مدرسان شریف پنجمین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی کنفرانس رویکردهای نوین در علوم انسانی چهارمین کنفرانس پژوهش های نوین در علوم انسانی کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد در قرن 21 ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت اقتصاد و حسابداری کنفرانس علوم کشاورزی و محیط زیست  پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی کنفرانس بین المللی پژوهش در هنر کنفرانس بین المللی علوم مهندسی و تکنولوژی موسسه ابن یمین کتابخانه فرهنگ

اهتمام وزارت علوم در جلوگیری از رشد کمی آموزش عالی

معاون وزیر علوم اظهار داشت: این که در یک دانشگاه به ازای هراستاد، ۱۰ دانشجوی دکتری پذیرش شود، آینده آموزش عالی را به خطر می اندازد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در گفتگو با مهر گفت: رشد کمی و بی مهار آموزش عالی که موجب افت کیفیت شده، تخریب و ظلم به آموزش است از این رو وزارت علوم با تمام توان جلوی رشد بی رویه را می گیرد.

سید ضیاء هاشمی گفت: بارها گفته ایم رشد کمی بی مهار، تخریب و ظلم به آموزش است اما هنوز متاسفانه در جاهایی ادامه دارد.

وی ادامه داد: اینکه در یک دانشگاهی به ازای هراستاد، ۱۰ دانشجوی دکتری پذیرش می شود، این ظلم به آموزش است، این آینده آموزش عالی را به خطر می اندازد، این مساله موضع وزارت علوم است و دراین موضع با تمام توان قانونی خود سعی می کند جلوی آن را بگیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: در مقطعی هم که یک مقدار رشد سریع رخ داده، با هر استدلالی مانند اینکه جوانان ما به خارج از کشور عزیمت نکند  و از این ظرفیت ها استفاده شود، عوارض زیادی ایجاد کرده که می توان به بحث خرید و فروش مقاله و پایان نامه اشاره کرد، وقتی رشد بی مهار باشد و استاد فرصت کنترل نداشته باشد، این مفسده ها به دنبال آن  رخ می دهد.

وی ادامه داد: به هرحال این موضوع غلط بوده و وزارت علوم با مقدار اختیاراتی که دارد در این موضع با تمام توان قانونی خود سعی می کند جلوی آن را بگیرد و سعی می کند در توسعه آموزش عالی که بخشی از آن در شورای گسترش آموزش عالی تصویب می شود، حتما ضوابط خاصی را اجرا کند.

عضویت در کانال تخصصی آزمون دکتری

نظرات (۳۴)

  1. حسینی می‌گه:

    باسلام .اینکه در مرحله تکمیل ظرفیت دکتری برای داوطلبانی که در مرحله اول قبول نشده اند توسط دانشگاه ها شرایط سهلتری را برای داوطلبان ایجاد نموده است .ظلم آشکآری است برای داوطلبان پذیرفته شده در مرحله اول .به دلیل اینکه نمیتوانستند آن رشته ها را انتخاب کنند و حالا دانشجویان با نمره کمتر میتوانند انتخاب کنند و این اقدام اصل سنجش بر اساس شایستگی را زیر سوال میبرد

  2. مردودی دکترا روانشناسی عمومی می‌گه:

    به نظرتون دانشگاههای ازاد برای بهمن تکمیل داره یا نه

  3. مدیریت می‌گه:

    با سلام

    سابق اگر ۵ میلیون جوان داشتیم و ۱۰۰۰ متقاضی دکتری.

    در این دهه ۴۵ میلیون جوان داریم.
    اگر مشکل کمبود اساتید هست، پس این جوانان تحصیل کنند تا مشکل کمبود استاد در آینده حل بشود.

    این عدالت نیست که بخواهیم جلوی استعدادهای بالقوه را بگیریم.
    بنده خودن در شرف اشتغال زایی برای دیگران هستم و دکتری هم نیاز دارم برای ارتقائم.

    انقدر دل بنده ضعیف و حقیر را نلرزانید دیگر. یک کمی توجه میخواهم، همین.

    • sajed می‌گه:

      سلام
      مشکل ما همین جاست که یه عده برا ارتقا مدرک میگیرند یه عده رو هم تشویق میکنند برا ارتقاء مدرک بگیرند که در نهایت منجر به مهاجرت جوانان با استعداد از کشور می شود و این سر تا پا برای کشور ضرر دارد کشور ما فقط به اندازه دانشجویان روزانه دکترا نیاز به جذب دکتر دارد
      هیچ جای دنیا اندازه ایران دانشجوی دکترا جذب نکرده اند

      • مدیریت می‌گه:

        ببخشید sajed جان،
        ارتقاء علمی پیدا کنم. و نه ارتقاء مدرک، این فکر زشت خودت را به کل جامعه بسط نده لطفا.

        ضمنا یک تحقیق جهانی داشته باش، بعد نظر بدهید، ما با افغانستان که خودمان را نمیسنجیم. ما یک کشور پیشرفته ای هستیم با اهداف بلند مدت.

        • sajed می‌گه:

          اگر بدنبال ارتقاءعلمی هستید دانشگاهای تهران و شریف و امیر کبیر و … بهترین گزینه برای شماست سعی کنید وارد این دانشگاهها شوید و گرنه …

  4. sajed می‌گه:

    دوستان
    آقایان و خانمها
    شما اول ملاحظه بفرمایید و بررسی کنید ببینید تکلیف این همه دکتر بیکار تو جامعه مشخص شده یا نه!!!!!!!!!!بعدا به دکترا خوندن فکر کنید
    قدیما هر دانشگاهی ۱ نفر دانشجوی دکترا جذب میکردند تکلیفشم مشخص بود که بعد فارغ التحصیلی کجا جذب میشه و با انگیزه تمام کار میکرد الان و قتی دانشگاهی ۱ نفر جذب هیات علمی میخواد ۵۰ نفر هجوم میارند این و ضعیت برای تمام رشته هاست و هیچ فرقی هم نداره ادبیات خونده باشی یا فیزیک هسته ای و نفت و ….

    • فائزه سادات می‌گه:

      تکلیف هر شخصی مربوط به خود او هست شاید هم شخصی بخاطر کار ادامه تحصیل نمیده و صرفا از روی علاقه هست.

      • sajed می‌گه:

        دوست عزیز علم باید ارزششو حفظ کنه این علاقه خیلیها به مدرک و تحصیل نخبگان ما رو بی انگیزه کرده. بنظر بنده افراد علاقه مند می تونند با مطالعه آزاد هم علاقشونو سیراب کنند

  5. لیلا می‌گه:

    دوستان من کارشناسی روشبانه دانشگاه محقق اردبیلی خوندم ولی معدلم۱۲هست و۱۰ترمه تموم کردم بخاطر مشکلاتیکه داشتم.ولی ارشد رو دانشگاه ارومیه با معدل ۱۹٫۲۰تموم کردم ونمره پایان نامه۱۹٫۹۰٫ودومقاله پژوهشی. بنظرتون اگه رتبه ی عالی بیارم میتونم دکتری روزانه دانشگاه تهران قبول شم یا بخاطر وضعیت کارشناسیم غیرممکنه؟خواهشا راهنماییم کنین

  6. ناظم می‌گه:

    آقا محمد شما ورودیهای ۹۰ و ۹۱ و ۹۲ رو یه کنترلی بفرمایید، تعدادشون کاملا منطقی بوده و سطح علمیشون هم به گواه اساتیدشون بسیار خوبه، آخه مثلا در دانشگاه آزاد در این سالها دو یا سه واحد در رشته های تاپ دانشجو پذیرش میکردن. ولی سالهای ۹۳ و ۹۴ و ۹۵ یهو از سه واحد شد سی و چهل واحد. وافعا فاجعه ای بود که هنوز هم باورش بسیار سخته. ورودیهای این سه سال به جز رتبه های بالا و مشغول به تحصیل در واحدهای ممتاز آزاد باید امتحان جامعشون رو علوم و تحقیقات تهران ، تهران مرکز و یا اصفهان و یا نجف آباد و یا قزوین برگزار کند تا لااقل کمی مفهوم این دوره رو درک کنند.

    • یلدا می‌گه:

      بنده دانشگاه ازاد ارشد می خوندم سال بعدش تلاش کردم سراسری قبول شدم و ادامه تحصیل دادم با جرات میگم و منصفانه قضاوت میکنم که درس خوندن تو سراسری راحت تر از دانشگاه آزاد بود با اینکه ورودش خیلی سخت تر بود در ضمن دانشگاه ازاد برای جذب هیئت علمیش هم تلاش میکنه بیشتر از فارغ التحصیلان خودش بر داره الان هم خوشحالم که دانشگاه ازاد قبول شدم ولی چه کنم که راهم خیلی دوره

  7. الناز حقوقی می‌گه:

    لطفا دوستانی که پیش ثبت نام دکتری روی سایت دانشگاهها کردند راهنمایی کنند؛ اگر به ما شماره دانشجویی بدهند ما می توانیم وارد سایت دانشگاه مربوطه شویم . رمز عبورمان چیست ؟ آیا شماره شناسنامه یا کارت ملی است یا …؟ و دیگر اینکه چگونه می توانیم علی الحساب شهریه به حساب دانشگاه پرداخت کنیم .با تشکر .

  8. احمد می‌گه:

    کجای دنیا سنجش علم با آزمون صورت میگیره ، سواد تئوری نشانه توانایی نیست ، باید عمل باشد

    • دانشجو می‌گه:

      دقیقاً، من خودم کسی رو سراغ دارم که قدرت تجزیه تحلیلش بی نظیره، پیچیده ترین مسایلو با چند خط برنامه کامپیوتری حل می کنه ولی تو آزمونا و امتحانات نمرش زیاد بالا نیست.

    • محمد می‌گه:

      تنها راه جدا کردن اولیه دانشجوی ضعیف و قوی امتحان می باشد. البته امتحانات دکترا کاملا مفهومی می باشد و حداقل ها را تعیین می کند. چون برای ورودی دکترای نود تا نود پنج اینکار برای تعیین حداقل ها و جلوگیری از صدمات شدید به جامعه علمی و متعاقبا نابودی ان می باشد. شایان ذکر است اگر کسانی می گویند کارهای عملی منظورشان کار عملی برگرفته از علم هست نه عملی تکنسینی. و این دو مقوله تفاوت فاحشی با هم دارند. چطور دانشجوی دکترای امروز و دکتر فردا که بشدت در درک مفاهیم دروس تخصصی مشکل دارد میخواهد تدریس کند و یا کارهای علمی انجام دهد و یا در رشته تخصصی خود اظهار نظر علمی کند. دانشجوی دکترا باید در کارهای آموزشی و پژوهشی قوی باشد نه اینکه تکنسین باشد. بسیاری از دانشجوهای دکترا ورودی چند سال اخیر در درک مفاهیم آموزشی بشدت ضعیف هستند.

  9. محمد می‌گه:

    اگر فقط ظرفیت برای امسال و سالهای آتی کم شود مشکل حل نخواهد شد. چون تعداد بسیار زیاد پذیرش در سالهای قبل قابل رفع نیست و همین طور این ناعدالتی است که این افراد جذب شده با توان علمی بسیار پایین همتراز بقیه باشند مگر اینکه طرحی قرار دهند که ورودیهای سال نود تا نود و پنج (خود نود و پنج) برای تایید مدرکشان باید امتحان جامع دیگری بصورت سراسری بدهند که این امتحان باید بشدت سخت و نمره ها سقف داشته باشند و هرکس از این افراد نتواند از ان عبور نماید. همچنین اگر اینکار صورت نگیرد این افراد با توان پایین در مقطع دکترا جامعه علمی را در سالهای آینده بشدت تحت الشعاع قرار می دهند.

    • علی می‌گه:

      داداش شمادرستو خوب بخوان دیگران هم می خوانند بهتر این است که برای استخدام امتحان سخت بگیرند انوقت معلوم میشود سطح سواد کی بالاست خود بنده زمانی که با لیسانس خواستم استخدام بشوم در رشته کامپیوتر ۲۰۰۰ نفر متقاضی استخدام بود برای ۷ تا ظرفیت از هفت نفر قبولی ۵ نفر دانشگاه ازاد بودند رقابت بسیار شدید بود و در مکان مورد نظر هیچگونه آشنا و پارتی نداشتیم و ازمون را هم سازمان سنجش گرفت اینجاست که مشخص می شود صرف داشتن مدرک از دانشگاه دولتی ملاک نمی باشد یا حق

      • رتبه 42 دو سال پیش می‌گه:

        آفرین

      • محمد می‌گه:

        دوست بزرگوار بسیاری از این افراد در سالهای آتی وارد بالاترین سطوح آموزشی کشور میشوند و بشدت آموزش را در بالاترین سطح تحت الشعاع قرار میدهند. ضمن اینکه دکترهای هر کشوری حداقل در زمینه تخصصی شان صاحب نظر میشوند و این افراد با این سطح علمی جامعه را دچار مشکل می کنند. و اینکه بنده در دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران سال هشتادو نه دانشجو بوده ام و اطلاع دقیقی از این دانشگاه دارم ضمن اینکه با بسیاری از دانشگاههای ازاد ارتباط بسیار نزدیکی دارمضمن اینکه عدالت از هر چی والاتر و بهتر است.

      • محمد می‌گه:

        سطوح آموزشی کشور میشوند و بشدت آموزش را در بالاترین سطح تحت الشعاع قرار میدهند. ضمن اینکه دکترهای هر کشوری حداقل در زمینه تخصصی شان صاحب نظر میشوند و این افراد با این سطح علمی جامعه را دچار مشکل می کنند. و اینکه بنده در دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران سال هشتادو نه دانشجوی ارشد بوده ام و اطلاع دقیقی از این دانشگاه دارم ضمن اینکه با بسیاری از دانشگاههای ازاد ارتباط بسیار نزدیکی دارم. ضمن اینکه عدالت از هر چی والاتر و بهتر است. منظورم همه دانشگاههاست فقط دانشگاه ازاد نیست البته با امتحان گرفتن از همه دانشجویان پنج سال اخیر مطمئنا اکثریت دانشجویان دانشگاه ازاد بشدت تحت فشار قرار میگیرند و ریزش سنگینی خواهند داشت.

    • دکتری علی می‌گه:

      باید امتحانات تشریحی برگذار شوند تا مشخص شود چه کسی لیاقت دارد ، خیلی از دانشجویان دولتی فقط تست زدن بلد هستند، من نمی دونم چرا دانشگاههای دولتی با این همه دانشجوی که به قول خودشون برترین هستند نتوانستند مشکلات مملکت را حل کنند.

      • محمد می‌گه:

        در دید کلان مشکلات جامعه ربطی به دانشجویان ندارد و چون مشکلات ریشه در مسائل دیگری دارد. ضمن اینکه حالا بزرگترین مشکل مملکت بی بندباری سیستم آموزشی است و متعاقبا خود دانشجویان از هر دانشگاهی در آینده بزرگترین مشکل مملکت خواهند بود. ما با ازاد یا دولتی مشکلی نداریم ما با ضعف علمی و خصوصا ظرفیت وحشتناک و همچنین ناعدالتی ها بشدت مشکل داریم. میتوانند برای دانشجویان دکترای ورودی نود تا نود و پنج (روزانه، شبانه، ازاد و …. ) از دو آزمون یکی تشریحی و یکی تستی بصورت تواما هم رقابتی و هم با داشتن سقف نمره برگزار کنند.

    • الکترونیک می‌گه:

      کاهش ظرفیت دکتری هیچ دردی از مشکلات بیکاری و کاهش اعتبار علم و تحصیل دوا نمی کند. شرایط جامعه به گونه ای است که با عالیترین مدرک هم شغل مناسبی وجود ندارد. فقط باید کنترل دانشجو با توجه به آینده شغلی هر رشته و از مقطع کارشناسی صورت گیرد.

      • هوشیار می‌گه:

        باید از دکترا شروع شود چون اینجا کنترل نشود دیگر مقاطع پایین تر را نمی توان کنترل کرد و افراد علمی تربیت کرد چون تفکر این افراد بدلیل تعداد زیادشان غالب می شود. و همچنین در مقطع دکترا صدمات غیر قابل بازگشت هست ولی در مقاطع پایین تر با کاهش ظرفیت تا چند سال اینده می توان وضعیت را درست کرد اما در دکترا دیگر نمی توان چنین کاری کرد و نابودی سیستم اموزشی اتفاق خواهد افتاد.

      • آزی می‌گه:

        دقیقا همینطور

  10. ناظم می‌گه:

    فعلا که فقط و فقط حرف و مصاحبه بوده و بس.

  11. محمدقاسم می‌گه:

    سلام
    خبر خوبیه .

  12. دانشجو می‌گه:

    ممنون از مطلب مهم وخوب مسول مربوطه

درج نظر