عدم قابلیت توسعه بیش از ۴۰ درصد رشته/گرایش‌های دکتری آزاد

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد گفت: بیش از ۴۰ درصد رشته/گرایش‌های دکتری به دلیل نبود داوطلب به میزان کافی قابلیت توسعه ندارند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد، فرهاد حسین زاده لطفی معاون امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد در دهمین شورای تخصصی آموزشی دانشگاه آزاد آذربایجان غربی که در محل سالن اجلاس شهید حمید باکری واحد ارومیه برگزار شد با بیان اینکه از دیدگاه آموزش عالی در بازه سال‌های ۱۳۹۰تا ۱۴۰۰ در بحرانی ترین وضعیت قرار داریم، گفت: کاهش جمعیت دانش آموزی و افزایش مراکز آموزش عالی مهر تاییدی بر این موضوع است.

وی با بیان اینکه بالای ۸۰ درصد درآمد دانشگاه از طریق شهریه دانشجویان است، گفت: جذب دانشجو، عامل بسیار مهمی است ولی باید در چارچوب قوانین و آیین نامه‌ها صورت گیرد.

حسین زاده لطفی رقابت هایی که به غلط در طول سال‌های اخیر بین واحدهای دانشگاه آزاد صورت گرفته است را نادرست دانست و افزود: منابعی که در استان وجود دارد باید به طور مساوی با توجه به ظرفیت‌ها بین همه واحدها توزیع شود.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: در بیش از ۴۰ درصد رشته گرایش‌های دکتری به دلیل کمبود داوطلب، جذب نداریم.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاهی موفق است که قوانین و مقررات را در راستای افزایش کیفیت سرلوحه کار خود قرار دهد، گفت: تلاش مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی همواره بر رعایت قوانین است و پیشرفت‌های کنونی را نیز مدیون آن هستیم.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

37 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
saremi
اردیبهشت ۸, ۱۳۹۶ ۲:۳۵ ق٫ظ

چند کد رشته محل برای پژوهش محور می شود انتخاب کرد ؟

محمدرضا
اردیبهشت ۷, ۱۳۹۶ ۵:۲۹ ب٫ظ

سلام با رتبه ٢٠۶٢ امیدی به مصاحبه آزاد هست آخرین قبولی۶٣٢٢

نگران
اردیبهشت ۵, ۱۳۹۶ ۸:۳۱ ب٫ظ

پس نتیجه اون رشته هایی که در دانشگاه سراسری نیست چه میشود؟؟؟؟؟مثل معماری منظر؟؟؟؟؟

متقاضی دکتری
اردیبهشت ۵, ۱۳۹۶ ۲:۰۵ ب٫ظ

ایا با رتبه ۱۸۴۶ از رتبه مجاز اخرین نفر ۲۷۹۵ میشه شیراز ازاد قبول شد رشته اموزش زبان لطفا جواب بدین متشکرم

دکتری
اردیبهشت ۵, ۱۳۹۶ ۶:۰۹ ب٫ظ

خیر. در بهترین حالت آزاد شهرهای کوچک و دور از مرکز

fg
اردیبهشت ۵, ۱۳۹۶ ۱۰:۰۸ ق٫ظ

دوستان یکی منو راهنمایی کنه من با رتبه۱۴۷۹ مدیریت اموزش که اخرین نفر مجاز ۳۰۸۲ بوده شانسی برا قبولی دارم البته رزومه ام بد نیست

محمد
اردیبهشت ۵, ۱۳۹۶ ۱۱:۴۴ ق٫ظ
پاسخ به  fg

خیر سال بعد

PARSA
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶ ۱۰:۴۴ ب٫ظ

دوستان من دانشجوی ترم ۱ دانشگاه آزادم می خوام انصراف بدم باید چیکار کنم ؟

دکتری
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶ ۱۱:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  PARSA

با پرداخت هزینه امکان انصراف میسره برای شما.

دکتری
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶ ۱۱:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  PARSA

با پرداخت هزینه انصراف امکان انصراف میسره برای شما.

مهندسی شیمی بیوتکنولوژی
اردیبهشت ۵, ۱۳۹۶ ۰:۴۱ ق٫ظ
پاسخ به  دکتری

پرداخت هزینه انصراف حدودا چقدر هستش بچه هااا واسه فنی مهندسی هااا؟؟؟راهنمایی لطفا

جواب
اردیبهشت ۵, ۱۳۹۶ ۹:۳۵ ق٫ظ

بستگی به سال ورود و هزینه شهریه ثابتتون داره

private law
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶ ۸:۰۸ ب٫ظ

سلام دوستان دفترچه دانشگاه آزاد کی میاد؟ کسی خبر داره؟

دکتری
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶ ۱۱:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  private law

ظاهرا شنیده ها گویا از این امره که بعد از ادغام آزاد و سراسری در امسال چون سنجش به دانشگاه آزاد فشار زیادی برای کم کردن کد رشته ها داشته دانشگاه آزاد دچار نوعی سردرگمی در ارائه ی دفترچه ۲ ( انتخاب رشته ) داشته است. گویا بسیاری از کد رشته ها را مجبور به حذف شده و ظرفیت آزاد امسال به کمتر از نصف پارسال کاهش یافته است( که به اعلام ظرفیت تخمینی از طرف مسئولین کاملا مشخص است). لیکن هنوز فشارهای سنجش به مجموعه آزاد برای کم کردن برخی کد رشته ها ادامه دارد و این امر مانع از این شده است که دانشگاه آزاد بتواند به انتشار دفترچه شماره ۲ اقدام نماید. به همین دلیل احتمال دارد تا ۱ هفته الی ۱۰ روز دیگر هم این امر بطول بکشد. این که در انتهای این امر چه ماحصلی نتیجه گردد الله اعلم

محمد
اردیبهشت ۵, ۱۳۹۶ ۲:۱۰ ق٫ظ
پاسخ به  دکتری

خدا کند ظرفیتها کاهش یابد واقعا افزایش بی رویه پذیرش دکتری به نفع هیچکس نیست باعث بی ارزشی علم و دانش در کشور و ناامیدی به کسب و علم.

دل آرام
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶ ۷:۳۵ ب٫ظ

سلام دوستان من پارسال با نمره کل (کتبی ومصاحبه )۲۲/۶۵در رشته منابع انسانی دانشگاه آزادهیچ جا قبول نشدم حتی در تکمیل ظرفیت به نظر شما امسال رتبه ۳۵۰مدیریت دولتی میشه قبول شد من که ناامیدم هرچه پارسال تکمیل ظرفیت اعلام میشد عوض اینکه نزدیک به قبولی بشم فاصله ام با تراز قبولی بیشتر میشد حیرون مونده بودم جریان چیه برعکس میشد نمیدونم امسال چی بشه

محمد
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶ ۳:۴۸ ب٫ظ

میرزاده افزود: دانشگاه آزاد ۱۱۴ هزار نفر متقاضی برای دوره های دکتری داشت که از این تعداد تنها ۸ درصد قبول و مابقی مردود شدند.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون نمی توانیم استعلام برای پذیرش متقاضیان دوره های دکتری و کارشناسی ارشد را انجام ندهیم زیرا این موضوع قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

رئیس دانشگاه آزاد پیش از این گفته بود: ما هم‌اکنون می‌توانیم ۲۵ هزار دانشجوی دکتری بگیریم اما به دلیل رعایت استانداردها تنها ۱۰ هزار دانشجوی دکتری گرفته‌ایم.

مهندسی شیمی بیوتکنولوژی
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶ ۳:۰۱ ب٫ظ

سلام دوستان اگر اطلاع داریدلطفا راهنمایی کنید کسی نمیدونه دفترچه ازاد کی میاد؟

کامبیز
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶ ۲:۲۰ ب٫ظ

لطفا اگه ممکنه نام رشته های دکتری که داوطلب کم دارندراذکرکنید

دکتری
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶ ۴:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  کامبیز

رشته های زیادیه که غالبا علوم انسانی هستند
ادبیات
تاریخ
فلسفه
جغرافیا
علوم سیاسی
و …

رضا
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶ ۹:۳۸ ق٫ظ

اگر کسی در ک.رد پذیرش دکترای ۹۵- برای ظرفیت سوم خبری دارد به ما هم بگوید

پذیرش سوم
اردیبهشت ۳, ۱۳۹۶ ۱۰:۴۵ ب٫ظ

من و جمعی از داوطلبین سال ۹۵ کلی تلاش کردیم که رشته محلهای حذف شده احیا بشوند که بتونیم وارد این مقطع بشیم . اونوقت میگن داوطلب کم شده؟؟؟!!!!
دوستانی که خواستار پذیرش سوم بودند، خبر جدیدی و دعوتنامه ای چیزی براتون نیومده؟؟

agah
اردیبهشت ۳, ۱۳۹۶ ۱۱:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  پذیرش سوم

دوست عزیز شما و جمعی از داوطلبان به جای تلاش وردو به مقطع دکتری بدون تلاش ومطالعه اگر روی بنیه علمی و پژوهشی خودتون کار کنید تحقیقا هم موفق تر میشید و هم میتونید خیلی راحت تر به مقطع دکتری راه پیدا کنید . امیدوارم کسانی وارد مقطع دکتری شوند واقعا حقشون هست چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ پژوهشی

پذیرش سوم
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶ ۰:۲۷ ق٫ظ
پاسخ به  agah

دوست محترم، شما تبعیض در مصاحبه و جفای دانشگاه ازاد رو اگه بتونی حذف کنی یقین خواهم داشت که حق من مردودشدن بوده. مثال میزنم : من باعلاقه به رشته ای که پنج جاپذیرش داشت ، از رشته ای که در بیست جا پذیرش داشت ، منصرف از بیست رشته محل شدم و و با نمره ی خوبی هم قبول شدم. حالا وقتی دانشگاه پنج تا رو به دوتا کاهش داد اما بیست تا رو بیست و چهار تا کرد، تقصیر من چیه؟لطفا سطحی قضاوت نفرما.

agah
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶ ۲:۱۳ ق٫ظ
پاسخ به  پذیرش سوم

سلام دوست گرامی واقعیت قضیه اینه که اگه واقعا اطلاعات کافی برای پذیرش دکتری داشته باشید راحت تو یک یا دو محل اولی که تو دانشگاه آزاد انتخاب کردی قبول میشی فارغ از بحث تبعیض(من هم سراسری برای مصاحبه رفتم و هم آزاد و با رتبه تک رقمی تو کنکور آزاد اونم زمانی که فقط یکجا اونم ۶ نفر پذیرش داشت پس با هر دو سیستم آشنا هستم به قدر کافی و الانم خدا رو شکر مشغول ادامه تحصیل در مقطع دکتری هستم) واقعیت قضیه اینه که کسی که با این افزایش ظرفیت های دانشگاه آزاد و تکمیل ظرفیت های چندباره باز قبول نشده باشه باید ایراد رو از خودش جستجو کنه نه اینکه دنبال تکمیل ظرفیت سوم باشه.دوست عزیز هر چیزی استاندارد خاص خودش رو داره و اگر که اون استاندارد خصوصا تو مقطع دکتر این اندازه پایین بیاد به نفع هیچ کس نیست. امیدوارم شما و سایر دوستان هم با تقویت بنیه علمی و پژوهشی خودتون سال های بعد تو بهترین دانشگاهها قبول بشید و شیرینی ادامه تحصیل رو بچشید.موفق باشید.

مکانیک
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶ ۶:۱۷ ق٫ظ
پاسخ به  agah

من هم با نظر دوستمون کاملا موافقم. الان نفرات گزینش اول هم سطح علمی چندان بالایی ندارن. قبولی خیلی ساده تر شده نیاز به تکمیل ظرفیت نیست.

محمد
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶ ۱۰:۵۶ ق٫ظ
پاسخ به  agah

من هم صد درصد موافقم. آخه وقتی این همه کد رشته تعریف میکنه دانشگاه آزاد و هم تو مهر هم بهمن هم تکمیل اول هم دوم میگیره دیگه …. خدارو شکر شنیدم امسال طرفیت آزاد خیلی قراره کمتر از سالهای پیش بشه بخاطر ادغام و نظارت سنجش. با تشکر از مسئولین

رضا
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶ ۹:۳۷ ق٫ظ
پاسخ به  پذیرش سوم

من هم خیلی دوست دارم در این مورد خبر کسب کنم – اگر کسی در خصوص پذیرش مرحله سوم سال ۹۵ خبری دارد لطفا به ما هم بگوید

محمد - نرم افزار
اردیبهشت ۳, ۱۳۹۶ ۹:۵۳ ب٫ظ

با پول شهریه دکتری آزاد راحت میشه تو شهرستان خونه خرید یا یک سوم هزینه خرید یک خونه معمولی تو تهران رو پرداخت کرد!
آخه چه خبره این همه شهریه؟

سارا م
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶ ۷:۵۵ ق٫ظ

دقیقا یک مشکل بزرگ شهریه هست. حتی ظرفیت شبانه ی دانشگاه های دولتی هم پر نمیشه چه برسه به آزاد

محمد
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶ ۱۰:۵۸ ق٫ظ

الان فردوسی که هزینه شبانشو تو همین سایت زده واسه انسانی میشه ۶۰ تا ۷۰ و واسه پایه ۷۰ تا ۸۰ و مهندسی ۸۰ تا ۹۰ میلیون. این پول درآمد حدود ۵ الی ۶ سال و حتی بیشتر خیلی از افراد تو همین جامعست

فرنود
اردیبهشت ۳, ۱۳۹۶ ۹:۲۱ ب٫ظ

به دلیل کمبود دانشیار و استادیار است ؛ نه داوطلب
وگرنه چیزى که زیاده و خیلى هم زیاده داوطلبه

محمد
اردیبهشت ۳, ۱۳۹۶ ۹:۰۷ ب٫ظ

این معنی اش این است که در خیلی از رشته شهرها دکتری آزاد نه تنها بدون کنکور شده بلکه کسی حاضر نیست بره ثبتنام کنه.

علی
اردیبهشت ۳, ۱۳۹۶ ۹:۰۴ ب٫ظ

جناب حسین زاده طبیعی است وقتی آزاد در رشته حسابداری در ۴۸ واحد با دو بار تکمیل و عناوین متعدد دیگر بیش از ۱۰۰۰ دانشجو پذیرش می کند این مساله کاملا طبیعی است.
در بیشتر رشته ها آزاد تا ده برابر و در بهترین حالت پنج برابر دیگر دانشگاه ها شامل روزانه، شبانه، پردیسها و پیام نور بعلاوه غیر انتفاعی ها دانشجوی دکتری پذیرش می کند.

...
اردیبهشت ۳, ۱۳۹۶ ۱۰:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  علی

دلیل اصلی این هست که شغل نیست، کسی نمیره.
داوطلب که زیاد هست.

امیرعلی
اردیبهشت ۳, ۱۳۹۶ ۱۱:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  علی

ولله من پارسال کلی تلاش کردم حتی شده به یک واحد ضعیف هم دردکتری آزاد بتونم راه پیداکنم. ولی تورشته ما روانشناسی که انفدر رقابت سنگین بود. حتی با اینکه نمره خوبی داشتم موفق نشدم .

علی
اردیبهشت ۳, ۱۳۹۶ ۹:۰۰ ب٫ظ

خوب خودشون میگن ۴۰ درصد یعنی نیمی از ظرفیتها کمبود داوطلب دارند این یعنی کسی حاضر نیست بره
ببینید چه بر سر دکتری آمده که کسی حاضر نیست بره.