ضرورت توجه به معیشت دانشجویان دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

جمعی از دانشجویان مقطع دکتری در نامه‌ای سرگشاده به نمایندگان خواستار حمایت از معیشت دانشجویان دکتری در بودجه ۹۷ شدند.

به گزارش ایسنا، با توجه به بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ در مجلس و اهمیت موضوع حمایت از معیشت دانشجویان دکتری ۷۰۰۰ نفر از این دانشجویان با هماهنگی ستاد نقشه جامع علمی، در نامه‌ای سرگشاده خواستار حمایت معیشتی از دانشجویان دکتری شدند.

متن این نامه به شرح زیر است:

“دانشجویان دکتری پس از طی مراحل مقدماتی در دوره کارشناسی و یادگیری پژوهش در مقطع کارشناسی ارشد در بهترین دوره تحصیلی خود از حیث خروجی علمی و پژوهشی قرار می گیرند. حتی می توان گفت با توجه به ارتباط مستمر با دانشگاه و به روز بودن مباحث پیرامون این دانشجویان، در بسیاری از حوزه‌ها برترین نیروهای پژوهشی حتی نسبت به پژوهشگران شاغل باسابقه هستند. یکی از چالش‌های مهم این قشر تاثیرگذار و این ظرفیت پژوهشی گسترده، مسائل معیشتی است که با توجه به سن بالای این دانشجویان نسبت به مقاطع قبلی، تشکیل زندگی مستقل و متاهل شدن، این مسئله و نگرانی طبیعتا پررنگ‌تر می شود. باید اشاره نمود تا زمانیکه دغدغه‌های مالی دانشجویان دکتری برطرف نشود استفاده مناسب از این ظرفیت امکان پذیر نبوده و این دارایی ارزشمند برای کشور از دست خواهد رفت.

تلاش‌هایی در این زمینه در دوره‌های مختلف صورت پذیرفته است. به طور مثال در سال۱۳۹۱ طرح پژوهانه جهت حمایت مالی از دانشجویان دکتری توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرا شد که ثمرات خوبی هم در پی داشت لیکن با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت یازدهم این حمایت تداوم نیافت. به جز حمایت ذکر شده تسهیلاتی مانند وام هم در سال‌های مختلف توسط وزارت علوم به دانشجویان اعطا شده که مطمئنا به تنهایی رفع کننده نیازهای مالی دانشجویان نیست.

در سال ۱۳۸۹ سند نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و ابلاغ شد. در اقدام ملی ۴ از راهبرد کلان ۸ نقشه جامع علمی کشور، به این مسئله اشاره شده و در راستای آن، سیاست‌های اجرایی حمایت از فعالیت تمام وقت دانشجویان دکتری در دی‌ ماه ۱۳۹۰ به دستگاه های ذی ربط ارسال شد که پیگیری‌های زیادی نیز از سوی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در زمینه اجرایی شدن آن صورت پذیرفت.

از سوی دیگر، دانشجویان دکتری طی حرکتی خودجوش از سال گذشته در قالب کمپینی ۷ هزار نفره، مطالبات خود را پیگیری نموده و با رایزنی بسیار گسترده با مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایجاد سازوکار حمایت مالی را درخواست دارند.

اکنون و در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، آزمون بزرگی پیش روی نمایندگان مجلس قرار دارد. انتخابی میان حمایت از نخبگان و دانشجویان دکتری و سوق دادن این ظرفیت عظیم به سمت پیشرفت علم و اقتصاد کشور و یا تداوم وضع موجود در عدم استفاده صحیح از این جوانان نخبه و پرداخت هزینه‌های هنگفت جهت جبران این خسران.”

ثبت‌نام
باخبرم کن!

26 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
د.دکتری
بهمن ۲۷, ۱۳۹۶ ۱:۴۱ ب٫ظ

سلام دوستان:
من هم با گفته ها و کامنت های این نفر خانم پژوهشگر کاملا مخالفم و در انتقاد از گفته های ایشان می گویم که هر چه سریع تر باید فکری اقتصادی با عنوان حقوق ماهانه و بیمه جهت رفاه حال دانشجویان دکتری و فارغ التحصیلان دکتری اندیشیده شود و با مصوبه قانونی مجلس تصویب شود. برای رسیدگی به معیشت دکتراهای فارغ التحصیل و غیر شاغل در تمامی رشته ها و بدون تبعیض دانشگاه آزاد و دولتی باید تا زمان جذب و استخدام در وزارت خانه ها دانشگاهها سازمان ها و ارگان های دولتی و… حتما بیمه تامین اجتماعی با پوشش درمانی و درج سوابق بیمه به اضافه حقوق ماهیانه حداقل تا زمان جذب و استخدام پرداخت بشه. انشالله دولت محترم و وزارت علوم و مسولان سیاسی رده بالای کشور این امر مهم را در سال ۹۷ عملیاتی کنند و با مصوبه قانونی مجلس بودجه ای برای خصوصا فارغ التحصیلان دکتری غیر شاغل حداقل تا زمان جذب در راستای تامین معیشت حقوق ماهیانه و بیمه تامین اجتماعی اختصاص داده شود. و همچنبن دانشجویان دکتری نیز از طرح های پژوهانه با حق پژوهانه ماهانه و حداکثر وام دکتری بدون بهره و بلند مدت تا زمان فارغ التحصیلی از مقطع دکتری استفاده کنند.

پژوهشگر
بهمن ۲۷, ۱۳۹۶ ۵:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  د.دکتری

سلام خانم دکتر. مثل اینکه بودجه بیمه بیکاری به صورت پلکانی از دیپلم تا دکترا درصحن علنی مجلس تصویب بشه وسال دیگه اجرا می شود. شما به خواسته تون رسیدید به شما تبریک میگم

د.دکتری-پرداخت حقوق ماهانه
بهمن ۲۳, ۱۳۹۶ ۳:۴۳ ب٫ظ

با سلام بنده مخالف نظر این پژوهشگر خانم و یه نفر دیگه که گفته دانشجوی دکتری هستم، می باشم و با دیدگاههای کاملا عادلانه دانشجویان دکتری و دکتری تمام شده کمپین حمایت از این سرمایه های علمی کشور موافقم، چون حمایت از واریز حقوق ماهیانه و پوشش بیمه تامین اجتماعی با درمان و سوابق برای این اقشار علمی مورد تظلم واقع شده بسیار بهتر از وام و پژوهانه و…است. افرادی هم که تمایل به پژوهانه و اخذ وام دکتری و …دارند خوب قاعدتا از لیست حقوق بگیران ماهانه حذف می شوند.باید راهکارهایی بسیار اساسی و قانونی از طرف دولت و وزارت علوم اندیشیده شود که اولا به قول دوستان بدون تبعیض دانشگاه آزاد و دولتی باشد و دوما اعتبارات در نظر گرفته شده دولت برای پژوهانه و اعتبارات وام دکتری را به حقوق ماهیانه برای دکتراهای مملکت اختصاص بدهند و تا زمان جذب و استخدام در دستگاههای دولتی از این مزایا استفاده کنند و با خیال راحت و بدون استرس مالی و شغلی و… تا زمان جذب تحقیق و پژوهش نمایند و با تالیف مقالات به ویژه مقالات بین المللی ISI در رشته خویش به کسب جایگاه و ارتقا رتبه علمی ایران در سطح جهان کمک کنند. آن موقع هم بیمه و هم دغدغه مالی این قشر ارزشمند و علمی جامعه تامین می شود و هم به جای مصرف گرایی علمی به تولید علم می پردازند و با تولید علم، از طرف ایران در دنیا نظریه پردازان بزرگ در تمامی رشته ها از طرف ایران به جامعه بین المللی عرضه… ادامه نظر»

پژوهشگر
بهمن ۲۳, ۱۳۹۶ ۵:۰۲ ب٫ظ

باسلام دوردبرشما.اولا من آقاهستم. دومادولت به کارمندهاش بامدرک فوق لیسانس به بالا به طورمتوسط ۲میلیون به بالا نمیده.درواقعیت بودجه ای که خواستارید تصویب نمیشه. ولی آروزمندم به اهداف تون برسید.موفق باشید

دانشجوی دکتری روزانه
بهمن ۲۳, ۱۳۹۶ ۱۰:۴۵ ق٫ظ

برای پیشرفت ایران
رشد اقتصاد واقعی
در دنیا از لحاظ علمی مطرح شدن
و برای بالا رفتن سطح رفاه مردم
و….
راهی جز بها دادن به پژوهش نیست.
بها دادن به پژوهش یعنی حمایت از دانشجویان دکتری

حامد
بهمن ۲۱, ۱۳۹۶ ۱۰:۴۴ ب٫ظ

دلم میسوزه برای خودم و امثال خودم که زندگیم خلاصه شد تو درس ولی الان میبینم جز بالارفتن سن شناسنامه ای چیزی عایدم نشد، انقدی با این شرابط حس خستگی دارم که بجز رفتن به چیزی فکر نمیکنم افسوس رتبه تک رقمی دارم که توی کنکور گرفتم افسوس تلاشهای شبانه روزیم دارم … افسوس و صد افسوس…

پژوهشگر
بهمن ۲۱, ۱۳۹۶ ۶:۲۹ ب٫ظ

جناب محمد. دانش اموزانبدبیرستان بنده طلب حقوق ماهیانه ۵۰۰هزار دارند.من بهشون میگم به دانشجو دکترا با وام شاید ماهی ۷۰۰هزار برسه.میگن وقتی حقوق نمیگیرم چرا تا ساعت ۲بعد ظهر بمونیم. دانش اموز های الان ازخردسالی و نوجوانی مطلبه گران. مانند دهه شصتی ها نیستند هرچی سرشون بیاد سکوت کنند.وقتی شاغل بشید بیشتر به عمق فاجعه پی می برید. چه کسایی استخدام شدند. چطور دارند حقوق میگرند. برخی ازدهه ۵۰ها از ۱۵سالگی استخدام شدند. ولی دهه شصتی….. بدون شرح

زهرا
بهمن ۲۱, ۱۳۹۶ ۶:۲۱ ب٫ظ

باسلام.
ببخشید کسی از شرایط و میزان وامی که به دانشجویان دکتری پیام نور‌ می‌دهند اطلاعی داره؟ برای پرداخت شهریه کمکی می کنه؟ یا تسهیلاتی مثل تخفیف شهریه برای دانشجویانشون دارند؟ ممنون میشم کسی جواب بده..
با تشکر.

پژوهشگر
بهمن ۲۱, ۱۳۹۶ ۲:۱۶ ب٫ظ

دوستان ایشالله نتیجه زحمت تان را ببنید. اگر گفتم امکان استخدام فلان تعداد دکترا. نمی خواستم شما را ناامید کنم یا خدای نکرده انگ حسادت بهم زده شه. موفق وتندرست باشید.

محمد
بهمن ۲۱, ۱۳۹۶ ۱۱:۳۹ ق٫ظ

دانشجوی دکتری هیچ نیازی ندارد. چون هنوز سنش زیاد نیست. متاهل نیست. از اینکه از پدرش پول بگیرد خجل نیست. بنظر من الان باید به دانش آموزان ابتدایی حقوق داد.

معیشت دانشجو
بهمن ۲۰, ۱۳۹۶ ۱۰:۱۶ ب٫ظ

اخه چرا این کارو با ما می کنن

محسن دانشجوی دکترا
بهمن ۲۱, ۱۳۹۶ ۱۱:۳۹ ق٫ظ

برای گرفتن وام ویژه دکترای صندوق رفاه برای راحتی خودش همه دانشجویان را روانه بانک توسعه و تعاون نمود. با هزار بدبختی با ۲ ضامن و کلی بدبختی باید برای ۲ ضامن حساب بالای ۵۰ هزار تومان باز کردن….. حالا که موقع پرداخت یه ماهه دوم وام هست اول گفتند ۳ ماهه بگذره حالا ۳ ماهه هم گذاشته ا یک روز رئیس شعبه بانک مرخصی بود پرداخت نشد امروز که رئیس هست کارمند قسمت وام رفته مرخصی تا بعد از ۲۲ بهمن…. آخر ۲ میلیون تومان این همه رئیس و کارمند و معاون میخواهد….

پژوهشگر
بهمن ۲۰, ۱۳۹۶ ۶:۰۴ ب٫ظ

امیدوارم هرچی خیر مردم کشور ماست رقم بخوره. شادی ونشاط سلامت تو کشور ما زیاد بشه

پژوهشگر
بهمن ۲۰, ۱۳۹۶ ۵:۴۶ ب٫ظ

مطلبه کردن حق دانشجو هست ازدوره کارشناسی تا دوره دکترا. ولی یک نکته است الان حق تدریس های دانشگاه وحتی مدرسه دنبال استخدام هستند. دانشجوهای دکترا دنبال استخدام هستند.آیا با توجه به شرایط جاری کشور این مطلبه ها شدنی هست(مطلبه اقشار مختلف جامعه). درمورد مهاجرت هم در سن بالای ۳۵ سال کار خیلی سختی است که با توجه به مسایل اجتماعی و فرهنگی کشور مهاجرت پذیر فرد توانایی و قابلیت خودش را در سن میان سالی نشان دهد. البته برخی ها تجربه زندگی تو خارج از کشور را دارند طبیعتا برای این افراد راحت است. ولی برای فردی که تا سن ۳۵ سالگی تجربه خروج از کشور را ندارند. نشان دادن توانمندی تومیان سالی خیلی دشوار است

د.دکتری غیر شاغل-حقوق
بهمن ۲۰, ۱۳۹۶ ۳:۲۴ ب٫ظ

با سلام: بنده نیز با اختصاص حقوق ماهانه و همچنین بیمه تامین اجتماعی با پوششش درمانی و بازنشستگی به دانشجویان دکتری غیر شاغل و جذب نشده و همچنین دکتراهای تمام شده و فارغ التحصیل و غیر شاغل تا زمان جذب آنها به صورت هیات علمی یا دیگر جذب های استخدامی کشور بنا به رشته و تخصص مورد نیاز کاملا موافقم، این بهترین و بارزش ترین سخنانی است که تا به حال نشنیده بودم و از زبان کمین که به حق عالی بود شنیدم، این حقوق ماهانه به نظر بنده نیز در تایید کممین و دیگر دوستان کامت گذاشته شده و موافق دریافت حقوق ماهانه بسیار بسیار عالی و نقطه عطف و نقطه قوت مالی خواهد شد برای دانشجویان دکتری غیر شاغل و جذب نشده و دکتراهای تمام شده غیر شاغل و جذب نشده که تا زمان جذب از مزایای بیمه تامین اجتماعی و حقوق ماهانه برخوردار شوند و با خیال راحت و بدون دغدغه مالی در رشته خویش پژوهشگری نمایند و تا زمان جذب از این مزایا بدون شرط سنی و بدون تبعیض دانشگاهی(آزاد و دولتی) و فقط با ارائه مدارک مربوطه دانشجوی دکتری غیر شاغل و دکتری غیر شاغل البته با تفاوت حقوق، استفاده نمایند. و با این حقوق ماهانه اگه بالفرض یک میلیون تومان برای دکتری دفاع شده غیر شاغل باشد می توانند تا حدی هزینه های زندگی را با برخورداری از بیمه تامین اجتماعی تامین کنند و به جای اختصاص این همه اعتبار برای وام و …این اعتبار صرف پرداخت حقوق ماهانه به این قشر افتخار آفرین… ادامه نظر»

رضا
بهمن ۲۰, ۱۳۹۶ ۳:۱۲ ب٫ظ

سلام
متاسفانه با شرایط موجود، اکثریت دانشجوهای مقطع دکتری فکر مهاجرت و گرفتن فاند هستن. اگر وضع کنونی ادامه پیدا کنه طی چند سال اینده، فقط یه تعداد قلیلی اینجا خواهند ماند.

s
بهمن ۲۰, ۱۳۹۶ ۲:۲۸ ب٫ظ

خطاب به پژوهشگر

تو خارج به بیکار بیمه و حقوق بیکاری می دهند!!!!! آیامیدانستید؟؟؟؟؟؟؟
اینکه دانشجویان مقطع دکترا که اغلب در دانشگاه های برتر کشور درس می خونند تقاضای زیادی نیست.

پژوهشگر
بهمن ۲۰, ۱۳۹۶ ۲:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  s

اولا تو امریکا دانشگاه هاش با صنعت ارتباط داره. استاد گرنت دریافت میکنه از صنعت. نه اینکه از دولت کمک بگیرند. دوما فرقی بین دانشگاه های دولتی وآزاد وجود نداره(در گرفتن کرنت). سوما مردم امریکا از بیکاری دنبال دکترا نمی روند چهارم دانشجوهای دکتر امریکا نابغه شون هیت علمی می شوند نه همه شون(حتی در دانشگاه دولتی)

دانشجو
بهمن ۲۰, ۱۳۹۶ ۹:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  پژوهشگر

احسن

رضا
بهمن ۲۰, ۱۳۹۶ ۱۰:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  پژوهشگر

اقا یا خانم پژوهشگر، قیاس شما صحیح نیست، در امریکا حقوق افراد بیکار ۵۰۰ دلار هستش، یعنی به اندازه یه کارمندی که در ایران ۲۵سال سابقه کار داره، به علاوه، در دانشگاهای امریکا گرفتن طرح های پژوهشی بسیار راحته و در دسترس دانشجوهاست، حداقل دوستان ما که با رزومه خیلی متوسط مهاجرت کردن در رض یک سال اوضاع اقتصادی شون خیلی خوب شد.

بیگاری نمی کنیم
بهمن ۲۰, ۱۳۹۶ ۱۱:۵۷ ق٫ظ

با سلام و احترام
سوال من اینه مگر میشه دانشگاه از دانشجویان دکترا ( که همگی سنشون بالاست که یا ازدواج کردن یا در شرف ازدواج هستند) تعهد بگیره که تمام وقت برای دانشگاه کار بکنه ولی در آخر به دانشجویان دکترا قرانی حقوق پرداخت نشه؟ آیا این موضوع بیگاری نیست و آیا از نظر قانون اساسی بیگاری خلاف اخلاق و قانون اساسی کشورمون نیست؟؟؟!!!!!!!!! مگر چه فرقی بین تلاش علمی دانشجویان دکترای وزارت علوم با دانشجویان پزشکی و طلاب حوزه علمیه ها هست که در قبال کارهای و زحمات اونها حقوق ماهیانه پرداخت میشه ولی برای دانشجویان دکترای وزارت علوم پرداختی صورت نمیگیره؟! جالب اینه که موقع افتخار که میشه صبح تا شب هم وزارت علوم و مسئولین از رشد علمی و چاپ مقالاتی صحبت میکنه که حاصل تلاش و زحمت تمام وقت دانشجویان دکترای وزارت علوم هست؟ ما جواب میخواهیم. کجای قانون اساسی بیگاری رو مجاز دانسته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!! باید حقوق ما پرداخت بشه…………….

پژوهشگر
بهمن ۱۹, ۱۳۹۶ ۱۰:۳۰ ب٫ظ

باسلام از اساتید هم بخواهید که اجازه کارهای جانبی را هم بدهند. صرفا از صندوق و وزارت علوم تقاضا نکنید.درسته علم ودانش خیلی قداست داره. ولی درک مشکلات یک اداره نیاز به تجربه زیسته داره.الخصوص برخی گرایش و رشته ها کاملا انتزاعی هستند. یا دانشجو باید باهوش باشه و کارهای جانبی و کاربردی انجام بده یا شاغل باشه.در غیر این صورت مدرک دکترا که می گیره صرفا مفاهیم انتزاعی هستند که راه به جای نمی بره(حتی در دانشگاه های سراسری)

کمپین حمایت از حقوق ماهانه برای دانشجویان دکتری غیر شاغل و دکتری دفاع شده غیر شاغل
بهمن ۱۹, ۱۳۹۶ ۱۰:۲۵ ب٫ظ

با سلام خدمت تمامی دوستان:
دوستان محترم دکتری غیر شاغل و دانشجویان دکتری غیر شاغل خواهشمند است کمپینی تشکیل دهید که به دانشجویان دکتری شاغل و خصوصا کسانی که از رساله دکتری خود دفاع کرده اند و بدلیل سن بالا و شرط سنی تمامی استخدامی ها و…اکنون بیکار هستند و دارای مدرک دکتری و غیر شاغل هستند، حقوق ماهانه از طرف وزارت علوم و دولت محترم با مصوبه قانونی مجلس از سال ۱۳۹۷ دریافت کنند. این حقوق ماهانه تا زمان جذب به صورت هیات علمی و…بسیار بهتر از طرح پژوهانه و وام و…است. خواهشمند است این کمپین را که با هدف حمایت از اختصاص بودجه و حقوق ماهانه برای دانشجویان دکتری غیر شاغل و دکتری غیر شاغل راه اندازی شده است مورد حمایت قرار دهید.

پژوهشگر
بهمن ۱۹, ۱۳۹۶ ۱۰:۴۱ ب٫ظ

من پیشنهاد دوستانه بهتون میدم قصد دیگری ندارم.تو امریکا و اروپا هم زندگی کنید این شرایط شما خواستارید شدنی نیست. تمام فارغ تحصیل ها تا زمان هیت علمی شدن حقوق دریافت کنند. مگر دانشگاه های کشور به هیت علمی نیاز دارند؟؟؟؟؟؟. تقاضا شدنی انجام بدهید من صرفاپیشنهاد دوستانه دارم. دولت محترم اگر ۳۰۰ هزار نفر کارمند با مدرک دکترا بگیره. این معقولانه تر تا بیاد حقوق ماهیانه بده به تمام دکترها.ایشاللله موفق باشید

دانشجوی دکتری
بهمن ۲۱, ۱۳۹۶ ۸:۰۴ ق٫ظ

این پیشنهاد شما با شرایط فعلی بودجه دولت اصلا نه شدنی است نه منطقی…

پژوهشگر
بهمن ۲۱, ۱۳۹۶ ۱۲:۲۵ ب٫ظ

بله حق باشماست. از توان بودجه کشور خارج است.