش دانشگاه ها در حوزه اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان بررسی شد.

وی افزود: در زمینه نحوه گزینش دانشجویان در مقاطع مختلف دانشگاه ها به دنبال تغییرات اساسی نیستیم اما باتوجه به تغییرات اخیر در حوزه های آموزشی وزارت علوم نیازمند یک روال تعاملی میان دانشگاه ها هستیم.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: باتوجه به اینکه روند پذیرش دانشجو از سوی وزارت علوم در مقطع دکتری تغییر کرده است بنابراین دانشگاه های برتر کشور درحال همفکری برای ایجاد یک روند تعاملی پذیرش دانشجو در این مقطع تحصیلی هستند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

17 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۵ ۰:۵۸ ق٫ظ

بابا چرا این مسئولین منابع رو برای آزمون آبان اعلام نمیکنن
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لادن
اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۵ ۱۱:۵۵ ب٫ظ

آفتابگردان عزیز اگر بستر مناسب برای هر شخصی که جویای علم هست آماده باشه آون شخص به دانشجو یا دانش آموز خوبی تبدیل میشه من خودم دوره کارشناسی ارشد رو به دلیل یک سری مسائل در دانشگاه شهر خودم خوندم در صورتیکه دانشگاههای به قول شما برتر رو قبول میشدم اما از این کارم ناراضی نیستم چون با استادی کار کردم که تعداد کارهایی پژوهشی من از خیلی از بچه های دانشگاههای برتر بیشتر هست.برتر بودن به علم و اندیشه فرد هست نه به مهر دانشگاهی که تو مدرکش خورده

آفـتابـــــــ گـردان
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۵ ۱:۰۹ ق٫ظ
پاسخ به  لادن

شما ابتدای حرفتون گفتین بستر مناسب هر کسی رو دانش جو یا دانش آموز خوب می کنه و در انتهای اون گفتین برتر بودن به علم و اندیشه فرد هست و نه به مهر دانشگاه. من با حرف انتهای شما بشدت موافقم خواهر عزیزم اما باور کنین که بستر حتی اگر پر قو هم باشه، اگر کسی نخواد نمیتونه خوب بشه، مخصوصا توی دوره دکتری…

دیگه از ما گذشته که بخوایم رسیدن به اهدافمون رو مستلزم امکانات کنیم

دست کم در رشته من(فیزیک) به چشم خودم بارها و بارها دیدم که از هیچ باید به جایی رسید
و این بیش از هر چیز روحیه میخواد
ایمان قلبی
باور
اعتماد به نفس
و پس از تمام اینها
تلاش و تلاش و تلاش

آینه دار
اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۵ ۵:۳۹ ب٫ظ

سالهاست یه تعداد از دانشگاهها لقب برتر هم به خودشون اضافه کردن و مدام در باب اهمیت و ابهت خودشون تبلیغ میکنن-وقتی شما جوی به وجود آوردین که بهترین دانشجوها از همه کشور جمع میشن تو یه تعداد دانشگاه مشخص، نتیجش میشه اینکه سطح دانشگاه میره بالاتر و به تبعش تعداد مقالات اساتید که نام دانشجو هم در آن درج شده بیشتر میشه و سطح پژوهشی دانشگاه میره بالا و این اصلا ربط چندانی به اساتید این دانشگاهها نداره که مدام غول دانشگاههای برتر رو بزرگتر و بزرگتر میکنن-اگه از اول قرار بر این میشد یا رسم میشد که بهترین دانشجوها برن دانشگاه سمنان یا کرمان، اون وقت به طور طبیعی همین دانشگاهها میشدن برتر و نه اینها که الان حرف از برتری میزنن-ضمنا وقتی متولیان دانشگاههایی که خودشون خودشون رو برتر اعلام کردن مرتب میشینن و جلسه میذارن که چطوری بهترین دانشجوها را جذب خودمون کنیم معنی و نتیجه این کارشون این میشه که بقیه دانشگاهها که تعدادشون هم خیلی بیشتره از همون یکی دو دانشجوی کارکن و باانگیزه ای هم که می تونن اونجا برن و همونجا کار کنن محروم میشن-بنابراین این سوال خیلی مهم مطرح میشه که وقتی اکثر دانشگاهها از خون تازه پژوهش و مطالعه جدی توسط دانشجویان برتر محروم میمونن دیگه چه توجیهی بره ادامه کار این همه دانشگاه میمونه؟ ما درست همون ساختاری رو که در مورد مدارس به وجود آوردیم در مورد دانشگاهها هم داریم تکرار می کنیم یعنی یه تعداد قلیل از مدارس که در اثر تبلیغ بینهایت تبدیل شدن به محل… ادامه نظر»

آفـتابـــــــ گـردان
اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۵ ۱۰:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  آینه دار

این حرف شما درست نیست. نه در مورد مدرسه و نه در مورد دانشگاه. بنده خودم بقول معروف تیزهوشان درس خوندم. این مجزا کردن دانش آموزای مستعد نه تنها بی عدالتی نیست که عین عدالته. باید برای هر کسی به اندازه توانش بستر مناسب رو فراهم آورد. روی حرفم با کسی نیست که شرایطش اجازه نمیده درس بخونه، تمرکز کنه و پیشرفت تحصیلی. روی حرفم با همین دو کلمه است که شما فرمودین: با انگیزه و کوشا
این دو کلمه شخصیت و وجود فرد رو نشون میده، ربطی به شرایطش نداره. چرا ما کسی رو که انگیزه و پشتکار داره تحویل نگیریم؟ چرا بهش گرنت و بودجه و آزمایشگاه و همه چیز برتر ندیم!؟
خوبه که ندیم تا راه بیفته به خارج؟
خوبه که ندیم و سرکوب بشه توانش؟
خوبه که بقیه هم بقول خودمون یاد بگیرن پارو بزنن
خود منی که بحمدلله هوش دارم فهمیدم اگر ازین نعمت خداداد که هیچ سهمی توی داشتن یا نداشتن یا میزانش نداشتم استفاده نکنم بی شک مغبون و مغمومم
نمی تونم یقه هیچ کسی رو بگیرم

حرفای شما بیشتر کنایه می زنه به تنبلی و کم کاری
کم نیستند عزیزانی که از مناطق محروم و دانشگاهای معمولی بزرگ شدن
بزرگ واقعی
عالم
و همین اینها عیبی نمی بینند توی ایجاد بستر مناسب
و البته نباید از رسیدگی به مناطق محروم از نظر اموزشی غافل شد

اما همه چیز تقصیر خود ماست
باور کنید

آینه دار
اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۵ ۱۱:۵۹ ب٫ظ

شما منظور منو جور دیگه ای تعبیر کردین-منظور من اینه که ۱) وقتی مسئولان این دانشگاهها مدام جلسه میگیرن که در مورد نحوه جذب دانشجو هم اندیشی دوباره داشته باشن میخوان اینطور وانمود کنن که به خاطر وجود این مسئولان هستش که اونها جزو دانشگاههای برتر قرار گرفتن و نه به خاطر اینکه بهترین دانشجو ها میان اونجا یعنی اگه دانشجوهای ضعیفی هم بیان به دانشگاههای اونا به مدد معجزه مدیریت و دانش بینهایت مسئولان این مراکز تبدیل میشن به بهترین دانشجوها و لذا برتری این دانشگاهها ذاتاً به برتری مسئولانش برمیگرده نه دانشجوهای اونها، که طبعا ادعای باطلیه ۲) اگه به جدیدترین لیست دانشگاههای برتر ایران نگاه کنید ۱۳ تا هستن که فقط یکی در استان اصفهان یکی آذربایجان یکی فارس یکی خراسان و بقیه همگی در تهران هستن-این نشون میده که در تمام این همه سالها حداکثر ۴ استان (و به یک معنا فقط همون استان تهران) دارن تمام دانشجوهای برتر رو جذب میکنن- در ایالات متحده حتی در ایالتی مثل تگزاس که مهد غارت و بی قانونی و آدمکشی بوده و بیابون در بیابون بوده اونجا هم تونستن چند تا دانشگاه خیلی سطح بالا مثل texas a&m به پا کنن و درصدی از بهترین دانشجوها هم جذب اینا میشن و با وجود فضای بیابونی اونجا درس میخونن و اینجوری نیست که تگزاس رشد و توسعه پیدا نکرده باشه و همه تگزاسیها فرار کنن به واشنگتن یا نیویورک بره درس خوندن در دانشگاههای برتر- ولی آموزش عالی ما منحصر شده به همین تهران و یکی دو استان دیگه… ادامه نظر»

آفـتابـــــــ گـردان
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۵ ۱:۰۶ ق٫ظ
پاسخ به  آینه دار

ممنونم از توضیحتون ۱- بهرحال وجود اینکه وجود و فعالیت اساتید برتر در دانشگاهای برتر موثر هست قابل صرف نظر نیست، همون طور که وجود و فعالیت دانشجوهای خوب. اما مطلق دونستنش واقعا از متن این خبر برنمیاد. حس می کنم شما دارین نظر شخصی و حستون رو اعمال می کنین وگرنه متن صحبتای رئیس دانشگاه امیرکبیر چنین معنایی نداره حقیقتا. ۲- مساله بالا نرفتن دانشگاهای شهرستان یه چیزه و بالا رفتن دانشگاهای تهران یه چیز دیگه. من شخصا این که تهران خوندم بخاطر این نبوده که تهران بخونم، چون اینجا شهر منه. تعصبی نیست. اما متاسفانه بچه های شهرستان اصلا همچین حسی ندارن، ای بسا بتونن تو شهرای خودشون بخونن و پیشرفت کنن اما میخوان پیشرفتشون راحتتر باشه. اگر هم در برخی موارد واقعا نشه که در شهرای دیگه همون قدر خوب خوند و یاد گرفت که در تهران خب بیان بخونن، چرا بر نمیگردن به شهرشون؟ چرا میان میشن هیئت علمی تهران؟ چرا اینجا شاغل میشن؟ این فرهنگ اشتباه مردم ماست. اگر جایی امکانات کم بود زود میدویم دنبال رفاه و راحتی. این داستان تمام کساییه که میرن خارج و برنمیگردن! چرا؟ چون همه می دونن اونجا شرایط برای تحصیل به مراتب بهتره اما واقعا اونجا موندن و خوندن چقدر ارزش داره؟ واقعا هنره؟ من مخالفتی ندارم، هرچند این عزیزانی که اینجا زاده نشدن میان و شهر ما رو هزارتا عیب روش میذارن و میمونن و جای خیلی از مردم همین شهر رو میگیرن…حرفم اینه که… ببینین یه مساله ای وظیفه سران و خواصه، یه وظیفه ای هم… ادامه نظر»

آفـتابـــــــ گـردان
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۵ ۱:۱۲ ق٫ظ
پاسخ به  آینه دار

۳- شباهت زیادی بین مضمون این شماره و شماره ۲ هست، یا دست کم من نتونستم متمایزشون کنم اما من از همین اان به شما نوید میدم افق روشن پیش روی ایران عزیز رو
شهرای دیگه هم عالی میشن
اگر ما بخوایم و این روند شروع شده، فقط باید باورش کنیم

۴- اینکه هنوز در امریکا و اروپا روش اختلاف هست مشکل خودشونه :) ما روش اختلافی نداریم و تا حد خیلی خوبی حل شده است. این عین عدالته. اما با آداب خودش قطعا.

آینه دار
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۵ ۲:۳۶ ق٫ظ

۱)آدمها همه چیز رو روشن و واضح در صحبتهاشون نمیگن-منظور مسئولان دانشگاه رو از جلسات پی در پی و عوض شدن مرتب دستوراتشون میشه فهمید نه از متن یکی از گفته هاشون در یکی از جلسات- ۲) شما نوشتین چون اهل تهران بودین در تهران درس خوندین (من هم اهل تهرانم)و تعصبی نیست و لذا اگه در شهرستان ساکن بودین بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاههای تهران برمیگشتین شهر خودتون. ولی سوال اینه که پس چرا این همه سال خانواده من و شما در تهران ساکن بودن در حالی که میتونستن شهرستان زندگی کنن و من و شما بعد فارغ التحصیلی از تهران برمیگشتیم شهر خودمون تا اونجا رو رشد بدیم؟ آیا این مطلب نمیرسونه که اختلاف تهران و شهرستانها یه مشکل ساختاریه و با حرکت یکی دو نفر مثل من و شما حل نمیشه؟ ۳) نوشتین شهرهای دیگه هم عالی میشن به شرطی که ما بخوایم. خب اینو که بیشتر از یه قرنه مسئولان ما دارن تکرار میکنن پس چرا محقق نمیشه؟ اینطور که شما میگید از همه مسئولان در هر شرایطی سلب مسئولیت میشه چون خیلی راحت میتونن بگن چون شما نخواستین محقق نشد ۴) شما میگین اختلاف غربیا بر سر جدا کردن بااستعدادها مشکل خودشونه. ما که کل ساختار آموزش و پرورش و آموزش عالیمون داره کپی ایالات متحده میشه و اتفاقا همین جدا کردن بااستعدادها هم یک نسخه بود از بین چند تا نسخه ای که در آمریکا اجرا کردن وگرنه هیچ وقت به ذهن ما نمی رسید. اما مسأله اینه که اونا نسخه های دیگه… ادامه نظر»

سامان
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۵ ۰:۱۴ ق٫ظ

شما ظاهرا متوجه فرمایشات ایشون نشدین…
ایشون منظورشون اینه که دانشگاه های برتر، فقط به خاطر ورود دانشجوهای برتر به اونها، برتر شدن، و نه برتری ماهیتی یا ذاتی خودشون و اساتیدشون… واقعا کیفیت اساتید در دانشگاه های تهران شاید پایین نر از برخی از اساتید دانشگاه های شهرستان ها باشه، ولی به دلیل برند بودن دانشگاه های تهران، که البته اونم حاصل تبلیغات و البته پایتخت بودن تهرانه، این ضعف ها پوشیده میشه…

آفـتابـــــــ گـردان
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۵ ۱:۱۵ ق٫ظ
پاسخ به  سامان

بله من بخشی از صحبتشون رو متوجه نشده بودم. اما این فقط شما هم چندان منصفانه نیست. همه چیز باهم لازمه. استاد خوب، دانشجوی خوب، آزمایشگاه خوب، بودجه خوب و و و

بنده متاسفانه هیچ وقت سعادت آشنایی با اساتید شهرستان رو نداشتم و زیاد درست نیست مقایسه کنم اما استاد خودم که حقیقتا مطرح هستند رو کم نظیر می دونم و می بینم.

کاملا قبول دارم این فرمایش شما رو…تبلیغات و پایتخت…این کلمات نفس تهران رو بند آورده…داره از داخل خودش رو میخوره…در همه حوزه ها…

صدیقه
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۵ ۱:۴۳ ق٫ظ
پاسخ به  سامان

دقیقا باهاتون موافقم،،،،

سعید
اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۵ ۴:۰۹ ب٫ظ

نمیدونم،،،آخه گرفتن یه امتحان یا کنکور علمی از داوطلبان کجاش بد هست..!!کجاش ایراده!!
اینکه من توقع داشته باشم کنکورعلمی مرتبط با رشته خودم برگزار بشه و هر کس بامعلومات تر هست انتخاب بشه،،،کجاش غیر منطقیه!!!
چرا این آزمون دکترا رو اینقدر میپیچونن??
تنها ملاک جذب دانشجو باید دادن یه کنکور سراسری و یکپارچه باشه تا در حق کسی اجحاف نشه..در غیر اینصورت دست واسه حق و ناحق کردن کاملا بازه..شک نکنین

مهتاب
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۵ ۷:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  سعید

کاملا موافقم -کاش یک آزمون جامع برگزار میشد — مدارک پیوهشی، زبان، کتاب هم بارگزاری میشد ما رفتیم زنجان برای مصاحبه اخر سر آقای مقدادی مدیرگروه گفتن از قبل انتخاب شده و الکی مصاحبه کردیم… سازمان سنجش کاش حرف ما داوطلبارو میشنید چون درمصاحبه هیچی نمی پرسن .

مهتاب
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۵ ۷:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  مهتاب

مدارک پژوهشی

منتظر
اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۵ ۱۱:۱۸ ق٫ظ

برتر!؟در چی!؟فعلا که همگی در منظر دانشجویان در زمینه برنامه ریزی و فرایند انتخاب ۹۵ مردود شدید.

دکتری 96
اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۵ ۱:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  منتظر

مجلس طرح بسیار خوبی برای سال آینده تصویب کرده فقط شما لطف کنید جلسه برگزار کنید که چجوری کابوس دکتری امسال تموم بشه.واقعا امسال نمره مردودی گرفتید.