موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

کنترل افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه غیرانتفاعی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: جز موارد اندک در دانشگاه‌ های غیرانتفاعی مقطع دکتری تخصصی نداشته ایم، این در حالی است که دانشگاه آزاد با افزایش تعداد دانشجو در این مقطع همراه بوده است.

به گزارش ایسنا، در نشست “اندیشه‌ورزی” که در محل اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، برگزار شد، دکتر شریعتی‌نیاسر جمعیت دانشجویان مقطع دکتری را نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد و با بیان اینکه این تعداد فراتر از نیاز بازار است، ادامه داد: رشد جمعیت دانشجویی در این مقطع تا سال ۹۲ دارای شیب یکنواخت بوده، فعلا شیب پایدار دارد و با سیاست‌هایی که اکنون پیش گرفته‌ایم، پیش‌بینی می‌شود که این روند با شیب منفی ادامه پیدا کند.

وی همچنین از افزایش جمعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی تا سال ۹۵ خبر داد و با اشاره به اینکه با پی‌ گرفتن برخی سیاست‌ها این جمعیت کاهش یافته است، تشریح کرد: امروزه جمعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر بوده و به عبارتی طی سال‌های ۸۵ تا ۹۵ تقریبا ۸ برابر شده است.

شریعتی‌نیاسر با تاکید بر اینکه کیفیت مقطع دکتری تخصصی در دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم را مدنظر قرار داده‌ایم، از عدم ورود جدی دانشگاه‌های غیر انتفاعی به این عرصه خبر داد و اضافه کرد: جز موارد اندک در این دانشگاه‌ مقطع دکتری تخصصی نداشته‌ایم، این در حالی است که دانشگاه آزاد با افزایش تعداد دانشجو در این مقطع همراه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت مقاطع دکتری تخصصی در دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم را مدنظر قرار داده‌ایم، از عدم ورود جدی دانشگاه‌های غیرانتفاعی به این عرصه خبر داد و اضافه کرد: جز در موارد اندک، در این دانشگاه دانشجوی مقطع دکترای تخصصی نداشته‌ایم. این در حالی است که دانشگاه آزاد با افزایش تعداد دانشجویان در این مقطع همراه بوده است.

معاون آموزشی وزارت علوم،با بیان اینکه همواره دانشگاه آزاد در گروه علوم انسانی عدد بالای خود را حفظ کرده است، از کاهش این رشته‌ها در دانشگاه پیام نور خبر داد و گفت: در گروه علوم پایه، که به اعتقاد من مورد غفلت واقع شده است، دانشگاه‌های وزارت علوم و دانشگاه آزاد وضعیت یکنواختی داشته، این در حالی است که تعداد دانشجویان این گروه در دانشگاه پیام نور کاهش یافته‌است.

شریعتی نیاسر همچنین از افزایش دانشجویان رشته‌های فنی مهندسی در وزارت علوم خبر داد و با بیان اینکه دانشگاه آزاد از این لحاظ تغییر چندانی نکرده است، کاهش دانشجویان این رشته‌ها در موسسات غیرانتفاعی را یادآور شد و افزود: در رشته‌های کشاورزی و دامپزشکی، مراکز وابسته به وزارت علوم بدون تغییر باقی مانده، همچنین تعداد دانشجویان این رشته‌ها در دانشگاه‌های آزاد و پیام نور کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته که این به جهت سیاست گذاری‌ها در این زمینه است.

وی سپس به ارائه نتایج آماری توسعه مقاطع به تفکیک زیر نظام‌ها پرداخت و توضیح داد: در دانشگاه‌های عطف، یکنواختی در همه رشته‌ها، یکنواختی در جمعیت دانشجویی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و نیز افزایش دانشجویان در مقطع دکتری قابل ملاحظه است.

معاون آموزشی وزارت علوم، افزود: دانشگاه آزاد با افزایش رشته‌های علوم انسانی و هنر، کاهش رشته‌های هزینه بر، کاهش جمعیت دانشجویی در مقطع کارشناسی و افزایش آن در مقطع تحصیلات تکمیلی، خاصه دکتری، همراه بوده است.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

35 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ندا
شهریور ۱۱, ۱۳۹۷ ۸:۱۶ ق٫ظ

ندا
منم با رتبه۴۰ شیمی تحزیه.۴مقاله ISIمعدل۱۷و۴ثبت اختراع ۱۰جامصاحبه رفتم ولی جایی قبول نشدم حتی دانشگاه یاسوج.
همه جا دانشجویان خودشوناگرفتن یا کسایی ک پارتی داشتن.

ساناز
شهریور ۷, ۱۳۹۷ ۲:۲۷ ق٫ظ

لطفا هر کی از سیستم پاسخگویی در مورد سهمیه ایثارگران پرسید اینجا قرار بده جوابو من که جرات ندارم بپرسم میترسم قبولیم ملغی شه استرس دارم. چیه اخه این از ۱که زده ۱ از اونور زدیم سهمیه آزاد الان مینویسه قبولی با سهمیه ایثارگران دارم دیوونه میشم اخه

sdfghjj
مرداد ۲۵, ۱۳۹۷ ۱۰:۴۳ ق٫ظ

خروج ارز چه ربطی به تحصیل در مقطع حساس علمی که ضربات مهلک به حامعه وارد می کند دارد. دانشکاه ازاد ظرفیت دکترای ان در حد دو هزار نفر در تمامی رشته ها در کشور است.

sdfghjj
مرداد ۲۵, ۱۳۹۷ ۱۰:۲۵ ق٫ظ

فعلا اره در کاغذ تقریبا همین حدود است اما در چند سال اخیر سالی ۴۵۰۰۰ نفز دانشگاه ازاد جذب داشته است و در واقع نصف شرکت کننده ها رو گرفته در صورتیکه سال مثلا ۹۱ دانشگاه ازاد سالی کمتر از ۳۰۰۰ نفر میگرفت!!!!!

رسول-نرم‌افزار
مرداد ۱۵, ۱۳۹۷ ۲:۴۳ ق٫ظ

ظرفیت باآزمون چه هزار نفر باشه چه یک نفر، به حال من یکی هیچ تاثیری نداره. چون ظرفیت بدون آزمون فقط یک نفره. امیدوارم اون یک نفر واحد قزوین یا اراک در گرایش نرم افزار من باشم. خیلی سخته یک نفر بخوان و بتونی اون یک نفر باشی. امیدوارم که بشه…

mehran
مرداد ۱۵, ۱۳۹۷ ۲:۴۲ ب٫ظ

شما رزومه خوبی داری فقط باید دعا کنی رقبای شما توی همون دانشگاه درس نخونده باشند چون هم خودم این تجربه رو هم از نظرات دوستان متوجه شدم اولویت قبولی در بدون ازمون با کسانی هست که در همون دانشگاه درس خوندند…انشالله موفق باشید

رسول-نرم‌افزار
مرداد ۱۶, ۱۳۹۷ ۱:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  mehran

تشکر. پارسال که چنین اتفاقی برام نیوفتاد. من از کرمانشاه رفتم اهواز مصاحبه دادم برای واحد دزفول. با اینکه روز مصاحبه چندین شرکت کننده بومی اونجا بودن و حتی یکی از اونها با مسئولین اونجا احوال پرسی گرمی کرد، اما نهایتا من رو انتخاب کردن که هیچ شناختی هم نسبت به من نداشتن. البته رقابت برای دانشگاه های قزوین و اراک، قطعا به مراتب سخت تره تا دزفول. دیگه من تلاشم رو کردم. تا خدا چی بخواد.

در عجبم!
مرداد ۱۴, ۱۳۹۷ ۰:۳۲ ق٫ظ

علوم پایه و فنی مهندسی آزمایشگاه میخواد. پیام نور غیر حضوریه معلومه که کسی نمیره!

احسان
مرداد ۱۵, ۱۳۹۷ ۴:۰۴ ق٫ظ
پاسخ به  در عجبم!

در مورد دانشگاه ازاد همین کافی که بروید و ایین نامه دکتری ازاد و دولتی رو با هم مقایسه کنید.
دانشگاه ازاد باید ٢ تا مقاله از رساله چاپ کنید در حالی که در دولتی یکی زیاد هم هست. و الی آخر…
الان شما اول کار هستید و نمی دونید چه خبر هست!!!!
در نهایت دانشجو تعریف داره کاری با ازاد و دولتی نداره
دانشجو، یعنی جویای دانش، لذا افرادی در دانشگاه ازاد هستند که خیلی وقت گذاشتند و خیلی زحمت کشیدند خودشون
در نهایت الان دیگه دوران قدیم نیست که فقط بشه با حرف کسی را گول زد
به عنوان مثال بروید در سایت مکتب خونه ویدئوهای کلاس های دانشگاه صنعتی شریف هست ببینید، بعد مقایسه کنید ببینید ایا انصافا استاد و دانشگاه هست که تفاوت را ایجاد می کند، جواب قطعا خیر است.
زحمت خود دانشجو هست، چه بسا کسی اصلا دانشگاه هم نره ولی خودش بشینه درس بخونه یا حتی چیزی اختراع کنه
تو را به خدا این بحث ها را تمام کنید
من خودم ورودی ٩٢ ازاد هستم و اون زمان خیلی هایی که الان دولتی می خونند در بهترین دانشگاه ها همون ازاد سال ٩١ و ٩٢ را قبول نمی شدند.
نهایتا به هم احترام بگذاریم و اجازه بدهیم تفاوت هایمان در تلاش و توانایی هامون و در نهایت در خروجی کارمون مشخص بشه نه چند تا تست.
خوش باشید.
حالا هم دعا کنید من شهریور دارم دفاع می کنم موفقیت امیز باشه

مهدی مهندسی مکانیک
مرداد ۱۵, ۱۳۹۷ ۱۲:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  احسان

سلام در مورد بعضی نکات با شما هم رای هستم.ولی در مورد کیفیت تدریس که عنوان کردید واقعا نمیشود اینطور داوری کرد.در همبن سایت مکتب خونه اگر تشریف ببرید تدریس دروسی مثل استاتیک و دینامیک و مقاومت مصالح در دانشگاه شریف یا بعضی دروس دیگر که من خارج از رشته خودم بررسی کردم مثل فیزیک کوانتوم و …در دانشگاه تهران و شریف و آی پی ام را مشاهده کنید..با وجود مباحث سنکین به خاطر جو کلاس و حسن خلق و روش تدریس بنده اصلا احساس خستگی ذهنی نمی کردم.جذابیتی که در روش تدریس و لحن و فرم وجود داشت قابل مقایسه با کلاسهایی که بنده همین دروس را گذرانده بودم نبود.حتما که تلاش و پشتکار دانشجو بیشترین تاثیر را در موفقیتش دارد ولی نمی توان نقش سواد و اخلاق و روش تدریس استاد و فضایی که در کلاس وجود دارد و سایر دانشجوبان ایجاد می کنند را نادیده گرفت.چون به مکتب خونه اشاره کردید بنده هم روی سخن شما گفتم.که در مقاطع کارشناسی و ارشد تاثیر بیشتری دارد.روش تدریس استاد و جو کلاس و دانشگاه و امکانات و حتی محیط دانشگاه از جهت فضای سبز و حتی کیفیت غذا و برخورد کارمندان و …همه و همه تاثیرگذار است.بنده قصد مقایسه بین آزاد و دولتی را ندارم.بر اهمیت و نقش استاد تاکید می کنم.در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات یا تهران جنوب من استادانی را میشناسم که فقط در آزاد تدریس می کنند و فوق العاده باسواد و دلسوز هستند و در همین واحدها استادانی که هم در دولتی و هم… ادامه نظر»

الی
مرداد ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۱ ب٫ظ

تازه آماری که دوستان دادن دررابطه با تعداد در دانشگاه ازاد مربوط به پارساله و قابل توجه کسایی که ممکنه اطلاع نداشته باشن، عرض میکنم که امسال حتی ازپارسال هم پذیرش کمتری قرار داشته باشه ازاد.

Linda
مرداد ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۰:۰۲ ب٫ظ

سلام.واقعا چرا دانشگاه آزاد ظرفیت واحدهاش رو رسما اعلام نمیکنه؟اگه اعلام کنه دیگه اینقد استرس بهمون وارد نمیشه و هرروز یه شایعی رو نمیشنویم…
تو رو خدا یکم به ما احترام بذارین و با اعلام ظرفیت ها تکلیف ما رو روشن کنید

رسول-نرم‌افزار
مرداد ۱۳, ۱۳۹۷ ۹:۲۵ ب٫ظ

آقا جواد بنده پارسال دکتری دانشگاه آزاد قبول شدم. ما ۵ نفر بودیم. چهار نفر از طریق آزمون پذیرش شده بودن و منم بدون آزمون بودم. نهایتا شدیم ۵ نفر. چهار نفر آقا بودیم و یک خانم.

لطفا اطلاعاتتون رو بروزرسانی کنید‌. کجا دانشگاه آزاد ۱۰ نفر میگیره؟ تنها واحدی که از همه بیشتر دانشجو جذب میکنه، واحد علوم و تحقیقات تهران هست که پارسال در رشته ما ۷ نفر گرفت.

تربیت بدتی بیومکانیک ورزشی
مرداد ۱۵, ۱۳۹۷ ۸:۵۷ ق٫ظ

سلام
پارسال در رشته بیو مکانیک ورزشی تهران مرکز ۱۰گرفت. این رشته را در کل کشور فقط تهران مرکز دارد و در سراسری تهران و بابلسر و همدان دارند که در مجموع سراسری چه روزانه چه پردیس ۱۲نفر می خواهد و امسال آزاد ۷نفر.

آویه ر
مرداد ۱۳, ۱۳۹۷ ۴:۱۲ ب٫ظ

افزایش ظرفیت دانشگاه آزاد در مقطع دکتری خیلی خوبه
الان من خارج از کشور ادامه تحصیل میدم
ای کاش این هزینه رو در مملکت خودم واسه آبادانی ایران انجام بدم.
بخدا هیچ فرقی با سایر دانشگاههای ایران نداره

خشایار
مرداد ۱۳, ۱۳۹۷ ۵:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  آویه ر

سلام جناب دکتر
ممنون از اینکه وقت گذاشتید و نظر دادید.
میشه یه کم بیشتر از وضع دانشگاههای اونجا و سطح علمی اونها در مقایسه با اینجا و هزینه ها و شرایط اونجا برامون بگید؟خیلی میتونه مفید باشه.ممنون

نیما
مرداد ۱۳, ۱۳۹۷ ۲:۳۰ ب٫ظ

به نظر بنده ظرفیت آزاد باید افزایش داشته باشد تا از خروج ارز جلو گیری شود جون کسیکه توانایی پرداخت شهریه آراد را داره اگر ظرفیت کاهش پیدا کنه خارج از کشور میخونه.

ناصر
مرداد ۱۲, ۱۳۹۷ ۶:۵۷ ب٫ظ

کلا باید ظرفیت دانشگاه های پولی کاهش پیدا کنه

جواد
مرداد ۱۲, ۱۳۹۷ ۲:۴۱ ب٫ظ

باید ظرفیت آزاد هم در مقطع دکتری به یک دهم سال ۹۷ کاهش پیدا کند
وقتی دفترچه آزاد را با دولتی مقایسه می کنید در بعضی رشته ها حتی ظرفیت آزاد ده تا بیست برابر کل دولتی ها است.

زهرا
مرداد ۱۲, ۱۳۹۷ ۳:۱۰ ب٫ظ
پاسخ به  جواد

آزاد کلا ۹۵۰۰۰ نفر میگیره که یکدهم این مقدار میشه ۹۵۰ نفر.
خوب یکدفعه بگید تعطیلش کنن دیگه

ناشناس
مرداد ۱۲, ۱۳۹۷ ۴:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا

یعنی از همین امروز تا ۵ سال دیگر فقط نیم میلیون نفر دکتری و دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد داریم.

زهرا
مرداد ۱۲, ۱۳۹۷ ۹:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  ناشناس

ببخشید.چطوری حساب کردید>
الان ۱۰۰ هزار نفر است که با پذیرش سالی حدود ۲۰ هزار نفر در ۵ سال دیگه میشه ۲۰۰۰۰۰ نفر نه نیم میلیون نفر.
البته باز هم زیاد است

جواد
مرداد ۱۳, ۱۳۹۷ ۰:۲۸ ق٫ظ
پاسخ به  ناشناس

بله متاسفانه از سال ۹۳ تا کنون سیاست آزاد همین بوده که عملا دکتری آن در سال ۹۳ و بعد از آن واقعا بدون کنکور شده است.

زهرا
مرداد ۱۲, ۱۳۹۷ ۹:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا

کلش ۹۵۰۰ است

جواد
مرداد ۱۳, ۱۳۹۷ ۰:۲۵ ق٫ظ
پاسخ به  زهرا

۹۵۰۰ رو رو کاغذ میگیره ولی ظرفیت آزاد خیلی بیشتر از این حرفها است.

الی
مرداد ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۵۰ ق٫ظ
پاسخ به  جواد

اقای جواد برای اینکه اطلاعاتتون کامل بشه عرض میکنم که دانشگاه ازاد دوساله که حتی از سراسری هم پذیرشش کمتره و مصاحبه هاش سنگیترم هست. ظرفیت هر دانشگاهم حدودا ۳نفر هستش. برین به دانشگاههای ازاد سر بزنین تا ببینید ظرفیت کلاسها مثل سراسری شده و حتی کمتر در بعضی واحدها. اطلاعاتی که شما میفرمایین مال سال ۹۴ و ۹۵ هست که این دوسال پذیرش بالا داشت اما درحال حاضر به هیچ وجه اینجوری نیس و با وزارت علوم یکی شده. خیلی بده که ما وقتی اطلاعاتمون قدیمیه و آپدیت نیستیم بیایم و اظهار نظر کنیم جسارتا.

ناصر
مرداد ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۲:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  الی

کجا سه نفره! بنده که سال پیش مراجعه کردم تو هر رشته زیر ۸ نفر نمیگیره و معمولا یک نفر هم بدون آزمون و یک نفر پژوهش محور میگیره که میشه ۱۰ نفر. به سال ۹۳ و ۹۴ و ۹۵ و … نیست. تنها تفاوت دانشگاه ازاد امسال تکمیل ظرفیت هست که قراره نداشته باشه که اونم بعیده

الی
مرداد ۱۳, ۱۳۹۷ ۱:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  ناصر

۱۰ نفر! اصلا و ابدا همچین چیزی امکان نداره. هر واحد ۳نفر پذیرش داره و ۱ نفر بدون آزمون.حتی اگه یه جمع و تفریق عادی هم بدونین، ۹۲۰۰ نفر پذیرشو تقسیم بر ۲۴۰۰ تا رشته کنین بازم ۳،۴نفر میشه. بعدم تمام دوستانی که دارم پارسال همشون تو واحدهای مختف شهرستان ۳ یا ۴نفر بودن. تکمیل ظرفیتی هم درکار نیس. حداقل یه امار بدین که انقدر تخیلی نباشه خواهشا

هانا
مرداد ۱۳, ۱۳۹۷ ۴:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  ناصر

من دانشجوی معماری آزاد هستم و الان ۴ نفر هستیم

محمد
مرداد ۱۳, ۱۳۹۷ ۶:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  ناصر

من مدیریت صنعتی تهران شمال هستم.
پارسال کلا ۴ نفر گرفت که یک نفر هم در تکمیل ظرفیت رفت تهران مرکز و کلاس ما کلا ۳ نفر است.
اطلاعاتتون صحیح نیست.
تمام جنگ و دعوای آزاد و سنجش سر همین ظرفیت بود که خداروشکر حل شد.

گلی
مرداد ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۰:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  ناصر

درسته ۸نفر من هم پرسیدم گفتند پارسال ۸نفر در رشته عمران گرفته

مسعود اقلیم
مرداد ۱۴, ۱۳۹۷ ۱۲:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  گلی

عمران یک رشته نیست که ۸ نفر بگیرد… عمران در گرایش های مختلف ۸ نفر گرفته احتمالا (شامل سازه، زلزله، سازه هیدرولیک، منابع آب و…)
در ضمن من در رشته خودم سال ۹۶ در آزاد قبول شدم که کلاسهای ما ۴ نفره تشکیل میشد.

ناصر
مرداد ۱۴, ۱۳۹۷ ۵:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  مسعود اقلیم

پسردایی بنده هم سال ۹۴ قبول شد و کلا سر کلاس ۳ نفر بودند. این به دلیل پذیرش پایین نیست. به دلیل انصراف بالا در برخی رشته ها و برخی دانشگاه ها هست. در همون سال و در اون رشته محل دانشگاه ۱۰ نفر پذیرش کرده بود که ۷ نفر بنا به دلایل مختلف انصراف داده بودند و در آخر با ۳ نفر ادامه دادند حالا شما فکر کن پذیرشش بوده ۳ نفر!

Behnaz
مرداد ۱۲, ۱۳۹۷ ۱۱:۵۶ ق٫ظ

سلام دوستان
میشه منو راهنمایی کنین:
آیا ترتیب انتخاب در دانشگاه آزاد تاثیری داره؟
هرچقد از انتخاب اول به سمت دوم و سوم و…بریم درصد قبولیمون کم میشه؟
ممنونم

زهرا
مرداد ۱۲, ۱۳۹۷ ۳:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  Behnaz

سلام
خیر
ترتیب الویت در آزاد در قبول شما نقشی نداره و تنها نشانگر علاقه شما است.