حذف پذیرش دانشجو از دوره تکمیل ظرفیت تا دو ماه آینده

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ مصوبه حذف پذیرش دانشجو از دوره تکمیل ظرفیت طی دو ماه آینده خبر داد و گفت: این مصوبه از مهر 97 اجرایی خواهد شد.

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در گفت و گو با ایسنا، ضمن اعلام این مطلب به آخرین اقدامات انجام شده برای حذف انتخاب رشته و پذیرش دانشجو در مرحله تکمیل ظرفیت اشاره کرد و اظهار کرد: این موضوع در وزارت علوم مورد بررسی قرار گرفت و در حال حاضر تصویب شده است.

وی افزود: بر این اساس از سال آینده انتخاب رشته در دوره تکمیل ظرفیت به معنای امروزی یعنی بصورت متمرکز در مقاطع مختلف که دانشگاه‌ها از طریق آن دانشجو پذیرش می کردند، نخواهیم داشت.

شریعتی نیاسر در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر منتظر امضای مصوبه حذف پذیرش دانشجو از دوره تکمیل ظرفیت در دانشگاه‌ها هستیم بعد از امضا، این مصوبه به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان خاطر نشان کرد: طی یک تا دو ماه آینده مصوبه فوق به دانشگاه‌ها ابلاغ و از مهر سال آینده اجرایی خواهد شد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

25 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ثریا
خرداد ۱, ۱۳۹۷ ۰:۳۴ ق٫ظ

سلام امسال ۹۷ تکمیل ظرفیت چی میشه ؟چون من روزانه رو نیاوردم

.
اسفند ۲۵, ۱۳۹۶ ۲:۳۲ ب٫ظ

سلام.وقتی تکمیل ظرفیت را حذف می کنند.نحوه مجاز شدن و معرفی به مصاحبه و قبولی نهایی را تغییر می دهند.و رقابت شدیدتر و سخت تر می گردد.

واقعا کم آوردم
اسفند ۲۳, ۱۳۹۶ ۴:۴۰ ب٫ظ

سلام.خب تکلیف اون صندلیهایی که خالی میمونه چی میشه؟بعنوان مثال یک نفر هم دولتی قبول میشه و هم آزاد و بدون شک یک صندلی خالی میمونه دیگه و دوست دارم بدونم تکلیف اون یه دونه صندلی خالی چی میشه؟

ناصر
اسفند ۲۴, ۱۳۹۶ ۴:۰۹ ب٫ظ

اتفاقا وقتی کسی بدونه دیگه تکمیل ظرفیتی در کار نیست صندلیی خالی نمیمونه! درضمن ظرفیت دانشگاه های دولتی روزانه و شبانه اونقدر پایین هست که میشه اصلا در نظر نگرفت

واقعا کم آوردم
اسفند ۲۴, ۱۳۹۶ ۸:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  ناصر

شما متوجه عرض بنده نشدین…
وقتی نتایج نهایی بعد از مصاحبه شفاهی اعلام میشه یه نفر ممکنه هم دانشگاههای سراسری(روزانه،شبانه،پردیس و…)قبول شده باشه و هم دانشگاه آزاد…منظور بنده اون حالته

امید
فروردین ۱۸, ۱۳۹۷ ۶:۵۴ ب٫ظ

اگه واقعا بخوان اینکار رو عملی کنن و جایی هم خالی نمونه باید انتخاب رشتهو اعلام کد قبولی آزاد و سراسری رو ادغام کنن و برای هرذ کس با توجه به الوین انتخابش فقط یک رشته محل قبولی اعلام کنن وگرنه حالی موندن محلها حتی سراسری اجتناب ناپذیره.
من چند نفر رو سراغ دارم که آزاد تهران رو به شهرستان دور ترجیح دادن بخاطر راه دور .بویژه در دخترا این زیاد پیش میاد

دانشجوی دفاع کرده دکترای علوم تحقیقات
اسفند ۲۳, ۱۳۹۶ ۱۱:۱۵ ق٫ظ

سلام، منظورشون تمام مقاطع تحصیلی هست؟

فرهاد
اسفند ۲۲, ۱۳۹۶ ۱۰:۰۲ ق٫ظ

باید ارزش دکتری حفظ بشه ، دانشجوی دکتری که بلد نباشه از روی کتاب بخواند به چه دردی می خورد؟؟من دانشجوی این شکل خیلی سراغ دارم

مهدی مهندسی مکانیک
اسفند ۲۲, ۱۳۹۶ ۰:۰۰ ق٫ظ

سلام
فکر نمیکنم‌شما مشکلی داشته باشین
اگر قبول قطعی اعلام شدین این قانون عطف بما سبق نمیشه.

دانشجو
اسفند ۲۱, ۱۳۹۶ ۸:۰۳ ب٫ظ

سلام. دوستانی که میان میگن ظرفیت دکتری رو کاهش بدین چون شغل نیست و اکثریت دکترین جامعه بیکارن. با کاهش ظرفیت دکتری مشکل بیکاری حل نمیشه. درستش اینکه فقط اونایی که دوستدار علم و پژوهش هستن بیان دکتری بخونن.

مهدی
اسفند ۲۲, ۱۳۹۶ ۰:۱۳ ق٫ظ
پاسخ به  دانشجو

عرض ادب
کسی موافق کاهش نیست بلکه متناسب سازی بشه.این موضوع مربوط به سیاست کلان کشوره.بحث اقتصادی اجتماعیه تنها آموزشی نیست.
دیدم دوستی گفته بودن کسانی که قبول شدن و از این سد عبور کردن حالا مخالف افزایش ظرفیتن واقعا اینطور نیست.
اینکه در همه رشته ها به یک تعداد پذیرش صورت بگیره منطقی نیست.
اینکه بگیم در این تصمیم گیری ها به وضعیت بازار بی اعتنا باشبم هم به نظرم دور از واقعیته.
مثلا صد هزار داوطلب داشته باشیم صد هزار نفر هم پذیرش داشته باشیم چون هر بزرگواری آزمون داده میخواد دکتری بخونه یا علاقه مند به پژوهشه؟
با همین وضعیت وضعیت آموزش و پژوهش دانشجویان دکترامون در بعضی رشته ها و بعضی واحدهای آموزشی فرسنگ ها از استاندارد فاصله داره.

محمد
اسفند ۲۲, ۱۳۹۶ ۱۲:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  دانشجو

بحث بیکاری نیست
بحث سر این است که آیا کسی که می خواهد دکتری بخواند آیا نبایستی حداقلهای علمی رشته خود باشد؟؟؟
آیا می شود به هر کسی با هر میزان بهره هوش و تلاش آخرین مدرک را حتی از نوع آزاد داد؟
افزایش بی رویه پذیرش در مقطع دکتری قطعا باعث نابودی سیستم آموزشی کشور و انگیزه جوانان برای آینده خود و کسب مدرک بالاتر خواهد شد.

رسول
اسفند ۲۲, ۱۳۹۶ ۵:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

در جواب شما دوست عزیز عرض کنم که برخی واحدهای دانشگاه ازاد حتی از بسیاری از دانشگاه های سراسری بالاتر هستن. واحدهایی مثل علوم و تحقیقات تهران- واحد کرج- واحد مشهد و …. یک نمونه رباتیک دانشگاه ازاد قزوین که چندین بار رتبه جهانی اورده که تا الان هیچ دانشگاهی موفق نشده. نمونه دیگر ریاضیات واحد کرج که اساتید بسیار بزرگی دارند و با ۱۲ استاد که همگی مرتبه علمی استادی دارند حتی بالاتر از صنعتی شریف رتب یک کشور را دارد. و ….. پس همانطور که همه دانشگاه های سراسری خوب نیستن دانشگاه ازاد هم دارای واحدهای خوب و بد هست. با توجه به اینکه اکثر اساتید ازاد دانش اموخته سراسری هستن اگر ایرادی به ازاد بگیریم در اصل خودمون رو زیر سوال بردیم. اون استاد از کجا اومده تدریس میکنه؟ از سراسری. پس اگر کیفیت ندارن یعنی دانشگاهی هم که اون استاد درس خونده بی کیفیت بوده. مشکل از ریشه خرابه ربطی به ازاد و سراسری نداره

Vahid
اسفند ۲۱, ۱۳۹۶ ۷:۰۴ ب٫ظ

آزمون و خطا
امسال حذف میشه ، سال دیگه میبینن بهتره که باشه
یه بودجه اختصاص میدن دوباره میزارن

alireza
اسفند ۲۱, ۱۳۹۶ ۷:۰۱ ب٫ظ

سلام دوستان خواهشا اگر کسی میدونه راهنماییم کنه: من امسال مهرماه آزاد قبول نهایی ازاد شده بودم .ایا میتونم سال دیگه مهر برم ثبت نام کنم ؟ باید شهریه دو ترم رو بدم؟من بهمن ماه سوال کردم گفتند برای یک ترم نیازی نیست پول بدید .

امید
اسفند ۲۳, ۱۳۹۶ ۷:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  alireza

با این قوانین جدید خیلی مشکل میشه.
احتمالا هزینه شو یا حداقل یکیشو ازت بگیرن اما اگه واقعا میخوای بری همین الان برو هماهنگ کن

Hamid
اسفند ۲۱, ۱۳۹۶ ۴:۲۱ ب٫ظ

سلام
من سال ۹۶ تکمیل ظرفیت قبول شدم و الان درسم تموم شده
دارم کارای ثبت نام رو میکنم
اما احتمالا از مهر ۹۷ به من اجازه تحصیل میدن.
الان با این قانون یعنی من نمیتونم دیگه ثبت نام کنم؟یا من که قبلا پذیرش شدم شاملم نمیشه
لطفا پاسخ بدید که بدجور استرس گرفتم.

امید
اسفند ۲۳, ۱۳۹۶ ۷:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  Hamid

شامل شما نمیشه نگران نباشید

محمد
اسفند ۲۱, ۱۳۹۶ ۴:۰۸ ب٫ظ

جناب دکتر شاهانی مسول امتحانات دانشگاه آزاد گفتند دانشگاه آزاد در سال ۹۵ حدود چهل و پنج هزار دانشجو دکتری گرفته است
ترا بخدا کمی به فکر مردم بیچاره باشید این ظرفیت بایستی به یکدهم کاهش پیدا کند مگه چند نفر حاضر هستند با این همه مشکلات عدیده بروند دکتری آنهم با مدرک آزاد بگیرند و بعد کلی هزینه بیکار و ….
بمانند.

saed
اسفند ۲۱, ۱۳۹۶ ۱:۲۶ ب٫ظ

اگر روی دکتری هم بخواد اعمال بشه پس بنظر بیاد باید تراز امسال برای دعوت به مصاحبه نسبت به سالهای گذشته خیلی پایین تر گرفته بشه. تا بتونن پر کنن.

* سناتور * __ "علوم سیاسی "
اسفند ۲۱, ۱۳۹۶ ۱:۰۵ ب٫ظ

یک زمانی؛
در این کشور عظیم؛
با وجود سرمایه های فروان؛
متولدین دهه ۶۰ را به دلیل عدم برخوداری از شغل مناسب و کافی و بهره مندی از حقوق طبیعی و ابتدایی انسانی-شهروندی،به عنوان نسل “سوخته” از آنان یاد می کردند؛
اما گویی این بار تاریخ در حال تکرار اما از جنبه ای دیگر در حال رخ دادن است؛
چرا که متولدین دهه ۷۰ در نگاه مدیریتی مسئولین به عنوان نمونه ای تعریف می شوند تا هر متد علمی-آموزشی-سیاسی-اقتصادی-فرهنگی و اجتماعی را با آزامایش بر روی این نسل امتحان و نت بایج بدست امده را تحلیل و سپس برای نسل دهه ۸۰ اجرایی کنند.
.
مشخض نیست حذف دوره تکمیل ظرفیت چه آسیبی به نهاد علمی کشور زده که اینچنین وجدان مسئولین مارو بیدار تا اقدام به حذف این دوره کنند؛
اما؛
امیدوارم به لطف خدا ما از پذیرفته شدگان مهر ۹۷ بشم ولی حذف تکمیل ظرفیت؛ روشی غیر عقلانیست.

مهدی
اسفند ۲۱, ۱۳۹۶ ۱:۴۶ ب٫ظ

البته شما نیمه پر لیوان رو هم ببینید، شاید با این کار میخوان یه کاری کنن که بحث درآمد زایی دانشگاه ها از برگزاری مصاحبه مجدد در تکمیل ظرفیت حذف بشه و از طرف دیگه تراز دعوت به مصاحبه مرحله اول هم پایین تر بیاد تا پر بشه ظرفیت دانشگاه ها، شما سالهای قبل رو هم ببینید بعضی دانشگاه ها علی رغم مراجعین زیاد در مصاحبه مرحله اول هیچ کسی رو قبول نکردن تا بره برای تکمیل ظرفیت و دوباره هزینه گرفتن و ….

* سناتور * __ "علوم سیاسی "
اسفند ۲۱, ۱۳۹۶ ۳:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

امیدوارم این نگاه خوشبینانه در تصمیم مسئولین امر، موثر واقع بشه و یکی از اهدافشون برای حذف دوره تکمیل ظرفیت به واقع، همین باشه!
ولی اینکه یکی از دلایل حذف دوره تکمیل ظرفیت، کم اثر کردن بحث درآمد زایی دانشگاه ها باشه چندان منطقی نیست؛ چون این هزینه ثبت نام در قبال درآمدهای اختصاصی هر دانشگاه نسبت به هزینه کردهای که داره مثل قطره در برابر دریاست.
.
اما واقعا امیدوارم این رفتار منجر به پائین اوردن تراز دانشگاه ها برای مصاحبه باشه!

مهدی
اسفند ۲۱, ۱۳۹۶ ۳:۳۴ ب٫ظ

من هم امیدوارم واقعا ترازها بیاد پایین، پارسال اصلا وضعیت خوبی نبود، ترازهای اعلامی واقعا بالا بود حتی دانشگاه هایی که اصلا فکرش را هم نمیکردیم !!! (رشته عمران)

بیتا
اسفند ۲۱, ۱۳۹۶ ۶:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

بچه ها تکمیل ۹۶ که دیدین کسایی که قبول شدن و مصاحبه‌ هم رفتن شرکت میتونستن بکنن ، یعنی تکمیل به درد بچه هایی که ترازشون به دعوت شدن نرسید نخورد عملا ، لاقل کاش بیارن تراز هارو هم پایین نسبت به ۹۶ ، ۹۵ که خوب بوده ، ۹۶ تو‌ رشته حقوق زیر تراز ۳۰۰۰ هیچی نیورد رسما .