مدرسان شریف پنجمین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی کنفرانس رویکردهای نوین در علوم انسانی چهارمین کنفرانس پژوهش های نوین در علوم انسانی کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد در قرن 21 ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت اقتصاد و حسابداری کنفرانس علوم کشاورزی و محیط زیست  پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی کنفرانس بین المللی پژوهش در هنر کنفرانس بین المللی علوم مهندسی و تکنولوژی موسسه ابن یمین کتابخانه فرهنگ

لزوم جلوگیری از جذب بی‌رویه دانشجوی دکتری

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: جذب بی‌رویه دانشجو و تأسیس و راه‌اندازی مقاطع دکتری در بسیاری از شهرستان‌ ها خدمت به کشور نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۲۶ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

غلامعلی حداد عادل گفت: نباید رشته‌ های علوم انسانی با سایر رشته ‌ها مقایسه شوند و با معیارهای یکسان در مورد این رشته‌ها داوری شود.

وی افزود: این به آن معناست که نباید گفته شود کشور به همان تعداد که به پزشک نیاز دارد به فیلسوف و مورخ هم به همان تعداد نیاز دارد، چون نگاه کمیت‌گرا به علوم انسانی مشکل‌آفرین است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید وزارت علوم با تمام توان جلوی جذب بی‌رویه دانشجو را بگیرد.

رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: جذب بی‌رویه دانشجو و تأسیس و راه‌اندازی مقاطع دکتری در بسیاری از شهرستان‌ ها خدمت به کشور نیست.

وی افزود: اشتغال تمام‌وقت اعضای هیات علمی هم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: موضوع آموزش عالی و مشکلات مبتلا به این حوزه باید به دور از هرگونه سیاسی‌کاری و نگاه جناحی بررسی و چاره‌جویی شود.

عضویت در کانال تخصصی آزمون دکتری

نظرات (۳۹)

  1. خسرو می‌گه:

    ازمون پیام نور ارشد فراگیر ظرفیت رشته روانشناسی نگاه کنید به دانشگاه ازاد گیر ندهید

    • علی می‌گه:

      موضوع ارشد نیست
      دکتری آخرین مدرک تحصیلی است مهم است
      ظرفیت دکتری آزاد زیر ۵۰۰ نقر است اما آزاد فقط در رشته مفماری ۹۰۰ و حسابداری ۸۰۰ نفر پذیرش دارد.

  2. خسرو می‌گه:

    آذربایجان شرقی بناب آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۲۱آذربایجان شرقی بناب الکترونیکی ۴۰
    ۶۳۲۲آذربایجان شرقی تبریز آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۲۳آذربایجان غربی مهاباد آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۲۴اردبیل اردبیل آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۲۵اصفهان زرین شهر آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۲۶اصفهان نجفآباد آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۲۷البرز کرج آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۲۸بوشهر مرکز بینالملل عسلویه آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۲۹تهران پاکدشت آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۳۰تهران تهران جنوب آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۳۱خراسان جنوبی فردوس آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۳۲خوزستان اندیمشک آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۳۳سمنان گرمسار آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۳۴فارس شیراز آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۳۵کرمان بافت آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۳۶گلستان گرگان آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۳۷گیلان آستارا آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۳۸گیلان آستانه اشرفیه آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۳۹مازندران آمل آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۴۰مازندران بهشهر آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۴۱مازندران نوشهر آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۴۲هرمزگان مرکز بینالملل کیش آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۴۳همدان کبودرآهنگ آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۱۰۴۷روانشناسی اسلامی گرایشروانشناسیمثبتگرا
    ۶۳۴۴اصفهان نطنز آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۴۵خراسان رضوی گناباد آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۴۶خوزستان اهواز آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۴۷سمنان سمنان آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۴۸لرستان بروجرد آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۴۹مازندران رامسر آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۵۰مازندران ساری آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۱۰۴۸روانشناسیبالینی ۶۳۵۱تهران تهران جنوب آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۱۰۴۹روانشناسیبالینیکودک ونوجوان ۶۳۵۲بوشهر بوشهر آموزشی پژوهشی ۲۰
    دفترچه راهنمای پذیرش دورههای فراگیر کارشناسی ارشد )نوبت هفدهم( جدول کدرشته محلهای تحصیلی
    صفحه ۶۶
    ادامه گروه علوم انسانی
    کدرشته
    امتحانی عنوان رشته / گرایش محل کدرشته استان مرکز / واحد مجری شیوه آموزشی ظرفیت
    ۱۰۵۰روانشناسیتربیتی
    ۶۳۵۳آذربایجان شرقی تبریز آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۵۴آذربایجان غربی مهاباد آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۵۵اصفهان اصفهان آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۵۶اصفهان گلپایگان آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۵۷اصفهان مبارکه آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۵۸اصفهان نطنز آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۵۹بوشهر بوشهر آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۶۰تهران ورامین آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۶۱خراسان رضوی تربت حیدریه آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۶۲خوزستان بهبهان آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۶۳سمنان سمنان آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۶۴کردستان سنندج آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۶۵کهگیلویه و بویراحمد یاسوج آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۶۶همدان کبودرآهنگ آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۶۷همدان همدان آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۶۸یزد تفت آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۱۰۵۱روانشناسی وآموزشکودکاناستثنایی)عقبمانده ذهنی( ۶۳۶۹اردبیل اردبیل آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۱۰۵۲زبانشناسیهمگانی
    ۶۳۷۰اردبیل اردبیل آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۷۱اردبیل اردبیل الکترونیکی ۴۰
    ۶۳۷۲بوشهر بوشهر آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۷۳بوشهر بوشهر الکترونیکی ۴۰
    ۶۳۷۴تهران تهران جنوب آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۷۵تهران تهران جنوب الکترونیکی ۴۰
    ۶۳۷۶تهران شهریار آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۷۷تهران ورامین آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۷۸تهران ورامین الکترونیکی ۴۰
    ۶۳۷۹خراسان جنوبی قاین آموزشی پژوهشی ۲۰
    ۶۳۸۰خراسان جنوبی قاین الکترونیکی ۴۰
    ۶۳۸۱خراسان رضوی تربت حیدریه آموزشی پژوهشی ۲

  3. sajed می‌گه:

    اگر از دانشجویان دکترای روزانه حمایتهای مادی و معنوی کافی و مناسب بشه قطعا به پیشرفت خواهیم رسید

  4. sajed می‌گه:

    سلام ودورد بر دکتر حداد
    واقعا حرف منطقی است حتی باید تو رشته هایی که قبلا به اندازه کافی دانشجوی دکتری گرفته شده دیگه جذب نکنند دانشجوی دکترا باید در هر گرایشی فقط ۱ نفر باشد

  5. محمد می‌گه:

    رئیس ارتقای علوم انسانی میفرمایند جلوی ارتقای علوم انسانی رو بگیرید واقعا من دارم شاخ درمیارم

  6. پریسا.ب می‌گه:

    جالبه واقعا …کشورهای پیشرفته بخش مهمی از موفقیتشون به خاطر اهمیت و بها دادن به رشته های علوم انسانی هست مثل جغرافیا که در هر برنامه ریزی مهم برای شهرهاشون حتما از متخصصین جغرافیا استفاده میکنن..ولی اینجا برعکس !!! کشور احتیاجی به رشته های علوم انسانی و فیلسوف و مورخ نداره !!!!

    • محمد می‌گه:

      قبولی و بخصوص ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی تقریبا معتبر از روزانه ما هم سخت تر است
      در خیلی از آنها در دو سال اول بایستی ۱۰ تا ۲۰ مقاله معتبر بستگی به دانشگاه دارد دانشجو دکتری ارایه دهد و اگر نه نمی تواند در امتحان جامع شرکت کند

  7. نسیم می‌گه:

    همه از خداشونه مردمشون اهل مطالعه باشند . اخه دانشجو شدن و درس خوندن مردم چه اشکالی داره

  8. سازه می‌گه:

    با سلام
    کاملا حرف منطقی و بجاست ولی به شرطی که واقعا بالاخره یکی دست بکار بشه و به این وضعیت خاتمه بده، چون این روزا فقط همه میگن اشتباهه ولی عملی در کار نیست.
    ثانیا من فکر می کنم اگه همه این دکتری پولی رو حذف کنن مسائل تا حدودی حل میشه.
    اولا ظرفیت پذیرش بسیار پایین میاد ثانیا هرکسی نمیتونه براحتی در روزانه قبول بشه و کیفیت تا حدودی بالا میره.
    با تشکر

  9. خبر۱ می‌گه:

    سلام، تا کنون مشکل مجوز اکثر دانشگاهها حل شده و فقط بحث تکمیل ظرفیت ۹۴ دانشگاه آزاد و بدون آزمون یا استعداد درخشان دانشگاه آزاد که مطابق مصوبات وزارت علوم پذیرش نشده اند در وزارتخانه باز است، مابقی پذیرش شده ها مشکل خاصی نخواهند داشت و برای سال آینده هم خود سازمان سنجش مطابق مجوزهای وزارتخانه برای همه دانشگاهها پذیرش خواهد کرد که قاعدتا تعداد پذیرشها تقریبا یک چهارم تا یک پنجم سال ۹۵ خواهند بود. با تشکر فراوان

  10. محسن می‌گه:

    کاملا موافقم ….کمی نگری در مقطع دکتری واقعا برای جامعه علمی مضر خواهد بود ..اساتید آینده دانشگاهها باید از نخبگان علمی کشور باشند و پایه علمی قوی داشته باشند تا بتوانند دانشجویان خوبی تربیت کنند .

  11. فلسه هنر می‌گه:

    بچه ها فردا شنبه اس همه زنگ بزنید ۴۷۴۳ واسه ی تکمیل ظرفیت بپرسید خواهش میکنم

  12. محمدهادی می‌گه:

    سلام من دانشجوی دانشگاه علوم و تحقیقاتم میخواستم ببینم میشه به واحد الکترونیکی انتقالی بگیرم باتشکر

  13. pari می‌گه:

    سلام
    ای کاش قبل از جذب دانشجوی دکتری فکر اشتغال و استفاده از بار علمی این افراد رو هم بکنند. من خودم هم پشت کنکور دکتری ام. اما از آینده شغلی واقعا نگرانم…

  14. مسعود می‌گه:

    حالا ما خواستیم امسال دکتری شرکت کنیم ببین چه جوری همه حساس شدن حرص ادم در میاد

  15. ....... می‌گه:

    امیدوارم راهکار عملی بگذارید.دیگه خسته شدیم از دست فقط شعار، هر کاری منطقی که میخواهید بکنید زودتر خواهشمندیم

  16. سینا می‌گه:

    من مخالفم. توی کشورهای پیشرفته را نگاه کنید و ببینید اون ها چقدر دانشجوی دکترا میگیرن ما چقدر میگیریم. ما باید بتونیم از اون ها درست استفاده کنیم و برایشان اشتغال توی شرکت های دانش بنیان و ادارات تحقیقات و توسعه کارخانه ها ایجاد کنیم. این که بگیم دانشجوی دکترا کم بگیریم تا شان اون ها حفظ بشه حرف غلطی هست.

  17. بی نام می‌گه:

    اتفاقا خیلی نظر نسنجیده بود تحصیل شاغل و غیر شاغل هرکدام مزایا و معایبی داره اتفاقا شاغلین باید تحصیل کنند تا بتوانند خدمات بهتری به ارباب رجوع و مردم بدهند و سایر محسنات دیگر

  18. رویا می‌گه:

    تنها را جلو گیری از گسترش دکتری وضع قانون جلو گیری از تحصیل شاغلین بیش از کارشناسی ارشد است چون نود درصد دانشجویان در حال تحصیل دکتری در پیام نور و غیر انتفاعی و آزاد شاغلین هستند.

    • شاهین می‌گه:

      این آمار خیلی دقیق رو شما از کجا آوردین!؟؟!!!!!
      چه ربطی داره یارو خوب درس خونده و دکتری قبول شده ربطی به شاغل غیر شاغل نداره چرا مسائل رو قاطی میکنید شما ؟
      ظرفیت ها باید کنترل و واقعی شود و شفاف بشه البته این روند آزمون که سنجش در دست گرفته یقینا بهتر و معقول تر خواهد شد

    • .......... می‌گه:

      چه ربطی به شغل داره من خودم شاغل هستم ارشدمم تو دانشگاه سطح اول خوندم و تو کلاس نفر اول ارشد بودم الانم دکترامو میخونم خیلیم بهتر میتونم رو درسم فکر کنم، بیکار بودم و مشکل سربازی داشتم الان چجوری و با چه امیدی درس میخوندم

    • خبر۲ می‌گه:

      خب شما که بیکار هستید قطعاَ پرداخت ترمی ۹ میلیون در دوره دکتری هم برایتان فراهم نیست و باید به این موضوع هم توجه داشته باشید.

    • khp می‌گه:

      جای نگرانی نیست در دوره دکتری روزانه معمولا غیر شاغلین و دکتری همراه با هزینه شاغلین پذیرش میشوند تا امکان پرداخت شهریه ها فراهم باشد، چون شاغلین عملا تبدیل به دکتری بیکار نمیشوند امکان ریسکشان هم پایینتر است، پس شما غیر شاغلین با ممارست بسیار بیشتر اما میتواند در دوره های روزانه دولتی و مجانی تحصیل کنید، موفق باشید

  19. کارمنددانشگاه می‌گه:

    یکی از بهترین سخنان و نقطه نظراتی بود که از وی شنیدم.

  20. رضا می‌گه:

    افزایش ظرفیتهای دکتری با توجه به اینکه آخرین مدرک تحصیلی است باعث دلسردی جوانان و از رونق افتادن علم دانش و خروج نخبگان و مواجه کشور با سونامی دکتری بیکار و …..

درج نظر