طرح کاهش ظرفیت پذیرش دکتری در شورای گسترش وزارت علوم

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: بسیاری از نمایندگان مجلس خواهان تجدید نظر در ظرفیت و پذیرش دانشگاه‌ها هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایندگان کمپین مطالبات دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری با مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان و ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم دیدار کردند در این جلسه مباحث مطرح شده در جلسه مهرماه پیگیری شد.

یکی از نمایندگان دانشجویان دکتری در این جلسه به آمار بالای ظرفیت دانشجویان در دانشگاه ها اشاره کرد و خواستار کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو شد.

وی ادامه داد: درواقع تعداد کثیری از دانشجویان دکتری به دلیل ترس از جریمه انصراف در حال ادامه این مقطع هستند در حالیکه پس از ورود به این مقطع با مشکلات عظیم این دوره و مصائب بعد از آن آشنا شدند.

صدیقی دراین خصوص توضیح داد: این مباحث را در جلسات آموزشی مطرح می کنیم، چون ظرفیت ها ابتدا در شورای گسترش مطرح شده و پس از تایید دانشگاه به سازمان سنجش فرستاده می شود. بنابراین پیشنهاد من کاهش ظرفیت پذیرش با شیب ملایم است بدون اینکه مشکلات اجتماعی ایجاد کند .

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: در جلسه ای که هفته گذشته در وزارتخانه برگزار شد، بسیاری از نمایندگان مجلس خواهان تجدید نظر در ظرفیت و پذیرش دانشگاه‌ها شدند.

وی افزود: بنابراین با سیاست کلی موافق هستیم اما اینکه این کاهش ظرفیت به عنوان مثال ۲۰ درصدی تا چه حد به طور کمی قابل اجرا باشد باید در جلسات آموزشی تعیین ظرفیت ها در دفترچه انتخاب رشته مورد بررسی قرار بگیرد .

ثبت‌نام
باخبرم کن!

71 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
pegah
دی ۹, ۱۳۹۶ ۱۱:۰۶ ق٫ظ

سلام، وقت به خیر
پس نتایج تکمیل ظرفیت کی اعلام میشه؟ ترم جدید هم که داره شروع میشه؟؟!!

فرانک
آذر ۲۸, ۱۳۹۶ ۲:۰۰ ب٫ظ

واقعا جای تاسف داره با این تصمیماتتون، که شور و شوق دانشجو برای یادگیری علم به بازی میگیرید. من فقط علاقه به کار پژوهشی و نوشتن مقاله دارم و اشنا شدن با اساتید جدید نه هیات علمی… وقتی وارد مقطع بالاتر میشیم علم و سواد هم بیشتر میشود . اینرو توجه داشته باشید همه علاقه به یادگیری دارند و اگر هدفتون بی سواد و غیر فعال کردن علم دانشجو که هیچ. ریش و قیچی دست شماهاست. به جای اینکه دکتری کاهش بدید بهتره دانشگاهها را پژوهش محور رایگان کنید نه صرفا آموزش محور، اساتید هر رشته برای ان رشته بیاوریدمثلا نه استاد جنگلداری برای رشته فضای سبز…..و و و و و بهتره این موارد که علم کشور بیشتر میکنه تمرکز کنید نه کاهش دکتری.

به جغرافیای شهری
آذر ۲۵, ۱۳۹۶ ۲:۰۹ ق٫ظ

شما دانشجوی پردیس دانشگاه تهران هستی نه روزانه تهران

فرشاد
آذر ۱۹, ۱۳۹۶ ۰:۱۷ ق٫ظ

مخالفم

طاها
آذر ۱۸, ۱۳۹۶ ۳:۴۹ ب٫ظ

سلام دوستان. من اولین سالی هست که کنکور میدم . یکی از دوستانم پارسال دعوت به مصاحبه شد و میگفت دو گروه از اساتید ارزیابی میکنن. گروه اول که در اتاق جداگانه ای هستن مقالات رو بررسی میکنن و گروه دوم استاتیدی که مصاحبه میکنن. میخواستم بدونم همینطوره که دوستم گفته یا فقط یه گروه استهد هستن که هر دو کهر رو انحام میدن ؟؟؟ ممنون

نسیم
آذر ۱۸, ۱۳۹۶ ۱۰:۵۳ ق٫ظ

چرا وقتی علاقمند هست کاهش!!! میشه از فارغ التحصلان در امر پژوهش استفاده کرد

Masi
آذر ۱۷, ۱۳۹۶ ۱۱:۱۵ ق٫ظ

سلام دوستان کسی اطلاع داره جواب تکمیل ظرفیت دکتری ۹۶ کی میاد؟

علی از ماهشهر
آذر ۱۶, ۱۳۹۶ ۹:۴۰ ب٫ظ

و اما به همه دوستان و عزیزانی که در حال تحصیل در مقطع دکتری هستند توصیه می کنم به جای نگرانی از آینده و تلاش در جهت کاهش و یا حذف رقبای آینده با تلاش و کوشش بیشتر سطح توانایی خود را افزایش دهند. بدیهی است در هر استخدام و پذیرشی کسانی که یک سر و گردن از بقیه بالاتر هستند شانس بیشتری دارند و در شرایط عادلانه حق تقدم با این عزیزان است و جای نگرانی نیست.

علی از ماهشهر
آذر ۱۶, ۱۳۹۶ ۹:۲۴ ب٫ظ

کاهش ظرفیت چاره ی کار نیست زیرا با توجه به آنبوه داوطلبان در حال حاضر حداکثر ۱۵-۱۰ در صد آنان در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی پذیرش میشوند و مابقی پشت درهای دانشگاه می مانند و عده قابل توجهی نیز برای ادامه تحصیل آواره کشورهای دیگر میشوند و یا به آمار فرار مغزها اضافه میشوند یا پس از بازگشت به آمار دکتری بیکار که هردو بسیار درد آور است.لذا به نظر میرسد چاره کار کاهش ظرفیت دکتری نیست و این کار بنوعی پاک کردن صورت مسئله است.و دراین راستا ضمن ضرورت بررسی و مطالعه بیشتر پیشنهاد های ریژ قابل تأمل است ۱- مطالعه و عارضه یابی دقیق پیامدهای کاهش و افزایش ظرفیت پذیرش دکتری ۲-نیاز سنجی آموزشی و هدایت افراد در جهت تحصیل در رشته هایی که نیاز آینده کشور است ۳- برنامه ریزی جهت اشتغال فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلی پایین تر۴- ترویج و توسعه شیوه پژوهش محور مبتنی بر نیاز واقعی کشور۵- تقویت و ارتقای سطح علمی دانشگاه ها در همه مقاطع تحصیلی۶- بررسی علمی و تعیین حداقل تراز علمی مورد نیاز برای تحصیل در دکتری برای همه دانشگاه های دولتی و غیردولتی

علی
آذر ۱۶, ۱۳۹۶ ۸:۴۳ ب٫ظ

جای بسی تآسف است که در کشور ما برای بسیاری از تصمیم گیری ها شیوه علمی و راهبردی دراز مدتی وجود ندارد و تصمیمات عمدتا” یا اهداف و سلائق شخصی و بدون تحقیق و بررسی علمی و همه جانبه اتخاذ میشود و حاصل چنین تصمیماتی چیزی جز فرصت سوزی و اتلاف هزینه نیست.درست چند سال پیش بود که نمایندگان و دیگر تصمیم گیرندگان برای جلو گیری از خروج مغزها ، خروج ارز و آواره شدن جوانان توسعه کمی و افزایش پذیرش را تشویق و حمایت میکردند.حال عکس آن را تجویز میکنند حال آن که شرایط با توجه به افزایش افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد بسیار بیشتر از گذشته شده است. لذا توصیه میشود این بار با تحمل و مطالعه بیشتری در این خصوص تصمیم گرفته شود.

sajad
آذر ۱۶, ۱۳۹۶ ۷:۳۶ ب٫ظ

رشته ما روزانه کلا ۱۲ نفر میخواد شبانه و پردیس هم ۱۲ نفر.اگه قراره از این کمتر بشه دیگه کلا دکتری این رشته و بردارن خلاص.

مرضیه
آذر ۱۶, ۱۳۹۶ ۶:۲۲ ب٫ظ

سلام دوستان ببرا اقزایش طرفیت کجا باید اعتراض کنیم امسال هم کلی ظرفیت ها پایین اومده بود ما که میخایم ادامه بدیم مگه جز ادامه تحسصیل چیزی خواستیم که میخان ظرفیت هم کاههش بدن فقط میخایم درس بخونیم

رامین
آذر ۱۶, ۱۳۹۶ ۶:۲۰ ب٫ظ

سلام دانشگاه آزاد خرج و مخارجش رو از شهریه دانشجو در میاره با کاهش ظرفیت فقط دانشگاه آزاد نابود میشه الان اکثر واحدها زیان ده شدن

هستی
آذر ۱۶, ۱۳۹۶ ۵:۴۳ ب٫ظ

آخه مگه دوره ی دکترا چندنفرمیگیرین که همونم میخواین کم کنید..؟؟؟؟پارسال رشته حقوق جزاهردانشگاه۵نفرمیخواست الان چطوری اینومیخواین کم کنید..؟؟؟همین کارهارومیکنید بچه هامیرن خارج ازکشوردیگه

علی
آذر ۱۶, ۱۳۹۶ ۵:۲۵ ب٫ظ

من فقط می خواهم دکتری را برای کارم بخوانم اکنون مشغول به کار هستم هیچ علاقه ای به عضو هیات علمی شدن یا استاد شدن ندارم و میخواهم با افزایش دانش خود مشکلاتی که در سیستم اداری کارم هست برطرف کنم از نظر علمی نیز خوب هستم لطفا مصاحبه حذف شود و فقط نمره آزمون کتبی باشد

علوم سیاسی
آذر ۱۶, ۱۳۹۶ ۵:۲۰ ب٫ظ

باید پردیس های دانشگاههای دولتی حذف بشه. طرف با رتبه های نجومی تو پردیس ها قبول میشه. و همچنین ظرفیت دانشگاه ازاد به یک سوم کاهش پیدا کنه. ولی ظرفیت روزانه ها لازم نیست کاهش پیدا کنه. چون تاحدودی کیفیت دوره های روزانه قابل قبول هست.

مریم
آذر ۱۶, ۱۳۹۶ ۵:۰۶ ب٫ظ

اگر می خواهید در دکتری عدالت باشد لطفا مصاحبه را حذف کنید و فقط آزمون کتبی باشد تا شایسته سالاری شود تا جلوی پارتی بازی گرفته شود و صدرصد نمره آزمون کتبی باشد آن وقت ببینید آنهایی که ادعاکاهش ظرفیت میکنند حرف خود را پس میگیرند در مصاحبه ها خیلی پارتی بازی می شود

ساسان
آذر ۱۶, ۱۳۹۶ ۵:۰۵ ب٫ظ

قرار نیست که در ایران هر کسی ارشد و‌ دکترا بگیرد ، که اگر اینطور بشود دیگر مشاغلی مثل جوشکار و بنای ساختمان و کارمند دفتری و مشاغل دیگر کاملا محو میشود و‌ آنوقت همه میگن چون ارشد و‌ دکترا داریم میخواهیم رییس یا مدیر باشیم و اگر جلوی پذیرش بی رویه و لجام گسیخته ارشد و‌ دکترا گرفته نشود شیرازه سازمانها و‌شرکتهای ایرانی میپاشد و‌ سنگ روی سنگ بند نمیشود . من موافق با کنکور سازمان سنجش و کاهش ظرفیت در ارشد و‌ دکترا هستم .

زهرا
آذر ۲۱, ۱۳۹۶ ۲:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  ساسان

سلام دوست گرامی
کاهش ظرفیت چاره کار نیست چون در این صورت رقابت فوق العاده وحشتناکی ایجاد می شود و در این میان یکسری موسسات سود سرشاری بدست می آورند. چاره کار بها و ارزش دادن به تمام مشاغل است تا هرکس مطابق علاقه و استعداد راه تحصیل را ادامه دهد نه برای رسیدن به جایگاه اجتماعی بالاتر و کار.
دوست عزیز برای حل مشکل باید تمام جوانب را سنجید نه منافع شخصی

سلام
آذر ۱۶, ۱۳۹۶ ۵:۰۱ ب٫ظ

کاهش ظرفیت منطقی نیست کیفیت باید بالا بره

مرضیه
آذر ۱۶, ۱۳۹۶ ۵:۰۰ ب٫ظ

سلام کاش اعتراض بزنیم مگه ظرفیت چقده که میخان کاهش بدن؟

مرضیه
آذر ۱۶, ۱۳۹۶ ۴:۵۰ ب٫ظ

سلام دوستان چرا ظرفیت و کاهش بدن؟بودجه مملکت باید خرج همین موارد بشه

ج
آذر ۱۶, ۱۳۹۶ ۴:۲۸ ب٫ظ

وقتی نامی از دکتری برده میشه فقط هیئت علمی شدن در ذهن ها خطور میکنه در صورتی که این طور نیست. افرادی هستند که مشغول کارند چه در نهادهای دولتی و چه یا خصوصی و علاقه دارند ادامه تحصیل دهند و اطلاعات خود را در آن رشته افزایش دهند و دوست ندارند که عضو هیئت شوند بنابراین لزومی نداره ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری کاهش پیدا کنه.فقط مصاحبه راحذف کنند تا جلوی پارتی بازی گرفته بشه.

شقایق
آذر ۱۶, ۱۳۹۶ ۴:۱۰ ب٫ظ

بجای این حرفها لطفا به فکر افزایش کیفیت اموزش باشید.

مهران
آذر ۱۶, ۱۳۹۶ ۴:۰۶ ب٫ظ

رشته ی من توو کل ایران ۱۵ نفر سراسری و آزاد میگیره. پنج تا دانشگاه تهران ۵ نفر شهید بهشتی و ۵ نفر هم علوم و تحقیقات. یعنی از این هم کمترش میخوایید کنید ؟؟؟؟؟؟ کنکورها رو ادغام کردید به نظرتون کافی نیست ؟؟؟؟ اینجوری فقط باعث میشید اکثرا برن دانشگاههای خارج از کشور و این یعنی ارز مملکت خارج میشه.

سحر
آذر ۱۶, ۱۳۹۶ ۵:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  مهران

احتمالا توی بعضی رشته ها کاهش می دهند نه همه

حمید
آذر ۱۳, ۱۳۹۶ ۲:۳۰ ب٫ظ

فراموش نکنیم یکی از اصلی ترین راهها برای ییشرفت و توسعه علمی کشورهمین دورههای دکتری است .هیچ کشور پیشرفته ای نیست که به فکر کاهش ظرفیت دوره دکتری باشد بلکه ازدانشجویان خارجی را جذب میکنند حتی بورسیه هم میکنند تا کمک توسغه کشور خود باشند اما در کشور ما به جای انطباق تحقیقات با نیازهای ملی و ..می آییم صورت مساله را پاک میکنیم ما بودجه تحقیقاتمون نسبت به کل بودجه ملی مان بعضا یک دهم کشورهای پیشرفته صنعتی و علمی هم نیست….
برخی کشور های پیشرفته نیمی از فارغ التحصیلان دکتری در پژوهش مشغول بکار می شوند در کشور ما چطور ؟ راهکار های متنوعی در حل موضوع هست…
بیاییم “کمی به مساله فکر کنیم”, “نه اینکه صورت مساله را پاک کنیم”.

........................ به جغرافیا
آذر ۱۱, ۱۳۹۶ ۲:۴۴ ب٫ظ

آموزش رایگان نباید به معدل ونوع دانشگاه ارایه بشه. بلکه به تلاش کوشش فرد، کار گروهی وحل مسله کشور باید اهمیت داد. نه معدل و نوع دانشگاه

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
آذر ۱۱, ۱۳۹۶ ۴:۱۹ ب٫ظ

با یک آزمون نیمه متمرکز تستی که همه مجازند و یک مصاحبه صوری نمیشه دانشجوی برتر انتخاب کرد-بلکه دانشجوی برتر در طی دوره آموزشی با ارائه در کلاس-ابتکارات -پیشنهادات-اختراعات-طرح جدید علمی-کنفرانس-همایش علمی-کار گروهی-ارزشیابی علمی و تحصیلی-کسب نمره بالا در امتحانات دروس-و مشاهده مستقیم استاد و سایر دانشجویان کلاس-مقالات به روز شده -میتوان گفت فلان دانشجو برتر است و استحقاق کمک مالی و یا رایگان محسوب نمودن هزینه های تحصیلی را دارد.مثلا الان در دانشگاه تهران فرصت مطالعاتی خارج از کشور در دانشگاه زوریخ سویس برای همه دوره ها روزانه-شبانه و پردیس دانشگاه تهران امکان پذیر است-یک دانشجوی پردیس ممکن است شرایط بورس دانشگاه در خارج از کشور را بیشتر داشته باشد تا روزانه-به هر حال ملاک تایید علمی و کسب شرایط علمی لازم توسط دانشجو است تا بورسیه دانشگاه بدون توجه به نوع دوره اعمال گردد و تا مبلغ ۳۰میلیون تومان نیز توسط دانشگاه مبدا و مقصد به حساب دانشجو واریز می گردد.نوع دوره ملاک نیست.

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
آذر ۱۱, ۱۳۹۶ ۴:۱۹ ب٫ظ

برادر من خودم دانشجو روزانه دانشگاه تهرانم

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
آذر ۱۱, ۱۳۹۶ ۱:۲۸ ب٫ظ

به نظر من دانشگاههای سراسری باید به یک شیوه شهریه پردازی و در یک دوره روزانه دانشجو پذیرش کنند-آموزش رایگان هم مخصوص کسانی باشد که پس از پذیرش در دانشگاهها نفرات برتر و معدل بالای ۱۸ داشته باشند.-پذیرش دکتری در دانشگاه پیام نور هم حذف گردد. و در دانشگاههای غیر انتفاعی هم محدودتر گردد.و در دانشگاه آزاد اسلامی هم ظرفیت کل پذیرش به نصف دانشگاههای سراسری برسد.

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
آذر ۱۱, ۱۳۹۶ ۱۲:۵۳ ب٫ظ

ظرفیت دوره پردیس خودگردان به تناسب ظرفیت دوره روزانه افزایش و کاهش پیدا می کند.مثلا اگه در رشته شیمی کاربردی در دوره روزانه یک دانشگاه مادر سراسری ۴ نفر پذیرش می گردد در دوره پردیس همان دانشگاه مادر سراسری هم ۴نفر پذیرش می شود.دوره شبانه هم در حال حذف است

ندا
آذر ۱۱, ۱۳۹۶ ۱۱:۰۶ ق٫ظ

تمامی تصمیمات عجولانه و بدون کارشناسی است. ظرفیت باید با توجه به نیازدر هر دانشگاهی مشخص بشه. این عزیزان امسال ظرفیت رو کاهش میدن البته در روزانه!! و بعد دانشگاه ازاد و پردیسها ظرفیتشون دو برابر میشه!

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
آذر ۱۱, ۱۳۹۶ ۱۲:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  ندا

ظرفیت دانشگاههای دولتی-پیام نور و غیر انتفاعی محدود است .همه دوره های دانشگاه سراسری اعم از روزانه-شبانه-پردیس- و حتی دانشگاههای غیرانتفاعی و پیام نور در یک رشته مثلا ۷۰ نفر است ولی دانشگاه آزاد در همان رشته به تنهایی ۱۲۰نفر میگیره!!!!!!!!!

k.z
آذر ۱۱, ۱۳۹۶ ۹:۰۸ ق٫ظ

موافق واسه دانشگاه ازاد هستم.ولی دولتی خیر.اونایی که پول دارن میتونن در دانشگاه ازاد یا برن خارج و راحتر مدرک بگیرن

امیر
آذر ۱۱, ۱۳۹۶ ۵:۲۳ ق٫ظ

میروند هند میخونند

دکتری 97
آذر ۱۱, ۱۳۹۶ ۱:۴۵ ق٫ظ

موافقم باید کاهش پیدا کنه تا اعتبار حفظ بشه

باران
آذر ۱۰, ۱۳۹۶ ۱۰:۴۱ ب٫ظ

بابا بشه مثل سابق که کنکوری نبود. اوضاع هم خیلی خوب بود من خودم موقعی ارشد بودم می دیدم که چقد ظرفیت پایین بود یه سال در میان دانشجوی دکترا میگرفتند اونم دو نفر و دکترای قبل ۹۰ برا خودش ارج و قربی داشت

........................ به سپهر
آذر ۱۰, ۱۳۹۶ ۹:۴۰ ب٫ظ

انچیزی که من پیش بینی میکردم درسال ۹۵ و ۹۶ مجوزهای دکترا بوده. که رغم خورد. همین مجوز دادن به گروه ها و دانشگاه های مختلف در دانشگاه دولتی به چه معناست؟؟؟ اصلا با سالهای قبل ۹۰ قابل مقایسه نیست. البته بنظرم طبیعی است. الان لیسانس تحصیلات دوره متوسطه کشور ایران است. این افزایش ظرفیت ها و دادن مجوزها امر طبیعی است چون اساتید ارتقا گزفتن و باز خواهند گرفت. اساتید هم ارتقا میگیرند دنبال جذب ذلنشجو در مقاطع بالاتر هستند. نه اینکه در همان مقطع دانشجو بگیرند. از سوی دیگر این را درنظر بگیرید دانشجودر مقطع کارشناسی و ارشد روند روبه کاهشی است. ظرفیت تو این دو مقطع خیلی بالارفته. فقط گزینه مقطع دکترا می مانه البته این مقطع هم در یک دوره زمانی جذابیت داره. البته جذابیت ادامه تحصیل روند کاهشی داره.کاهش ظرفیت ها زمانی رخ میدهندنزدیک دو دهه دیگه اساتید محترم بازنشست بشوند به امید خدا .سپس ما شاهد تغیر شرایط وبرنامه ریزی نوین خواهیم بود

متقاضی دکترا
آذر ۱۰, ۱۳۹۶ ۱۲:۰۱ ب٫ظ

یکی میاد ظرفیت رو افزایش میده یکی دیگه کاهش ،یکی میاد آزمون رو تجمیع می کنه یکی دیگه تفکیک ،
ظرفیت دکترا می بایست اولا براساس نیازسنجی کشور تعیین بشه دوما افراد دارای استعداد بیشتر در اولویت باشند ،سوما باید فکری به حال مدارک دکترای خارج رفته بشه که هرسال درحال افزایشه نه فقط کاهش ظرفیت
به نظر بنده بهترین راهکار افزایش ظرفیت پذیرش با سختگیری بیشتر جوابگوی این معضله
شادوپیروز وموفق در پناه خداوند

محمد
آذر ۱۰, ۱۳۹۶ ۳:۱۸ ب٫ظ

در حال حاضر عملأ قبولی در دکتری آزاد بدون کنکور است
و سختگیری در زمان تحصیل هم یم شعار است که حداقل در کشور ما زیاد جوابگو نیست
به نظر من بایستی ظرفیتها به یکدهم حال حاضر برسه که حداقل افرادی که هوش متوسط به بالا دارند در دکتری پذیرش شوند

عمران سازه
آذر ۱۱, ۱۳۹۶ ۰:۳۰ ق٫ظ
پاسخ به  محمد

دوست عزیز چرا اطلاعات خلاف حقیقت میدین؟
بنده خودم امسال با میانگین ۱۶ درصد و دو تا مقاله و مدرک زبان حتی در دانشگاه ازاد قبول نشدم حالا شما چه طور به این نتیجه رسیدین که دانشگاه ازاد دکتریش بدون کنکوره واقعا جالب هستش

........................
آذر ۱۰, ۱۳۹۶ ۸:۳۱ ق٫ظ

سلام نگران کاهش ظرفیت نباشید. چون گروه های مختلف ارتقا می گیرند و دنبال مجوز دکترا هستند ودانشچو بیشتر می گیرند. دانشجو کارشناسی خیلی کم شده باید موظفی ساعاتی خودشون را اساتید پرکنند. اینها در حد حرف است درست تحلیل کنید. الان تمام دانشگاه های دنبال مجوز دکترا هستند تا هم حقوق اساتید افزایش یابد. هم براشون برند است دانشجو دکترا داشتن. برخی ازدانشگاه تازه دانشجو دکترا مجوز گرفتن. حرف من را بیاد داشته باشید. ظرفیت پذیرش دکترا رو به افزایش است.بخاطر دلایل که در بالا گفتم. کاهش در حد حرف است. تو این چند ساله اخیر ببنید چقد مجوز صادر برای دکترا. رشته من همه استان های کشور الان دکترا داره درصورتی دهه ۸۰ دانشگاهی کمی رشته من را داشت.

علی
آذر ۱۰, ۱۳۹۶ ۱۲:۳۴ ب٫ظ

نگرانیم
من خودم هنوز دکتری قبول نشدم و شاید اصلا سر جلسه امتحان هم نروم چون آنقدر در ۵ سال گذشته دانشگاه آزاد دانشجو دکتری گرفته که اگر تا سی سال دیگر هم دانشجو دکتری نگیره کل بازار را اشباع کرده است.

سحر
آذر ۱۶, ۱۳۹۶ ۵:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  علی

شما اعلام دانشگاه آزاد را دیدید – در صورتی که نصف کسانیکه قبول می شوند به خاطر شهریه دانشگاه نمی روند

سپهر
آذر ۱۰, ۱۳۹۶ ۷:۲۹ ب٫ظ

اما من فک می کنم اشتباه می کنید چون همین الان بعضی دانشگاه ها در حال کاهش ظرفیتشان هستند.

........................ به سپهر
آذر ۱۰, ۱۳۹۶ ۹:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  سپهر

می تونید الان دفترچه دانشگاه ازاد و دولتی را در سال ۹۶ ببنید. و اینکه ایا شما میزان ساعات موظفی اساتید را درنظر بگیرید. همچنین استادیارهای که بیش از ۱۰ سال از سابقه شون می گذرد. دنبال دانشیاری هستند هم باعث افزایش حقوق میشه و می تونند دانشجو دکترا بگیرند. شدنی نیست هم ارتقا گرفتن اساتید و افزایش حقوق شون و کاهش دانشجو دکترا. با این شرایطی که در مقطع ارشد و کارشناسی هست. الان تو مقطع ارشد افراد چندین گزینه برای قبولی دارند. حتی در مقطع دکترا هم افراد حق انتخاب دارند. منتهی حق انتخاب به این صورت که راه نزدیک و کدام دانشگاه بخوانند. مانند گذشته دیگر نیست تحصیلات در ایران. می شه با فشار وسختی کمتر مدرک دکترا گرفت. اساتید بایدساعت موظفی شون را پر کنند. بهترین گزینه شون مقطع دکترا است. حالا بخشی روزانه یا شبانه یا پردیس (باتوجه به کاهش دوره کارشناسی و دوره کوتاه کارشنارسی ارشد). دانشگاه ازاد هم شرایط خودشو را داره. امروز کمتر کسی مشکل ادامه تحصیلی را داره اگر قصدش صرفا مدرک گرفتن است وبه چیز دیگه ای فکر نمیکنه. شرایط برای افرادی که مدرک می خواهند مساعد است. می توانید ظرفیت پذیرش ۹۶ را با سالهای قبل رصد کنید. دانشگاه های که مجوز بگیرند کاهش طرفیت نمیدن چون اساتید بیشتری دارند ارتقا میگرند

علی
آذر ۱۰, ۱۳۹۶ ۱۱:۰۲ ب٫ظ

این چه منطقیه اساتید وظیفه اصلی شون تربیت دانشجو در همه مقاطع است.
کم نیستند اساتیدی در دانشگاه های دولتی که با رتبه استاد تمامی در حال تدریس کارشناسی ارشد و حتی کارشناسی هستند.

........................ به علی
آذر ۱۰, ۱۳۹۶ ۱۱:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  علی

منطق اش اینکه ببنید حال وروز دانتشگاه ها چطور است. بودجه بندی شون را بررسی کنید. وببنید چند ساعت اساتید موظفی دارند. تعداد دانشجوها در مقاطع مختلف چگونه است. اینها رو بررسی کنید بعد به نتیجه و منطق اش می رسید. شما مثل اینکه فقط تو کار مطالعه کتاب هستید. علاوه برمطالعه کتاب، بررسی و تحلیل دانشگاه ها هم خیلی تو تصمیم میتونه به شما کمک کنه. البته برخی افراد طالب صرف مدرک هستند. هدف شون صرف مدرک گرفتن است. همه مانند هم نیستن.

مینو
آذر ۱۱, ۱۳۹۶ ۸:۲۶ ق٫ظ

این طور که شما می فرمایید نیست. در دانشگاه های برتر اساتید به دنبال پر کردن موظفی نیستند، بلکه حال و حوصله دانشجوی ضعیف را ندارند و چون سطح علمی دانشجویان دکترا به نسبت سال های قبل به شدت افت کرده، خبر موثق دارم که در بعضی رشته ها در دانشگاه تهران به دنبال کم کردن ظرفیت هستند.

حمید
آذر ۱۰, ۱۳۹۶ ۸:۲۲ ق٫ظ

کاهش ظرفیت مساوی است با سیل جمعیتی که به هند و مالزی و… می‌روند برای گرفتن مدرک. کسی که دنبال مدرک است بی‌خیال نمی‌شود.
لطفا مشکلاتی که هست، مثل بیکاری و… را از طریق صحیحش حل کنید، خروج ارز خودش ایجاد بیکاری مضاعف می‌کند.
لطفا طرح بدون پشتوانه فکری ارائه ندهید.

علی به حمید
آذر ۱۰, ۱۳۹۶ ۱۲:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  حمید

رفتن تعداد معدودی به هند و مالزی بهتر از اینه که هیچ ابرویی برای آخرین مدرک کشور نمانه و تمام انگیزه ها جوانان برای تلاش برای رفتن به مدرک بالاتر نابود بشه.
درضمن مدرک گرفتن خیلی از این دانشگاه ها مورد تایید وزارت علوم نیست و این یعنی اینکه فقط به نظر خودش مدرک داره

حمید
آذر ۱۱, ۱۳۹۶ ۸:۴۶ ق٫ظ
پاسخ به  علی به حمید

اصلاً تعداد معدود نیست، شما در شهرهایی مثل میسور (هند) مشکل زبان ندارید، چون بسیاری از هموطنانمان آنجا هستند و از این دست دانشگاه ها بسیار است.
در ضمن کسی که برای گرفتن مدرک به کشورهایی مثل هند می رود، یعنی برایش مهم نیست تا عضو هیئت علمی بشود یا خواستار سمتی ویژه باشد. و این دقیقاً یعنی هند با یک دانشگاه در یک شهرستان دور برایشان یکی است.
البته آبروی مدرک بحث جداگانه ای است …

سارا
آذر ۱۶, ۱۳۹۶ ۵:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  حمید

البته تحصیل در مالزی ارزانتر از تحصیل در دانشگاه آزاد است

م
آذر ۱۰, ۱۳۹۶ ۵:۵۲ ق٫ظ

متاسفانه هیچ چیز از روی برنامه ریزی و با مدیریت در جامعه ما انجام نمیشه!! یک نفر یک سلیقه ای داره و بدون کار کارشناسی می خواد که اون رو به هر طریقی حتی اگر غلط هم باشه اجرا کنه!! آخه عزیزان دل کاهش ظرفیت مقطع دکترا که فله ای و دستوری نمیشه که؟! اگر واقعا با کار کارشناسی شده قرار بر کاهش ظرفیت باشه ابتدا باید از کارشناسی و بعد کارشناسی ارشد و در آخر از دکترا شروع کنید. آخه این سیاست آزمون و خطا تا کی تو این سیستم می خواد ادامه پیدا کنه

متقاضی استعدادهای درخشان
آذر ۱۰, ۱۳۹۶ ۲:۰۲ ق٫ظ

سلام چرا زمانی که خودشان کیلوی پذیرش شدند و ظرفیت ها ۱۵تا ۳۰نفر بود و انواع آزمون ها اعم‌از دولتی و آزاد و پردیس و ………داشتند ظرفیت را کم‌نکردند حالا که خرشان از پل گذشته به فکر افتادند .با توجه به افزایش متقاضی اجحاف است اگر ظرفیت را کم‌کند

دریا
آذر ۹, ۱۳۹۶ ۷:۳۰ ب٫ظ

من که موافق نیستم.

mehran
آذر ۹, ۱۳۹۶ ۴:۵۲ ب٫ظ

نمایتدگان مجلس فکرکنم ظزفیت دانشگاه را نمی بینند
برای یک نفرتوتهران دکتری مالی ظرفیت

عایشه
آذر ۹, ۱۳۹۶ ۴:۴۵ ب٫ظ

به نظرم اگر قرار بر کاهش ظرفیت است بهتره ظرفیت های زیاد دانشگاه آزاد رو کم کنند و نه دانشگاه های دولتی .

Ali
آذر ۹, ۱۳۹۶ ۲:۳۷ ب٫ظ

هر کس با توجه به موقعیت و وضعیتی که داره نظرشو میگه. یکی ناموافق دیگری موافق.

فرهاد
آذر ۹, ۱۳۹۶ ۱:۰۱ ب٫ظ

آفرین به کسایی که پیشنهاد کاهش را دادند

علی
آذر ۹, ۱۳۹۶ ۱۲:۱۰ ب٫ظ

باید ظرفیتهای بخصوص آزاد به یکدهم سال ۹۶ برسه
در رشته مالی کل ظرفیت روزانه، شبانه، پردیسها دولتی کلا در کل کشور بیست نفر بود ولی آزاد در ۲۸ رشته محل پذیرش داشت

حسین
آذر ۹, ۱۳۹۶ ۱۰:۰۹ ق٫ظ

متاسفانه کشور ما با این مدیران راه به جایی نخواهد برد به جای ریشه یابی و برطرف نمودن ضعف های نظام آموزشی و تربیت افراد توانمند؛ این راه کارشونه

روانشناس بالینی
آذر ۹, ۱۳۹۶ ۹:۵۱ ق٫ظ

من موافق با کاهش ظرفیت هستم

طاهر
آذر ۹, ۱۳۹۶ ۹:۱۹ ق٫ظ

روزی میشه دولت برای جبران کسری بودجه ، فله ای دانشجوی دکتری پذیرش کنه
دانشگاه آزاد هم دوباره استقلال خودشو‌ در برگزاری آزمون‌پیدا می کنه اون هم فله ای دانشجوی دکتری می گیره
این حرفهای کاهش ظرفیت هم شعاری بیش نیست

Ali_Physics
آذر ۹, ۱۳۹۶ ۷:۵۵ ق٫ظ

حالا به ما که رسید میخوان ظرفیتها رو کاهش بدند

منتظر تکمیل ظرفیت دکتری
آذر ۸, ۱۳۹۶ ۱۰:۳۳ ب٫ظ

مگه چقدر ظرفیت داریم که اونو هم میخواین کم کنن الان خودتون که دانشجوی دکتری هستی این حرف رو میزنی و گرنه اینگونه نمی گفتی ۵ یا ۷ نفر در بین اینهمه متقاضی شد ظرفیت ؟؟؟ در ضمن کسی که میخواد انصراف بده از همون اول نره و جای کسی رو اشغال نکنه

علی
آذر ۱۰, ۱۳۹۶ ۱۲:۳۷ ب٫ظ

رشته شما رو خبر ندارم چیه ولی بعید است که آزاد در یک رشته ای در کل کشور ۷ نفر را بگیره مثلا در مجموعه مالی کل ظرفیت روزانه، شبانه و پ ردیسهای دولتی در کل کشور تنها ۱۸ نفر است ولی آزاد در ۲۸ رشته محل پذیرش دارد

نا امیدد
آذر ۸, ۱۳۹۶ ۸:۱۲ ب٫ظ

خب این چه وضعشه..هرروز یه داستان و یه قانون…
چرا اینقد با اینده جوانان بازی میکنین؟؟؟

علی
آذر ۱۰, ۱۳۹۶ ۱۲:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  نا امیدد

کاهش ظرفیتها دکتری به نفع همه است زیرا حتی آن کسی که قبول نمی شود حداقل صد ملیون هزینه نمی کنه بعد کنج خانه بنشینه. و اگر هم شاغل باشه هیچ اثری روی شغلش نداشته باشه.

مینو
آذر ۱۱, ۱۳۹۶ ۸:۲۸ ق٫ظ
پاسخ به  علی

موافقم. علیرغم اینکه خودم داوطلب آزمون دکترا هستم. در حال حاضر نرخ جذب فارغ التحصیلان مقطع دکترا به عنوان هیات علمی، حدود ده درصد است.