ترتیب توزیع دفترچه‌های آزمون دکتری؛ معمای هر ساله کنکور

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

توزیع دفترچه سؤالات تخصصی در جلسه آزمون دکتری پس از دفترچه عمومی، گلایه داوطلبان این آزمون را در پی داشت.

به گزارش پی اچ دی تست، آزمون دکتری تخصصی در طول سالهای برگزاری خود همواره با انتقاداتی مواجه بوده است و شیوه‌های گوناگونی در برگزاری این آزمون تجربه شده است. شیوه‌هایی نظیر برگزاری کنکور در دو بخش صبح و عصر ، پس و پیش شدن ترتیب توزیع دفترچه های سوالات عمومی و تخصصی و تغییر تعداد سوالات عمومی و تخصصی از جمله تغییرات آزمون دکتری در طول این سالها است.

با برگزاری آزمون دکتری تخصصی سال ۹۷، داوطلبان سال جاری نیز در برخی موارد نظیر سطح سؤالات، تغییر یکباره منابع آزمون، شیوه برگزاری و بسیاری موارد دیگر گلایه‌هایی دارند که امید آن می‌رود سازمان سنجش با شنیدن صدای داوطلبان، هر چه بیشتر در راستای ارتقای کیفیت کنکور دکتری به عنوان بالاترین سطح آموزشی کشور قدم بردارد.

در این میان یک گلایه مشترک در نظرات بسیاری از داوطلبان آزمون دکتری شنیده می‌شود، که داوطلبان سال‌های گذشته نیز کم‌وبیش بدان اشاره می‌کردند. داستان از این قرار است که در سالهای اخیر روال برگزاری آزمون دکتری تخصصی بدین صورت است که در ابتدای جلسه یک دفترچه تخصصی با زمان مشخص بین داوطلبان توزیع می شود و پس از پایان زمان این سوالات، دفترچه شماره دو (عمومی) شامل زبان عمومی و استعداد تحصیلی در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.

اما تماس های داوطلبان با ما حاکی از آن است که پاسخگویی به سؤالات تخصصی در ابتدای جلسه کنکور دکتری، مشکلاتی برای داوطلبان به همراه داشته است. پاسخگویی به سؤالات تخصصی که غالباً سطح دشوارتری نسبت به سؤالات عمومی و در بازه زمانی طولانی‌تری بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ دقیقه باید بدان‌ها پاسخ داده شود، خستگی ذهنی داوطلبان را به همراه دارد، به نحوی که داوطلبان ممکن است در هنگام پاسخگویی به سؤالات عمومی، به دلیل خستگی، حداکثر توان خود را به نمایش نگذارند.

همچنین در برخی رشته‎ها، زمان پاسخگویی درنظرگرفته‌شده برای سؤالات تخصصی بیش از حد نیاز داوطلبان بوده است و این موضوع گاهی آن‌قدر خسته‎کننده است که برخی داوطلبان با رسیدن به سؤالات بخش عمومی (بالاخص بخش استعداد تحصیلی) که نیازمند فکر کردن و تحلیل بیشتری است، عملکرد خوبی از خود نشان نمی‌دهند.

از سوی دیگر با توجه به این که برخی داوطلبان آزمون دکتری به صورت آزمایشی در کنکور شرکت می‌کنند و احتمالاً آمادگی چندانی برای سؤالات تخصصی ندارند، با اتمام بررسی سؤالات، تا زمان توزیع دفترچه دوم (دفترچه سؤالات عمومی) با ایجاد و سروصدا و بی‌نظمی در جلسه کنکور، موجب برهم‌زدن تمرکز داوطلبانی که با هدف کسب نتیجه مطلوب در آزمون شرکت کرده‌اند می‌شود. این موضوع غالباً مورد شکایت این داوطلبان است. در حالی که با توزیع دفترچه سؤالات عمومی در ابتدای جلسه آزمون، پس از توزیع دفترچه سؤالات تخصصی، داوطلبان ناآماده سالن را ترک کرده و مخل سایر داوطلبان نمی‌گردند.

البته هنوز هم بسیاری از داوطلبان با این ترتیب توزیع دفترچه‌های سوالات موافق هستند و دلایلی نظیر نیاز به آمادگی ذهنی بیشتر برای سوالات تخصصی را برای توجیه این موضوع ارائه می کنند.

از این رو نیاز است تا با کارشناسی‌های بیشتر و نظرسنجی دقیق‌تر از داوطلبان، تلاش شود تا تصمیمی درست و بجا در این زمینه گرفته شود تا رضایت عده بیشتری از داوطلبان تامین گردد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

65 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نگین
اسفند ۹, ۱۴۰۲ ۱۲:۴۷ ب٫ظ

اصلا چرا همه سوالها در یک دفترچه نیست …هرکس خودش هرطوری که میخواد سوالها پاسخ بده وقت سوالات زبان امسال خیلی کم بود …واقعا بی انصافیه… در بخش‌های دیگه الکی نشسته ودم
..وقتم هدر رفت درحالی که میتونستم صرف سوالهای زبان کنم ونمره بگیرم …آخه چه کاریه …این همه حرف وحدیث و شکوه وشکایتم نمیشد…در ایران دوست دارن هرچیزی ساده رو رو تبدیل به فاجعه کنن

Masoud
اسفند ۳, ۱۴۰۲ ۹:۰۱ ب٫ظ

سلام
تو کنکور ۴۰۱ اول اختصاصی دادن بعد عمومی
حالا من فردا ساعت ۱۴:۳۰ کنکور دکترا فنی مهندسی دارم سال اولیه که شرکت میکنم و دیدگاه ام حضور آزمایشی تو کنکوره
صادقانه بگم حوصلم نمیشه ۱۵۰ دقیقه بشینم تا سوالات عمومی رو بخان پخش کنن چون نمیخام اختصاصی بزنم و از اون طرفم نمیخام صرفا پاسخنامه سفید بدم تحویل برم
واقعا کاش یه تصمیم درست و مدیریت صحیح بزارن پشت این قضیه

غفار شکری
اسفند ۳, ۱۴۰۲ ۴:۱۴ ب٫ظ

به نظرم اول دفترچه تخصصی رو توزیع کنن بهتره چون عمومی ها هم ضیریشاش کمه وهم انرژی رو دراول جلسه میگیره وحال حوصله برای تخصص هاکه نقش موثری دارد رو ازدست بدیم. پس بهتره ابتدا دفترچه تخصصی رو توزیع کنن.

کنکوری
اسفند ۱۳, ۱۳۹۶ ۶:۰۶ ب٫ظ

میشود هر دو دفترچه را با هم از همان ابتدا توزیع کنند تا هرکس وقتش را خودش مدیریت کند

روژانو
اسفند ۷, ۱۳۹۶ ۳:۳۲ ب٫ظ

من برای دفترچه اختصاصی نزدیک یک ساعت وقت اضافه آوردم !! نه اینکه فکر کنید چیزی بلد نبودم، اتفاقا آماده بودم و با تسلط سر جلسه رفته بودم، حالا تصور کنید کسایی که فقط آزمایشی اومدن چقد وقت اضافه آورده بودن!
ولی دفترچه عمومی فقط رسیدم ۶ سوال زبان و ۴ سوال استعداد جواب بدم، اونم با عجله و استرس زیاد… سوال اینجاست که اصلا فکری پشت این روش توزیع دفترچه بوده؟!!! فکر نمیکنم چون کاملا از منطق دور

الناز
اسفند ۷, ۱۳۹۶ ۸:۲۵ ق٫ظ

وقت اختصاصی یه خورده کم بود

سپیده پیروزپناه
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۶:۱۳ ب٫ظ

سلام خسته نباشید ،رشته امتحانی من بیوشیمی بود وکارت ورود به جلسه هم نام رشته بیوشیمی نوشته بود ولی متاسفانه من سوالات رو نگاه میکردم به ماسر جلسه سوالات زیست شناسی سلولی مولکولی دادن،سوالات هم خیلی سخت بود چون مرتبط با رشته ما نبود،محل
امتحان تبریز،دانشگاه شهید مدنی،پردیس ،تالار B

الناز
اسفند ۷, ۱۳۹۶ ۸:۲۴ ق٫ظ

مگه میشه؟ خب چرا همون موقع بهشون نگفتین

فهیمه روشن
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۴:۳۹ ب٫ظ

سلام وقت سوالات عمومی امسال واقعا خیلی کم بود اختصاصی هم خیلیئ مناسب نبود

کیوان
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۴:۳۱ ب٫ظ

با سلام واقعا خیلی افتضاح بود، روند برگزاری آزمون چرا هردوتا دفترچه رو باهم نمیدن که ما بتونیم زمان پاسخگویی خودمان مدیریت کنیم. من لااقل ۲۰ دقیقه از تخصصی وقت زیاد آوردم بعدش عمومیا، هر سوالش فقط خواندنش دقایق زیادی بعلت گستردگی سوال وقت میبره. واقعا متاسفم برای این چنین روند ازمونی.

علی اکبر
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۳:۳۱ ب٫ظ

به نظر من که بیاند همین سهمیه ها را قرعه کشی کنند این به عدالت آموزشی نزدیکتره،خب به هر حال اگر رتبه ات هم خیلی عالی بشه تازه رسیدی به دیوار بلند مصاحبه،که تازه اول استرسه

فاطمه
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۳:۲۵ ب٫ظ

سلام . به نظر من هر دو دفترچه رو با هم بدید بهتره . اینجوری هر کسی بهتر میتونه زمان پاسخگویی به سوالات رو مدیریت کنه.

سمیه
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۳:۲۴ ب٫ظ

وقت عمومیا خیلی کمه بیشترش کنید لطفا

مهسا
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۱:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  سمیه

این قدر سر سوالهای تخصصی خسته شده بودم که نمی تونستم عمومی رو حتی نگاه کنم… مگر ذهن یک انسان چه قدر قدرت داره

ساداتی
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۳:۱۰ ب٫ظ

وقتی دفترچه تخصصی تموم شد اکثریت بیکار نشسته بودن و همه گلایه داشتن ک چرا عمومی را پخش نمیکنن. اخه اینکه نمیشه زمان عمومی خیلی کم هست وقتی ما از تخصصی ها وقت زیادی میاریم جرا نتونیم برای عمومی استفاده کنیم . وضعیت سوالاتم ک بد . متن ی صفحه دیگه سوالات ی صفحه دیگه. خودش کلی وقت میگیره. من ک فقط رسیدم درک مطلبای زبانو و چنتا گرامر بزنم و چنتا استعداد .واقعا درست نیست این روش

یاسین
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۲:۵۷ ب٫ظ

سلام. برای رشته فلسفه و کلام هم همین مشکل وجود داشت. یعنی وقت دفترچه تخصصی زیاد بود و دفترچه عمومی بسیار کم. من فقط رسیدم به سئوالات زبان پاسخ بدم و چند تا استعداد تحصیلی.

مریم
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۲:۳۸ ب٫ظ

چی شد پس این سوالات ! از صب هزار بار چک کردم

sh
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۲:۳۱ ب٫ظ

اتفاقا بر عکس. بنظر من سوالات تخصصی رو اول باید بدن، بعد عمومی را. چون اکثر داوطلبان روی منابع تخصصیشون تمرکز داشتند. و مایلند که اول دفترچه ی تخصصی رو پاسخ بدن. چون اگه عمومی اول باشه، توان و انرژی و خستگی ذهنی اجازه نمیده که دفترچه ی تخصصی پاسخ بدن.

سازه
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۲:۲۹ ب٫ظ

من خودم بعد از پایان سوالات تخصصی احساس کردم که انرژی برای عمومی ندارم بخصوص استعداد تحصیلی .و کارائی لازم رو تو عمومی از دست داده بودم

کورش
اسفند ۷, ۱۳۹۶ ۳:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  سازه

اگه اول عمومی رو میدادید اونوقت احساس می‌کردید انرژی برای تخصصی ندارید.

زیبا صفرزاده
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱:۴۶ ب٫ظ

لطفا دو دفترچه را با هم بدهید و با هم بگیرید. ممنون

زیبا صفرزاده
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱:۴۴ ب٫ظ

سلام. رشته من روانشناسی هست. به نظر من باید دو دفترچه اختصاصی و عمومی با هم بدهند تا تقسیم وقت به عهده داوطلب باشه… دفترچه اختصاصی وقت خیلی زیاد آوردم…دفترچه عمومی وقتی زبان را زدم… شروع کردم استعداد را بزنم …. چند تا سوال زدم گفتند وقت تمومه!!!!! خواهش میکنم وقت را با توجه به سختس سوالات تنظیم کنید.. برنامه ریزی وقت کار سختی نیست…. خواهش می کنیم دو دفترچه ادغام بشه

میثم
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۳:۳۶ ب٫ظ

با نظر این خانوم موافقم اول عمومی بعد تخصص یا هردو دفترچه باهم.اول تستای راحت باید بزنید تا روحیه بیشتر شود.

زهرا
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۲:۵۵ ب٫ظ

برای رشته های مهندسی زمان آزمون تخصصی خیلی کمتر از زمان مورد نیاز برای پاسخگویی بود، ضمنا من فکر میکنم مشکل اکثر دوستان حوزه برگزاری آزمون بوده ، چون برای من که در شهر اراک آزمون دادم همه چیز سروقت و بدون مشکل بود و در پایان سوالات تخصصی دفترچه های اول جمع شد و دفترچه دوم توزیع شد که البته زمانش باز خیلی کم بود

مهتاب
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۲:۵۲ ب٫ظ

سلام
توی حوزه ما بعد از ساعت ۸٫۵ دفترچه توزیع شد و خیلی صدای لوله های آب میومد، حتی اجازه رفتن به سرویس بهداشتی به زور به ما داده میشد.یکی از بچه ها هم خلاصه هاشو اورده بود سر جلسه امتحان!!! کجا شرایط برای همه یکسانه؟سر درس اختصاصی که نیاز به تمرکز بیشتر هست و اول توزیع میشه، همش تعمیرکار تو کلاس رفت و امد میکرد و لوله هارو درست میکرد که صدا نده یا مراقب تو این سرما دریچه باز میکرد و وقتی اعتراض میکردن اهمیت نمیداد، سر توزیع دروس عمومی شرایط یکم بهتر شد.اگه هر دو سوالات توی یک دفترچه بود،توی اون شرایط میشد اول رفت سراغ عمومی و وقتی شرایط بهتر شد وقت گذاشت روی اختصاصی

بهار
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۲:۳۵ ب٫ظ

رشته من برق قدرته برا تکمیل ظرفیت ۹۶ دانشگاه لرستان مصاحبه دعوت شده بودم و با وجود ۳ مقاله ISI و۵ مقاله کنفرانسی و توصیه نامه از اساتید ارشد و شناخت اساتید دانشگاه لرستان از خودم بازم قبول نشدم؛ اصلا معلوم نیست ملاک پذیرش برا دانشگاه ها چیه؛ این مطالب رو به این خاطر گفتم که بگم زیاد نگران نتیجه آزمون کتبی نباشید نتیجه واقعی رو مصاحبه تعیین میکنه؛ در مصاحبه هر دانشگاه برا خودش یه حدنصاب درنظر میگیره و فقط به اشخاصی که از نظر خودشون خوب باشن نمره بالاتر از حد نصاب میدن و به بقیه مصاحبه شوندگاه نمره زیر حدنصاب میدن که وقتی سنجش میخواد نمره مصاحبه رو با نمره کتبی جمع بزنه عملا همه رد میشن به جز اشخاصی که خود اساتید دانشگاه میخواستن.

مبین
آبان ۱۰, ۱۴۰۱ ۸:۳۶ ق٫ظ
پاسخ به  بهار

همیشه هم اینطور نیست. اگه آزمون کتبی خیلی خوب داده بشه و تراز بالا باشه هرچقدرم اساتید مصاحبه کننده نمره کم بدن بازم شانس قبولی هست.

اقلیم ۱۰۰
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۲:۳۲ ب٫ظ

ولله من یک ساعته تمام سوالات تخصصی رو پاسخ دادم

و ۱۲۰دقیقه وقت داشتیم تازه وقتم زیاد اوردم امدم کنار سوالاتی که ضربدر زدم روشان فکر کردم

استعداد و زبان در رشته ما زیاد جواب نمیدن تازه وقتم زیاد اوردیم

M.N
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۲:۳۱ ب٫ظ

سلام. دوستان کسی مدیریت دولتی نیست؟اگه الان جوابای خط مشی و مبانی مدیریت دولتی رو کسی یادش میاد بگه.یا هرموقع سوالات هم پخش شد خواهشا برای این دو درس اگه جوابا رو دارید بگید. ممنون

بهار
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۲:۳۰ ب٫ظ

سلام و خسته نباشید خدمت همگی؛ به نظرم همه سوالات رو بزارت تو یه دفترچه بهتره یا لااقل زبان رو بزارن تو دفترچه تخصص خیلی خیلی بهتره درحدی که واقعا واجبه؛ سوالات استعداد تحصیلی و زبان هردو به حدی مشکل هستند که تعداد زیادی از داوطلبان فقط میتونن یکی از ایندو را پاسخ دهند؛ من که به شخصه سوال سوم زبان بودم که وقت تمام شد؛ اصلا به نظرم منطقی نیست که برا ۶ سوال ۹۰ دقیقه وقت گذاشت؛ مخصوصا که هم استعداد و هم زبان ۲ سوال و درمجموع ۴ سوال درک مطلب دارد که برا پاسخ به سوالات حداقل یک بار باید متن را کامل خواند و برای جواب درست هرسوال هم یک بار دوباره درمتن به جستجو پرداخت؛ با این وضعیت من که احساس میکردم طراحان سوال و مدیران آزمون فک میکردند ربات قراره به سوالات جواب بده اونم رباتی که میدونه جواب درست چیه و نیازی به فکر کردن نداره.

مبین
آبان ۱۰, ۱۴۰۱ ۸:۳۷ ق٫ظ
پاسخ به  بهار

شما برای پاسخ به استعداد نباید متن رو دوبار بخونی اول باید سوالارو بخونی بعد دنبال جوابشون توو متن بگردی اینطوری وقت کم نمیاری

××××
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۲:۲۶ ب٫ظ

دوستان عزیز یعنی شما حاضرید اول درسهای عمومی رو که ضریب ۱ داره رو بزنید که هیچ تاثیری هم نداره نهایتا ۱۷ درصد. بعد با خستگی برید درسهای تخصصی رو که ضریب ۴ داره و خیلی موثره رو بزنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واقعا این طرز تفکر خیلی بی منطق هست. سازمان سنجش در این مورد سنجیده عمل کرده.

زهره سیسیان
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۱:۵۳ ق٫ظ

خیلی خوب بود که اول سوالات تخصصی رو ارایه دادن چون میدونستم سوالات رشته ی خودمه، وقتی تخصصی ها رو تموم کردم دیدم دفترچه ی سوالات عمومی رو هم گذاشتن روی میز کوچیک من، ولی من اصلا متوجه نشده بودم. وقتی دفترچه رو باز کردم اولش فکر کردم سوالات رشته ی دیگه ای رو اشتباه بهم دادن. چون رشته ی من اموزش زبان بود فکر میکردم کل سوالات باید انگلیسی باشه، ولی سوالات فارسی بودن و اصلا نمیدونستم سوالات ریاضی هم داره. سه دقیقه هنگ کرده بودم. خداروشکر که اول تخصصی هارو توزیع کردن. اگه این عمومی هارو اول جلسه دیده بودم ترس و نگرانی ایی که بخاطر بلد نبودن اونها داشتم باعث میشد نتونم تخصصی هارو بزنم. ولی به نظر من باید همه ی سوالات توی یک دفترچه باشه و خود داوطلب انتخاب کنه. درسته که سوالات استعداد میخواد زمان کمی به داوطلب بده تا سرعت عمل رو بسنجه، ولی وقتی تخصصی ضریب ۴ داره و استعداد ضریب یک داره هیچ کس نمیاد کلی وقت روی اونا بزاره. و نکته ی دیگه اینکه سوالات زبان عمومیش واقعا سخت بود. من که رشتم زبانه برام سخت بود تا برسه به بقیه که زبان نیستن. توی حوزه ی ما سر و صدا نبود و فقط توزیع آب و بیسکوییت سر و صدا داشت. یه نکته ی بسیار بسیار مهم دیگه، بیسکوییتش خیلی خیلی کم بود، ای کاش یکم بزرگتر بود. متاسفانه یادم رفت شکلات بردارم ببرم، آدم واقعا به یه چیز شیرین نیاز داره تا بهتر فکر کنه.

هرمینه-معماری
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۱:۴۹ ق٫ظ

شرایط برای همه شبیه به هم بوده پس لطفا اعتراض نکنید.

زهره- معماری
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۱:۱۰ ق٫ظ

سلام
من هم دقیقاً با این موضوع موافقم. حتی قبل از آزمون فکر میکردم که از طریق نامه نگاری رسمی این قضیه دنبال بشه. بهرحال کسانی که در این آزمون شرکت میکنن به حد کافی تجربۀ شرکت در آزمونهای تخصصی رو دارند و اینکه بتونند خودشون مدیریت زمان کنند حداقل کاریه که میشه در حقشون انجام داد. حقیقتش من اصلاً متوجه لزوم پخش دو دفترچۀ جدا نمیشم. تو بعضی رشته ها مثل رشتۀ خودم، با توجه به ماهیت سؤالها که مسأله نیست و حتی تعدادی از سؤالات جنبۀ حفظی پیدا کرده (البته متأسفم که اینجوره) هر چقدر هم که وقت بیشتر بشه، فقط داوطلب ها بیشتر کلافه میشن و برای بخش استعداد و زبان خسته تر میشن…
به نظر من وقتی پاسخنامه ها رو جمع نمیکنن پس احتمالاً ضرورتی وجود نداره که دو تا دفترچۀ جدا داده بشه… تنها فرقش تو اعمال ضریب تأثیر برای محاسبۀ تراز و رتبه است که وقتی پاسخنامه همونه یعنی از نظر نرم افزاری ضرورتی برای این کار وجود نداره.فکر میکنم واگذار کردن حق تقسیم وقت و آغاز و پایان سؤالها به خود داوطلبها، مناسب ترین راه حل باشه…

هرمینه-معملری
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۱:۴۸ ق٫ظ
پاسخ به  زهره- معماری

بانظر شما کاملا مخالف هستم، کسی که همه ی دروس معماری رو بخونه زمان تخصصی براش منطقی خواهد بود. در مورد سوال های حفظی برای درس های تاریخ معماری باید چه سوال هایی طرح کنند؟! اتفاقا سوال های حفظی و تحلیلی در این آزمون منصفانه بود. دفترچه ی عمومی هم بهتره بعد از تخصصی باشه. در ضمن استعداد تحصیلی زمانش خوب بود وگرنه در استعداد تحصیلی همه آدم ها بعد از زمان گذاشتن طولانی به پاسخ صحیح میرسند. پیشنهاد من اینه که زبان و دروس تخصصی در دفترچه اول و استعداد تحصیلی در دفترچه ی دوم باشه.

عاشق عشق
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۰:۴۳ ق٫ظ

داوطلب های عزیز بی انصاف نباشید. اگه وقت دفترچه عمومی بیشتر شه که هر کسی استعداد رو بالای ۵۰ درصد میزنه. زمان در پاسخ دادن به سوالات استعداد مهمه. من پیشنهاد میکنم زبان رو در دفترچه ی تخصصی بیارن و استعداد دفترچه ی جدا با زمان مشخص باشه. هرکی موافقه دستا بالا

سحر
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۰:۳۷ ق٫ظ

از روزی که کنکور برگزار شد تا به امروز دوستان از دشواری سوالات و کمبود وقت گلایه میکنن . باید خدمت این دوستان عرض کنم که کنکوری که پیش رو داشتید ازمون تخصصتون بوده و باید با اشراف کامل بر منابع سر جلسه حاضر میشدید و این سیل عظیم شکایت از طراحان سوال شوخی مضحکی بیشتر نیست و ابتدا باید از خودتون گلایه مند باشید که تسلط نداشتید . دوما کنکور همین هست شما باید وقتتون رو تنظیم کنید . کنکور یعنی رقابت . امتحان پایان ترم نیستش که شما با خیال راحت و فارغ از زمان پاسخگو باشید . به هر حال بهتره دیگه گلایه و شکایت رو بذارید کنار .

اقلیم ۱۰۰
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۰:۳۱ ق٫ظ

ازمون تخصصی ۱۲۰دقیقه بود وقت تمام شد هرچی مراقب به مسولین گفتن وقت تمام شده و سوالات عمومی پاسخ دهند ولی اونها توجه نکردن

دوم کارت ملی رو اصلا با چهره فرد طبیق ندادن …. پس چرا اصلا گفتن کارت ملی بیاورید

در دانشگاه آزاد برگزار شد

یک سرویس بهداشتی بود و انقدر طولانی بود ازمون که مراقب اسم مینوشت و نفر به نفر و نوبتی میفرستاد

برخی از اعضای برگزاری در سالن حرف میزدن و تمرکز ادم بهم میخورد

مراقب میگفت استعداد بلد نیستید پاسخ ندید به ضررتون نشه …مگه ادم خودش نمیدونه!کاش میشد به سازمان سنجش گفت

میزنم صندلی دستش سوراخ داشت من نگران بودم پاسخنامه ام حواسم نباشه سوراخ شود

مهسا
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۲:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  اقلیم ۱۰۰

آخی

ادبیات
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۰:۳۱ ق٫ظ

دوست من، کجا وقت اختصاصی زیاد بود؟ وقت آزمون اتفاقا بسیار کم بود.طوری که برای هر سوال پنج دقیقه وقت نیاز داشت.

مملی
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۰:۲۹ ق٫ظ

برای برخی رشته های مهندسی که بشدت محاسباتی هستن زمان تخصصی هم کم بود.

Chem
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۹:۳۷ ق٫ظ

تک دفترچه ای بهترین راه حل است

ستوده
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۹:۳۵ ق٫ظ

سلام . این امتحان چند ایراد اساسی داشت که اشاره فرمودید . راه حل به نظر اینجانب تغییر در ساختار امتحان هست نه تغییر در ترتیب سوالات تخصصی و عمومی . بهتر این می بود که سازمان سنجش دو کارنامه مجزا برای سوالات تخصصی و عمومی در نظر بگیرد . ابتدا امتحان تخصصی با زمان لازم( که به نظرم زمان این دوره خوب بود ) برگزار شده و هر شخصی به تناسب هر موقع صلاح دانست و برگه خود را تکمیل کرد از سالن خارج شود و استراحت نماید و امتحان عمومی با فاصله نیم ساعت بعد از زمان امتحان تخصصی جهت استراحت داوطلبان، برگزار گردد . مشکل اصلی این بود که ما از ساعت ۷۴۵ به مدت ۴ تا ۴٫۵ ساعت ( بعلاوه زمان تاخیر شروع امتحان که در حوزه ما ۸۳۵ با اعترلض دواطلبان آغاز شد ) روی یک صندلی نشسته بودیم و لا ینقطع مشغول به پاسخگویی بودیم که به نظرم فراتر از زمان قابل پذیرش در امتحان در ابعاد انسانی است . ضمنا زمان تعریف شده برای بخش عمومی حداقل نیم ساعت کم بود و شخصا تعدادی از تستها رو نرسیدم بزنم .

Chem
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  ستوده

اگه قرار باشه هر کسی هر وقت دوست داشت از سر جلسه بلند شه که نظم جلسه بهم میخوره…سر و صدا ایجاد میشه و مانع از تمرکز اونایی میشه که میخوان تا آخرین لحظه بشینن

برق قدرت
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۹:۳۳ ق٫ظ

سطح سوالات مهندسی برق قدرت خیلی بالا بود و زمان اختصاص داده شده برای پاسخگویی بسیار کم بنابراین نمیتوان نتیجه ی خوبی گرفت . آشفتگی و سر صدا و همهمه سر جلسه به قدری زیاد بود که کلا تمرکزم رو از دست دادم. از طرفی برگزاری چنین آزمونی به دو نوبت احتیاج داره طوری که وقتی دفترچه عمومی پخش شد واقعا دیگه کشش پاسخ گویی وجود نداشت.ر

ali
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۹:۳۱ ق٫ظ

سلام
به نظرم مثل ارشد اگر عمومی و اختصاصی در یک دفترچه و هم زمان باشند هر کسی به راحتی می تونه نتیجه دلخواه خودش رو بگیره و ترتیب زدن رو خودش انتخاب کنه و کسایی که خونده باشند از وقتشون به راحتی استفاده کنند. ولی خب علی ای حال این روش هم برای گزینش افراد نخبه مد نظر سازمان هاست کسانی که بتوانند در زمان کم به سوالات استعداد جواب دهند و زبان مسلم بسیار با استعداد هستند.
در هر صورت خود بنده نیز برای عمومی وقت کم اوردم و زبان نتوانستم بزنم. ولیکن از خدا می خواهم که ما را باهوش تر می آفرید.

ali
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۹:۳۳ ق٫ظ
پاسخ به  ali

والا من برای تخصصی هم وقت کم اوردم نمیدونم بقیه چرا وقت زیاد می اوردند. نمیدونم قبول خواهیم شد یا خیر .

مملی
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۰:۲۳ ق٫ظ
پاسخ به  ali

کسانیکه تمامی دروس تخصصی را مطالعه کردند وقت کم می اورند در واقع زمان برای حل تمامی سوالات بسیار کم هست و این یک ضربه مهلک برای افراد با تسلط بلا در تمامی سوالات تخصصی هست که متاسفانه سازمان سنجش به این امر مهم در هیچ یک از ازمونهای کنکوری خصوصا دکترا توجهی ندارد و متاسفانه بیشتر سرعت در کنکور مهمتر بوده نه قدرت و توان علمی.

مورچه
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۲:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  ali

دوست عزیز متسافانه این حرفی که شما میزنید شعاری هست که از جانب مسئولین داده میشه که ادم باید با استعداد باشه بتونه در مدت زمان کم مساله ها رو حل کنه.. در صورتیکه واقعیت اینه که همه حفظ میکنن و تحلیل نمیکنن. شخصی که میاد توی آزمون باید عین اون مساله رو قبلا دیده باشه و گرنه وقت نیست تازه بشینه مساله رو حل کنه. در صورتیکه قدرت تحلیل رو اینجور میسنجن که وقت بدن بتونی مساله حل کنی.

رسول
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۹:۲۷ ق٫ظ

راه درست به نظرم تک دفترچه ای کردن سوالات و اعلام زمان از طریق بلندگوهاست

عبادی
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۹:۲۷ ق٫ظ

امسال از هر لحاظ چه نظم و رعایت سکوت و چه ورود دیرهنگام داوطلب ساعت ۸٫۱۵ دقیقه و دیر توزیع کردن دفترچه سوالات چون در حوزه ای که من بودم دفترچه عمومی گروه عربی گم شده بود و حدود۱۰ دقیقه دیرتر از بقیه شروع کردیم و زمان تخصصی خیلی خیلی بیشتر بود
و در مورد نحوه طراحی سوالات گروه عربی باید بگم که تعدادی سوال بودن که تمام گزینه ها درست بودن اما طراح گزینه غلط رو میخواست
در کل امسال اصلا راضی کننده نبود به قیمت پایین آوردن وردودی های دکتری با آینده من و امثال من بازی شد.

داوود
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۹:۲۶ ق٫ظ

اتفاقا بهترین کار توزیع دفترچه تخصصی در اول ازمون هست چون صریب ۴ داره. و زبان و استعداد ضریب ۱ داره . سازمان سنجش خیلی خووب عمل کرده در مورد توزیع دفترچه ها.

یکتا
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۰:۵۲ ق٫ظ
پاسخ به  داوود

با سلام
کاملاً موافقم. دروس تخصصی به دلیل داشتن ضریب بالا نقش تعیین کننده ای در تراز و رتبه دارد. پس بهترین راه پاسخ دادن آنها در ابتدای آزمون است که خستگی و کاهش دقت کمتر پیش میاد. حداقل برای رشته های مهندسی مطمئنم.

ali
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۲:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  یکتا

اوهوم

افشین
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۹:۲۶ ق٫ظ

خیلی هم خوبه که اول تخصصی ها رو میدن ناسلامتی ضریب ۴ داره تخصصی ها آقایون!

فروزان
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۹:۲۵ ق٫ظ

سلام دوستان من تجربه خودمو میگم.

من پارسال زبان رو ۷۶ درصد و استعداد رو ۵۴ درصد زدم. به هیچ وجه روی رتبه ی من تاثیری نداشت. چون یکی از دوستانم زبان و استعداد رو سفید گذاشته بود و تخصصی هاش فقط ۵ تا بیشتر از من زده بود. رتبه ی دوستم شد ۹۰ و رتبه من شد ۱۳۱. دیگه منم امسال نه زبان خوندم و نه استعداد.

فرزانه
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۹:۱۴ ق٫ظ

آزمون امسال از هر نظر آشفته بود چه طراحی سوالات چه توزیع دفترچه و زمانبندی! جالبه که سوالات تخصصی ادبیات فارسی حتی غلط داشت!!چند سال به هوس پول و کسب درآمد مثل کودکستان دانشجوی دکتری پذیرش می کنند بعد که تعداد تحصیل کرده های مملکت و آمار بیکاری قشر تحصیل کرده با هم زد بالا، هر کاری می کنند تا جلویش را بگیرند حتی اگر به طراحی سوالات غلط بیانجامد! آزمون امسال از نظر آشفتگی در هر زمینه جای حرف باقی نگذاشت.

برق قدرت جنوبی
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۹:۱۰ ق٫ظ

توی رشته های مهندسی اتفاقا سوالات تخصصی شدیدا زمان کمی بهشون اختصاص داده شده و همیشه وقت کم میاریم. طوری که پنج سوال آخر رو معمولا نمیرسیم بخونیم. ضمنا امسال مطابق هر سال دفترچه عمومی پس از اختصاصی داده شد! لااقل شیراز برای رشته برق اینجوری بوده.

مملی
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۰:۲۸ ق٫ظ

برای رشته های مهندسی باید هم در دروس تخصصی و هم در دروس عمومی وقت اضافه شود تا افراد دارای توانیی بالا بتوانند انچه در توان دارند ارایه کنند که با این زمان کم نمیشود. با این زمان خوش به حال افرادی میشود که نصف درسها را مطالعه می کنند و توانایی ژدن درصد بالا را ندارند.

کورش
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۹:۱۰ ق٫ظ

خدا شاهده ما همیشه یه گیری تو همه چیز پیدا می‌کنیم
خب برادر من اگرم سوالای عمومی زبان استعداد رو اول بدن بازهم معترضیم و می‌گیم این‌ها فکریه و ذهن آدمو خسته می‌کنه، بالا غیرتن بگید حال کنکور نداریم و راحت دیگه.

عاشق عشق
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۰:۴۱ ق٫ظ
پاسخ به  کورش

موافقم

مینا
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۰:۵۹ ق٫ظ
پاسخ به  کورش

دقیقا

ali
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۱۲:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  کورش

دانشجویی که اعتراض نکنه دانشجو نیست گل کلم هست.

بیرانوند
اسفند ۶, ۱۳۹۶ ۹:۱۰ ق٫ظ

به نکته جالبی اشاره کردید،
یکی از نکاتی که بخش زیادی از شرکت کنندگان کنکور دکتری امسال به اون معترض بودن توزیع دیرهنگام دفترچه های عمومی بود،
وقت تخصیص یافته برای سوالات اختصاصی خیلی زیاد بود و خیلی از داوطلبان به این قضیه معترض بودند و زمان زیادی رو بیکار سر جلسه نشستند و با ایجاد سر و صدا و همهمه نظم جلسه رو به هم زدند. همچنین وقت اختصاص یافته برای سوالات عمومی خیلی کم بود و تحلیل انرژی ناشی از تطویل زمان پاسخگویی به سوالات اختصاصی باعث بی انگیزگی و کاهش توان برای پاسخگویی به عمومی ها به ویژه سوالات استعداد تحصیلی شد.
به نظر میرسد سازمان سنجش باید در نحوه توزیع دفترچه های آزمون دکتری حتما تجدید نظر کند