ضرورت جذب دانشجوی دکتری بر مبنای اولویت‌های منطقه‌ای

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر این که باید برای توقف قطار جذب بی‌رویه دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی فکری کرد، گفت: پذیرش دانشجو باید بر مبنای نیاز و اولویت‌های استانی و منطقه‌ای باشد.

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

میرحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از جذب بی‌رویه دانشجو در مقطع دکتری به دلیل مواجهه با حجم عظیم تحصیلکردگان بیکار، گفت: متاسفانه سیستم آموزشی کشور سال‌ها بدون توجه به “آمایش سرزمینی” -به معنای در نظر گرفتن جغرافیای موردنظر، فضاها و منابع در برنامه‌ریزی‌ها و میزان نیاز جامعه به متخصص- به جذب دانشجو در مقاطع مختلف به ویژه تحصیلات تکمیلی اقدام کرده است، این موضوع علاوه بر ایجاد آسیب‌های متعدد به  سیستم آموزشی، جامعه را با حجم عظیم تحصیل‌کرده بیکار رو به رو کرده است.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هرچند بحران صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد اما به نظر می‌رسد باید برای توقف قطار جذب بی‌رویه دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی فکری کرد، افزود: جذب دانشجو باید فقط در رشته‌های مورد نیاز ادامه پیدا کند، البته در صورت مدیریت صحیح می‌توان بسیاری از فارغ‌التحصیلان کنونی را در بخش‌هایی همچون کشاورزی و صنعت به کار گرفت.

وی با بیان اینکه پذیرش دانشجو در کشور باید بر مبنای نیاز و اولویت‌های استانی و منطقه‌ای باشد که این اتفاق در حال حاضر رخ نداده است، افزود: نرخ بالای بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی علاوه بر اینکه می‌تواند تبعات منفی بسیاری را از لحاظ اقتصادی برای کشور به دنبال داشته باشد، زمینه ساز بحران اجتماعی نیز خواهد شد.

وی تاکید کرد: دارندگان مدارک دکتری باید بدانند در شرایط فعلی بدون یادگیری مهارت‌های متعدد نخواهند توانست به شغل مناسب دست پیدا کنند بنابراین ضروری است خلاقیت و ایده‌پردازی قوی داشته باشند تا به کارآفرینی بینجامد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تازگی گفته است؛ 50 هزار دانش‌آموخته بیکار با مدرک دکتری در کشور وجود دارد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

71 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ارشد
بهمن ۲۳, ۱۳۹۵ ۴:۴۸ ب٫ظ

دوستان عزیز من سابقه کار بالا در یکی از ادارات دولتی دارم متاسفانه وضعیت جذب نیرو نسبت عکس با درجه مدرک تحصیلی داره یعنی مدرک دکتری کمترین شانس را در استخدام (هم دولتی و هم خصوصی ) دارد ما مراجعینی داریم که مدرک دکتری خود را کتمان می کنند تا احتمال استخدامشان زیادتر بشه. قصد ناامید کردن دوستان را ندارم ولی این واقعیت جامعه ماست .ما فقط می خواهیم عنوان دکتر را به اسممان اضافه کنیم غافل از اینکه فرصت عای شغلی را از دست می دهیم و حاضریم به هر قیمت رنج تحصیل را به جان بخریم تا عنوان دکتری داشته باشیم.

فیزیولوژِی ورزش
بهمن ۲۳, ۱۳۹۵ ۱۱:۵۳ ق٫ظ

سلام دوستان لطفا راهنمایی کنید.
من در مقطع دکترا گرایش فیزیولوژی ورزش دانشگاه واحد اسلامشهر پذیرفته شدم.اما دچار تردید شدم که ادامه بدم یا انصراف بدم؟؟؟
از طرفی دانشگاه مطرحی نیست و از طرفی علاقه به ادامه تحصیل دارم.
از طرفی این همه هزینه و توقع گرفتن نتیجه و از طرفی هم وضعیت بد پذیرش هیت علمی در دانشگاها.
خیلی مردد هستم !!!!!

70
بهمن ۲۳, ۱۳۹۵ ۱:۰۸ ب٫ظ

دوست گرامی مشکل جنابعالی مشابه مشکل بسیاری از داوطلبین است بطوریکه اکثرآنها علی رغم پذیرش در واحدهای ممتاز دانشگاه آزاد، بدلیل شهریه کمر شکن دانشگاه، نمی توانند ثبت نام کنند و به ناچار از ادامه تحصیل باز مانده اند و تکمیل ظرفیت های دانشگاه مبین این واقعیت تلخ است.

...
بهمن ۲۳, ۱۳۹۵ ۴:۲۴ ب٫ظ

هر کس دکتری میخونه به خاطره دل خودش میخونه،
متاسفانه هیات علمی شدنی در کار نیست. بعضی از دوستان من در دانشگاه مطرحی مثل علوم و تحقیقات بعد از ۴ ترم اصراف دادند.

زهرا
بهمن ۲۳, ۱۳۹۵ ۶:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  ...

وقتی انصراف می دهید باید هزینه ای بدهید؟

علی منتظر
بهمن ۲۳, ۱۳۹۵ ۷:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا

جریمه ای معادل یک و نیم برابر شهریه ثابت

شیدا
بهمن ۲۲, ۱۳۹۵ ۱:۴۳ ق٫ظ

باسلام.دوستان من شاغلم(فرهنگی و همزمان مدرس یک دانشگاه) و درحین آن دانشجوی سال دوم دکترا هستم.درس را برای علاقه و عشق خودم به تحقیق و مطالعه میخوانم.بعد از فارغ التحصیلی با توجه به سنوات بالای شغلیم شاید فقط۱۰۰تومن به حقوقم اضافه شود.درحالیکه با خرج دانشگاه آزاد حدود۶۰میلیون تومان هزینه میکنم.شما باید دید و هدف اجتماعی و شغلی و آرمانی خود را بسنجید.یک طیف چند جانبه است…

الکترونیک تهران
بهمن ۲۲, ۱۳۹۵ ۹:۴۹ ق٫ظ
پاسخ به  شیدا

بابد دید وقتی فارغ التحصیل میشین خروجی شما به چه صورتی هست و چه رزومه ایی از خودتون به جا میزارین. کسی که دانشجوی دکتراست باید اولویتش درس خوندن باشه. دوستان شاغل اولویت چندمش درس خوندنه و این مغایر با فلسفه وجودی مقطع دکتریه. در تمام دنیا میگن که دانشجوی دکتری باید تمام وقت در اختیار دانشگاه و استاد و تو ازمایشگاه باشه و وقتش صرف مطالعه و پژوهش بشه.
کسی که شاغله نمیتونه پژوهش خوبی ارایه بده چون اولویتش کارشه .
دوستان شاغل بدون استثنا به فکر ارتقا شغلی و پست و سمت هستند و افراد شاغل مقاله های علمی معتبری نیمتونن بدن چون وقتی ندارن برای پژوهش بزارن .

دانشجوی دکتری
بهمن ۲۲, ۱۳۹۵ ۶:۲۱ ب٫ظ

سلام. با این حرفتون کاملا مخالفم. بنده دانشجوی دکتری دانشگاه تهران هستم. شاغل هم هستم. ۱۵ مقاله لاتین زبان تو مجلات معتبر آی اس آی و اسکوپوس دارم. در همایش ها و کنفرانس های بین المللی ۲۰ مقاله دارم. در حال چاپ دو کتاب با اساتید بلندپایه کشور هستم. رتبه اول ارشد با معدل ۱۹/۶۰ و رتبه اول دکتری هم هستم. پس خواهشا همه را جمع نبندید. برخی دوستان من شاغل هم نیستند ولی رتبه آخر هستند و رزومه هم ندارند.
من اصلا به ارتقای شغلی فکر نمی کنم. فقط هدفم بالا بردن پایه علمیم هست.

امیر رضا
بهمن ۲۲, ۱۳۹۵ ۱۰:۵۹ ب٫ظ

به نظرم شما با این رزومه عالی علمی و شاغل بودن! حتما کارهای علمی تون رو در وقت کار انجام میدین

...
بهمن ۲۳, ۱۳۹۵ ۰:۱۱ ق٫ظ

واقعا عجیبه با شاغل بودن معدل ۱۹.۶۰ !!!
و این همه مقاله!!!
همیشه میگن دانشجوی دکتری نباید شاغل باشه، مگر اینکه شغل پاره وقت داشته باشه.

رومینا
بهمن ۲۳, ۱۳۹۵ ۱۰:۳۴ ق٫ظ
پاسخ به  ...

چرا عجیبه – با استعداد و سخت کوش هستن – حالا به قول بعضی دوستان شاید کارشان هم مرتبط با تحقیقات جدید توی زمینه تحصیلی شان باشد – اگر نمی دانید دلیل بر نبودن نیست – من هم کارمند هستم و دانشجوی دکترا – نمرات خوبه البته نه مثل ایشان ولی سعی خودم را می کنم و در محل کار هم گفته اند به دکترا بنده ارتقایی نمی دهن د و قابل ارائه نیست – اما برای خودم و علم خودم می خوانم

دانشجوی دکتری
بهمن ۲۳, ۱۳۹۵ ۳:۱۵ ب٫ظ

دوست محترم آقای امیررضا و آقا یا خانم …
باور کنید با تلاش و کوشش و وقت گذاشتن بیشتر از این هم می شود پیشرفت کرد.
خیر بنده در وقت کار اصلا وقت نمی کنم به ارباب رجوع جواب بدم چه برسه به کارهای علمی و تحقیقاتی. من خارج از وقت شبها تا نیمه شب به کار علمی مشغولم. درسته که سخته ولی واقعا میشه انجام داد و غیر ممکن نیست.
انشاالله شما هم موفق و پیروز باشید.

امیر رضا
بهمن ۲۳, ۱۳۹۵ ۸:۳۴ ب٫ظ

سلام. امیدوارم بنده را ببخششد. منتها باور بفرمایید افرادی مثل شما خیلی اندکند.

دانشجوی دکتری
بهمن ۲۱, ۱۳۹۵ ۵:۱۸ ب٫ظ

سلام دوستان من هم دانشجوی سال دوم دکتری دانشگاه تهران هستم. البته من در کنار کار درس خوندم. یعنی دیپلم که گرفتم رفتم سر کار و شروع کردم بلافاصله درس خوندن و ترم آخر لیسانس رفتم ارشد و ترم آخر ارشد هم رفتم دکتری. اگه از نظر کاری بهش نگاه کنیم مدرک بالا فقط جلوی پیشرفت را می گیره. چون دوستان من که لیسانس داشتند با دو تا آشنا و … پوزیشن کارشناسی گرفتن ولی من هر قسمتی رفتم چون مدیر قسمت فهمید که مدرک من بالاست سریعا از قبول من برای پست بالاتر اجتناب می کرد. الان هم با اجازتون با همون مدرک دیپلم دارم کار می کنم. تازه من تو دانشگاه هم تدریس میکنم. بعضی از شاگردانم پوزیشنشون تو سازمان ما از من خیلی بالاتره و حداقل ۴ گروه شغلی از من بالاترن.
این هم درد و دل من
موفق باشید.

نسترن
بهمن ۲۱, ۱۳۹۵ ۷:۰۳ ب٫ظ

موافقم دوست عزیز. کاملا حرف دل منو فرمودید.

الکترونیک تهران
بهمن ۲۱, ۱۳۹۵ ۲:۱۴ ب٫ظ

فرد شاغل نمیتونه زمان زیادی رو صرف مطالعه و پژوهش کنه . و این طبیعیه چون سر کاره و زمان ازادکمی داره. دانشجوی دکترا باید تمام وقت ازاد و در اختیار دانشگاه و استاد و تو ازمایشگاه باشه . نمیشه که طرف شاغله تا ساعت ۵ ۶ عصر سر کاره بعدشم خسته از نظر فکری میاد خونه . وقتی برای یاد گیری علم و دانش نداره .
اینایی که شاغلن فقط دارن توجیه می کنن که برن یه مدرک الکی بگیرن باهاش ارتقا پیدا کنن. چند درصد از افراد شاغل که ادامه تحصیل دادن باعث رشد و پیشرفت کشور شدن در حالیکه تمام وقتشو رو تو اداره و محل کارشون هستند؟؟؟ مشخصه که همچین فردی بازدهی لازم رو نداره .

برق
بهمن ۲۱, ۱۳۹۵ ۳:۵۳ ب٫ظ

احسنت

سونیا
بهمن ۲۱, ۱۳۹۵ ۵:۲۷ ب٫ظ

با درود
با کسب اجازه از دوستان، امیدوارم که نوشته های من باعث بی حوصلگی نبوده و حضورزیادم در این وبسایت ،سبب کدورت خاطرتان نشود.
جناب الکترونیک و جناب برق :
اولا اینکه، فرد بیکار بیشتر از فرد شاغل برای کسب علم راغب باشد و وقت بیشتری تخصیص دهد، درمورد هر شخصی تحلیل درستی نیست.
دومااونهایی که برای ارتقای شغلی میخونن تعدادشون بسیار اندکه. چون در ارگانهای دولتی تاثیر مدرک در اکثرشون لغو شده و مجاز به اعمال مدرک بعد از استخدام نیستند و از طرفی حتی در صورت ارتقا هم ، باز هزینه و زحمت دوران تحصیل ، قابل مقایسه با عواید ناشی از اون ارتقا نخواهد بود و عواید آن بسیار جزیی است.
سوما پیشرفت کشور (در رابطه با سهم و نقش تحصیلکرده ها در این عرصه )در گرو استفاده از خلاقیت و استعداد افراد تحصیلکرده و حتی بدون تحصیلات میباشد.
با تقدیم احترام.

الکترونیک تهران
بهمن ۲۲, ۱۳۹۵ ۹:۵۱ ق٫ظ
پاسخ به  سونیا

دوست عزیر این حرف و نظر بنده نیست. یه استاندارد جهانیه. تمام دنیا و کشورهای پیشرفته و دانشگاه های معتبر از این استاندارد حتی تو مقطع ارشد هم پیروی می کنند. الان یعنی اونا اشتباه می کنند بعد شما درست میگین ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!! خیلی جالبه !!!!!!

رومینا
بهمن ۲۳, ۱۳۹۵ ۱۰:۳۶ ق٫ظ

من در خارج ایران لیسانس گرفتم و به ایران آمدم – نه آقا این طورها هم نیست

ستاره شهرسازی
بهمن ۲۱, ۱۳۹۵ ۹:۳۷ ق٫ظ

من دیروز با دانشگاه کرمانشاه تماس گرفتم و از نحوه پذیرش دکتری بدون آزمون پرسیدم که گفتن باید در اداره شاغل باشین و اون اداره شمارو بورس کنه و بعد ثبت نام کنید بصورت دانشجوی پژوهش محور

داوطلب
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۹:۲۰ ب٫ظ

سلام. ادامه تحصیل نباید صرفا به خاطر پیداکردن شغل باشه. ما با ادامه تحصیل داریم علممون رو در یک رشته خاص بالا می بریم. اتفاقا اگه تونستیم با طی کردن درجات علمی، خلاقیت رو هم در خودمون گسترش بدیم و به پیشرفت کشور کمک کنیم معلومه که علم آموزی ما دردی رو تونسته دوا کنه. ضمنا یکی از نکات مهم در ادامه تحصیل که نباید از دید کارشناسان و مسئولان دور باشه اینه که در این گردونه، پذیرش افراد شاغل در دستگاه های دولتی و حتی خصوصی رو باید به صورت خاص مورد توجه قرار بدن، چراکه این افراد قراره با بروز شدن علم و دانش شون یه گوشه از کشور رو که در حوزه کارشونه پیشرفت بدن. پس جا داره در مورد سهمیه و تعداد پذیرش شون دقت بیشتری صورت بگیره. با تشکر

احمد
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۱:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  داوطلب

با دکترای برنامه درسی از یک دانشگاه دولتی جنوب کشور بنده اکنون در یک بنگاه املاک کار میکنم همکارم حتی دوره ابتدایی را تمام نکرده…به کلی دانشگاه برای تدریس مراجعه کردم ولی وقتی دیدن که از دانشگاه معتبری فارغ التحصیل نشدم زیاد اهمیت نمی دادند…دوستانی که قصد دکترا دارند سعی کنید از دانشگاهها درجه یک کشور مدرک بگیرید

برق
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۱:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  داوطلب

هر کسی به نفع خودش حرف میزنه.علمتونو فقط تو دانشگاه نمیتونید افزایش بدید میتونید تو محل کارتون هم مطالعه داشته باشید و علمتون بیشتر بشه. نباید این افکار باعث بشه جذب بی رویه ادامه داشته باشه جدب بی رویه دانشجوی دکترا و عدم تعریف شغل مناسب برای این دانشجویان در آینده یکی از بزرگترین آسیب های اجتماعی را به کشور وارد خواهد کرد. اقتصادیش هم سر جای خود

nn
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۵:۵۷ ب٫ظ

لایک برای صحبتهای خانم سونیا بسیارعالی…مگه وظیفه دانشگاه کارپیداکردن هست دانشگاه مرکزعلم آموزیه وباید سازمانها وارگانها ی دیگه نقش کارآفرینی رو ایفا کنن..درود برشما که حق مطلب را بیان نمودید

پیمان
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۶:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  nn

درود بر سونیا خانم ،دوستان تهرانی خواهش میکنیم پیگیر تکمیل ظرفیت باشید

یوسف نادری
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۷:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  nn

با سلام و احترام
دوست عزیز اینیکه شما می فرمایید وظیفه دانشگاه کار پیدا کردن برای فارغ التحصیلان نیست ازجهاتی درست می فرمایید ولی اگه مستقیما هم وظیفه نداشته باشه به طور غیر مستقیم مسئولیت داره و اون هم مسئولیت جدی، ببینید مثلا دانشگاه ازاد واحد مراغه سالی ۱۰ دانشجوی دکتری مهندسی مالی میگیره به نظر شما آیا شهر به این کوچکی ظرفیت لازم رو برای اشتغال این ۱۰ نفر رو داره؟ به نظرم چون اهل این استان هستم این شهر حتی ظرفیت جذب یک نفر هم تو این رشته رو نداره حالا شما حساب کنید سه چهار سال دیگه با همون جذب سالی ۱۰ نفر چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا این باعث یاس و ناامیدی سایر جونها بخصوص خانواده ها نمیشه الان دوستم میگه فلانی به بچه ام میگم برو درستو بخون می گه فلانی که دکتری مکانیک گرفته چه کار داره می کنه؟ مگه لباس فروشی نزده؟ دوستم میگه فلانی موندم به بچه ام چی بگم؟؟؟؟ خوب حق داره چی بگه؟ آیا مسئول اشتغال این جون که با دکتری مکانیک لباس فروشی زده فقط وزارت کاره؟ دانشگاه هیچ مسئولیتی نداره؟ مسئول یاس و ناامیدی جونها در آینده کیه؟ وزارت کاره فقط؟ آیا دانشگاهها هیچ مسئولیتی ندارند؟

...
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۹:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  یوسف نادری

بچه ای که دوست نداره درس بخونه، خانواده اش نباید اجبار به درس خواندن کنند، خودش صلاح کار خودش رو میدونه و بهتر ابتدا سراغ کارگری و نانوایی و… برود.
ولی کسی که دوست داره دکتری بخونه شرایط باید فراهم باشه و دانشگاه ظرفیت داشته باشه که باعث نشود یک عده ای برای تحصیل به مالزی و سنگاپور بروند.
در ثانی مراغه که ۱۰ نفر ظرفیت دکتری داره، شاید ۵ نفر هم ثبت نام نکنند.

سونیا
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۵:۱۵ ب٫ظ

با خوندن گفته های صاحب منصبان و دیدن نظرات دوستان این سوال برام پیش میاد که چرا اینقدر سطحی نگر هستیم. لطفا به عنوان یک تحصیلکرده و در خور خودمون بیندیشیم. اغلب میگن تحصیلکرده ها بیکارن. خب منم قبول دارم و بیکارم و کلی هزینه کردم. اما دانشگاه چیکار کنه؟! فرض کل کشور دکتری و فوق لیسانس هست. وقتی هیچ ارگانی خودش رو در مقابل ماها مسوول نمیدونه ، چرا دانشگاه رو مقصر میدونیم؟! دانشگاه مرکز علم آموزی هست ، نه مرکز بورسیه برای مشاغل. فرض مهارت نداریم. خب باز دانشگاه ازاد مقصره؟ مگه فارغ التحصیلان دولتی، همگی شاغلند؟؟؟ مهارت و این حرفها فقط جهت شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت است.

...!!!!
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۶:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  سونیا

دوست گرامی علم آموزی برابر است با بالارفتن توقع شغلی افراد وفردی که مدرک دکتری داردتحت هیچ شرایطی حاضرنمی شودتابه هرشغلی تن دهد. بنابراین مشاغلی که فرد بادیپلم ویا کارشناسی می توانست در آنها مشغول به کار شود، اکنون بی متقاضی می ماند و ازطرفی بدلیل عدم وجود بستر شغلی مناسب برای دارندگان مدرک دکتری، این افراد هیچگاه نخواهند توانست شغل مورد نظر خود را پیداکنند وبایک سرخوردگی جدی روبه رو خواهند شد وآنجاست که خواهند فهمید دریافت مدرک دکتری سرابی بیش نبوده است و بدلیل اینکه ورود به این مقطع برای همه افراد جامعه میسر گردیده است، دیگر مدرک دکتری کاملا اشباع و هیچگونه ارزشی نخواهد داشت. بنابراین نتیجه می گیریم که ورود به مقطع دکتری باید کاملا کنترل شده و فقط برای افراد دارای رزومه علمی بالا صورت پذیرد تا بتوانندباری را از دوش جامعه بردارند نه برای فردی که مدرک کارشناسی خود را به زور دریافت کرده است.

70
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۷:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  سونیا

اگر امکان اشتغال برای فارغ التحصیلان دکتری وجود ندارد و بنابر آمار رسمی هم اکنون بیش از ۵۰ هزار فارغ التحصیل دکتری بی کار می باشند، پس تا زمانیکه موقعیت شغلی مناسب برای این افراد و سایر افراد مشغول به تحصیل در این مقطع بوجود نیامده است، دلیلی ندارد که دانشگاه ها اقدام به جذب دانشجوی دکتری بیش از ظرفیت نمایند تا این افراد نیز به آن ۵۰ هزار نفر اضافه شده و اوضاع اشتغال نیز وخیم ترگردد.

دانشجوی دکتری دولتی روزانه یکی از 3 دانشگاه برتر ایران
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۴:۱۶ ب٫ظ

سلام بر دوستان
حقیقت اینه بجز برای کسانی که شغل دارند و برای ارتقا می خونند، دکتری مناسب نیست. مگر اینکه این قدر پولدار باشید که فقط به تحقیق و پژوهش فکر کنید. برای سایر افراد پیدا کردن شغل با مدرک دکتری خیلی خیلی خیلی سخته.

اکثر استخدام ها در بخش خصوصی احتیاج به دکتری ندارند حتی اگر پیدا بکنید و قبول کنند شما با مدرک دکتری استخدام شوید، شما اونقدر علم یاد گرفتی و اصطلاحا overqualified شدید که نه خودتون حس کار کردن دارید و نه رییس محترم احساس راحتی داره

ان شاالله دوستان موفق باشند

nn
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۰:۵۲ ق٫ظ

این خیلی خودخواهانه هست که کسانی که خودشون دکتر ا هستن ویا دانشجوی دکترا بعدنظر بدن که جلوی جذب بی رویه دانشجو دکترا رو بگیرین آیا شمادوستان وهمینطور مسولین عزیز قبل از گرفتن مدرک دکترا چنین صحبتی می کردیدشما حق تدارید یک طرقه قضاوت کنید وپیش داوری کنید وجلوی پذیرش دکترا رو بگیرید….کار اصلا ربطی به مدرک نداره ودلیل نداره که تمام دکترجذب هیت علمی بشن…..میشه کسی دکترا باشه ودربخش خصوصی به فعالیت بپردازه و همه این موارد به خودشخص بستگی داره

یوسف نادری
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۱:۵۷ ق٫ظ
پاسخ به  nn

با سلام و احترام حدود یک ماه پیش پایاننامه ام را در مقطع دکتری رشته حسابداری در یک دانشگاه خوب دفاع کردم و مدرکم رو گرفتم از اون روز به بعد برای جذب به همه دانشگاهها اعم از دولتی، ازاد و غیر انتفاعی سرزدم هیچ کدوم جذب نداشتند حتی بعضی از این واحدها باهام برخورد خیلی زننده ای داشتند. بقیه رو نمی دونم ولی من برای امرار معاش درس خوندم اگه قرار بر این بود که برای تحقیق و پژوهش و یا اضافه کردن اطلاعات علمی خودم درس بخونم همون مقطع ارشد درسم رو تموم می کردم و دیگه ادامه نمی دادم چون با مدرک کارشناسی ارشد هم چند مقاله علمی پژوهشی خوب منتشر کردم و باز هم می تونستم همین جوری ادامه بدم. خدای ناکرده قصد نا امید کردن کسی رو ندارم خواستم خدمت دوستانی که می خواهند در مقطع دکتری درس بخونم اطلاعاتی در رابطه با موقعیت شغلی بدم، بازار کار این مقطع بخصوص از زمانی که دانشگاه ازاد اقدام به جذب بی رویه دانشجو کرده خیلی بد شده حالا من از اینده خبری ندارم که چه اتفاقی خواهد افتاد ولی الان اوضاع اینجوریه. بزارید یک مثال بزنم، وقتی دانشگاه ازاد واحد … مراجعه می کنی می بینی که این دانشگاه با یک عضو هیات علمی(البته در رشته غیر مرتبط) ۳۰ دانشجوی ارشد حسابداری، ۳۰ دانشجوی ارشد حسابرسی و ۱۰ دانشجوی دکتری حسابداری میگیره و اونها رو با همین عضو هیات علمی و اساتید عاریتی اداره می کنه، دیگه چه نیازی داره منو استخدام کنه و ماهی فلان… ادامه نظر»

پری
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۲:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  یوسف نادری

سلام.شما درست می فرمایید.خسته نباشید میگم به شما که مدرک دکتری گرفتید.ان شاءالله که کار خوب هم پیدا کنید.

یوسف نادری
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۳:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  پری

ممنونم برای شما هم آرزوی موفقیت دارم
موفق باشید

محمدرضا
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  یوسف نادری

سلام. کاملا موافقم. ای کاش همه اینو درک کنن.

میکروبیولوژی
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  یوسف نادری

من هم لایک
ولی باید بگم رشته ها متفاوته. تو رشته من یعنی میکروبیولوژی. دکترا نگیری شغل کم میشه. وارشدو لیسانس و فوق لیسانس خیلی کم فرق می کنه. مگر در بعضی رشته های خاص مثل دارویی غذایی.

...!!!!
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱:۲۴ ب٫ظ

وضعیت تمام رشته ها مثل هم است

واقع بین
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  یوسف نادری

با فرمایشات شما کاملا موافق هستم بنده سال ۹۱ کارشناسی ارشد گرفته و با اهتمام بسیار وارد حرفه مرتبط شدم دوستانی بودند که به شدت علاقمند به ادامه بودن و یکی دو نفرشون هم موفق به پذیرش در دوره دکترا شدن اما بدون هیچ مهارتی و با عملکرد بسیار ضعیف در مهارتهای عملی تخصصی ، البته به هوای هیات علمی و مدرک دکترا… امروز همین افراد در حال فارغالتحصیل شدن هستند منتها نه از جذب هیات علمی خبری هست و نه خیل متقاضی این بخش اجازه رقابت بی دغدغه رو براشون فراهم میکنه همینها تبدیل میشن به درماندگانی که از اینجا رانده و از انجا مانده هستند یعنی نه در هیات علمی جایی دارند و نه در بازار کار اونم بازار کاری که بنا به دلایلی به مدارک مقاطع پایین تر راغبتر هست تا بالاتر با این مدرک هم برای گذران زندگی، پرداختن به هر حرفه یا شغلی رو در شان خود نمیبینن.. خودشون میمونن با مدرک دکترا یا کارشناسی ارشد و مستعد آسیبهای بسیار روانی اجتماعی،از دیدگاه خیلیا وضعیت بیکاری با مدرک پایین تر بسیار قابل تحملتر از بیکاری با مدرک دکترا هست مدرک دکترایی که نتواند گرهی از مشکلات جامعه باز کند یا پژوهش و تحقیقات در شرایط مناسب رسمی و تعریف شده از عواید اون نباشد مایه سرافکندگی خواهد بود تا افتخار…دکترا خوبه اما نه به هر قیمتی الان دیگه افتادیم تو خط التماس که تورو خدا تکمیل سوم، نشد چهارم و این قصه همچنان ادامه دارد…بیشتر بیاندیشیم

somayeh
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  یوسف نادری

الان دارم برای دکترا میخونم و تازه اومدم استراحت کنم و ی سر زدم این سایت تا روحیه م باز شه اما این کامنت شما رو خوندم انگار ی اب سرد ریختن روم ..
وضعیت بدیه و افسوس که علاجی براش پیدا نمیکنن و فقط امید و انگیزه ارزوهای ما دونه به دونه اب میشه

یوسف نادری
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۳:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  somayeh

خدای نکرده نخواستم ناامیدتون کنم اگه این جوری شده عذر می خوام منو ببخشید، این درد دل من بود حالا به جز خدا کسی از آینده خبری نداره شما تلاش خودتونو بکنید امید به خدا
موفق باشید

somayeh
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۳:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  یوسف نادری

شما حقیقتو گفتی و ما هم با تمام تلخی باید بپذیریمش
توکل بر خدا …

علی حاج طالبی
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۳:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  یوسف نادری

سلام جناب نادری
بنده هم شرایطی مشابه شما دارم
واقعا جذب بی رویه دانشجوی دکتری هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد جز اینکه مشکلات رو بیشتر بکنه
دقیقا فرمایش شما در مورد دانشگاه آزاد و نحوه پذیرش دانشجو و هیات علمی درسته، من هم به چشم خودم دیدم چنین مسایلی رو.

برق
بهمن ۲۱, ۱۳۹۵ ۹:۲۲ ق٫ظ

منم شرایط شما را دارم.دولت باید قبل از هرکاری برای تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان دکترا شغل مناسب تعریف کنه بعد به جذب دانشجو ادامه بدند

صالح
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۲:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  nn

لاااااااااااااااااااااایک و درود فراوان برشما دوست عزیز

میرزا
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۳:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  nn

مخالفم. من متقاضی ورود به دوره دکترا هستم ولی بشدت معتقدم جامعه باید به اندازه نیازش جذب دکترا داشته باشه. هرکسی هم که علاقمند به پزوهش و دوره دکتراس باید تواناییشو بالا ببره و بتونه با رقابت وارد ظرفیتای معقول بشه. نه اینکه چون به صرف اینکه دوست داره دکترا بخونه ظرفیاترو باز بذارند که فرد بدون زحمت و بدون برنامه مدون وارد این مقطع بشه.

...!!!!
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۴:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  میرزا

چه بارقابت چه بدون رقابت دیگر هیچ کاری برای فارغ التحصیلان وجود ندارد

کریم
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۶:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  nn

باید شرایط برگرده به همون وضعیت سال ٩٢ و ماقبل از اون. اونهایی که مدعی هستید که چرا حالا که دکتر شدید دارید مخالفت با این پذیرش میکنید،باید بهتون بگم که دفترچه سال ٩٢ دانشگاه آزاد و ظرفیتهای اون رو چک کنید،اونوقت خیلی زود دفترچه سال ٩٣ و ٩۴ و ٩۵ رو کنترل کنید ،چه نتیجه ای میگیرید؟؟ شما هم مثل همون دکترهای اون سالها زحمت بکش و بخون، دکترا قبول بشو و ،………….
ونه مثل این سه سال که قبولی دکترا رو تقریبا بدون کنکور کردن و آبروی همه چی رو بردن.در هیچ جای دنیا دوره های پژوهشی به این شکل دانشجو نمیگیره.
درثانی کشور و دولت باید اعلام نیاز بکنه تا دانشگاه شروع به جذب و تربیت نیرو بکنه،اون جذبها ی بدون تعهد برای دانشگاه،برای دانشجویان خارجی هست و بس.

برق
بهمن ۲۱, ۱۳۹۵ ۹:۰۷ ق٫ظ
پاسخ به  nn

ما نمیگیم جلوشو بگیرند منظور ما اینکه اگه یه نفر یا ۲ نفر نیاز داره همون ۱ و۲ نفرو بگیره و از اول شغلش تعریف شده باشه،شما هم رقابت کنید

رها
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۰:۴۰ ق٫ظ

اگر مشکل کار هست،برای نیروی لیسانس هم همون قدر باید پیگیر کارش باشیم، کمبود کار چه ارتباطی با مقطع دکتری داره،یه جوان با مدرک لیسانسش هم نباید دغدغه کار داشته باشه،و تا میرسه به مقطع دکتری،کارش مشخص باشه،نه تا اون سن با داشتن مدرک،لیسانس و ارشد بیکار در جامعه،بعدش مسولین به فکر این جوانان بیفتند…مثل همه جای دنیا

نوید
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۰:۱۶ ق٫ظ

کاش براساس اینکه محل زندگی کجاست هم فیلتری می ذاشتند تا مجبور به رفتن به راه دور برای تحصیل نشویم

...
بهمن ۲۳, ۱۳۹۵ ۲:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  نوید

ایول آقا نوید

احمد
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۰:۱۲ ق٫ظ

امیدواریم جلوی این جذب بی رویه گرفته شود که واقعا فاجعه است

nn
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۰:۰۴ ق٫ظ

سلام چه اشکالی داره که سطح تحصیلات تکمیلی بالا بره ن محدودیت یعنی انحصار طلبی مطمن باشید کسی که واقعا پشتکار و علاقه داشته باشه و فعال هم باشه کارهم پیدا میکنه……اینطوری با این طرزتفکر انحصارطلبانه ومحدود کردن تحصیلات دکتری باعث می شین که علاقه مندان به تحصیل به خارج کشوربروند وارز مملکت رو خارج کنند

...!!!!
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۴:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  nn

اشکالش سرخوردگی برای فارغ التحیلانی است که از این به بعد بی کار خواهند ماند

احمد
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۹:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  nn

nn جان وقتی یه مدرکی میگری خودت ازخودت انتظارداری اولش میگی من برای دل خودم میخوام دکتر بشم در انتها به خودت دبه میزنی میگی کار گیرم نمیاد .در نتیجه ان علاقه نهفته تبدیل به یک بحران میشه .موفق باشید

علی
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۹:۳۸ ق٫ظ

قطار جذب بی رویه دانشجو در دانشگاه آزاد است نه ملی
الان دانشگاه ازاد کرمانشاه بدون کنکور دانشجوی دکتری میگیره و میتونی بری ثبت نام کنی
کدوم دانشگاه ملی هست که بدون کنکور میتونی دکتری بخونی؟

میلاد
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۰:۰۸ ق٫ظ
پاسخ به  علی

دانشگاه ملی هم بدون آزمون دانشحوی دکتراحذب میکنه.پردیسهای ملی هم زیاددانشجوجذب میکنند.بنده دانشجوی دکترای پردیس تهران هستم وبه عینه میبینم

ُُss
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۰:۲۲ ق٫ظ
پاسخ به  علی

خیلی ببخشید دوست گرامی خوبه که هر روز شاهده فراخون جذب بدون کنکور دکتری در دانشگاه‌های ملی سراسر کشور هستیم حالا دیگه فقط دانشگاه آزاد به چشم همه میاد

صالح
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۲:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  علی

سلام علی آقا
منم میخوام در دانشگاه ازاد کرمانشاه دکتری بخونم چه جوریه؟شرایطش چیه؟آدرس سایت رو داری؟
من خیلی وقته دنبال اینم
آدرسرو برام مینویسی؟
لطفا سریع تر.مرررررسی

شبنم
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۲:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  علی

سلام دوست عزیز
شما اطلاع دقیق داری که واحد کرمانشاه الان ثبت نام داره بدون کنکور اونم دکترا., میدونید چه رشته ای؟ خواهشا راهنمایی فرمایید.
با تشکر

حمید
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  علی

آقا علی من ساکن کرمانشاه هستم و ارشدم رو هم از آزاد کرمانشاه گرفتم میشه بگید دقیقا کدام رشته بدون کنکوردکتری می گیره که شنبه حضوری برم ثبت نام کنم

حمید
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  علی

شما یکساله یک سره اطلاعات و آمار و ارقام غیرواقعی داری میدی بحث ما دانشگاه آزاده شما که این همه داری راجع به ظرفیت کم دولتی می گید خب برو دولتی بخوان . در ضمن اصلا دانشگاه آزاد کرمانشاه بدون کنکور دانشجو نگرفته لطفا شایعه پراکنی نکنید

ُُss
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۹:۳۱ ق٫ظ

خدمت مسئولین محترم خاطر نشان سازم که خیلی از متقاضیان مقطع دکتری مشغول بکار می‌باشند و جهت ارتقاء مقطع تحصیلی درس می‌خوانند.
به جای اینکه جلوی پذیرش بی‌رویه دانشجو را بگیرید خوبه که سیاست دیگری را لحاظ کنید.
خیلی از کارکنان دولت با گذشت سی سال خدمت مجدداً بازگشت بکار می‌شوند و به صورت قراردادی ارائه خدمت می‌نمایند به جای اینکار بهتره که از آن نیروهای جوان استفاده شود تا اینقدر هم داد دانشجوی دکتری بیکار زده نشود و جوانان ما مجبور نشوند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنند

نسترن
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۰:۰۶ ق٫ظ
پاسخ به  ُُss

لایک….

یا لطیف
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۰:۳۶ ق٫ظ
پاسخ به  ُُss

کاملا درسته

محمد
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۰:۴۰ ق٫ظ
پاسخ به  ُُss

لایک .واقعاً گل گفتین. بازنشستگان، مجدد کرسی هارو اشغال میکنن و جوان ها همشون بیکار میگردن. پاسخ مسئولین و ادارات هم اینه که تجربه ندارن جوانها!!!! خب جوانها باید کجا ورزیده شوند و کسب تجربه بکنند. انسان با تجربه متولد نمیشود!!!

صالح
بهمن ۲۰, ۱۳۹۵ ۱۲:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

واقعا گل گفتین دوست عزیز