مدرسان شریف پنجمین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی کنفرانس رویکردهای نوین در علوم انسانی چهارمین کنفرانس پژوهش های نوین در علوم انسانی کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد در قرن 21 کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی، مدیریت، اقتصاد
و حسابداری کنفرانس علوم کشاورزی و محیط زیست  پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی کنفرانس بین المللی پژوهش در هنر کنفرانس بین المللی علوم مهندسی و تکنولوژی موسسه ابن یمین کتابخانه فرهنگ

کاهش کیفیت با پدیده جذب دانشجوی دکتری پولی

محمد فاضلی جامعه‌شناس و استادیار دانشگاه گفت: ما فقط با آمار بالا دانشجوی دکتری جذب می‌کنیم اما به کیفیت آموزش آنها فکر نمی‌کنیم.

به گزارش مهر، این روزها در پی افشای تخلفات مقاله‌نویسی در ایران که از سوی برخی مراجع معتبر بین‌المللی از جمله مجلۀ نیچر (Nature) مبنی بر لغو امتیاز ۵۸ مقالۀ علمی ایران مطرح شد، اهمیت واکاوی و طرح این مسئله و شفاف‌سازی دربارۀ آن را بیش از پیش مطرح ساخت. به همین دلیل برنامۀ زاویه در چهارشنبۀ هفته‌ای که گذشت، به بررسی ابعاد مختلف این معضل با حضور کارشناسان مختلف پرداخت. عنوان برنامه «تب مقاله نویسی در ایران» بود و مهمانان این برنامه محمد روشن،  ابراهیم واشقانی فراهانی، محمد فاضلی و  امیر ناظمی از مدیران ارشد و اساتید دانشگاهی مرتبط با موضوع بحث بودند.

فاضلی در این برنامه با اشاره به اینکه بحث فقط تقلب در مقالات نیست، گفت: عدم کیفیت لازم مقالات هم بحث مهمی است و مقالات ما اغلب توسط مراکز علمی دنیا نقل‌قول نمی‌شوند، زیرا ارزش علمی لازم را ندارند، ما فقط با آمار بالا دانشجوی دکتری جذب می‌کنیم اما به کیفیت آموزش آنها فکر نمی‌کنیم.

وی به افزایش سه برابر ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد از ۴هزار به ۱۲هزار نفر اشاره کرد و پرسید:  واقعاً چه اتفاقی افتاد که یکباره این همه آمار پذیرش بالا رفت؟ این گسترش کمّی واقعاً وجهی ندارد و ما صرفاً داریم کالای بادوام تولید می‌کنیم نه دانشجوی کارآمد.  سیستمی ساخته‌ایم که در آن گسترش کمّی به تولید کالای بادوام منجر شده است!

واشقانی نیز در دفاع از عملکرد نظام مدیریت علمی کشور گفت:  سیاست کلی کشور را سندهای بالادست نظام اعمال می‌کنند و در آن سیاست‌ها تأکید بر گسترش تحصیلات تکمیلی بوده و اینکه باید ۳۰درصد دانشجوها دکترا باشند! که  در کنار افزایش پذیرش امکانات لازم نیز فراهم شده است.

وی در واکنش به اظهار قبلی محمد فاضلی در مورد افزایش ناگهانی ۳ برابر ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد گفت: چنین نبوده و قطعاً ۱۲هزار نفر پذیرش نشده‌اند و آمار هر دانشجو با ضریبی ۳ یا ۴ برابر همراه هست والا اینطور نیست که در واقعیت این چند برابر ظرفیت رخ داده باشد، ضمن اینکه دانشگاه آزاد امکانات لازم را هم فراهم کرده و داراست و اعضای هیئت علمی تمام وقت و نیمه وقت از بهترین اساتید مجرّب را داراست و برخی هم حق‌التدریس هستند!

ناظمی در ادامه افزود: این افزایش کمّی فقط مختص دانشگاه آزاد نبوده و بقیۀ مراکز علمی هم بوده‌اند! اما می‌توان به پیشفرض موجود در ذهن دکتر واشقانی اعتراض کرد که سند علمی کشور را همچون وحی منزل غیرقابل تغییر یا اعتراض معرفی می‌کنند! با فرض ارائۀ چنین سندی آیا نباید به کاستی‌های آن اعتراض می‌شد؟

فاضلی نیز در تکمیل سخنان ناظمی گفت: ما مشکلات جدی داریم و وقتی ظرفیت پذیرش دانشجو ناگهان چند برابر می‌شود باید پرسید که کیفیت لازم چه خواهد شد؟!!  بحث من فقط دانشگاه آزاد نیست و پردیس‌های پولی هم مشکلات کیفی‌شان زیاد است و دانشجوی دکترای پولی پدیدۀ غلطی است!

روشن در واکنش به فاضلی به نیاز موجود در کشور اشاره کرد و گفت: اگر ظرفیت‌ها بالا نرود دانشجو مجبور است برای ادامه تحصیل به برخی کشورهای سطح‌ پایین‌تر اطراف ایران برود.  کلّی حرف زدن فایده ندارد و خیلی زیرساخت‌ها در دانشگاه‌ها فراهم شده، مثلاً از سال ۸۴ نسبت استاد به دانشجو ۱۸ بود که الان شده ۱۷.

در ادامه ناظمی در پاسخ  به آمارهای رتبه‌بندی‌های معتبر جهانی استناد کرد و از گزارش مجلۀ تایمز، مرجع معتبر رتبه‌بندی دانشگاها در دنیا، در مورد رتبۀ دانشگاه‌های جهان استفاده کرد و با تأسف اشاره کرد: تا سال ۹۱ هیچ یک از دانشگاه‌های ایران در بین ۸۰۰ دانشگاه اول دنیا نبوده اما در سال‌های ۹۲ و ۹۳ دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در بین ۸۰۰ دانشگاه اول قرار گرفتند و امروز تعداد تا ۱۳ تا رسیده است!

وی افزود:  شاخص‌های ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها توسط تایمز  عبارتند از: آموزش، پژوهش، کیفیت پژوهش، روابط بین‌الملل و ارتباط با صنعت، اما  کدام یک از دانشگاه‌های ما این شاخص‌ها را داراست؟

فاضلی  در تکمیل بحث به ضعف اساسی آموزش در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: بهترین دانشگاه ایران یعنی صنعتی شریف در شاخص آموزش از ۱۰۰، ۶/۲۶ است و در حقیقت آموزش بسیار ضعیف است!

وی نقد خود را گسترش داده و خود سیستمی را که دانشجو را به حضور در مقطع دکترا مجبور می‌کند زیر سوال برده و آن را اشتباه خواند و تأکید کرد: ما نباید برای پاسخ به یک سیستم غلط یک سیتسم غلط دیگر راه بیندازیم و این الزام به افزایش سطح مدرک بدون توجه به آموزش تبعات بسیاری همراه دارد، مثلاً تایپیستی که تا مدرک دکترا هم پیش می‌رود تا افزایش حقوق داشته باشد اما همچنان یک تایپیست است! یعنی افزایش مدرک نباید منجر به افزایش حقوق شود و این به ضرر آموزش است و خیلی از افراد به همین بهانه به دنبال قبولی در دانشگاه هستند!!!

روشن در پاسخ اذعان کرد: این مسئله در قوانین اصلاح شده و الان دیگر مدرک باعث افزایش حقوق نمی‌شود!

فاضلی گفت: چرا تا به حال می‌شد و اعتراض کردند که اصلاً چرا باید مدیران و مسئولین کشور احساس کنند که باید حتماً عنوان دکتری داشته باشند؟ چرا تأکید بر داشتن عنوان دکتری اینقدر در جامعۀ علمی مهم شده؟ چرا باید حتماً روی جلد کتاب‌ها کنار اسم نویسنده عنوان دکتر باشد؟ مثلاً آیا در کتاب‌های هابرماس از عنوان دکتر هابرماس استفاده می‌شود؟ نه هرگز! بنابراین نظام معنایی باید اصلاح شود! در مورد پدیدۀ دکترا و دکتر شدن در جامعه می‌توان چنین تحلیل کرد که اولاً جامعۀ ما احساس نیاز می‌کند که حتماً مدرک داشته باشد، و سپس این مدارک انتظاراتی ایجاد می‌کند و بر این اساس برخی معانی شکل می‌گیرند، مثل همینکه دکتر بودن اعتبار و افتخار و نشانۀ سواد بالا تلقی می‌گردد! و به همه چیز مشروعیت می‌دهد! بنابراین دکتر بودن باعث جبران همۀ ناکارامدی‌های موجود در سطح آموزش می‌شود و به همین دلیل مسئولان و مدیرانی در کشور هستند که در دوران خدمت بیش از ۷۰ مقالۀ علمی داشتند در حالیکه باید دید مثلاً برندگان نوبل فیزیک در جهان چند تا مقاله داشته‌اند. لذا سیستمی تولید کرده‌ایم که دکتر بودن بدون کارآمدی ارزشمند است و نظام ارتقا نیز در این امر بسیار دخیل بوده است!

فاضلی همچنین گفت: اگر فکر می‌کنید تعداد استاد و دانشجو در دانشگاه‌ها کافی و مناسب است پس چرا یک استاد می‌تواند ظرف یک سال چندین پایان نامه با دانشجوی دکتری بگیرد؟ این یک قاعدۀ بازی است مثلاً در فوتبال می‌شود به صورت بازیکن مقابل مشت زد ولی کسی چنین نمی‌کند! ظرفیت گرفتن پایان‌نامه بر اثر همین قاعدۀ بازی بسیار آشفته است و استاد اجازۀ برداشتن با تعداد بالا دارد.

فاضلی با تأکید بر گفته‌های خود ناکارآمد بودن این قوانین را درست مثل ناکارآمدی قانون منع تحصیل در هنگام اشتغال مدیران و مسئولان ارشد و بلندپایه متذکر شد و گفت:  ما داریم آدم‌هایی تربیت می‌کنیم که کالای بادوامند! دکترا داشتن وسیلۀ داشتن پرستیژ و ابزار دیده شدن و مصاحبه و بزرگ شدن شده و این بنیاد کشور را نابود ساخته است!

عضویت در کانال تخصصی آزمون دکتری

نظرات (۲۸)

  1. fatemeh می‌گه:

    سلام دوستان . بچه ها اینجا کسی اطلاع داره برای قبولی دانشگاه تهران با سهمیه استعداد درخشان چقد سخت گیری انجام میشه ؟همون شرایطی که خودشون میگذارن کفایت میکنه ؟ اینکه میگن معمولا دانشگاه ها دانشجوهای خودشونو جذب می کنن درسته ؟
    اگه اطلاع دارید بهم جواب بدید لطفا . ممنونم

  2. صالح می‌گه:

    چرا کسی که شبانه روز زحمت میکشد در دانشگاههای دولتی و یا دانشگاههای آزاد (علوم و تحقیقات تهران)پذیرش میشود و با رزومه خوب وبار علمی و خلاصه سوابق علمی پژوهشی خوب …پس کلا بیایید واقعا صدقانه در پیشرفت کشور عزیزمان بینهایت تلاش بکنیم.مهم مدرک نیس مهم سواد شخص مهم هس-بیایید نگذاریم کیفیت فدای کمییت شود…فردا در آینده چوب اینها رو فرزندان ما خواهند خورد نه شخص بیگانه….کسی که نمیتونه در دانشگاه دولتی-دانشگاه آزاد-دانشگاه پیام نور برای تحصیلات تکمیلی قبول شود قطعا و یقینا دارای ضعف هایی هس پس قطعا باید برای اصلاح ضعف های خود تلاش بکند و ضعف های خود را بشناسد……..نه اینکه با داشتن چنین ضعف های فراوان وارد دانشگاه پردیس شده وبا همین ضعف ها و سطح سواد و بار علمی اش را به نسل های بعدی منتقل نماید. این در واقع یک فاجعه عظیم الجثه هس که دیگر با هیچ چیز دیگر قابل جبران نخواهد بود لطفا مسولین ارشد در این مورد تصمیم گیری نهایی بکننند…. به هیچ عنوان کیفیت نباید فدای کمییت شود..

    • امین می‌گه:

      شما حرفهایی زدین که کاملا جانب دارانه هست و در واقع به نوعی شنا در جهت مخالف ابه…همه می دونن کیفیتها چطور هست.پس سعی نکنید به دلیل بعضی منافع خودتان و ارضای درون خودتون حرفهای غیر واقع اینجا بنویسین.همه می دونن سه دوره روزانه و شبانه و پردیس معتبرترین دوره های اموزش عالی کشور هستن.

  3. صالح می‌گه:

    باسلام-اصلا چرا چندین سال پیش پردیسها اصلا نبودن-پردیس ها واقعا سواد و کیفیت علمی کشور رو زیر سوال بردن؟؟؟؟؟پردیس ها فقط برای کسایی خوبه که بینهایت پول اضافی دارن و کیفیت علم و دانش پژوهش و آینه کشور برای آنها اصلا و ابدا مهم نیس؟؟؟؟مهم وارد شدن به دانشگاه نیست؟مهم خروجی های دانشگاههاس…کسی که ترم اول دانشجوی دکتری پردیس هس به شاه کربلا سوگند اصلا و ابدا نمیدونه که چکیده اصلا یعنی چی؟یا اصلا حرف دانشجوی پردیس هس موقعی که من ترمی ۱۲ میلیون شهریه واریز می کنم پس یه ترم هم بیشتر با همان مبلغ کارهای پزوهشی ام رو با پول اضافی خواهم کرد؟؟؟پس از وزارت علوم عاجزانه خواهشمندیم حداقل جلوی دانگاههای پرددیس باید گرفته شود؟؟؟بیشتر از این کیفیت علم و دانش و مدرک تحصیلات تکمیلی را بابیشتر جذب کردن پردیس ها بی اعتبار نکنیم…

  4. امیرحسین می‌گه:

    با سلام
    این موضوع چندین سال می باشد که در دوره های مختلف مدیریتی مطرح می شود. و به جای راهکار دادن، همیشه محدودیت پذیرش مطرح بوده است. فقط ورود به دانشگاه مهم است و چگونگی خارج شدن از آن و با چه کیفیتی اصلن مطرح نیست. پذیرش نباید محدود گردد و نحوه فارغ التحصیلی با کیفیت باید در اولویت قرار گیرد. نه پاک کردن صورت مساله و محدود کردن پذیرش.

  5. .. می‌گه:

    اگر می خواهید قدم مثبتی بردارید باید صرفا روی آیندگان این کار انجام شود. کسانی که امسال کارشناسی قبول می شوند، ۶ سال بعد متقاضیان سرسخت دکتری هستند. کسی که مدرک کارشناسی دارد قطعا متقاضی کارشناسی ارشد است و کسی که مدرک ارشد دارد قطعا متقاضی دکتری است همان طور که این امر در مورد خود ما صادق بود. در جامعه ما اگر دختران در ابتدا وارد دانشگاه نشوند بیشتر به سمت ازدواج و تشکیل زندگی پیش می روند و اگر پسران در کنکور قبول نشوند به سمت سربازی و دنبال کار می روند و پس از مدتی همگی از دادن کنکور و ورود به دانشگاه منصرف می شوند. از مسئولین محترم خواهش میکنم از همین امسال به فکر مهار پذیرفته شدگان کارشناسی باشند و برابر با نیاز واقعی افراد جذب کارشناسی شوند. در غیر این صورت پذیرفته شده امسال با احتمال بسیار بالا متقاضی سرسخت دکتری در ۶ سال دیگر خواهد بود و به خواسته خود خواهد رسید.

  6. بابک می‌گه:

    فاضلی با تأکید بر گفته‌های خود ناکارآمد بودن این قوانین را درست مثل ناکارآمدی قانون منع تحصیل در هنگام اشتغال مدیران و مسئولان ارشد و بلندپایه متذکر شد و گفت: ما داریم آدم‌هایی تربیت می‌کنیم که کالای بادوامند! دکترا داشتن وسیلۀ داشتن پرستیژ و ابزار دیده شدن و مصاحبه و بزرگ شدن شده و این بنیاد کشور را نابود ساخته است!

  7. محمد می‌گه:

    شما از اول به فکر اصلاح باشید نه از آخر
    بهتر نیست جلوی جذب بی رویه و بی قاعده و بدون منطق دانشجوی لیسانس گرفته شه. گناه ما چی بوده که هر دوره باید زجر بکشیم. چند سال پشت کنکور لیسانس چند سال پشت کنکور ارشد و حالا هم با برنامه ریزی های اشتباه هم دکترا رو به همین نحو سپری شد. عمرما تباه شد

    • zahra می‌گه:

      لایککککک
      همین ساده گرفتن اولیه در پایه لیسانس خودش باعث بی انگیزگی شده حتی دانشگاه پیام نور که بچه ها براش سر و دست میشکستن زمان قدیم و براش پشت کنکوز میموندن الان بخاطز خالی موندن دارن کنسل میشن
      کاش از پایه ریشه یابی و سخت گیری میشد هم تلاش بچه و رغبتشون برای خوندن بیشتر بود و هم اینجور اتفاقها نبود..‌
      که حالا تا ارشد بخونی بعدش توی دکتری یکدفعه اینجوری

  8. لطفا اگر مطلع هستید، راهنماییم کنید می‌گه:

    سلام دوستان گرامی،
    من دانشگاه آزاد تهران دکتر قبول شدم امسال مهندسی.

    میخوام بدونم آیا میتونم واحدمو به برون مرزی مثلا انگلستان تغییر بدم؟ آیا در تکمیل ظرفیت مثلا بهمن چنین امکانی هست؟

    و دانشگاه آزاد کلا فقط ۴ تا واحد خارجی امارات و لبنان و انگلستان و افغانستان را داره؟؟

    واقعا ممنون میشم راهنماییم کنید که چطور میتونم به واحدهای برون مرزی برم؟؟

  9. hamidreza می‌گه:

    آیا همه کسانی که داخل پذیرش شدند قصد رفتن به خارج داشتند؟؟ حالا عده بسیار کمی که میخوان برن خارج بخونن خوب بروند. این استدلال غلطی است که میخوان پذیرش بی رویه دانشگاه ازاد را توجیه کنند قطعا بیش از ۱۲ هزار نفر پذیرش داشته دانشگاه ازاد. در بسیاری از شهرهای دور افتاده هم دکتری پذیرش کرده است…….

  10. دکتری بهشتی می‌گه:

    امسال با امید و آرزوی بسیار و پس از زحمات فراوان در دکتری دانشگاه بهشتی پذیرش شدیم و با کمال ناباوری دیدیم پذیرش‌های پردیس پولی دانشگاه درکنار ما سر یک کلاس حاضر می‌شوند! حالا که نزدیک به پایان نیم‌سال اول است، بدون شک می‌توانم بگویم این ظلم بزرگی است .

    • امید می‌گه:

      خوب داریم می گیم درست یا غلط این کارها انجام شده.الان دیگه گفتنش و دامن زدن بهش حتی به ضرر بود و دید جامعه رو به صورت عمونی نسبت به تحصیلات تکمیلی منفی می کنه
      دیگه برای اون دوستان حق ایجاد شده و هیچ احدی نمی تونه بگه شما از فردا نیا یا برو انصراف بده.پس به جای کوبیدن در طبل اینجور کارها که انجام شده و تموم شده و دیگه کاریش نمی شه کرد باید به فکر چاره برای اینده بود.گذشته دیگه تموم شده و کسی رو که حق دانشجوی دکتری شدن بهش اعطا شده دیگه نمی شه اون حق رو ازش گرفت.
      پس به فکر اینده بودن بهتره .فقط می شه اینده رو کمی اصلاح کرد

    • علی می‌گه:

      دوست عزیز شبانه و پردیس واقعا ظرفیت هاشون مثل روزانه خیلی کم هستش و در خیلی از واحدها حتی کمتر از روزانه
      حالا شما کمی مطالعه بیشتر داشتی روزانه قبول شدی ولی واقعا قبولی شبانه و پردیس هم اگه نگیم خیلی سخته ولی آسون هم نیست

    • ایران دخت می‌گه:

      شما روزانه قبول شدی و رتبه ۳۰۰ ، ۴۰۰ اوردی.کسی که شبانه قبول شده رتبش ۶۰۰ و ۷۰۰ بوده و کسی که پردیس قبول شده رتبه ۱۰۰۰ اورده مثلا.
      و اینکه بین ۱۸۰ هزار نفر شرکت کننده دولتی کلا روزانه و شبانه و پردیس ۱۰۰۰۰ نفر قبول شدن.پس کسی که پردیس هم قبول شده به نسبن ۱ به ۱۸ قبول شده و قطعا خودتون هم می دونین که کار اصلا راحتی نیست و مثل شما در جلسه مصاحبه شرکت کرده و از بین ۵۰ ، ۶۰ نفر ادم جزو سه نفر اول یا ۴ نفر اول شده و قبول شده.پس نگاه ۰ و ۱ داشتن به این قضیه کاملا اشتباهه.یعنی شما که روزانه ای ارزشت ۱ باشه و بقیه صفر باشن خیر اینجوری نیست.شما روزانه ای و کاملا هم محترم و خوب.ولی شبانه و پردیس هم زحمت کشیده.حالا اندازه شما نه ولی ۷۰ درصد شما مثلا زحمت کشیده.
      بهتره اینجور نگاه کنیم دوست خوبم

    • مسعود می‌گه:

      چرا دانشجویان پردیس و شبانه نباید کنار دانشجویان روزانه بنشینند؟
      مگر هر دانشگاه چقدر ظرفیت پدیرش روزانه دارد؟ هر دانشگاه حداقل چهار برابر طرفیت روزانه ها پذیرش شبانه و پردیس دارد که عملا از دانشگاه آزاد پیشی گرفته و فقط اسم دولتی را یدک می کشد.
      دانشجویان پردیس و شبانه چندین برابر دانشجویان روزانه زحمت می کشند چون در کنار درس خواندن کار هم باید بکنند تا شهریه سنگین درس خواندن را بپردازند.
      مشکل اصلی نظام آموزشی ما کمبود امکانات آموزشی، به روز نبودن اساتید و پذیرش دانشجو بیش از حد نیاز جامعه در تمام مقاطع می باشد.

      • مهندس می‌گه:

        دانشجویان شبانه که با روزانه ها در یک کلاس اند. فقط پردیس ها جدا از روزانه و شبانه هستند

        • امین می‌گه:

          خیر دوست عزیز منعی برای با هم بودن ندارن.در دانشگاههایی که صلاح بوده پردیس و روزانه و شبانه با هم هستن و در دانشگاهی شاید امکانات بیشتر بوده و دوره ها جدا برگزار می شه.
          همین الان چند دوره و چند دانشگاه می شناسم که دوستانم پردیس و روزانه هستن و با هم درس می خونن و چند دانشگاه هم می شناسم که جدا از هم هستن و این جدایی هم به دلیل سطح و اینا نبوده و نیست.
          باور بفرمایید که استاد دکتری اصلا یادش نیست طرف چه دوره ای هست و خیلی ها حتی نمی دونن پردیس چیه؟یا شبانه یعنی چی؟
          طرف می یاد سر کلاس و می گه شما دانشجوی دکتری هستین و من کار و تلاش و تکلیف در حد دانشجوی دکتری ازتون می خوام.دیگه دوره و اسم کلاس و دانشکده چی هست به من مربوط نیست.
          هر تفاوت عجیب و غریبی هم که بین دوره ها قائل می شن از بیرون هست و عموما کسایی که پشت در ارشد یا دکتری می مونن به فکر اسم گذاشتن روی دوره ها و دانشگاهها هستن.والا کسایی که داخل دانشگاهن دارن درسشون رو می خونن و توجهی به این حرفها ندارن

    • رضا - برق مخابرات می‌گه:

      اونیکه دکتری پردیس شهید بهشتی قبول شده یقین بدانید شاید یه ذره بدشانسی اورده است قبولی پردیس یکی دو نفر بیشتر نیست و واقعا مشکل است پس شما نگران نباشید سطح علمی آنها نیز کم نیست

  11. تارا می‌گه:

    خانه از پایه ویران است.حالا حالاها هم چیزی درست نمیشه. الان تو دانشگاه خودمون ک دولتی هم هست و گروه خودمون خیلیا هستن ک باور کنید حتی عنوان فارسی و انگلیسی پروپوزالشونو نمیتونن تطبیق بدن ۳۰درصد دکترا باید داشته باشیم ولی مگه به اندازه همون ۳۰ درصد ظرفیت برای هیئت علمی شدن هست؟

  12. به احمد می‌گه:

    مهمتر ارایه راه حل و تصویب قانون وملزم کردن دانشگاه به رعایتش است، وگرنه فقط صرف انتقال واقعیت ها کفایت نمیکند، مهم اینه که راه حل ارایه بدند وگرنه میلیون ها بار این حرف وشعارها تکرار شده!!!!!!!!!!!

  13. احمد می‌گه:

    صحبتهای آقای فاضلی عین واقعیت است .

  14. سینا می‌گه:

    خوب این همه صحبت کردن ولی کو راهکار؟؟؟همون حرفهایی که همه می دونیم رو تکرار کردن.این کارها بی فایده است.راهکار بدین .این بده اون خوبه یا اون کرد منم کردم و اون افزایش ظرفیت داد منم دادم دردی رو دوا نمی کنه .

درج نظر