بی توجهی به لزوم تسلط بر زبان انگلیسی جهت ورود به دوره دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون آموزشی سابق دانشگاه علم و صنعت با تأکید بر این که وضعیت زبان دانشجویان دکتری دانشگاه ها رضایت بخش نیست، گفت: یکی از شرایط ورود به دوره دکتری این است که دانشجویان بتوانند نمره مطلوب از آزمون‌ زبان را کسب کنند.

دکتر محسن کلانتر در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام این مطلب با بیان اینکه سطح زبان دانشجویان دکتری دانشگاه‌ها مطلوب نیست، اظهارکرد: متاسفانه وضعیت زبان دانشجویان دوره دکتری در دانشگاه‌های ما آنچنان که باید رضایت‌بخش نیست و دانشجویان هنوز اهمیت این موضوع را درک نکرده‌اند که برای ورود به دوره دکتری باید مسلط به زبان انگلیسی باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر دانشجویان دکتری که قصد مهاجرت به خارج از کشور دارند، یادگیری زبان انگلیسی را امری مهم تلقی می‌کنند، در حالی که این موضوع قابل تصور نیست که دانشجویی بدون آشنایی با زبان انگلیسی بتواند آموزش کیفی ببیند. در واقع این دانشجویان برای مطالعه مقالات و منابع بین‌المللی در این دوره نیازمند آشنایی با زبان انگلیسی هستند.

معاون آموزشی سابق دانشگاه علم و صنعت ضمن انتقاد از محتوای آزمون‌های زبان انگلیسی دانشجویان دکتری گفت: این آزمون‌ها بیشتر یکسری مباحث تئوری را از دانشجویان سنجش می‌کند. به همین دلیل ما نیازمند تحول عظیم در برگزاری آزمون‌های زبان انگلیسی دانشگاه‌ها هستیم تا بتوانیم آزمون‌هایی را برگزار کنیم که تا حدودی استانداردهای بین‌المللی را داشته باشد.

دکتر کلانتر همچنین خاطرنشان کرد: یکی از شرایط ورود به دوره دکتری این است که دانشجویان بتوانند نمره مطلوب از آزمون‌ زبان را کسب کنند. این در حالی است که متاسفانه بسیاری از دانشگاه‌ها با سرپیچی از این امر اجازه می‌دهند دانشجویان با ورود به مقطع دکتری آزمون زبان را همزمان با آزمون جامع یعنی در همان سال اول بگذرانند، در حالی که این موضوع می‌تواند لطمه بزرگی به وضعیت تحصیلی دانشجویان بزند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

19 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهندس
خرداد ۲۹, ۱۳۹۷ ۱۰:۵۴ ق٫ظ

دوستان عزیز دقیقا مشکل اینه که بایستس دانشجو زبان انگلیسیش مثل زبان مادریش در حد عالی باشه ولی متاسفانه اکثر این اساتید عزیز نه همه شون سطح زبان انگلیسیشون به اندازه دانشجوی دکتری نیست من خودم یک مقاله isi نوشتم بعد استاد گفت باید بدهید با هزینه شخصی خودتون بیرون که از لحاظ ادبی و علمی ویرایش کنند مقاله ای که خودم انگلیسی نوشته بودم حتی به خودش زحمت نداد که یک سری بخوانه و ایرادیشو مشخص کنه حال این استاد هم تحصیل کرده خارج بود. مشکل اینه که در نظام آموزشی ما آموزش زبان چه در مدرسه چه در دانشگاه در سطح خیلی پایینی است برای اینه ما دانش آموز و دانشجوی قوی داشته باشیم بایستی معلم و استاد های قوی و باسواد داشته باشیم و آموزش این زبان بین المللی باید از اول ابتدایی شروع شود بدون هیچ تعصبی که میگن زبان بیگانه است که نباید باشه باید از همون اول ابتدایی شروع شود چون با یادگیری این زبان چیزی از دست نمیدیم در اکثر کشورها همه جه بچه یا افراد بززگتر انگلیسی را در حد عالی صحبت میکنه ولی ما چی و هرکسی بخواهد یادبگیرید بایستس هزینه های سرسام آور آموزشگاه زبان را بدهد در حالی که میتوان با دوساعت آموزش زبان در تمام مقاطع از ابتدایی تا دبیرستان این مشکل را برطرف کرد و هم روی آموزش مکالمه و گرامر و درک مطلب تمرکز کرد در حالی که در مدارس ما فقط گرامر و وازگان آموزش داده میشود و این مشکل را یک شبه نمیشه حل… ادامه نظر»

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
خرداد ۲۷, ۱۳۹۷ ۱۰:۳۳ ب٫ظ

سلام.دانشگاههای سطح یک بخصوص دانشگاه تهران و شریف ارزیابی زبان را مهم تلقی نموده و به خاطر افزایش سطح زبان دانشجویان دکتری،حد نصاب قبولی در آزمون بین المللی یا ملی و منطقه ای زبان انگلیسی را بالاترین حد در نظر گرفته اند و در صورت عدم قبولی در زبان حداکثر تا قبل آزمون جامع،امکان تمدید نیست و دانشجو اخراج می شود .اما بر عکس دانشگاه آزاد با کسب حر نصاب ضعیف و تمدید چند ساله ،امکان ادامه و تداوم تحصیل را فراهم میکند یعنی طرف ترم ۱۰ است و هنوز جامع قب ل نشده و همزمان با آزمون جامع از رساله دفاع می کنه در صورتیکه آزمون جامع مخصوص ترم ۴ و نهایت ترم ۵ است.عجبا از تناقضات و تضادهای کیفی آموزش عالی .

حسین کوثری
خرداد ۲۸, ۱۳۹۷ ۰:۵۱ ق٫ظ

سلام. شما که خودتون دانشجوی تهران هستید. دانشگاه تهران ازمون زبان مختص خودش درست کرده که حتی شنیداری هم نداره و از msrt یا تولیمو خیلی راحتتره و راحت میشه نمره بالا اورد. اگه اینطوره که شما میگید چرا دانشگاه تهران ازمونهای مورد قبول خودشو فقط msrt یا تولیمو یا تافل نمیذاره تا به قول شما خیلی به زبان اهمیت داده باشه؟ پس معلوم میشه از این خبرها در دانشگاه تهران نیست. در مورد شریف هم مقایسه اون با دانشگاه ازاد کاملا اشتباهه. همه جای دنیا دانشگاهها سطوح و اهداف مختلف دارن. اما اینکه میگید دانشگاه تهران یا شریف فقط به خاطر زبان ممکنه دانشجو رو اخراج کنه کجای این عادلانست؟ خودشون در سیستم اموزشی از دبستان تا دکتری زبانو در حاشیه گذاشتن و بعدش چه انتظاری به جز عدم تسلط میتونن داشته باشن؟ شما میگید دانشگاه ازاد خیلی از تهران و شریف عقب مونده و بنابراین کیفیت اون نسبت به تهران و شریف خیلی پایین تره؟ این مطلب که کاملا واضحه ولی شما اینطوری میخواهین دانشگاه ازادو زیر سوال ببرید؟ اگر اینطوریه پس ما هم میگیم دانشگاه تهران و شریف نسبت به پرینستون و هاروارد خیلی خیلی عقبتر هستن و بنابراین کیفیت کار تهران و شریف هم کاملا خراب و ناقصه. شما میگید این مقایسه درست نیست؟ پس ما هم میگیم مقایسه تهران با ازاد هم درست نیست. همونطور که مدارس تیزهوشان داریم نمونه دولتی داریم دولتی معمولی داریم غیر انتفاعی نمره بده داریم در دانشگاهها هم هزار نوع دانشگاه داشتن که غیر طبیعی نیست. بعد هم نهایتا یادمون… ادامه نظر»

دانشجوی دکتری
خرداد ۲۸, ۱۳۹۷ ۱:۲۷ ق٫ظ
پاسخ به  حسین کوثری

کاملا با نظرات پخته اقای کوثری موافقم که ضمن بیان مطالب خیلی به دیگران احترام گذاشتن با اینکه دانشگاه تهرانی هستم ولی اقای نظردهنده حقی نداریم بخاطر محل تحصیل به دیگران بی احترامی کنیم همه محترم هستند

؟!!
خرداد ۲۷, ۱۳۹۷ ۱۲:۴۴ ب٫ظ

ترا خدا اساتید محترم دیگه کم سنگ اندازی کنین… همه ما داغون کار و کنکور و درس و مقاله نویسی و … هستیم. خودمون متوجه هستیم… قریب به اتفاق میانگین سن بچه های داوطلب دکتری سی سال هستش به خدا تموم این مدت این قدر سنگ اندازی کردین در مدت تحصیل که تموم سلول های عصبیمون داغون داغونن

میم
خرداد ۲۶, ۱۳۹۷ ۹:۱۷ ب٫ظ

سلام
من سطح زبان بالایی دارم هم نوشتاری و هم گفتاری، موندم اگه رفتم سر مصاحبه بهم گفتن حرف بزن و صحبت کردم استادا مات و مبهوت نگاهم کردن چه عکس العملی نشون بدم!!! راستش رو بخواهید برام پیش اومده در محیط های کاری و دانشگاهی که وقتی روان و حرفه ای صحبت میکنم اول دهن ها باز میمونه! بعد گارد میگیرن بعدشم بهم میگن خب تو که اینقدر زبانت خوبه چرا نمی ری آمریکا و استرالیا!!!!!!اینجا که این زبانت به دردت نمی خوره!!!!
مطمئنم این یکی رو دیگه نشنیده بودین… خخخخ

!
خرداد ۲۶, ۱۳۹۷ ۱۱:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  میم

من میگم سریع بگو و بیا بیرون بخاطر خودت میگما اگه بتونی صدای خودتو ضبط کنی عالیه خاطرش برات میمونه یادت باشه ضبطو جا نذاری میزنن داغونش میکنن

.......
خرداد ۲۶, ۱۳۹۷ ۶:۲۹ ب٫ظ

سلام.منم موافقم ،استادی دارم چندین ساله چون تینیجر دارن و باید امریکا درس بخونه اقازاده مدام در مرخصی تحصیلی هستن شما فقط یه سوال از دروس پایه ازش بپرس !!!! امریکا درس خوندن ! ولی چون همش در سفرن تسلط به زبان دارن ولی مقاله رو نوشتم دادم دستش جلو مانیتور چرت زد ،پذیرش مقاله تو ایمپکت بالا اومد بسیار ذوق کردن ،امتیازش رو گرفتن تمام .خب اساتید محترم خیالتون راحت باشه ما بدون مدرک زبان هم مقاله ها مون رو مینویسم .

میثم
خرداد ۲۶, ۱۳۹۷ ۱۰:۳۹ ق٫ظ

دکتر عزیز هر وقت اساتید کیفیت مطلوب داشتن بیا دنبال دانشجوی با کیفیت بگرد
من خیر سرم الان دارم دانشگاه سطح ۱ درس میخونم ولی فقط بچه ها رو با گرفتن یه مدرک صوری زبان درگیر کردن درحالی که خودشون نه کیفیت علمی دارن و نه کیفیت زبان!
زبان رو باید از پایه تنظیم کرد و نه یه شبه

میثم
خرداد ۲۶, ۱۳۹۷ ۱۰:۳۳ ق٫ظ

دقیقا این زبان به چه دردی می خوره؟ برخی هنوز فارسی رو درست بلد نیستن بنویسن بعد زبان انگلیسی شد معظل؟ سر کلاس ۴ خط فارسی نمی تونن یک ارائه بدن بعد مدرک زبان شد نیاز؟ اول سد و استرس کنکور و بعد هم استرس نمره گرفتن از برخی اساتید با اخلاق های عجیب غریب و شهریه های نجومی و استرس آزمون جامع حالا هم مدرک زبان. مدرک زبان هیچ تاثیری توی کیفیت هیئت علمی یا دکتری نداره فقط یک مکمل ضعیفه

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
خرداد ۲۷, ۱۳۹۷ ۱۰:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  میثم

زبان وسیله ای است که از طریق آن اطلاعات تخصصی خود را در سطح بین المللی انتشار می دهیم و تنها زبان بین المللی هم انگلیسی است.باید گفت زبان به درد میخوره ولی به درد یکسری دانشگاهها و داوطلبان نمیخوره.! چون در سطح بین المللی مطرح نیستند و امکانش هم نیست.دانشجو دکتری باید مقالات خود را به زبان انگلیسی مطرح نموده و در فرصتهای مطالعاتی به صورت شفاهی برای هم رشته هایش در سایر دانشگاهها بیان نماید تا تفاوت کپی پیست و نهبگی معلوم شود.

علیرضا
خرداد ۲۶, ۱۳۹۷ ۸:۲۸ ق٫ظ

بله استاد صحیح می فرماید سطح زبان دانشجویان دکتری واقعا پایین هست البته خود من هم یکی از این بچه ها. ولی یادت نره سطح زبان اساتیدتون هم یادت نره چطوریه. اینو از دانشجویان تحصیلات تکمیلی سوال کن حتما بهت جواب میدن. چون خیلی از دانشجویان مثل خود من که مثلا تو دانشگاههای سطح یک درس خوندیم و مقاله به زبان انگلیسی نوشتیم و دادیم اساتیدمون ویرایش کنند که عیارشون خیلی خوب مشخص شده (البته بعضی از اساتید واقعا خبره هستند و روی سخن من با اون ۹۹ درصد بقیه هستند). جالب وقتیه که بعضا این اساتید ضعیف تو زبان فارغ التحصیل دانشگاههای آمریکا هستند البته خیلی از این اساتید فارغ التحصیل واحدهای اقماری دانشگاه های بزرگ تو آمریکا هستند مثل دانشگاه های علمی کاربردی خودمون. ای کاش میشد یکی از اساتید هم در مورد وضع معیشتی دانشجویان دکتری صحبت میکرد که پول چاپ مقاله رو هم از دانشجو میگرند.

یکی
خرداد ۲۶, ۱۳۹۷ ۹:۳۶ ق٫ظ
پاسخ به  علیرضا

سلام باهاتون موافقم

!
خرداد ۲۶, ۱۳۹۷ ۱۰:۴۱ ق٫ظ
پاسخ به  علیرضا

یکی از همین استادای اون کشورا هست که اصلا حروف و کلمه های انگلیسی تو دهانش نمی چرخه ولی دانشگاهای اون کشورا بهش دکتری و مدرک زبان دادن! ما که نه از این استادا و نه از اون دانشگاهای ضعیف داریم!!!

!
خرداد ۲۵, ۱۳۹۷ ۱۱:۱۶ ب٫ظ

استادی دارم که حروف و کلمات انگلیسی اصلا در زبانش نمی چرخه ولی دکترا و مدرک زبان داره!!!

7777777
خرداد ۲۵, ۱۳۹۷ ۱۰:۴۹ ب٫ظ

بله زبان باید از پایه بایستی اصلاح بشود این اقایونی که این حرف را میزنند اول نظام آموزشی رو اصلاح کنند دانشجو خودش به مرور زبان یاد میگیره و نیازی به مدرک هم تو این شرایط نیست چون یاد گرفته چرا همه چی به سمت مدرک گرایی میره بریم به سمت آموزش ….

بیولوژی
خرداد ۲۵, ۱۳۹۷ ۶:۵۹ ب٫ظ

سلام .مثل خانه از پای بست ویران است برای این موضوع واقعا بجاست .یادگیری زبان از سنین پایین حدود ۴ الی پنج سالگی وبه بعد نتیجه بخش است .وقتی یکسری آقایون بدون در نظر گرفتن این مطلب دستور میدهند زبان در دبستان آموزش داده نشود نتیجش همین میشود که یکسری دکتر بدون داشتن سواد زبانهای دیگر وارد این مقطع بشوند.بنظر من زبان انگلیسی باید از ابتدا به دانش آموزان آموزش داده شود تا کار به اینجا نکشد وحسرت سالهای از دست رفته به دل دکترهای آینده نماند.

ژئوپلیتیک
خرداد ۲۵, ۱۳۹۷ ۳:۴۵ ب٫ظ

این مسئله مربوط به امروز نیست. وقتی آموزش از پایه خراب باشد چه انتظاری می رود. در نظام آموزشی کشور چه جایگاهی برای اموزش و یادگیری زبان انگلیسی تعریف شده است؟ متاسفانه زبان انگلیسی در ایران قدغن است. تازه هنگامی که دانشجو وارد این مقطع می شود متوجه می شود که با چه مشکل جدی مواجه است و به جای اینکه وقت خود را صرف تحقیق پژوهش نماید به ناچار باید تمام وقت مشغول یادگیری زبان برای پایان نامه و آزمون جامع باشد. در حقیقت بیشتر انرژی دانشجود در دوره دکتری صرف مدک زبانی می شود که باید از قبل یاد داشت و هزار درصد ربطی با دانشجویان مقطع ندارد. این یک مشکل پایه ای در کنار برنامه ریزی های غلط و متعصب هست که هنوز هم گوش شنوایی برآن نیست.

مریم
خرداد ۲۷, ۱۳۹۷ ۱۲:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  ژئوپلیتیک

کاملا موافقم