موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

بلاتکلیفی داوطلبان در خصوص برگزاری یکپارچه آزمون دکتری ۹۶

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

علی‏رغم تصویب و لازم‌الاجرا بودن قانون سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی در خصوص برگزاری یکپارچه آزمون دکتری در سال ۱۳۹۶، هنوز نهادهای آموزشی در اختلاف به سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری فارس، با توجه به نابسامانی اوضاع آموزش عالی کشور و به خصوص پس از گسترش یکباره تحصیلات تکمیلی از سوی دانشگاه آزاد و راه‌اندازی بدون مجوز چند هزار کدرشته‌محل از سوی این دانشگاه، مسئولان بالادستی آموزش عالی تصمیم گرفتند تا سر و سامانی به آموزش عالی دهند و سیستمی یکپارچه بر آموزش عالی حاکم شود.

قانون سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی در مجلس به تصویب رسید و رئیس جمهور این قانون را برای اجرا ابلاغ کرد.

بر اساس این قانون که مصوب مجلس شورای اسلامی است، برگزاری آزمون‌های متمرکز باید بر حسب مورد از سوی وزارت علوم و بهداشت و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شود.

سازمان سنجش آموزش کشور پس از ابلاغ این قانون، زمان بندی ثبت‌نام‌ها برای برگزاری آزمون‌های متمرکز دکتری و کارشناسی ارشد را اعلام کرد و هرگاه از مسئولان دانشگاه آزاد هم سوال می‌کردیم می‌گفتند هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده است.

بر اساس اعلام سازمان سنجش قرار شد ثبت‌نام برای آزمون دکتری از شانزدهم آذرماه و ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد از اول دی‌ماه امسال آغاز شود و داوطلبان منتظر بودند که در روز شانزدهم آذر اطلاعیه سازمان سنجش را ببینند و بدانند آیا برای دانشگاه آزاد آزمون جداگانه‌ای برگزار می‌شود یا خیر.

بالاخره سازمان سنجش اطلاعیه را منتشر کرد و اعلام شد که داوطلبان تمام زیرنظام‌های آموزش عالی از جمله دانشگاه آزاد باید در سایت سازمان سنجش ثبت‌نام کنند و فقط یک آزمون برگزار می‌شود.

دو روز از شروع ثبت‌نام آزمون دکتری از سوی سازمان سنجش نگذشته بود که دانشگاه آزاد هم شروع ثبت‌نام‌ها برای آزمون جداگانه را اعلام کرد.

حالا جمعیت داوطلبان ورود به تحصیلات تکمیلی مانده است با اختلافات میان دو نهاد آموزشی که گویا تمامی هم ندارد.

هنوز اختلافات رشته‌های فاقد مجوز دانشگاه آزاد پایان نیافته و بسیاری از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه برای دریافت مدرک مورد تائید وزارت علوم اندر خم یک کوچه‌اند که درگیری جدیدی میان این دو نهاد آغاز شده است.

هرچند این اختلاف نیز از همان زمان بررسی قانون سنجش و پذیرش در مجلس شروع شده ولی حالا که پای داوطلبان به میان آمده جدی‌تر شده و این سوال پیش می‌آید که آیا نهادهای آموزش عالی اصلا به داوطلبان و دانشجویان هم فکر می‌کنند یا اینکه فقط منافع مادی خود را در زمینه تصمیمات در نظر می‌گیرند و برایشان اهمیتی هم ندارد که داوطلب سرگردان است یا خیر؟

داوطلبانی که می‌خواهند دانشجوی تحصیلات تکمیلی کشوری باشند که در ابتدای راه تولید محصولات دانش‌بنیان است در فاصله چند ماه مانده به آزمون‌ تحصیلات تکمیلی به جای تحصیل و تحقیق، دغدغه چگونگی ثبت‌نام را دارند و مانده‌اند که آیا فقط باید در سایت سازمان سنجش ثبت‌نام کنند یا دانشگاه آزاد هم حق برگزاری آزمون دارد.

از سویی علیرضا مصدق مدیر کل حقوقی دانشگاه آزاد، ثبت‌نام‌های این دانشگاه را قانونی می‌داند و می‌گوید که دانشگاه آزاد بر اساس رای دیوان عدالت اداری حق برگزاری آزمون به صورت مستقل را دارد و از سویی دیگر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش می‌گوید بر اساس قانون آزمون باید به صورت متمرکز و از سوی سازمان سنجش برگزار شود.

البته شاید هم اختلاف بالاتر از دو نهاد آموزشی باشد.

ولی اختلاف بر سر هرچه که باشد یکی باید به داد داوطلبانی برسد که این روزها سرگردان در انتظار تصمیم مسئولان هستند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

22 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
m.k
آذر ۲۳, ۱۳۹۵ ۶:۱۵ ب٫ظ

سلام دوستان
من چند روز پیش دولتی و ازاد را ثبت نام کردم
الان باید بروم سایت سنجش ازاد را انتخاب کنم?

اف تی
آذر ۲۱, ۱۳۹۵ ۳:۲۰ ب٫ظ

این واقعا عین بی عدالتی است زیرا من در رشته ای که می خوام شرکت کنم مواد آزمون دانشگاه آزاد با سراسری فرق داره و بیش تر هست تا الان بر اساس برنامه سراسری درس خوندیم حالا یک ماه مونده می گن آزمون آزاد جدا برگزار میشه . لاقل امسال این کارو نکنند .

برنامه ریزی درسی به اقای عمران
آذر ۲۰, ۱۳۹۵ ۶:۳۶ ب٫ظ

سلام اقای عمران..ببخشید سوالهای دانشگاه ازاد چندسال پیش تاحالا راازکجامیشه تهیه کرد؟؟ادرس سایت یاانتشاراتی یاهرجایی میدونید رالطفامعرفی کنید..علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی

میلاد(منابع انسانی)
آذر ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۱:۲۴ ب٫ظ

مگر اینکه واقعا کسی سوالات رو داشته باشه و الا به صورت رسمی منتشر نمی شه ..وقت خودتون رو الکی هدر ندید..

younes
آذر ۲۰, ۱۳۹۵ ۳:۴۹ ب٫ظ

با سلام خدمت دوستان
میخواستم بپرسم سوالات سال قبل آزمون دکتری آزاد را کسی میدونه از کجا بگیریم؟

دکترای بین الملل
آذر ۲۰, ۱۳۹۵ ۴:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  younes

سوالات دانشگاه ازاد بیرون نمیاد دوست عزیز.

younes
آذر ۲۰, ۱۳۹۵ ۵:۲۶ ب٫ظ

ممنون بابت پاسخگویی

عمران
آذر ۲۰, ۱۳۹۵ ۶:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  younes

بله سوالات وجود داره.من سوالات یه سری از رشته هارو دارم.

ندا
آذر ۲۰, ۱۳۹۵ ۹:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  عمران

چ رشته هایی ؟؟ حسابداری رو داری ؟

علی
آذر ۲۰, ۱۳۹۵ ۷:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  younes

استاد ، دانشگاه آزاد اجاره نمی دهد سوالات پخش شود.

ریحانه
آذر ۲۰, ۱۳۹۵ ۳:۴۰ ب٫ظ

با این حساب ظرف یکماه باقی مونده به آزمون دانشگاه آزاد، منابع و زمان جدیدی که دانشگاه آزاد اعلام کرده واقعااا بی عدالتیه در حق دانشجو!!!!!

سارا
آذر ۲۰, ۱۳۹۵ ۱:۵۰ ب٫ظ

سلام من دانشجوی ارشد الکترونیکی بودم تاالان هم بخاطر سیستم های پیچیده دانشگاه تاالان موفق به دفاع نشدم دانشگاه ازاد واحد بین الملل ترم مهرماه قبول شدم بنظر شما بااحتساب مرخصی بارداری بهمن ماه میتونم ثبت نام کنم؟

ابراهیم
آذر ۲۰, ۱۳۹۵ ۳:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  سارا

سلام
دانشگاه آزاد هروقت قبول بشی مهم نیست فقط پول بره تو حسابشون همه چی حله. نگران نباشید حتما ثبت نام میکنند

نازنین
آذر ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۲:۳۹ ب٫ظ

امسال چقدر داوطلبا کمن!!!پارسال زیر همچین خبری ۵٠٠ تا کامنت میدیدی

Az
آذر ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۲:۱۹ ب٫ظ

سلام
در دفترچه راهنما سازمان سنجش انتخاب رشته به آسانی انتخاب رشته در دانشگاه آزاد نیست و مجبوریم رشته های متجانس مقطع ارشد را اولویت قرار دهیم. امسال چکار کنیم نمیتونستند زودتر به توافق برسند

m
آذر ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۱:۲۸ ق٫ظ

فرهادی در گفت‌وگو با خانه ملت:
آزمون تحصیلات تکمیلی امسال براساس قانون جدید برگزار می‌شود/ قانون مصوب، حالت آیین‌نامه‌ای دارد

وزیر علوم می‌گوید که اگرچه پیگیر تسریع تصویب آیین‌نامه قانون سنجش و پذیرش دانشجو در هیئت دولت است ولی خود قانون حالت آیین‌نامه‌ای دارد و آزمون تحصیلات تکمیلی براساس قانون جدید برگزار می‌شود.

داوطلبان دکترا مدیریت 96
آذر ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۰:۵۵ ق٫ظ

تکلیف ما رو کی قراره روشنن کنند. اون از پارسال و مصاحبه ها و اعلام نتایج. که اخرش نفهمیدیم چرا قبول نشدیم و چرا اون همه رشته بی مجوز از اول اعلام کردند اینم امسال از ثبت نام. اینده ما رو چرا به بازی میگیرن

لیلیا
آذر ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۱:۰۴ ق٫ظ

بله واقعا….من با ۴۶صدم اختلاف و دو نفر فاصله تکمیل رد شدم..اینم از امسالشون…اصلا تمرکز ندارم واسه خوندن که چی بخونم.حتی درس اشتراکی که داریم کتابهایی که معرفی کردند با هم فرق داره..نمیدونم چی بخونم .دایم میام سایت ببینم چه خبر جدیدی اومده

داوطلبان دکترا مدیریت 96
آذر ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۲:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  لیلیا

اگر احتمالا تکلیف روشن شد ممنون میشم منابعی که میخوایید مطالعه کنید رو اینجا معرفی کنید. چون واقعا من سردرگم هستم. نمیتونم بازم یکسال دیگه به بطالت بگذرونم

میلاد(منابع انسانی)
آذر ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۲:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  لیلیا

منابع آزاد رو مطالعه کنید به روال گذشته ..نمونه سوالات سالهای گذشته هم فراموش نشه دوست عزیز ..موفق باشی ..

داوطلبان دکترا مدیریت 96
آذر ۲۰, ۱۳۹۵ ۱:۳۴ ب٫ظ

واقعا بعد از مارسال و شک قبول نشدن. بع خودم میگم چرا باید بازم بخونم. الان هیچ منبعی در اختیارم نیست. حتی نمیدونم برم کتاب جدید بخرم بخونم چیا رو بخونم. چون میخوام حتما منابع انسانی بخونم. از یه جایی تو کنکور سنجش اسم دانشگاه ارشدمون رو نمیاره. مدرکمون نیابتی علوم تحقیقات هست. انگار همه چی بیهوده بود.

مدیریت آموزشی شمال
آذر ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۱:۳۳ ق٫ظ

واقعا
پارسال برای مصاحبه رفتم واحد الکترونیکی
گفته بودند که جواب تیر ماه میاد اما هیچ اتفاقی نیفتاد …
امسالم هم با ۲۳/. نمره اختلاف از قافله قبولی جا موندم
الان هم نمی دونم تکلیف چیه
تکیل ظرفیتی در کار هست
در آزمون سنجش برای آزاد شرکت کنم
در ثبت نام مستقل آزاد شرکت کنم
…..

با تشکر از پیگیریهای مستمر مسئولین این سایت