نقض یکی از شروط قبولی در دوره دکتری توسط دانشگاه ها

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون آموزشی دانشگاه تهران با تأکید بر این که کسب نمره قبولی در آزمون زبان -به عنوان یکی از شروط قبولی در دوره دکتری- از سوی بسیاری از دانشگاه‌ها نادیده گرفته می شود، گفت: متأسفانه این امر موجب شده است افرادی وارد دوره دکتری شوند که صلاحیت لازم برای ورود به این مقطع را ندارند.

دکتر حسین حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب، به وضعیت زبان دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: دانشگاه‌ها برای سنجش سطح زبان دانشجویان دوره دکتری علاوه بر آزمون‌های رسمی نظیر تافل، یک‌سری آزمون‌های خاص خود را برگزار می‌کنند، دانشگاه تهران نیز با بیش از دو دهه برگزاری آزمون‌های زبان داخلی، سابقه طولانی در برگزاری این آزمون را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه تصریح کرد: بسیاری از آزمون‌های زبان داخلی از نظر محتوایی مشکلی ندارند و تا حدودی استانداردهای لازم را رعایت می‌کنند و دانشگاه تهران نیز نتایج آزمون زبان برخی از دانشگاه‌های هم تراز خود را به منظور به رسمیت شناختن آزمون‌های داخلی در پذیرش دانشجویان دکتری می‌پذیرد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران تاکید کرد: نکته‌ قابل تامل در خصوص وضعیت زبان دانشجویان دوره دکتری این است که داشتن نمره قبولی در این آزمون جزء الزامات ورود به دوره دکتری محسوب می‌شود و در گذشته اینگونه بوده است که دانشگاه‌ها قبل از ورود دانشجویان آزمون زبان را برگزار می‌کردند و داوطلبان به دو گروه افرادی که نمره قبولی کسب می‌کردند و افرادی که مشروط می‌شدند، در دوره دکتری پذیرش می‌شدند. بر این اساس دانشجویان دکتری حداقل‌های لازم برای نمره زبان را کسب می‌کردند.

دکتر حسینی با تاکید بر اینکه شرط کسب نمره قبولی در آزمون زبان انگلیسی برای دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها نادیده گرفته می‌شود، گفت: بر اساس آئین‌نامه، کسب نمره قبولی زبان جزء شرایط ورود دانشجو به دوره دکتری به شمار می‌رود. این در حالی است که طی سال‌های اخیر این شرط به تعویق افتاده و دانشگاه‌ها به جای سنجش سطح زبان دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه‌ها این آزمون را در زمان امتحان جامع برگزار می‌کنند.

به گفته وی به تعویق افتادن قبولی در نمره زبان دانشجویان دکتری تا آزمون جامع موجب شده است، افرادی وارد این مقطع شوند که حداقل‌های آزمون زبان را ندارند و حتی در آزمون جامع نیز نمی‌توانند نمره قبولی در زبان کسب کنند و جای تاسف این است که برخی از دانشگاه‌ها نظیر دانشگاه‌ آزاد این شرط را تا پایان آزمون دکتری به تعویق انداخته‌اند که این نقض غرض محسوب می‌شود و دانشگاه‌ها به صورت علنی آئین‌نامه را نادیده می‌گیرند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران اظهارکرد: دانشجویانی که وارد دوره دکتری می‌شوند، برای استفاده بهتر از منابع تخصصی باید یکی از زبان‌های مطرح خارجی را مسلط باشند و دانشگاه تهران نیز فقط به زبان انگلیسی تاکید ندارد، بلکه زبان‌هایی نظیر عربی،‌ فرانسه، اسپانیا و غیره… را در این زمینه لحاظ می‌کند.

دکتر حسینی در پایان تاکید کرد: نقض “کسب نمره قبولی در زبان شرط ورود به دوره دکتری” از زمانی که این آزمون به صورت متمرکز توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود، بیشتر شده است و در دوره‌ای که خود دانشگاه‌ها آزمون دکتری را برگزار کرده‌اند، بیشتر به این شرط پایبند بوده‌اند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

23 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صبا
مرداد ۹, ۱۳۹۷ ۴:۱۵ ب٫ظ

داشتن مدرک زبان امتیاز داره وای اجباری نیست, برای بهداشت اجباریه

الی
مرداد ۵, ۱۳۹۷ ۳:۱۰ ب٫ظ

بنظر من کلا سیستم اموزشی مشکل داره چون اینهمه سال تو مدارس زبان تدریس میشه آخرم زبان ما ایرانیا همیشه میلنگه مگه اینکه کسایی که خودشون بیرون کلاس زبان میرن. بهترین حالت اینکه باید توی ارشد و هم دکترا هررشته ای زبان تخصصی رو بزارن چندواحد تا دانشجوهای ارشد ودکترا توی ترجمه مقالات انقدر مشکل نداشته باشن. وگرنه گرفتن این ازمون ملاک نیس چون عمومیه و گرامر … زیاد بکار دانسجوی ارشد و دکترا نمیاد. چیزی که بدرد دانشجو میخوره مهارت ترجمه و درک مطلب مقالات علمی و کتابهاست. که دانشگاه موظفه چند واحد حتما بزاره نه اینکه دانشجو بااینهمه هزینه ی تحصیل باز بیاد یه چیزی از جیبش خرج کنه که بخاد کلاس بره تا بتونه ازمون زبان قبول بشه که اخرم مهارت خاصی بدست نمیاره

غزل زندگی
مرداد ۵, ۱۳۹۷ ۲:۵۰ ب٫ظ

سلام. داشتن مدارک زبان برای آگاهی از منابع جدید در رشته خودمون خوبه. ولی سوالات آزمون های زبان به صورت عمومی هست, نه تخصصی رشته خودمون.
کاش تخصصی بودن. اون موقع هست که نمره آزمون ارزش داره

سمانه
مرداد ۵, ۱۳۹۷ ۱۱:۴۵ ق٫ظ

دوستان سلام به سوالی برام پیش اومده آیا در آزمون جامع زبان نیز جزو آزمون؟

صغرا مرادخانی
تیر ۲۰, ۱۳۹۷ ۱۰:۲۳ ق٫ظ

ب نظر من دانشجوی دوره دکتری قبل از هرچیز لازم است در رشته تخقصصی خود معلومات وسواد وعلاقه و تسلط وصلاحیت کافی داشته باشد و دانش او در این زمینه مورد ارزیابی دقیق کارشناسانه قرار بگیرد . در نظر گرفتن مدرک رسمی زبان ویا چاپ مقاله آی اس آی ، علمی پوهشی و… در مراتب بعدی و پایانی یعنی بعد از احراز تمام شرایط دیگر مورد توجه و ارزیابی قرار بگیرد .چون ممکن است یه داوطلب واقعا ب لحاظ علمی در رشته آزمون خود دانش ومهارت لازم وکافی داشته باشد ولی پول و امکانات کافی برای شرکت در دوره های آموزشی بلند مدت و فشرده پر هزینه نداشته باشد .ولی بر عکس داوطلب دیگر ب لحاظ رشته تخصصی در سطح متوسط وپایین باشد ولی به برکت خانواده محل تولد وزندگی و پول وثروت وامکانات خانواده و یا خودش بتواند بهترین نمره زبان کسب کند ویا باز ب برکت واجد امکانات وپارتی و رابطه داشتن با صاحبان مجلات علمی پژوهشی داخلی وخارجی بتواند یه مقاله کلیشه ای ودر اغلب موارد خود ننگاشته ؛ به چاپ برساند . نمیدونم عمدی یا غیر عمدی از سال ۹۰ تا ۹۷ ک آزمون دکتری سراسری وهمسان شده است فقط سعی بر جذب دانشجوی کم مایه یا بی مایه علمی حقیقی و برعکس طرد و ممانعت از ادامه تحصیل داوطلبان با سواد و مایه ولی فاقد مدرک کمی سطحی وپولی رابطه ای میشود .

میکروبیولوژی
تیر ۴, ۱۳۹۷ ۹:۲۷ ق٫ظ

این خیلی خوب هست ولی نیاید الان زمان مصاحبه تازه به عنوان شرط مطرح بشه باید تو دفترچه آورده بشه یا مثل وزارت بهداشت قبل از ثبت نام نمره زبان خواسته بشه نه این که الا زمان مصاحبه

نگار
تیر ۲, ۱۳۹۷ ۳:۱۲ ب٫ظ

من فکر میکنم کسی که با زبان مخالفه میخواد کم کاری و ضعف خودش رو توجیه بکنه. کسی که برای دکتری میخونه باید از قبل به فکر زبانش باشه. برای یک استاد دانشگاه زشته که نتونه ۴تا مقاله علمی و کتاب به روز رشته خودش بخونه یا روخوانیش و ترجمش ضعیف باشه. مقالات داخلی که اکثرا تکراری هستند یا حرفی برای گفتن ندارن. برای تولید علم، خصوصا موضوعات بدیع و نو باید به زبان تسلط داشت. در غیر اینصورت قطعا مورد تمسخر دانشجوها قرار می گیره و قبولش ندارن، هرچند کارش خوب باشه اما اعتماد به نفسش پایین میاد. در کل الان زبان حرف اول رو میزنه و در تمام کارها ضروریه

محمد
تیر ۲, ۱۳۹۷ ۱۰:۱۰ ق٫ظ

سلام
آفرین به همه دوستان عزیز
واقعاً کامنت های بجا، منطقی و درستی گذاشتین. دمتون گرم
معاونت محترم آموزشی دانشگاه تهران هدفش مشخصه دیگه میخوان پذیرش ۵۰ درصدی دکتری رو از سنجش بگیرن و همونطور که دلشون میخواد سلیقه ای فقط و فقط دانشجویان خودشون بردارن. خلاصه کلام اینه چرا دیگه شلوغش میکنید.

یکتا
مرداد ۵, ۱۳۹۷ ۱۱:۱۳ ق٫ظ
پاسخ به  محمد

سلام، من هم با نظر شما موافقم این اظهار نظر دقیقاً همچین چیزی رو میرسونه وگرنه میشد این طور گفت سازمان سنجش لطف کنند به عنوان یک قانون از همه داوطلبان آزمون دکتری پیش از زمان مصاحبه نمره زبان بخواهند و بدون نمره زبان کسی وارد مراحل مصاحبه نشه اما اینکه در دوره برگزاری آزمون توسط سنجش ضعف بوجود آمده ولی در پذیرش متمرکز خود دانشگاه ها این طور نبوده کاملا غرض ورزی آنها رو نشون میده. فقط برای کسانی که این ذهنیت رو دارن میشه متاسف بود چون به فکر پیشرفت جمعی نیستن و فقط دنبال منافع شخصی و اتمام کارهای پژوهشی ناقص دانشجوهای ارشد خودشون هستن و….

میخک دانشجوی دکترای روانشناسی ..
تیر ۲, ۱۳۹۷ ۰:۵۷ ق٫ظ

ببخشید مگه قراره ما دکترای زبان بگیریم ؟؟؟؟بنده مشاور هستم مگه قراره توی جلسه مشاوره ام از مراجعین زبان تنگلیسی بپرسم ؟؟؟؟ بجای اینکه اینقدر تاکید کنید بر زبان انگلیسی یه کم تاکید کنید که در دوره تحصیل دکترا اساتید دروس رو کاربردیتر به دانشجوویان یاد بدهند و کیفیت تحصیل بالا بره …زبان به درد کسانی میخوره که صرفا میخخوان برن دکترای زبان بگیرن …وگرنه واسه سرچ مقاله و خوندنشون هرکسی دیگه بلده ترجمه کنه دوتا کلمه رو …

تینا
تیر ۱۰, ۱۳۹۷ ۸:۰۵ ب٫ظ

دوست عزیز شما چجوری میخوای مشاور خوبی باشی وقتی نتونی ۴تا کتاب را به زبان اصلی بخونی؟چندتا نظریه ۲۰۱۷و۱۸خوندی؟چطوری میخوای آزمونهای جدیدو ترجمه و هنجاریابی کنی؟چطوری cdهای زبان اصلی آموزش آخرین تکنیک هارو میبینی؟یا اصلا این مباحث برات نااشناست وهمینجوری میری تو جلسه مشاوره,هرچی شد شد,بالاخره یه چیزی میگیم به مراجع ؟اصلا مشاوره به کنار،چطوری تدریس میکنی وقتی خودت نتونی مباحث جدید ومنابعشونو به دانشجوهات معرفی کنی هنوز تو خیلی از مباحث روانشناسی کتاب ترجمه شده ای نداریم،اتفاقا هررشته ای زبان لازم نداشته باشه روانشناسی خیلی لازم داره،چون برخلاف تصور روانشناسی یک علمه که که از بد شانس یا خوش شانسی صاحبنظرانش فعلا انگلیسی زبانن

الیور تویست
خرداد ۳۱, ۱۳۹۷ ۱۰:۰۱ ب٫ظ

مطلبی هم در مورد بند اخر گفته های اقای حسینی معاون محترم‌ لازمه گفته بشه. ایشان میگن از موقعی که سنجش کنکور دکتری میگیره، نقض شرط زبان برای ورود به دکتری بیشتر شده. اما این ادعا به چند دلیل صحیح نیست:
یکی اینکه به نظر میاد منظور معاون محترم از بیان مساله زبان اینه که نهایتا خواستار کنار رفتن سنجش و برگشتن روال دکتری به قبل بشه که در اون هر دانشگاه برای خودش جدا ازمون میگرفت. اما اگر همین حالا به سایت دانشگاه تهران بریم میبینیم دانشگاه تهران هنوز هم به همون سبک قبلی ازمون میگیره و سنجش رو کاملا نادیده میگیره به این شکل که تقریبا در همه رشته ها ازمون کتبی مجدد میخواد بگیره. پس مساله نادیده گرفتن شرط زبان ربطی به سنجش نداره. دانشگاههایی مثل تهران عملا ثابت کردن که هیچ اهمیتی به سنجش و کنکور دکتری اون نمیدن و همچنان مثل سابق دارن دانشجوی دکتری جذب میکنن.
دوم اینکه اگر هم سنجش کنار بره و وضع به سابق برگرده، باز هم فرقی نمیکنه و خیلی از دانشجوها نمیتونن قبل جامع یا قبل دفاع نمره زبان بیارن. اصولا مساله مهارت زبان ربطی به کنکور متمرکز سنجش نداره. معاون محترم در واقع در پوشش مساله زبان خواسته جمعی اساتید بعضی دانشگاهها مثل تهرانو بیان میکنن و اون هم اینکه سنجش کلا کنار بره و ۵۰ درصد سهم کنکور سنجش صفر بشه و دست دانشگاه در جذب دانشجو کاملا و منحصرا باز بمونه.

....
خرداد ۳۱, ۱۳۹۷ ۳:۲۱ ب٫ظ

من هم موافق تظر دوستان هستم .من هودم به عینه دیدم کسی الان داره دکترا میخونه که سواد تخصصی رشته خودش در حد خیلی پایینه ،مثلا نمره کلیدی ترین درس رشته لش تو کارشناسی وارشد ۱۲ و۱۳ بوذه ،حتی درازمون تخصصی ۶ زده ،بعد فقط چون زبان خوب خرف میزنه چون شاغل یه شرکتیه که مدیرش الماتیه دکترا تو مصاحبه قبولش کردن .
سوال من اینه ما داریم دکترا تخصصی رشته مثلا فیزیک میگیریم خب باید فیزیکمون بهتر از زبان باشه اول و بعد زبان کنارش ،اینا همزمان باید رشد کنند ،نه اینکه فقط زبان ملاک باشه

صغرا مرادخانی
تیر ۲۰, ۱۳۹۷ ۱۰:۴۳ ق٫ظ
پاسخ به  ....

درود بر شما واقعا همین طوره . تاکبد زیاد بر زبان دانی ( البته درستتر و دقیق تر بگویم یاد گیری شگردهای تست زنی )معنای جز فراهم کردن امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری برای داوطبین ساکن تهران واستانهای بزرگ ومرفه دیگه نداره.

سیف
خرداد ۳۱, ۱۳۹۷ ۱۱:۴۳ ق٫ظ

آموزش و پرورش و دوره های تحصیلات دانشگاهی برای افزایش مهارتهای شناختی و دانشی و… است خوب چه اشکال داره دانشگاهها این فرصت رو می دن که دانشجو با انگیزه و رغبت زبانو یاد بگیره و قبل از آزمون جامع بتونه مدرک زبانو بدست بیاره . خوب همین می تونه مشوق خوبی برای یک فرد تحصیلکرده باشه. اما اگر فقط به لحاظ عدم‌مدرک زبان یک فرد مستعدو پرتوان رو در دوره دکتری پذیریش نکنند هم از جهت فردی و هم ازجهت اجتماعی و فرهنگی مشکلات بزرگتری بوجود میاد. چنانکه افرادی با زبان خیلی خوبی بلدند اما محقق یا یک تحلیگر و شخص باسواد به معنای واقعی محسوب نمیشوند.
به نظر می رسد به یادگیری زبان در اهداف آموزش وپرورش به طور جدی پرداخته نمیشود. وهمین باعث تناقض در بین خواستها و انتظارات و واقعیت ممکن شده است.

الیور تویست
خرداد ۳۱, ۱۳۹۷ ۲:۵۷ ق٫ظ

حتی همین مطلب که دانشگاه تهران، علاوه بر مثلا ام اس ار تی و تافل، ازمون ای پی تی مختص خودش هم داره، به خوبی نشون میده که خود اساتید و متولیان این دانشگاه هم فهمیدن که همه دانشجوهای دانشگاه تهران توانایی یا امکان قبولی در ام اس ار تی یا تافلو ندارن، و بعضیها فقط در حد قبولی در ازمونهای ساده تر، مثل ای پی تی، توانایی دارن. بنابراین عجیب نیست که در دانشگاه ازاد هم یه عده نتونن تا قبل جامع، نمره زبان بیارن. دانشگاه تهران در گذر زمان به این نتیجه رسیده که اگر فقط ام اس ار تی و تولیمو و تافل و ایلتسو قبول داشته باشه، خیلی از دانشجوهاش نمیتونن تا قبل جامع نمره بیارن و به اخراج میرسن. بنابراین به نحو کاملا منطقی و درست، ازمون ساده تر ای پی تی هم ابداع کرده. پس واقعا عجیبه که با این وضع بخوایم از دانشگاه ازاد ایراد بگیریم که چرا تا روز دفاع مهلت به دانشجو میده و نه قبل جامع، چون دانشگاه ازاد هم به نحو کاملا عقلانی و درست، به این نتیجه رسیده که خیلی از دانشجوهاش نمیتونن تا قبل جامع نمره بیارن و به اخراج خواهند رسید. پس باز ما یه دلیل دیگه داریم که چرا مطالبه معاون محترم دانشگاه تهران، مطالبه صحیحی نیست، و اگر دانشجو نمیتونه، باید تا روز دفاع بهش مهلت داده بشه. ضمنا معاون محترم در صحبتها به نحو ضمنی خواستار این شدن که وضع به سابق برگرده و فقط افرادی که نمره زبان دارن، در دوره دکترا… ادامه نظر»

الی
مرداد ۵, ۱۳۹۷ ۱۲:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  الیور تویست

دانشگاه ازاد تاقبل از ازمون جامع به دانشجو فرصت اوردن مدرک زبانو میده. و اینکه ازمون ای پی تی اصلا ساده نیس اتفاقا دشوراه و منابعش هم دقیقا مثل ازمون ام اس ار تی هستش. بااین تفاوت که ازمون ام اس ار تی سوالاش بسیار منطقی تر و معقولتر از ای پی تی هستش. معمولا اکثر کسایی که چند دوره متوالی ای پی تی شرکت کردن و نمره قبولی نیاوردن ، وقتی ام ای ارتی شرکت میکنن نمره قبولی و بالاتری رو میارن با همون دفعه ی اول. چون که همونطور که عرض کردم سوالاتش معقولتره اما ای پی تی هردفعه مشخص نیس بر چه اساسی سوالات طراحی میشه و حتی دانشجوهای زبان داشتیم که نمیتونن ای پی تی نمره بیارن اما ام اس ارتی راحت نمره قبولی میشه اورد با کمی مطالعه

الیور تویست
خرداد ۳۱, ۱۳۹۷ ۲:۳۷ ق٫ظ

فرض کنیم فردا اعلام بشه از این به بعد باید همه دانشجوهای دکتری تا قبل امتحان جامع از ازمون بین المللی ایلتس نمره حداقل ۷ یا از تافل اینترنتی حداقل ۸۰ بیارن. و فرض کنیم ( که البته خیلی خیلی بعیده یا تقریبا محاله) همه دانشجوها هم از ترس اخراج بتونن این نمره رو بیارن. ایا در این صورت همه فارغ التحصیلان دکترا در حد تسلط به فارسی به انگلیسی هم مسلط میشن؟ جوابش اینه که به هیچ وجه. این‌ نمرات فقط یه حداقلهایی هستن که بعضی دانشگاههای خارجی شرط لازم ورود به اونها قرار میدن تا مطمئن باشن دانشجو بالاخره تا حدی زبان بلده. این دانشجو فقط وقتی به زبان مسلط میشه که سالها در اون دانشگاه به انگلیسی درس بخونه و زندگی کنه وگرنه از نمره زبان اوردن تا تسلط، راهی طولانی وجود داره. بنابراین باز هم به همون نتیجه قبلی میرسیم یعنی تسلط بر زبان با نمره اوردن در ازمون زبان فرق داره و هر دانشجو باید خودش حساب و کتاب کنه و ببینه اگر قصدش هیات علمی شدنه و در این قصدش هم خیلی جدیه، خودش به شکل مستمر دنبال تسلط بر زبان باشه و در کلاسهای ازاد مستمر شرکت کنه. پس استدلال معاون محترم دانشگاه تهران از جهاتی دچار اشکاله یعنی دلیلی اساسی وجود نداره که همه دانشجوهای دکتری رو مجبور کنیم حتما تا قبل جامع در ازمون زبان نمره بیارن. اگر دانشجو به هر دلیلی نمیتونه تا این موعد نمره بیاره، وظیفه اخلاقی اینه که بهش تا روز دفاع مهلت بدن. اینکه دانشجو تحت… ادامه نظر»

الیور تویست
خرداد ۳۱, ۱۳۹۷ ۲:۱۹ ق٫ظ

یک کمی منصفانه نگاه کنیم. ایا واقعا درسته دانشجو فقط به خاطر نداشتن نمره زبان نتونه در ازمون دکتری قبول بشه، یا بعد از قبولی، فقط به خاطر نداشتن نمره زبان تا قبل جامع، اخراج بشه؟ تسلط بر زبان برای همه دانشجوها یا فارغ التحصیلان دکتری لازم نیست بلکه فقط برای اون عده ای لازمه که میخوان بعدا هیات علمی بشن یا در بقیه سمت هایی باشن که مراجعه به متون دست اول، شرط لازم اون باشه. خیلی از فارغ التحصیلان دکتری در مشاغل دیگه ای قرار میگیرن و زبان برای اونها جزو ملزومات رتق و فتق اون شغل قرار نمیگیره. برای اینها تسلط به زبان، هر چند خوبه، ولی واقعا ضروری نیست. راهکار عملی هم تقریبا همینی هست که الان جریان داره به این شکل که یه حداقل نمره زبان از دانشجوی دکتری، یا قبل ورود یا وسط دوره یا تا انتهای اون مطالبه بشه. فکر میکنم همه قبول داشته باشیم که این نمره زبان به هیچ وجه به معنی تسلط بر زبان نیست اما به هر حال وجودش باعث میشه هر دانشجویی لااقل تا حدی با زبان و متون علمی روبرو بشه و بزرگترین مانع روانی یادگیری زبان که همون ترس اولیه از زبانه، از بین بره. اما ما هر راهکار به اصطلاح ملی یا بنیادی یا غیره ابداع کنیم و تصور کنیم که با اون میشه همه دانشجوهای دکتری رو به تسلط در زبان رسوند، راه به هیچ جا نمیبره و شکست میخوره چون نه همه توانایی رسیدن به این مرحله رو دارن و نه برای مسئولیتهای… ادامه نظر»

الیور تویست
خرداد ۳۱, ۱۳۹۷ ۰:۵۴ ق٫ظ

برای رفع مشکل زبان در دوره دکتری لازمه دانشگاههای دولتی حدود ۴ تا ۵ تا درس زبان متوالی در دوره دکترا اجباری بذارن ولی ظاهرا به دلیل هزینه زیادی که داره عملی نیست. در دانشگاههای شهریه ای هم حتی اگر مساله هزینه از طریق خود دانشجوها حل بشه این مساله با کمبود استاد و کلاس کافی مواجه میشه.

مریم
خرداد ۳۰, ۱۳۹۷ ۵:۵۷ ب٫ظ

دوستان جدول زمان بندی رشته عا در دانشکده کشاورزی پردیس کرج کجا میشه پیداش کرد

صبا
خرداد ۳۰, ۱۳۹۷ ۸:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

سلام تو خودسایت پردیس البرز برید

£
خرداد ۳۰, ۱۳۹۷ ۲:۰۵ ب٫ظ

شهریه دوره آمادگی آیلتس شده ١٧٠٠٠٠٠ تومن!!!
شما که تو دانشگاه تهران آموزش زبان درست بلدین و امکاناتشم دارین به بقیه با شهریه ای که همه بتونن بیان یاد بدین