افزایش حدنصاب نمره زبان آزمون دکتری رشته های پزشکی آزاد از سال 98

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد: حدنصاب نمره زبان در آزمون دکتری این وزارتخانه از سال 98 افزایش می‌ یابد.

دکتر حمید اکبری در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا از افزایش حد نصاب نمره زبان در آزمون ph.d  خبرداد و گفت: این افزایش حد نصاب نمره در سال 97 اعمال نمی‌شود ولی در سال 98 اجرا خواهد شد.

 وی ادامه داد: نمرات چندین نوع آزمون زبان از جمله آیلتس، تولیمو و MHLE  و آزمون زبان وزات علوم برای شرکت در آزمون دکتری تخصصی مورد قبول وزارت بهداشت است. البته برای قبولی در این آزمون برای هر مدرک یک نمره پایه(حدنصاب) تعیین شده بود که هر کدام از این حد نصاب‌ها به میزان مشخص افزایش پیدا کرد. به طور مثالMHLE ، پنج نمره افزایش داشته و آیلتس 0.5 نمره افزایش پیداکرده که هر کدام از این حدنصاب‌ها در سال 98 هم نیز به همین میزان افزایش خواهند داشت.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه حد نصاب نمره زبان در آزمون ph.d از سال 98 به صورت پلکانی افزایش پیدا خواهد کرد، تاکید کرد: این موضوع در شورای عالی برنامه ریزی مصوب شده است و از سال 98 اجرایی خواهد شد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
.....
اسفند ۲۲, ۱۳۹۶ ۹:۱۲ ق٫ظ

سلام دوستان در تخصصی رشتم

در پاسخنامه یک گزینه سنجش گفته درسته

اما اعتراضات رو بررسی کردن گفتن یک گزینه دیگر

ولی من صفحه کتاب اون استاد رو دارم که گفته پاسخ اولیه سازمان سنجش
درسته

الان میشه اعتراض کرد عکس اون کتاب و اون صفحه رو برای سازمان سنجش بفرستم

میدانم فرصت تمام شده

ادرسی دارید حرفم رو به گوش سازمان سنجش برسونم ؟؟؟

تولیمو طلب
اسفند ۲۰, ۱۳۹۶ ۱۲:۱۵ ب٫ظ

اصرار بر افزایش حد نصاب از طرف اساتیده. اشتباه اصلی در اینجا اینه که تصور شده ارتباط نسبتا محکمی بین نمره زبان ازمونها و قابلیت استفاده از متون تخصصی رشته وجود داره، که کاملا مبهم و غیر بدیهیه. اساتید، مراجع و کتب انگلیسی به دانشجو معرفی میکنن و از اونها تدریس میکنن و دانشجو معترض میشه که در استفاده از اونها توانا نیست. استاد به این نتیجه میرسه باید دانشجو با نمره زبان بالا جذب کنه در حالی که این همه وقت که صرف اخذ نمره زبان میشه میتونه مستقیما در همون متون تخصصی صرف بشه یعنی استاد باید ترس دانشجو از متون تخصصی رو از بین ببره و دانشجو رو از اول با متون تخصصی اشنا و مانوس کنه. زبان دارای انواع متعدد مهارتهاست. برای دانشجو اصلی ترینش مهارت ریدینگ تخصصیه و بعد مهارت ریدینگ عمومی و نهایتا مهارت رایتینگ تخصصی.
اصرار بر افزایش حد نصاب زبان وقتی معنا داره که تحولی هم در نحوه اموزش زبان از ابتدایی تا دکتری پدید اومده باشه. وقتی تحولی در کار نیست چطور میشه یکباره در انتهای مسیر تحولی بزرگ به وجود اورد؟

تولیمو طلب
اسفند ۲۰, ۱۳۹۶ ۹:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  تولیمو طلب

چند نکته دیگه:
زیست شناسی و پزشکی از معدود رشته هایی هستن که هنوز به نحو شدیدی تحت تاثیر زبان یونانی و لاتینی هستن (لاتین به معنی زبان قرون وسطای اروپا و نه انگلیسی فعلی). واژه ها همگی از ریشه این دو زبان ساخته میشن و به همین خاطر حتی در کشورهای انگلیسی زبان هم زبان تخصصی پزشکی داریم. مطالعه یه کتاب پزشکی انگلیسی حتی برای لندنی مادرزاد هم خیلی مشکله چون پر شده از لغات تخصصی باستانی. بنابراین مشکل نحوه مطالعه متون تخصصی پزشکی با اخذ تافل و ایلتس هم حل نمیشه. افزایش حد نصاب نمره اگر هم کمکی داشته باشه در رشته های علوم انسانی اولویت داره و نه جایی دیگه. الان بیش از صد سال میشه که علوم انسانی تونستن خودشونو از زبانهای مرده یونانی و لاتینی خلاص کنن و به روز بشن. زبانهای جدید مثل انگلیسی وقتی در پزشکی مفید میشن که جامعه جهانی پزشکی هم بالاخره خودشو از تعصب بی جهت چسبیدن به زبان یونان و لاتین خلاص کنه و خودشو روی زبانهای جدید بین المللی بنا کنه. بنابراین هدف از افزایش حد نصاب نمره زبان فقط و فقط اضافه کردن یه مانع دیگه در مسیر بینهایت متقاضی رشته پزشکیه و نه تربیت پزشک بهتر.

تولیمو طلب
اسفند ۲۰, ۱۳۹۶ ۹:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  تولیمو طلب

نکته دیگه اینکه این روزها مهمترین مهارت زبان برای ما ایرانیها مهارت ریدینگ تخصصی و عمومیه یعنی فرد به درجه ای از مهارت زبان برسه که نه تنها متون تخصصی بلکه هر متن انگلیسی دیگه رو هم تا حد تقریبا راحت و بی زحمت بتونه مطالعه کنه و بفهمه. این مهارت هم با قبولی در تافل و ایلتس و تولیمو و غیره به دست نمیاد بلکه یه ممارست خیلی طولانی لازم داره. در رایتینگ هم اولویت با توانایی نوشتن متون تخصصیه. سایر مهارتها مثل رایتینگ عمومی و اسپیکینگ و لیسنینگ از اهمیت خیلی کمتری برخوردارن و در شرایطی که به دلایل مختلف نمیشه انگلیسی رو مثل هند یا پاکستان به عنوان زبان تدریس در دانشگاه تحمیل کرد تسلط بر این مهارتها خیلی مشکلتر خواهد بود. بنابراین متولیان اموزش عالی کشور ما باید دست از تردید و ازمایش و خطا بردارن. یا انگلیسی رو زبان تدریس کنن یا دست از مهارتهای غیر لازم لیسنینگ و اسپیکینگ و رایتینگ عمومی بردارن و این مهارتها رو از ازمونهای تولیمو و ام اس ار تی حذف کنن و فقط روی ریدینگ متمرکز باشن.