مدرسان شریف  بسته مقاله نویسی  کتاب مصاحبه دکتری  مشاوره انتخاب رشته دکتری 97

انتشار منابع آزمون کتبی مرحله دوم دکتری 97 پژوهشگاه علوم انسانی

منابع آزمون مرحله دوم آزمون نیمه متمرکز دکتری سال 1397 رشته فلسفه علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانی منتشر شد.

به گزارش پی اچ دی تست، بنا بر اعلام گروه فلسفه علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانی، آزمون مصاحبه دکتری فلسفه علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانی و فرهنگی در دو قسمت کتبی و شفاهی، پس از اعلام نتایج آزمون دکتری سازمان سنجش کشور، برگزار می شود. زمان آزمون و مدارک مورد نیاز متعاقبًا اعلام می شود.

منابع آزمون کتبی به شرح زیر است:

 
کانال تلگرام دکتری پی اچ دی تست
  1. تولیمو طلب گفت:

    متاسفانه در این اوقات، اونقدر فکر داوطلبان مشغول نتیجه اولیه هست و اونقدر هم تا مدتها مشغول مراحل متعدد بعدی خواهد بود که بعیده توجهی ولو کوچیک به خطرات و مهالک اصلی این طریق طولانی پروسه ازمون دکتری بشه. من الان بیشتر از یکماه میشه در انواع کامنتها سعی میکنم ابعاد مختلف این خطراتو برای دوستان توضیح بدم. در واقع این ابعاد از اول برای خود من هم نامعلوم بودن و فقط به تدریج داره عمق و ابعادش هویدا میشه.

    و یکی از وجوه عینی این خطراتو میشه در همین اگهی ازمون کتبی خاص این دانشگاه ملاحظه کرد. ایین نامه مصوب دکتری این حقو به دانشگاهها داده که هر طور میخواد و از هر منابعی که میخواد، از داوطلبان، ازمون کتبی یا شفاهی یا توام مجدد بگیره. به عبارت دیگه، به خاطر ازادی مطلق دانشگاهها در نحوه اجرای ازمون کتبی یا شفاهی خودشون، یه شبه انارشیسم پدید خواهد اومد و حاصلش این خواهد بود که هر جا که داوطلب به مصاحبه میره، این احتمال وجود داره که باید خودشو برای یه کنکور کاملا اختصاصی دیگه که مختص اون دانشگاهه اماده کنه. به خاطر این تعبیر و تفسیر خیلی خطرناک از ایین نامه دکتریه که من نهایتا به این نتیجه رسیدم که مرحله مصاحبه دانشگاهها به نحو عمده و اساسی باید حذف و برچیده بشه و کنکور دکتری از شکل بی فرم غیرمتمرکز دربیاد و شکلی کاملا متمرکز و یک مرحله ای پیدا کنه. عجیب اینه که چطور چنین ایین نامه ای در مجلس تصویب شده و چرا اعتراضی بهش نکردن و عجیبتر از اون اینکه چرا هنوز هم نمیشه صدای اعتراضی شنید و حتی به سختی میشه افرادو قانع کرد که چه مهالکی در انتظارشونه.

    • تولیمو طلب گفت:

      یه تناقض عمومی دیگه هم در این نوع ازمونهای کتبی دانشگاهها و منابع اونها مشاهده میشه:

      منابعی که در این ازمونها معرفی میشن، عمدتا همون منابعی هستند که در طول دوره اموزشی دوره دکتری، باید به دانشجو اموزش داده بشن. بنابراین داوطلب ورود به این دوره های دکتری، باید قبل از ورود به دوره اموزشی، چیزهایی رو که قراره در دوره اموزشی بهش یاد بدن، از قبل یاد گرفته باشه. به عبارت دیگه، دانشگاه، دانشجو جذب میکنه تا بعدا بهش چیزهایی رو که بلده، دوباره یاد بده و لذا اساتیدی که این موادو تدریس میکنن، فقط قراره وقت دانشجو رو در دوره اموزشی هدر بدن!

      پس سوال اساسی اینه: ایا واقعا ما قراره اینطوری دانشجوی دکتری بشیم؟ اگر یه نفر حوصله کنه و اطلاعیه ازمون دکتری همین دانشگاه یا دانشگاهی دیگه رو در ۱۰ سال پیش پیدا و مطالعه کنه (یعنی زمانی که هنوز سازمان سنجش در امر دکتری داخل نبود و هر دانشگاهی خودش یه ازمون مجزا میگرفت) خواهد دید که اون موقع هم ازمونی کتبی برگزار میشد. اما فقط و فقط همین ازمون کتبی در کار بود و ازمون اولیه سنجش در کار نبود.

      پس من میپرسم ازمون تستی دکتری اسفند ۹۶ سنجش برای چی برگزار شده؟ تنها جواب مقبولی که میشه پیدا کرد اینه که بر تعداد موانع ورود به دکتری، چیزهای زیادی مثل ازمون مجدد دانشگاهها و نمره اجباری زبان مطالبه شونده توسط دانشگاهها اضافه شدن تا فقط و فقط باعث بشن که شاید عده زیادی راضی بشن از گود رقابتها خارج بشن و جا به دیگرونی بدن که تحمل گذر از این همه موانع اضافی رو دارن.

      اما مشکل اساسی اینجاست که هیچ کدوم از این موانع تو در تو و چند پرده نتونسته اشتیاق عمومی به دکتری رو کم کنه و بلکه اونو تشدید هم کرده. پس حالا که نهایتا هر داوطلبی قراره تا سالهای متمادی مرتبا شانس ناموفق خودشو برای عبور از این خوانهای عظیم امتحان کنه تا بالاخره گذر کنه، و حاضر نیست تسلیم بشه، و کنار بره، به عبارت دیگه، حالا که قراره نهایتا همه داوطلبا بالاخره و نهایتا دکترا بگیرن، پس چه توجیهی برای این همه موانع متعدد و غیر ضروری باقی میمونه؟

      استدلال بالا نشون میده که این موانع، کارکرد مورد نظرشون، یعنی منصرف کردن عده ای زیاد از دکتری گرفتنو ندارن و همه نهایتا میخوان دیر یا زود دکتر بشن و هیچ سدی جلودار اونها نیست. بنابراین چرا هدر دادن عمرها و استعدادها؟ به همین دلیله که مرحله کاذب مصاحبه باید حذف بشه و ازمون دکتری شکل متمرکز تک مرحله ای پیدا کنه و کاری که قراره بالاخره انجام بشه، لااقل با استرس کمتر و مصیبت و بلای کمتر جریان پیدا کنه.

    • تولیمو طلب گفت:

      دوستان همچنان تا مدتها مشغول نتایج اولیه خواهند بود و به موارد اصلی بی تفاوت.‌

      در این کامنت یه استراتژی خیلی مهم و در عین حال ساده معرفی میکنم و امیدوارم قانع بشن که برای جلوگیری از سقوط به مهالک مرحله مصاحبه، چاره ای بهتر از این نخواهد داشت.

      راه درست و منطقی مقابله با ازمون های غیر منطقی و زاید کتبی مرحله مصاحبه، مثلا شبیه به همینی که در مورد دانشگاه ذکر کننده منابع ازمون کتبی در اطلاعیه بالا اومده، اینه که دوستانی که به مصاحبه این جور جاها میرن، کاملا مسالت امیز، زیر بار ازمون کتبی دانشگاه نرن، به این شکل که اصلا وقتی برای مطالعه این منابع به منظور شرکت در ازمون کتبی نذارن و زودتر برن و همه با هم توافق کنن که در ازمون کتبی شرکت نکنن و همونجا هم به متصدیان دانشگاه توضیح بدن که با وجود کنکور اسفند سنجش، این ازمون اونها دیگه غیر ضروری و غیر منطقیه و خروج از عدالته و لذا عمدا قصد شرکت در اونو ندارن. اگر همه با هم این تصمیمو بگیرن دیگه عملا ازمون منتفی میشه و این بی عدالتی و بی منطقی دانشگاهها خنثی میشه.

      اگر دوستان هنوز فکر میکنن تقبل ازمونهای کتبی دانشگاهها اشکالی نداره کافیه دقت کنن که هر دانشگاهی راسا و مستقل از بقیه میتونه این کارو انجام بده و تنوع منابع و نحوه ازمونها اونها رو از پای در خواهد اورد. ازمونی که نهایتا قراره همه در امسال یا سالهای اتی در اون قبول بشن، دیگه اینقدر ارزش نداره که بخوان در هر دانشگاهی یه کنکور کتبی مجزای دیگه هم بدن. ضمنا اگر قرار باشه با تقبل این ازمونهای اضافی و غیر عادلانه و بی هیچ ضابطه و قانون در دانشگاه قبول بشن مطمئن باشن فردا باید زیر بار بی عدالتیهای دیگه هم برن و هر دستور ناعادلانه دیگه رو هم اجرا کنن و مثلا اگر استاد راهنماشون اراده کرد که به جای دو مقاله، سه مقاله با اوردن نام اون چاپ کنن اونها دوباره زیر بار این اجحاف خواهند رفت و هر چی بگن خواهند پذیرفت.