کنترل پذیرش دانشجوی دکتری در دستور کار وزارت علوم

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از در دستور کار قرار گرفتن اهمیت کنترل روی پذیرش دانشجویان مقطع  دکتری واحدهای دانشگاهی خبر داد.

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: برای اینکه بتوان بحث کنترل و پیشگیری از تخلف مقاله نویسی را در دانشگاهها داشت باید پذیرش در ظرفیتهای تحصیلات تکمیلی مانند کارشناسی ارشد و دکتری حساب شده تر از گذشته باشد.
وی ادامه داد: هرچند که دانشگاههای بزرگ ما برای حفظ و تامین اعتبار خود روی این مسئله با دقت کافی کار می کنند، اما متاسفانه برخی از واحدهای دانشگاهی ظرفیت های بالایی را ارائه می دهند که خوشبختانه وزارت علوم پیگیر این مسئله است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار داشت: توقع داریم که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی بعنوان جامعه فرهیخته و علمی بتوانند خدمات اخلاقی، علمی و فرهنگی ارزنده ای را برای کشور داشته باشند اما اگر بصورت بی رویه جمعیت آنها اضافه شود دیگر چنین روندی را نخواهیم داشت.
وی با اشاره به آثار تخلف در پایان نامه فروشی بیان کرد: فروش پایان نامه هرچند که آمار مقالات ما را در لیست کشور و جهان بالا می برد اما هیچ ارزشی ندارد زیرا اثرگذار بودن آنها بسیار مهم است.
به گفته احمدی پایان نامه فروشی نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه فضای آموزشی و توسعه ای را تخریب می کند.
وی یادآور شد: نویسنده پایان نامه باید علاوه بر اثرگذاری کار خود به ارتقای سطح علمی کشور نیز توجه داشته باشد و کمک به جامعه علمی و اقتصادی را مدنظر قرار دهد نه اینکه مقاله خود را از یکسری افراد ناآگاه و کم سواد که فقط مسائل مالی را می بینند تهیه کند.
ثبت‌نام
باخبرم کن!

50 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فائزه سادات
مهر ۲۹, ۱۳۹۵ ۱۰:۱۱ ق٫ظ

سلام. بی رویه بودن خود دانشجویان مساله هست و نه بی رویه بودن تعدادشون. ۱۰ تا دانشجوی لایق با سواد تو کلاس های دکتری باشن بهتره یا ۲ ۳ تا آقازاده بی سواد و نالایق؟!

شهرام
مهر ۲۴, ۱۳۹۵ ۹:۴۵ ب٫ظ

سلام دوستان یه موضوعی میخوام مطرح کنم بنظرم خیلی مهمه.چرا آزمون و کلا کنکور باید اول صبح برگزار بشه؟ در حالی که شبش دانشجو به دلیل استرس تا دیروقت خابش نمیبره. از طرفی حوزه امتحانی معمولا اونقد دور هستش که باید پنجو شیش بیدار شد. حالا بماند که خیلیا از شهرستانهای اطراف باید بیان. بنظرم آزمون با ذهن خسته اصلا عادلانه نیست. بنظرتون بهتر نیست ظهر برگزار بشه آزمون؟ فک میکنم مسئولین اگه فقط یه آدم زحمت کش و متفکر بینشون بود باید زمان آزمون رو تغییر میدادن. نظر شما چیه

فروغ
مهر ۲۳, ۱۳۹۵ ۴:۳۳ ب٫ظ

از طرفی وقتی دانشجوی دکتری مجبوره برای ورود به ازمون جامع حتما مدرک زبان ارائه بده یعنی باید تمام وقتش رو بگذاره تا ی زبان بیگانه رو یاد بگیره نتیجه اش همین میشه که مجبوره پایان نامه اش رو بده کسی براش بنویسه چون وقت پژوهش نداره ای کاش مسئولین این ازمون زبان رو برمیداشتن تا دانشجوهای دکتری وقت کافی برای پژوهش داشته باشن نه اینکه دغدغه اونها کلاسهای زبان فشرده و مدرک زبان باشه جالبه ما زبان ادبیات کشور خودمون رو کامل بلد نیستیم خیلی هامون نمیتونیم اشعار حافظ و سعدی رو درست بخونیم ولی باید مدرک زبان کشور بیگانه رو داشته باشیم البته من با زبان مخالف نیستم ولی نه در حدی که مجوز ورود به ازمون جامع باشه و بصورت مانع برای دانشجوها قلمداد بشه

سامان
مهر ۲۳, ۱۳۹۵ ۶:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  فروغ

سلام خانم فروغ
لازمه پزوهش و تحقیق تسلط بر یکی از زبانهای رایج دنیا همانند انگلیسی و یا آلمانی و فرانسه می باشد چراکه تعداد قابل توجهی مقاله و کتاب و پژوهشهای نوین به این زبانها نگاشته شده و قطعا دانشجو دکتری میبایست در ارائه پایان نامه اش از این تحقیقات استفاده کند در غیره اینصورت که خروجی پایان نامه ها سطح علمی کشور را بالا نمیبرد .بنابراین تسلط بر زبان ضرورت دارد .

فروغ
مهر ۲۳, ۱۳۹۵ ۷:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  سامان

سلام دوست عزیز من هم مخالف زبان نیستم و مطمئنم که برای دانشجوی دکتری این درس ضرورت دارد ولی نباید به عنوان مانع از ان استفاده کرد الان دانشجوهای دکتری بخاطر این مدرک چندین ترم هست که دچار مشکل شدن و ازرده خاطر از این که نمیتونن ازمون جامع شرکت کنن ولی زبان انگلیسی انها در حدی هست که بتوانند ترجمه مقاله های خود رو انجام دهند و در امر پژوهش از ان استفاده کنن واقعا مدرک یا نمره زبان در این مرحله بسیار وقت گیر هست .

سامان
مهر ۲۳, ۱۳۹۵ ۱۰:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  فروغ

بله متاسفانه از ابتدا بیشتر دانشجوها در زبان بسیار ضعیف هستند ولی الان آزمون eptاگر ۴۰ هم بیاورید میتوانید امتحان جامع را بدهید..آزمون eptتقریبا آسانتر از آزمونهای دیگر است

سیندرلا
مهر ۲۳, ۱۳۹۵ ۱۱:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  فروغ

بیخیال بابا یه آرمون زبان msrt انقدر وقتگیر نیستش.

تهران
مهر ۲۴, ۱۳۹۵ ۲:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  فروغ

اخه شما بدون زبان انگلیس چطور میخواهید پژوهش کنید

فروغ
مهر ۲۳, ۱۳۹۵ ۳:۵۰ ب٫ظ

سلام دوستان به نظر من کنترل باید از مقطع کارشناسی باشه الان اکثر داتشگاهها بدون ازمون دانشجوی کارشناسی میگیرن این باعث میشه این اشخاص بعدا که کارشناسی رو تمام کردن بخوان ادامه تحصیل بدن و این طوری خیلی ها برای ارشد و دکتری متقاضی داریم به نظر من حتی اگر برای کارشناسی ورودی رو راحت میگیرن باید برای ارشد و دکتری کاملا سخت بگیرن تا فقط افرادی که زحمت کشیدن و سوادش رو دارن در مقاطع بالاتر درس بخونن و موقعیت شغلی براشون ایجاد کنند

تهران
مهر ۲۴, ۱۳۹۵ ۲:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  فروغ

همین الان هم دانشگاه ها دولتی ۹۹ درصد از دانشجو های دولتی برا دکتری دانشجو میگیرن

عسل
مهر ۲۳, ۱۳۹۵ ۱۰:۲۷ ق٫ظ

چه عجب…

ر
مهر ۲۳, ۱۳۹۵ ۹:۲۲ ق٫ظ

حالا کنترل هم بشه دیگه اینقدر اشباع شده که دیگه فایده نداره باید شرایط کار فراهم شه که مردم به جای مدرک گرایی کار کنند

علی
مهر ۲۳, ۱۳۹۵ ۲:۰۱ ق٫ظ

با سلام خدمت دوستان کسی می دونه تکمیل طرفیت کی هست و در صورت وجود بنده با تراز ٣٨٠٠ رشته تاریخ می تونم روزانه یکی از سه تا دانشگاه تهران بهشتی تربیت مدرس رو در گرایش ایران بیارم بیارم شبانه این دانشگاهها رو قبلا اورده بودم.لطفاتاریخی ها جواب بدن ممنون.

باغبانی
مهر ۲۳, ۱۳۹۵ ۱۰:۴۵ ق٫ظ
پاسخ به  علی

ما هم منتظر تکمیل ظرفیت هستیم نمیدونم کی میاد؟؟؟

سیندرلا
مهر ۲۳, ۱۳۹۵ ۱:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  باغبانی

دولتی تکمیل ظرفیت داره؟

دوستانه
مهر ۲۲, ۱۳۹۵ ۱۱:۴۹ ب٫ظ

جالبه. میگن تورم ۱۲ درصده ولی دانشگاه آزاد شهریه هاش را ۱۵ درصد افزایش داده!!!

سارا
مهر ۲۲, ۱۳۹۵ ۱۰:۳۲ ب٫ظ

تکمیل ظرفیت دکتراهمین ماه اعلام میشه یا دی؟

باغبانی
مهر ۲۳, ۱۳۹۵ ۱۰:۴۴ ق٫ظ
پاسخ به  سارا

تکمیل ظرفیت دولتی کی اعلام میشه؟؟؟ کسی از دوستان اطلاع داره؟

....
مهر ۲۲, ۱۳۹۵ ۱۰:۲۸ ب٫ظ

درخواست جمعی از اساتید، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از ریاست محترم جمهور در مورد بنگاه‌های پایان نامه و مقاله نویسی جناب آقای دکتر حسن روحانی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران با سلام، از دیرباز، علم، مراکز علمی و دانشمندان در فرهنگ غنی ایرانی و تعالیم دینی از جایگاهی والا و بی نظیر برخوردار بوده است. این درحالی است که در سال های اخیر جماعتی منفعت طلب، بازاری برای فروش پایان نامه های جعلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و نیز جعل و فروش مقالات علمی دایر نموده اند. این جماعت که فعالیت های خود را به سطح شرکت، بنگاه و موسسه ارتقا داده اند آزادانه در هر کوی و برزن و نیز در فضاهای مجازی بدون کوچکترین نگرانی مشغول تبلیغات، فعالیت و کسب درآمد می باشند. متاسفانه عدم برخورد نهادهای مسوول با ادامه فعالیت های ضد علمی این دلالان، این نگرانی بزرگ را برای دانشگاهیان و پژوهشگران ایجاد کرده که افتخارات جامعه علمی کشور تحت الشعاع این فعالیت های مخرب قرار گرفته و مایه دلسردی آن ها شود. از سوی دیگر ادامه این وضعیت به زودی باعث بدبینی و بی اعتمادی جامعه جهانی نسبت به تولیدات علمی ایرانیان خواهد شد. این در حالی است که اکثریت قاطع اساتید، پژوهشگران و دانشجویان کشور علی رغم کمبود بودجه و امکانات و فشارهای اقتصادی، با اعتقاد به اعتلای علمی کشور عزیزمان صادقانه مشغول تحقیق و پژوهش بوده و هستند. نویسندگان این نامه، جمعی از اساتید، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشور هستند که به نمایندگی از جامعه علمی کشور، از جنابعالی… ادامه نظر»

نگار
مهر ۲۲, ۱۳۹۵ ۹:۵۷ ب٫ظ

با سلام ، دوستان کسی اطلاع داره تکمیل ظریفیت دکترا سراسری کی هست؟!

دکتری
مهر ۲۲, ۱۳۹۵ ۱۱:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  نگار

هنوز مشخص نیس…
امیدوارم هر چه زودتر تکلیفش مشخص بشه.

داوطلب
مهر ۲۲, ۱۳۹۵ ۸:۴۱ ب٫ظ

با سلام. این خیلی خوب و عالیه که پذیرش در مقطع دکترا با کنترل و نظارت انجام بشه و هر کی زحمت کشیده، مزد زحماتش رو ببینه، اما این مساله رو باید مد نظر داشت که در هر دوره ای تعداد داوطلبان مقاطع مختلف تحصیلی، تعدادی متفاوت با دوره های دیگه داره. یه زمانی بود ما که کنکور سراسری دادیم از هر مثلا بیست نفر یا پانزده نفر یکی قبول می شد اما الآن با این حجم شرکت کننده هنوز صندلی خالی هست. حالا اون حجم متقاضی پشت در دکترا جمع شده و باید یه فکری برای این عزیزان بشه. چرا کسی که علاقمند به تحصیله تو کشور خودش هزینه نکنه و درس بخونه؟! سپاس

فاطمه
مهر ۲۲, ۱۳۹۵ ۷:۵۷ ب٫ظ

سلام دوستان
من با نمره کل ۱۶.۱۸ در رشته روانشناسی تربیتی میتونم به تکمیل ظرفیت امیدوار باشم؟

مجتبی
مهر ۲۲, ۱۳۹۵ ۷:۲۲ ب٫ظ

آقا خوب وضعیت اقتصادی خرابه وقتی همین وام دانشجویی که گفتند رو هم نمیدن. و من هر موقع میرم میگن چیزی به ما ابلاغ نشده!!!!!!
توقع دارن دانشجوی دکتری که ( ۲۵ سال به بالاست)برای درآمد چرخوندن زندگی چکار کنه همه که نمیتونن رو خانواده ها حساب کنن.
پس از توانایی هاشون در نوشتن مقاله و پایان نامه استفاده میکنن!!!

....
مهر ۲۲, ۱۳۹۵ ۱۰:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  مجتبی

با سلام
متاسفم اگر فکر و اندیشه یک تحصیل کرده کشورم این باشد که اگر فرض مثال در مقطع دکتری مدرکی گرفت این حق را به خودش بدهد که جهت کسب درامد موسسه و بنگاهی برقرار کند و به فروش مقاله و پایان نامه بپردازد که نتیجه ان بشود مقاله ای که در ژورنال ساینس با تیتر بزرگ با عنوان بازار داغ فروش مقاله ای اس ای در ایران در یک ماه پیش چاب شد و در این مقاله تصویری از خیابان انقلاب و بنرهای تبلیغاتی چاپ مقاله ای اس ای در تمامی رشته ها اورده شده است واقعا مشاهده چنین مقاله ای که دور از واقعیت هم نیست برای ما ایرانی ها بسیار بسیار جای تاسف دارد این فرمایش شما که فرد از توانمندی هایش استفاده می کند را بنده قبول ندارم و حتی این نوع کسب درامد را هم غیر حلال می دانم چرا که ابروی مملکت را بازیچه قرار می دهد بهتر است سرمان را از لاکمان بیرون بیاوریم

مجتبی
مهر ۲۲, ۱۳۹۵ ۱۰:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  ....

صد درصد با شما موافقم
ولی منظورم اینه که اگه مسولین حمایت نکنند. که نمیکنن
آسیب های به این شکل در جامعه رواجع زیادی پیدا میکنه!!
چون من در اطرافم افرادی رو میبینم برای پیش بردن پروپزالی که تعریف کردند، نمیتونند به سر کار بروند.
به نوشتن پایان نامه و پروپزال در کنار کار خودشون مشغولند.

لیدا
مهر ۲۲, ۱۳۹۵ ۱۰:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  مجتبی

سلام آخرین نفرپذیرفته شده بایدببینی نمرش چنده و اختلاف شما چندنفره.اگه اختلاف تقریبا دونمره ای و ده نفرباشه احتمال قبولی هست

لیدا
مهر ۲۲, ۱۳۹۵ ۱۰:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  لیدا

فاطمه جان من سوال شماروجواب دادم

فاطمه
مهر ۲۳, ۱۳۹۵ ۱۰:۲۷ ق٫ظ
پاسخ به  لیدا

ممنونم
من که رفتم واسه سال دیگه

Ss
مهر ۲۲, ۱۳۹۵ ۴:۴۵ ب٫ظ

عالیه واقعا بازار جذب و کار واسه دکتری داره بد میشه

سیندرلا
مهر ۲۲, ۱۳۹۵ ۶:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  Ss

داره بد میشه؟ از ۸۹داغون شده

مهندس صنایع
مهر ۲۲, ۱۳۹۵ ۱۲:۰۵ ب٫ظ

به ما که رسید اینجوری شد

اقتصاد
مهر ۲۱, ۱۳۹۵ ۱۱:۳۵ ب٫ظ

الان دیدم دانشگاه ازاد تبریز تو تمام رشته ها بدون ازمون دانشجوی کارشناسی بر میداره خوب این یعنی چی؟ اینا فردا میان ارشد دکتری رو هم به این راحتی میخونن بعد میگید دکتری باید کنترل شده بردارن . باید از کارشناسی کنترل بشه تا برسه به دکتری خودش کنترل میشه

مرتضی
مهر ۲۲, ۱۳۹۵ ۰:۴۳ ق٫ظ
پاسخ به  اقتصاد

کاملا درسته مشکل مقاطع تحصیلات تکمیلی نیست مشکل از اونجایی شروع میشه که داریم تا کارشناسی اینهمه دانشجو میگیریم اونم بدون منطق و بازار کار. تا دیپلم بدون فیلتر درس خوندن مشکلی نداره اما بعد از اون اگه همه بخوان مهندس دکتر بشن خنده داره!

علی
مهر ۲۲, ۱۳۹۵ ۱:۱۳ ق٫ظ
پاسخ به  مرتضی

مدرک کارشناسی اشکالی ندارد عمومی و جنرال باشد حتی افراد کم توان ذهنی بتوانند این مدرک را داشته باشند اما خطر بزرگ زمانی است که می خواهند آخرین مدرک اکادمیک یک کشور را به نفر بدهند که ابروی علمی یک کشور است باید با حساسیت خاصی بررسی شود افزایش بیش از حد پذیرش دکتری آزاد در سه گذشته …….

اقتصاد
مهر ۲۲, ۱۳۹۵ ۱:۳۵ ق٫ظ
پاسخ به  مرتضی

خیلی مسخره هست یعنی من کسایی رو میشناسم که هیچی بلد نیستن هیچی اگه بگید کنکور اصلا نمیدونن چی هست ولی الان تو مقطع کارشناسی بدون کنکور شرکت کردن و دارن درس میخونن. اشکالی نداره بنده خودم به شخصه دوست دارم همه با سواد و تحصیل کرده باشن ولی حداقل یک مقداری باید شرایط هم داشته باشه تا کسایی که زحمت میکشن کمی متفاوت باشه

لطفا توجه کنید
مهر ۲۱, ۱۳۹۵ ۷:۵۲ ب٫ظ

کنترل پذیرش دکتری بسیار عالی است اما در شرایط کنونی جامعه ما جوابگوی مشکلات افراد نیست. این کنترل باید از مقطع کارشناسی شروع شود و به اندازه نیاز واقعی جامعه دانشجو پذیرش شود. اگر ظرفیت دکتری کاهش یابد فقط منجر به خروج جوانان از کشور می شود. افرادی که توانمندی بالاتری دارند دانشگاه های اروپا و امریکا و سایرین دانشگاه های آسیایی را انتخاب میکنند و از کشور خارج می شوند و اغلب این افراد به کشور برنمی گردند و اگر هم برگردند باز پدیده دکتر بیکار خواهیم داشت با این تفاوت که سرمایه زیادی از کشور خارج می شود. یک جامعه هزینه سنگینی برای رشد و آموزش افراد پرداخت می کند و اگر یک فرد با مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد از کشور خارج شود عملا این هزینه بر باد می رود. هر روز شاهد این مشکل بسیار بسیار بسیار بسیار بزرگ خروج افراد توانمند و لایق از کشور هستیم. اگر تصمیمی گرفته می شود باید همه جوانب آن بررسی شود.

سکوت..
مهر ۲۱, ۱۳۹۵ ۱۰:۲۰ ب٫ظ

موافقممممممممممممم..کاملا درسته

رزا
مهر ۲۲, ۱۳۹۵ ۹:۵۱ ق٫ظ

احسنت

دکتر عمران
مهر ۲۱, ۱۳۹۵ ۲:۴۵ ب٫ظ

ایشالا بیشتر کنترل کنن.شاید یه کم اوضاع بازار کار و اینده دکترها بهتر بشه…

mechanic
مهر ۲۱, ۱۳۹۵ ۱۱:۳۱ ق٫ظ

خو اگه راست میگن..و به فکرشند تو خود دانشگاههای دولتی برا مدت موقت ۵سال اجازه ندهند که استادیارها دانشجو دکتری بگیرند و سهمیه دانشیارها و استادتمامها رو هم به نصف مقدار کنونی کاهش بدند…که اینقدر ظرفیت پذیرش بالا نباشه…

لاله آموزش زبااااااان
مهر ۲۱, ۱۳۹۵ ۱۱:۵۶ ق٫ظ
پاسخ به  mechanic

موافقم

ب ا
مهر ۲۱, ۱۳۹۵ ۱۲:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  mechanic

دمت گرم مکانیک

مرتضی
مهر ۲۱, ۱۳۹۵ ۱:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  mechanic

یک چیزی بگید که عملی باشه همین الان هم اگه همه استادیارها دانشجوی دکتری بگیرن بازهم واسه دانشجوها کمبود استاد داریم! خیلی از دانشگاه ها یک دونه استادیار دارن و اومدن ۱۰ تا دانشجوی دکتری گرفتن بعد شما میگید دانشیار و استاد تمام!!

دکتر
مهر ۲۱, ۱۳۹۵ ۲:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  mechanic

چه به جا گفتی مکانیک

دانشگاه آزاد
مهر ۲۱, ۱۳۹۵ ۳:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  mechanic

این چه پاسخی بود فرمودید

+*-
مهر ۲۲, ۱۳۹۵ ۶:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  mechanic

منم موووووووووووووووووووووووافقم