• مشاوره و اخبار آزمون دکتری 98 - 99 و دکتری بدون کنکور استعداد درخشان

  •   مدرسان شریف

    2 راه ظرفیت‌سازی در تحصیلات تکمیلی/ تشکیل کمیته افزایش ظرفیت دکتری

    معاون آموزشی وزارت علوم از ظرفیت‌سازی در تحصیلات تکمیلی با ابلاغ آیین‌نامه های جدید خبر داد و گفت: ارایه مجوز به مراکز توانمند در جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی و جذب استادان در مراکز آموزشی مجوزدار 2 راه افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی است.

    ه گزارش خبرنگار مهر، حسین نادری‌منش صبح امروز در نشستی خبری به بیان مهمترین اقدامات وزارت علوم در سال 91 اشاره کرد و به سوالات خبرنگاران در حوزه‌های مختلف آموزشی پاسخ داد.

    2 دلیل اهمیت سال 91 از منظر وزارت علوم

    معاون آموزشی وزارت علوم در این نشست خبری به نخستین دلیل اهمیت سال 91 از دیدگاه این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: اکثر برنامه‌های دولت دهم طی دو سال گذشته تاکنون عملاً باید در سال 91 نهادینه و بخش‌های اجرایی عملی شود زیرا سال آینده زمان انتخابات ریاست جمهوری فرا می‌رسد.

    وی درباره دلیل دوم اظهار داشت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال 91 به آن اشاره کردند وضعیت خاصی از نظر رتبه و اقتدار علمی کشور به صورت جدی مطرح شده است. در همین راستا بیش از 4 میلیون دانشجو در کشور تحصیل می‌کنند که لازم به ذکر است در مقاطع کاردانی و کارشناسی صندلی خالی ایجاد و آموزش عالی توزیع نسبتاً خوبی در کشور به دست آورده است.

    وی در این باره به ذکر یک مثال پرداخت و افزود: در جزیره قشم که تا سال 70 حتی یک دانش‌آموز هم نداشت هم اکنون 15 هزار دانشجو و در جزیره کیش 3 هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند.

    مهمترین برنامه‌های آموزش‌عالی در سال جاری

    به گزارش مهر، نادری‌منش در ادامه سخنان خود از آماده سازی و تهیه سند آمایش آموزش عالی که حاصل دو سال مطالعات میدانی و ملی این وزارتخانه است خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در سال جاری این سند عملیاتی شود.

    وی همچنین با اشاره به ادامه بازنگری رشته‌های علوم انسانی، گفت: کار بازنگری رشته‌های علوم انسانی در سال جاری با همکاری شورای تحول علوم انسانی در قالب 14 کارگروه و با همکاری وزارت علوم پیگیری و از مهرماه امسال بخشی از موارد این بازنگری ابلاغ شود.

    جزئیات ظرفیت‌سازی در تحصیلات تکمیلی

    معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه از ظرفیت سازی در تحصیلات تکمیلی به عنوان یکی دیگر از مهمترین برنامه‌های وزارت علوم در سال جاری یاد کرد و اظهار داشت: هرچند که در مقاطع کاردانی و کارشناسی طی ظرفیت سازی‌های صورت گرفته صندلی‌های خالی ایجاد شده است، اما بیشترین فشار و نیاز در افزایش ظرفیت، به مقاطع تحصیلات تکمیلی وارد می‌شود.

    نادری منش در ادامه افزود: ما در مقطع کارشناسی ارشد از هر 10 نفر تنها می‌توانیم پاسخگوی یک نفر باشیم هرچند که از دو سال گذشته به این طرف ظرفیت در تحصیلات تکمیلی اضافه شده است.

    این مقام مسئول در وزارت علوم به دو راه ظرفیت سازی برای تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت:‌ ارایه مجوز به مراکزی که توانمندی جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی را دارند و جذب استادان در مراکز آموزشی مجوزدار دو راه افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی به شمار می‌آید.

    به گفته معاون آموزشی وزارت علوم در سال گذشته بیش از 130 هزار داوطلب ورود به مقطع دکتری در نخستین کنکور دکتری سازمان سنجش شرکت کردند. قطعی‌ترین پیش‌بینی‌ها تصور می‌کرد تنها 70 هزار نفر در این کنکور شرکت کنند اما پس از پایان ثبت نام مشخص شد که 130 هزار نفر به عنوان داوطلب در کنکور سال گذشته دکتری شرکت کردند که علت این افزایش را شاید بتوان در این دانست که داوطلبان تصور می‌کردند به علت برگزاری کنکوری عمومی و داشتن شانس بالا در قبولی می‌توانند به عنوان دانشجوی دکتری تحصیل کند. اما عملاً‌ از این 130 هزار نفر تنها 8 هزار نفر توانستند به این مقطع راه پیدا کنند.

    صدور آیین نامه های جدید برای جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی

    به گفته نادری‌منش در سال جاری تعداد داوطلبان شرکت کننده در کنکور دکتری 35 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. همچنین با صدور آیین‌نامه‌های جدید امید است ظرفیت بیشتری برای جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایجاد شود.

    وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره جزئیات این آیین‌نامه‌ها اعلام کرد که زمستان سال گذشته کمیته‌ای در زمینه افزایش ظرفیت آزمون دکتری با حضور کارشناسان این حوزه تشکیل شد تا بررسی شود که چگونه می‌توان از حداکثر ظرفیت دانشگاه‌ها با حفظ کیفیت برای افزایش جمعیت دانشجوی دکتری استفاده کرد که در این زمینه تصمیم گیری‌هایی شده و جزئیات آن اعلام خواهد شد.

    الزام دانشگاهها به ایجاد ظرفیت در دکتری

    نادری‌منش، همچنین در خصوص آزمون دکتری امسال و عدم وجود ظرفیت در برخی رشته‌ها علیرغم برگزاری آزمون در آن رشته، اظهار داشت: این مشکل تنها در برخی از رشته‌هایی که برخی دانشگاه‌ها تنها مجری آن هستند ایجاد شد که در این زمینه دانشگاه‌ها باید سعی کنند ظرفیت لازم را ایجاد کنند و ما نیز از آنها حمایت خواهیم کرد.
    وی ادامه داد: البته در این زمینه باید عنوان کرد که پذیرش دانشجو تحمیلی نیست و تنها به خاطر احترام به ثبت‌نام کنندگان، باید مکانیزمی طراحی شود تا دانشجو و دانشگاه هیچ کدام ضرر نکنند.

    مطالب مرتبط

    وزیر علوم: شاغل بودن 90 درصد فارغ التحصیلان دکتری... وزیر علوم گفت: حدود ۹۰ درصد از فارغ‌ التحصیلان مقطع دکتری شاغل هستند. به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه ۱۱۰ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور...
    تدوین و ابلاغ طرح جامع دوره‌ دکتری تا دو ماه آینده... معاون آموزشی وزارت علوم از تدوین و ابلاغ طرح جامع دوره‌ دکتری تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: در قالب این طرح شرایط عمومی توسعه دوره‌های دکتری باز تعری...
    حل مشکل ارز دانشجویان دکتری برای فرصت مطالعاتی... وزیر علوم گفت: مشکل ارز دانشجویانی که برای فرصت مطالعاتی دکتری اعزام می شوند حل شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، منصور غلامی امروز در حاشیه بر...
    جذب تنها 20 درصد از فارغ التحصیلان دوره دکتری به عنوان هیأت علمی... معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: تنها 20 درصد از فارغ‌ التحصیلان دوره دکتری می‌ توانند در محیط‌ های دانشگاهی جذب هیأت علمی شوند. ...
    انتشار اطلاعیه دانشگاه تهران در خصوص وام زمستان 97 دکتری... معاونت دانشجویی دانشگاه تهران طی اطلاعیه‌ ای مهلت ثبت‌ نام وام زمستان 1397 ویژه دانشجویان دکتری تخصصی روزانه را اعلام کرد. به گزارش پی اچ دی تست، بر ...
    کانال تلگرام دکتری پی اچ دی تست
    avatar