تعیین تکلیف شیوه پذیرش دانشجوی دکتری دولتی و آزاد در آبان ماه

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: شیوه سنجش و برگزاری آزمون دکتری سال ۹۶ برای اسفندماه مشخص شده است، اما شیوه پذیرش دانشجوی دکتری دولتی و آزاد تا آبان ماه تعیین تکلیف می شود.

دکتر ابراهیم خدایی در گفتگو با مهر افزود: در حال حاضر در انتظار برگزاری جلسه شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی هستیم تا پیشنهادهای دانشگاه آزاد برای شیوه پذیرش دانشجوی دکتری را بررسی کنیم.

وی گفت: پیش بینی می شود که جلسه در آبان ماه برگزار شود و تا قبل از آغاز فرآیند ثبت نام اطلاع رسانی لازم برای شیوه پذیرش صورت گیرد.

رییس سازمان سنجش درباره پیشنهاد دانشگاه آزاد در مورد شیوه پذیرش دانشجوی دکتری گفت: بحث در مورد شیوه پذیرش است که یا مانند کنکور سراسری یک کارنامه داده شود و افراد مستقل در دانشگاه آزاد انتخاب رشته / محل کنند و یا شیوه دیگری برای آن در نظر گرفته شود که این مسئله هنوز نهایی نشده است.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

34 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکتر
آبان ۱, ۱۳۹۵ ۷:۵۶ ق٫ظ

بهتر به جای سخت گیری در پذیرش دانشگاه، به دنیال کیفیت آموزشی در دانشگاهها باشیم چه در دانشگاه آزاد و چه در دولتی.خوب کسی که در دانشگاههای تهران فارغ التحصیل ارشد شده، بالطبع بهتر می تواند در دوره دکتری قبول شود و رتبه خوبی داشته باشد چون اکثر اساتید طراح سوال هستند و بماند که در مصاحبه هم این مورد مد نظر قرار گرفته. آیا در مصاحبه دانشگاهها به فرم هایی که از طرف وزارت علوم و سازمان سنجش جهت پذیرش دکتری به آنها داده شده توجه دارند، می دانید بین کسی که در دانشگاه تهران و داشگاههای دیگر فارغ التحصیل شده حداکثر بین ۳ تا ۴ نمره اساتید می توانند نمره بدهند(یعنی اختلاف بین آنها همین مقدار باید باشد) آیا این موارد و خیلی دیگر از موارد رعایت می شود؟ کجای دنیا این طوری پذیرش دارند؟ کجا سراغ دارید دو بار آزمون کتبی و بعد مصاحبه و در آخر سر شما هیچ منطقی دال بر پذیرش و یا رد خود نداشته باشید؟
در آخر من در دوره دکتری دانشگاه اصفهان هستم مطمئن باشید خیلی فرقی بین دانشجویان دانشگاه آزاد با دولتی نیست؟ فقط ما ادعای آن را داریم که دانشگاه دولتی بهتره، در صورتیکه این واقعیت دانشگاههای کشورمان نیست.

Lale
مهر ۲۸, ۱۳۹۵ ۱۲:۱۹ ب٫ظ

باسلام خدمت اقای فلسفه مگه همه امکانشو دارن که برن تهران درس بخونن؟مگه تو شهرستانها بچه های با استعداد نیستن؟ طراح سوال اساتید تهران هستن و مصاحبه هم دانشجوی خودشونو برمیدارن این چه عدالتیه؟این چه طرز تفکریه؟باید منابع انسانی و اقتصادی جامعه مدیریت بشه نه اینکه جلوی ادامه تحصیل علاقمندان گرفته بشه با ۸۰میلیون میشه خیلی خوب خوشگذرانی کرد

علی. فلسفه
مهر ۲۸, ۱۳۹۵ ۳:۴۷ ق٫ظ

دوستان بنده مخالف ادامه تحصیل نیستم بلکه بسیار هم خوب است ولی باید به این دقت بشه که وظیفه دانشگاه ازاد اشتغال زایی نباشه. و اشتغال به فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی منحصر بشو. بعدش هر کی خواست بره دانشگاه ازاد. باید بین کسی که درس خونده و زحمت کشیده از دانشگاه شریف مدرک گرفته. با کسی که از دانشگاه آزاد مدرک گرفته فرق باشه. و ظلم بزرگیه اگر این دو نفر یکسان نگاه بشه

دکتر
مهر ۲۷, ۱۳۹۵ ۷:۱۱ ب٫ظ

دوستان عزیز منظورما فقط آزاد نیست همه دانشگاهها اعم از آزاد و دولتی نباید در هر گرایشی بیش از ۲ نفر دانشجوی دکترا پذیرش کنند.به جای اهداف اقصادی کوتاه مدت(دانشگاه آزاد) و اهداف شخصی و اقتصاد شخصی(اساتید) که هر دانشجوی دکترا پول خوبی برای اساتید داره آینده کشور و جونان را تباه نکنند که متاسفانه تباه شده

نسرین
مهر ۲۷, ۱۳۹۵ ۱:۵۴ ب٫ظ

سلام دوستان
کسی اطلاعی از تکمیل ظرفیت دولتی داره؟
چرا اعلام نمیشه؟

...
مهر ۲۹, ۱۳۹۵ ۱۲:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  نسرین

مگه داریم؟

باغبانی
آبان ۲, ۱۳۹۵ ۱۰:۳۴ ق٫ظ
پاسخ به  ...

سلام بله تو رشته ما حدودا ۱۲ تا جای خالی وجود داره البته تا جایی که من میدونم اونم فقط روزانه شبانه به کنار پس تکمیل ظرفیت میزنن

داوطلب حقوق عمومی
مهر ۲۷, ۱۳۹۵ ۱۲:۱۵ ب٫ظ

سلام واقعیت اینه که عموم مردم دوست دارند فقط خودشون مدارک بالا داشته باشند تا با دیگران متفاوت باشند.اما ادامه تحصیل در مقطع دکتری باید به نحوی باشه که ضمن پذیرش حد اکثری ارزش مدرک دکتری هم پائین نیاد .البته بدون شک کسانی که درس خوان باشند در دانشگاهای معتبر ودولتی قبول میشن وکسانی که کمتر تلاش کنند در دانشگاه ازاد قبول میشن هرچند دانشگاه ازاد هم از لحاظ کیفیت اموزشی قابل قبوله .

رضوان
مهر ۲۷, ۱۳۹۵ ۸:۵۶ ق٫ظ

چراامسال فقط ازتکمیل ظرفیت وپذیرش دانشگاه آزادصحبت می کننداین چه سیاستی ست؟

باغبانی
آبان ۳, ۱۳۹۵ ۱:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  رضوان

بله خبری از تکمیل ظرفیت دولتی نیست چرا؟؟؟؟

دکتر
مهر ۲۶, ۱۳۹۵ ۱۰:۱۸ ب٫ظ

سلام بر همه دوستان
اونایی که میگن در صورت کم کردن ظرفیت دکترای دانشگاه آزاد افراد برای تحصیل به کشورهای دیگر میروند و ارز از کشور خارج میشه به این هم فکر کنند که این رکود علمی که بر کشور حاکم شده از تبعات پذیرش بی رویه دکترا در دانشگاه آزاد و پردیسهای پولی است که باعث شده هیچ انگیزه ای در بین دانشجویان دانشگاههای دولتی برای تحقیق و پژوهش باقی نماندد ارز از کشور خارج بشه بهتر از اینه که کشور عقب بمونه

احسان
مهر ۲۶, ۱۳۹۵ ۱۰:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  دکتر

دوست عزیز ظرفیت پردیسها حتی از روزانه هم خیلی کمتر است و در حد ۲ یا ۳ نفر هستش حتی دورافتاده ترین دانشگاه های دولتی مثل ایلام و بوشهر و زابل خبرش تو همین پی اچ دی تست هست مطالعه بفرمایید.

به احسان
مهر ۲۷, ۱۳۹۵ ۷:۴۱ ق٫ظ
پاسخ به  احسان

دانشگاه ایلام امسال در مقطع دکترای روزانه و شبانه ی ادبیات فارسی و اموزش زبان به ترتیب ۱۲ و ۸ نفر دانشجو دکترا گرفته. حالا شما مدعی هستید که برای پردیس ۲ یا ۳ نفر گرفتند. من بکی که چشم اب نمیخوره

مهلا
مهر ۲۷, ۱۳۹۵ ۹:۲۵ ق٫ظ
پاسخ به  به احسان

به امید روزی که در هر خونه ای یه دکتر باشه.. قرار نیست همه دکترها ندریس کنن…وقتی سطح تحصیلات کلیه افراد جامعه بالا میره .سطح رفاه و درک جامعه هم بالتبع بالا میره. لطفا آمار دکترها را در کشورهای پیشرفته و جهان اولی مطالعه بفرمایید.

احسان
مهر ۲۷, ۱۳۹۵ ۱:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  به احسان

روزانه در معدودی رشته ها و دانشگاه ها مثل ادبیات تا ۷ نفر هم پذیرش داشته ولی پردیس خیر.
تحقیق کنید

adriyan
آبان ۳, ۱۳۹۵ ۱۰:۲۲ ق٫ظ
پاسخ به  به احسان

دانشگاه پردیس (دولتی ) بابلسر ۱۲ نفر دکتری یک رشته فقط گرفته اند ، این هم توهم یا دروغه ؟؟؟ کی میگه دولتی ۲-یا ۳ نفرمیگیرن .. چیزی که دیدیم بگیم نیست

سهیل
مهر ۲۷, ۱۳۹۵ ۱:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  احسان

مگر دکترا چقدر داوطلب در هربار پذیرش میکنه که شما نادانسته این حرف را میزنید جناب احسان. کل ظرفیت دولتی دکتری رشته حسابداری ۲۲ نفر هست برای کل ایران.

mm
مهر ۲۷, ۱۳۹۵ ۳:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  دکتر

طرف اگر انقدر انگیزه داشته باشه فقط بخاطر مدرک دکترای بره خارج درس بخونه خوب ۳ الی ۴ماه درس بخونه راحت ازاد قبول میشه هیچکس بخاطر قبول نشدن از ایران خارج نمیشه

mm
مهر ۲۶, ۱۳۹۵ ۷:۴۳ ب٫ظ

این که دانشگاه ها افراد بیشتری جذب کنند برای افراد درس خون که رتبه های خوبی میارن اصلا خبره خوشی نیست این برای کسایی خوبه که کمتر درس خوندن راحت قبول شن..

به محمد
مهر ۲۶, ۱۳۹۵ ۹:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  mm

اونها میتونن در دانشگاههای بهتری قبول بشن و نپرداختن هزینه‌ای که بقیه صرف تحصیل میکنن رو به عنوان جایزه تلاششون در نظر بگیرن.

مهرداد
مهر ۲۶, ۱۳۹۵ ۹:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  به محمد

این حرف شما که بدون کمترین استادندارد های لازم کسانی بیان و دکترا بخونن و این باعث بشه سواد عمومی جامعه بره بالا واقعا آدم رو متعجب میکنه. اولا فرض شما و بسیاری افراد مثل شما کاملا غلط هست چون وقتی فرد مورد نظر حتی یک کتاب هم نمیخونه و ورق نمیزنه و با خریدن پایان نامه و…. دکترا و ارشد میگیره چطوری شعورش میره بالا؟ باید عمیقا مطالعه داشت تا این مطالعه روی فهم کسی تاثیری بزاره. ثانیا مگه مدرک دکترا جای شعور عمومی کسب کردنه؟ همین امر در مورد لیسانس هم صدق میکنه. گفته شده لیسانس بی کار بهتر از دیپلم بیکار هست. باز هم وقتی طرف واسه تفریح اومده دانشگاه و باور کنید حتی ۱ ورق هم کتاب نمیخونه چطوری میخواد فهمش از زندگی بهتر بشه؟ مشکل اینجاست که پایین آوردن استاندارها بیشتر به ضرر درس خون ها هست. و البته در دراز مدت به ضرر همه. مشکل اینجا نیست که ما جلوی افراد رو بگیریم تا نیان دانشگاه. شما استانداردها رو بالا ببر و در دانشگاه واقعا استاد و دانشجو به معنای واقعی کلمه داشته باش اونوقت من قول میدم به شما که ۹۵% از همه کسانی که اینجا از بی عدالتی و فلان حرف میزنن و میگن نباید جلوی درس خوندن افراد رو گرفت حتی وارد مقطع لیسانس هم نمیشن تا چه برسه دکترا. چون درس خوندن واقعی و دانشجو بدون واقعی کار هر کس نیست. متاسفانه استاندارهای پایین باعث شده تا جایگاه علم و دانشجو در کشور به زیر صفر بیاد و به دانشجو… ادامه نظر»

فائزه سادات
آبان ۱۳, ۱۳۹۵ ۱۲:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  mm

شما از کجا اطمینان امید که اکثرا کم درس میخونن؟!چه معلوم در یکسان در یک رقابت دکتری ۲۰ نفر تلاششون نزدیک به هم نباشه؟!

به محمد
مهر ۲۶, ۱۳۹۵ ۷:۰۶ ب٫ظ

دوست عزیز من فکر میکنم اگر شما تنها دارنده مدرک دکتری در ایران هم باشید؛ نتونید کار مناسبی برای خودتون پیدا کنید چون افکارتون بیشتر شامل فرافکنی و ممانغت از پیشرفت دیگران میشه تا تمرکز روی موفقیت خودتون.

بالا رفتن آمار افراد تحصیل کرده حداقل فایده‌ای که داره افزایش سطح شعور اجتماعی، هوش عمومی و سواد جمعیه.
کسی که صد میلیون برای تحصیل در دانشگاه آزاد کنار گذاشته به راحتی میتونه این پول رو به اضافه هزینه هنگفتی که طی سالها از طرف دولت صرف تحصیل و زندگیش شده، برداره و بره یکی از کشورهای اطراف. بعد شما بمونید و مملکتی که روزبه روز از متوسط ضریب هوشی گرفته تا سوادش به جای پیشرفت، افت میکنه. این چیزی هست که شما به دنبالش میگردید؟

خبر موثق شما هم اشتباهه. دانشگاهی مثل هاروارد، سقف پذیرش نداره و در واقع مسابقه نیست. هر تعدادی از افراد متقاضی که واجد شرایط باشن پذیرش میگیرن. فقط برای بورسیه‌ها محدودیت هست. اگر بخوایم امریکا رو الگو قرار بدیم باید دانشگاههای دولتی محدودیت یکی- دو نفری داشته باشن و هرچند نفر که توی آزاد نمره آوردن وارد دانشگاه بشن.

محمد
مهر ۲۶, ۱۳۹۵ ۸:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  به محمد

من هیات علمی هستم
کسی که دنبال علم و دانش است آیا نباید کمی مطالعه داشته باشه؟؟؟
الان من به واسطه شغلم دهها نفر رو میشناسم بدون هیچ مطالعه ای در سه سال گذشته دانشجوی دکتری آزاد هستند.
به نظر من هیچ دانشگاهی کمی معتبر در هیچ جای دنیا این افراد را پذیرش نمی کنند
در رابطه با هاروارد نیز مطالب که شما گفتی صحیح نیست
۷ نفر phd پذیرش می شود
مابقی آموزش ضمن خدمت شغلی است نه دکتری
این را بدانید دکتری فقط بدرد لستادی دانشگاه می خورد
درضمن برادر من سال آخر دکتری در دانشگاه دولتی است باور بفرمایید ترم گذشته نتوانست حتی حق التدریس دانشگاه آزاد شهر خودمون که شهر تقزیبا کوچکی هم هست بگیرد زیرا اساتید حال حاضر دانشگاه آزاد با کمبود شدید دانشجوی کارشناسی و ارشد مواجه هستند.

علی
مهر ۲۶, ۱۳۹۵ ۱۰:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

باسلام و احترام هیچ فردی هیات علمی نیست.بلکه می تواند عضو هیات علمی دانشگاه یا موسسه دیگری باشد.

ر
مهر ۲۶, ۱۳۹۵ ۱:۱۳ ب٫ظ

باید از هن جدا باشه پذیرش دولتی و ازاد

ANASTASIA
مهر ۲۶, ۱۳۹۵ ۸:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  ر

بله

محمد
مهر ۲۶, ۱۳۹۵ ۱۱:۲۳ ق٫ظ

فقط برگزاری یک آزمون مهم نیست
دانشگاه آزاد فقط در یک واحد علوم و تحقیقات تهران در مجموعه مالی شامل ۵ گرایش ۳۵ نفر دانشجو یعنی به اندازه کل ظرفیتهای دانشگاه های دولتی دوره های روزانه، شبانه، پردیسها و پیام نور دانشجوی دکتری مالی پذیرش کرده است

روانشناسی
مهر ۲۶, ۱۳۹۵ ۱۲:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

خب برادر خوتون دارید میگید ۵ گرایش…یک گرایش که نبوده که …منطقیه هر گرایش ۷ نفر باشن ….من نمیدونم چرا توی ایران اینقدر راه تحصیل رو میخان با مانع ایجاد کردن ببندن ؟؟؟ مشکل اینجاست که ما ایرانیا همه چیو با هم قاطی میکنیم ..یعنی میایم کار و شغل و درآمد رو با تحصیل میسنجیم …در صورتی که در کشورهای دیگه هر کسی دلش خواست ادامه تحصیل میده و ربطی به شغل داشتن و نداشتن نداره ….!!!!!ادامه تحصیل بحثش جداست ..اشتغال زایی سازمانش جداست ربطی به وزارت علوم نداره که…!!!!!

احمد
مهر ۲۶, ۱۳۹۵ ۱:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  روانشناسی

یک کشوری رو مثال بزنید که در مقطع دکترا طبق نظر شما دانشجو جذب می کند؟؟؟ لطفا پاسخ بدهید.

مدیریت
مهر ۲۶, ۱۳۹۵ ۱:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  احمد

اگه بخواهید با کشورهای دیگه مقایسه کنید از مقطع ابتدایی باید شروع به مقایسه کنید . شرایط کشورمون منحصر به خودشه

محمد
مهر ۲۶, ۱۳۹۵ ۱:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  روانشناسی

دوست عزیز خارج هم اینطور که شما فکر میکنی نیست
دانشگاه هاروارد که من خبر موثق دارم با آن همه استاد بنام جهانی
در هر رشته ۷ نفر بیشتر دکتری نمی گیرد.

مرتضی
مهر ۲۶, ۱۳۹۵ ۱۲:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

بابا دوست عزیز اونقدر این مطلب رو گفتی خسته شدیم دیگه هر خبری میدن چه با ربط چه بی ربط شما هم بیا این جمله رو تکرار کن حداقل یکم تغییرش بده!

خوش خنده سابق؟
مهر ۲۶, ۱۳۹۵ ۸:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

دوست عزیز درسته دانشگاه آزاد علاوه بر سایر رشته ها پدر رشته مهندسی مالی رو هم بالاخره در اورد(اون هم فقط در عرض یک سال) رشته ی نوپایی که در سال ۹۲ در دانشگاه تهران راه اندازی شد و تا حالا یک فارغ التحصیل دکتری هم بیرون نداده.