موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

تأکید رئیس مرکز سنجش دانشگاه آزاد بر استاندارد بودن سؤالات EPT

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس مرکز سنجش دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ضرورت تسلط دانشجویان دکتری به زبان انگلیسی تصریح کرد: سطح سؤالات آزمون EPT دانشگاه آزاد اسلامی استاندارد است.

دکتر امیررضا شاهانی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه آزمون EPT استاندارد است، گفت: از آنجایی که گاهی به آزمون EPT  اعتراض می شود، به تازگی  آزمون EPT  را شخصا مورد توجه قرار دادم، سئوالات چند دوره را بررسی کردم تا ببینم سئوالات استاندارد است یا خیر که دیدم انصافا سئوالات استاندارد است.

رئیس مرکز سنجش دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: مدرک دکتری بالاترین مدرک آکادمیک است، لذا ما یک چیزی را نباید فراموش کنیم و آن اینکه نمی‌شود کسی که می‌خواهد مدرک دکتری بگیرد و اکنون دانشجوی دکتری است زبان انگلیسی بلد نباشد، این اصلا بی معنی است.

وی افزود: دانشجویان دکتری موظفند که در مرحله پژوهش مقاله ارائه بدهند و برای نوشتن مقاله باید مقالاتی به زبان انگلیسی مطالعه کنند . به همین دلیل باید به حدی به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند که بتوانند پژوهش خود را به صورت یک مقاله بنویسند، به این لحاظ تسلط به این زبان الزامی است.

شاهانی تاکید کرد: سطح زبان دانشجویان باید ارزیابی شود و آن‌ها باید مهارتی حداقلی در زبان انگلیسی داشته باشند که بتوانند اجازه ورود به مرحله پژوهشی را کسب کنند.

رئیس مرکز سنجش دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: نکته ای که باعث تاسف است این است که سطح دانش زبان انگلیسی دانشجویان دکتری خیلی ضیف است و این خوب نیست. حداقل نمره‌ای که برای قبولی در آزمون گذاشته‌ایم نمره خیلی کمی است و کسب نمره ۵۰ از آزمون EPT  کار سختی نیست.

شاهانی ادامه داد: در آخرین شورای برنامه ریزی دانشگاه آزاد، سطح نمره قبولی در آزمون ‌های زبان دانشگاه‌های خوب کشور را بررسی کردیم که در مقایسه با آن‌ها ما یک مقدار هم این نمره را پایین تر در نظر گرفتیم.

وی درباره نحوه سنجش مهارت زبان انگلیسی در دانشجویان دکتری اظهار کرد: در روزهای آتی جلسه‌ای با اساتید زبان دانشگاه خواهیم داشت تا بررسی کنیم و ببینیم آیا برای سنجش سطح زبان انگلیسی دانشجویان دکتری می‌توان مکانیزم دیگری هم گذاشت یا خیر.

رئیس مرکز سنجش دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: قصد اطلاع رسانی درباره جزئیات این طرح را ندارم اما به صورت کلی می‌خواهیم با برگزاری یک سری کلاس فشرده و تا حدی طولانی مدت، به‌نحوی مهارت زبان انگلیسی دانشجویان دکتری را ارتقا دهیم. البته در حال حاضر نیز یک سری کلاس داریم که روزهای جمعه برگزار می‌شود اما فاصله کلاس‌های فعلی زیاد است و آن طور که باید برای ارتقای زبان انگلیسی جوابگو نیست.

اما در طرح جدید در نظر داریم که برای مثال  در طول سه تا شش ماه دوره کلاس زبان فشرده برگزار کنیم و بعد با مکانیزم هایی که باید مورد بررسی قرار گیرند مهارت زبان دانشجویان دکتری را بسنجیم و بر مبنای آن اقدام کنیم.

وی درباره تعداد حوزه‌های آزمون  EPT اظهار کرد: علت اینکه این آزمون در مراکز تمام استان‌های کشور برگزار نمی‌شود این است که تعداد شرکت کننده ها در همه استان ها قابل توجه نیست که بخواهیم در همه استان ها آزمون را برگزار کنیم. مثلا اگر در یک استان ۱۰ نفر بخواهند شرکت کنند برگزاری آزمون استانی توجیه ندارد.

رئیس مرکز سنجش دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وجود حساسیت در برگزاری آزمون های زبان انگلیسی این دانشگاه گفت: برای برگزاری این آزمون‌ها طراحان سوال چند روز قرنطینه می‌شوند و برای تکثیر، بسته بندی و فرستادن سئوالات چندین روز زمان صرف می‌شود و ناظر مرکز سنجش، ناظر حراست به محل آزمون می‌رود. در مجموع برگزاری آزمون بسیار هزینه دارد و مسائل امنیتی زیادی باید برای برگزاری آن رعایت شود.

شاهانی افزود: اگر بخواهیم حوزه‌های برگزاری آزمون EPT  را به ۳۰ استان توسعه دهیم، دردسر زیادی دارد و به لحاظ اقتصادی و امنیتی توجیهی ندارد که بخواهیم در حوزه‌ای برای ۱۵ یا ۲۰ نفر آزمون برگزار کنیم اما سعی کرده ایم که در چهارگوشه کشور حتما حوزه امتحانی داشته باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه این آزمون تقریبا در هشت حوزه برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: تقریبا ۵۰ درصد شرکت کننده‌ها از تهران هستند و تمام استان‌های دیگر در کل مجموعا پنجاه درصد شرکت کننده‌ها را دارند. البته تعداد حوزه‌ها شناور است. یعنی هر دوره ای که ثبت نام می‌کنیم آمار میگیریم که شرکت کننده ها از کدام استان ها هستند. بعضی استان ها ممکن است یک ماه حوزه باشند ماه دیگر نباشند و یا برعکس. این آزمون برای کمک به دانشجویان دکتری به صورت ماهانه برگزار می‌شود تا اگر در آن پذیرفته شدند زودتر در آزمون جامع شرکت کنند و وارد مرحله پژوهشی شوند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

12 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تولیمو طلب
فروردین ۲۰, ۱۳۹۷ ۴:۲۲ ق٫ظ

بین دو درس ریاضی و زبان در دانشگاه ازاد، تشابهی وجود داره به این شکل که: خیلی از افرادی که به کاردانی یا کارشناسی دانشگاه ازاد وارد میشن، در ریاضی و زبان، حتی در رشته های فنی و مهندسی، فوق العاده و بینهایت ضعیفن، و مثلا در ریاضی، بارها و بارها یه درسو برمیدارن و هر بار مردود میشن. حالا سوال اساسی اینه که چرا دانشجو به جای این همه امتحان بی فرجام دوباره و دوباره، یکبار اراده نمیکنه که با امادگی کافی بیاد و قبولی بگیره؟ جواب اینه که این فرد، از همون ابتدایی، و به نحو مستمر، حدود ۱۲ سال، یعنی تا گرفتن دیپلم، هرگز ریاضی هر سالو به قدر مینیمم لازم یاد نگرفته و به کمک انواع قوانین و تبصره ها، تونسته به سال بالاتر بیاد، و لذا، حالا میبینه که باید تمام ریاضیات این ۱۲ سالو یکجا یاد بگیره تا بتونه مفاهیم درس ریاضی دانشگاهو در حد قبولی مسلط بشه و نمره قبولی بگیره. بنابراین، میبینه با یه کار بینهایت شاق روبرو شده، و لذا ازعهدش برنمیاد. دانشگاه هم با توجه به این مشکلات، انواع تبصره های قانونی برای افزایش سنوات و امکان امتحان مجدد، و نهایتا قانون معرفی به استادو به عنوان راهکاری دیگه فراهم کرده. اما ما هر قدر کند و کار کنیم هرگز نمیفهمیم ایا دانشگاه ازاد واقعا اراده قطعی برای اخراج دانشجو در صورت عدم قبولی در ریاضی داره یا نه، یعنی نمیشه فهمید که ایا اگر دانشجو نهایتا بعد از استفاده از همه قوانین و تبصره ها و معرفی به استادها،… ادامه نظر»

تولیمو طلب
فروردین ۲۰, ۱۳۹۷ ۴:۲۳ ق٫ظ
پاسخ به  تولیمو طلب

و دقیقا به دلیل همین ابهام و واضح نبودن اراده متولیان دانشگاه ازاده که مشکل مشابهی هم در مورد ازمون زبان دانشگاه ازاد مثل ایپیتی یا هر جایگزینش وجود داره. به عبارت دیگه، اگر دانشگاه ازاد بخواد نحوه برخورد نهایی خودشو با معضل نمره زبان، واضح و روشن اعلام کنه، از دو حال خارج نیست: یا دانشگاه ازاد باید اراده قطعی و لاتخلف خودشو این قرار بده، و رسما و علنا هم اعلامش کنه و بهش هم پایبند بمونه، که اگر دانشجو بعد از همه تبصره ها، نتونست کف نمره ازمون زبانو بیاره، حتما اخراج خواهد شد، که در این صورت، دانشگاه ازاد باید خودشو برای اخراج و از دست دادن عده زیادی از دانشجوهای دکتری خودش، اون هم فقط به خاطر نداشتن نمره زبان، اماده کنه، و دیگه فرقی نمیکنه ازمونش ایپیتی باشه یا کلاسهای مستمر حضوری یا هر نوع دیگه ای. اما در این صورت، دانشگاه ازاد، مخصوصا در شرایط بحرانی فعلی، به دلیل از دست دادن دانشجوهای خودش، اون هم فقط به خاطر مساله زبان، با معضلات بینهایت بزرگی روبرو میشه. یا اینکه دانشگاه ازاد باید اراده نهایی خودشو بر این قرار بده، و رسما و علنا هم اعلامش کنه، که دانشجو هرگز، فقط به خاطر نیاوردن حد نصاب نمره زبان، اخراج نخواهد شد، و فقط زمان اخذ مدرکش، تا موعدی کاملا مشخص، عقب خواهد افتاد، و در این صورت هم باز فرقی نمیکنه شکل ازمون به صورت ایپیتی باشه یا کلاسهای مستمر حضوری یا هر شکل دیگه ای، و در هر حال، و صرفنظر از این… ادامه نظر»

نرگس
فروردین ۱۹, ۱۳۹۷ ۵:۳۳ ب٫ظ

به نظر بنده نوشته مقاله انگلیسی ربط به ازمون ept نداره و نوشتن مقاله انگلسی تخخصص و مهارتهای خاص خودشون رو دارند
خواندن مقالات مرتبط هم باز ربطی به زبان ept نداره
دانستن لغات تخصصی لازمه خواندن مقالات مرتبط هست
پس به نظرم ept ربطی به سطح دکترا نداره و فقط کسب درامد دانشگاه هست

رضا
فروردین ۱۹, ۱۳۹۷ ۱۱:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  نرگس

مقاله نوشتن به انگلیسی که خیلی سخت تر از EPTه! اگخه بلدین مقاله بنویسین، حتما ای پی تی هم نمره میارید

تولیمو طلب
فروردین ۱۹, ۱۳۹۷ ۲:۴۷ ب٫ظ

در دانشگاه ازاد قاعده ای دارند به نام درس معرفی به استاد. در حال حاضر با وجود انواع تک ماده ها و تبصره ها، عملا دانشجوی مشروطی میتونه تا سالهای متمادی همچنان بدون اخراج، دوره تحصیلی رو ادامه بده. نهایتا اگر به وضعیتی رسید که حداکثر ۶ واحد برای فارغ التحصیلیش باقی مونده باشه میتونه این ۶ واحدو معرفی به استاد بشه. استاد هم، البته به حق، میبینه نمیشه دانشجو با این همه سنواتو که تا اینجا اومده فقط به خاطر چند واحد، از مدرک محروم کنه و لذا دانشجو بالاخره فارغ التحصیل میشه. به عبارت دیگه، به دلایل پیچیده متعدد، قانون مشروطی واقع بر کاغذ قانون، قابل اجرا نیست.

تولیمو طلب
فروردین ۱۹, ۱۳۹۷ ۲:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  تولیمو طلب

همین امر در مورد ازمون زبان ایپیتی دانشگاه ازاد هم تعمیم پیدا میکنه، یعنی یه قانون میگه اگه دانشجوی دکتری ازاد، کف نمره این ازمونو نیاره، اجازه امتحان جامع نداره. وقتی دانشجو موفق نمیشه قبل جامع، نمره زبانو بیاره، تک ماده ها و تبصره های دیگه وارد میشن و امتحان جامع یه ترم تاخیر میخوره تا دانشجو تا اون موقع، نمره زبانو بیاره. اگه دوباره نیاره، دوباره تاخیر دیگه ای پیش میاد و این تسلسل جریان پیدا میکنه. حالا سوال اینه که اگه با استفاده از تمام تبصره ها، باز هم دانشجو نتونست نمره زبانو بیاره، ایا از ادامه تحصیل محروم و از دانشگاه اخراج میشه؟ و ایا بعد از این همه مراحل و سنوات، اخراج این فرد به دلیل نداشتن نمره زبان، به حق خواهد بود؟ اگر جواب این دو سوال، منفی باشه، معنیش اینه که با عوض کردن ایپیتی با هر روش و ازمون دیگه ای، از جمله همین روش جدید، یعنی گذروندن چندین کلاس زبان متوالی، مشکل حل نمیشه و فقط صورت مساله تغییر پیدا میکنه. در واقع، دوباره تسلسل قبلی جریان پیدا میکنه و هر بار که دانشجو نتونست کف نمره این کلاسهای متوالی رو بیاره، ورودش به مرحله پژوهشی و تنظیم رساله دکتری، یه ترم عقبتر می افته. پس همون دو سوال اصلی قبلی باز هم مطرح میشه، که ایا اگر نهایتا دانشجو نتونست کف نمره این کلاسها رو بیاره، و بعد از این همه سنوات، از دانشگاه اخراج خواهد شد؟ اگر هرگز قرار نیست دانشجو به دلیل عدم مراعات قوانین نوشته شده بر کاغذ،… ادامه نظر»

فرزاد
فروردین ۱۹, ۱۳۹۷ ۱۰:۳۹ ق٫ظ

باسلام خدمت شما باید بگویم آزمون ept حداقل سختی است که یه دانشجوی دکتری باید تحمل کنه که اگه اینم نباشه باید گفت کارشناسی ارشد و نباید عنوان دکتر رو برای خودمون یدک بکشیم.

فرزاد
فروردین ۱۹, ۱۳۹۷ ۷:۳۳ ق٫ظ

سلام تورو بخدا نگذارید شان مدرک دکتری دانشگاه آزاد بیشتر از این زیر سوال بره دکتر شاهانی خواهش میکنم جایگزینی ept با برگزاری کلاس یک رویه غیر مرسوم است و در هیچ دانشگاه معتبری انجام نمیشه .تنها اعتبار مدرک آزاد به ازمون زبان ept هست که اونم داره خراب میشه.

میخک دانشجوی دکترا
فروردین ۱۹, ۱۳۹۷ ۹:۳۰ ق٫ظ
پاسخ به  فرزاد

چه ربطی به شان دانشگاه آزاد داره زبان؟؟؟!!!! زبان انگلیسی زبان دوم محسوب میشه طبیعیه که یادگیریش سخت باشه ..من توی دانشگاه علوم پزشکی شاغلم و اینجا چند تن از اعضای هیات علمی بخش روانپزشکی تا بحال حتی توی عمرشون هم یک مقاله انگلیسی ارسال نکردن چون زبانشون ضعیفه ..من بخش مرکز تحقیقاتشم ..مقالات رو براشون بچه های مرکز تحقیقات ارسال میکنن …تازه اینجا دانشجوهای پزشکیشونم مدرک زبان ندارن که بماند زبانشونم افتضاحه بااینکه دانشگاه دولتی معتبری هست!پس همه چیو به شان دانشگاه آزاد ارتباط ندید لطفا.

علی
فروردین ۱۹, ۱۳۹۷ ۹:۵۶ ق٫ظ
پاسخ به  فرزاد

سلام .قوانین بررسی شدن و لازم اجرا هستند.با تشکر

ali
فروردین ۱۹, ۱۳۹۷ ۶:۰۰ ق٫ظ

باسلام
اینکه یک دانشجوی دکتری باید به زبان مسلط باشه تا بتونه مقاله بخونه و یا بنویسه قبوله ولی جناب آقای شاهانی عزیز شما در چند ماه گذشته نمره حدنصاب قبولی مشروط و قطعی عزیزان ایثارگر رو کاهش دادید. خوب این عزیزان هم مثل بقیه افراد بایستی مقاله بخونن و بنویسن تا بتونن از رساله خودشون دفاع کنن. یعنی در این مورد و نیاز به تسلط به زبان با بقیه فرقی ندارن.
بنابراین همونطور که نمره این عزیزان رو به هر توجیه ای کاهش دادید برای عزیران عادی هم مقداری نمره رو کاهش بدید. این همه استرس در کنار همه مشکلاتی که وجود داره نه سطح زبان ما رو بالا می بره و نه هیج جای دنیا چنین روشی رو دنبال میشه. مثلا نمره قبولی رو بذارید ۴۰ یا ۴۵ بعلاوه یک دوره آموزشی جبرانی. البته برای اونهایی که بالای ۵۰ بیارن این دوره نیاز نباشه.

حسین
فروردین ۱۸, ۱۳۹۷ ۹:۲۷ ب٫ظ

سلام
من این توجیه جناب شاهانی رو قبول ندارم. در واحد دانشگاهی خودمان در مازندران کسانی هستند که نمره آزمون اونها بالای ۵۰ شده ولی مقالات خودشون رو برای ترجمه به فارسی و یا تبدیل به انگلیسی به موسسات بیرون میدن. پس صرف قبول شدن در این آزمون دلیلی بر تسلط دانشجویان به زبان نیست. برای اینکه یک دانشجو به زبان مسلط باشه یا باید در خارج زندگی کرده و دایم به لین زبان صحبت کرده و نوشته باشه و یا در داخل بطور دایم با این زبان سر و کله زده باشه. چیزی که قریب به اتفاق دانشجویان از آن محروم هستند. دلیلش هم اینکه در مقاطع مختلف تحصیلی به این اندازه بصورت جامع به زبان اهمیت داده نمیشه.