عدم ضرورت ورود دانشگاه پیام نور به مقطع دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: دانشگاه پیام نور نباید در شرایط فعلی به مقطع دکتری ورود کند، چرا که جزو مأموریت‌های این دانشگاه‌ها نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، مجتبی شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در مراسم تجلیل از اساتید ممتاز دانشگاه علم و صنعت گفت:‌ وضعیت اشتغال در کشورمان متناسب با فارغ‌التحصیلان در شرایط مطلوبی نیست، گفت: در فراخوان جذب هیأت علمی تقریبا هر دفعه 30 هزار نفر ثبت‌نام می‌کنند که 20 هزار نفر مدرک دکتری دارند که از این تعداد در بهترین حالت 5 یا 6 هزار نفر جذب می‌شوند یعنی سالانه 15 هزار فارغ‌التحصیل دکترا به جامعه تحویل می‌دهیم ولی جایی برای اشتغال این‌ها نداریم.

معاون وزیر علوم عنوان کرد: بر این اساس طرح آمایش آموزش عالی از اردیبهشت ماه کلید خورد که این طرح مهم‌ترین چراغ ما در توسعه کیفی و هدفمند آموزش عالی است.

وی ادامه داد: این طرح 9 بند اجرایی دارد که یکی از مباحث آن بحث مأموریت‌گرایی است. زیرا دانشگاه‌های ما حول محور یک مأموریت خاص عمل نکردند و همه دانشگاه‌ها می‌خواهند همه کار انجام دهند. به همین دلیل با صندلی‌های خالی روبه‌رو شدیم در حالیکه اگر دانشگاه‌ها مأموریت‌گرا باشند تا این اندازه صندلی خالی نمی‌ماند.

وی عنوان کرد: فراتر از مأموریت‌ها پیش رفتیم و برخی مراکز در جایگاه خودشان قرار نگرفتند، اگر به دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌گوییم که نباید به مقاطع بالاتر از کارشناسی ورود کند یا دانشگاه پیام نور نباید در شرایط فعلی به مقطع دکترا ورود کند، دلیلش این است که در مأموریت‌های این دانشگاه‌ها این مسائل وجود ندارد.

وی ادامه داد: طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی تدوین شده که امیدواریم به تدریج پیاده‌سازی کنیم و دانشگاه‌های قدرتمند معرفی شوند. هنر در این نیست که تعداد مراکز زیاد شود، هنر در این است که ما دانشگاه‌های توانمند داشته باشیم.

وی با تأکید بر بحث تمرکززدایی عنوان کرد: تمرکزگرایی بیش از حد یکی از معضلات ماست به طوری که وزارت علوم در بخش ستادی بسیار در مسائل دانشگاه‌ها ورود کرده، که شاید در گذشته لازم بوده ولی حالا وقت آن است که این امور واگذار شود.

شریعتی‌نیاسر ادامه داد: ما در پذیرش دانشجو سیستم‌های متفاوتی داریم. ما چندین زیر نظام داریم که هر کدام به شیوه‌ای پذیرش می‌کنند. این پذیرش باید یکپارچه شود. یکپارچه‌سازی نظام پذیرش را در نظر داریم.

وی ادامه داد: گاهی بدون توجه به کیفیت می‌خواهند رشد کمی را بالا ببرند که این مسئله خلاف است و بر اساس ضوابط نیست که امیدوارم در مسیر قرار بگیرند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

24 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه
آبان ۱۱, ۱۳۹۵ ۱۱:۳۸ ب٫ظ

سلام کسی خبرداره پیام نورتوتکمیل ظرفیت دکتری سراسری هست یانه بارشته برنامه ریزی آموزش ازراه دور،ممنون میشم جواب بدیدموفق وسربلندباشید

فروزش
آبان ۵, ۱۳۹۵ ۹:۲۳ ق٫ظ

پیام نور خیلی خیلی مطالب سخت و حجم زیادی از مطالب رو به دانشجو انتقال میده و آزمون های ترمش هم سخته و استاد در این زمینه نظارت و کنترل نداره شناسایی دانشجوی موفق از غیر موفق طبیعتیه که مشخص نمیشه مضاف بر اینکه فوق العاده کلید های امتحانات آخر ترم غلط داره از هر درسی لااقل دو تا سه تا غلط دانشجویی که غلط بزنه نمره گرفته دانشجویی که درست بزنه نمره نمی گیره از سویی استاد هم کنترل نداره پس ورودی دانشگاه در مقطع دکترا و ارشد سخته و خروجی معلوم نیست این دانشجویی که با معدل بالا فارغ التحصیل شده همون دانشجویی تلاشگره البته در اینکه تمام دانشجویان پیام نور زیاد باید درس بخونند جای شک نیست ولی به نظرم سیستم آموزشی برای دکترا که انتخاب فرد و شناسایی فرد خبره و متخصص هست مجاز نیست مگر اینکه سیستم آموزشی ش رو در مقاطع بالا عوض کنه که این با اصل پایه گذاریش مطابقت نداره

مرتضی
آبان ۴, ۱۳۹۵ ۲:۰۳ ب٫ظ

دانشگاه پیام نور یا کلا مجازی ها و غیرحضوری ها حتی تو ارشد هم نباید دانشجو بگیرن چه برسه به دکتری! بنده مخالف مجازی و غیر حضوری نیستم اما باید در صورت برگزاری بصورت خیلی محدود و با کیفیت بسیار بالا انجام بشه نه مثل الان که دوستم میگفت من ارشد گرفتم اما هنوز دقیقا نمیدونم چه گرایشی رو خوندم!

s
آبان ۴, ۱۳۹۵ ۴:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  مرتضی

سلام
موفقیت دانشجویان پیام نور چه در استخدامی ها و چه در مقاطع بالاتر کنکور سراسری نتیجه مطالعه کتب منبع مناسب و حجیم و همچنین امتحانات پایان ترم هماهنگ و کشوری دانشگاه پیام نور هست .. دانشجویان پیام نور واقعا” با مطالعه وتلاش نمره کسب میکنند
ضمنا” دانشگاه پیام نور مجازی نمی باشد و دانشجویان برحسب رشته تحصیلیشان در کلاسها حضور دارند اما مثل دانشگاههای دولتی در حیطه ی مجازی هم فعالیت دارد
مدرس دانشگاه

لیلی
آبان ۷, ۱۳۹۵ ۹:۱۱ ق٫ظ
پاسخ به  s

سپاس از پاسختان. بنده هم مدرس دانشگاه هستم…..

s
آبان ۹, ۱۳۹۵ ۹:۴۶ ق٫ظ
پاسخ به  لیلی

خواهش میکنم ، موفق باشید…

محمد
آبان ۷, ۱۳۹۵ ۹:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  s

پس تجهیرات، کارگاه ها و آزمایشگاه ها هیچی نقشی نداره؟ فقط چهار تا کتاب بدیم دست دانشجو، میشن متخصص؟!

s
آبان ۹, ۱۳۹۵ ۹:۴۱ ق٫ظ
پاسخ به  محمد

سلام دانشگاه های پیام نور مراکز دارای تجهیزات کامل هستند ، هرآنچه که یک دانشجو نیاز دارد: آزمایشگاه فیزیک ، شیمی ، زیست ، زمین شناسی و … ، کتابخانه بزرگ ، کافی نت ، انتشارات ،نصب پرژکتور در کلاسها،کلاس مخصوص رشته های زبان انگلیسی و کامپیوتر و … سلف غذاخوری ، نمازخانه ،خوابگاه موقت برای زمان امتحانات و…
برگزاری کلاسهای تخصصی اختیاری و فوق برنامه،برگزاری کارگاههای آموزشی و … ، همکاری با پارک علم و فناوری راهم مشاهده کرده ایم
مهمتر از همه تلاش خود دانشجوهاست …
متآسفانه بعضی افراد نگاهی از بیرون و منفی به این دانشگاه داشته اند … در باره مقطع دکترا هم فکر میکنم فقط تعداد انگشت شماری از دانشگاههای پیام نور پذیرش داشته باشند آن هم بسیااااااااااااار محدود ،که این تعداد مشخص کننده تعداد زیاد دانشجویان فارغ التحصیل دکترا نیست

لیلی
آبان ۷, ۱۳۹۵ ۹:۱۰ ق٫ظ
پاسخ به  مرتضی

این ایده رو کاش برای دانشگاه آزاد ارایه میدادید وگرنه دانشگاه پیام نور هم اساتید فرهیخته داره هم دانش آموختگان ممتاز و به نظرم باید مراکزش واسه دوره ی دکترا بیشتر بشه….

s
آبان ۹, ۱۳۹۵ ۹:۴۵ ق٫ظ
پاسخ به  لیلی

دقیقا” … به این مورد هم توجه داشته باشیم که شیوه پذیرش دانشجویان در این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا از طریق آزمون سراسری و با رتبه های بسیار عالیست و این نشان از پذیرش درست دانشجو در مقاطع بالا هستش ..

آرش
آبان ۴, ۱۳۹۵ ۱:۴۷ ب٫ظ

دوستان عزیز من بیطرف عرض میکنم لیسانس رو از دانشگاه آزاد و ارشد رو از پیام نور گرفتم انصافا دانشگاه ازاد قابل مقایسه با پیام نور نیست با اینکه بارها کتابهای ۱۰۰۰ صفحه ای پیام نور کلافم کرده بود و نزدیک بود انصراف بدم بازم سوم کشور شدم خداییش به عنوان بیطرف با مبلغ ۳۰۰ هزار بعد مدرک ارشد و ماهی ۵۰ هزار قسطی بعد سربازی و کل هزینه دوره ۳میلیون پیام نو کجا و آزاد کجا تازه از لحاظ سواد با اینکه هیچی نخونده بودم و فقط تخصصی ۸۰ درصد زدم اونم به لطف کتابهای ۱۰۰۰صفحه ای پیام نور…اگه میخوندم حساب کنید چی میشد…
چرا زورتون فقط به پیام نور میرسه…واقعا متاسفم

باغبانی
آبان ۴, ۱۳۹۵ ۱:۳۶ ب٫ظ

سلام بچه ها کسی از تکمیل ظرفیت دکتری سراسری خبر داره

علی
آبان ۴, ۱۳۹۵ ۱:۲۳ ب٫ظ

تنها را برخورد اصولی و ریشه ای از طرف وزارت علوم و مجلس با دانشگاه آزاد است و گرنه بزودی شاهد صدها هزار دکتری بیکار در کشور هستیم
همچنین وزارت علوم باید از تایید مدرک بیش از ۸۰ درصد مدارک دکتری آزاد
چه واحدهایی که بیش از ۷ نفر در هر واحد پذیرش داشته اند و چه واحدهایی که استاد مناسب مقطع دکتری نداشته ولی اقدام به پذیرش دکتری کرده اند. مدارک این واحدها رو فاقد اعتبار اعلام کند.

محمد
آبان ۷, ۱۳۹۵ ۹:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  علی

احسنت. کاملا موافقم

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد
آبان ۴, ۱۳۹۵ ۱۱:۰۶ ق٫ظ

با سلام . انتظار این گفتگو را نداشتیم !!!!! تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی فقط به دلیل وجود تعداد زیاد دانشگاهها و نحوه ورود آنها به دانشگاه نیست ! تعداد زیاد آنها به دلیل دهه تولدشان میباشد اگر در نمودار آماری توجه کنید تعدادمتولدین دهه شصت نسبت به دیگر دهه ها بسیار بیشتر بوده و این مسؤوولین بودند که باید در طی ۳۰ سال گذشته این امر مهم را مورد توجه قرار می دادند ، آنها را از ادامه تحصیل و … محروم نکنید بیندیشید برای راه حلهای بهتر در مورد دانشگاهها و نحوه پذیرش در آنها : با احترام به همه ی فارغ التحصیلان دانشگاهی راه حلی بی طرفانه خدمت مسؤولین عرض میکنم که امیدوارم مورد توجه ایشان قرار گیرد : (حتی شما دوستان هم میتوانید رسالت ارسال این پیام را برای ایشان داشته باشید) همه میدانند که دانشجویان دانشگاه پیام نور از طریق کنکور سراسری و با رتبه های عالی کنکور سراسری( حتی ۲ یا ۳ رقمی ) مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را قبول میشوند ولی متآسفانه چند سال است که شاهد ورود دانشجویانی به مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد هستیم که حتی رتبه های ضعیف و درصدهای منفی و خیلی پایین داشته اند و در این دانشگاه برای مقاطع ارشد و بالاتر پذیرش شده اند که حتی این امر باعث تضعیف روحیه دانشجویان پذیرش شده با رتبه بالا در این دانشگاه هم بوده است ، اگر پذیرش دانشجودر مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد هم از طریق کنکور سراسری اعمال شود شاهد پذیرش انبوه دانشجو در مقطع ارشد… ادامه نظر»

کنکور
آبان ۴, ۱۳۹۵ ۹:۲۱ ق٫ظ

پس شرایط مساوی برای فارغ التحصیلان و دانشجویان پیام نور در مقطع دکترا قائل بشید نه اینکه بگویید به غیر از پیام نور

aram
آبان ۴, ۱۳۹۵ ۸:۲۳ ق٫ظ

با سلام انگار متن این خبر دو پهلوه یعنی دانشجوهایی که از این دانشگاه مدرک دارن نباید در دوره دکتر شرکن کنن؟

Z
آبان ۴, ۱۳۹۵ ۸:۴۴ ق٫ظ
پاسخ به  aram

لطفا متن با دقت بخونید
دانشگاه پیام نور نه دانشجویان پیام نور

رضا
آبان ۴, ۱۳۹۵ ۷:۲۲ ق٫ظ

دانشگاه آزاد در رشته حسابداری ۸۰۰ و معماری ۹۰۰ نفر و حتی در مجموعه مالی که ظرفیت سراسر داننشگاه های دولتی شامل (روزانه، شبانه، پردیسها و پیام نور) روهم رفته ۳۵ نفر است حدود ۳۵۰ نفر را پذیرش کرده است
با این حساب دانشگاه آزاد ده برابر کل دانشگاه های دولتی پذیرش دانشجو دکتری داشته است.

پاسخ دادن

مطلع
آبان ۴, ۱۳۹۵ ۸:۳۲ ق٫ظ
پاسخ به  رضا

دوست عزیز در صفحه دیگری نیز این متن را نقل کرده بودید و بنده خواهش کردم اطلاعات غلط ندهید چون باعث انحراف اذهان می گردد.
مجددا خواهش می کنم تا قبل از حصول اطمینان از صحت اطلاعاتتان، از نشر آن خودداری نمایید.

دانشجوی دکترا
آبان ۴, ۱۳۹۵ ۹:۰۲ ق٫ظ
پاسخ به  رضا

والا توی رشته ما که دانشگاه آزاد خیلی کم دانشجو گرفته انگشت شمار …روانشناسی بالینی …پس لطفا اینقدر ارقام نجومی اینجا ننویسید ..شاید کل کشور ۳۰ نفر هم نگرفته باشه رشته ما ..

روانشناسی بالینی بیرجند
آبان ۴, ۱۳۹۵ ۹:۳۴ ق٫ظ

دقیقا موافقم در روانشناسی بالینی تعدادپذیرش بسیار اندک بود

رضا
آبان ۴, ۱۳۹۵ ۱۲:۵۶ ب٫ظ

دوست عزیز رشته ای مثل هواشناسی روهنشناسی بالینی شاید کم گرفته ولی میانگین رو بگیری هر رشته حداقل ۲۰۰ نفر رو آزاد پذیرش کرده است ۲۵۰ رشته پذیرش داشته یعنی تقریبا ۵۰ هزار آزاد پذیرش دکتری داشته است.

علی
آبان ۴, ۱۳۹۵ ۱:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

وقتی روانشناسی بالینی بیرجند هم گرفته چطور کم گرفته اطمینان داشته باش حداقل ۱۵۰ نفر گرفته است.