توصیه هایی برای موفقیت در مصاحبه دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

پذیرش در مقطع دکتری صرفاً مبتنی بر قبولی آزمون کتبی نخواهد بود و نیازمند آمادگی کامل علمی و عبور از سد مصاحبه برای پذیرش در این مقطع تحصیلی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ آزمون دکتری سال 97 با شرکت حدود 235 هزار متقاضی سراسر کشور برگزار شد، آزمونی که امسال کاهش 10 درصدی شرکت‌کنندگان را نشان می‌دهد اما همچنان موج تحصیلات تکمیلی در کشور پر قدرت حرکت می‌کند و تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری برای جوانان نه به عنوان کسب علم بلکه مسیری است که باید بر حسب عادت باید طی شود.

یکی از مسائلی که اکنون در آموزش عالی به آن توجه می‌شود کیفیت بخشی به آموزش‌ها و کاربردی شدن آن است که این موضوع با افزایش کمیت دانشگاه‌ها در تعارض قرار دارد به هر حال باید برای گزینش در مقاطع بالاتر تحصیلی روال جدی‌تری در نظر گرفته شود تا افراد بر حسب صلاحیت‌های واقعی در این مقاطع به تحصیل بپردازند.

با این وجود در آزمون دکتری امسال  از میان 173 هزار و 763 نفر، 73 هزار و 380 نفر دوره‌های روزانه و 100هزار و 83 نفر کد رشته محل‌های غیر روزانه را انتخاب شده اندکه حالا باید در مصاحبه این آزمون شرکت کنند تا بتوانند مهرماه به عنوان دانشجوی دکتری سر کلاس‌های درس حاضر شوند.

طبق گفته‌های مسئولان وزارت علوم امسال همچون سالهای گذشته 50 درصد نمره پذیرش نهایی از طریق آزمون و مابقی در اختیار دانشگاه است که از طریق مسابقه و بررسی عملکرد متقاضیان ارزیابی می‌شود؛ هرچند وزارت علومی‌ها به دنبال افزایش سهم دانشگاه‌ها در انتخاب داوطلبان مستعد هستند اما هنوز این تفویض اختیار به نتیجه نرسیده است.

زمان انتخاب رشته داوطلبان دکتری

انتخاب رشته داوطلبان پذیرفته شده در آزمون دکتری از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شد و پس از اعلام نتایج در همین ماه متقاضیان بر اساس اعلام دانشگاه‌ها در مصاحبه شرکت‌ می کنند.

هر دانشگاه متناسب با رشته و شرایط زمانی را برای مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی پذیرفته‌شدگان در نظر گرفته است که در پایگاه‌های اینترنتی دانشگاه‌ها زمان آن قابل رویت است.

دانشگاه آزاد هم برای پذیرش دانشجویان مقطع دکتری ضوابطی جدید را در نظر گرفته است و پذیرفته‌شدگان برای انجام مصاحبه و بررسی عملکرد پژوهشی و علمی خود باید از 16 تیرماه به بعد در واحدهای دانشگاهی پذیرفته شده حاضر شوند.

شرایط اختصاصی ویژه بورس خارج از کشور

حداقل میانگین (معدل) نمره‌های دروس کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته به ترتیب ۱۵ و ۱۷ تراز شده و دوره‌های کارشناسی ارشد پیوسته و یا دکتری حرف‌های ۱۷ تراز شده باشد.

حداکثر سن داوطلب در زمان ثبت نام جهت شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز) سازمان سنجش ۳۰ سال است.

با توجه به رشد 6 درصدی بورس دانشجویان دکتری، فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان دکتری برای سال ۹۷ افزایش خواهد یافت که افزایش کمی دانشجویان دوره دکتری در داخل و خارج از کشور برای استفاده از فرصت‌های مطالعاتی است.

توصیه های لازم برای انجام مصاحبه

پذیرفته شدگان برای حضور در آزمون مصاحبه دکتری علاوه بر رعایت و چارچوب اداری و آموزشی مانند داشتن مدرک تحصیلی مقطع پیشین، ریز نمرات و مدارک شناسایی باید چندین موضوع را که به طور مشترک برای همه رشته ها وجود دارد، مورد توجه قرار دهند.

داوطلبان در مورد مطالب پایان نامه خود باید  تسلط کافی برای توضیحات داشته باشند و به طور روشن موضوع را برای اساتید مصاحبه شونده تبیین کنند علاوه بر آن آمادگی در زمینه فعالیت علمی مورد علاقه و مربوط به رشته اهمیت بسزایی دارد همچنین داشتن توصیه نامه علمی می‌تواند کمک بسیاری به داوطلب کند.

تسلط به زبان انگلیسی یکی دیگر از موارد مهم و برگ برنده در موفقیت مصاحبه خواهد بود؛ در صورتی داوطلبان که در یکی از آزمون‌های زبان مورد قبول دانشگاه‌ها موفق به کسب مدرک زبان شده باشند؛ این موضوع در قبولی آنها تاثیر مثبت بسیاری دارد.

صندلی خالی برای مقطع دکتری چه تعداد است؟

براساس اعلام سازمان سنجش امسال از هر 6 نفر یک نفر پذیرفته می شود که پذیرش در دانشگاه سراسری ۱۴ هزار و در دانشگاه آزاد حدود ۹ تا ۱۰ هزار داوطلب خواهد بود.

آنچه که برای موفقیت در آزمون دکتری باید بدانید

ﻃﺒﻖ ﻣﺼﻮﺑﻪ ﺷﻮرای ﺳﻨﺠﺶ و ﭘﺬﻳﺮش داﻧﺸﺠﻮ در دوره ﻫﺎی ﺗﺤﺼﻴﻼت ﺗﻜﻤﻴلی از ﺳﺎل 97 ﺑﻪ ﺑﻌﺪ، ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻇﺮﻓﻴﺖ در آزﻣﻮن دﻛﺘﺮی وﺟﻮد ﻧﺨﻮاﻫﺪ داﺷﺖ و  برای ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﮔﺎن ﻧﻬﺎیی دوره روزاﻧﻪ آزﻣﻮن دﻛﺘﺮی 97 ﺣﻖ ﺷﺮﻛﺖ در آزﻣﻮن ورودی دوره دﻛﺘﺮی ﺳﺎل 98 وجود ندارد.

به طور کلی پذیرفته شدن در مقاطع تحصیلات تکمیلی به سبب تخصصی بودن علوم در هر رشته شرایط خاص خود را می طلبد اما در مواردی قوانین برای تمامی رشته ها یکسان است که سعی شد قوانین مشترک و پرکاربرد تبیین شود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

17 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطى
خرداد ۳۰, ۱۳۹۷ ۴:۲۸ ب٫ظ

بچه ها میشه درمورد این سوالی جه تو مصاحبه میپرسن توضیح بدین، انگیزتون در مورد ادامه تحصیل تو مقطع دکترا چیه؟

داراب
خرداد ۲۶, ۱۳۹۷ ۲:۵۵ ب٫ظ

،سلام دوستان.من می خام ارشد فلسفه علم شرکت کنم ولی هیچ اطلاعی در موردش ندارم اینترنت هم سرچ‌کردم چیز دندون گیری گیرم نیوند لطفا از دوستان اگه کسی مطلع هست راهنمایی کنه مخصوصا در مورد منابع اش. بسیار سپاسگزارم

محمود مهندسی شیمی
خرداد ۲۳, ۱۳۹۷ ۲:۳۳ ب٫ظ

با سلام من رشته مهندسی شیمی اولویت اولم دانشگاه یاسوج دعوت به مصاحبه شدم یه همایش دارم یه کتب ترجمه و مدرک زبان وزارت علومی و ۵ سال سابقه تدریس به نظرتون احتمال قبولیم تو مصاحبه چقدر ؟ رتبم شده ۲۸۰ ب تراز ۲۸۱۴ تراز یاسوج ۲۳۰۰ ممنون میشم جواب بدید

برق
خرداد ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۲۰ ق٫ظ

سلام دوستان
میخام اولویت های انتخاب رشته رو تغییر بدم چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید.
تشکر

samin
خرداد ۲۳, ۱۳۹۷ ۲:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  برق

دوست عزیز سازمان سنجش یه تاریخ مشخص میکنه برای تغییر اولویت

برق
خرداد ۲۳, ۱۳۹۷ ۵:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  samin

تشکر بابت توجه و راهنمایی

مرمر
خرداد ۲۴, ۱۳۹۷ ۹:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  برق

سلام
میتونید به سازمان سنجش ایمیل بزنید و بگید که میخواید اولویتتونو تغییر بدین.
بعد بهتون زنگ میزنن و ازتون میپرسن اولوییتاتونو

برق
خرداد ۲۶, ۱۳۹۷ ۵:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  مرمر

تشکر. بابت راهنمایی

کنکور 97
خرداد ۲۹, ۱۳۹۷ ۲:۰۴ ق٫ظ
پاسخ به  برق

سلام شما تونستید تغییر اولویت بدید؟

دکترای 97
خرداد ۲۲, ۱۳۹۷ ۱۰:۲۹ ق٫ظ

سلام.
ببخشید اگه برای مصاحبه دانشگاه های تهران مدرک زبان رو ببریم که نمرش در حد نصاب دانشگاه ها نباشه تاثیر منفی نداره؟
اکثر دانشگاه های تهران نمره ۶۰ ام اس ار تی رو قبول دارن نمره ۵۰ گرفتم

مهدی
خرداد ۲۲, ۱۳۹۷ ۲:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  دکترای 97

سلام
حد نصاب آزمون جامع ۶۰ هستش نه برای مصاحبه.
شما هر نمره ای داشته باشید امتیاز آن برای مصاحبه منظور میشه.
اگر قبول شدید برای آزمون جامع باید نمره ۶۰ را ارائه دهید

عسل
تیر ۶, ۱۳۹۷ ۶:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

آقا مهدی ممنون میشم به سوال منم جواب بدین،درمورد نمره زبان،این چیزی که فرمودین برای ept هم صادقه؟
من ept شدم ۴۳۰,حدنصابش برای امتحان جامع ۵۰۰،ولی گویا نمره ۴۰۰قبولی مشروطه.حالا من نمیدونم برای مصاحبه آزاد نمره ام راببرم یا نه

حالا چکار کنم
خرداد ۲۲, ۱۳۹۷ ۱۰:۰۴ ق٫ظ

سلام- توی دانشگاه تهران موقع ثبت نام اینترنتی نمره زبان من رو منفی۵ زده در حالی که من صفر زدم نه منفی
حالا چکار کنم نمیشه خودمم اصلاحش کنم
این خیلی به ضررم میشه که

ندا
خرداد ۲۲, ۱۳۹۷ ۹:۴۱ ب٫ظ

سلام مال من هم همینطور
من به زبان پاسخ ندادم و زبانم صفر شده در حالی در سایت منفی زده

ندا
خرداد ۲۱, ۱۳۹۷ ۸:۴۶ ب٫ظ

سلام دوستان
من ۸۰ هزار تومان هزینه ثبت نام دانشگاه خوارزمی را پرداخت کردم ولی الان باز نوشته بدهکار و خطا می دهد که در صورت عدم پرداخت کامل هزینه، ثبت نام شما، در مراحل بعدی با اشکال مواجه خواهد شد.
به نظرتون من چی کار کنم ؟

aro
خرداد ۲۱, ۱۳۹۷ ۹:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  ندا

دوست عزیز زنگ بزنین تحصیلات تکمیلی دانشگاه

فلسفه منهای هنر!
خرداد ۲۱, ۱۳۹۷ ۶:۳۵ ب٫ظ

سلام، این صندلی های خالی در کلاس های بی دانشجو یا حداکثر با ٣ نفر و با اینهمه امکانات دانشگاه ها به چه کار می آید؟!
کشور ما اینهمه نیازمندی داره و کمبود نیروی متخصص…!