مدرسان شریف کنفرانس بین المللی نوآوری در مدیریت، اقتصاد و کارآفرینی کنفرانس بین المللی تازه های مدیریت شهری، عمران و فناوری در معماری مدرن دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم، تکنولوژی و مهندسی کنفرانس بین المللی مهندسی و فن آوری اطلاعات کنفرانس بین المللی چالش ها و راهکارهای مدیریت و توسعه اقتصادی  ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و حسابداری دکتری روانشناسی ابن یمین کتابخانه فرهنگ

گلایه اساتید دانشگاه تهران از حذف دکتری زبان و ادبیات فارسی

اساتید دانشگاه تهران نسبت به حذف رشته ادبیات فارسی مقطع دکتری و چند گرایشی شدن به جای یک رشته اعتراض دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، تعدادی از اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران در تماس با خبرگزاری فارس نسبت به ابلاغ بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها مبنی بر حذف رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع دکترا و جایگزین شدن چند گرایش به جای این رشته اعتراض کردند.

اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران اعلام کردند که گرایش‌هایی مانند ادبیات عرفانی، ادبیات حماسی،‌ ادبیات صوفی گری و ادبیات غنایی جایگزین تک رشته زبان و ادبیات فارسی شده است و این مسئله تجزیه زبان فارسی را به دنبال دارد.

به گفته اساتید و دانشجویان مقطع دکترای دانشگاه تهران، طرح حذف تک رشته زبان و ادبیات فارسی و چند گرایش شدن این رشته در حال اجراست.

استاد تمام دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: به نظر می‌رسد این طرح بدون هیچ برنامه‌ریزی جامعی از سوی افراد غیر متخصص اجرا شده است. 

وی با بیان اینکه هیچ کجای دنیا آموزش زبان رسمی خود را در دانشگاه‌ها تقسیم بندی نمی‌کنند گفت: گویا عده‌ای که فقط مدرک کاغذی دریافت کردند بدون کارشناسی این طرح را تدوین کردند، یعنی اصل را حذف کردند و به گرایش‌ها پرداختند.

همچنین در این زمینه با نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران گفت‌وگو کردیم که وی گفت: ما هم به عنوان مسئولان دانشگاه تهران با چند گرایش شدن ادبیات فارسی مخالفیم و معتقد هستیم این رشته باید به صورت تک رشته زبان و ادبیات فارسی تدریس شود.

وی افزود: مخالفت خودمان را اعلام کرده و به دنبال این هستیم تا اجرای این طرح متوقف شود.

دریافت سریع آخرین اخبار کنکور دکتری در کانال تخصصی آزمون دکتری

نظرات (۱۷)

  1. 89 گفت:

    سلام بر پارسی دوستان
    بلند شدن علم مخالفت برای حذف گرایش محض دکترا به جا
    ولی چه کسی جوابگوی ما درکارشناسی ارشد که تمام انگیزم با نبود گرایش محض بر باد رفت

  2. ناشناس گفت:

    سلام ساره خانم
    ممنون از راهنمایی تون مدرک ارشد من زبان شناسی اموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان هست الان میخاستم بدونم گرایش اموزش زبان وادبیات فارسی یک گرایش دیگه است این طور که تو دفترچه سنجش امده انگار گرایش اموزش زبان وادبیات فارسی گرایشی مجزاست ؟

  3. ساره گفت:

    سلام
    دوستم گرایش آموزش زبان فارسی واسه غیر فارسی زبانان هست و بیشتر واسه کسایی که تو آموزش و پرورش استخدام هستن کاربرد داره که میتونن با استفاده از مدرک خارج از کشور تدریس کنن.

  4. ناشناس گفت:

    سلام دوستان
    این صفحه دیدم دوستان از گرایشهای زبان وادبیات فارسی صحبت میکردن من یه سوال دارم که برای امتحان استخدامی خیلی برام مهمه میخاستم بدونم گرایش اموزش زبان وادبیات فارسی دقیقا چیه من خودم گراش ارشدم زبانشناسی اموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان هست میخواستم بدونم این دو گرایش با هن فرق داره لطفا کسی منو راهنمایی کنه

  5. نگار گفت:

    همین الان ما هم دکتری زبان و ادبیات فارسی داریم و هم دکتری عرفانی و حماسی و غنایی..حالا چه کاریه که بخوان زبان و ادبیات فارسی رو حذف کنن..منم مخالفم…آقا اعتراض

  6. نادیا گفت:

    سلام
    خیانتی در کار نیست!خیلی هم خوبه،تا ارشد محض خوندیم!دکتری باید تخصصی تر بشه
    اینطوری هرکسی گرایش موردعلاقه خودش رو ادامه میده
    شما بقیه رشته ها رو ببینید،به عنوان مثال عرض میکنم،رشته ای مثل علوم اجتماعی،یا مدیریت ،چندین گرایش متنوع دارن ،رشته ما چرا نباید از این تنوع برخوردار نباشه؟؟؟

  7. نسیم گفت:

    وای مگر میشه تو یه کشور متمدن دکتری یخ رشته رو حذف کرد اون هم چنین رشته مادر و مهمی رو !!!

  8. ساره گفت:

    این خبر را که خواندم با خود گفتم حالا انتخاب کن، بعد از ۱۲ سال ادبیات خواندن بگو کدام شاخه؟ باور کنید ادبیات در من طغیان یگانگیست آرام روحم، هیچگاه نمی توانم از شاهنامه و شناسنامه کشورم بگذرم به نفع عرفان و مولوی بی حد و مرز و یا شاید بشود ساعتی بی حافظ نشست اما خیال سعدی را نمی توان کشت، ادبیات یکپارچه است و همچنان خواهد ماند…

  9. رسول گفت:

    با سلام من یادمه ارشد که میخوندم یکی از دانشجوها به یکی از اساتید گفت که چرا واحدهای درسی مثل ادبیات کودک و نوجوان ادبیات داستانی و ادبیات معاصر توی چارت های تحصیلی ما نیست استادمون برگشت گفت که ما خیلی تلاش کردیم که ای واحدها رو اضافه کنیم اما بیشتر اساتید مخالفت کردند دلیلشونم این بود که تو زحمت میافتند چون مجبور بودند برن کتاب بخونن مطالب جدید یاد بگیرند و … حالا قیاس کنید اعتراض به گرایشی شدن رشته ادبیات رو چون اساتید ما الان سی چهل ساله که به صورت تک رشته ای این رشته ی شیرینتر از عسل رو تدریس میکنند بایدم اعتراض داشته باشند. درحالیکه دکتری ادبیات فارسی هم باید تخصصی باشه مثل رشته پزشکی. ما 5 سال به صورت محض و عمومی این رشته رو خوندیم الان باید به صورت تخصصی و گرایشی بخونیم. به همین سادگی

    • شهلا گفت:

      دکترای زبان وادبیات فارسی مثل پزشکی عمومی است و پایه است گرایشی شدن می تواند در دوره پس از دکتری باشد با گرایشی شدن در واقع زبان یا همان دستور و بلاغت زبان فربانی می شود و بخشی از لاشه اش که فقط ادبیات باشد باقی میماند
      ادبیات بدون زبان مثل جسم بی جان است. بدون قواعد زبان ادبیاتی نخواهیم داشت.
      می تواند و باید مادر ادبیات که زبان است در کنار فررند وزاده اش باقی بماند و برای کسانی که با یادگیری زبان مشکل دارند. ومیخواهند زبان فارسی نابود شود چند گرایش هم علاوه بر مادر واصل وریشه ادبیات که زبان است ایجاد کنند.زبان فارسی را نابود نکنید

  10. سارا گفت:

    باسلام
    گرايشي شدن رشته ادبيات فارسي بسيار بجاست.ما با خواندن اين رشته ي وسيع بخصوص در سالهاي جواني كه درتمام رشته ها افراد درحال تلاش و تكاپو و توليد علم و استفاده از علم خود هستند ما به مانند دستگاهي درحال بالا بردن محفوظاتمان هستيم!!
    و توليد علممان بعداز ميانسالي و رو به ساخوردگي آن هم در صورت داشتن اعتماد به نفس آغاز مي شود!و اين يعني هميشه كهنگي و دور از زمان بودن!
    در ضمن ادب فارسي هم فقط يك رشته است ،علم است،تخصص است و بس!
    ادب فارسي را تجزيه مي كنند يعني چه؟!مگر كشوراست؟!تخصصي مي شود تا بيشتر به اعماق اين علم برويم!پاس داشتن ادب پارسي اتفاقا يعني همين كه ادبيات علمي نباشد كه مردم بگويند ادبيات را بدون دانشگاه هم مي شود خواند! بايد به عمق هر هر گرايش ادبيات رفت و روش هاي نوين آموخت!ادبيات هم بايد تخصصي و گرايشي باشد!
    خيانتي در ميان نيست ،خيانت كوته بيني ماست!
    متشكرم

  11. یاقوت گفت:

    تنها اشکالی که در این گرایش بندی وجود داره اینه که می بایست گرایش زبان شناسی(حداقل شناخت در زبان های باستانی و پهلوی و دری) یا دستور زبان فارسی (نگارش و ویرایش و دستور) رو هم اضافه میکردن! گرایش ها باید به نوعی باشه که تمام مبحث هاو موضوعات موجود در این رشته رو پوشش بده.

  12. یاقوت گفت:

    گرایشی شدن ادبیات به معنی تخصصی کردن رشته ادبیات در زمینه های مختلفه و این مسئله باعث میشه که هر دانشجو باتوجه به علاقه ش اندوخته هاشو در یک زمینه خاص کامل کنه و تعمیق ببخشه که به تبع آن فارغ التحصیلان باسوادتر و متخصص تری رو در آینده خواهیم داشت. به نظر من از مقطع ارشد باید گرایشی میشد چون دانشجو در مقاطع بالاتر تمایل بیشتری به تخصصی کار کردن داره و ما تا کی باید مثل کنکور سراسری دریای کم عمقی از اطلاعات سطحی رو داشته باشیم؟؟!

  13. غزال گفت:

    با سلام و احترام،
    ايا در هيچ جاي دنيا رياضي را ميايند به گرايشهايي تبديل كنند مثل جزر، لگاريتم، مثلثات و غيره….. كسانيكه چنين طرحي را ارايه داده اند بشينند و يك لحظه فكر كنند ايا پارسي را پاس داشتن چنين چيزي است، خيانتي از اين بزرگتر براي زبان پارسي وجود ندارد.
    با كمال تشكر و سپاس

  14. محمد گفت:

    آفرین بر استادهای دانشگاه تهران حرف دل منو زدید.

  15. سیامک گفت:

    سلام به همه ادبیاتی های عزیز
    اولا تمام دنیا در رشته های علوم انسانی به سمت تخصصی شدن می رودثانیا این اساتید چرا به گرایش ها شکایت دارند ؟ چرا چند ساله به درس زبان انگلیسی که برای بچه های ادبیاتی غیر رشته هست اعتراض نمی کنند . الان در آزمون دکترا برای رشته دکترای ادبیات عربی زبان خارجه انگلیسی حذف شده است ولی بچه های ادبیات فارسی بجای عربی زبان خارجه انگلیسی را روبروی خود می بینند.
    گرایش در هر رشته به رشد آن رشته کمک می کند . اساتید باید در گرایش های مختلف سواد کافی داشته باشند . الان در خود کشور استرالیا و کاندا زبان انگلیسی با دو گرایش تدریس میشود.
    من در دانشگاه تبریز یادم هست از استاد مثنوی و کشف المحجوب سوالی در مورد شاهنامه کردم وایشان گفتند از استاد مربوط به ادبیات حماسی بپرس. باید اساتید حماسی وغنایی و عرفان جدا باشند تا شاهدتالیفات پرباری در این حوزه ها باشیم.

  16. خوش خنده سابق؟ گفت:

    هیچی نمیشه بابا حذفش کنین

درج نظر