طرح دغدغه‌های دانشجویان دکتری با سرپرست وزارت علوم

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

تعدادی از دانشجویان دوره دکتری دانشگاه‌های کشور در نشستی با سرپرست وزارت علوم مسائل و دغدغه‌های خود را در حوزه‌های مختلف آموزش عالی مطرح کردند.

به گزارش ایسنا، تعدادی از دانشجویان دوره دکتری “عضو کمپین مطالبات دکتری” در دیدار با دکتر سیدوهضیاء هاشمی سرپرست وزارت علوم نقدها، پیشنهادات و مطالبات خود را در عرصه‌های مختلف صنفی، آموزشی، فرهنگی و غیره، مطرح و خواستار توجه ویژه وزارت علوم به این خواسته‌ها شدند که ابهام در آینده شغلی، بی توجهی به دانشجویان دکتری در آزمون‌های استخدامی، ضعف ارتباط دانشگاه و صنعت، طولانی بودن دوره سربازی، مشکلات مالی، عدم حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشجویان، ضرورت تعهد اختیاری دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها، ظرفیت بالای پذیرش دانشجوی دکتری در برخی دانشگاه‌ها، اجرای قانون سنوات و غیره از مهم‌ترین مباحث مطرح شده از سوی دانشجویان در این نشست بود.

حدیثه شیرزادی، دانشجوی دکتری رشته شیمی دانشگاه شهید بهشتی در این جلسه به معرفی این کمپین پرداخت و اظهار کرد: بخش زیادی از مطالبات دانشجویان دوره دکتری درحوزه اختیارات وزارت علوم است و بخش دیگر نیز نیاز به کمک مجلس دارد که در این رابطه دیدارها و رایزنی‌هایی را با مسئولین و ۱۲۰ نماینده مجلس انجام دادیم”.

انتقاد از قطع پژوهانه دانشجویان دکتری

در ادامه نرگس حسامی، دانشجوی دکتری تغییرات آب و هوایی دانشگاه زنجان در زمینه کمک‌هزینه بلاعوض (حقوق ماهیانه) در جلسه گفت: همانطور که در جریان هستید دانشجویان دکتری در ابتدا باید تعهد تمام وقت به دانشگاه بدهند. همچنین خیلی از دانشگاه‌ها تعهد عدم اشتغال می‌گیرند به جهت اینکه دانشجو باید به صورت تمام وقت مشغول پژوهش باشد و بار علمی و پیشرفت علمی کشور بر دوش این قشر است، ولی لازمه آن یک حمایت حداکثری از این قشر است، این در حالی است که در حال حاضر فقط وامی برای دانشجویان دکتری در نظر گرفته شده است که در مقابل هزینه‌های (رساله، آنالیز و…) دانشجویان بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: شرایط فوق برای دانشجویان آموزش عالی در حالی است که دانشجویان وزارت بهداشت از همان بدو ورود حقوق دریافت می‌کنند. اما با وجود اینکه رشته‌های مشابهی در وزارت علوم و وزارت بهداشت وجود دارد که تفاوتی در دروس و پژوهش آنها نیست، اما دانشجویان این رشته در وزارت بهداشت دارای حقوق و دانشجویان همان رشته در وزارت علوم فاقد حقوق و پژوهانه هستند؛ البته از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ به دانشجویان دکتری پژوهانه‌ای تعلق می‌گرفت که آن هم قطع شد.

همچنین وحید لهرابیان، دانشجوی دکتری مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهیدبهشتی با تاکید بر اینکه بند فوق (کمک هزینه بلاعوض) نیاز مالی دانشجویان را برطرف نمی‌کند، افزود: حذف بخشنامه‌های سال ۹۶ و نیز افزودن تمام شرایط نظیر افزایش مبلغ وام صندوق رفاه، افزایش مدت تنفس و موکول کردن بازپرداخت وام به دوران پس از اشتغال و یا حداقل پنج سال پس از فارغ‌التحصیلی نمی‌توانند پاسخگوی رفع مشکلات دانشجویان باشند.

این دانشجو همچنین یادآور شد: با توجه به مشکلات مالی که دانشجویان دارند، متاسفانه با وام بسیار کوچک نمی‌توان زندگی کرد. بنابراین بهتر است وام صندوق رفاه که به صورت سه ماه یکبار پرداخت می‌شود، ماهانه شود و مبلغ آن از ۶۰۰ به ۸۰۰ هزار تومان برسد. همچنین در خصوص بازپرداخت وام نیز انتظار می‌رود که حتی‌الامکان تا موقع اشتغال این وام‌ها به تعویق بیفتد.

ضرورت تعهد اختیاری دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها

در ادامه این نشست، رحمانی، دانشجوی دکتری میکروبیولوژی دانشگاه تهران، توضیحاتی در مورد لحاظ کردن حق انتخاب دانشجوی دکتری در ارائه تعهد عدم اشتغال به دانشگاه و استفاده از خدمات ناشی از آن از جمله بشمار آوردن مدت زمان تحصیل به عنوان سابقه کار و فراهم کردن بیمه تامین اجتماعی یا عدم تعهد و پذیرش جلب رضایت استاد راهنما در جهت انجام کار پژوهشی در عین شاغل بودن ارائه کرد و گفت: در زمینه تعهد تمام وقت که دانشجویان دکتری به دانشگاه می‌دهند، در بعضی از دانشگاه‌ها حتی ساعت ورود و خروج باید ثبت شود، از این طریق امتیازی به دانشجویان تعلق می‌گیرد، بطوری‌که در سال‌های تحصیل به عنوان سابقه حساب می‌شود تا برای دانشجویان بیمه فراهم شود. از طرفی دیگر تعدادی از دانشجویان در خارج از دانشگاه شاغل هستند و تمایل به حضور تمام وقت ندارند، پس بهتر است تعهد اختیاری شود.

بسترهای مناسب تحصیل و پژوهش دانشجویان دکتری

همچنین، مجید طالبی، دانشجوی دکتری نانوفناوری دانشگاه شریف در مورد فراهم کردن بستر مناسب تحصیل و پژوهش با تلاش برای جذب منابع مالی مختص دانشجویان دکتری نیز گفت: تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت، ایجاد تفاهمنامه‌های همکاری میان دانشگاه، سایر ارگان‌ها و نهادها جهت استفاده بهینه از پایان‌نامه‌های دکتری در جهت اعتلای کشور از جمله این بسترها به شمار می‌رود.

نمی‌توان نیازهای دانشجویان را نادیده گرفت

وی همچنین در خصوص ایجاد طرح تدریس اجباری دانشجویان دکتری در دانشگاه‌های محل تحصیل و سیاست‌گذاری‌های لازم در جهت تعیین مبلغ حق‌الزحمه در شان دانشجویان دکتری بدون اعمال مالیات بر آن، نیز گفت: موردی که همیشه در ارتباط با دانشجویان دکتری وزارت علوم مطرح بوده، بحث کمبود بودجه است، ولی نمی‌توان نیازهای دانشجویان را نادیده گرفت. می‌توان در جهت بهتر شدن شرایط پژوهش و تحصیل از طریق جذب منابع مالی ارگان‌های دیگر زمینه‌سازی کرد.

ضرورت تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت

این دانشجوی دانشگاه شریف تاکید کرد: ایجاد ارتباط دانشگاه و صنعت از جمله راهکارهایی است که موجب می‌شود دانشگاه‌ها از تشریفات اداری به یک تشکیلات جذب سرمایه برای دانشگاه تبدیل شوند که بعد از یک دوره چند ساله بدون نیاز به یارانه‌های دولت خود دانشگاه بتواند درآمدهای لازم را برای تامین نیاز دانشجو دراختیار داشته باشد.

هزینه‌های سرسام آور تحصیل در دانشگاه

در ادامه سمیه پورمیدانی، دانشجوی دکتری شهید چمران اهواز در مورد مقرر کردن پرداخت یارانه خاص به دانشجویان و برآوردن نیازهای مقطعی آن‌ها، همانند تسهیلات خوابگاهی و… در ۴ فصل سال (همچون رفع هزینه‌های گزاف تابستان با توجه به تعهد چهار فصل دانشجویان) نیز تاکید کرد: چیزی که در اذهان عمومی مطرح می‌شود، این است که دانشجوی دکتری تحصیلاتش رایگان است. در کنار هزینه‌هایی که مطرح شد، اکثر دانشجوان دکتری از شهرهای غیر دانشگاه محل تحصیل خود هستند که دارای هزینه‌های گزاف خوابگاه، رفت و آمد و… هستند.

وی در ادامه گفت: متاسفانه هزینه خوابگاه بسیار بالا است و این هزینه در تابستان بیشتر می‌شود. همچنین دانشجویان بعد از سنوات غیرمجاز نمی‌توانند از امکانات دانشگاه استفاده کنند و باید هزینه‌های بیشتری را پرداخت کنند. همچنین دانشجویان هزینه‌های خوابگاه را هر ترم یا سالی یکبار پرداخت می‌کنند که بهتر است این هزینه‌ها به بعد از فارغ‌التحصیلی و به صورت اقساطی انجام شود.

اجرای سنوات برای دانشجویان غیرقانونی است

در ادامه فائزه خانلرزاده، دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهان در زمینه افزایش سنوات مجاز تحصیلی با توجه به الزام پذیرش مقالات علمی پژوهشی و ISI برای دفاع رساله دکتری و زمانبر بودن این فرآیند از سوی مجلات معتبر، یا برداشتن شرط مقاله و بازگرداندن شرایط ارزش‌گذاری پژوهش دوران دکتری به قبل (سنجه مقاله به دلیل نبود وزنه سنگین علمی جهت داوری در داخل کشور تعیین شد) به ارائه نظرات خود پرداخت و افزود: در دانشگاه‌ها هشت ترم و در بعضی دیگر ۹ ترم را به عنوان سنوات مجاز در نظر گرفته‌اند و بعد از آن به دانشجو جریمه تعلق می‌گیرد که میزان این جریمه از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است.

وی همچنین تاکید کرد: در بیشتر رشته‌ها بدون اینکه کم‌کاری از سوی دانشجو صورت بگیرد، بطور طبیعی مدت تحصیل ۶- ۵ سال طول می‌کشد. بنابراین قوانین بر اساس واقعیات نوشته نشده است و این یک تخلف پژوهشی است که در نتیجه آن دانشجو از همان بدو ورود این استرس را دارد که تحصیل خود را در سنوات مجاز به اتمام برساند که در نتیجه آن باعث می‌شود که از کمیت و کیفیت رساله کاسته شود.

کاهش بودجه‌های پژوهش در دانشگاه‌ها

در ادامه محسنی پارسا، دانشجوی دکتری تخصصی دامپزشکی با اشاره‌ به بحث جلوگیری از افزایش برنامه ظرفیت دانشجویان دکتری همه دانشگاه‌های کشور و توجه به نیازسنجی در پذیرش و نیز جلوگیری از رشد بی‌رویه، بی برنامه رشته‌های دانشگاه‌های معتبر،‌ عدم ارائه مجوز به دانشگاه‌های نامعتبر و بدون اعضای هیات علمی، اظهار کرد: در سال ۸۰ تحصیل کرده‌های بازار کار ۱۰ درصد و بیکاران تحصیلکرده نیز ۱۰ درصد بودند. سال ۹۰ نیز تحصیل‌کرده بازار کار ۲۰ درصد و بیکاران تحصیل‌کرده ۴۲ درصد شدند. در زمینه بودجه پژوهش نیز از قبل تا به امروز تغییری در میزان آن صورت نگرفته است و همان ۰.۴۷ درصد است.

پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه‌های کم توان متوقف شود

به گفته وی، افزایش برنامه دانشگاه‌ها از دیگر مشکلات آموزش عالی است که از سال ۸۴ تا سال ۹۴ تعداد دانشگاه‌ها رشد وحشتناک و بی‌برنامه‌ای را داشته است. پذیرش دانشجویان دکتری در حالی انجام می‌شود که دانشگاه‌های ما هیچ‌گونه امکاناتی ندارند و در عوض از دانشجو انتظار پژوهش و تحصیل را دارند. در حال حاضر اکثر ایده‌های دانشجویان به دلیل نبود بودجه رد می‌شود.

این دانشجو یادآور شد: لازم است دانشگاه‌هایی که امکاناتی ندارند، در پذیرش دانشجو توسط آنها بازنگری و در صورت عدم نیاز تعطیل شوند، لازم است رشد بی‌رویه دانشجویان نه فقط در دانشگاه‌های دولتی بلکه در دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و شبانه کاهش یابد. دانشگاه ارومیه با چه امکاناتی و با کدام بازار کار اقدام به پذیرش ۴۰۰ دانشجوی دکتری کرده است.

تشکیل کمپین صنفی دانشجویان دکتری

همچنین صفی پور، دانشجوی دکتری ایرانشناسی بنیاد ایرانشناسی در زمینه تعریف جایگاهی برای نماینده دانشجویان به عنوان مشاور وزیر علوم و همکاری در جهت ایجاد صنف متحد دانشجویان دکتری کشور گفت: در حال حاضر کمپینی تشکیل شده که به صورت مدنی پیگیر حل مشکلات دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دکتری است که لازم است این تشکیلات رسمی شود. در واقع کمپینی شکل گرفته و از دل این کمپین مشکلات دانشجویان مطرح شده است که بهتر است یک ساختار رسمی داشته باشد، چون دانشجویان دکتری بعد از گذراندن دوره‌های کارشناسی و ارشد در زمینه ساختارهای دانشگاه تجربه کسب کرده‌اند و بنابراین لازم است که تشکیلاتی رسمی در این زمینه شکل بگیرد.

ابهام در آینده شغلی دانشجویان

در ادامه نازنین باقری، دانشجوی دکتری شیمی دانشگاه مازندران تاکید کرد: یکسری کاستی‌های قانونی و مقرراتی در وزارت علوم وجود دارد که باعث می‌شود دانشجو آینده شغلی مشخصی نداشته باشد. تا به امروز این‌گونه بوده که دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه‌ها تدریس می‌کردند، ولی اکنون این ظرفیت اشباع شده است. بنابراین لازم است دانشگاه و صنعت در هم تنیده شوند و فاصله‌ها از بین برود.

وی تاکید کرد: متاسفانه صنایع به دلایلی تمایل به پذیرش دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دکتری ندارند از جمله اینکه دانشجوی دکتری فناورمحور کار نکرده و بیشتر به صورت تئوری کار کرده است. وزارت علوم باید بتواند این فاصله را کم کند.

جای خالی دانشجویان دکتری در آزمون‌های استخدامی

این دانشجو در ادامه خاطرنشان کرد: در آزمون‌های استخدامی، فارغ‌التحصیلان دکتری با وجود سال‌ها تلاش اولویتی ندارند. همچنین شرکت‌های پیشرو در عرصه تکنولوژی در سراسر دنیا یکسری مراکز تحقیقاتی را در دانشگاه‌ها تاسیس می‌کنند و قسمتی از بودجه سالانه خود را به این منظور اختصاص می‌دهند که لازم است این مورد نیز در ایران انجام شود. در دنیا اساتید و دانشجویانی که در این شرکتها مشغول به کار هستند، حقوق خود را از این شرکتها دریافت میک‌ نند که علاوه بر اشتغالزایی هزینه‌ای هم برای دانشگاه در پی ندارد. بنابراین بهتر است در ایران نیز سازمان‌های دولتی مراکزی را با خواست و هزینه خود تاسیس کنند.

ضروت کاهش طول مدت سربازی برای دانشجویان دکتری

در ادامه این نشست، بهروز آفاجانلو، دانشجوی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان در مورد کاهش مدت زمان خدمت سربازی برای فار غ‌التحصیلان دکتری یا گذراندن طر ح‌های پژوهشی در پژوهشکده‌ها صحبت  کرد و گفت: در مورد اوضاع آشفته سربازی فارغ‌التحصیلان دکتری، انتظار حذف سربازی را برای این قشر نداریم ولی می‌توان در این زمینه اقداماتی را انجام داد. یکی بحث مدت سربازی است که بین مدرک دیپلم و دکتری از این نظر فرقی نیست و آنگونه که باید در دوران سربازی از قابلیت‌های این قشر استفاده نمی‌شود.

اوضاع آشفته پروژه‌های کسر از خدمت

وی در ادامه تاکید کرد: مورد دیگر در خصوص پروژه‌های کسری از خدمت است که اوضاع آشفته‌ای دارد و کاملا سلیقه‌ای انجام می‌شود و برنامه منظمی ندارد و از تمام قابلیت‌های این قشر استفاده نمی‌شود. در این زمینه می‌توان با یکسری از پژوهشکده‌ها ارتباط گرفت و از قابلیتهای فارغ‌التحصیلان دکتری بهره برد که لازم است وزارت علوم در این زمینه فعالیتهایی را انجام دهد.

در پایان این نشست دکتر ضیا هاشمی، سرپرست وزارت علوم تاکید کرد: نقدها و پیشنهادهای دانشجویان در خصوص مسائل خود و مباحث کلان آموزش عالی کشور بسیار مغتنم است و مسئولان وزارت علوم، پاسخ به مطالبات دانشجویان را وظیفه خود می‌دانند.

وی با تاکید بر لزوم ارتباط هدفمند و نهادینه شده دانشجویان با مسئولان وزارت علوم اظهار کرد: دانشجویان برای انعکاس مسائل صنفی، آموزشی و تحصیلی خود از ظرفیت شورای صنفی دانشجویان که با حضور نمایندگان دانشجویان در سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تشکیل می‌شود، استفاده و این نهاد رسمی را تقویت کنند.

سرپرست وزارت علوم با استقبال از طرح مطالبات از سوی دانشجویان، گفت: تلاش می‌کنیم تا جایی که اختیارات قانونی و امکانات آموزش عالی اج ازه می‌دهد به این مطالبات پاسخ خواهیم داد، بنابراین پاسخ به برخی از مطالبات به زمان بیشتر و فراهم شدن برخی بسترهای قانونی و ساختاری نیاز دارد.

وی با اشاره به ضرورت استفاده بیشتر از ظرفیت دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در بخش‌های مختلف جامعه گفت: نیازمند برقراری پیوند بیشتری بین آموزش عالی و جامعه اعم از بخش‌های صنعت، اقتصاد و فرهنگ هستیم.

دکتر هاشمی با بیان اینکه ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان توسط وزارت علوم نیازمند قوانین و برنامه‌ریزی‌های دقیق است، تاکید کرد: در همین راستا رشد بی رویه پذیرش دانشجویان دکتری را در همه زیر نظام‌های آموزش عالی محدود کردیم، ولی به علت تقاضای اجتماعی بالا، محدودیت بیشتر در پذیرش دانشجویان دکتری به زمان و برنامه‌ریزی بیشتری نیاز دارد.

سرپرست وزارت علوم اظهار کرد: باید تمرکز اصلی دانشجویان دکتری بر آموزش، پژوهش و نوآوری باشد، ولی در کنار فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، از نگاه همدلانه، دلسوزانه و نقادانه دانشجویان دانشگاه‌ها به مسائل آموزش عالی استقبال می‌کنیم.

وی در پایان پیشنهاد کرد: کمیته‌ای سه نفره توسط دانشجویان دکتری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تشکیل شود تا با برقراری ارتباط و تشکیل جلسات با معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان، راهکارهای لازم را برای پاسخگویی به مطالبات خود به سرپرست وزارت علوم ارائه کنند.

بر اساس این گزارش، تسهیل پرداخت وام ویژه دکتری، حذف شهریه سنوات اضافی، افزایش بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها، اجرای طرح سربازی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری، پیشنهاد کاهش زمان سربازی فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری با هماهنگی مبادی ذی ربط قانونی و چاره‌اندیشی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها از مهمترین مطالبات دانشجویان مقطع تحصیلی دکتری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از سرپرست وزارت علوم در این دیدار بود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

25 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رویا
مهر ۲, ۱۳۹۶ ۶:۴۵ ب٫ظ

سلام به آقا رسول روزتون بخیر
چگونه میتونم از مجوز دکترا در رشته های مختلف دانشگاه آزاد اطلاعات دقیق پیدا کنم؟
من در رشته مدیریت دولتی در دانشگاه رودهن پذیرفته شدم و میخوام بدونم که برای این رشته مجوز دارند یا نه؟
و اینکه آیا حتما باید برای هر رشته دانشیار وجود داشته باشد؟
با تشکر

شبنم
مهر ۲, ۱۳۹۶ ۵:۳۱ ب٫ظ

سلام بچه ها.
از دوستان کسى علوم و تحقیقات ثبت نام کرده؟
من امروز مدارک رو آپلود کردم تو سایت. از دوستانى که ثبت نام کردن بعد چند روز تایید میشه و میتونیم شهریه بریزیم؟

م
مهر ۲, ۱۳۹۶ ۱:۴۸ ب٫ظ

دوستانی که فکر میکنن پذیرش بالا انجام شده پس چرا من با رتبه خوب و مصاحبه خوب مردود شدم متاسفم برای کسایی که قبول شدن و نگران قبولی دیگرانن کاش برای همدیگه هر چی خوب رو بخواهییم شاید برای خودمون هم خوبی بیاد این موارد فقط تو ایران متاسفانه

.....
مهر ۲, ۱۳۹۶ ۲:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  م

برای چی باید این همه پذیرش دکترا باشه و این همه حتی ارشد و کارشناسی وقتی یه فارغ‌التحصیل نمیره کارگری کنه یا به شغلای دیگه رو بیاره
جامعه بیش از این که به دکتر و مهندس نیاز داشته باشه به مشاغل دیگه احتیاج داره که فرد تحصیل کرده به خاطر تحصیلاتش حاضر نمیشه سراغ اون مشاغل بره و اینجور میشه که همه بیکار میشوند

ایری
مهر ۲, ۱۳۹۶ ۱۰:۰۶ ق٫ظ

با سلام هیات عالی جذب شورای انقلاب فرهنگی به تازگی لطف جدیدی به نسل بیچاره دهه ی شصت کرد و همه رو با کاهش سن متقاضیان جذب هیات علمی ارشد به ۳۰ سال و دکترا به ۴۰ سال حذف کرد این ظلم بدون هیچ عکس العملی نباید ادامه پیدا کنه ما سالها با توجه به قانون قبلی برنامه ریزی کردیم که دکترا تا ۴۵ سال میشد برای هیات علمی اقدام کرد

.......
مهر ۲, ۱۳۹۶ ۱۱:۲۲ ق٫ظ
پاسخ به  ایری

میلیون ها لایک!

حمیدرضا
مهر ۳, ۱۳۹۶ ۹:۲۴ ق٫ظ
پاسخ به  .......

لاااااااااااااااایک

دانشجوی دکتری فردوسی
شهریور ۲۹, ۱۳۹۶ ۵:۵۰ ب٫ظ

دانشجویان دکترا درخواستهای متعددی دارن ولی نیازها باید اولویت بندی بشه. از نظر من و بسیاری از دانشجویان دکترا اولین دغدغه پرداخت حقوق ماهیانه هست( و نه پرداخت وام و…). با رفع این نیاز حیاتی و اساسی بسیاری از مشکلات دیگه هم رفع میشه. خداییش کدام مسئول و یا حتی وزیری حاضره بدون دریافت حقوق تمام وقت در خدمت وزارت خانه و… باشه که از دانشجوی دکترا انتظار دارن. اول حقوق. نیازهای بعدی بعد از رفع مشکل اول گفته خواهد شد.

دکتری
شهریور ۲۸, ۱۳۹۶ ۱:۴۶ ب٫ظ

من دانشجو دکتری هستم وبخاطر هزینه ومخارج قادربه ادامه تحصیل نیستم.روز ب روز افت میکنم.چون تمام فکرم به تامین هزینه هست.

.....
مهر ۲, ۱۳۹۶ ۱۰:۴۰ ق٫ظ
پاسخ به  دکتری

روزانه که اینقدر هزینه نداره

دکتری
مهر ۲, ۱۳۹۶ ۱:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  .....

نداری وفقر نچشیدی.من رفت وامد هرهفته بخاطراینکه متاهلم.دویست تومان بدون درنظرگرفتن خوراک وخابگاه و…

.....
مهر ۲, ۱۳۹۶ ۳:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  دکتری

کاری به فقر و این حرفا نیست
الان یه بچه ابتدایی مدرسه دولتی هم هزینه تحصیل زیادی داره چه برسه به دانشجو دکترا
ولی این مخارج در برابر مخارج دانشگاه آزاد صفره
منم پدرم هزینه تحصیلم را می‌ده
یه کارمند سادست
منم دولتی می‌خونم اما منم مثل شما هزینه رفت و آمد و خوابگاه و بقیه
برادرم هم دانشجو هست تمام
ولی پدرم معتقده خدا هزینه های تحصیل منو برادرم را می‌رسونه و واقعا هم می‌رسونه
شما هم امیدتون به خدا باشه
همین که تونستیم دولتی تحصیل کنیم خودش روزی هزار بار شکر داره

دکتری
مهر ۳, ۱۳۹۶ ۵:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  .....

بنظرتون برای من وشوهرم که درامدی نداریم که خوراک مون تامین بشه چکاربایدکرد؟درس خوندن من جایزه؟ازطرفی نه من نه شوهرم پدر پولداری نداریم پشتمون وایسه…یا حداقل پولی بهمون قرض بده تاشوهرم کارکنه حتی دست فروشی…بامدرک ارشدش…امیدمون وام ازدواج بود ولی هشت ماهه ضامن پیدا نکردیم…چکارکنیم؟واقعا درس خوندن ورفت وامد من شرمندم میکنه همش قرض میاد رو شونه شوهرم تا ببینم بعد چهارپنج سال دیگه واسه من بامدرک دکتری کارپیدامیشه یانه….

دانشجوی دکتری از صنعتی اصفهان
شهریور ۲۷, ۱۳۹۶ ۱۲:۵۲ ب٫ظ

دانشجویان دکتری روزانه در تمام دنیا حقوق ماهیانه و شغل تضمین شده دارند. آیا برای ایران با توجه به نزدیک شدن به سال ۱۴۰۴ و کشور اول منطقه شدن نیاز نیست دانشجویان دکتری روزانه سریعا و خارج از نوبت تحت پوشش شغل و کار تضمین شده و بیمه قرار بگیرند تا کشور هر چه سریعتر به اهداف علمی خودش دست پیدا کند.

ممحمدرضا
شهریور ۲۷, ۱۳۹۶ ۱:۵۰ ب٫ظ

دکتری حرفه ای ها (پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی) که این وضعیت که شما میگین رو دارن، حتی بعد چند ترم برای طرح به بیمارستان ها معرفی میشوند و بعضی از بیمارستان های خصوصی بهشون حقوق ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومنی میده. (برادر کوچیک خودم ۲۱ سالشه و سال آخر داروسازی هست ماهی ۱۲ میلیون حقوشه) بعید میدونم برای رشته های وزارت علوم حتی در سطح دکتری تخصصی کاری کنند . تنها راهش اینه کنکور سراسری بدی و یکی از رشته های پزشکی و دارو دندون قبول شی

ناشناس
شهریور ۲۷, ۱۳۹۶ ۱۱:۰۷ ق٫ظ

چرا نماینده ای از طرف دانشجویان دکتری شبانه و پردیس جهت ارایه مشکلات این قضر از دانشجویان اظهار نظری نکرده است. مگر وزارت علوم باید بین دانشجویان شهریه پرداز و روزانه باید تفاوت بگذارد؟

دانشجوی دکتری
شهریور ۲۷, ۱۳۹۶ ۹:۳۰ ق٫ظ

حقوق ماهیانه و شغل مطالبه اصلی دانشجویان دکتری روزانه است. لطفا پیگیری کنید.

.....
شهریور ۲۶, ۱۳۹۶ ۱۰:۵۳ ب٫ظ

باید پذیرش دانشجو را از کارشناسی و ارشد کم کنند تا تقاضا برای دکترا کم بشه
وقتی هر کسی قصد تحصیل داشته باشه حتی بدون آزمون می‌تونه وارد دوره کارشناسی بشه و دانشگاه ها باز هم ظرفیت خالی دارند و بعدش به راحتی تو ارشد قبول میشند به خاطر ظرفیت بالای دانشگاه ها معلومه که تقاضا برای دکترا هم زیاده
سال گذشته یکی از دوستان من با درصد خیلی پایین درسی تونسته بود تو اون رشته قبول بشه اما تو دانشگاه از پس دروس برنیومد و مجبور به انصراف شد
تو دوران ارشد که امسال خیلی از قبول شده ها را می‌شناسم که حتی با رتبه های نجومی و درصدای پایین به خاطر ظرفیت بالا قبول شدند
اینها مسلما بعد از فارغ‌التحصیلی ارشد متقاضی دکترا میشوند
پس بهتره از ریشه حل بشه

حمید
شهریور ۲۷, ۱۳۹۶ ۸:۵۷ ق٫ظ
پاسخ به  .....

چرا باید کم کنند؟
چرا فکر می کنیم که افرادی که ارشد می گیرند، هیچ توانمندی ای جز رفتن برای دکتری ندارند؟
چرا به زاویه کاربردی رشته ها و کارآفرینی در هر رشته ای توجه نمی شود؟
چرا همه تنگ نظر هستند؟؟
چرا فکر می کنید تنها راه خوشبختی هیئت علمی است؟
من به عنوان فردی که امسال قبول شدم (با رتبه ۱۷) این را می گویم، که خوشحال تر می شدم که افراد بیشتری قبول شوند. چون رقیب من خودم هستم نه همکلاسی هایم…
امیدوارم با دید وسیع به همه چیز نگاه کنیم.

Saeed
شهریور ۲۷, ۱۳۹۶ ۱۱:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  حمید

دوست من، صحبت دید نیست، این کار اشتباه است که همه دکترا بگیرن، شما شرایطی که در کارشناسی رشته ها مهنذسی ایجاد شده ببین، برای کار فقط کسانی که پارتی دارن کار پیدا می کنن،

فیزیک
شهریور ۲۹, ۱۳۹۶ ۳:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  .....

یه فکری به حال دانشجویان دکتری آزاد بکنید

دکتری امیرکبیر
شهریور ۲۶, ۱۳۹۶ ۸:۱۸ ب٫ظ

حقوق ماهیانه در درجه اول
تضمین شغلی و بیمه در درجه دوم
این مطالبه اصلی ما است
خیلی خلاصه و مفید

محمدرضا
شهریور ۲۷, ۱۳۹۶ ۱:۵۵ ب٫ظ

اینها همه صرفا برای اینکه دکتری خوندین؟! والا من میگم هیچ دانشجو و فارغ التحصیل دکتری چه حرفه ای چه عمومی و چه تخصصی نباید حقوق جداگانه ای بگیره.

مهندس مکانیک
شهریور ۲۶, ۱۳۹۶ ۱۱:۴۹ ق٫ظ

دکتر هاشمی با بیان اینکه ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان توسط وزارت علوم نیازمند قوانین و برنامه‌ریزی‌های دقیق است، تاکید کرد: در همین راستا رشد بی رویه پذیرش دانشجویان دکتری را در همه زیر نظام‌های آموزش عالی محدود کردیم، ولی به علت تقاضای اجتماعی بالا، محدودیت بیشتر در پذیرش دانشجویان دکتری به زمان و برنامه‌ریزی بیشتری نیاز دارد.

محدود کردیییییید؟؟؟!!!!
جالبه تنها ۱۵۰نفر به خاطر بی قانونی در دانشگاه ارومیه جذب شدن، خبری که همین سایت هم منتر کرد و د سایت دانشگاه ارومیه هم امده و جمعا بالاتر از ۴۰۰ نفر دکتری تنها در ارومیه پذیرش شده اند،،، الان کم کردن اینه؟؟؟

دکتری 96 تهران
شهریور ۲۷, ۱۳۹۶ ۱۱:۱۲ ب٫ظ

اتفاقا اشتباه پیش آمده باعث عدالت شده چون همانطور که شنیده اید بعضی از دوستان با بهترین رتبه ها توسط بعضی دانشگاه ها از طریق همین حدنصابها حذف شده اند. حالا در مورد ارومیه این حدنصاب اعمال نشده و هر کی نمره بالاتر در مجموع آورده قبول شده.